abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:20:38 #51
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_29607691
Elagabalus was misschien wel de eerste travestiet.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_29607709
Wie was dat? Die hele naam ken ik niet.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:23:58 #53
106776 Nickthedick
pi_29607744
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 18:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wie was dat? Die hele naam ken ik niet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elagabalus
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_29610734
Elagabalus werd keizer op zijn veertiende . Toch wel een bizar idee dat een puber heerst over de wereld. Natuurlijk niet echt want hij had adviseurs, maar toch.

Alsof Hillary Duff al enige jaren president van de VS zou zijn. Zij was vast Irak niet binnengevallen.
pi_29610775
Ik weet niet wie Hillary Duff is. Naam klinkt wel bekend, maarreh...
pi_29610888
Overigens was ook keizer Constantijn een rare vogel: hij voerde het christendom als staatsreligie in. Zat Europa de daaropvolgende 1500 jaar mooi met de gebakken peren als gevolg van een sociaal, geestelijk en maatschappelijk alles verstikkende godsdienst.

Ja we hebben er de kerkmuziek van Bach aan te danken maar dat is het dan wel zo'n beetje.
pi_29610958
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:34 schreef Soul79 het volgende:
Overigens was ook keizer Constantijn een rare vogel: hij voerde het christendom als staatsreligie in. Zat Europa de daaropvolgende 1500 jaar mooi met de gebakken peren als gevolg van een sociaal, geestelijk en maatschappelijk alles verstikkende godsdienst.

Ja we hebben er de kerkmuziek van Bach aan te danken maar dat is het dan wel zo'n beetje.
En "Reinaert de Vos".
pi_29611001
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik weet niet wie Hillary Duff is. Naam klinkt wel bekend, maarreh...
Een willekeurig tienersterretje. Google er maar eens op
pi_29611044
quote:

Hmja, hoe zou de wereld er nu uitzien als Constantijntje dat nu eens niet gedaan had...?
pi_29616641
En wat dacht je van Commodus (161-192)? die steeg het ook hoog in de bol!

hier een Wiki linkje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Commodus
  zondag 14 augustus 2005 @ 00:10:14 #61
106776 Nickthedick
pi_29616987
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 23:59 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
En wat dacht je van Commodus (161-192)? die steeg het ook hoog in de bol!

hier een Wiki linkje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Commodus
Uit Gladiator
pi_29621057
Keizer Honorius maakte de plundering van Rome in 410 mee. Hijzelf zat veilig in Ravenna (waar de keizers toen naar verkasten) en hoorde van een boodschapper dat Rome was vergaan. Honorius was geschokt omdat hij dacht dat zijn favoriete kip (genaamd 'Rome') was overleden. De boodschapper vertelde hem daarna dat het over de stad ging. Dit is overigens slechts een amsuant verhaaltje, in hoeverre dit waar is weet ik niet.
pi_29622417
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 00:10 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Uit Gladiator
idd
Tellen Oostromeinse keizers ook mee? Zoja, dan zijn de beide Justitianussen ook aardig berucht, net als Nero en Caligula in het begin erg populair, maar hun bewind eindigde ook in bloed
Justitianus I http://nl.wikipedia.org/wiki/Justinianus_I_van_Byzantium
Justitianus II http://nl.wikipedia.org/wiki/Justinianus_II_van_Byzantium
pi_29627780
quote:
Overigens was ook keizer Constantijn een rare vogel: hij voerde het christendom als staatsreligie in.
Nee, dat was Theodosius.
quote:
Zat Europa de daaropvolgende 1500 jaar mooi met de gebakken peren als gevolg van een sociaal, geestelijk en maatschappelijk alles verstikkende godsdienst.
Wil je alsjeblieft wat achterstallig leeswerk verrichten alvorens weer in Cultuur en Historie te komen?
quote:
Ja, en het enige dat we aan de Romeinen danken is het Colosseum. .

[ Bericht 9% gewijzigd door Johan_de_With op 14-08-2005 14:27:44 ]
pi_29627858
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 03:56 schreef Renmaestro het volgende:
Keizer Honorius maakte de plundering van Rome in 410 mee. Hijzelf zat veilig in Ravenna (waar de keizers toen naar verkasten) en hoorde van een boodschapper dat Rome was vergaan. Honorius was geschokt omdat hij dacht dat zijn favoriete kip (genaamd 'Rome') was overleden. De boodschapper vertelde hem daarna dat het over de stad ging. Dit is overigens slechts een amsuant verhaaltje, in hoeverre dit waar is weet ik niet.
Ik heb altijd gedacht dat dat Stilicho was.
Overigens pleegde Caligula om beurten incest met zijn drie zusters tijdens feesten en mocht onder zijn bewind het woord ''geit'' niet worden uitgesproken. daar hij zo kaal en harig was.
pi_29628198
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Incitatus
Correctie: senator. Bron: Suetonius' meesterlijke Keizerlevens.
pi_29628326
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:29 schreef Soul79 het volgende:
Elagabalus werd keizer op zijn veertiende . Toch wel een bizar idee dat een puber heerst over de wereld. Natuurlijk niet echt want hij had adviseurs, maar toch.

Alsof Hillary Duff al enige jaren president van de VS zou zijn. Zij was vast Irak niet binnengevallen.
Keizer Augustus heeft op briljante wijze verdeel en heersend - als Octavianus toen nog - op 18 jarige leeftijd zich gemengd in de strijd om de opvolging van Caesar. Zo vreemd is het dus niet.
pi_29628352
Het paard was senator? Had hij ook zitting in de senaat? Was het overigens een hengst of een merrie? Ik heb de indruk dat keizers doorgaans op hengsten reden.
pi_29628410
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:38 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Keizer Augustus heeft op briljante wijze verdeel en heersend - als Octavianus toen nog - op 18 jarige leeftijd zich gemengd in de strijd om de opvolging van Caesar. Zo vreemd is het dus niet.
Aanvankelijk was hij echter niet al te briljant.
pi_29628486
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 10:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

idd
Tellen Oostromeinse keizers ook mee? Zoja, dan zijn de beide Justitianussen ook aardig berucht, net als Nero en Caligula in het begin erg populair, maar hun bewind eindigde ook in bloed
Justitianus I
Deze Justinianus is anders wel een van de grootste mannen uit de wereldgeschiedenis; hij heeft ons het Corpus Iuris Civilis nagelaten, en daarmee een enorme bijdrage aan de moderne wereld geleverd.

[ Bericht 8% gewijzigd door Diederik_Duck op 14-08-2005 14:49:11 ]
pi_29628557
Het Caligula - paard - consul verhaal is wel heel bekend, maar het schijnt in werkelijkheid niet gebeurt te zijn (hoewel Caligula het paard wel heel erg vertroetelde, en het plan om het tot consul te benoemen wel geopperd schijnt te hebben)
Zie bv http://www.classicalvalues.com/archives/001831.html
en http://www.sciencedaily.com/encyclopedia/incitatus
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
pi_29628589
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:41 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Aanvankelijk was hij echter niet al te briljant.
Ik ben zo vrij het daar niet mee eens te zijn. Alleen al het feit dat hij op die leeftijd kon opboksen tegen veel oudere en ervarener mannen als Marcus Antonius geeft aan dat hij briljant was.
pi_29628738
Zeg, we hebben het hier over rare trekjes van keizers, niet over hun al dan niet briljante geest!
pi_29628817
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zeg, we hebben het hier over rare trekjes van keizers, niet over hun al dan niet briljante geest!
Kom kom, op jet 18e slinkse politieke spelletjes spelend is wel en beetje vreemd hoor
pi_29628823
In dit boek http://ccat.sas.upenn.edu/bmcr/1997/97.9.04.html

staat ook een boeiend hoofdstuk over de afwijkingen van de Romeinse keizers. Helaas heb ik het elders laten liggen.
pi_29628941
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als overigens ook maar de helft waar was van wat over keizer Domitianus is geschreven, is dat er ook eentje die lekker hoog scoort op de vreemdheidsindex
pi_29628986
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
Als overigens ook maar de helft waar was van wat over keizer Domitianus is geschreven, is dat er ook eentje die lekker hoog scoort op de vreemdheidsindex
Vertel!

