Ook geen echt land.quote:
Kirgizië wordt ook wel Kirgizstan genoemd, dacht ik?quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 20:54 schreef skiczukie het volgende:
Wat zijn nog meer 'stan' landen?
Onofficiëel wel ja, alleen heeft de regering het de republiek Kirgizië genoemt.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 21:13 schreef k_man het volgende:
[..]
Kirgizië wordt ook wel Kirgizstan genoemd, dacht ik?
Als het je interesseert, K-man, is de Duitse pagina van de wiki wel interessant om te lezen:quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:49 schreef arrebar het volgende:
Onofficiëel wel ja, alleen heeft de regering het de republiek Kirgizië genoemt.
Ziet er wel aantrekkelijk uit, de Koning Aap site;quote:Op vrijdag 18 januari 2008 16:48 schreef k_man het volgende:
Ik geloof dat je voor die reis van Koning Aap (vier landen dus) alleen al aan visa zo'n ¤ 250 kwijt bent...
quote:Om de visa te verkrijgen zijn ook een uitnodigingsbrieven vereist. Koning Aap regelt deze uitnodigingsbrieven via haar lokale agenten. Hierdoor is het niet mogelijk de visa zelf af te halen.
Het visum voor Turkmenistan kost ¤ 31,- en wordt afgehaald bij de Turkmeense ambassade in Brussel.
Voor Turkmenistan moet aan de grens ook nog een permit gekocht worden, waarvoor een pasfoto meegenomen moet worden en 10 USD worden betaald. Vergeet dit dus niet mee te nemen! Bij deze willen de deelnemers verzoeken een sètje pasfoto's (4 stuks) mee te nemen. Dit omdat we bij een recente reis extra pasfoto's nodig bleken te hebben. In Centraal-Azie krijgen we wel eens te maken met onverwachte procedures, vandaar.
Het groepsvisum voor Oezbekistan kost ¤ 15,- en wordt afgehaald bij de Oezbeekse ambassade in Brussel. Groepsvisa zijn geldig bij minimaal 10 deelnemers. Mocht dit aantal niet gehaald worden, dan wordt er een individueel visum verstrekt en kost het visum ¤ 35,-.
Het double-entry visum voor Kazachstan kost ¤ 60,- en wordt afgehaald bij de Kazachse ambassade in Amsterdam.
Het visum voor Kirgizstan kost ¤ 45,- en wordt afgehaald bij de Kirgiese ambassade in Brussel.
Gezien de complexe procedure raden wij onze klanten dringend aan alle visa via ons te regelen. Koning Aap brengt ¤ 25,- bemiddelingskosten per visum in rekening.
Het visumburo heeft uiterlijk 6 weken van tevoren je paspoort nodig, i.t.t. tot de gebruikelijke 4 weken. Dit vanwege de hoeveelheid visa die nodig zijn. Het is noodzakelijk bij boeking al een kopie van je geldige paspoort naar ons toe te sturen. Wij hebben die kopie nodig bij het regelen van de uitnodigingsbrieven.
Ik ben alleen in Oezbekistan en Kirgizie geweest dus ik kan alleen daar over oordelen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 16:42 schreef Hik het volgende:
En wat zo'n beetje de onderlinge verschillen zijn.
Super! Zo gaat het echt een beetje leven. Ik heb wel regelmatig foto's van deze landen gezien, maar het is soms (op een paar belangrijke dingen na) een beetje moeilijk te plaatsen wat nu precies waar is.quote:
quote:Waar ik benieuwd naar ben is:De bereisbaarheid: hoe zit het met het openbaar vervoer ter plaatse? Is dat een beetje te doen? Heel langzaam en niet te volgen als je de taal niet spreekt? De financiën: wat kun je verwachten qua kosten voor verblijf en eten? En hoe kóm je aan je geld: valt er te pinnen daar? Credit cards? Wat zijn de verschillen tussen Oezbekistan, Tajikistan, Kyrgizistan en Turkmenistan eigenlijk (ja, ik weet er écht weinig van!) als je kijkt naar culturen, landschappen, de moeite van het reizen waard? Wat moet ik me voorstellen bij de cultuur/culturen: kun je je er verstaanbaar maken? Staan mensen open tegenover buitenlanders? Wat kun je er (verder) doen behalve genieten van het landschap en moskeeën bekijken?
quote:Op dinsdag 4 november 2008 12:48 schreef k_man het volgende:
[..]
Dank je.
Oh ja, het moet hier natuurlijk allemaal over eten gaan tegenwoordig.
In Bukhara kon je leuk eten. Er was een grote, vierkante vijver, omzoomd met bomen. De eerste drie foto's van Bukhara zijn van de drie gebouwen die om die vijver heen staan, achter de bomen. Tussen de bomen allemaal terrasjes. Daar scharrelden tamme, lieve katten tussen, hopend op wat overgebleven vlees. Het eten op zich was niet zo bijzonder; kebab, shasliek, noedelsoep en meer van dat spul. aangevuld met salades, brood, frietjes. Leuk voor twee avonden, maar de avond daarop toch maar een piiza bij de Italiaan. Niet lokaal, wel goed.
Datzelfde was het geval in Samarkand; het lokale eten was eenvoudig en een beetje eentonig. We hebben daar twee avonden gegeten op de veranda van een lokaal tentje, onder meer deegballen met vlees en weer de shaslieks, kebab, etc. Met de lunch ontdekten mijn reismaatje A. en ik tot onze vreugde een goede Italiaan (ik weet niet waarom juist de Italiaanse keuken het daar goed doet), waarbij de cappucino gelukzalige blikken bij A. opleverde. De kofie is namelijk verder vaak tamelijk beroerd (nescafe). Die avond prima lokaal, maar wat sjieker dan eerder, gegeten bij een buurman van de Italiaan.
In Oezbekistan mogen particulieren sinds enige tijd hotels exploiteren. In Khiva, Bukhara en Samarkand sliepen we in zulke, middelgrote, hotels. Die worden dan gerund door een familie, eventueel met wat personeel van buiten. Centraal gelegen, steeds rondom een binnenplaatjes en redelijk goede kwaliteit. Alleen in Tashkent sliepen we in een grote, betonnen Soviet-stijl kolos (Hotel Uzbekistan op de foto's). Wel gerenoveerd en een prima hotel trouwens.
De mensen vond ik heel vriendelijk, gastvrij, behulpzaam. Alleen is de taal vaak een probleem. De twee meisjes op de foto hebben minstens twee uur met A. en mij rondgelopen door Samarkand, op zoek naar het Yuri Gagarin monument, zonder dat we met elkaar konden praten, zonder daar iets voor terug te verwachten. Gewoon uit behulpzaamheid (en interesse in die rare buitenlanders waarschijnlijk). Het monument bleek uiteindelijk overigens niet meer te bestaan.
Jullie gaan me toch niet zeggen dat er in de tussentijd niemand naar de -stan landen is geweest?quote:Er is al 1197 dagen niet in dit topic gepost.
Vorig jaar nog, naar Oezbekistan.quote:Op vrijdag 22 november 2013 11:15 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Jullie gaan me toch niet zeggen dat er in de tussentijd niemand naar de -stan landen is geweest?
Georgië ben ik afgelopen november geweest in combinatie met Armenië en Azerbeidzjan, erg toffe trip! Tbilisi is een fijne stad met een klein centrum. We wilden nog richting Kazbegi gaan, maar ivm met sneeuw en tijd niet meer gedaan. Batumi schijnt in de zomer ook erg populair te zijn.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:18 schreef Maria2.0 het volgende:
Same here, die ticketprijzen zijn geniaal laag. Wij zouden dan wel alleen Kirzigië meepakken en een auto willen huren. Er zijn wat verhuurmaatschappijen, maar voor de rest weet ik niet hoe gangbaar en handig het idee is.
Overigens werd de bestemming ons weer afgeraden door een Russische, die zei dat het te saai was en we naar Georgië moesten gaan. Dus ook dat is een optie (ticketprijzen zijn helemaal laag voor Tblisi!)
Ook ik ben afgelopen november in Georgie geweest. Leuk land zeker een aanrader.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 09:40 schreef kaiserhenk het volgende:
[..]
Georgië ben ik afgelopen november geweest in combinatie met Armenië en Azerbeidzjan, erg toffe trip! Tbilisi is een fijne stad met een klein centrum. We wilden nog richting Kazbegi gaan, maar ivm met sneeuw en tijd niet meer gedaan. Batumi schijnt in de zomer ook erg populair te zijn.
Heb je meer info over autohuur in Kirgizië? (mag ook via PM) Dat zou voor ons ook wel een optie zijn, maar weet idd niet hoe gemakkelijk dat daar gaat...
En? Ben je nog naar Kirgizië gegaan?quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:18 schreef Maria2.0 het volgende:
Same here, die ticketprijzen zijn geniaal laag. Wij zouden dan wel alleen Kirzigië meepakken en een auto willen huren. Er zijn wat verhuurmaatschappijen, maar voor de rest weet ik niet hoe gangbaar en handig het idee is.
Overigens werd de bestemming ons weer afgeraden door een Russische, die zei dat het te saai was en we naar Georgië moesten gaan. Dus ook dat is een optie (ticketprijzen zijn helemaal laag voor Tblisi!)
Ik ga wel ff flink veel foto's maken, misschien post ik wel ff een reisverslagquote:Op donderdag 8 oktober 2015 14:12 schreef GoLaos.nl het volgende:
Lijkt me ook een geweldig land dat Kirgizie. Ooit wil ik nog eens vanuit Laos die kant opreizen over land en dan wellicht verder naar Nederland.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |