abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:48:05 #51
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_29693082
SCH, even voor de goede orde, dus zoals in de discussie Srebrenica vind je ook hier weer dat Nederland maar excuses moet aanbieden?
Je gaat toch echt voorbij aan de feiten jongeman.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:07:31 #52
110987 ErwinRommel
pi_29693727
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 11:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

als je mijn post met beiden ogen open en een begrijpend oor hardop terugleest dan zie je vanzelf dat daar wat mij betreft wel excuses voor mogen worden aangeboden

overigens gaat het hier niet om 10duizenden slachtoffers. Westerling heeft (op Celebes geloof ik) flink huisgehouden tussen de eerste en de tweede politionele acties in met zijn korps special troepen (1 van de voorlopers van het korps commando troepen) hij liet een verklaring uitgaan dat iedereen die na een actie tegen nederlandse troepen met een wapen werd gevonden zou worden doodgemaakt en dat gebeurde dan ook.
het waren echter geen burgerslachtoffers, de inlichtingendienst ga specifieke locatie´s aan waar huizen doorzocht moesten worden (huizen van militanten waar de conventionele strijdkrachten nix tegen konden beginnen) en waar dan ook prompt wapens werden gevonden
verder ongebruikelijke ondervragingstechnieken zoals tijdens een verhoor ´per ongeluk´ de vuilnisbak omschappen waar prompt een hoofd van een mens uitkomt rollen zonder de rest van het lichaam
Kapitein Westerling zorgde door zijn onorthodoxe methodes wel voor stabilisatie. Hij was ook een van de eerste die overging op "contra guerrilla" methoden, en met succes.
In de pers werd en word hij nog steeds als massamoordenaar gezien. Dit ten onrechte.
Er waren zeer veel mensen blij dat hij op zijn manier orde bracht.
De TNI was niet zozeer zijn gebied, deze kon hij nog respecteren, maar de zgn. "Rampokkers" die moordend en rovend tekeer ging kon hij geen medelijden mee hebben.

Het boek "Westerling" is daarom ook erg interresant om te lezen. Dan zie je de keerzijde en tevens de menselijke kant van Kapitein Westerling.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:43:37 #53
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29694771
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 12:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Goeie actie van Bot.
Hij had nog veel verder moeten gaan met zijn excuses.
Genant om te zien hoe NL omgaat met dit (überfoute) stukje historie. Al die veteranen volgehangen met lintjes.... NL had daar niks te zoeken!
Verdiep je eens in de geschiedenis!!. Wat Nederland deed in de periode 1945-1949, was het verzorgen van stabilisatie en veiligheid, wat hard nodig was na de bersiap persiode waar het anarchie en chaos was en waar in een paar maanden tijd net zoveel doden vielen als tijdens de complete Japanse bezetting. De politionele acties waren volledig gerechtvaardigd.

Als we daar niet aan begonnen waren hadden ons nu nog steeds duizenden verwijten geweest van de nabestaanden van diegenen die toen massaal werden vervolgd en vermoord waarom Nederland toen de verantwoording niet had genomen. Je moet niet vergeten dat er toen honderdduizenden Nederlanders in de archipel woonden en werkten of nog in de kampen zaten , die waren door de algehele anarchie hun leven niet zeker, bovendien was het gewoon nederlands grondgebied.. Dus de politionele acties waren volkomen logisch. Natuurlijk is het aantal doden dat tijdens die acties viel te betreuren, maar er was gewoon geen andere optie.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:58:10 #54
110987 ErwinRommel
pi_29695142
BHFH, je hebt een erg interessant topic geopend.

Helaas is dit deel bij slechts enkelen redelijk bekent.
Die Politionele acties waren idd nodig.

Voor de mensen die het niet weten:

Nadat Nederlands-Indie bevrijd werd kwam het onder tijdelijk Brits gezag te staan. Nederland had dus weinig tot niets in te brengen. De krijgsgevangen Jappanners hadden hun wapens ingeleverd, en vaak werden deze wapens juist bij de TNI of andere rebellen gevonden die daarmee mensen doden.
Zo werd er in de Bersiap periode zwangere vrouwen verkracht, en daarna met bamboe speren de maag doorboort. Dit hoor ik nu nooit naar voren komen. Dit laatste was overigens begaan door niet reguliere eenheden en met name die "rampokkers".
Geen enkel wezen was ijn leven zeker. En men liep de kans om gedood te worden op gruwelijke wijze.
Mijn grootvader vocht tegen hen voor het KNIL, mijn grootmoeder heeft na de japanse internering meer dan 2 jaar door mogen brengen in wederom een kamp. Dit enkel omdat het daarbuiten te gevaarlijk was.
Mijn opa was gelukkig redelijk spraakzaam, en heet me menigeen verteld.
Hij is bij zijn uitvaart ook met militaire KNIL-Eer begraven. Erg indrukwekkend om die oudjes dan te zien rondmarcheren met vaandels en andere zaken.

Mijn oma leeft nog, en wilt vertellen over de Jappenkampen waarin ze zat. De Bersiap Periode heeft ze altijd over gezwegen.
pi_29696204
Erwin, als er iemand voorbij gaat aan de feiten, ben jij het wel. Die eeuwige verheerlijking van militair geweld en militaire slachtingen komt me zo langzamerhand de neus uit. Bij Srebrenica begreep ik het nog wel enigszins vanwege je eigen betrokkenheid maar om de slachtingen die in opdracht van Westerling zijn uitgevoerd, te relativeren en goed te praten gaat me toch echt veel en veel te ver.

Ik weet dat er ook een ander beeld van Westerling wordt geschetst, tuurlijk. Iedere misdadiger heeft ook altijd een menseljke kant, zelfs Hitler had die. Maar dat praat hun wandaden geenszins goed.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:03:03 #56
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29696604
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 18:45 schreef SCH het volgende:
Erwin, als er iemand voorbij gaat aan de feiten, ben jij het wel. Die eeuwige verheerlijking van militair geweld en militaire slachtingen komt me zo langzamerhand de neus uit. Bij Srebrenica begreep ik het nog wel enigszins vanwege je eigen betrokkenheid maar om de slachtingen die in opdracht van Westerling zijn uitgevoerd, te relativeren en goed te praten gaat me toch echt veel en veel te ver.

Ik weet dat er ook een ander beeld van Westerling wordt geschetst, tuurlijk. Iedere misdadiger heeft ook altijd een menseljke kant, zelfs Hitler had die. Maar dat praat hun wandaden geenszins goed.
Over Westerling gesproken, natuurlijk was het een houwdegen die vuile handen durfde te maken en natuurlijk vielen er ook onschuldige slachtoffers bij zijn campagnes, feit is wel dat Celebes weer rustig was na zijn optreden en dat zijn optreden , juist door de lokale bevolking werd geroemd. Westerling werd zelfs gevraagd door de lokale bevolking om op te treden tegen de moordende rampoks en republikijnen. Zijn omstreden "standrecht" executies (van terroristen)werden overigens uitgevoerd met goedkeuren van de Nederlandse regering. Verder werd er van de daadkracht van Westerling na zijn celebes campagnes , ook op Java dankbaar gebruik gemaakt. Het aantal slachtoffers door de hand van Westerling wordt schromelijk overdreven en hij heeft ten onrechte zo'n slecht imago. Dit imago is mede veroorzaakt door de (nota bene gesubsidieerde) sprookjesverteller prof. L de Jong die hem zonder hoor en wederhoor in één van zijn boeken een oorlogsmisdadiger noemt.

Hij was hard en had onorthodoxe methodes, maar was zeker geen massamoordenaar. Ik wil hem ook geen held noemen, maar hij is wel het soort militair dat je nodig hebt in zo'n soort guirillaoorlog en Nederland en de Indonesiers hebben maar al te dankbaar gebruik gemaakt van zijn diensten. Verder heeft hij, toen hij zag dat Soekarno de door Nederland opgerichte federatie verkwanselde, nog een (mislukte) staatsgreep gepleegd. Hierna is hij via Singapore teruggegaan naar Nederland.

Westerling wordt wel heel makkelijk zondebok gemaakt, daarmee wordt even vergeten hoeveel hij bereikt heeft in korte tijd en hoe succesvol zijn campagnes waren, ook wordt er totaal voorbijgegaan aan de zeer moeilijke en ingewikkelde situatie ter plaatse.

[ Bericht 2% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 16-08-2005 19:15:05 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:10:34 #57
110987 ErwinRommel
pi_29696773
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 18:45 schreef SCH het volgende:

Waar ik op doelde was dat de Politionele acties, net als bv BHFH, geoorloofd waren.
Dit nadat na de 2e WO er al een situatie was van wanorde en geweld door extremisten gericht tegen de zgn. overheersers.
Het Indonesische bewustzijn en het streven naar onafhankelijkheid was door Soekarno de reden om zijn uitspraken te doen. Soekarno werkte samen met de Jappen. Dus kon hij in feite worden gezien als landsverraader.

Wat jij niet wilt zien zijn de gruwelijke wandaden die zijn began door die zgn "rampokkers".
Jij wilt het veels te veel zien van 1 kant. natuurlijk waren er zaken waar Knil militairen, of KL militairen misdaden hebben begaan. Dit lijkt me niets meer dan logisch. Oorlog is inmiddels oorlog.
En in een oorlog verliest vrijwel elk mens zijn idealen en gaat het meer om overleven.

Westerling is in mijn ogen dus geen oorlogsmisdadiger zoals jij dat wilt aanvoeren. Hij was in de eerste plaats gewoon soldaat, in de rang van Kapitein, met een eigen contra-guerrilla eenheid die diep in de binnenlanden vocht, en vijandige elementen uitschakelde. Deze zaken gebeuren nu eenmaal in een oorlog. Daar kan je over janken of hoog of laag springen, ze gebeuren. It's part of the dirty job.

Het feit dat men dus maar klakkeloos excuses moet aanbieden is zeer zeker niet op zijn plaats.
te meer omdat er 2 partijen waren, namelijk de onafhankelijkheids-strijders en de Knil en KL militairen. Dan laat ik de luchtmacht en marine er nog even buiten.

Excuses aanbieden moet van 2 kanten komen. En tot op heden heeft de Indonesische regering dat nog steeds niet gedaan voor haar misdaden. Dus ik draai de zaak nu even om.
Die verhalen dat Kapitein Westerling 10.000den over de kling heeft gejaagd zijn dus gebaseerd op speculaties en niet op waarheden.

Weet je wat nu eigenlijk erg bizar is?
Dat Oud-Indie Strijders nu gewoon een biertje drinken met hun voormalige TNI tegenstander. (TNI staat voor Tentara Nasional Indosesia). Oftewel het gereguleerde Indische leger die tijd. Ze praten over de verhalen, en over de confrontaties. En geen enkele veteraan van beide kanten betuigd spijt. Want men deed zijn taak.

Ook in deze discussie ben ik via de 3e lijn betrokken omdat mijn grootouders daar woonden, en ik dus een en ander weet.
Zo ook ken ik jou al vanaf de discussie Srebrenica, en ga met open vizier de strijd in op dit forum.
Een forum strijd waarin ik jou respecteer, ik weet dat jij dat doet vanwege een eerdere discussie die we hadden.

MvG
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:19:51 #58
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29696992
Ik heb van de Indonesische overheid ook nog nooit excuses gehoord inderdaad voor de wandaden tijdens de politionele acties. Een gezamelijk statement mag van mij, niet een eenzijdig excuus, dat zou pertinent fout zijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Moderator dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:20:31 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29697004
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 17:07 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Kapitein Westerling zorgde door zijn onorthodoxe methodes wel voor stabilisatie. Hij was ook een van de eerste die overging op "contra guerrilla" methoden, en met succes.
In de pers werd en word hij nog steeds als massamoordenaar gezien. Dit ten onrechte.
Er waren zeer veel mensen blij dat hij op zijn manier orde bracht.
De TNI was niet zozeer zijn gebied, deze kon hij nog respecteren, maar de zgn. "Rampokkers" die moordend en rovend tekeer ging kon hij geen medelijden mee hebben.

Het boek "Westerling" is daarom ook erg interresant om te lezen. Dan zie je de keerzijde en tevens de menselijke kant van Kapitein Westerling.
allicht maar ik blijf het toch een misselijk mannetje vinden

als je hier een demonstratie voor de palestijnen die voor de zoveelste keer uit de hand loopt uit elkaar slaat met handgranaten en .50 machinegeweren is dat ongetwijfeld ook erg effectief en heel de frontpage op fok! zal je roemen maar echt geweldig is het toch niet

een militair heeft zich aan bepaalde regels te houden en hij veegde er gewoon zijn kont mee af omdat zijn speciale troepen boven de wet zouden staan. Dat hij geroemd werd is ook niet gek omdat de slechterikken het over het er over het algemeen niet levend van af brachten en aangezien die vaak nog meer onschuldig bloed aan hun handen haden dan van Heutz himselfzullen ze dat niet echt verschrikkelijk hebben gevonden.

oorlog is geen vrijbrief om te moorden oid simpelweg omdat het effectief is dat noemt men terreur
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_29697115
Weer die struisvogelmentaliteit en de ontkenning.

Lees eens echt wat over Westerling en niet alleen zijn echte leugenachtige memoires maar bijvoorbeeld Westerlings Oorlog van Peter de Moor - dat maakt een einde aan het sprookje waar jullie blijkbaar nog in geloven.

Nederland moet gewoon excuses aanbieden aan de nabestaanden van de standrechtelijke executies die hij heeft laten plegen. Daar is geen enkel excuus voor, ook niet dat kinderachtige "maar dan moeten zij ook sorry zeggen".

Bot heeft gelukkig vanmiddag ook wel opmerkingen in die richting gemaakt en volledig terecht.
  Moderator dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:29:52 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29697249
overigens worden nog al is alle doden die tijdens de politionele actie´s zijn gevallen nogal is op de rekening van de toenmalige regering gezet dit is echter niet helemaal juist imo

Nederland is die ´oorlog´ niet gestart, hij was al in volle gang toen wij mee gingen doen ... vanaf 7 december 1942 eigenlijk al. Nederland wilde bij monde van de toenmalige koningin voor de oorlog al een onafhankelijk Indonesie (vergelijkbaar met de Antillen als de inwoners dat mochten willen) dit was echter een democratisch indonesie liefst zonder communisten en Sukarno heeft van het machtsvacuum na de japanse overgave gebruik gemaakt om hier een stokje tussen te steken

de Britten die waren aangesteld om dit te voorkomen deden dit niet want dat waren vooral Sikhs of Ghurka´s oid die (begrijpelijkerwijs) zelf de drang naar onafhankelijkheid wel konden begrijpen.
Nederland wachtte af en pas toen uitgehongerde doodzieke mensen in Soerabaja naar de troepenschepen begonnen te zwemmen omdat ze (pro hollands) vreesden voor het leven zijn de mariniers aan land gegaan. ze vonden de stad in erbarmelijke staat, er was geen eten de huizen waren stuk en er werd volop gemoord vooral mensen met een blank tintje of blanke werknemers werden op de korrel genomen

wat had Nederland dan moeten doen???

zeggen, niet meer mijn pakkie an, zoek het zelf maar uit ... terug naar de schepen stel idioten!!!!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:36:12 #62
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29697410
Nogmaals, de standrecht methode van Westerling was met instemmen van de Nederlandse regering. Omstreden? ja.. en je kunt je afvragen of het executeren van terroristen voor de ogen van onschuldige burgers niet een brug te ver was, feit is wel dat het effectief was en geen dorpeling het nog waagde zich bij de opstandelingen aan te sluiten... dat was in die tijd het allerbelangrijkste.. Celebes was binnen de kostste keren weer rustig. Je kan zo ook stellen dat de methode Westerling duizenden levens gespaard heeft als de onlusten bij meer conventionele methoden nog jaren hadden doorgeëtterd, zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Moderator dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:40:13 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29697512
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:24 schreef SCH het volgende:

Bot heeft gelukkig vanmiddag ook wel opmerkingen in die richting gemaakt en volledig terecht.
pfff Bot ... het had net zogoed minister Zalm kunnen komen

ik verwacht iig wel 1 dezer dagen een boodschap van de Schelde dat de korvetjes voor Indonesie duurde dan verwacht worden want voor wat hoort wat.

ik vind dat Bot zijn opmerkingen weinig toevoegen, ja voor Indonesie is het leuk dat Nederland itt tot heel veel andere landen hun onafhankelijkheidsdag erkend maar over het al dan niet rechtvaardig zijn van de politionele actie´s wordt nix gezegd en een excuus aan de nabestaanden zie ik er ook niet in. Als hij echt wat wil zeggen dan zegt hij ´sorry, wij vonden het op dat moment nodig (evt wij vinden dat nog steeds) en achteraf gezien was het een onhoudbare situatie waardoor nodeloos slachtoffers zijn gevallen ... daarbij wil ik ook meteen excuses namens de regering aan de militairen die deze (politiek) onhoubare situatie moesten verdedigen. ook voor de excessen aan beide kanten zoals Westerling en Indonesische moordeskaders wil ik mijn excuses aan bieden want als wij de situatie meteen hadden gekeerd hadden we daar nix van gemerkt natuurlijk´

iets officieels met duidelijke voorbeelden en argumenten links en rechts, niet 2 regels en gratis vakantie
  Moderator dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:41:37 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29697552
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Nogmaals, de standrecht methode van Westerling was met instemmen van de Nederlandse regering. Omstreden? ja.. en je kunt je afvragen of het executeren van terroristen voor de ogen van onschuldige burgers niet een brug te ver was, feit is wel dat het effectief was en geen dorpeling het nog waagde zich bij de opstandelingen aan te sluiten... dat was in die tijd het allerbelangrijkste.. Celebes was binnen de kostste keren weer rustig. Je kan zo ook stellen dat de methode Westerling duizenden levens gespaard heeft als de onlusten bij meer conventionele methoden nog jaren hadden doorgeëtterd, zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden.
nee dat kun je niet stellen omdat het nooit geprobeerd is
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:44:40 #65
110987 ErwinRommel
pi_29697635
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

allicht maar ik blijf het toch een misselijk mannetje vinden

als je hier een demonstratie voor de palestijnen die voor de zoveelste keer uit de hand loopt uit elkaar slaat met handgranaten en .50 machinegeweren is dat ongetwijfeld ook erg effectief en heel de frontpage op fok! zal je roemen maar echt geweldig is het toch niet

een militair heeft zich aan bepaalde regels te houden en hij veegde er gewoon zijn kont mee af omdat zijn speciale troepen boven de wet zouden staan. Dat hij geroemd werd is ook niet gek omdat de slechterikken het over het er over het algemeen niet levend van af brachten en aangezien die vaak nog meer onschuldig bloed aan hun handen haden dan van Heutz himselfzullen ze dat niet echt verschrikkelijk hebben gevonden.

