Je bent te laat.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 14:50 schreef Nuongirl het volgende:
Hij kreeg de bijnaam trouwens omdat hij als baby hij zijn ouders vergezelde bij bezoeken naar militaire kampen in het Noorden en toensteeds (als de soldaten hem zagen) een klein soldatenpak met kleine sandalen droeg met spikes), die caligula genoemd werden.
Ik las het jaquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 14:55 schreef allardh het volgende:
Caligula is niet altijd een tiran geweest. Sterker nog, in de eerste maanden na het opvolgen van keizer Tiberius mocht het volk hem hartstikke graag, hij verlaagde de belastingen, gaf veel spelen etc. Maar na een korte, maar hevige ziekte heeft hij waarschijnlijk een hersenbeschadiging opgelopen. Daardoor werd hij een tiran.
Caligula is heus altijd al een beetje vreemd geweest. Als hij geweest was voor wie het volk hem vlak na de troonsbestijging hield, had hij het nooit zo lang overleefd. Zijn moeder en broers waren niet zo gelukkig.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 14:55 schreef allardh het volgende:
Caligula is niet altijd een tiran geweest. Sterker nog, in de eerste maanden na het opvolgen van keizer Tiberius mocht het volk hem hartstikke graag, hij verlaagde de belastingen, gaf veel spelen etc. Maar na een korte, maar hevige ziekte heeft hij waarschijnlijk een hersenbeschadiging opgelopen. Daardoor werd hij een tiran.
Heeft hij ook niet zijn paard benoemd tot consul?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nog even een plaatje van onze Caligula:
[afbeelding]
quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:22 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Heeft hij ook niet zijn paard benoemd tot consul?![]()
Het is echt gebeurd en het paard functioneerde perfect. Het sprak tenminste de andere consul (Caligula zelf) niet tegenquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Heeft 'ie het paard echt benoemd of wílde hij dat alleen maar? En als hij het echt deed: hoe functioneerde het paard als consul?
Hoe lang is het paard consul geweest?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is echt gebeurd en het paard functioneerde perfect. Het sprak tenminste de andere consul (Caligula zelf) niet tegen
Een consulschap duurde een jaar. Als ik me goed herinner was Incitatus het laatste jaar van Caligula's regering consul, dus het zal hoogstens een maand of 10 geweest zijnquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hoe lang is het paard consul geweest?
Zouden mensen in die tijd hebben getwijfeld over hun geaardheid? Dat hele begrip bestond immers nog niet, kun je er dan over twijfelen...?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:48 schreef Soul79 het volgende:
O jee, ik lees diverse berichten op internet dat hij zich zelf heeft verdronken. Gaf Hadrianus hem te weinig aandacht? Twijfelde hij over zijn geaardheid?
Dat hierover nooit een roman/toneelstuk/film is gemaakt.
Keizer Vitellius begon z'n carriere ook als schandknaapje van keizer Tiberius. Leuk detail: Vitellius had een misvormd dijbeen omdat hij ooit met paard en wagen is overreden door: ...jawel, daar is ie weer, Caligula.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik weet dat het hebben van een (zeer) jonge minnaar op een gegeven moment wel hip was, naar analogie van de Griekse pederastie.
Expres?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:54 schreef Nickthedick het volgende:
Keizer Vitellius begon z'n carriere ook als schandknaapje van keizer Tiberius. Leuk detail: Vitellius had een misvormd dijbeen omdat hij ooit met paard en wagen is overreden door: ...jawel, daar is ie weer, Caligula.![]()
Nee, het was een ongelukje; ze konden het wel goed met elkaar vinden.quote:
Was ook ironisch bedoeld. Maar goed, het begrip bestond misschien nog niet, maar ik kan me best voorstellen dat jonge mannen van wie verwacht werd dat ze een gezin stichtten, psychisch (begrip bestond ook nog niet!) in de problemen kwamen door het feit dat ze zich aangetrokken voelden tot mannen. Ondanks dat het eventueel hip was om een minnaar te hebben.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Zouden mensen in die tijd hebben getwijfeld over hun geaardheid? Dat hele begrip bestond immers nog niet, kun je er dan over twijfelen...?
Snap ik, het is alleen iets waar ik wel eens over nadenk, bijvoorbeeld in discussies waarin gelovigen beweren dat de bijbel homoseksualiteit afkeurt terwijl dat hele idee van een seksuele geaardheid toen nog niet bestond.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:04 schreef Soul79 het volgende:
Was ook ironisch bedoeld.
Niet eens alleen in de geschiedkundige zin. Zou een telg van de Oranjes openlijk homoseksueel kunnen zijn?quote:Wel een interessant onderwerp trouwens, homoseksualiteit bij heersers tegen de maatschappelijke normen in.
Allez votre corridor.quote:Zelfmoord in de oudheid trouwens ook. Tijd voor een stukje over Nero dus.
Kewlquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:07 schreef Soul79 het volgende:
Wat Caligula betreft: jaren geleden heb ik een virus op mijn pc gehad dat Caligula heette.
Eigenschap van dat virus was (geloof ik) dat het eerst een tijdje niet zoveel bijzonders deed en dan plotseling hele gekke dingen ging doen.
Toepasselijke naam dus.
Ik heb begrepen dat het in het leger gewoon geaccepteerd was dat je het met elkaar deed als mannen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:16 schreef Nickthedick het volgende:
Ik denk niet dat ze noodzakelijk homoseksueel waren, maar meer een soort 'noodpoten' waren omdat mannen en vrouwen redelijk van elkaar gescheiden waren (in de samenleving). Daarbij komt dat veel keizers soms een aantal jaren op veldtochten gingen waarbij ze alleen omringd werden door mannen (een beetje zoals in gevangenissen dus).
Ietwat Off Topic, maar volgens mij heeft de Bijbel het er wel over dat 'indien een man ligt bij een andere man, zal hij zeker sterven.'quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Snap ik, het is alleen iets waar ik wel eens over nadenk, bijvoorbeeld in discussies waarin gelovigen beweren dat de bijbel homoseksualiteit afkeurt terwijl dat hele idee van een seksuele geaardheid toen nog niet bestond.
Ja, weet ik, ben ex-christen, ken al die uitspraken wel. Maar het gaat daar dus puur om anale seks ('met vrouwelijke bijligging' -> penetratie) en niet over een geaardheid. Op basis waarvan je je zou kunnen afvragen of het dus wel gaat om een verbod op homoseksualiteit en niet over een tijd- en cultuurgebonden regel met een bepaalde achtergrond.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ietwat Off Topic, maar volgens mij heeft de Bijbel het er wel over dat 'indien een man ligt bij een andere man, zal hij zeker sterven.'
Bij de Spartanen was het zelfs min of meer verplicht; daar mocht je de eerste 25 jaar van je leven niet eens een vrouw aanraken (pas nadat je je bewezen had in het gevecht). Bovendien kreeg ieder volleerd soldaat een jonge knaap onder zich (no pun intended) om te begeleiden en een band mee op te bouwen (eufimistisch) zodat het leger hechter kon functioneren.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat het in het leger gewoon geaccepteerd was dat je het met elkaar deed als mannen.
Maar Spartanen waren geen Romeinen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:21 schreef Nickthedick het volgende:
Bij de Spartanen was het zelfs min of meer verplicht; daar mocht je de eerste 25 jaar van je leven niet eens een vrouw aanraken (pas nadat je je bewezen had in het gevecht). Bovendien kreeg ieder volleerd soldaat een jonge knaap onder zich (no pun intended) om te begeleiden en een band mee op te bouwen (eufimistisch) zodat het leger hechter kon functioneren.
Ik denk dat keizers ook op hun veldtochten wel dusdanig eersteklas reisden dat er - als er behoefte aan was - wat vrouwen meegingen voor de nodige hand- en spandiensten.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:16 schreef Nickthedick het volgende:
Ik denk niet dat ze noodzakelijk homoseksueel waren, maar meer een soort 'noodpoten' waren omdat mannen en vrouwen redelijk van elkaar gescheiden waren (in de samenleving).
Daarbij komt dat veel keizers soms een aantal jaren op veldtochten gingen waarbij ze alleen omringd werden door mannen (een beetje zoals in gevangenissen dus).
Probeer jij dan maar eens 60.000 romeinen midden in het zwarte woud van voldoende verkrachtingsslachtoffers te voorzien; lijkt me logistiek nogal moeilijk. Bovendien vonden romeinen dat vrouwen je zwak maken en zouden waarschijnlijk geen vrouwen tussen hun handbagage hebben zitten.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:24 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ik denk dat keizers ook op hun veldtochten wel dusdanig eersteklas reisden dat er - als er behoefte aan was - wat vrouwen meegingen voor de nodige hand- en spandiensten.
En bovendien, waar oorlog is, is verkrachting. De Romeinse soldaten konden hun energie gerust wel kwijt bij de dames in een veroverd gebied. En de mooisten werden vermoedelijk voor de belangrijkste Romeinen gereserveerd.
Nogmaals, een keizer kon daar voor zich zelf gerust wel een uitzondering op maken.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:29 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Probeer jij dan maar eens 60.000 romeinen midden in het zwarte woud van voldoende verkrachtingsslachtoffers te voorzien; lijkt me logistiek nogal moeilijk. Bovendien vonden romeinen dat vrouwen je zwak maken en zouden waarschijnlijk geen vrouwen tussen hun handbagage hebben zitten.
Lijkt me sterk. Ik denk dat de veldheren hun gedachten bij de oorlog wilden houden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:44 schreef Soul79 het volgende:
Nogmaals, een keizer kon daar voor zich zelf gerust wel een uitzondering op maken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elagabalusquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 18:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wie was dat? Die hele naam ken ik niet.
En "Reinaert de Vos".quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:34 schreef Soul79 het volgende:
Overigens was ook keizer Constantijn een rare vogel: hij voerde het christendom als staatsreligie in. Zat Europa de daaropvolgende 1500 jaar mooi met de gebakken peren als gevolg van een sociaal, geestelijk en maatschappelijk alles verstikkende godsdienst.
Ja we hebben er de kerkmuziek van Bach aan te danken maar dat is het dan wel zo'n beetje.
Een willekeurig tienersterretje. Google er maar eens opquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik weet niet wie Hillary Duff is.Naam klinkt wel bekend, maarreh...
Hmja, hoe zou de wereld er nu uitzien als Constantijntje dat nu eens niet gedaan had...?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:34 schreef Soul79 het volgende:
Overigens was ook keizer Constantijn een rare vogel: hij voerde het christendom als staatsreligie in. Zat Europa de daaropvolgende 1500 jaar mooi met de gebakken peren als gevolg van een sociaal, geestelijk en maatschappelijk alles verstikkende godsdienst.
Ja we hebben er de kerkmuziek van Bach aan te danken maar dat is het dan wel zo'n beetje.
Uit Gladiatorquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 23:59 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
En wat dacht je van Commodus (161-192)? die steeg het ook hoog in de bol!![]()
hier een Wiki linkje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Commodus
iddquote:
Nee, dat was Theodosius.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:34 schreef Soul79 het volgende:
Overigens was ook keizer Constantijn een rare vogel: hij voerde het christendom als staatsreligie in.
Wil je alsjeblieft wat achterstallig leeswerk verrichten alvorens weer in Cultuur en Historie te komen?quote:Zat Europa de daaropvolgende 1500 jaar mooi met de gebakken peren als gevolg van een sociaal, geestelijk en maatschappelijk alles verstikkende godsdienst.
Ja, en het enige dat we aan de Romeinen danken is het Colosseum.quote:Ja we hebben er de kerkmuziek van Bach aan te danken maar dat is het dan wel zo'n beetje.
Ik heb altijd gedacht dat dat Stilicho was.quote:Op zondag 14 augustus 2005 03:56 schreef Renmaestro het volgende:
Keizer Honorius maakte de plundering van Rome in 410 mee. Hijzelf zat veilig in Ravenna (waar de keizers toen naar verkasten) en hoorde van een boodschapper dat Rome was vergaan. Honorius was geschokt omdat hij dacht dat zijn favoriete kip (genaamd 'Rome') was overleden. De boodschapper vertelde hem daarna dat het over de stad ging. Dit is overigens slechts een amsuant verhaaltje, in hoeverre dit waar is weet ik niet.
Keizer Augustus heeft op briljante wijze verdeel en heersend - als Octavianus toen nog - op 18 jarige leeftijd zich gemengd in de strijd om de opvolging van Caesar. Zo vreemd is het dus niet.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:29 schreef Soul79 het volgende:
Elagabalus werd keizer op zijn veertiende. Toch wel een bizar idee dat een puber heerst over de wereld. Natuurlijk niet echt want hij had adviseurs, maar toch.
Alsof Hillary Duff al enige jaren president van de VS zou zijn. Zij was vast Irak niet binnengevallen.
Aanvankelijk was hij echter niet al te briljant.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Keizer Augustus heeft op briljante wijze verdeel en heersend - als Octavianus toen nog - op 18 jarige leeftijd zich gemengd in de strijd om de opvolging van Caesar. Zo vreemd is het dus niet.
Deze Justinianus is anders wel een van de grootste mannen uit de wereldgeschiedenis; hij heeft ons het Corpus Iuris Civilis nagelaten, en daarmee een enorme bijdrage aan de moderne wereld geleverd.quote:Op zondag 14 augustus 2005 10:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
idd![]()
Tellen Oostromeinse keizers ook mee? Zoja, dan zijn de beide Justitianussen ook aardig berucht, net als Nero en Caligula in het begin erg populair, maar hun bewind eindigde ook in bloed
Justitianus I
Ik ben zo vrij het daar niet mee eens te zijn. Alleen al het feit dat hij op die leeftijd kon opboksen tegen veel oudere en ervarener mannen als Marcus Antonius geeft aan dat hij briljant was.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:41 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Aanvankelijk was hij echter niet al te briljant.
Kom kom, op jet 18e slinkse politieke spelletjes spelend is wel en beetje vreemd hoorquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zeg, we hebben het hier over rare trekjes van keizers, niet over hun al dan niet briljante geest!
Als overigens ook maar de helft waar was van wat over keizer Domitianus is geschreven, is dat er ook eentje die lekker hoog scoort op de vreemdheidsindexquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zeg, we hebben het hier over rare trekjes van keizers, niet over hun al dan niet briljante geest!
Vertel!quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
Als overigens ook maar de helft waar was van wat over keizer Domitianus is geschreven, is dat er ook eentje die lekker hoog scoort op de vreemdheidsindex
Ja klopt. Maar Constantijn deed het voorwerk.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:18 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nee, dat was Theodosius.
[..]
Zonder achterstallig leeswerk te hebben verricht handhaaf ik de stelling dat het christendom - of in ieder geval de vorm waarin het in West-Europa gestalte kreeg - in de middeleeuwen sociaal en maatschappelijk een verstikkende werking had. Voer voor een nieuw topic misschien. Of beveel me leeswerk aan.quote:Wil je alsjeblieft wat achterstallig leeswerk verrichten alvorens weer in Cultuur en Historie te komen?
[..]
Die handhaaf ik ook wel gedeeltelijk, maar daar staat mijns inziens een grote mate aan culturele en ook intellectuele verdiensten tegenover.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:05 schreef Soul79 het volgende:
Zonder achterstallig leeswerk te hebben verricht handhaaf ik de stelling dat het christendom - of in ieder geval de vorm waarin het in West-Europa gestalte kreeg - in de middeleeuwen sociaal en maatschappelijk een verstikkende werking had. Voer voor een nieuw topic misschien. Of beveel me leeswerk aan.
Leuk voorbeeldje (wederom uit Suetoniusquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Vertel!
We hadden dit misschien Het Grote Keizerroddeltopic moeten noemen. Is goed voor de kijkcijfers.
Ja weet ik ook wel, maar een terzijde-zinnetje in een niet geheel serieus bedoeld topic over Romeinse keizers moet je ook niet al te serieus nemen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:09 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Die handhaaf ik ook wel gedeeltelijk, maar daar staat mijns inziens een grote mate aan culturele en ook intellectuele verdiensten tegenover.
quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik had dit topic gewoon in B&H moeten openen ofzo.
Mijn excuses voor mijn opvliegendheid.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:15 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ja weet ik ook wel, maar een terzijde-zinnetje in een niet geheel serieus bedoeld topic over Romeinse keizers moet je ook niet al te serieus nemen.
Wat een mooie manquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:19 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
[afbeelding]
''Die's uit die film toch? Wel een beetje kaal...en Elizabeth Taylor was een veel betere Cleopatra!''
Hij is door eerwraak om het leven gekomen. Het is en blijft het Middellandse Zee gebied.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:25 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat een mooie man, is hij nog vrij?
![]()
Om het nog serieuzer te maken, iets over de 'gewone' keizer Nerva.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jullie doen veelste serieus.
Ik had dit topic gewoon in B&H moeten openen ofzo.
Wat jammerquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:26 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Hij is door eerwraak om het leven gekomen. Het is en blijft het Middellandse Zee gebied.
Ach een kleinigheidje in vergelijking met wat Tiberius met kleine kindjes in zijn badkuip uithaaldequote:Op zondag 14 augustus 2005 15:32 schreef Soul79 het volgende:
Hmmm, lees net dat Nerva volgens geschiedschrijver Suetonius de kleine Domitianus heeft verkracht. Zelfs de gewone keizers zijn dus niet zo heel gewoon.
Neh niet echt mijn smaakquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:19 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
[afbeelding]
''Die's uit die film toch? Wel een beetje kaal...en Elizabeth Taylor was een veel betere Cleopatra!''
[afbeelding]
''Was dat nou die hobbit, die elf of die kaboutert?''
[afbeelding]
''In Gladiator had 'ie nog een lichaam!''
Dat kan nog steeds hoorquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
We hadden dit misschien Het Grote Keizerroddeltopic moeten noemen. Is goed voor de kijkcijfers.
Niet zo opmerkelijk hoor. Echtgenotes hadden vaak kindjes (al dan niet bij die keizer) en wilden graag de macht hebben door die kindjes op de troon te krijgen en er zelf als macht achter de schermen bij te blijven.quote:Op zondag 14 augustus 2005 18:48 schreef Nuongirl het volgende:
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat bij een aantal Romeinse keizers die vermoord is, de echtgenote vaak een van 'opdrachtgevers' was, of dat men dat vermoedde.
Nou, niet in deze mate, maar de Britse fa,ilie doet aardig zijn best.quote:Op zondag 14 augustus 2005 18:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vind het bijna jammer dat dit soort dingen nu niet meer gebeuren in de koninklijke familie.
In het Oost-Romeinse Rijk waren ze ook niet kinderachtig. ''Byzantine'' is niet voor niets nog altijd een aanduiding voor uitermate verraderlijke omstandigheden en achterbakse overeenkomsten in het Engels.quote:Op zondag 14 augustus 2005 20:04 schreef Soul79 het volgende:
Het schijnt trouwens dat de echte kampioenen de kaliefen van Baghdad in de middeleeuwen waren - die werden zo ongeveer allemaal vermoord door rivalen/echtgenotes/onderdanen/zoons/neven/hofdienaren/etc.
Ach we weten toch allemaal wat er met de oudere broer van WA gebeurd is? Dat is een regelrechte macchiavellist/rasputin, kijk alleen al naar die kop!quote:Op zondag 14 augustus 2005 18:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vind het bijna jammer dat dit soort dingen nu niet meer gebeuren in de koninklijke familie.
quote:Op zondag 14 augustus 2005 20:18 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ach we weten toch allemaal wat er met de oudere broer van WA gebeurd is?
Ja dat was me toch een verschrikkelijke doofpot affaire. Binnen korte tijd zijn alle potentiele getuigen - Claus, Juliana en Bernhard - uit de weg geruimd, het is een schandequote:
Dit is toch een roddeltopicquote:Op zondag 14 augustus 2005 20:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
D_D, voor het geval je het niet doorhad: ONZ is ---- die kant ---> uit![]()
Lees de TT nog eens. Worden wij geregeerd door Romeinse Keizers? Nee he?quote:Op zondag 14 augustus 2005 20:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dit is toch een roddeltopic?
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomstquote:Overigens meende ik middels mijn kwaliteitsposts in dit forum toch wel enig krediet te hebben opgebouwd![]()
Niet dat ik weetquote:Op zondag 14 augustus 2005 20:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Lees de TT nog eens. Worden wij geregeerd door Romeinse Keizers? Nee he?
Dat is waar ookquote:[..]
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Vergeet ook niet dat onder zijn regering afrika terug werd veroverd op de vandalen, delen van spanje, en dat Italïe weer onder de regering van de keizers kwam. Met dank aan zijn generaals Belisarius en Narsus natuurlijk. Er moet wel gezegd worden dat hij niet echt in een positief ligt word gezet door Procopius van Ceasarae, in zijn geheime geschiedenis. Maar Procopius was dan ook de secretaris van Belisarius.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Deze Justinianus is anders wel een van de grootste mannen uit de wereldgeschiedenis; hij heeft ons het Corpus Iuris Civilis nagelaten, en daarmee een enorme bijdrage aan de moderne wereld geleverd.
Was het maar waar...quote:Op zondag 14 augustus 2005 20:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Lees de TT nog eens. Worden wij geregeerd door Romeinse Keizers? Nee he?
Leuk weetje... Het Griekse woord 'barbaroi' (barbaren) slaat op mensen die onverstaanbaar spreken; ze zeggen de hele tijd "Barbarbarbar".quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:19 schreef Kinch het volgende:
Waarschijnlijk omdat ze:
1. De sterkste legers van hun tijd hadden.
2. In het noorden zaten barbaren, in het zuiden zaten barbaren, en in het oosten was er weinig tot geen tegenstand. En tot in de 3de eeuw na christus was hier weinig tot geen tegenstand van.
Dat is wat makkelijk.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:19 schreef Kinch het volgende:
Waarschijnlijk omdat ze:
1. De sterkste legers van hun tijd hadden.
2. In het noorden zaten barbaren, in het zuiden zaten barbaren, en in het oosten was er weinig tot geen tegenstand. En tot in de 3de eeuw na christus was hier weinig tot geen tegenstand van.
Precies. Nu is het vorige eeuw ook nog bewezen dat dat kan, maar toch.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:08 schreef Soul79 het volgende:
Zodoende kwamen ze ook de vreemdste fratsen van de vreemdste keizers wel te boven. Interessanter is de vraag waarom bepaalde mensen op een bepaald moment aan de macht konden komen, zelfs als dat randdebielen waren.
Het gebrek aan georganiseerde tegenstand van buitenaf is toch wel een van de belangrijkste oorzaken dat het romeinse rijk zolang bestaan heeft. En hun 'systeem' was ook weer niet perfect. De logistiek kan in het zelfde vakje als het leger geplaatst worden, de wegen die de romeinen bouwden waren puur voor militaire doeleinden gebouwd. Daarnaast werden de wegen vanaf de tijd van Augustus Ceasar gebruikt door de keizerlijke postdienst waardoor de communicatie nog sneller verliep.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:08 schreef Soul79 het volgende:
[..]
[quote]Dat is wat makkelijk.
De kracht van de Romeinen is altijd geweest dat hun 'systeem' klopte, dus hun organisatie, methoden, en dergelijke. Ze waren niet afhankelijk van het genie van een enkeling, zoals Alexander de Grote of Napoleon. Waar ze altijd meesters in waren was de logistiek, dus het snel transporteren van voldoende soldaten en materieel naar probleemgebieden.
Sommige werden geadopteerd, sommige namen het over van hun vader zoals Commodus. Anderen werden door de pretoriaanse garde op de troon gezet en afgezet. Je moest redelijk sterk in je schoenen staan om keizer te zijn, anders werd je vermoord, of iemand had achter de schermen alle macht bijvoobeeld de pretoriaanse prefect, je moeder, of je vrouw en haar familie. Later heb je natuurlijk ook de duitsers die heel belangrijk achter de troon waren.quote:Zodoende kwamen ze ook de vreemdste fratsen van de vreemdste keizers wel te boven. Interessanter is de vraag waarom bepaalde mensen op een bepaald moment aan de macht konden komen, zelfs als dat randdebielen waren.
Caligula uiteraard.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 12:30 schreef desaparacido het volgende:
Wie was die mafkees die de zee wilde overwinnen en een leger naar de kust (Noordzee?) had gestuurd en ze schelpen als buit liet rapen?![]()
Aardige miniserie inderdaad. Tijdens het maken hebben ze volgens mij wel zo weinig mogelijk af te wijken van de historische feiten. Als je de miniserie hebt gekeken en je daarna gaat verdiepen in de Julio-Claudische dynastie zul je veel herkennen uit de serie.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 12:30 schreef desaparacido het volgende:
Om een leuk, zwaar geromantiseerd/gefantaseerd beeld te krijgen van het gekonkel in Rome is de miniserie I, Claudius een aanrader. Of het waar gebeurd is of niet, het idee dat mankepoot Claudius ontsnapt was aan een complot door zich achter het gordijn te verstoppen is echt
Zucht, zulke despoten maken ze niet meer. Wel grappig dat Mussolini een aantal kenmerken gemeen had met de Romeinse Keizers, wier rijk hij zo graag in ere wilde herstellen.quote:
Wat ik ervan onthouden heb (niet veel) is het de verfilming van Robert Graves' boek I, Claudius, dus niet direct gebaseerd op oorspronkelijke bronnen uit de Oudheid.quote:Aardige miniserie inderdaad. Tijdens het maken hebben ze volgens mij wel zo weinig mogelijk af te wijken van de historische feiten. Als je de miniserie hebt gekeken en je daarna gaat verdiepen in de Julio-Claudische dynastie zul je veel herkennen uit de serie.
Dus het ligt ergens in het midden, gebaseerd op de feiten, goede research maar met toch enkele twijfelachtige bronnen.quote:Graves has obviously done his research, but instead of giving us a dry history, he has presented it as Claudius writing his autobiography, telling it in his own words. This gives us a purely subjective viewpoint on the proceedings, which makes the learning of world history a pleasant experience. Of course, Graves' sources are not all perfect. One of his main sources, Suetonius' The Twelve Caesars is well-known for containing as much gossip as fact. But as long as you read them with a sly eye, I, Claudius and Claudius the God contain enough entertainment to satisfy the most jaded literary connoisseur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |