abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133511139
Ik heb net een PM beantwoord van iemand die overweegt erheen te gaan, dus wie weet!
  Moderator vrijdag 22 november 2013 @ 13:18:45 #52
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_133512180
Wat een toeval! B-).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_133513002
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 november 2013 11:15 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Jullie gaan me toch niet zeggen dat er in de tussentijd niemand naar de -stan landen is geweest?
Vorig jaar nog, naar Oezbekistan.
pi_133515477
Juist, nu kan ik hier mensen lastigvallen met allerlei vragen. Thx.

Ik overweeg dit jaar een bezoekje te brengen aan Kazachstan, Kirgizië, Tajikistan en Oezbekistan. Ik twijfel alleen nog of het (een deel van) de stannen gaat worden, of toch de Kaukasus.

Vermoedelijk heb ik een maandje de tijd en wil ik rond mei/juni die kant op gaan. Het lijkt me redelijk ambitieus om bovengenoemde landen allemaal even grondig te bezoeken, waardoor ik me met name wil beperken tot Kirgizië/Tajikistan (wandelen e.d.) en Oezbekistan (architectuur). Verslik ik me op voorhand al in de afstanden? Of klinkt dit reëel? Zijn de Stannen voor de rest een dure bestemming?
pi_133516703
Als je een maand de tijd hebt zou ik Turkmenistan zeker niet overslaan, al was het alleen maar de hoofdstad. Dat is een haast surrealistische ervaring.

Het zijn geen dure landen, hoewel je best veel geld uit kunt geven, als je dat wilt. Vooral in Kazachstan zit nogal wat geld, dus daar vind je ook winkels van dure merken, sportauto's, etc. Kirgizië is erg arm (geen grondstoffen).
pi_133520044
Je kunt in de grote steden in Oezbekistan onderdak vinden voor een tientje en voor meerdere honderden Euro's, afhankelijk van wat je verkiest. Eten kun je voor westerse prijzen of gewoon bij de Choyana voor amper wat geld. Wat wel geld gaat kosten zijn vliegreis en visum. Daar kom je niet onderuit. Ik vloog met Air Baltic voor rond de 600 Euro. M'n fiets moest mee en Air Baltic heeft redelijk relaxte regels rond fietstransport. Veel helpt het als je wat Russisch spreekt en je redelijk thuisvoelt in de voormalige Sovjet-Unie. Ik merkte heel erg dat een geassimilieerde westerling in Oezbekistan bij de 'Drugaya Strane' hoort, de bevriende naties. En die worden veel minder afgezet. Onderhandelen op de bazar in het Russisch levert een veel betere prijs op dan in het Engels. Hetzelfde bij liften en allerhande andere dingen waarvoor geen vaste prijs bestaat.
pi_133522648
Dat liften was wel een drama inderdaad, net als de taxi's trouwens. Ik spreek geen Russisch en zie dan maar eens duidelijk te maken waar je heen wilt. Opschrijven heeft ook geen zin, want Russisch schrijven lukt me natuurlijk evenmin. Dus dan maar een tekening maken, van een kabelbaan, of een kerk met ui-vormige koepels.

Desondanks is het een keer verkeerd gegaan. Dacht ik dat we duidelijk afgesproken hadden dat de taxi ons naar een bepaalde kerk zou brengen, bleken we ineens helemaal de stad uit te rijden. Oeps. :D

Ook zijn we een keer op sleeptouw genomen door twee meiden, die ons zouden wijzen waar het Gagarin-monument in Samarkand was. Dat bleek niet meer te bestaan, maar tegen de tijd dat dat duidelijk werd, waren we wel een aantal uren verder. _O-

Gelukkig heb je in de meeste steden dat niet nodig. In Khiva, Bukhara en Samarkand is bijna alles op loopafstand. In Tashkent is een metro.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2013 19:05:39 ]
pi_133533638
Ik spreek steenkolenrussisch. Dat is meer dan voldoende om fatsoenlijk te kunnen liften in Oezbekistan. Een marshrutka wordt dan in een keer ook geen probleem meer. Niemand verwacht daar dat een westerling perfect hogeschool Russisch spreekt ;). Op 2 weken tijd kwam ik minder dan 10 Oezbeken tegen die geen Russisch konden/wilden spreken. Tegenwoordig wordt Oezbeeks trouwens in het latijns schrift geschreven, je kunt er dus vanuit gaan dat iedere Oezbeek in ieder geval latijnse letters kan lezen.
pi_133534954
Oh dat kan ook wel. Ik geloof dat het grootste probleem daarmee in Kazachstan was.
pi_133642793
Ik zit zelf ook al een tijdje te denken om deze regio te bezoeken, zeker Oezbekistaan en Turkmenistan trekken me heel erg. Jammer dat vrijwel alle vliegtickets naar deze regio zo duur zijn. Is het eigenlijk mogelijk om vanuit Oezbekistan Asjchabad te bezoeken met de trein?

Kom je in deze landen eigenlijk veel backpackers tegen? En is het een beetje veilig om deze landen te bezoeken in je eentje als jongere?
pi_133649083
Bij wie heb je gezocht ivm de dure tickets? Heb je op Airbaltic gekeken? Vaak is het goedkoper naar dergelijke bestemmingen om vanaf bijvoorbeeld Keulen of Düsseldorf te vertrekken. Kwestie van meer mogelijkheden.
pi_133649849
Via Istanbul en Bucuresti kun je met Corendon voor hele chille tarieven naar Kirgizië vliegen tegenwoordig (¤300 retour enzo). :)
pi_151062998
Schopje! :)
Ik ben van plan om dit najaar met een aantal vrienden een kleine twee weken naar Bishkek en Almaty te gaan. Met Pegasus Airlines kan dit voor rond de ¤300. Bishkek willen we niet te lang blijven, meestal hebben we een stad na een dagje wel ongeveer gezien (is natuurlijk niet zo, maar wel willen graag de omgeving zien). We zitten een beetje te kijken of we naar bijv. Karakol willen en dan misschien van daaruit naar de Sharyn Canyon in Kazachstan. Van daaruit terug naar Almaty.
Heeft iemand ervaring met een van deze gebieden?
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:18:17 #64
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_151066184
Same here, die ticketprijzen zijn geniaal laag. Wij zouden dan wel alleen Kirzigië meepakken en een auto willen huren. Er zijn wat verhuurmaatschappijen, maar voor de rest weet ik niet hoe gangbaar en handig het idee is.
Overigens werd de bestemming ons weer afgeraden door een Russische, die zei dat het te saai was en we naar Georgië moesten gaan. Dus ook dat is een optie (ticketprijzen zijn helemaal laag voor Tblisi!)
L'Enfer, c'est les autres.
pi_151083572
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:18 schreef Maria2.0 het volgende:
Same here, die ticketprijzen zijn geniaal laag. Wij zouden dan wel alleen Kirzigië meepakken en een auto willen huren. Er zijn wat verhuurmaatschappijen, maar voor de rest weet ik niet hoe gangbaar en handig het idee is.
Overigens werd de bestemming ons weer afgeraden door een Russische, die zei dat het te saai was en we naar Georgië moesten gaan. Dus ook dat is een optie (ticketprijzen zijn helemaal laag voor Tblisi!)
Georgië ben ik afgelopen november geweest in combinatie met Armenië en Azerbeidzjan, erg toffe trip! Tbilisi is een fijne stad met een klein centrum. We wilden nog richting Kazbegi gaan, maar ivm met sneeuw en tijd niet meer gedaan. Batumi schijnt in de zomer ook erg populair te zijn.

Heb je meer info over autohuur in Kirgizië? (mag ook via PM) Dat zou voor ons ook wel een optie zijn, maar weet idd niet hoe gemakkelijk dat daar gaat...
pi_151091286
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 09:40 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Georgië ben ik afgelopen november geweest in combinatie met Armenië en Azerbeidzjan, erg toffe trip! Tbilisi is een fijne stad met een klein centrum. We wilden nog richting Kazbegi gaan, maar ivm met sneeuw en tijd niet meer gedaan. Batumi schijnt in de zomer ook erg populair te zijn.

Heb je meer info over autohuur in Kirgizië? (mag ook via PM) Dat zou voor ons ook wel een optie zijn, maar weet idd niet hoe gemakkelijk dat daar gaat...
Ook ik ben afgelopen november in Georgie geweest. Leuk land zeker een aanrader.
Tbilisi leuk stad :), wij zijn daarnaast wel bij mount Kazbegi geweest, ik vond het een geweldige dag. De weg er naar toe was mooi. En het gebergte zelf ook, gaaf kerkje ook op een van de toppen :).

Daarnaast zijn we nog met zo'n openbaar vervoer busje naar Gori geweest ( geboorte dorp Stalin). Relatief groot museum over deze man, aparte gewaarwording. Tevens het dorp waar een aantal jaren geleden de journalist Storimans is omgekomen bij een aanslag, is ook nog een klein museumpje over.

Kortom zeker doen. Onze volgende trip zal gaan richting Turkmenistan & Oezbekistan, en misschien nog verder, hoewel Armenië & Azerbeidzjan ook nog op ons lijstje staan :)

Edit: tevens ligt naast Gori nog een andere leuke bezienswaardigheid die wij per toeval tegen kwamen toen we in het buurtbusje zaten ipv de grotere bus terug naar de hoofdstad. Aardige chauffeur btw die ons geholpen heeft :)
Vanuit het busje zagen we dit:

[ Bericht 11% gewijzigd door bitowner op 27-03-2015 13:59:02 ]
pi_156520743
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:18 schreef Maria2.0 het volgende:
En? Ben je nog naar Kirgizië gegaan?
Ik ga over 3 weken die kant op, veel dingen zijn nog onbekend en lastig om van te voren uit te zoeken maar dat maakt het wel extra spannend natuurlijk *)
(Tips of dergelijke zijn natuurlijk welkom)
pi_156689025
Lijkt me ook een geweldig land dat Kirgizie. Ooit wil ik nog eens vanuit Laos die kant opreizen over land en dan wellicht verder naar Nederland.
Kijk ook eens op <a href="http://www.golaos.nl" rel="nofollow" target="_blank">www.golaos.nl</a>
pi_156768991
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:12 schreef GoLaos.nl het volgende:
Lijkt me ook een geweldig land dat Kirgizie. Ooit wil ik nog eens vanuit Laos die kant opreizen over land en dan wellicht verder naar Nederland.
Ik ga wel ff flink veel foto's maken, misschien post ik wel ff een reisverslag ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')