oorlog is geen vrijbrief om te moorden oid simpelweg omdat het effectief is dat noemt men terreur
Natuurlijk heeft een militair zich aan regels te houden.
Echter Westerling was commandant van die Speciale Troepen en deed zijn zaak zeer grondig.
Men leefde toen ook in een andere tijd dan nu. En net na de oorlog met Japan en Duitsland zag men wat er veranderd was.
SCH doet er wel heel gemakkelijk over door te zeggen dat we maar excuses moeten aanbieden.
Straks mag ik ook nog excuses aanbieden aan hen die ik in de steek liet in Srebrenica, mein arsch...... dus!!!!
Westerling bevocht die rebellen met hun eigen methodes welke schijnbaar dus effectief werkte.
Kijk, dan ben je een man, door streng doch rechtvaardig op te treden.
Wat moest hij anders? Rebellen die gezinnen hadden vermoord maar laten gaan? Geen optie dus. beter om een voorbeeld te stellen voor anderen die dachten om ooit hetzelfde te doen als die overtreders.
Dat heet dus Contra-Guerrilla. En Kap. Westerling deed zijn werk goed. Em zeer velen zijn hem dankbaar ongeacht zijn methodes.
Dhr. L. de Jong had het in zijn laatste uitgave dan ook totaal verkeerd.
pi_29697651
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Nogmaals, de standrecht methode van Westerling was met instemmen van de Nederlandse regering. .
Daarom moet de Nederlandse regering ook excuses aanbieden.
pi_29697710
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

pfff Bot ... het had net zogoed minister Zalm kunnen komen

ik verwacht iig wel 1 dezer dagen een boodschap van de Schelde dat de korvetjes voor Indonesie duurde dan verwacht worden want voor wat hoort wat.

ik vind dat Bot zijn opmerkingen weinig toevoegen, ja voor Indonesie is het leuk dat Nederland itt tot heel veel andere landen hun onafhankelijkheidsdag erkend maar over het al dan niet rechtvaardig zijn van de politionele actie´s wordt nix gezegd en een excuus aan de nabestaanden zie ik er ook niet in. Als hij echt wat wil zeggen dan zegt hij ´sorry, wij vonden het op dat moment nodig (evt wij vinden dat nog steeds) en achteraf gezien was het een onhoudbare situatie waardoor nodeloos slachtoffers zijn gevallen ... daarbij wil ik ook meteen excuses namens de regering aan de militairen die deze (politiek) onhoubare situatie moesten verdedigen. ook voor de excessen aan beide kanten zoals Westerling en Indonesische moordeskaders wil ik mijn excuses aan bieden want als wij de situatie meteen hadden gekeerd hadden we daar nix van gemerkt natuurlijk´

iets officieels met duidelijke voorbeelden en argumenten links en rechts, niet 2 regels en gratis vakantie
Wat lul je nou allemaal?

dit is het laatste nieuws waar ik op doel:

Bot betreurt lijden Indonesiërs

JAKARTA Minister Bot heeft in Jakarta
gezegd dat hij het leed betreurt dat
Nederland het Indonesische volk heeft
aangedaan.Bot deed dat tijdens een
bezoek aan zijn collega Wirajuda.

"Een groot aantal mensen is omgekomen
door acties van Nederlandse kant",zei
Bot.Hij doelde daarmee op de militaire
acties tussen 1946 en 1949,waarbij 6000
Nederlandse militairen en zo'n 100.000
Indonesische militairen omkamen.

Als eerste Nederlandse minister is Bot
morgen aanwezig bij de viering van de
Indonesische onafhankelijkheid,die werd
uitgeroepen op 17 augustus 1945,maar
die Nederland pas eind 1949 erkende.
pi_29697755
ErwinRommel, als je werkelijk meent wat je zegt, vind ik je echt heel eng en gevaarlijk. Als je standrechtelijke executies goedpraat dan hoop ik dat je nooit meer een wapen mag aanraken.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:50:48 #69
110987 ErwinRommel
pi_29697781
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:24 schreef SCH het volgende:
Weer die struisvogelmentaliteit en de ontkenning.

Lees eens echt wat over Westerling en niet alleen zijn echte leugenachtige memoires maar bijvoorbeeld Westerlings Oorlog van Peter de Moor - dat maakt een einde aan het sprookje waar jullie blijkbaar nog in geloven.

Nederland moet gewoon excuses aanbieden aan de nabestaanden van de standrechtelijke executies die hij heeft laten plegen. Daar is geen enkel excuus voor, ook niet dat kinderachtige "maar dan moeten zij ook sorry zeggen".

Helemaal geen struisvogen politiek of ontkenning. De feiten zijn zoals ze zijn.
Nederland moet niet zijn excuses aanbieden. In elk geval niet zolang Indonesie dat ook niet doet.
Ga nou niet de feiten wegmoffelen SCH dat Indonesie vocht voor een "goede zaak".
Ga ook niet wegmoffelen dat die rebellen vele onschuldigen hebben vermoord op vaak zeer gruwelijke wijze. Dat wil jij niet zien, en dat noem ik dan weer op mijn beurt struisvogel politiek bedrijven.

Bot heeft het redelijke gedaan door een gulden middenweg in te slaan.
Nu is het dus aan Indonesie de beurt om haar misdaden te erkennen tegen onschuldigen.
Maar ik vrees dat we daar nog tig jaar op kunnen wachten.

Er zijn misdaden gepleegd, aan beide zijde, dat gebeurd in elke oorlog en is ook logisch.

Laat ik jou nu de vraag, nederland bied excuses aan. Is de zaak dan afgedaan?
  Moderator dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:55:23 #70
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29697899
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:48 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat lul je nou allemaal?

dit is het laatste nieuws waar ik op doel:

Bot betreurt lijden Indonesiërs

JAKARTA Minister Bot heeft in Jakarta
gezegd dat hij het leed betreurt dat
Nederland het Indonesische volk heeft
aangedaan.Bot deed dat tijdens een
bezoek aan zijn collega Wirajuda.

"Een groot aantal mensen is omgekomen
door acties van Nederlandse kant",zei
Bot.Hij doelde daarmee op de militaire
acties tussen 1946 en 1949,waarbij 6000
Nederlandse militairen en zo'n 100.000
Indonesische militairen omkamen.

Als eerste Nederlandse minister is Bot
morgen aanwezig bij de viering van de
Indonesische onafhankelijkheid,die werd
uitgeroepen op 17 augustus 1945,maar
die Nederland pas eind 1949 erkende.
daar doel ik ook op

er staat nix in, we weten allemaal dat Nederland op het oorlogspad was toen en we betreuren het allemaal want de politiek heeft het niet af willen maken

hij voegt nix toe aan de allang bekende feiten er is niemand die ooit anders heeft beweert als hij echt een statement wil maken dan moet hij het hele verhaal vertellen en aan het einde zeggen dat hij de gang van zaken betreuren, soundbites zijn nogal 2002 vind ik ... there´s no sense in beatin up a dead horse

ik denk dat het meer iets is van ´sp3c naar de zon, dan mag ik ook want mijn vakantie is laatst in het water gevallen ´
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:56:43 #71
110987 ErwinRommel
pi_29697929
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:49 schreef SCH het volgende:
ErwinRommel, als je werkelijk meent wat je zegt, vind ik je echt heel eng en gevaarlijk. Als je standrechtelijke executies goedpraat dan hoop ik dat je nooit meer een wapen mag aanraken.
Ik meen alles wat ik zeg. En daar neem ik geen letter van terug beste SCH.
Dat jij je opwerpt voor de tegenpartij welke jij goed probeerd te praten is jou recht.
Ontneem mij niet mijn recht om te zeggen wat ik ervan denk.

Jij draaft wel erg door met jou drang voor excuses. Sorry dat ik dat zeg, je lijkt eerder een obsessie te hebben dat Nederland maar bij elke scheet al een excuses moet aanbieden.

Jammer voor jou, ik heb nog steeds mijn rechten om vuurwapens te mogen dragen. Dit puur in geval ons land direct gevaar loopt.
  Moderator dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:57:00 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29697933
hij doet ook de nabestaanden van de burgerslachtoffers onder de Indonesische bevolking die niet door Nederlandse agressie om het leven zijn gekomen nogal te kort vind ik
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:58:46 #73
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29697971
Nederland betreurt het leed, maar excuses worden niet gemaakt. En terecht niet. Excuses waarvoor in vredesnaam! Voor de snelle vrede die Westerling bracht op celebes en waar helaas wellicht ook onschuldige slachtoffers bij zijn gevallen?? voor het feit dat Nederland zijn verantwoording nam om te proberen de rust en orde te herstellen op zijn grondgebied??? Je kunt de slachtoffers betreuren, prima, maar excuses zijn echt ABSOLUUT NIET op zijn plaats.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Moderator dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:00:01 #74
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29697999
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:44 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft een militair zich aan regels te houden.
Echter Westerling was commandant van die Speciale Troepen en deed zijn zaak zeer grondig.
Men leefde toen ook in een andere tijd dan nu. En net na de oorlog met Japan en Duitsland zag men wat er veranderd was.
SCH doet er wel heel gemakkelijk over door te zeggen dat we maar excuses moeten aanbieden.
Straks mag ik ook nog excuses aanbieden aan hen die ik in de steek liet in Srebrenica, mein arsch...... dus!!!!
Westerling bevocht die rebellen met hun eigen methodes welke schijnbaar dus effectief werkte.
Kijk, dan ben je een man, door streng doch rechtvaardig op te treden.
Wat moest hij anders? Rebellen die gezinnen hadden vermoord maar laten gaan? Geen optie dus. beter om een voorbeeld te stellen voor anderen die dachten om ooit hetzelfde te doen als die overtreders.
Dat heet dus Contra-Guerrilla. En Kap. Westerling deed zijn werk goed. Em zeer velen zijn hem dankbaar ongeacht zijn methodes.
Dhr. L. de Jong had het in zijn laatste uitgave dan ook totaal verkeerd.
ik kan me er wat die excuses betreft wel in vinden maar ik hoop dat je kunt begrijpen dat ik het en waarom ik het maar een misselijk ventje vind ... de man ging te ver een wat vriendelijker aanpak had mogelijk eenzelfde zoniet een beter resultaat gehad zelfs met de executie´s van wapendragers
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:14:27 #75
110987 ErwinRommel
pi_29698385
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 20:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik kan me er wat die excuses betreft wel in vinden maar ik hoop dat je kunt begrijpen dat ik het en waarom ik het maar een misselijk ventje vind ... de man ging te ver een wat vriendelijker aanpak had mogelijk eenzelfde zoniet een beter resultaat gehad zelfs met de executie´s van wapendragers
Ok sp3c, dit is jou mening.
Je mag het een misselijke vent vinden, ik draag het tegenovergestelde uit en vind dat Westerling een zeer goede commandant was die wist wat hij deed, en dat hij met dedingen die hij had gedegen optrad. Dat is in feite dezelfde discussie als met Van Heutsz.

Weet je? Het maakt me eigenlijk niet meer uit wat men denkt.
Het is namelijk zo gemakkelijk praten vanuit de stoel zoals SCH dat doet. Die wilt enkel praten over excuses.
Laat Indonesie zelf maar eens beginnen om excuses uit te brengen. Dit is iets waar ik nog nooit wat over heb gehoord.
Dus wat de Indonesiers deden was goed, wat Nederland deed was verkeerd? Flikker op zeg... waar zijn we dan mee bezig?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')