abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29465222
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 13:38 schreef SCH het volgende:
Is dat een probleem dan?
Ja natuurlijk is dat een probleem.
Om te beginnen dat we met zijn allen zwaar dokken voor dat gelul.
pi_29465297
Ben je nou helemaal van de kansel afgetiefd of hoe zit het?
pi_29467895
Net als Groenhuijsen heb ik in de VS gewoond en ik houd van het land. Sommige dingen die hij in interviews noemde herken ik helemaal.
Dat neemt niet weg dat ik compleet tegen de huidige Amerikaanse binnen-en buitenlandse politiek ben. Evenals mijn Amerikaanse vrienden trouwens; immers, iets meer dan de helft stemde voor Bush wat miljoenen Amerikanen overlaat die erg tegen hem en zijn beleid zijn. Kritischer en feller vaak nog dan de kritici in Nederland over Amerika zijn.
Maar dat terzijde.

Ik vind het goed om verslaggevers af en toe te wisselen. De ietwat gezette correspondent die lang in Amerika zat en nu vanuit Brussel verslag doet bijvoorbeeld blijft mede door zijn transfer geboeid door de materie en boeiend bovendien.
Daarbij komt dat Groenhuijsen in zijn verslaggeving steeds vaker zijn mening liet doorklinken.
Begrijp me niet verkeerd. Iedereen mag een mening hebben over van alles en objectiviteit bestaat niet omdat iedereen vanuit een persoonlijke visie werkt, maar het is wel belangrijk om naast dat te erkennen ook te proberen zo objectief mogelijk verslag te doen. Dit neemt niet weg dat onderwerpkeuze en taalgebruik nog het een en ander kunnen door laten schemeren, maar openlijk een bepaalde kant kiezen, kan bij een columnist, maar niet bij een verslaggever of journalist.

Ik vond het twijfelachtig om zijn persoonlijke meningen in interviews te lezen. Ik vind (als journalist ook trouwens) dat je als journaallezer in spe die maar voor jezelf moet houden. Tot je iets anders gaat doen waarbij het geen conflicten op kan roepen.

Overigens vind ik Kurpershoek ook interessant. En als journalist vind ik bovendien dat het een pré is om af en toe nieuwe contacten aan te boren, hetgeen een nieuwe correspondent ook zal moeten doen. Altijd dezelfde contacten en deskundigen kan vastroesten veroorzaken.

Verder vind ik een vliegregeling die zo regelmatig moet zijn nogal overdreven. Een aantal keer per jaar á la maar niet om de paar weken. Of hij moet dat met zijn riante speakers Academy inkomsten gewoon zelf betalen. Simpel.
Er zijn meer mensen in Nederland of erbuiten die gewoon moeten verhuizen met of zonder familie wanneer ze een nieuwe baan krijgen. Dat doe je of je doet 't niet, maar het zou onmogelijk zijn wanneer iedereen zo'n regeling krijgt.
pi_29475114
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 13:46 schreef Eightball het volgende:
Ben je nou helemaal van de kansel afgetiefd of hoe zit het?
Ik was Journaal aan het kijken
pi_29475184
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 22:57 schreef SCH het volgende:
Ik was Journaal aan het kijken
Een hoop dooien en gewonden of viel het mee vandaag?
pi_29475216
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 23:00 schreef Eightball het volgende:

[..]

Een hoop dooien en gewonden of viel het mee vandaag?
TBS-ertje ontsnapt - en geen item van Pauline B., dan is er niks an.
pi_29475431
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 23:02 schreef SCH het volgende:
en geen item van Pauline B., dan is er niks an.
Treurig is zij hè?
Ik heb altijd het gevoel dat er een viooltje achter moet.
pi_29475460
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 23:14 schreef Eightball het volgende:

[..]

Treurig is zij hè?
Ik heb altijd het gevoel dat er een viooltje achter moet.
Als haar item aangekondigd wordt, weet ik het al: Pauline mocht weer naar Vlagtwedde.
Of Marga natuurlijk.
pi_29475505
Wat het onderwerp ook is, ze zet het in met een rouwstem, om koud van te worden. Ook als het over iets leuks gaat.
pi_29475542
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 23:18 schreef Eightball het volgende:
Wat het onderwerp ook is, ze zet het in met een rouwstem, om koud van te worden. Ook als het over iets leuks gaat.
En Marga van Praag doet alle onderwerpen alsof ze ondertussen door een stel hitsige kikkers wordt bevredigd.

Maar verder over Charles
pi_29475547
En toch is er ooit iemand bij de NOS geweest die zei, zeg mop, wil je hier in vaste dienst? Zodat we echt nooit meer van je afkomen? Lijkt je dat wat?

Neusje voor talent dat figuur.
pi_29475600
Owjah, Charles.

Nou, eh, graag of niet Charles.
En als jij een keer per week op en neer wil vliegen neem je er maar een baantje bij want wij betalen het niet.

Zoiets?
pi_29475609
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 23:20 schreef Eightball het volgende:
En toch is er ooit iemand bij de NOS geweest die zei, zeg mop, wil je hier in vaste dienst? Zodat we echt nooit meer van je afkomen? Lijkt je dat wat?

Neusje voor talent dat figuur.
Vroeger had het Journaal Elleke van Doorn en Noortje van Oostveen en later Pia en Henny

Sacha is wel okay hoor, maar toch...

Charles komt natuurlijk niet en ik zie niet meteen iemand anders die er nu al zit: Jeroen Overbeek is okay maar en Rik van de Westelaken is goed en cute maar nog nat achter de oren. En Gijs gaat weg.
pi_29475671
Ik vind dat meisje van AT5 erg goed.
Jammer dat ze met haar linkeroog in je rechter achterzak kijkt maar ze doet het echt perfect.
pi_29475689
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 23:27 schreef Eightball het volgende:
Ik vind dat meisje van AT5 erg goed.
Jammer dat ze met haar linkeroog in je rechter achterzak kijkt maar ze doet het echt perfect.
Lekker duidelijke omschrijving hoor, dat meisje van een zender die ik niet kan zien.
pi_29475774
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 23:28 schreef SCH het volgende:
Lekker duidelijke omschrijving hoor, dat meisje van een zender die ik niet kan zien.
Turks meisje met een stem als een klok. Ze is alleen scheel.
Politiek correct gezegd heeft ze een lui oog.
pi_29475789
Joh, ik kan niet op haar naam komen, Gulcen heet ze van haar voornaam.
pi_29475872
Dan zoek ik zelf wel sukkel

Gulden Ilmaz

pi_29475931
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 23:38 schreef SCH het volgende:
Gulden Ilmaz
Ja, die is goed.
Beter dan Aldith Hunkar, wat is die door de mand gevallen zeg...
pi_29475955
Maar we zoeken een manspersoon.
pi_29475983
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 23:43 schreef SCH het volgende:
Maar we zoeken een manspersoon.
Ow, nou, doe dan maar Winston van AT5.
  zondag 7 augustus 2005 @ 00:59:55 #122
46960 StefanP
polemicist
pi_29477702
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:03 schreef SCH het volgende:
[b]Journaalpresentator nu al uit de gratie
Groenhuijsen was 13 jaar correspondent voor de NOS in Washington en was dat graag langer gebleven. Hij is van Amerika gaan houden. Die liefde bezingt hij in zijn onlangs verschenen boek Amerikanen zijn niet gek, waarin sombere bespiegelingen over het ontevreden, ongemanierde en economisch achterop rakende Nederland staan afgedrukt. Én loftuitingen voor de in Europa fel bekritiseerde president Bush.

Geheel in lijn daarmee deed Groenhuijsen in enkele interviews recent uitspraken die op de linkse Journaal-redactie kwaad bloed hebben gezet. In HP/De Tijd verweet hij zijn Journaal-collega's `intellectuele luiheid en zelfingenomenheid', omdat ze hem vroegen de zoveelste repo te maken over `een paar' anti-oorlogsactivisten `wier geluid in Nederland overbekend is'.
Iemand die weet waar hij het over heeft dus! In tegenstelling tot de waardloze USA bashers.

Zijn columns waren ook altijd prachtig en legden uit waarom het systeem in de USA voor allerhande zaken beter werkt dan in NL.

Dat het journaal een links bolwerk is, zoals bijna de rest van de media in NL, is geen verassing. Onpartijdig my ass. De zelfingenomenheid en het anti-VS sentiment druipt er gewoon vanaf.

Charles laat je niet kisten, ga lekker terug naar de USA en blijf daar. Laat die kneuzen bij de NOS maar in hun linkse sop gaarkoken.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 7 augustus 2005 @ 01:04:32 #123
46960 StefanP
polemicist
pi_29477794
quote:
Dol op het land van de 'oppervlakkige sukkels'

door Berrit de Lange
Charles Groenhuijsen was al die vooroordelen beu en schreef een boek: Amerikanen zijn niet gek. Het is meteen zijn afscheid van het land waar hij twaalf jaar woonde en werkte als NOS-correspondent. In januari volgt hij Philip Freriks op als presentator van het Acht uur Journaal.

,,Mijn bewondering voor Amerika is groot, maar ik heb geen oogkleppen op.''

HILVERSUM - Als Charles Groenhuijsen (51) de keuze had gehad, was hij het liefst nog een tijdje in de Verenigde Staten gebleven. Maar hij wist dat er rond deze tijd een einde zou komen aan zijn correspondentschap in Washington. Dat was met de NOS contractueel afgesproken. ,,Philip Freriks opvolgen is natuurlijk een fantastische baan, laat daar geen misverstand over bestaan.''

In Amerikanen zijn niet gek beschrijft hij vol vaart het Amerika dat hem dagelijks nog hogelijk fascineert en oprecht verbaast. Groenhuijsen omschrijft zijn boek als 'een soort reisgids voor de Amerikaanse samenleving over onderwerpen waarbij de verschillen tussen Europa en Amerika het grootst zijn'.

,,Europeanen, en vooral Nederlanders, koesteren vooroordelen over Amerikanen die nergens op gebaseerd zijn'', zegt Groenhuijsen. ,,Het is veel te gemakkelijk om te roepen dat Amerikanen hard, oppervlakkig, asociaal en arrogant zijn. Ik vind het niet eerlijk dat hier zo'n verkeerd beeld bestaat van een land waar we zo afhankelijk van zijn en zo veel van overnemen. Microsoft, Google, muziek, films, noem maar op, het komt állemaal uit Amerika. Ik heb er lang genoeg gewoond om niet alleen de nadelen van het land te zien. In het gewone dagelijkse leven, in de buurt waar je woont, zijn de mensen ontstellend vriendelijk. Ik vond het tijd om eens op te schrijven hoe ik Amerika heb beleefd.''

In Nederland valt het de journalist telkens op hoe bot, zelfs horkerig, de mensen hier in toenemende mate met elkaar omgaan. ,,Met een beetje overdrijving kun je stellen: Nederland is een sociaal land zonder manieren, Amerika is een hard land, maar beleefd. Neem sport, in de Verenigde Staten één groot familiefeest. Uren voor de wedstrijd worden de kratjes bier en de barbecues uit de pick-uptrucks gehaald en wordt er samen gefeest. Van rellen hebben ze nog nooit gehoord. Eenmaal in het stadion zijn nergens hekken te bekennen. Je kunt zelfs met een gerust hart je baby meenemen.''

Sukkels

Misdaad, vetzucht, goklust, verrechtsing van de politiek, de seksindustrie, vrijgevigheid aan goede doelen, onderwijs, religie en sport. Kortom: alle aspecten die de Amerikaanse samenleving tekenen, komen in Groenhuijsens boek aan bod. Tussen de regels door proeft de lezer duidelijk een grote liefde voor het land van de onbegrensde mogelijkheden. ,,Ik ben inderdaad dol op Amerika, maar ik ben ook dol op Nederland voor een deel. Amerikanen nemen de verantwoordelijkheid voor hun eigen bestaan, terwijl hier vaak met het vingertje wordt gewezen naar allerlei instanties als iets in het leven misgaat. Wij organiseren verliezen weg, Amerika is een maatschappij van winners en losers. Als jij vijf keer zo veel zou verdienen als ik, heb jij het gewoon slimmer gedaan. Een Amerikaan zegt dan: 'Good for you!' Hier hebben we de neiging om te zeggen: mag het niet wat minder en jassen we er nog wat extra belasting overheen. Het is een andere manier van naar het leven kijken. Amerikanen kennen geen problemen, alleen uitdagingen. Een cliché, maar ze maken het voor een deel wel waar. Wij Nederlanders hoeven onszelf niet in de put te praten, maar het is ook niet eerlijk om de Amerikanen de put in te praten door te zeggen: jullie zijn zulke oppervlakkige sukkels.''

,,In Amerika kom je er niet mee weg als je je even niet goed voelt. Dat heeft natuurlijk nadelen. Met de ziekte in je lijf moet je naar je werk omdat je weet: als ik niet ga, word ik niet betaald. Zo bestaat er in Amerika bijvoorbeeld geen zwangerschapsverlof. Krankzinnig. En dat in het land waar de mensen die nu aan de macht zijn, conservatieven en republikeinen, om het hardst om 'family values' roepen. Het gezin als hoeksteen van de samenleving. Geef die vaders en moeders dan in ieder geval de tijd daarvoor. Geef ze een paar weken vakantie, geef ze een paar dagen om voor een ziek kind te zorgen. Dat is ondenkbaar, want bij terugkomst zit er iemand anders achter je bureau. Er zitten 43 miljoen Amerikanen zonder ziekteverzekering, mensen die soms letterlijk failliet gaan doordat ze ziek worden. Mijn bewondering voor Amerika is groot, maar ik heb geen oogkleppen op.''

Wie Amerikanen zijn niet gek leest, ziet de prachtige reportages bijna van de bladzijden afspatten. Niettemin zag de kijker Groenhuijsen, die in februari het stokje overgaf aan Wouter Kurpershoek, al die jaren vooral tegen het decor van het Witte Huis of het Capitool. ,,Er werd altijd de vergelijking gemaakt tussen wat ik deed en wat Max Westerman doet. Er is inderdaad niets leuker dan het land in gaan en met mensen praten. Max doet veel minder aan Washingtons nieuws, bij Het Journaal staat voorop dat het harde nieuws wordt afgedekt. Stel je voor dat ik op 11 september toevallig net een mooie reportage aan het maken was in New Mexico? Bij het Journaal is vaak geopperd: moeten we niet meer het land in om de gewone Amerikanen te laten horen. Een terechte wens, maar dan moeten ze er iemand bij zetten. Wij maken een nieuwsprogramma. Punt.''

Spreekbuis

Groenhuijsen werd vooral bij de laatste presidentsverkiezingen nogal eens 'spreekbuis van de regering Bush' genoemd. ,,Dat verwijt heb ik gekregen, maar dat is niet helemaal terecht. Wat ik heb geprobeerd, bijvoorbeeld tijdens de Irak-oorlog, is uit te leggen waarom Bush doet wat-ie doet. Bush is de machtigste man van de wereld die een omstreden oorlog aangaat en daarbij het verwijt krijgt te liegen en bedriegen. Ik heb alleen maar uitgelegd wat die man drijft en dat is ook mijn taak. Ben ik daarmee spreekbuis?''

Groenhuijsen komt begin 2006 definitief naar Nederland, maar gaat in het najaar al flink oefenen voor Het Journaal. Ook voor hem gelden de strenge regels die de NOS heeft opgesteld naar aanleiding van de publiciteit vorig jaar over bijklussende journalisten. ,,De NOS is daar erg van geschrokken en ik begrijp wel dat ze de regels hebben aangescherpt. Maar ik vind het niet terecht. Wij doen het in onze eigen tijd en er is vraag naar ons. Ik snap zelf ook wel dat ik geen dingen kan doen die de goede naam of de onafhankelijkheid van de NOS in gevaar brengen. Per maand zeg ik twee maandsalarissen aan klussen af. Ik word voortdurend voor allerlei dingen gevraagd. Het grootste deel kan en wil ik niet, maar een aantal dingen wel. In sommige gevallen denk ik dat de NOS er ook beter van wordt. Je ontmoet nog eens mensen als je bijvoorbeeld een forum voorzit van ministers en vertegenwoordigers van allerlei maatschappelijke organisaties. Ja, daar verdien je ook geld mee. Maar het is wel een beetje Hollands dat iedereen daar meteen over gaat zitten miauwen.''
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 7 augustus 2005 @ 01:28:53 #124
124307 HokkePok
Ga zoals je gaat.
pi_29478381
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 01:04 schreef StefanP het volgende:

[..]

Je kunt het met hem eens zijn maar hou jezelf zeker niet voor de gek.. Als jij bijvoorbeeld 12 jaar in Iran had woont zou je ook een zekere sympathie hebben voor zowel de standpunten van die bevolking alsmede die regering hebben..

Ik heb trouwens ook een jaar in de US gewoond.
waarschijnlijk wel
  maandag 8 augustus 2005 @ 18:03:49 #125
49894 POLL
Pathetisch
pi_29505046
Ik hoop dat hij "de hakkelaar" opvolgt.

Leuke man.
The Black Knight always triumphs!
  maandag 8 augustus 2005 @ 18:56:14 #126
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_29505811
De LPF kan nog wel een nieuwe lijsttrekker gebruiken...
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_30122617
Uit betrouwbare, met de hand gegraven bronnen, heb ik gehoord dat Groenhuijsen vanaf 1 januari 2006 het Acht Uur Journaal gaat presenteren. Klinkt alsof de handtekeningen zijn gezet.

Het bericht staat ook in de Volkskrant, zie ik net.

[ Bericht 14% gewijzigd door Potus op 31-08-2005 09:20:28 ]
Amerikalog.com - Voor al mijn dagelijks nieuws over de Amerikaanse verkiezingen.
pi_30123196
Vanmiddag persconferentie.
pi_30129223
Echt een geweldig boek. Kan het iedereen aanraden.
pi_30129351
Goed nieuws dat hij het journaal toch gaat presenteren

Zet hem op Charles
pi_30131411
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:23 schreef J_CDA het volgende:
Echt een geweldig boek. Kan het iedereen aanraden.
Het grappige is dat het eigenlijk nogal negatief over Amerika is.
pi_30133053
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 14:29 schreef SCH het volgende:

[..]

Het grappige is dat het eigenlijk nogal negatief over Amerika is.
Het geeft gewoon een realistisch beeld. Ik beaam ook dat Amerika niet de hemel op aarde is, en dus genoeg misstanden heeft. Toch zou ik als ik mocht kiezen wel wel weten waar ik zou willen leven
  woensdag 31 augustus 2005 @ 19:38:38 #133
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_30141526
Lol, net Charles Groenhuijsen die losging op een presetator van TV3 en hem zo'n beetje uitmaakte voor een zeikerd met zuigende vragen
pi_30157109
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 19:38 schreef IPdaily het volgende:
Lol, net Charles Groenhuijsen die losging op een presetator van TV3 en hem zo'n beetje uitmaakte voor een zeikerd met zuigende vragen
Matthijs vroeg door over de opmerkingen die Charles had gemaakt over zijn collega´s in de VS en in Hilversum. Daar kon Charles niet zo goed tegen
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 1 september 2005 @ 11:07:15 #135
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_30159484
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:26 schreef MrX1982 het volgende:

Zet hem op Charles
Philip Freriks kan lekker van zijn pensioen gaan genieten. Nu Sacha de Boer nog.
pi_30161127
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:26 schreef MrX1982 het volgende:

Zet hem op Charles
Afgezien van de streling voor het ego begrijp ik niet goed wat er leuk is aan die baan
Vergeleken met journalist of correspondent lijkt het mij wat saai. Maar misschien is het een overgangs stap naar zijn pensionering?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_30161323
quote:
Op donderdag 1 september 2005 09:20 schreef LangeTabbetje het volgende:
Matthijs vroeg door over de opmerkingen die Charles had gemaakt over zijn collega´s in de VS en in Hilversum. Daar kon Charles niet zo goed tegen
Misschien dat hij daarom door mensen wel rechts gevonden wordt ?
Hij houdt van fatsoen en goede omgangsvormen en heeft de pest aan (linkse) journalisten die zichzelf en hun eigen mening belangrijker vinden dan de geinterviewde.
Charles zei het treffend:
Je de stelt vragen op een zodanige zuigende manier, zelf weet je het antwoord al.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_30162074
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:57 schreef Oud_student het volgende:
Afgezien van de streling voor het ego begrijp ik niet goed wat er leuk is aan die baan
Vergeleken met journalist of correspondent lijkt het mij wat saai. Maar misschien is het een overgangs stap naar zijn pensionering?
Eens. Correspondent in de VS zijn lijkt me een stuk leuker dan het journaal presenteren. Hoewel je wel primetime zit en het daardoor geen slecht baantje is natuurlijk.
pi_30162450
quote:
Op donderdag 1 september 2005 12:02 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Hij houdt van fatsoen en goede omgangsvormen en heeft de pest aan (linkse) journalisten die zichzelf en hun eigen mening belangrijker vinden dan de geinterviewde.
Je de stelt vragen op een zodanige zuigende manier, zelf weet je het antwoord al.
Nou ja, in het interview stond als antwoord op de vraag " Hoe is je verstandhouding met Wouter Kurpershoek? " " Niet goed ", is het toch het goede recht van Matthijs om dan te vragen, waarom niet ? Het is zuigen aangezien Matthijs net zo goed weet dat ie toch geen antwoord krijgt.

Waarom is dit linkse journalistiek dan ? Gewoon kritisch.
pi_30178890
quote:
Op donderdag 1 september 2005 12:02 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Het is maar net wat je goed fatsoen noemt. Vriendelijk zijn en vervolgens achter je rug om een mes in je rug steken kan je goed fatsoen noemen. Als ik dat stukje lees van Groenhuizen over de VS dan bevestigt dat eerder mijn vooroordelen dan dat het die wegneemt. Maar het is maar net waar je je goed bij voelt natuurlijk.
pi_30192758
quote:
Op donderdag 1 september 2005 21:02 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Het is maar net wat je goed fatsoen noemt. Vriendelijk zijn en vervolgens achter je rug om een mes in je rug steken kan je goed fatsoen noemen. Als ik dat stukje lees van Groenhuizen over de VS dan bevestigt dat eerder mijn vooroordelen dan dat het die wegneemt. Maar het is maar net waar je je goed bij voelt natuurlijk.
Tuurlijk, maar als interviewer (en de kijkers denk ik ook), weten dat er het nodige speelt cq heeft gespeeld, dan moet je daar toch als interviewer op doorvragen ? Matthijs weet ook wel dat ie daar geen antwoord op krijgt (deel van het spel), maar probeert hem te verleiden tot een antwoord. Charles had natuurlijk kunnen weten dat ie dit soort vragen zou gaan krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')