abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29602835
We beginnen met Caligula. Caligula was natuurlijk niet 's mans echte naam, want het betekent 'soldatenlaarsje'. Het was een bijnaam (weet iemand de achtergrond?). Zijn echte naam was Gaius Julius Caesar Germanicus. Wij houden het hier even op Caligula. Hij werd geboren in 12 en hij was 25 toen hij keizer werd. Hij was de derde keizer van het Imperium Romanum.

Er is weinig bekend over Caligula, behalve dan dat hij een rare jongen was. Hij stond bekend als extravagant, excentriek en wreed en hij ontpopte zich tijdens zijn bewind tot een echte despoot.

De bronnen spreken van incestueuze verhoudingen met zijn zusters, lachwekkende veldslagen in het noorden van het Rijk, en zijn plannen om zijn paard tot consul te benoemen.

Caligula werd vermoord door leden van de Pretorische Garde, 'om persoonlijke redenen'. Cassius Chaerea was boos op hem omdat Caligula hem al jaren uitmaakte voor een verwijfde kerel. Cornelius Sabinus was ook boos, om niet nader genoemde redenen. Ze vermoordden samen niet alleen Caligula, maar ook diens vrouw en baby (de laatste door haar met haar hoofdje tegen een muur te slaan ).

Caligula's leukste wapenfeit is zijn stunt met de schepenbrug. Een astroloog had ooit tegen hem gezegd 'dat hij evenveel kans had om keizer te worden als om op een paard over de Golf van Baiae te rijden'. Caligula liet een schepenbrug bouwen en reed met de borstplaat van Alexander de Grote op zijn borst met zijn paard over de Golf van Baiae, aldus de voorspelling van de astroloog teniet doende.

Bron: Wikipedia

Tot zover Caligula. Anderen met een favoriete (bij voorkeur flink gestoorde) keizer?
pi_29603013
De bijnaam: hij ging als kleine jongen mee op veldslagen met zijn ouders. Er waren toen kleine soldatenschoentjes voor hem gemaakt. De soldaten gingen hem Caligula noemen. Die bijnaam is de rest van zijn leven gebleven.
pi_29603037
Hij was toen twee jaar oud. Hij haatte zijn bijnaam en toen hij keizer werd, strafte hij iedereen die hem gebruikte.

Hij draait zich nu om in zijn graf denk ik, dat hij met die naam de geschiedenis ingegaan is.
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:50:28 #5
35237 Nuongirl
pi_29603039

Hij kreeg de bijnaam trouwens omdat hij als baby hij zijn ouders vergezelde bij bezoeken naar militaire kampen in het Noorden en toensteeds (als de soldaten hem zagen) een klein soldatenpak met kleine sandalen droeg met spikes), die caligula genoemd werden.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_29603063
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 14:50 schreef Nuongirl het volgende:

Hij kreeg de bijnaam trouwens omdat hij als baby hij zijn ouders vergezelde bij bezoeken naar militaire kampen in het Noorden en toensteeds (als de soldaten hem zagen) een klein soldatenpak met kleine sandalen droeg met spikes), die caligula genoemd werden.
Je bent te laat.
pi_29603085
Dan zou ik ook een wreed heerser worden
pi_29603161
Caligula is niet altijd een tiran geweest. Sterker nog, in de eerste maanden na het opvolgen van keizer Tiberius mocht het volk hem hartstikke graag, hij verlaagde de belastingen, gaf veel spelen etc. Maar na een korte, maar hevige ziekte heeft hij waarschijnlijk een hersenbeschadiging opgelopen. Daardoor werd hij een tiran .
pi_29603254
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 14:55 schreef allardh het volgende:
Caligula is niet altijd een tiran geweest. Sterker nog, in de eerste maanden na het opvolgen van keizer Tiberius mocht het volk hem hartstikke graag, hij verlaagde de belastingen, gaf veel spelen etc. Maar na een korte, maar hevige ziekte heeft hij waarschijnlijk een hersenbeschadiging opgelopen. Daardoor werd hij een tiran .
Ik las het ja
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:04:08 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_29603291
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 14:55 schreef allardh het volgende:
Caligula is heus altijd al een beetje vreemd geweest. Als hij geweest was voor wie het volk hem vlak na de troonsbestijging hield, had hij het nooit zo lang overleefd. Zijn moeder en broers waren niet zo gelukkig.
Zijn populariteit na de bestijging was puur een gevolg van zijn politieke spelletjes. Hij wilde een duidelijke scheiding met het regime van Tiberius, die de laatste jaren van zijn leven uitermate impopulair was geweest.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:16:00 #11
66444 Lord_Vetinari
pi_29603532
Ook wel een aardige jongen:

Caracalla

Antoninus 'Caracalla' (188-217), vaak Caracalla genoemd, was Romeins keizer van 198 tot 217 van Noord-Afrikaanse oorsprong. Hij staat bekend als de bouwer van de Thermen van Caracalla maar ook als een wrede, geestelijk gestoorde keizer, moordenaar van zijn broer en die uiteindelijk door zijn eigen praetoriaanse garde vermoord werd.

Lucius (Septimius of Julius) Bassianus (ook geschreven als "Bessaianus"), zoals hij oorspronkelijk heette, werd geboren in Lugdunum, het tegenwoordige Lyon, en groeide op als een zachtaardige jongeman. In 195 maakte zijn vader zijn adoptie in de familie van Marcus Aurelius bekend en doopte zijn zoon om tot Marcus Aurelius Antoninus, wat vanaf dat moment zijn officiële naam werd. In 202 werd Antoninus consul met zijn vader Septimius Severus en in hetzelfde jaar trouwde hij met Plautilla, dochter van Plautianus, de machtige prefect van de Praetoriaanse garde (die minder dan drie jaar later uit de weg geruimd zou worden - zie Plautilla). In 205 werd hij voor de tweede keer consul, ditmaal met zijn broer Geta. Antoninus en Geta namen met hun vader deel aan de campagnes in Britannia en toen Severus daar in 211 stierf, bestegen zij samen de troon als elkaars medekeizers.

Na hun terugkeer naar Rome moest hun moeder Julia Domna tussen beide komen om te verhinderen dat de ruziënde broers het Romeinse rijk onder elkaar zouden verdelen. Op 26 december 212 haalde Antoninus zijn moeder en broer over om met hem te spreken om de geschillen bij te leggen. Kort na de aankomst van zijn broer, stormde Antoninus met een groep soldaten binnen en vermoordde Geta. Daarop haastte hij zich naar het Praetoriaanse kamp om de van de steun van de garde te kopen via speciale donativa en een flinke loonsverhoging ter ere van wat hij noemde zijn 'ontsnapping aan het complot van Geta'. Vervolgens werd een bloedbad aangericht onder alle vrienden en aanhangers van Geta (zie Geta).

In 213 begon hij aan een serie campagnes in Germanië en behaalde overwinningen op de Alemanni. Tijdens deze oorlogen gebruikte de keizer vaak een Keltische soldatencape die caracallus genoemd werd en waaraan hij zijn bijnaam 'Caracalla' de danken heeft.

In 214 vertrok hij naar het oostelijk deel van het rijk, waarbij zijn geestelijke gestoordheid steeds duidelijker werd. Zo vereenzelvigde hij zich met Alexander de Grote, bouwde een leger op van 16,000 man verkleed als soldaten van een half millennium daarvoor, liet soldaten uit Sparta komen en voegde olifanten toe aan zijn kolossale toneelspel. Hij liet vervolgens de oorlogen van Troje naspelen, waarbij hij zelf Achilles was en een van zijn beste vrienden Festus. Diens dood was met de juiste dosering gif perfect ge-timed zodat zijn echte begrafenis een groots spectacel voor de gevallen Festus kon worden.

Het volgend jaar bezocht hij Alexandrië en liet er een enorm bloedbad onder de bevolking aanrichten. Tientallen duizenden ongewapende burgers kwamen om in een slachtpartij die dagenlang doorging. Dit alles omdat sommigen hem bespot zouden hebben. Datzelfde jaar werden in Rome de beroemde Thermen van Caracalla voltooid, het grootste architectonische project tijdens zijn regering.

Rond 216 werden de oorlogen in het oosten heviger en werd onder andere Armenia veroverd en de Romeinse legers staken zonder veel tegenstand de Tigris over. Tijdens deze oorlogen was de weerstand tegen de waanzinnige keizer zo hoog opgelopen dat hij op 8 april 217 bij Carrhae door een complot van Macrinus, prefect van de praetoriaanse garde werd vermoord.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Caracalla
pi_29603565
Nog even een plaatje van onze Caligula:

pi_29603616
L_V: mijn stiekeme hoop was eigenlijk dat mensen in dit topic zelf een tekstje zouden schrijven over de meest opvallende wapenfeiten van de meest gestoorde keizers.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:22:04 #14
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_29603667
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nog even een plaatje van onze Caligula:

[afbeelding]
Heeft hij ook niet zijn paard benoemd tot consul?
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:22:53 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_29603683
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:22 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Heeft hij ook niet zijn paard benoemd tot consul?
Incitatus
pi_29603711
Heeft 'ie het paard echt benoemd of wílde hij dat alleen maar? En als hij het echt deed: hoe functioneerde het paard als consul?
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:27:20 #17
66444 Lord_Vetinari
pi_29603802
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Heeft 'ie het paard echt benoemd of wílde hij dat alleen maar? En als hij het echt deed: hoe functioneerde het paard als consul?
Het is echt gebeurd en het paard functioneerde perfect. Het sprak tenminste de andere consul (Caligula zelf) niet tegen
pi_29603902
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is echt gebeurd en het paard functioneerde perfect. Het sprak tenminste de andere consul (Caligula zelf) niet tegen
Hoe lang is het paard consul geweest?
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:35:30 #19
66444 Lord_Vetinari
pi_29603993
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Hoe lang is het paard consul geweest?
Een consulschap duurde een jaar. Als ik me goed herinner was Incitatus het laatste jaar van Caligula's regering consul, dus het zal hoogstens een maand of 10 geweest zijn
pi_29604021
Ok dan, Hadrianus, wel toepasselijk in deze dagen van homoparades en dergelijke.

Hadrianus (76 - 138), keizer van 117 tot zijn dood in 138, had het namelijk nogal op mooie jongens. Ben net zelf in Rome geweest waar hij (onder veel meer) in de Villa Borghese een obelisk liet plaatsen voor zijn Griekse geliefde Antinous, toen deze was verdronken in de Nijl. Uiteraard zijn er andere verhalen die stellen dat de twee geen homoseksuele relatie hadden, maar meer een als tussen vader en zoon. Hoe het ook zij, Hadrianus was wel getrouwd (ja, met een vrouw), maar dat was mede om politieke redenen.

Hoe het zat met de acceptatie van homoseksualiteit in het oude Rome weet ik eerlijk gezegd niet - over de zogenaamde acceptatie hiervan in de Griekse wereld is wel eens wat gezegd - maar machtige mensen zoals Hadrianus konden vermoedelijk altijd wel doen waar ze zin in hadden.

Ook verder hield hij wel van de Griekse cultuur, zo liet hij een baard staan in navolging van de grote Grieken.

Maar afgezien hiervan was Hadrianus een uitstekend heerser, zoals de Romeinen er vele hebben gehad en wat 1 van de redenen is geweest van hun eeuwenlange succes. Hij reisde veel liet en veel prachtige dingen bouwen, zoals zijn eigen villa in Tivoli, nabij Rome.

Zit dit voornamelijk uit mijn hoofd te tiepen dus excuus voor eventuele missers.
pi_29604161
Ik weet dat het hebben van een (zeer) jonge minnaar op een gegeven moment wel hip was, naar analogie van de Griekse pederastie.
pi_29604193
Arme Antinous. Hoe kwam het dat hij verdronk?
pi_29604384
O jee, ik lees diverse berichten op internet dat hij zich zelf heeft verdronken. Gaf Hadrianus hem te weinig aandacht? Twijfelde hij over zijn geaardheid?

Dat hierover nooit een roman/toneelstuk/film is gemaakt.
pi_29604447
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:48 schreef Soul79 het volgende:
O jee, ik lees diverse berichten op internet dat hij zich zelf heeft verdronken. Gaf Hadrianus hem te weinig aandacht? Twijfelde hij over zijn geaardheid?

Dat hierover nooit een roman/toneelstuk/film is gemaakt.
Zouden mensen in die tijd hebben getwijfeld over hun geaardheid? Dat hele begrip bestond immers nog niet, kun je er dan over twijfelen...?
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:54:39 #25
106776 Nickthedick
pi_29604511
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik weet dat het hebben van een (zeer) jonge minnaar op een gegeven moment wel hip was, naar analogie van de Griekse pederastie.
Keizer Vitellius begon z'n carriere ook als schandknaapje van keizer Tiberius. Leuk detail: Vitellius had een misvormd dijbeen omdat hij ooit met paard en wagen is overreden door: ...jawel, daar is ie weer, Caligula.
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_29604552
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:54 schreef Nickthedick het volgende:
Keizer Vitellius begon z'n carriere ook als schandknaapje van keizer Tiberius. Leuk detail: Vitellius had een misvormd dijbeen omdat hij ooit met paard en wagen is overreden door: ...jawel, daar is ie weer, Caligula.
Expres?
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:00:14 #27
106776 Nickthedick
pi_29604620
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Expres?
Nee, het was een ongelukje; ze konden het wel goed met elkaar vinden.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:02:37 #28
106776 Nickthedick
pi_29604680
Tiberius was trouwens een redelijk vies mannetje; hij zou graag babies tussen zijn benen laten 'spelen' terwijl hij in bad zat.
pi_29604740
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Zouden mensen in die tijd hebben getwijfeld over hun geaardheid? Dat hele begrip bestond immers nog niet, kun je er dan over twijfelen...?
Was ook ironisch bedoeld. Maar goed, het begrip bestond misschien nog niet, maar ik kan me best voorstellen dat jonge mannen van wie verwacht werd dat ze een gezin stichtten, psychisch (begrip bestond ook nog niet!) in de problemen kwamen door het feit dat ze zich aangetrokken voelden tot mannen. Ondanks dat het eventueel hip was om een minnaar te hebben.

En misschien gold dat wel voor Hadrianus, die voor zover ik weet zelf geen kinderen had met zijn vrouw, wat in hoge Romeinse kringen wellicht tot geroddel en gekonkel leidde. Toen heeft hij misschien Antinous gedumpt. Ik noem maar wat, dit zou een (slechte) romanschrijver er van hebben kunnen maken.

Wel een interessant onderwerp trouwens, homoseksualiteit bij heersers tegen de maatschappelijke normen in. Zelfmoord in de oudheid trouwens ook. Tijd voor een stukje over Nero dus.
pi_29604807
Wat Caligula betreft: jaren geleden heb ik een virus op mijn pc gehad dat Caligula heette.

Eigenschap van dat virus was (geloof ik) dat het eerst een tijdje niet zoveel bijzonders deed en dan plotseling hele gekke dingen ging doen.

Toepasselijke naam dus.
pi_29605038
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:04 schreef Soul79 het volgende:
Was ook ironisch bedoeld.
Snap ik, het is alleen iets waar ik wel eens over nadenk, bijvoorbeeld in discussies waarin gelovigen beweren dat de bijbel homoseksualiteit afkeurt terwijl dat hele idee van een seksuele geaardheid toen nog niet bestond.
quote:
Wel een interessant onderwerp trouwens, homoseksualiteit bij heersers tegen de maatschappelijke normen in.
Niet eens alleen in de geschiedkundige zin. Zou een telg van de Oranjes openlijk homoseksueel kunnen zijn?
quote:
Zelfmoord in de oudheid trouwens ook. Tijd voor een stukje over Nero dus.
Allez votre corridor.
pi_29605048
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:07 schreef Soul79 het volgende:
Wat Caligula betreft: jaren geleden heb ik een virus op mijn pc gehad dat Caligula heette.

Eigenschap van dat virus was (geloof ik) dat het eerst een tijdje niet zoveel bijzonders deed en dan plotseling hele gekke dingen ging doen.

Toepasselijke naam dus.
Kewl
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:16:26 #33
106776 Nickthedick
pi_29605079
Ik denk niet dat ze noodzakelijk homoseksueel waren, maar meer een soort 'noodpoten' waren omdat mannen en vrouwen redelijk van elkaar gescheiden waren (in de samenleving). Daarbij komt dat veel keizers soms een aantal jaren op veldtochten gingen waarbij ze alleen omringd werden door mannen (een beetje zoals in gevangenissen dus).
pi_29605098
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:16 schreef Nickthedick het volgende:
Ik denk niet dat ze noodzakelijk homoseksueel waren, maar meer een soort 'noodpoten' waren omdat mannen en vrouwen redelijk van elkaar gescheiden waren (in de samenleving). Daarbij komt dat veel keizers soms een aantal jaren op veldtochten gingen waarbij ze alleen omringd werden door mannen (een beetje zoals in gevangenissen dus).
Ik heb begrepen dat het in het leger gewoon geaccepteerd was dat je het met elkaar deed als mannen.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:18:14 #35
66444 Lord_Vetinari
pi_29605125
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Snap ik, het is alleen iets waar ik wel eens over nadenk, bijvoorbeeld in discussies waarin gelovigen beweren dat de bijbel homoseksualiteit afkeurt terwijl dat hele idee van een seksuele geaardheid toen nog niet bestond.
Ietwat Off Topic, maar volgens mij heeft de Bijbel het er wel over dat 'indien een man ligt bij een andere man, zal hij zeker sterven.'
pi_29605194
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ietwat Off Topic, maar volgens mij heeft de Bijbel het er wel over dat 'indien een man ligt bij een andere man, zal hij zeker sterven.'
Ja, weet ik, ben ex-christen, ken al die uitspraken wel. Maar het gaat daar dus puur om anale seks ('met vrouwelijke bijligging' -> penetratie) en niet over een geaardheid. Op basis waarvan je je zou kunnen afvragen of het dus wel gaat om een verbod op homoseksualiteit en niet over een tijd- en cultuurgebonden regel met een bepaalde achtergrond.

Afijn, die discussie heb ik ook nog maar drie miljoen keer gevoerd.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:21:35 #37
106776 Nickthedick
pi_29605210
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat het in het leger gewoon geaccepteerd was dat je het met elkaar deed als mannen.
Bij de Spartanen was het zelfs min of meer verplicht; daar mocht je de eerste 25 jaar van je leven niet eens een vrouw aanraken (pas nadat je je bewezen had in het gevecht). Bovendien kreeg ieder volleerd soldaat een jonge knaap onder zich (no pun intended) om te begeleiden en een band mee op te bouwen (eufimistisch) zodat het leger hechter kon functioneren.
pi_29605229
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:21 schreef Nickthedick het volgende:
Bij de Spartanen was het zelfs min of meer verplicht; daar mocht je de eerste 25 jaar van je leven niet eens een vrouw aanraken (pas nadat je je bewezen had in het gevecht). Bovendien kreeg ieder volleerd soldaat een jonge knaap onder zich (no pun intended) om te begeleiden en een band mee op te bouwen (eufimistisch) zodat het leger hechter kon functioneren.
Maar Spartanen waren geen Romeinen. Maar goed, was vast gezellig!
pi_29605304
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:16 schreef Nickthedick het volgende:
Ik denk niet dat ze noodzakelijk homoseksueel waren, maar meer een soort 'noodpoten' waren omdat mannen en vrouwen redelijk van elkaar gescheiden waren (in de samenleving).
Daarbij komt dat veel keizers soms een aantal jaren op veldtochten gingen waarbij ze alleen omringd werden door mannen (een beetje zoals in gevangenissen dus).
Ik denk dat keizers ook op hun veldtochten wel dusdanig eersteklas reisden dat er - als er behoefte aan was - wat vrouwen meegingen voor de nodige hand- en spandiensten.

En bovendien, waar oorlog is, is verkrachting. De Romeinse soldaten konden hun energie gerust wel kwijt bij de dames in een veroverd gebied. En de mooisten werden vermoedelijk voor de belangrijkste Romeinen gereserveerd.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:29:22 #40
106776 Nickthedick
pi_29605404
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:24 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Ik denk dat keizers ook op hun veldtochten wel dusdanig eersteklas reisden dat er - als er behoefte aan was - wat vrouwen meegingen voor de nodige hand- en spandiensten.

En bovendien, waar oorlog is, is verkrachting. De Romeinse soldaten konden hun energie gerust wel kwijt bij de dames in een veroverd gebied. En de mooisten werden vermoedelijk voor de belangrijkste Romeinen gereserveerd.
Probeer jij dan maar eens 60.000 romeinen midden in het zwarte woud van voldoende verkrachtingsslachtoffers te voorzien; lijkt me logistiek nogal moeilijk. Bovendien vonden romeinen dat vrouwen je zwak maken en zouden waarschijnlijk geen vrouwen tussen hun handbagage hebben zitten.
pi_29605518
DE ROMEINSE KEIZER Vespasianus liet de uitwerpselen van zijn onderdanen inzamelen, voor welke dienst hij de burgers belasting liet betalen. Van die mensenmest maakte hij ammoniak, die in wasserijen werd gebruikt. Dat was dubbel verdienen voor de keizer. Zijn zoon Titus verweet hem dat hij geld sloeg uit menselijke drek. Waarop Vespasianus hem een munt onder de neus duwde en hem vroeg wat hij rook. 'Niets', zei Titus. 'Zie je wel', riep Vespasianus, 'pecunia non olet!' - 'Geld stinkt niet.'
de geldwolf
pi_29605555
Nou ja, uitwerpselen... Pis alleen. Dat bleekt. Is goed voor je toga.
pi_29605732
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:29 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Probeer jij dan maar eens 60.000 romeinen midden in het zwarte woud van voldoende verkrachtingsslachtoffers te voorzien; lijkt me logistiek nogal moeilijk. Bovendien vonden romeinen dat vrouwen je zwak maken en zouden waarschijnlijk geen vrouwen tussen hun handbagage hebben zitten.
Nogmaals, een keizer kon daar voor zich zelf gerust wel een uitzondering op maken.

En ik zeg ook niet dat alle Romeinen continu aan het verkrachten waren, zeker niet in het Zwarte Woud of in Schotland. Maar de vergelijking met een gevangenis is wel wat sterk. Daarbij denk ik eerder aan een VOC-schip, waar zeker geen vrouwen waren. Het Romeinse leger was zeer gedisciplineerd, maar overwinningen werden gevierd, en niet alleen met drank.

Maar goed, op zich zal het zeker een punt zijn geweest, niet alleen voor de Romeinen maar voor alle legers - hoe houden we de mannen in het gareel. Want massale verkrachtingen zijn vaak ook politiek niet wenselijk.

Zo zijn direct na WO II in Japan vele bordelen uit de grond gestampt waar de Amerikaanse bezettingstroepen aan hun gerief konden komen. Anders waren ze vermoedelijk aan het verkrachten geslagen, wat politiek gezien voorkomen moest worden.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:53:18 #45
106776 Nickthedick
pi_29605912
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:44 schreef Soul79 het volgende:

Nogmaals, een keizer kon daar voor zich zelf gerust wel een uitzondering op maken.
Lijkt me sterk. Ik denk dat de veldheren hun gedachten bij de oorlog wilden houden.
pi_29606298
Wilde een stukje schrijven over Nero, het ultieme voorbeeld van de gestoorde Romeinse keizer.

Maar allejezus, die man heeft zoveel fratsen uitgehaald dat daar geen beginnen aan is. Verzachtende omstandigheid is dat hij nog jong was, pas 16 toen hij keizer werd. En de eerste jaren van zijn bewind was hij nog 'normaal'. Wellicht heeft de roem en de weelde hem dus verziekt, net als bij Michael Jackson is gebeurd.

Die was vast ook normaal gebleven als hij niet op zijn vijfde door zijn vader het podium op was getrapt.
pi_29606482
Nero deed wel erg veel leuke dingen. Kom op, geef ons eens een overzicht van zijn hoogtepunten (or should I say 'dieptepunten'?)...
pi_29606892
Wel smeuïig is de vergiftiging van zijn stiefbroer Britannicus, in de versie van Tacitus.

Nero's invloedrijke en dominante moeder Agrippina, met wie hij eerst twee handen op één buik was en die hem op de troon had gekregen, wilde hem stangen door partij te trekken voor stiefbroer Britannicus, de zoon van voormalig keizer Tiberius Claudius. Nero was bang voor een staatsgreep van Britannicus, hield niet van half werk en besloot dus Britannicus te vergiftigen.Disclaimer: dit is wat snel en oppervlakkig opgeschreven

Op een banket kreeg Britannicus wijn aangereikt. Het vreemde was dat de wijn warm was. Britannicus was niet van gisteren, wist van Nero's haat jegens hem en besloot dus wijselijk om de wijn eerst te laten proeven door een knecht. Die vond de wijn wel lekker en merkte niks.

Opgelucht wilde Britannicus het op een drinken zetten. Hij vond de wijn echter te warm en besloot er daarom water bij te doen. Stiekemerd Nero had echter in dit water het vergif gedaan. Britannicus viel daarom bij de eerste slok dood neer.

De arme knecht werd er weer bijgehaald en moest opnieuw drinken - om zeker te zijn dat de wijn vergiftigd was. En jawel, de stakker stierf dit keer wel.
pi_29606913
Nadat een groot deel van de stad Rome verwoest werd door een brand die (waarschijnlijk onterecht) aan Nero zelf werd toegeschreven, bouwde Nero precies in dat deel van de stad een gigantisch, luxueus paleis. In dat paleis stond onder andere een 40 meter hoog beeld van hemzelf dat de "Colossus" werd genoemd.

Nero was niet zo geïnteresseerd in politiek en hield zich liever bezig met literatuur en muziek. Toen men Nero kwam arresteren liet hij zich doden met de woorden Qualis artifex pereo ("Wat een kunstenaar sterft er met mij...") Hij liet het Romeinse Rijk bankroet en in totale chaos achter.
pi_29606943
Het moet aan die keizerlijke hoven ook één grote soapserie zijn geweest...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')