We hadden dit misschien Het Grote Keizerroddeltopic moeten noemen. Is goed voor de kijkcijfers.
pi_29629062
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:18 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Nee, dat was Theodosius.
[..]
Ja klopt. Maar Constantijn deed het voorwerk.
quote:
Wil je alsjeblieft wat achterstallig leeswerk verrichten alvorens weer in Cultuur en Historie te komen?
[..]
Zonder achterstallig leeswerk te hebben verricht handhaaf ik de stelling dat het christendom - of in ieder geval de vorm waarin het in West-Europa gestalte kreeg - in de middeleeuwen sociaal en maatschappelijk een verstikkende werking had. Voer voor een nieuw topic misschien. Of beveel me leeswerk aan.

Dat dit de 'schuld' is van Romeinse keizers is natuurlijk niet serieus bedoeld, maar ik hoop dat je dat vanzelf wel begreep.
pi_29629177
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:05 schreef Soul79 het volgende:
Zonder achterstallig leeswerk te hebben verricht handhaaf ik de stelling dat het christendom - of in ieder geval de vorm waarin het in West-Europa gestalte kreeg - in de middeleeuwen sociaal en maatschappelijk een verstikkende werking had. Voer voor een nieuw topic misschien. Of beveel me leeswerk aan.
Die handhaaf ik ook wel gedeeltelijk, maar daar staat mijns inziens een grote mate aan culturele en ook intellectuele verdiensten tegenover.

Goede boeken zijn;

http://www.amazon.com/exe(...)908-5986410?v=glance

Bartlett, Conquest and Colonization

De werken van Duby en Le Goff
pi_29629263
Jullie doen veelste serieus.

Ik had dit topic gewoon in B&H moeten openen ofzo.
pi_29629339
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Vertel!

We hadden dit misschien Het Grote Keizerroddeltopic moeten noemen. Is goed voor de kijkcijfers.
Leuk voorbeeldje (wederom uit Suetonius ), helaas niet in vertaling en ik heb geen zin om dat nu te gaan doen, vandaar dus in Engels:

Domitian was not merely cruel, but cunning and sudden into the bargain. He summoned a Palace steward to his bedroom, invited him to join him on the couch, made him feel perfectly secure and happy, condescended to share a dinner with him - yet had him crucified on the following day!
pi_29629385
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:09 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Die handhaaf ik ook wel gedeeltelijk, maar daar staat mijns inziens een grote mate aan culturele en ook intellectuele verdiensten tegenover.
Ja weet ik ook wel, maar een terzijde-zinnetje in een niet geheel serieus bedoeld topic over Romeinse keizers moet je ook niet al te serieus nemen.
pi_29629501
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

''Die's uit die film toch? Wel een beetje kaal...en Elizabeth Taylor was een veel betere Cleopatra!''

''Was dat nou die hobbit, die elf of die kaboutert?''

''In Gladiator had 'ie nog een lichaam!''
pi_29629514
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:15 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Ja weet ik ook wel, maar een terzijde-zinnetje in een niet geheel serieus bedoeld topic over Romeinse keizers moet je ook niet al te serieus nemen.
Mijn excuses voor mijn opvliegendheid.
pi_29629667
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:19 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

[afbeelding]

''Die's uit die film toch? Wel een beetje kaal...en Elizabeth Taylor was een veel betere Cleopatra!''
Wat een mooie man , is hij nog vrij?
pi_29629731
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:25 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat een mooie man , is hij nog vrij?
Hij is door eerwraak om het leven gekomen. Het is en blijft het Middellandse Zee gebied.
pi_29629811
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jullie doen veelste serieus.

Om het nog serieuzer te maken, iets over de 'gewone' keizer Nerva.

De senaat had aan het einde van de 1e eeuw zo schoon genoeg van geschifte, doorgedraaide, op macht beluste keizers, dat de voorkeur uit ging naar de uitermate saaie Nerva als opvolger van de hier eerder genoemde tiran Domitianus.

Nerva was oud en wijs, had geen kinderen, geen dominante moeder, geen artistieke aspiraties, niks. Hij was er zelfs niet al te happig op om überhaupt keizer te worden. Hij was wel betrokken bij de moord op Domitianus, maar ook eerder tegen wil en dank dan uit overtuiging.

Nerva was een aardige oude man, die kwakkelde met zijn gezondheid, en, achterin de zestig, een gewone, saaie, natuurlijke dood stierf.

Sappiger is wat 1 van zijn handlangers, Parthenius, overkwam, toen het leger de dood van Domitianus wreekte. Parthenius zijn ballen werden afgesneden, die hij vervolgens gedwongen werd op te eten, waarna zijn keel werd doorgesneden.
pi_29629865
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:26 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Hij is door eerwraak om het leven gekomen. Het is en blijft het Middellandse Zee gebied.
Wat jammer , maar toch heeft het wel wat dat opvliegende latijnse temperament
pi_29629923
Hmmm, lees net dat Nerva volgens geschiedschrijver Suetonius de kleine Domitianus heeft verkracht. Zelfs de gewone keizers zijn dus niet zo heel gewoon.
pi_29630046
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:32 schreef Soul79 het volgende:
Hmmm, lees net dat Nerva volgens geschiedschrijver Suetonius de kleine Domitianus heeft verkracht. Zelfs de gewone keizers zijn dus niet zo heel gewoon.
Ach een kleinigheidje in vergelijking met wat Tiberius met kleine kindjes in zijn badkuip uithaalde
pi_29630088
De Franse dichter Gerard Labruine geloofde overigens dat hij, via Bonaparte, van Nerva afstamde en noemde zich daarom Gerard de Nerval, onder welke naam hij ook beroemd is geworden. Een buitengewoon vreemd man, maar een dichter van formaat;

http://www.newcriterion.com/archive/19/dec00/nerval1.htm
  Voormalig Sport Koningin zondag 14 augustus 2005 @ 15:41:14 #93
35237 Nuongirl
pi_29630146
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:19 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

[afbeelding]

[afbeelding]

''Was dat nou die hobbit, die elf of die kaboutert?''

[afbeelding]

''In Gladiator had 'ie nog een lichaam!''
Neh niet echt mijn smaak
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  zondag 14 augustus 2005 @ 15:42:22 #94
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_29630195
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat kan nog steeds hoor
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_29630261
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat kan nog steeds hoor
Maak er dan van: 'Het Grote Keizerlijke Roddeltopic'.
pi_29630306
Dit zijn geloof ik geen roddels. Een geweldig keizerlijk roddelboek is de ''Geheime geschidenis'' door Procopius.
  Voormalig Sport Koningin zondag 14 augustus 2005 @ 18:48:21 #97
35237 Nuongirl
pi_29635351
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat bij een aantal Romeinse keizers die vermoord is, de echtgenote vaak een van 'opdrachtgevers' was, of dat men dat vermoedde.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  zondag 14 augustus 2005 @ 18:50:35 #98
66444 Lord_Vetinari
pi_29635397
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 18:48 schreef Nuongirl het volgende:
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat bij een aantal Romeinse keizers die vermoord is, de echtgenote vaak een van 'opdrachtgevers' was, of dat men dat vermoedde.
Niet zo opmerkelijk hoor. Echtgenotes hadden vaak kindjes (al dan niet bij die keizer) en wilden graag de macht hebben door die kindjes op de troon te krijgen en er zelf als macht achter de schermen bij te blijven.

Al in het oude Egypte gebeurde dit soort dingen...
pi_29635516
Ik vind het bijna jammer dat dit soort dingen nu niet meer gebeuren in de koninklijke familie.
  zondag 14 augustus 2005 @ 18:59:26 #100
66444 Lord_Vetinari
pi_29635605
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 18:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vind het bijna jammer dat dit soort dingen nu niet meer gebeuren in de koninklijke familie.
Nou, niet in deze mate, maar de Britse fa,ilie doet aardig zijn best.

En een jaar of 2 terug heeft een of andere prins in Birma of zo ook de halve familie uitgemoord
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')