abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29710765
Goh en laat dat nou de gigantische bijdrage van welgeteld 2,4% leveren aan het totale BNP.

Nederland drijft op landbouw! Als die extra 2% landbouwgrond bebouwd mag worden, dan is de ramp niet te overzien! Nederland zal instorten, mensen verhongeren! Ik stel voor om de steden grotendeels plat te gooien en dat land terug te geven aan de boeren, we kunnen wel met z'n tienen op een flatje gaan zitten om dat fantastische cijfer hierboven op te krikken naar 3%.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_29710904
quote:
Goh en laat dat nou de gigantische bijdrage van welgeteld 2,4% leveren aan het totale BNP
Cijfers opzoeken is ook al niet je sterkste kant
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_29711243
Ik heb maar gekocht met mijn vriendin....Kunstmatig goedkoper wordt het nooit want dan zijn banken hun geld kwijt. Het kan alleen goedkoper worden door marktwerking (welke er niet echt is). Over 20 jaar is nederland net center parks met alleen wat heen en weerdiensten en 50% ambtenaren. Het echte werk wordt dan opgelost door bulgaren en polen en zo denk ik.
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
  woensdag 17 augustus 2005 @ 12:57:35 #104
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29716825
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 22:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dan moet je de rente lang vast zetten. Tien jaar is geloof ik mogelijk voor onder de 4%, je kunt natuurlijk ook 20 jaar vastzetten, tegen iets hogere rente.
Daarmee verschuif je het probleem naar een later tijdstip. Bovendien moet je rekening houden met een waardedaling van de woning. Het kunstmatig in stand houden van de hoge huizenprijzen zal op een gegeven moment afgelopen zijn en dan kun je er donder op zeggen dat de huizen zeker 30% in waarde zullen dalen.
pi_29716877
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 12:57 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Daarmee verschuif je het probleem naar een later tijdstip. Bovendien moet je rekening houden met een waardedaling van de woning. Het kunstmatig in stand houden van de hoge huizenprijzen zal op een gegeven moment afgelopen zijn en dan kun je er donder op zeggen dat de huizen zeker 30% in waarde zullen dalen.
Een hypotheek loopt maar 30 jaar hoor; als de rente 20 jaar vast staat is er echt geen probleem.
pi_29717321
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 22:24 schreef smiley54321 het volgende:
Jan netgeenmodaal, 30 jaar geen eigen vermogen.

2499 bruto per maand, met 30% belasting, is 1750 netto over.

Kan maximaal lenen: 135.000 (rabobank)
Dat is ongeveer 124.000 voor een kk woning.

Maandlasten 810 = 46% van het netto inkomen.

Jan netgeenmodaal hierboven kan in mijn woonplaats (etten-leur, brabant) niks vinden. Voor de goedkoopste flat in de foutste buurt, komt hij net 10.000 te kort en zelfs als hij het had, is hij bijna de helft van zijn inkomen kwijt.
Starters zijn kansloos hier in nederland.
Hier verbaas ik me toch wel een beetje over. Ben nu aan het kijken naar een woning. Vraagprijs is 167.500 en met een inkomen van 2250 bruto zou ik dat gefinancieerd kunnen krijgen als ik de prijs naar 160 kan krijgenen dat moet kunnen.
Ook ik heb geen eigen geld.
Zou uitkomen op een hypotheek van ongeveer 400-500 pm. Moet nog ff uitvogelen wat daar dan allemaal aan lasten bij gaan komen. Het is in ieder geval te doen.
Woon nu op een etage voor 450 all in en wil hier weg. ga ik elders huren begint het bij 800p/m ex Daar heb je een leuke hypotheek voor hoor.

Oh ja, looptijd zou ongeveer 6-7 jaar zijn.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_29717955
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 13:16 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

Hier verbaas ik me toch wel een beetje over.
Het is dan ook niet waar. Ik heb hier zelf een beetje zitten rekenen en bij dat inkomen en dat inkomen en die prijs kun je "gewoon" een hypotheek krijgen. (bij ons in elk geval en dan zéker bij de Rabobank)

Mocht de betreffende poster een berekeningsmodule gebruikt hebben: dat soort modules geeft niet eens een indicatie voor wat je mogelijkheden zijn.

*disclaimer: het maximale lenen naar je mogelijkheden kán, maar of het handig is, hangt ook af van je persoonlijke omstandigheden. Daarnaast wordt er naar meer zaken gekeken dan je inkomen.
Ook je wensen t.a.v. de vormen van je hypotheek (risicodekking, rentevastduur, sparen/aflossen) zijn van belang bij je maandlasten.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_29718465
Kan iemand mij eigelijk zeggen met wat voor bedragen ik rekening moet houden naast de hypotheek ?
bedoel, zou zeg maar uit komen op 450 pm na belasting aftrek aan hypotheek. huis staat in utrecht en is geen flat dus servicekosten etc zijn er niet. Wat komt daar nog bij?????

Ik heb WERKELIJK geen idee. ga ik met zo'n bedrag plus vaste lasten direct door naar de 900 euro p/m? of komen de vaste lasten veel lager uit...

Met m'n pa overgehad maar die begint gelijk allerlei negatieviteit op te roepen als STEL dat het dak lekt weet je wel wat dat dan kost enzo... Wil gewoon eens weten wat ik naast de hypotheek gemiddeld nou zou moeten reserveren zodat ik niet de mist in ga als ik opeens een rekeing van uhm.... gemeente oid krijg.

[ Bericht 3% gewijzigd door Gompy58 op 17-08-2005 14:03:18 ]
pi_29719804
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 13:57 schreef Gompy58 het volgende:
Kan iemand mij eigelijk zeggen met wat voor bedragen ik rekening moet houden naast de hypotheek ?
200 euro gas/water/licht/telefoon/kabel, 150 euro VvE (of reservering onderhoud + verzekeringen), 50 euro OZB.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 17:49:26 #110
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29725018
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 13:16 schreef Gompy58 het volgende:
Hier verbaas ik me toch wel een beetje over. Ben nu aan het kijken naar een woning. Vraagprijs is 167.500 en met een inkomen van 2250 bruto zou ik dat gefinancieerd kunnen krijgen als ik de prijs naar 160 kan krijgenen dat moet kunnen.
Ook ik heb geen eigen geld.
Zou uitkomen op een hypotheek van ongeveer 400-500 pm. Moet nog ff uitvogelen wat daar dan allemaal aan lasten bij gaan komen. Het is in ieder geval te doen.
Woon nu op een etage voor 450 all in en wil hier weg. ga ik elders huren begint het bij 800p/m ex Daar heb je een leuke hypotheek voor hoor.

Oh ja, looptijd zou ongeveer 6-7 jaar zijn.
Dat moet een filantropische instelling zijn want als je even rekent weet je dat je geen hypotheek van ¤160000,- kunt krijgen die je in 7 jaar afbetaald waarbij je maar ¤500,- aan netto maandlasten kwijt bent.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 17:51:49 #111
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29725072
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 13:38 schreef Five_Horizons het volgende:
Het is dan ook niet waar. Ik heb hier zelf een beetje zitten rekenen en bij dat inkomen en dat inkomen en die prijs kun je "gewoon" een hypotheek krijgen. (bij ons in elk geval en dan zéker bij de Rabobank)

Mocht de betreffende poster een berekeningsmodule gebruikt hebben: dat soort modules geeft niet eens een indicatie voor wat je mogelijkheden zijn.

*disclaimer: het maximale lenen naar je mogelijkheden kán, maar of het handig is, hangt ook af van je persoonlijke omstandigheden. Daarnaast wordt er naar meer zaken gekeken dan je inkomen.
Ook je wensen t.a.v. de vormen van je hypotheek (risicodekking, rentevastduur, sparen/aflossen) zijn van belang bij je maandlasten.
De Rabobank gaat uit van een veilige van 6%. Andere hypotheekverstrekkers rekenen met percentages van 4% en minder. Die ¤135000,- is dus een veilige waarde.
pi_29725721
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:49 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dat moet een filantropische instelling zijn want als je even rekent weet je dat je geen hypotheek van ¤160000,- kunt krijgen die je in 7 jaar afbetaald waarbij je maar ¤500,- aan netto maandlasten kwijt bent.
Met looptijd wordt waarschijnlijk rentevastduur bedoeld.
pi_29725781
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:51 schreef NewOrder het volgende:

[..]

De Rabobank gaat uit van een veilige van 6%. Andere hypotheekverstrekkers rekenen met percentages van 4% en minder. Die ¤135000,- is dus een veilige waarde.
Bij de module misschien (dat is namelijk bij rentevastduren van 5 jaar of korter. Bij langere looptijden wordt gewoon de geldende rente gehanteerd.
De Rabobank gaat dus helemaal niet uit van de "veilige" 6%. De Rabobank is (zeker momenteel, ivm de hypothekenaanval van mijn collega's van de Postbank) een verstrekker die heel ver gaat qua acceptatie.
pi_29727065
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 06:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

www.wikipedia.nl

Dit lijkt me alles te zeggen
[..]

www.ser.nl
Dat zegt dat we gerust wat landbouwgrond kunnen missen.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 19:12:23 #115
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29727220
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 18:16 schreef Five_Horizons het volgende:
Met looptijd wordt waarschijnlijk rentevastduur bedoeld.
Dat is een wezenlijk verschil.
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 18:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Bij de module misschien (dat is namelijk bij rentevastduren van 5 jaar of korter. Bij langere looptijden wordt gewoon de geldende rente gehanteerd.
De Rabobank gaat dus helemaal niet uit van de "veilige" 6%. De Rabobank is (zeker momenteel, ivm de hypothekenaanval van mijn collega's van de Postbank) een verstrekker die heel ver gaat qua acceptatie.
De module van de Rabobank gaat uit van 6%. Of dat opzettelijk zo is of dat het een technische beperking is weet ik niet, maar de uitkomst is uiteraard een veilige indicatie van het te lenen bedrag. Wie zichzelf rijk rekent door uit te gaan van het maximum te lenen bedrag op basis van een te laag rentepercentage komt vroeg of laat in de problemen.
pi_29727440
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 08:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Cijfers opzoeken is ook al niet je sterkste kant
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/nl.html

TWEE PUNT VIER PROCENT.

Moet ik het nog voor je in lettergrepen onderverdelen ook? Of in aparte letters? Jochie, jij doet hier niets dan posts met enkele zinnetjes plaatsen, dat maakt je een troll en niets meer. Je spelfouten en grammaticale blunders zijn al een indicatie van hoe serieus je te nemen bent. Absoluut niet dus. En al helemaal niet als je rekening houdt met het feit dat je eerst loopt te zeuren dat Brabant vol is maar vervolgens afdruipt met een of ander 'ja maar ja maar het gaat om de bestemming van het land en zo...' wanneer je geconfronteerd wordt met het harde bewijs dat dat pertinente onzin is. Daarna gooi je een getal neer waarvan je hoopt dat iedereen onder de indruk is, à la 'kijk eens hoeveel de landbouw ons oplevert!' maar wat relatief gezien in het NIET valt vergeleken met de industrie en dienstverlening, en weer heb je niets te zeggen. Tenzij je het kinderlijke "Cijfers opzoeken is ook al niet je sterkste kant" als een ijzersterk argument beschouwt natuurlijk. Laat het analyseren en debatteren nou maar aan anderen over - ik heb middelbare scholieren hun standpunt nog beter zien verdedigen. En dan heb ik het niet over VWO'ers of HAVO'ers.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  woensdag 17 augustus 2005 @ 19:32:56 #117
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_29727827
quote:
De link heb ik nog niet gezien, zocht wel naar zoiets.

Goed uptodate en veel info.

Dank.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_29730347
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 13:38 schreef Five_Horizons het volgende:
Klopt ja, de "berekeningsmodule" is gebruikt. Dikke kans dat jan netgeenmodaal meer kan lenen, als hij zou willen. Maar ja, wat is een nog gezond netto percentage van je salaris uitgeven aan je hypotheek? 30, 40, 50, 60? En zelfs als hij nog meer kan lenen, zit hij nog steeds vast aan het appartement hier. Modaal verdienen is in dit dorp hier dus geen tussenwoning. De tijd van vader verdienen en moeder bij de pappot op een modaal salaris is niet meer haalbaar.
If you're so smart, how come you ain't rich?
pi_29731768
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 19:12 schreef NewOrder het volgende:

De module van de Rabobank gaat uit van 6%. Of dat opzettelijk zo is of dat het een technische beperking is weet ik niet, maar de uitkomst is uiteraard een veilige indicatie van het te lenen bedrag. Wie zichzelf rijk rekent door uit te gaan van het maximum te lenen bedrag op basis van een te laag rentepercentage komt vroeg of laat in de problemen.
Uiteraard is dat geen technische beperking.

Maar met je laatste zin ben ik het niet eens. Ik zeg daarmee niet dat je persé je maximaal haalbare hypotheek móet lenen, maar dat je in de problemen komt raakt kant noch wal, natuurlijk.
pi_29734934
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 21:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Uiteraard is dat geen technische beperking.

Maar met je laatste zin ben ik het niet eens. Ik zeg daarmee niet dat je persé je maximaal haalbare hypotheek móet lenen, maar dat je in de problemen komt raakt kant noch wal, natuurlijk.
Wat ik destijds van mijn hypotheekadviseur begreep is dat mensen die het maximaal haalbare lenen vaak ook kiezen voor tricky constructies als 'volledig aflossingsvrij' in combinatie met kortlopende rentes. Waarbij die hypotheekadviseur liet doorschemeren dat de rente nu absurd laag staat, en dat het niet vreemd is als de rente over een paar jaar later een stuk hoger is, en dat je eigenlijk geld opzij moet zetten voor zo'n periode.

Waardoor je dus netto toch iets hogere maandlasten hebt dan 'leensnelgeldnu' je voorspiegelt.
pi_29737540
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 22:36 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Wat ik destijds van mijn hypotheekadviseur begreep is dat mensen die het maximaal haalbare lenen vaak ook kiezen voor tricky constructies als 'volledig aflossingsvrij' in combinatie met kortlopende rentes. Waarbij die hypotheekadviseur liet doorschemeren dat de rente nu absurd laag staat, en dat het niet vreemd is als de rente over een paar jaar later een stuk hoger is, en dat je eigenlijk geld opzij moet zetten voor zo'n periode.

Waardoor je dus netto toch iets hogere maandlasten hebt dan 'leensnelgeldnu' je voorspiegelt.
Maar bovenstaande is dus niet mogelijk. (zeker niet bij lage rentes). Volledig aflosvrij is over het algemeen niet mogelijk (zeker als er geen eigen geld in het spel is, wel mogelijk is 75% van de executiewaarde aflosvrij of tot 100% indien 50+) en daarnaast:
Wanneer de rente bij, laten we zeggen, 10 jaar rentevast, lager is dan 6%, kun je op basis van je inkomen meer lenen bij 10 jaar rentevast dan bij 5 jaar of korter.
Bij 10 jaar rentevast wordt getoetst (voor de woonquote, de verhouding tussen inkomen en uitgaven aan de hypotheek) met de geldende rente voor 10 jaar rentevast (laten we zeggen 4%) en bij 5 jaar of korter wordt over het algemeen 6% als toetsrente aangehouden.
pi_29738055
quote:
Je spelfouten en grammaticale blunders zijn al een indicatie van hoe serieus je te nemen bent
Welke?
quote:
wanneer je geconfronteerd wordt met het harde bewijs dat dat pertinente onzin
Welk keihard bewijs?
quote:
En al helemaal niet als je rekening houdt met het feit dat je eerst loopt te zeuren dat Brabant vol is maar vervolgens afdruipt met een of ander 'ja maar ja maar het gaat om de bestemming van het land en zo...
Brabant bestaat niet in Nederland kneus
quote:
maar wat relatief gezien in het NIET valt vergeleken met de industrie en dienstverlening, en weer heb je niets te zeggen.
Quote?
quote:
Tenzij je het kinderlijke "Cijfers opzoeken is ook al niet je sterkste kant" als een ijzersterk argument beschouwt natuurlijk.
Is het ook want van je cijfers klopt niets. Verder zou ik graag hebben dat je gewoon helemaal op mijn post reageert maar dat zal wel boven je niveau gaan. Dus dat maakt niet uit
quote:
En dan heb ik het niet over VWO'ers of HAVO'ers.
Want?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_29738590
Heren:

Het interesseert me niet wie begonnen is, maar ik weet wel dat de "jij-bent-een-eikel-want-ik-heb-gelijk-discussie" hier stopt.

Oftewel: on topic!

Bij voorbaat dank....
pi_29738601
-

[ Bericht 99% gewijzigd door StefanP op 18-08-2005 00:04:56 ]
-Mark Steyn
pi_29738661
Dank
pi_29740633
Meer woningen verkocht

Uitgegeven: 17 augustus 2005 12:00
Laatst gewijzigd: 17 augustus 2005 12:32

VOORBURG - De Nederlandse woningmarkt heeft "een geweldige verkoopsprong" gemaakt. Dat meldde de vereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers, NVB, in zijn woensdag gepubliceerde halfjaarlijkse Thermometer Koopwoningen.

In totaal trokken mensen in de eerste zes maanden van 2005 een bedrag van 25,5 miljard euro uit voor de aanschaf van nieuwe en bestaande koopwoningen. Dat is 12 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral nieuwbouwwoningen hebben een groot aandeel in deze stijging. Zo telde de brancheorganisatie in deze sector 18 procent meer verkooptransacties.

Volgens de NVB stimuleert vooral de lage hypotheekrente de handel in koopwoningen. Ook telt mee dat nieuwe woningen beter aansluiten bij de wensen van huizenzoekers. "De huidige generatie nieuwe koopwoningen is in de perceptie van de klanten aanmerkelijk aantrekkelijker dan bijvoorbeeld de eerste stroom Vinex-woningen", aldus de NVB.

Doorstroming

Vorig jaar stagneerde de doorstroming juist. Volgens de NVB bleven Nederlanders maar in hun huidige woning, omdat het gewenste huis er niet was. Toen stonden er 110.000 huizen te koop. Ruim eenvijfde daarvan betrof nieuwbouw. Het aantal te koop staande woningen is inmiddels teruggelopen tot 105.000. Volgens de NVB kan die hoeveelheid nog veel verder krimpen. "Dan moet wel het economisch klimaat verbeteren."

Bovendien verschijnen er volgens de NVB nog te veel woningen op te grote bouwlocaties aan de randen van de steden, terwijl er juist behoefte is aan kleinschalige locaties bij kleine en middelgrote gemeenten. Ook zijn er te veel appartementenwoningen, constateert de NVB. Ongeveer de helft van het aanbod bestaat uit dergelijke woningen, terwijl bijna 90 procent geen appartement wil.

Ook pleit de NVB voor snelle duidelijkheid in de kwestie rond het fijnstof. Door mogelijk nieuwe eisen aan de luchtkwaliteit dreigen veel bouwplannen te sneuvelen.

www.nu.nl

Tussen die 105.000 woningen moet toch wel iets te vinden zijn?
pi_29741695
het gaat idd om de periode dat de rente vaststaat. Is idd een wezelijk verschil met de looptijd. had ze bij mijn thuisbankier (paps) ook aldoor elkaar gehaald en die reageerde bijna hetzelfde

vanavond nog ff gesprek met paps gehad en die melde dat hij wel 20% van de VON prijs wilde sponsoren als voorschot op zeg maar. Dat zijn fijne berichten want dat betekend dat ik dan niet meer voor een tophypotheek hoef te gaan en dat scheelt in de rente. per maand zat er bijna een NETTO verschil van 100 euries in....

Daarnaast gaat zijn voorkeur uit naar nieuwbouw, net als de meeste hypotheek verstrekkers trouwens. De waarde van een nieuwbouw object is bij aflevering meestal al gestegen dus dat is de snelste manier om kapitaal te winnen.

Daarnaast staat me iets bij wat ik een jaar geleden op de website van gemeente utrecht vond. Die vertrekken ook een soort starters kapitaal. Max is geloof ik 30.000 dat je bij de bank als eigen vermogen mag laten beschouwen. Het is 3 jaar iig RENTEVRIJ. Na die 3 jaar kijkt men of je de rente ervan kunt gaan dragen. Zo niet, dan krijg je weer een jaar rente vrij. Daar zit wel ergens een max op maar weet niet meer hoeveel, zoeken we uit. Voorwaarde is wel dat er een NHG mogelijk is.

Al met al komt deze vogel eindelijk toch wel weer dichter bij zijn eigen voordeur die niet hoeft te worden gedeeld....

en ja, ik ben idd 34, geen EV en steeds gehuurd... Maar wel de nodige dingen voor de kiezen gekregen en belangrijkste, ik was er niet aan toe om een huis te kopen. Geloof me, de grootste aankoop in je leven, daar moet je wel aan toe zijn voordat je het doet.... of ben ik nu echt zo raar aan het denken ?
pi_29743702
Nee
pi_29743785
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 01:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Meer woningen verkocht

Ook zijn er te veel appartementenwoningen, constateert de NVB. Ongeveer de helft van het aanbod bestaat uit dergelijke woningen, terwijl bijna 90 procent geen appartement wil.

[...]

Tussen die 105.000 woningen moet toch wel iets te vinden zijn?
niet dus
pi_29743803
En dat ligt aan?
pi_29743811
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 05:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En dat ligt aan?
Te weinig bouwgrond ---> te veel appartementen
pi_29743818
Of ligt het er aan dat jij niet in Drenthe of Groningen wil wonen?
pi_29743838
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 05:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Of ligt het er aan dat jij niet in Drenthe of Groningen wil wonen?
Dat heeft er niks mee te maken en is totaal irrelevant, ik ben een Vlaming. Ik vergelijk gewoon jullie systeem met het onze.
In Vlaanderen kan je nl. met een normaal inkomen KIEZEN waar je gaat wonen, dat is bij jullie niet het geval.

(En ja, we hebben hier ook schandalige luxe-flats en woningen, dat is het verschil niet. Die zijn dan meestal ook écht luxueus en/of groot.)
pi_29743847
quote:
In Vlaanderen kan je nl. met een normaal inkomen KIEZEN waar je gaat wonen, dat is bij jullie niet het geval.
Je kan me vast ook wel vertellen dat het huizenbezit in Vlaanderen veel hoger is dan in Nederland?
  donderdag 18 augustus 2005 @ 13:08:16 #135
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29750829
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 21:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Als het nemen van een tophypotheek geen risico's behelst, waarom wil Zalm de tophypotheken dan aan banden gaan leggen?
pi_29752407
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 13:08 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Als het nemen van een tophypotheek geen risico's behelst, waarom wil Zalm de tophypotheken dan aan banden gaan leggen?
Een tophypotheek is geen maximale hypotheek op basis van je inkomen, maar op basis van de executiewaarde van de woning.

Daarnaast:

Jij stelt dat je vroeg of laat in de problemen komt. Waarom? Over het algemeen stijgt je inkomen gedurende de jaren, maar je hypotheeklasten blijven gedurende een x-periode gelijk. Dan zie ik het probleem niet.

Alleen: Of je nu 100% van je maximum leent of 75%, als je je baan kwijtraakt heb je in beide gevallen een probleem, dus ik zie het verschil even niet.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 19:00:57 #137
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29759367
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 14:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Een tophypotheek is geen maximale hypotheek op basis van je inkomen, maar op basis van de executiewaarde van de woning.
Met de huidige huizenprijzen gaat dat hand in hand. Op dit moment is de kans zelfs groter dat je te maken hebt met een tophypotheek dan met een maximale hypotheek op basis van je inkomen.
quote:
Daarnaast:

Jij stelt dat je vroeg of laat in de problemen komt. Waarom? Over het algemeen stijgt je inkomen gedurende de jaren, maar je hypotheeklasten blijven gedurende een x-periode gelijk. Dan zie ik het probleem niet.
Ondanks dat ik de afgelopen jaren in inkomen vooruit ben gegaan, heb ik netto minder te besteden dan 3 jaar geleden. En met mij zijn er veel Nederlanders die minder overhouden. Een inkomensstijging is dus absoluut geen garantie voor een verbetering van de koopkracht. Bovendien moet je rekening houden met een waardedaling van de te kopen woning. Het is vrij onwaarschijnlijk dat de huizen over 10 jaar dezelfde of een hogere waarde hebben dan nu.
quote:
Alleen: Of je nu 100% van je maximum leent of 75%, als je je baan kwijtraakt heb je in beide gevallen een probleem, dus ik zie het verschil even niet.
Dus het maakt niet uit of je een schuld hebt van bijvoorbeeld 2 ton in plaats van 1,5 ton? De bank 'schenkt' de schuldenaar die halve ton uit goede wil?
Natuurlijk heb je in beide gevallen een probleem, maar je kunt toch niet ontkennen dat het formaat van het probleem verschilt.

Overigens dwalen we af van de essentie van dit topic. Hoe goed de banken ook hun best doen om klanten zoveel mogelijk te lenen doet niets af aan het feit dat woningen in Nederland te duur zijn. Dáár ligt het werkelijke probleem en voor een oplossing om wonen voor iedereen betaalbaar te maken zal de huizenprijs omlaag moeten. Oplossingen in de vorm van lastenverlichting of koopsubsidie houden alleen maar een verrot systeem in stand.
pi_29759997
quote:
Onzichtbare armoede in Nederland
door Nicolien den Boer, 15 juli 2005

Armoede in Afrika ligt weer op ieders lippen na de Live8-concerten en de G8-top eerder deze maand. Van een geheel andere orde is de toename van armoede in het rijke Westen. Kerken en hulporganisaties in Nederland maken zich grote zorgen. Steeds meer mensen hebben moeite de eindjes aan elkaar te knopen, gaan met honger naar bed of moeten op straat leven.

Armoede ziet er in Nederland een stuk minder schrijnend uit dan ons traditionele beeld van graatmagere kinderen met oedeembuikjes in Afrika. Omdat armoede in Nederland ook minder zichtbaar is, wordt er relatief weinig onderzoek gedaan naar arme Nederlanders. Toch leeft volgens een ruwe schatting ruim 11 procent van de huishoudens onder de armoedegrens. Dat is een stijging van maar liefst 1 procent vergeleken met twee jaar daarvoor. De exacte cijfers worden pas in het najaar gepubliceerd in de tweejaarlijkse Armoedemonitor van het Sociaal Cultureel Planbureau. Arm ben je in Nederland als je je bijvoorbeeld alleen maar om de dag een warme maaltijd kan veroorloven. Of niet in staat bent om oude meubels te vervangen of regelmatig nieuwe kleren te kopen.

Cijfers
Steeds vaker horen we berichten over de financiële problemen waar veel Nederlanders in verzeild raken. Zomaar een greep uit de cijfers die de afgelopen weken werden gepubliceerd: het aantal faillissementen rees de pan uit en nam het afgelopen half jaar toe met 10 procent, alleen al hierdoor verloren zestigduizend mensen hun baan. De uitkeringsinstanties, de sociale diensten, kregen 300 procent meer aanvragen voor een bijstandsuitkering. Ook steeg het aantal daklozen met 25 procent.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de stijgende werkloosheid, de dalende koopkracht en de torenhoge schuldenlasten waaronder steeds meer Nederlanders gebukt gaan.

Hulpverlenende instanties hebben al aan de bel getrokken, zoals onlangs de kerken. Die kunnen de vragen om financiële hulp nauwelijks meer aan. Het staat vast dat de economische malaise de grootste boosdoener is. Nergens anders in de Europese Unie draait de economie zo slecht als in Nederland. Die kromp het afgelopen jaar met een half procent.
De kerken en andere instanties wijzen ook met een beschuldigende vinger naar de overheid. Ralf Embrechts, vooraanstaand armoededeskundige, vindt tevens dat landelijke en de gemeentelijke overheden meer moeten doen. Hij werkt voor de gemeente Tilburg die iets boven het landelijk gemiddelde ligt qua armoede, rond de 11 of 12 procent:

"De Nederlandse regering schiet tekort. Kijk bijvoorbeeld naar de lonen. Die zijn sinds 1977 bijna verdrievoudigd. Maar de uitkeringen zijn al die jaren vrijwel op het oude niveau gebleven".

De cijfers op een rijtje:

Economie: In Nederland kromp de economie de eerste helft van dit jaar met een half procent. Kijken we naar het Bruto Nationaal Product per hoofd van de bevolking, dan staat Nederland in Europa in de top-6.

Koopkracht: Het reëel beschikbare inkomen daalde in 2004 met bijna 1,5 procent.

Faillissementen: Het aantal faillissementen steeg in de eerste 6 maanden van dit jaar fors. In die periode gingen 5018 bedrijven op de fles, 10 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Hierbij gingen 60.000 arbeidsplaatsen verloren.

Uitkeringen: Het aantal bijstandsuitkeringen steeg in de eerste helft van vorig jaar met bijna honderd. Dit jaar waren dat er 3 à 4.000.

Schuldenlast: Vorig jaar klopten 39.000 mensen aan bij een gemeentelijke kredietbank om een schuldenregeling te treffen. Dat is ruim 13 procent meer dan in 2003.

Financiële hulp kerken: Vorig jaar gaven de kerken voor 4,5 miljoen euro hulp (aan zo’n 8.000 mensen). Dat is een stijging van 60 procent in vergelijking met 2003.

Werkloosheid: De werkloosheid is in 2004 met ruim 1 procent gestegen. 6,4 procent van de beroepsbevolking zit zonder werk. Nederland heeft de snelst stijgende werkloosheid van de EU. Overigens is de werkloosheid in Nederland nog altijd relatief laag. In Duitsland is deze bijvoorbeeld 10 procent.

Daklozen: De cijfers zijn een schatting omdat niet alle daklozen zich laten registreren. Het aantal daklozen zou gestegen zijn met 25 procent, naar ruim 100.000.

Compensatiegedrag
Bij veel mensen begint de armoede als ze hun baan verliezen. Ze vragen een uitkering aan, maar moeten daar zo'n zes weken op wachten en in sommige gevallen zelfs maanden. Die mensen moeten vaak interen op hun spaargeld, als ze dat al hebben, of zijn overgeleverd aan de gulheid van hun familie, vrienden, kerken of particulier initiatieven als de Voedselbank die voedselpakketten uitdeelt aan armen.

Als je eenmaal een uitkering hebt, kun je redelijk rondkomen, is de gangbare gedachte. Maar in de praktijk valt dat tegen, weet ook Embrechts:
"Als je drie jaar in de bijstand zit, is het vet er echt wel van af. Dan is de spaarpot leeg, je kinderen kunnen dan echt niet meer op schoolreis. Je moet elk dubbeltje omdraaien en overal de koopjes vandaan proberen te halen."

Bij veel mensen in de bijstand, treedt er een curieus mechanisme in werking. De sociale diensten weten dat al: mensen met een uitkering kunnen compensatiegedrag gaan vertonen. Ze slaan aan het gokken, of ze kopen zich nog armer om maar niet aan de buren te laten merken dat ze financieel aan de grond zitten. Embrechts signaleert dit soms ook als hij bij bijstandsgezinnen thuis komt:

"Ze leven op beton, er zijn geen bedjes voor de kinderen, maar er hangt wel een peperdure flatscreen tv aan de muur."

Leningen
Typisch geval van 'eigen schuld dikke bult', zou je zeggen. Maar er komt steeds meer kritiek op commerciële instellingen als banken en postorderbedrijven die de mensen verleiden om op krediet te kopen of om tegen exorbitant hoge rentes geld te lenen. Sinds kort kun je zelfs bij een drogisterij een lening afsluiten. Donderdag luidden de gemeentelijke kredietbanken -die schuldenregelingen treffen - de noodklok. Steeds meer Nederlanders dreigen te bezwijken onder hun schuldenlast.

De gemeentelijke kredietbanken hebben aan het kabinet gevraagd om mensen met een laag inkomen niet meer te laten lenen van de commerciële instellingen. Het is niet waarschijnlijk dat het kabinet ingrijpt, dat geven de gemeentelijke banken al toe. Een slechte zaak voor de armoede in Nederland. En de bodem is nog niet in zicht: Nederlandse economen hebben vrijdag gewaarschuwd voor een diepe recessie.

© Radio Nederland Wereldomroep, all rights reserved
Vallen jullie ook altijd over de bedelende daklozen zwervers?

Ik vind dat mensen met een dak boven hun hoofd niet moeten zeuren omdat ze geen huis kunnen betalen
  donderdag 18 augustus 2005 @ 19:29:39 #139
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_29760062
Je geeft weer een lekkere draai aan het topic DAM.

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_29760129
Ik moest in elk geval flink hard lachen toen ik dat cijfer van 100.000 las
pi_29764490
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:00 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Met de huidige huizenprijzen gaat dat hand in hand. Op dit moment is de kans zelfs groter dat je te maken hebt met een tophypotheek dan met een maximale hypotheek op basis van je inkomen.

Dus maakt dat niet uit. Men kan het dus betalen, want men leent niet het maximum op basis van het inkomen.
De meeste hypotheken waar ik me mee bezig houdt (nieuwe hypotheken, dan), zijn inderdaad tophypotheken.
quote:
Ondanks dat ik de afgelopen jaren in inkomen vooruit ben gegaan, heb ik netto minder te besteden dan 3 jaar geleden. En met mij zijn er veel Nederlanders die minder overhouden. Een inkomensstijging is dus absoluut geen garantie voor een verbetering van de koopkracht. Bovendien moet je rekening houden met een waardedaling van de te kopen woning. Het is vrij onwaarschijnlijk dat de huizen over 10 jaar dezelfde of een hogere waarde hebben dan nu.

Dat laatste ben ik sowieso niet met je eens. Vraag en aanbod, weet je wel.(dat is overigens een hele andere discussie die hier al zo vaak is gevoerd. Zelfs de figuur die daar het meest tegenin ging (oftewel: hij had dezelfde mening als jij) is om.

Stijging van inkomen betekent inderdaad niet persé stijging van koopkracht. Máár: terwijl alles aan inflatie onderhevig is, blijven je maandlasten voor je hypotheek hetzelfde (dus feitelijk woon je goedkoper dan het vorige jaar).
quote:
Dus het maakt niet uit of je een schuld hebt van bijvoorbeeld 2 ton in plaats van 1,5 ton? De bank 'schenkt' de schuldenaar die halve ton uit goede wil?
Natuurlijk heb je in beide gevallen een probleem, maar je kunt toch niet ontkennen dat het formaat van het probleem verschilt.

Je bent in beide gevallen failliet, dus ik zie echt het verschil niet.
quote:
Overigens dwalen we af van de essentie van dit topic. Hoe goed de banken ook hun best doen om klanten zoveel mogelijk te lenen doet niets af aan het feit dat woningen in Nederland te duur zijn. Dáár ligt het werkelijke probleem en voor een oplossing om wonen voor iedereen betaalbaar te maken zal de huizenprijs omlaag moeten. Oplossingen in de vorm van lastenverlichting of koopsubsidie houden alleen maar een verrot systeem in stand.

Voorlopig zijn er gewoon te weinig woningen, ik denk dat het direct afschaffen van de HRA een heel ander effect heeft, naast een prijsdaling, namelijk een krapte op de huurmarkt.
Daarnaast is koopsubsidie natuurlijk een lachertje: ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen daar gebruik van maken, aangezien het maar tot een bepaalde hoogte van hypotheek gaat met een bijbehorend inkomen.

Mensen zouden eens moeten kijken naar het kopen van een stuk grond (er staat zat te koop, voor weinig geld). Het laten bouwen van een huis is in vergelijking met een bestaande woning echt niet duur.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 21:52:22 #142
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_29764645
Wonen onbetaalbaar?

Rente is nog nooit zo laag geweest. Lekker lang vastzetten 10-15jaar kan al voor iets van 3,5%.

Dus wat lopen we nou te zeuren met ze allen.

Tip: Kijk niet wat een huis kost maar wat je er per maand aan kwijt bent.
pi_29768290
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 21:52 schreef Keijs het volgende:
Wonen onbetaalbaar?

Rente is nog nooit zo laag geweest. Lekker lang vastzetten 10-15jaar kan al voor iets van 3,5%.

Dus wat lopen we nou te zeuren met ze allen.

Tip: Kijk niet wat een huis kost maar wat je er per maand aan kwijt bent.
Precies. Nu even een jaartje of 2 op een houtje bijten en daarna de bloementjes buiten zetten wanneer je salaris stijgt en/of de waarde van je woning.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 23:40:54 #144
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_29768732
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 23:27 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Precies. Nu even een jaartje of 2 op een houtje bijten en daarna de bloementjes buiten zetten wanneer je salaris stijgt en/of de waarde van je woning.
En als je salaris en/of de waarde van je woning niet stijgt?
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
pi_29772344
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 23:27 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Ander scenario:

Nu even een jaartje of 2 op een houtje bijten en daarna voor de rest van je leven in de schulden zitten, omdat de woningmarkt instort als een kaartenhuis tot het (correcte) niveau van de ons omringende landen.
-Mark Steyn
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 07:01:27 #146
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_29773001
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 02:54 schreef StefanP het volgende:
Nu even een jaartje of 2 op een houtje bijten en daarna voor de rest van je leven in de schulden zitten, omdat de woningmarkt instort als een kaartenhuis tot het (correcte) niveau van de ons omringende landen.
Daarom juist de rente lang vastzetten, dan blijven je woonlasten min of meer gelijk, dat kunnen we van de huren niet zeggen.

Door de HRA liggen de huizenprijzen nu eenmaal op een hoger nivo tov buurlanden.
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 07:05:01 #147
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_29773009
Daar blijft echter het probleem dat er veel mensen niet boven het zogenaamde 'modale' inkomen zijn.

Hoe je het ook wilt brengen, het blijft een probleem voor veel Nederlanders.
pi_29773091
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 02:54 schreef StefanP het volgende:

[..]

Ander scenario:

Ander scenario:

Nu iets kopen en over 2 jaar is je huis weer 10% meer waard. (Dit is reeeler dan jouw scenario).

Ergo: dit is allemaal koffiedik kijken, degene die het wel kan voorspellen moet maar de uitkomst van een loterij voorspellen.

Want: wat zijn de redenen waarom de huizenprijzen in elkaar zouden zakken?

De huren stijgen alleen maar, bouwgrond zal kunstmatig schaars gehouden worden en bouwvergunning worden mischien nog iets minder uitgegeven.

En je hypotheek schuld nu is over 30 jaar een heleboel minder 'waard' door de inflatie. Maar de waarde van je huis stijgt.
pi_29773690
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 07:38 schreef _Arthur het volgende:

En je hypotheek schuld nu is over 30 jaar een heleboel minder 'waard' door de inflatie. Maar de waarde van je huis stijgt.
Dan moet er wel inflatie zijn; of liever gezegd, je inkomen moet flink mee zijn gestegen. Met een inflatie van 1.5% en loonmatiging schiet 't niet op.
pi_29774228
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 09:03 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Dan moet er wel inflatie zijn; of liever gezegd, je inkomen moet flink mee zijn gestegen. Met een inflatie van 1.5% en loonmatiging schiet 't niet op.
Allemaal argumenten van mensen die geen huis hebben gekocht ooit.
Zelfs diegene die hun huis pas een jaar of vier hebben lachen zich nu al 3x in de rondte.

Wij konden 8 jaar gelden ons huis ook net betalen (300.000 gulden). En oei oei oei wat als de huizenmarkt in zou storten... Nu kost hetzelfde huis het bedrag in euro's.

Met andere woorden: is er ooit een LANGDURIGE periode in de geschiedenis geweest dat huizen minder waard werden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')