http://en.wikipedia.org/wiki/Elagabalusquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 18:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wie was dat? Die hele naam ken ik niet.
En "Reinaert de Vos".quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:34 schreef Soul79 het volgende:
Overigens was ook keizer Constantijn een rare vogel: hij voerde het christendom als staatsreligie in. Zat Europa de daaropvolgende 1500 jaar mooi met de gebakken peren als gevolg van een sociaal, geestelijk en maatschappelijk alles verstikkende godsdienst.
Ja we hebben er de kerkmuziek van Bach aan te danken maar dat is het dan wel zo'n beetje.
Een willekeurig tienersterretje. Google er maar eens opquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik weet niet wie Hillary Duff is.Naam klinkt wel bekend, maarreh...
Hmja, hoe zou de wereld er nu uitzien als Constantijntje dat nu eens niet gedaan had...?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:34 schreef Soul79 het volgende:
Overigens was ook keizer Constantijn een rare vogel: hij voerde het christendom als staatsreligie in. Zat Europa de daaropvolgende 1500 jaar mooi met de gebakken peren als gevolg van een sociaal, geestelijk en maatschappelijk alles verstikkende godsdienst.
Ja we hebben er de kerkmuziek van Bach aan te danken maar dat is het dan wel zo'n beetje.
Uit Gladiatorquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 23:59 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
En wat dacht je van Commodus (161-192)? die steeg het ook hoog in de bol!![]()
hier een Wiki linkje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Commodus
iddquote:
Nee, dat was Theodosius.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:34 schreef Soul79 het volgende:
Overigens was ook keizer Constantijn een rare vogel: hij voerde het christendom als staatsreligie in.
Wil je alsjeblieft wat achterstallig leeswerk verrichten alvorens weer in Cultuur en Historie te komen?quote:Zat Europa de daaropvolgende 1500 jaar mooi met de gebakken peren als gevolg van een sociaal, geestelijk en maatschappelijk alles verstikkende godsdienst.
Ja, en het enige dat we aan de Romeinen danken is het Colosseum.quote:Ja we hebben er de kerkmuziek van Bach aan te danken maar dat is het dan wel zo'n beetje.
Ik heb altijd gedacht dat dat Stilicho was.quote:Op zondag 14 augustus 2005 03:56 schreef Renmaestro het volgende:
Keizer Honorius maakte de plundering van Rome in 410 mee. Hijzelf zat veilig in Ravenna (waar de keizers toen naar verkasten) en hoorde van een boodschapper dat Rome was vergaan. Honorius was geschokt omdat hij dacht dat zijn favoriete kip (genaamd 'Rome') was overleden. De boodschapper vertelde hem daarna dat het over de stad ging. Dit is overigens slechts een amsuant verhaaltje, in hoeverre dit waar is weet ik niet.
Keizer Augustus heeft op briljante wijze verdeel en heersend - als Octavianus toen nog - op 18 jarige leeftijd zich gemengd in de strijd om de opvolging van Caesar. Zo vreemd is het dus niet.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:29 schreef Soul79 het volgende:
Elagabalus werd keizer op zijn veertiende. Toch wel een bizar idee dat een puber heerst over de wereld. Natuurlijk niet echt want hij had adviseurs, maar toch.
Alsof Hillary Duff al enige jaren president van de VS zou zijn. Zij was vast Irak niet binnengevallen.
Aanvankelijk was hij echter niet al te briljant.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Keizer Augustus heeft op briljante wijze verdeel en heersend - als Octavianus toen nog - op 18 jarige leeftijd zich gemengd in de strijd om de opvolging van Caesar. Zo vreemd is het dus niet.
Deze Justinianus is anders wel een van de grootste mannen uit de wereldgeschiedenis; hij heeft ons het Corpus Iuris Civilis nagelaten, en daarmee een enorme bijdrage aan de moderne wereld geleverd.quote:Op zondag 14 augustus 2005 10:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
idd![]()
Tellen Oostromeinse keizers ook mee? Zoja, dan zijn de beide Justitianussen ook aardig berucht, net als Nero en Caligula in het begin erg populair, maar hun bewind eindigde ook in bloed
Justitianus I
Ik ben zo vrij het daar niet mee eens te zijn. Alleen al het feit dat hij op die leeftijd kon opboksen tegen veel oudere en ervarener mannen als Marcus Antonius geeft aan dat hij briljant was.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:41 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Aanvankelijk was hij echter niet al te briljant.
Kom kom, op jet 18e slinkse politieke spelletjes spelend is wel en beetje vreemd hoorquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zeg, we hebben het hier over rare trekjes van keizers, niet over hun al dan niet briljante geest!
Als overigens ook maar de helft waar was van wat over keizer Domitianus is geschreven, is dat er ook eentje die lekker hoog scoort op de vreemdheidsindexquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zeg, we hebben het hier over rare trekjes van keizers, niet over hun al dan niet briljante geest!
Vertel!quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
Als overigens ook maar de helft waar was van wat over keizer Domitianus is geschreven, is dat er ook eentje die lekker hoog scoort op de vreemdheidsindex
Ja klopt. Maar Constantijn deed het voorwerk.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:18 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nee, dat was Theodosius.
[..]
Zonder achterstallig leeswerk te hebben verricht handhaaf ik de stelling dat het christendom - of in ieder geval de vorm waarin het in West-Europa gestalte kreeg - in de middeleeuwen sociaal en maatschappelijk een verstikkende werking had. Voer voor een nieuw topic misschien. Of beveel me leeswerk aan.quote:Wil je alsjeblieft wat achterstallig leeswerk verrichten alvorens weer in Cultuur en Historie te komen?
[..]
Die handhaaf ik ook wel gedeeltelijk, maar daar staat mijns inziens een grote mate aan culturele en ook intellectuele verdiensten tegenover.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:05 schreef Soul79 het volgende:
Zonder achterstallig leeswerk te hebben verricht handhaaf ik de stelling dat het christendom - of in ieder geval de vorm waarin het in West-Europa gestalte kreeg - in de middeleeuwen sociaal en maatschappelijk een verstikkende werking had. Voer voor een nieuw topic misschien. Of beveel me leeswerk aan.
Leuk voorbeeldje (wederom uit Suetoniusquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Vertel!
We hadden dit misschien Het Grote Keizerroddeltopic moeten noemen. Is goed voor de kijkcijfers.
Ja weet ik ook wel, maar een terzijde-zinnetje in een niet geheel serieus bedoeld topic over Romeinse keizers moet je ook niet al te serieus nemen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:09 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Die handhaaf ik ook wel gedeeltelijk, maar daar staat mijns inziens een grote mate aan culturele en ook intellectuele verdiensten tegenover.
quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik had dit topic gewoon in B&H moeten openen ofzo.
Mijn excuses voor mijn opvliegendheid.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:15 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ja weet ik ook wel, maar een terzijde-zinnetje in een niet geheel serieus bedoeld topic over Romeinse keizers moet je ook niet al te serieus nemen.
Wat een mooie manquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:19 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
[afbeelding]
''Die's uit die film toch? Wel een beetje kaal...en Elizabeth Taylor was een veel betere Cleopatra!''
Hij is door eerwraak om het leven gekomen. Het is en blijft het Middellandse Zee gebied.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:25 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat een mooie man, is hij nog vrij?
![]()
Om het nog serieuzer te maken, iets over de 'gewone' keizer Nerva.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jullie doen veelste serieus.
Ik had dit topic gewoon in B&H moeten openen ofzo.
Wat jammerquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:26 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Hij is door eerwraak om het leven gekomen. Het is en blijft het Middellandse Zee gebied.
Ach een kleinigheidje in vergelijking met wat Tiberius met kleine kindjes in zijn badkuip uithaaldequote:Op zondag 14 augustus 2005 15:32 schreef Soul79 het volgende:
Hmmm, lees net dat Nerva volgens geschiedschrijver Suetonius de kleine Domitianus heeft verkracht. Zelfs de gewone keizers zijn dus niet zo heel gewoon.
Neh niet echt mijn smaakquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:19 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
[afbeelding]
''Die's uit die film toch? Wel een beetje kaal...en Elizabeth Taylor was een veel betere Cleopatra!''
[afbeelding]
''Was dat nou die hobbit, die elf of die kaboutert?''
[afbeelding]
''In Gladiator had 'ie nog een lichaam!''
Dat kan nog steeds hoorquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
We hadden dit misschien Het Grote Keizerroddeltopic moeten noemen. Is goed voor de kijkcijfers.
Niet zo opmerkelijk hoor. Echtgenotes hadden vaak kindjes (al dan niet bij die keizer) en wilden graag de macht hebben door die kindjes op de troon te krijgen en er zelf als macht achter de schermen bij te blijven.quote:Op zondag 14 augustus 2005 18:48 schreef Nuongirl het volgende:
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat bij een aantal Romeinse keizers die vermoord is, de echtgenote vaak een van 'opdrachtgevers' was, of dat men dat vermoedde.
Nou, niet in deze mate, maar de Britse fa,ilie doet aardig zijn best.quote:Op zondag 14 augustus 2005 18:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vind het bijna jammer dat dit soort dingen nu niet meer gebeuren in de koninklijke familie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |