Je hebt gelijk! Is inmiddels aangepast.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:07 schreef Lienekien het volgende:
Is het niet 'in vroeger tijden'?
Zeker! Ik zou de TT willen omdraaien:quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:38 schreef MouseOver het volgende:
"negorij"
Maar soms zijn oud Nederlandse woorden juist weer bij uitstek geschikt om te gebruiken.. omdat het leuk klinkt of omdat het soms een overtreffende-overtreffende trap aanduidt.
Sedertquote:Op woensdag 10 augustus 2005 12:03 schreef Scootmobiel het volgende:
Op m'n werk had ik iemand die in z'n concepten altijd het woord 'sedert' gebruikte...![]()
En owee als je daar dan 'sinds' van maakte, want 'sedert' was volgens hem een heel normaal, gangbaar woord.
Ja, in de prehistorie misschien, maar daar kan je tegenwoordig toch niet meer mee aankomen man...![]()
Gevroten?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 18:01 schreef tech het volgende:
[..]
Zeker! Ik zou de TT willen omdraaien:
Welke ouderwetsche woorden verdienen een heropleving, danwel een rehabilitatie?
Ik draag bij: nochtans, zonderling, voortreffelijk, uitmuntend, dientengevolge, enzovoorts, alsmede sterke werkwoordsverbuigingen, zoals placht (i.p.v. pleegde), georven (i.p.v. geërfd) en dergelijke.
Zegde (ipv zei), sedert, fuiven, bo(o)men, chauffeuren.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 18:01 schreef tech het volgende:
Zeker! Ik zou de TT willen omdraaien:
Welke ouderwetsche woorden verdienen een heropleving, danwel een rehabilitatie?
Ik draag bij: nochtans, zonderling, voortreffelijk, uitmuntend, dientengevolge, enzovoorts, alsmede sterke werkwoordsverbuigingen, zoals placht (i.p.v. pleegde), georven (i.p.v. geërfd) en dergelijke.
Georven is iets anders dan geërfd. Als je iets georven hebt is het van iemand die dood is, zoals een huis. Een eigenschap of uiterlijk kenmerk kan je geërft hebben.quote:
Daar is 't TTK voorquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 08:14 schreef SSID het volgende:
[..]
Georven is iets anders dan geërfd. Als je iets georven hebt is het van iemand die dood is, zoals een huis. Een eigenschap of uiterlijk kenmerk kan je geërft hebben.
Wou t gewoon even kwijt...![]()
Heb jij (of heeft tech) hier ook een bron voor? Ik kan er niets over vinden. Volgens mij is het namelijk alleen maar geërfd.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 08:14 schreef SSID het volgende:
[..]
Georven is iets anders dan geërfd. Als je iets georven hebt is het van iemand die dood is, zoals een huis. Een eigenschap of uiterlijk kenmerk kan je geërft hebben.
Wou t gewoon even kwijt...![]()
Ha ha ha, dit verzin je!quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 08:14 schreef SSID het volgende:
Er is dus geen betekenisverschil.quote:erven
er-ven
overgank. werkw.; erfde, h. geërfd (in de volkst., bekakt en scherts. ook orf, georven)
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Geërfd is in alle gevallen goed. Maar het ging in dit topic over ouderwetsche heropleving.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 09:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb jij (of heeft tech) hier ook een bron voor? Ik kan er niets over vinden. Volgens mij is het namelijk alleen maar geërfd.
Maar staat in die editie ook een onderbouwing voor het vermeende betekenisverschil tussen geërfd en georven?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 09:37 schreef tech het volgende:
[..]
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Geërfd is in alle gevallen goed. Maar het ging in dit topic over ouderwetsche heropleving.
Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal. Negende druk 1970 ('t moest ouderwetsch)
Pagina 528. Daar staat de verwijzing naar orf en georven.
Overigens staat in dezelfde Van Dale nog genoemd: 'wies' als verleden tijd van wassen, naast 'waste'.
-edit- kennelijk vinden ze dat bij Van Dale nog steeds, zie ik net hierboven...
Nee, dat staat er niet. Gevoelsmatig geef ik SSID gelijk. Over een genetische erfenis zou ik minder snel georven zeggen en blijkbaar is dat zijn gevoel ook. Maar het staat er niet.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 09:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar staat in die editie ook een onderbouwing voor het vermeende betekenisverschil tussen geërfd en georven?
Ok, alleen kwestie van gevoel dus.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 09:51 schreef tech het volgende:
[..]
Nee, dat staat er niet. Gevoelsmatig geef ik SSID gelijk. Over een genetische erfenis zou ik minder snel georven zeggen en blijkbaar is dat zijn gevoel ook. Maar het staat er niet.
Het mooie aan taal is alleen dat als maar genoeg mensen vinden dat het één iets anders is dan het ander, dan is het ineens zo... Ooit was October de schrijfwijze. Nu is het oktober.
Zo vrees ik voor de teloorgangvan het woord normaliter in de uitspraak norma'litèr.
Dat lijkt me juist een positief punt.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:53 schreef klaarover het volgende:
C: het is zo intellectueel-elitair
Die oud docente heeft je toch wel beter geleerd?quote:Op maandag 29 augustus 2005 00:49 schreef SSID het volgende:
beetje onsamenhangend verhaal
De vraag is of het ooit wel anders wás! Daarvoor hebben we nog steeds geen bron gezien (en dan bedoel ik met name het betekenisverschil tussen beide vormen, niet het voorkomen van beide varianten).quote:Op maandag 29 augustus 2005 00:49 schreef SSID het volgende:
Ik heb er inderdaad geen bron voor, buiten mijn oude nederlands docente. Wat al gezegd werd is dat natuurlijk taal pas taal is als een grote groep het op een bepaalde manier gebruikt. Op die manier zal men straks zowel langer zijn als, maar ook even lang zijn als...
VERLOEDERING!!!
Zo is het natuurlijk ook bij geerfd en georven. het wordt verkeerd/anders gebruikt dan ooit, en dus verloederd het...
(beetje onsamenhangend verhaal, maar ik denk wel dat jullie het snappen...)
Dacht altijd dat het verfomfraaid was, maar het vandale.nl zegt inderdaad anders. Weer wat geleerd.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:53 schreef klaarover het volgende:
Ik wil toevoegen: verfomfaaid.
dat gebruik ook ook nog wel eens hoor...quote:Op woensdag 10 augustus 2005 13:03 schreef _Arual_ het volgende:
Ik had eens een docent die iedere opsomming eindigde met de woorden "En wat dies meer zij"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |