Cijfers opzoeken is ook al niet je sterkste kantquote:Goh en laat dat nou de gigantische bijdrage van welgeteld 2,4% leveren aan het totale BNP
Daarmee verschuif je het probleem naar een later tijdstip. Bovendien moet je rekening houden met een waardedaling van de woning. Het kunstmatig in stand houden van de hoge huizenprijzen zal op een gegeven moment afgelopen zijn en dan kun je er donder op zeggen dat de huizen zeker 30% in waarde zullen dalen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 22:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dan moet je de rente lang vast zetten. Tien jaar is geloof ik mogelijk voor onder de 4%, je kunt natuurlijk ook 20 jaar vastzetten, tegen iets hogere rente.
Een hypotheek loopt maar 30 jaar hoor; als de rente 20 jaar vast staat is er echt geen probleem.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 12:57 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Daarmee verschuif je het probleem naar een later tijdstip. Bovendien moet je rekening houden met een waardedaling van de woning. Het kunstmatig in stand houden van de hoge huizenprijzen zal op een gegeven moment afgelopen zijn en dan kun je er donder op zeggen dat de huizen zeker 30% in waarde zullen dalen.
Hier verbaas ik me toch wel een beetje over. Ben nu aan het kijken naar een woning. Vraagprijs is 167.500 en met een inkomen van 2250 bruto zou ik dat gefinancieerd kunnen krijgen als ik de prijs naar 160 kan krijgenen dat moet kunnen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 22:24 schreef smiley54321 het volgende:
Jan netgeenmodaal, 30 jaar geen eigen vermogen.
2499 bruto per maand, met 30% belasting, is 1750 netto over.
Kan maximaal lenen: 135.000 (rabobank)
Dat is ongeveer 124.000 voor een kk woning.
Maandlasten 810 = 46% van het netto inkomen.
Jan netgeenmodaal hierboven kan in mijn woonplaats (etten-leur, brabant) niks vinden. Voor de goedkoopste flat in de foutste buurt, komt hij net 10.000 te kort en zelfs als hij het had, is hij bijna de helft van zijn inkomen kwijt.
Starters zijn kansloos hier in nederland.
Het is dan ook niet waar. Ik heb hier zelf een beetje zitten rekenen en bij dat inkomen en dat inkomen en die prijs kun je "gewoon" een hypotheek krijgen. (bij ons in elk geval en dan zéker bij de Rabobank)quote:Op woensdag 17 augustus 2005 13:16 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Hier verbaas ik me toch wel een beetje over.
200 euro gas/water/licht/telefoon/kabel, 150 euro VvE (of reservering onderhoud + verzekeringen), 50 euro OZB.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 13:57 schreef Gompy58 het volgende:
Kan iemand mij eigelijk zeggen met wat voor bedragen ik rekening moet houden naast de hypotheek ?
Dat moet een filantropische instelling zijn want als je even rekent weet je dat je geen hypotheek van ¤160000,- kunt krijgen die je in 7 jaar afbetaald waarbij je maar ¤500,- aan netto maandlasten kwijt bent.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 13:16 schreef Gompy58 het volgende:
Hier verbaas ik me toch wel een beetje over. Ben nu aan het kijken naar een woning. Vraagprijs is 167.500 en met een inkomen van 2250 bruto zou ik dat gefinancieerd kunnen krijgen als ik de prijs naar 160 kan krijgenen dat moet kunnen.
Ook ik heb geen eigen geld.
Zou uitkomen op een hypotheek van ongeveer 400-500 pm. Moet nog ff uitvogelen wat daar dan allemaal aan lasten bij gaan komen. Het is in ieder geval te doen.
Woon nu op een etage voor 450 all in en wil hier weg. ga ik elders huren begint het bij 800p/m ex Daar heb je een leuke hypotheek voor hoor.
Oh ja, looptijd zou ongeveer 6-7 jaar zijn.
De Rabobank gaat uit van een veilige van 6%. Andere hypotheekverstrekkers rekenen met percentages van 4% en minder. Die ¤135000,- is dus een veilige waarde.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 13:38 schreef Five_Horizons het volgende:
Het is dan ook niet waar. Ik heb hier zelf een beetje zitten rekenen en bij dat inkomen en dat inkomen en die prijs kun je "gewoon" een hypotheek krijgen. (bij ons in elk geval en dan zéker bij de Rabobank)
Mocht de betreffende poster een berekeningsmodule gebruikt hebben: dat soort modules geeft niet eens een indicatie voor wat je mogelijkheden zijn.
*disclaimer: het maximale lenen naar je mogelijkheden kán, maar of het handig is, hangt ook af van je persoonlijke omstandigheden. Daarnaast wordt er naar meer zaken gekeken dan je inkomen.
Ook je wensen t.a.v. de vormen van je hypotheek (risicodekking, rentevastduur, sparen/aflossen) zijn van belang bij je maandlasten.
Met looptijd wordt waarschijnlijk rentevastduur bedoeld.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 17:49 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat moet een filantropische instelling zijn want als je even rekent weet je dat je geen hypotheek van ¤160000,- kunt krijgen die je in 7 jaar afbetaald waarbij je maar ¤500,- aan netto maandlasten kwijt bent.
Bij de module misschien (dat is namelijk bij rentevastduren van 5 jaar of korter. Bij langere looptijden wordt gewoon de geldende rente gehanteerd.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 17:51 schreef NewOrder het volgende:
[..]
De Rabobank gaat uit van een veilige van 6%. Andere hypotheekverstrekkers rekenen met percentages van 4% en minder. Die ¤135000,- is dus een veilige waarde.
Dat zegt dat we gerust wat landbouwgrond kunnen missen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 06:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
www.wikipedia.nl
Dit lijkt me alles te zeggen
[..]
www.ser.nl
Dat is een wezenlijk verschil.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:16 schreef Five_Horizons het volgende:
Met looptijd wordt waarschijnlijk rentevastduur bedoeld.
De module van de Rabobank gaat uit van 6%. Of dat opzettelijk zo is of dat het een technische beperking is weet ik niet, maar de uitkomst is uiteraard een veilige indicatie van het te lenen bedrag. Wie zichzelf rijk rekent door uit te gaan van het maximum te lenen bedrag op basis van een te laag rentepercentage komt vroeg of laat in de problemen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Bij de module misschien (dat is namelijk bij rentevastduren van 5 jaar of korter. Bij langere looptijden wordt gewoon de geldende rente gehanteerd.
De Rabobank gaat dus helemaal niet uit van de "veilige" 6%. De Rabobank is (zeker momenteel, ivm de hypothekenaanval van mijn collega's van de Postbank) een verstrekker die heel ver gaat qua acceptatie.
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/nl.htmlquote:Op woensdag 17 augustus 2005 08:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Cijfers opzoeken is ook al niet je sterkste kant
De link heb ik nog niet gezien, zocht wel naar zoiets.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:19 schreef StefanP het volgende:
[..]
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/nl.html
Klopt ja, de "berekeningsmodule" is gebruikt. Dikke kans dat jan netgeenmodaal meer kan lenen, als hij zou willen. Maar ja, wat is een nog gezond netto percentage van je salaris uitgeven aan je hypotheek? 30, 40, 50, 60? En zelfs als hij nog meer kan lenen, zit hij nog steeds vast aan het appartement hier. Modaal verdienen is in dit dorp hier dus geen tussenwoning. De tijd van vader verdienen en moeder bij de pappot op een modaal salaris is niet meer haalbaar.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 13:38 schreef Five_Horizons het volgende:
Mocht de betreffende poster een berekeningsmodule gebruikt hebben: dat soort modules geeft niet eens een indicatie voor wat je mogelijkheden zijn.
Uiteraard is dat geen technische beperking.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:12 schreef NewOrder het volgende:
De module van de Rabobank gaat uit van 6%. Of dat opzettelijk zo is of dat het een technische beperking is weet ik niet, maar de uitkomst is uiteraard een veilige indicatie van het te lenen bedrag. Wie zichzelf rijk rekent door uit te gaan van het maximum te lenen bedrag op basis van een te laag rentepercentage komt vroeg of laat in de problemen.
Wat ik destijds van mijn hypotheekadviseur begreep is dat mensen die het maximaal haalbare lenen vaak ook kiezen voor tricky constructies als 'volledig aflossingsvrij' in combinatie met kortlopende rentes. Waarbij die hypotheekadviseur liet doorschemeren dat de rente nu absurd laag staat, en dat het niet vreemd is als de rente over een paar jaar later een stuk hoger is, en dat je eigenlijk geld opzij moet zetten voor zo'n periode.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 21:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Uiteraard is dat geen technische beperking.
Maar met je laatste zin ben ik het niet eens. Ik zeg daarmee niet dat je persé je maximaal haalbare hypotheek móet lenen, maar dat je in de problemen komt raakt kant noch wal, natuurlijk.
Maar bovenstaande is dus niet mogelijk. (zeker niet bij lage rentes). Volledig aflosvrij is over het algemeen niet mogelijk (zeker als er geen eigen geld in het spel is, wel mogelijk is 75% van de executiewaarde aflosvrij of tot 100% indien 50+) en daarnaast:quote:Op woensdag 17 augustus 2005 22:36 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Wat ik destijds van mijn hypotheekadviseur begreep is dat mensen die het maximaal haalbare lenen vaak ook kiezen voor tricky constructies als 'volledig aflossingsvrij' in combinatie met kortlopende rentes. Waarbij die hypotheekadviseur liet doorschemeren dat de rente nu absurd laag staat, en dat het niet vreemd is als de rente over een paar jaar later een stuk hoger is, en dat je eigenlijk geld opzij moet zetten voor zo'n periode.
Waardoor je dus netto toch iets hogere maandlasten hebt dan 'leensnelgeldnu' je voorspiegelt.
Welke?quote:Je spelfouten en grammaticale blunders zijn al een indicatie van hoe serieus je te nemen bent
Welk keihard bewijs?quote:wanneer je geconfronteerd wordt met het harde bewijs dat dat pertinente onzin
Brabant bestaat niet in Nederland kneusquote:En al helemaal niet als je rekening houdt met het feit dat je eerst loopt te zeuren dat Brabant vol is maar vervolgens afdruipt met een of ander 'ja maar ja maar het gaat om de bestemming van het land en zo...
Quote?quote:maar wat relatief gezien in het NIET valt vergeleken met de industrie en dienstverlening, en weer heb je niets te zeggen.
Is het ook want van je cijfers klopt niets. Verder zou ik graag hebben dat je gewoon helemaal op mijn post reageert maar dat zal wel boven je niveau gaan. Dus dat maakt niet uitquote:Tenzij je het kinderlijke "Cijfers opzoeken is ook al niet je sterkste kant" als een ijzersterk argument beschouwt natuurlijk.
Want?quote:En dan heb ik het niet over VWO'ers of HAVO'ers.
niet dusquote:Op donderdag 18 augustus 2005 01:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Meer woningen verkocht
Ook zijn er te veel appartementenwoningen, constateert de NVB. Ongeveer de helft van het aanbod bestaat uit dergelijke woningen, terwijl bijna 90 procent geen appartement wil.
[...]
Tussen die 105.000 woningen moet toch wel iets te vinden zijn?
Te weinig bouwgrond ---> te veel appartementenquote:Op donderdag 18 augustus 2005 05:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En dat ligt aan?
Dat heeft er niks mee te maken en is totaal irrelevant, ik ben een Vlaming. Ik vergelijk gewoon jullie systeem met het onze.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 05:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Of ligt het er aan dat jij niet in Drenthe of Groningen wil wonen?
Je kan me vast ook wel vertellen dat het huizenbezit in Vlaanderen veel hoger is dan in Nederland?quote:In Vlaanderen kan je nl. met een normaal inkomen KIEZEN waar je gaat wonen, dat is bij jullie niet het geval.
Als het nemen van een tophypotheek geen risico's behelst, waarom wil Zalm de tophypotheken dan aan banden gaan leggen?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 21:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar met je laatste zin ben ik het niet eens. Ik zeg daarmee niet dat je persé je maximaal haalbare hypotheek móet lenen, maar dat je in de problemen komt raakt kant noch wal, natuurlijk.
Een tophypotheek is geen maximale hypotheek op basis van je inkomen, maar op basis van de executiewaarde van de woning.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 13:08 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Als het nemen van een tophypotheek geen risico's behelst, waarom wil Zalm de tophypotheken dan aan banden gaan leggen?
Met de huidige huizenprijzen gaat dat hand in hand. Op dit moment is de kans zelfs groter dat je te maken hebt met een tophypotheek dan met een maximale hypotheek op basis van je inkomen.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 14:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Een tophypotheek is geen maximale hypotheek op basis van je inkomen, maar op basis van de executiewaarde van de woning.
Ondanks dat ik de afgelopen jaren in inkomen vooruit ben gegaan, heb ik netto minder te besteden dan 3 jaar geleden. En met mij zijn er veel Nederlanders die minder overhouden. Een inkomensstijging is dus absoluut geen garantie voor een verbetering van de koopkracht. Bovendien moet je rekening houden met een waardedaling van de te kopen woning. Het is vrij onwaarschijnlijk dat de huizen over 10 jaar dezelfde of een hogere waarde hebben dan nu.quote:Daarnaast:
Jij stelt dat je vroeg of laat in de problemen komt. Waarom? Over het algemeen stijgt je inkomen gedurende de jaren, maar je hypotheeklasten blijven gedurende een x-periode gelijk. Dan zie ik het probleem niet.
Dus het maakt niet uit of je een schuld hebt van bijvoorbeeld 2 ton in plaats van 1,5 ton? De bank 'schenkt' de schuldenaar die halve ton uit goede wil?quote:Alleen: Of je nu 100% van je maximum leent of 75%, als je je baan kwijtraakt heb je in beide gevallen een probleem, dus ik zie het verschil even niet.
Vallen jullie ook altijd over de bedelende daklozen zwervers?quote:Onzichtbare armoede in Nederland
door Nicolien den Boer, 15 juli 2005
Armoede in Afrika ligt weer op ieders lippen na de Live8-concerten en de G8-top eerder deze maand. Van een geheel andere orde is de toename van armoede in het rijke Westen. Kerken en hulporganisaties in Nederland maken zich grote zorgen. Steeds meer mensen hebben moeite de eindjes aan elkaar te knopen, gaan met honger naar bed of moeten op straat leven.
Armoede ziet er in Nederland een stuk minder schrijnend uit dan ons traditionele beeld van graatmagere kinderen met oedeembuikjes in Afrika. Omdat armoede in Nederland ook minder zichtbaar is, wordt er relatief weinig onderzoek gedaan naar arme Nederlanders. Toch leeft volgens een ruwe schatting ruim 11 procent van de huishoudens onder de armoedegrens. Dat is een stijging van maar liefst 1 procent vergeleken met twee jaar daarvoor. De exacte cijfers worden pas in het najaar gepubliceerd in de tweejaarlijkse Armoedemonitor van het Sociaal Cultureel Planbureau. Arm ben je in Nederland als je je bijvoorbeeld alleen maar om de dag een warme maaltijd kan veroorloven. Of niet in staat bent om oude meubels te vervangen of regelmatig nieuwe kleren te kopen.
Cijfers
Steeds vaker horen we berichten over de financiële problemen waar veel Nederlanders in verzeild raken. Zomaar een greep uit de cijfers die de afgelopen weken werden gepubliceerd: het aantal faillissementen rees de pan uit en nam het afgelopen half jaar toe met 10 procent, alleen al hierdoor verloren zestigduizend mensen hun baan. De uitkeringsinstanties, de sociale diensten, kregen 300 procent meer aanvragen voor een bijstandsuitkering. Ook steeg het aantal daklozen met 25 procent.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de stijgende werkloosheid, de dalende koopkracht en de torenhoge schuldenlasten waaronder steeds meer Nederlanders gebukt gaan.
Hulpverlenende instanties hebben al aan de bel getrokken, zoals onlangs de kerken. Die kunnen de vragen om financiële hulp nauwelijks meer aan. Het staat vast dat de economische malaise de grootste boosdoener is. Nergens anders in de Europese Unie draait de economie zo slecht als in Nederland. Die kromp het afgelopen jaar met een half procent.
De kerken en andere instanties wijzen ook met een beschuldigende vinger naar de overheid. Ralf Embrechts, vooraanstaand armoededeskundige, vindt tevens dat landelijke en de gemeentelijke overheden meer moeten doen. Hij werkt voor de gemeente Tilburg die iets boven het landelijk gemiddelde ligt qua armoede, rond de 11 of 12 procent:
"De Nederlandse regering schiet tekort. Kijk bijvoorbeeld naar de lonen. Die zijn sinds 1977 bijna verdrievoudigd. Maar de uitkeringen zijn al die jaren vrijwel op het oude niveau gebleven".
De cijfers op een rijtje:
Economie: In Nederland kromp de economie de eerste helft van dit jaar met een half procent. Kijken we naar het Bruto Nationaal Product per hoofd van de bevolking, dan staat Nederland in Europa in de top-6.
Koopkracht: Het reëel beschikbare inkomen daalde in 2004 met bijna 1,5 procent.
Faillissementen: Het aantal faillissementen steeg in de eerste 6 maanden van dit jaar fors. In die periode gingen 5018 bedrijven op de fles, 10 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Hierbij gingen 60.000 arbeidsplaatsen verloren.
Uitkeringen: Het aantal bijstandsuitkeringen steeg in de eerste helft van vorig jaar met bijna honderd. Dit jaar waren dat er 3 à 4.000.
Schuldenlast: Vorig jaar klopten 39.000 mensen aan bij een gemeentelijke kredietbank om een schuldenregeling te treffen. Dat is ruim 13 procent meer dan in 2003.
Financiële hulp kerken: Vorig jaar gaven de kerken voor 4,5 miljoen euro hulp (aan zo’n 8.000 mensen). Dat is een stijging van 60 procent in vergelijking met 2003.
Werkloosheid: De werkloosheid is in 2004 met ruim 1 procent gestegen. 6,4 procent van de beroepsbevolking zit zonder werk. Nederland heeft de snelst stijgende werkloosheid van de EU. Overigens is de werkloosheid in Nederland nog altijd relatief laag. In Duitsland is deze bijvoorbeeld 10 procent.
Daklozen: De cijfers zijn een schatting omdat niet alle daklozen zich laten registreren. Het aantal daklozen zou gestegen zijn met 25 procent, naar ruim 100.000.
Compensatiegedrag
Bij veel mensen begint de armoede als ze hun baan verliezen. Ze vragen een uitkering aan, maar moeten daar zo'n zes weken op wachten en in sommige gevallen zelfs maanden. Die mensen moeten vaak interen op hun spaargeld, als ze dat al hebben, of zijn overgeleverd aan de gulheid van hun familie, vrienden, kerken of particulier initiatieven als de Voedselbank die voedselpakketten uitdeelt aan armen.
Als je eenmaal een uitkering hebt, kun je redelijk rondkomen, is de gangbare gedachte. Maar in de praktijk valt dat tegen, weet ook Embrechts:
"Als je drie jaar in de bijstand zit, is het vet er echt wel van af. Dan is de spaarpot leeg, je kinderen kunnen dan echt niet meer op schoolreis. Je moet elk dubbeltje omdraaien en overal de koopjes vandaan proberen te halen."
Bij veel mensen in de bijstand, treedt er een curieus mechanisme in werking. De sociale diensten weten dat al: mensen met een uitkering kunnen compensatiegedrag gaan vertonen. Ze slaan aan het gokken, of ze kopen zich nog armer om maar niet aan de buren te laten merken dat ze financieel aan de grond zitten. Embrechts signaleert dit soms ook als hij bij bijstandsgezinnen thuis komt:
"Ze leven op beton, er zijn geen bedjes voor de kinderen, maar er hangt wel een peperdure flatscreen tv aan de muur."
Leningen
Typisch geval van 'eigen schuld dikke bult', zou je zeggen. Maar er komt steeds meer kritiek op commerciële instellingen als banken en postorderbedrijven die de mensen verleiden om op krediet te kopen of om tegen exorbitant hoge rentes geld te lenen. Sinds kort kun je zelfs bij een drogisterij een lening afsluiten. Donderdag luidden de gemeentelijke kredietbanken -die schuldenregelingen treffen - de noodklok. Steeds meer Nederlanders dreigen te bezwijken onder hun schuldenlast.
De gemeentelijke kredietbanken hebben aan het kabinet gevraagd om mensen met een laag inkomen niet meer te laten lenen van de commerciële instellingen. Het is niet waarschijnlijk dat het kabinet ingrijpt, dat geven de gemeentelijke banken al toe. Een slechte zaak voor de armoede in Nederland. En de bodem is nog niet in zicht: Nederlandse economen hebben vrijdag gewaarschuwd voor een diepe recessie.
© Radio Nederland Wereldomroep, all rights reserved
quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:00 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Met de huidige huizenprijzen gaat dat hand in hand. Op dit moment is de kans zelfs groter dat je te maken hebt met een tophypotheek dan met een maximale hypotheek op basis van je inkomen.
quote:Ondanks dat ik de afgelopen jaren in inkomen vooruit ben gegaan, heb ik netto minder te besteden dan 3 jaar geleden. En met mij zijn er veel Nederlanders die minder overhouden. Een inkomensstijging is dus absoluut geen garantie voor een verbetering van de koopkracht. Bovendien moet je rekening houden met een waardedaling van de te kopen woning. Het is vrij onwaarschijnlijk dat de huizen over 10 jaar dezelfde of een hogere waarde hebben dan nu.
quote:Dus het maakt niet uit of je een schuld hebt van bijvoorbeeld 2 ton in plaats van 1,5 ton? De bank 'schenkt' de schuldenaar die halve ton uit goede wil?
Natuurlijk heb je in beide gevallen een probleem, maar je kunt toch niet ontkennen dat het formaat van het probleem verschilt.
quote:Overigens dwalen we af van de essentie van dit topic. Hoe goed de banken ook hun best doen om klanten zoveel mogelijk te lenen doet niets af aan het feit dat woningen in Nederland te duur zijn. Dáár ligt het werkelijke probleem en voor een oplossing om wonen voor iedereen betaalbaar te maken zal de huizenprijs omlaag moeten. Oplossingen in de vorm van lastenverlichting of koopsubsidie houden alleen maar een verrot systeem in stand.
Precies. Nu even een jaartje of 2 op een houtje bijten en daarna de bloementjes buiten zetten wanneer je salaris stijgt en/of de waarde van je woning.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 21:52 schreef Keijs het volgende:
Wonen onbetaalbaar?
Rente is nog nooit zo laag geweest. Lekker lang vastzetten 10-15jaar kan al voor iets van 3,5%.
Dus wat lopen we nou te zeuren met ze allen.
Tip: Kijk niet wat een huis kost maar wat je er per maand aan kwijt bent.
En als je salaris en/of de waarde van je woning niet stijgt?quote:Op donderdag 18 augustus 2005 23:27 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Precies. Nu even een jaartje of 2 op een houtje bijten en daarna de bloementjes buiten zetten wanneer je salaris stijgt en/of de waarde van je woning.
Ander scenario:quote:Op donderdag 18 augustus 2005 23:27 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Precies. Nu even een jaartje of 2 op een houtje bijten en daarna de bloementjes buiten zetten wanneer je salaris stijgt en/of de waarde van je woning.
Daarom juist de rente lang vastzetten, dan blijven je woonlasten min of meer gelijk, dat kunnen we van de huren niet zeggen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 02:54 schreef StefanP het volgende:
Nu even een jaartje of 2 op een houtje bijten en daarna voor de rest van je leven in de schulden zitten, omdat de woningmarkt instort als een kaartenhuis tot het (correcte) niveau van de ons omringende landen.
Ander scenario:quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 02:54 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ander scenario:
Nu even een jaartje of 2 op een houtje bijten en daarna voor de rest van je leven in de schulden zitten, omdat de woningmarkt instort als een kaartenhuis tot het (correcte) niveau van de ons omringende landen.
Dan moet er wel inflatie zijn; of liever gezegd, je inkomen moet flink mee zijn gestegen. Met een inflatie van 1.5% en loonmatiging schiet 't niet op.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 07:38 schreef _Arthur het volgende:
En je hypotheek schuld nu is over 30 jaar een heleboel minder 'waard' door de inflatie. Maar de waarde van je huis stijgt.
Allemaal argumenten van mensen die geen huis hebben gekocht ooit.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 09:03 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Dan moet er wel inflatie zijn; of liever gezegd, je inkomen moet flink mee zijn gestegen. Met een inflatie van 1.5% en loonmatiging schiet 't niet op.
Wat je zegt. De malloten die zo gefixeerd zijn op waardestijgingen vergeten dat het huis wat ze willen kopen als ze hun oude huis kwijt zijn *ook* duurder is geworden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 10:00 schreef Keijs het volgende:
Waarom fixeert iedereen zich toch op een waardestijging vh huis? Ook als de waarde vd woning niet stijgt, of misschien zelfs iets daalt, je woonlasten zullen niet veranderen.
Over 30 jaar zien we wel weer verder als de hypotheek is afgelost wat de woning waard is.
De waardestijging heb je pas wat aan wanneer je verkoopt, en als je woning in waarde is gestegen dan betekent dat dat het huis dat je wilt kopen ook in waarde is gestegen.
Maar de effectieve rente (incl. HRA) is lager dan de rente op je spaarrekening, laat staan op een beleggingsrekening.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 10:25 schreef joshus_cat het volgende:
ik proef uit de reacties van sommige mensen hier ook de malle gedachte 'je moet een forse hypotheek nemen, want dan kun je zoveel mogelijk rente aftrekken op je belastingaangifte.' Wat dat soort slimmeriken vergeten is dat een lening -- ook tegen effectief 1.5 of 2.5% rente door de HRA-- blijft een lening. Het is niet zo dat je geld toekrijgt op een lening, al denken sommige mensen van wel![]()
Wellicht door het einde van de vergrijzing? Ouderen blijven op dit moment langer zelfstandig of met hulp thuis wonen. Indien deze huizen door overlijden en verhuizing naar verzorgingshuis vrij komen gedurende de komende 10 tot 20 jaar, wordt het huizenaanbod groter.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 07:38 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Want: wat zijn de redenen waarom de huizenprijzen in elkaar zouden zakken?
Jammer dat de vergrijzing nu pas echt gaat beginnen (babyboomgeneratie).quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 11:07 schreef Saabmobiel het volgende:
[..]
Wellicht door het einde van de vergrijzing? Ouderen blijven op dit moment langer zelfstandig of met hulp thuis wonen. Indien deze huizen door overlijden en verhuizing naar verzorgingshuis vrij komen gedurende de komende 10 tot 20 jaar, wordt het huizenaanbod groter.
Alleen in abstracte zin. Je 'hebt' dat geld niet; je kunt dat geld ook niet uitgeven, want 't zit in stenen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 10:49 schreef Keijs het volgende:
[..]
Maar de effectieve rente (incl. HRA) is lager dan de rente op je spaarrekening, laat staan op een beleggingsrekening.
M.a.w. je verdient geld door zoveel mogelijk te lenen. Beetje bizar maar wel realiteit.
In principe heb je gelijk, maar ik doelde tevens op de keuze om bijvoorbeeld spaargeld in je huis te steken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 11:33 schreef joshus_cat het volgende:
Alleen in abstracte zin. Je 'hebt' dat geld niet; je kunt dat geld ook niet uitgeven, want 't zit in stenen.
Je gaat geheel voorbij aan het feit dat Zalm iets gaat doen aan de verstrekking van tophypotheken. Blijkbaar ziet men in Den Haag wél de risico's die tophypotheken met zich mee brengen.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 21:47 schreef Five_Horizons het volgende:
Dus maakt dat niet uit. Men kan het dus betalen, want men leent niet het maximum op basis van het inkomen.
De meeste hypotheken waar ik me mee bezig houdt (nieuwe hypotheken, dan), zijn inderdaad tophypotheken.
De enige reden dat er in de woningmarkt een beperkt aanbod is, is de schaarste aan bouwgrond. Als we eenmaal over de drempel heen zijn waarbij gemeenten met elkaar gaan concurreren wat bouwgrond voor woningbouw betreft, zoals dit nu gebeurt met bedrijventerreinen, dan is het einde van de hoge huizenprijzen in zicht.quote:Dat laatste ben ik sowieso niet met je eens. Vraag en aanbod, weet je wel.(dat is overigens een hele andere discussie die hier al zo vaak is gevoerd. Zelfs de figuur die daar het meest tegenin ging (oftewel: hij had dezelfde mening als jij) is om.
Gelukkig ziet de politiek het verschil wel.quote:Je bent in beide gevallen failliet, dus ik zie echt het verschil niet.
Er komt echter wel wat meer bij kijken dan alleen een lap grond kopen en er een stapel stenen op zetten. Het feit dat het aantal in particulier opdrachtgeverschap gebouwde woningen de laatste jaren is afgenomen zegt genoeg (zie Waarom is wonen zo duur? ).quote:Mensen zouden eens moeten kijken naar het kopen van een stuk grond (er staat zat te koop, voor weinig geld). Het laten bouwen van een huis is in vergelijking met een bestaande woning echt niet duur.
In principe heb je gelijk, maar als je rekening houdt met inflatie, notariskosten en meer van dat soort verbrogen kosten, en je zet dat af tegen de te verwachten 'winst' dan zie je meteen dat dit soort 'make money fast'-schema's vrij hypothetisch zijn.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 11:54 schreef Keijs het volgende:
Je kunt dan beter meer lenen en het spaargeld op een rekening rente laten trekken, die is altijd hoger dan de extra hypotheekrente die je betaalt.
Nogmaals: je bent in beide gevallen failliet.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 13:19 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Je gaat geheel voorbij aan het feit dat Zalm iets gaat doen aan de verstrekking van tophypotheken. Blijkbaar ziet men in Den Haag wél de risico's die tophypotheken met zich mee brengen.
quote:Gelukkig ziet de politiek het verschil wel.
quote:Er komt echter wel wat meer bij kijken dan alleen een lap grond kopen en er een stapel stenen op zetten. Het feit dat het aantal in particulier opdrachtgeverschap gebouwde woningen de laatste jaren is afgenomen zegt genoeg (zie Waarom is wonen zo duur? ).
Dat is inderdaad een goed voorbeeld.quote:Een interessant alternatief is om met een groep mensen gezamenlijk een project te ontwikkelen.
Kinderen nemen die huizen over.quote:Wellicht door het einde van de vergrijzing? Ouderen blijven op dit moment langer zelfstandig of met hulp thuis wonen. Indien deze huizen door overlijden en verhuizing naar verzorgingshuis vrij komen gedurende de komende 10 tot 20 jaar, wordt het huizenaanbod groter.
Domme vraag. Volgens jouw logica zou d'r nu ook al niemand in amsterdam willen wonen. Maar da's natuurlijk vast wat andersquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 18:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wie wil er in een grote vrijwel aaneengestrekte stad wonen van Arnhem naar Nijmegen, naar Den Bosch, Eindhoven, Tilburg, Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht met alleen grote steden en nauwelijks meer natuur?
Oliecrisis tot half 80?quote:Met andere woorden: is er ooit een LANGDURIGE periode in de geschiedenis geweest dat huizen minder waard werden?
Volgens jouw logica zou d'r nu ook al niemand niet iedereen in amsterdam willen wonen.quote:Volgens jouw logica zou d'r nu ook al niemand in amsterdam willen wonen. Maar da's natuurlijk vast wat anders
quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 18:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Volgens jouw logica zou d'r nu ook al niemand niet iedereen in amsterdam willen wonen.
Ach, 't is een gave om je eigen onvermogen om goed te formuleren te kunnen projecteren op anderen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 20:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Moeilijk he om te begrijpen dat niet iedereen in een stad wil wonen maar in een dorp
Ja, en?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 20:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Amsterdam 750.000 man
Groot Amsterdam 1.500.000 (?)
Nederland 1.600.000 man
Volgens mij is de kassabon die ik een half uurtje geleden van die aardige kassiere bij mij op de hoek kreeg ongeveer net zo informatief voor ' t beantwoorden van m'n vraag als jouw antwoordquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 20:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat was een antwoord op je vraag
Ben ik niet met je eens. In mijn vorige woonongeving zijn vrij veel huizen leegegekomen door overlijden bewoners en verhuizing naar verzorgingshuis. Geen enkele is daarvan overgenomen door kinderen. Waarom? De kinderen wonen tegenwoordig niet meer in de buurt, maar zijn verspreid over geheel Nederland. Deze gaan zo maar niet meer terug naar het dorp waar ze geboren zijn, maar hebben hun eigen stekje.quote:Kinderen nemen die huizen over.
Nu graag in het Nederlandsquote:Volgens mij is de kassabon die ik een half uurtje geleden van die aardige kassiere bij mij op de hoek kreeg ongeveer net zo informatief voor ' t beantwoorden van m'n vraag als jouw antwoord
Huizen kun je toch echt ver onder de marktwaarde van ouder op kind overdoen als je een beetje goede adviseurs hebt, dus het lijkt me niet dat als je een goede prijs kan betalen en een interessant huis hebt dat veel kinderen die kans zulen laten lopenquote:Ben ik niet met je eens. In mijn vorige woonongeving zijn vrij veel huizen leegegekomen door overlijden bewoners en verhuizing naar verzorgingshuis. Geen enkele is daarvan overgenomen door kinderen. Waarom? De kinderen wonen tegenwoordig niet meer in de buurt, maar zijn verspreid over geheel Nederland. Deze gaan zo maar niet meer terug naar het dorp waar ze geboren zijn, maar hebben hun eigen stekje.
Mi zijn de grootste problemen is dat de grond te duur is en dat er te weinig starterswoningen worden gebouwd. Projectontwikkelaars zien geen heil in goedkope woningen, omdat op de relatief dure grond weinig winst kan worden gemaakt met een goedkoop huis.
Dat klopt, maar hoe dan ook er komt een huis vrij, Of de kinderen verkopen het ouderlijk huis, of ze gaan er zelf in wonen en verkopen hun eigen huis.quote:Huizen kun je toch echt ver onder de marktwaarde van ouder op kind overdoen als je een beetje goede adviseurs hebt, dus het lijkt me niet dat als je een goede prijs kan betalen en een interessant huis hebt dat veel kinderen die kans zulen laten lopen
Per saldo niet want ook de ouders moeten ergens wonen omdat het in Nederland niet gebruikelijk is dat ouders bij hun kinderen wonen.quote:Dat klopt, maar hoe dan ook er komt een huis vrij, Of de kinderen verkopen het ouderlijk huis, of ze gaan er zelf in wonen en verkopen hun eigen huis.
Veel mensen willen die overwaarde toch op de een of andere manier benutten, al is het vooral een papieren iets inderdaad. Totdat je het laat cashen natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 10:00 schreef Keijs het volgende:
Waarom fixeert iedereen zich toch op een waardestijging vh huis? Ook als de waarde vd woning niet stijgt, of misschien zelfs iets daalt, je woonlasten zullen niet veranderen.
Over 30 jaar zien we wel weer verder als de hypotheek is afgelost wat de woning waard is.
De waardestijging heb je pas wat aan wanneer je verkoopt, en als je woning in waarde is gestegen dan betekent dat dat het huis dat je wilt kopen ook in waarde is gestegen.
Jazeker, kijk maar eens in het buitenland.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 09:42 schreef Tiger_Woods het volgende:
Met andere woorden: is er ooit een LANGDURIGE periode in de geschiedenis geweest dat huizen minder waard werden?
Sterker nog, een 'waardestijging' is negatief.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 10:00 schreef Keijs het volgende:
Je hoopt dus op een Europa-crisis. Lekker is dat.quote:Jazeker, kijk maar eens in het buitenland.
In Japan werd er een top in de huizenmarkt bereikt rond 1990, in Taiwan rond 1995.
In beide landen kost het gemiddelde huis nog steeds minder dan de helft van wat er in die jaren voor werd betaald.
Taiwan is geen Nederland al denk jij van welquote:Hier in Taiwan (waar ik dus woon) lachen ze zich slap als ze die verhalen van Nederlanders horen die denken dat huizen altijd in waarde stijgen. Hier worden de huizen elk jaar weer een paar procent goedkoper.
Overigens is Taiwan ruim 3x zo dicht bevolkt als NL als je kijkt naar de hoeveelheid bebouwbare grond
Als de bevolking krimpt komt er een bom te liggen onder Nederland, dat zal dus niet gaan gebeurenquote:Al over 15 jaar krimpt de bevolking van NL en voor die tijd zullen er al veel mensen naar bejaarden- of verzorgingstehuizen verdwijnen. Er zijn over een paar jaar huizen over.
Ach, weer een liefhebber van de stelling 'we kunnen nederland alleen betaalbaar houden als we door blijven fokken'quote:Op zondag 21 augustus 2005 23:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als de bevolking krimpt komt er een bom te liggen onder Nederland, dat zal dus niet gaan gebeuren
precies waar ik me dus zo zorgen om maak. niemand in mijn omgeving snapt waarom ik nog geen 'eigen woning' heb (huur nu en t kost me teveel) terwijl ik me dat ruim kan permitteren. Schets ik bovenstaand scenario voor ze wordt ik uitgelachen en voor pessimist uitgemaakt... nou volgens mij zijn ze eerder bang voor dat ik wel eens gelijk zou kunnen hebben dus steken ze hun koppen in t zand en dromen verderquote:Op zondag 21 augustus 2005 13:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Jazeker, kijk maar eens in het buitenland.
In Japan werd er een top in de huizenmarkt bereikt rond 1990, in Taiwan rond 1995.
In beide landen kost het gemiddelde huis nog steeds minder dan de helft van wat er in die jaren voor werd betaald.
Hier in Taiwan (waar ik dus woon) lachen ze zich slap als ze die verhalen van Nederlanders horen die denken dat huizen altijd in waarde stijgen. Hier worden de huizen elk jaar weer een paar procent goedkoper.
Overigens is Taiwan ruim 3x zo dicht bevolkt als NL als je kijkt naar de hoeveelheid bebouwbare grond.
Op niet al te lange termijn zal er in NL een overschot aan huizen ontstaan.
Al over 15 jaar krimpt de bevolking van NL en voor die tijd zullen er al veel mensen naar bejaarden- of verzorgingstehuizen verdwijnen. Er zijn over een paar jaar huizen over.
Verder wil ik er nog even op wijzen dat op zeer lange termijn (~200 jaar) huizenprijzen slechts met het inflatiepercentage stijgen (als je even nadenkt zul je ook begrijpen waarom dat nooit meer kan zijn). Op kortere termijn is het vooral gerelateerd aan de rente (hoe lager de rente, deste hoger de huizenprijzen). En laat die rente zich nu net op een historisch dieptepunt bevinden...
Dan heb je nog de hypotheekrente aftrek die afgeschaft gaat worden...
Gezien al het bovenstaande denk ik dat de kans zeer klein is dat over 5-20 jaar de huizen in NL in reeele termen nog steeds zo duur zullen zijn.
Je kan ook importeren en er zijn op dit moment al 400 miljoen kandidaten in de EU en dan zijn Noorwegen, Zwitserland, Roemenie, Bulgarije, Servie en Montenegro, Croatie, Albanie, Bosnie, Ijsland, Macedonie en eventueel Oekraine en Wit-Rusland er nog niet bijquote:Ach, weer een liefhebber van de stelling 'we kunnen nederland alleen betaalbaar houden als we door blijven fokken'
Bedenk wel dat er niet zoiets bestaat als 'de' huizenprijs. De huizenmarkt bestaat uit heel veel deelmarkten, die losjes met elkaar in verbinding staan. Als 'de' markt voor dure villa's instort, wil dat nog niet zeggen dat appartementen betaalbaarder worden (en vice versa). Ook kunnen d'r heel sterke regiocomponenten in zitten (ga d'r maar van uit dat woningen in de randstad duur blijven, huizencrash of niet).quote:Op maandag 22 augustus 2005 00:39 schreef Razz_Gul het volgende:
ff wachten is geen optie want dat instorten kan misschien jaren op zich laten wachten.
Is allemaal leuk en aardig, maar als je jouw scenario serieus neemt ('zonder bevolkingsgroei leg je een bom onder nederland') dan eindig je met 400 miljoen nederlanders in nederland. En 't einde is dan nog geeneens in zicht. Waar wil je die mensen allemaal laten?quote:Op maandag 22 augustus 2005 00:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je kan ook importeren en er zijn op dit moment al 400 miljoen kandidaten in de EU en dan zijn Noorwegen, Zwitserland, Roemenie, Bulgarije, Servie en Montenegro, Croatie, Albanie, Bosnie, Ijsland, Macedonie en eventueel Oekraine en Wit-Rusland er nog niet bij
Oi, 't is niet mijn idee.quote:Op maandag 22 augustus 2005 01:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Grapjas
quote:Op maandag 22 augustus 2005 01:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hebben ze je weer vrij gelaten uit je dwangbuis?
Je hebt niks aan een lage rente als de huizen al zo duur zijn dat je met een hypotheek van 5/6 jaarsalarissen nog niks kunt kopen.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 21:52 schreef Keijs het volgende:
Wonen onbetaalbaar?
Rente is nog nooit zo laag geweest. Lekker lang vastzetten 10-15jaar kan al voor iets van 3,5%.
Dus wat lopen we nou te zeuren met ze allen.
Tip: Kijk niet wat een huis kost maar wat je er per maand aan kwijt bent.
Waardestijging van je woning is vrij nutteloos als je je huis niet verkoopt en dan kleiner gaat wonen. Je betaalt alleen maar meer belasting.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 23:27 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Ja die is er zeker en reken er maar op dat als de vergrijzing hier intreedt dat het hier ook gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 09:42 schreef Tiger_Woods het volgende:
[..]
Allemaal argumenten van mensen die geen huis hebben gekocht ooit.
Zelfs diegene die hun huis pas een jaar of vier hebben lachen zich nu al 3x in de rondte.
Wij konden 8 jaar gelden ons huis ook net betalen (300.000 gulden). En oei oei oei wat als de huizenmarkt in zou storten... Nu kost hetzelfde huis het bedrag in euro's.
Met andere woorden: is er ooit een LANGDURIGE periode in de geschiedenis geweest dat huizen minder waard werden?
Dat vraag ik me af.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 11:54 schreef Keijs het volgende:
[..]
In principe heb je gelijk, maar ik doelde tevens op de keuze om bijvoorbeeld spaargeld in je huis te steken.
Je kunt dan beter meer lenen en het spaargeld op een rekening rente laten trekken, die is altijd hoger dan de extra hypotheekrente die je betaalt.
Ik heb er btw wel voor gekozen om eigen geld in mijn huis te steken. Mischien niet de slimste keuze maar wel een waar ik me het prettigst bij voelde.
Die West-Europese landen kun je uberhaupt wel wegstrepen, want zij hebben het daar beter dan hier.quote:Op maandag 22 augustus 2005 00:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je kan ook importeren en er zijn op dit moment al 400 miljoen kandidaten in de EU en dan zijn Noorwegen, Zwitserland, Roemenie, Bulgarije, Servie en Montenegro, Croatie, Albanie, Bosnie, Ijsland, Macedonie en eventueel Oekraine en Wit-Rusland er nog niet bij
Ja ik had ook graag in 1996 een hoop aandelen gekocht. In 2001 had ik dat idee ook niet meer.quote:Op maandag 22 augustus 2005 10:06 schreef Tiger_Woods het volgende:
Die doemscenarios kunnen allemaal wel zo zijn, maar ondertussen had ik maar wat graag ergens een halve straat opgekocht in de jaren 80 of whatever welk jaar...
Als er een tekort aan arbeidskrachten ontstaat dan komen die vanzelf naar Nederland en aangezien ongeveer 10%(bij benadering) van de bevolking van de Westerse EU-landen werkeloos is komen die vanzelf vaak in Nederland terechtquote:Die West-Europese landen kun je uberhaupt wel wegstrepen, want zij hebben het daar beter dan hier.
Dan heb je dus geen keuze en zul je moeten huren.quote:Op maandag 22 augustus 2005 18:03 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Je hebt niks aan een lage rente als de huizen al zo duur zijn dat je met een hypotheek van 5/6 jaarsalarissen nog niks kunt kopen.
Is dat het nieuwe argument voor instorting van de huizenprijzen? De beursdalingen van 4 jaar geleden, de kwakkelende economie en de stijgende werkloosheid hebben de huizenprijzen alleen maar laten stijgen. Er is nu eenmaal een schreeuwend tekort aan woningen in dit land en dit is niet in een paar jaar opgelost. Enige manier hoe dit heel snel opgelost kan worden is het vrijgeven van bouwgrond en afschaffen van daarmee gepaard gaande exorbitante speculatie.quote:Op maandag 22 augustus 2005 18:03 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Ja die is er zeker en reken er maar op dat als de vergrijzing hier intreedt dat het hier ook gaat gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |