abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 augustus 2005 @ 13:45:12 #1
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_29422437
Momenteel ben ik bezig met het zoeken naar een baan. Mijn studie heb ik zo goed als afgerond (hbo communicatie) en ik moet ergens mijn levensonderhoud van betalen.

Nu heb ik al op twee vacatures te horen gekregen dat ze me "te licht" vonden voor de functie. Deze beide reacties kwamen trouwens van vacatures via het uitzendbureau, dus de werkgever had mij nog niet gesproken of ontmoet.

Maar wat betekent het eigenlijk? "Te licht" voor een functie??? Bij het zoeken naar een stage heb ik dat ook al eens gehoord... Is dit enkel het gebrek aan werkervaring waar ze op doelen, of denken ze dat ik als jong, pas afgestudeerd meisje niet van aanpakken zou weten?
pi_29422604
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 13:45 schreef Christine het volgende:
Momenteel ben ik bezig met het zoeken naar een baan. Mijn studie heb ik zo goed als afgerond (hbo communicatie) en ik moet ergens mijn levensonderhoud van betalen.

Nu heb ik al op twee vacatures te horen gekregen dat ze me "te licht" vonden voor de functie. Deze beide reacties kwamen trouwens van vacatures via het uitzendbureau, dus de werkgever had mij nog niet gesproken of ontmoet.

Maar wat betekent het eigenlijk? "Te licht" voor een functie??? Bij het zoeken naar een stage heb ik dat ook al eens gehoord... Is dit enkel het gebrek aan werkervaring waar ze op doelen, of denken ze dat ik als jong, pas afgestudeerd meisje niet van aanpakken zou weten?
Kwestie van ervaring waarschijnlijk. En troost je, je bent niet de enige die zulk soort dingen krijgt te horen, hoor het van allemaal afgestudeerde mensen namelijk.
pi_29422685
Indd,..
Ik heb dat ook aantal keren om me oren gehad.
Maar wees gerust je vindt vanzelf wat!
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+

nee, ik heb geen strakke groene broek, maar ik heb dit verhaal al vaker gezien van andere mensen
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_29422842
Wanneer je 'te licht' wordt bevonden voor een functie is het inderdaad waarschijnlijk dat ze op zoek zijn naar iemand met meer ervaring. Zo kan het zijn dat het gaat om een projectmanagementfunctie waarbij ze iemand in gedachte hebben die al eens een soortgelijke functie heeft vervuld. Het heeft niets te maken met dat net afgestudeerden niet van aanpakken weten (in tegendeel zelfs).
Gewoon door solliciteren bijv. in het verlengde van je afstudeer/stage richting en dan lukt het vast!
  Moderator / Miss SHO donderdag 4 augustus 2005 @ 14:17:13 #6
22592 crew  Ole
pi_29422969
Dat is vaker in een tijd met veel werkloosheid.. Ze hebben vaak zoveel sollicitanten. Stomme smoes gewoon om jeaf te wijzen.
Toen ik was afgestudeerd (Bedrijfseconomie) was de smoes bij bedrijfseconomiebanen altijd dat je niet commercieel genoeg was. Mensen die een commerciele richting hadden gedaan en op commerciele functies solliciteerden kregen te horen dat ze te weinig "analytisch vermogen"hadden (whatever that may be..)
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO donderdag 4 augustus 2005 @ 14:18:50 #7
22592 crew  Ole
pi_29423006
En trek het je maar niet te persoonlijk aan hoor!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_29423050
Nee het overschot aan werkzoekende en dus sollicitanten maakt dat je als werkgever selectiever te werk kunt gaan. Goed voor het bedrijf, niet leuk voor de sollicitanten. Je voelt je inderdaad behoorlijk dom wanneer je met een redelijk vage motivering wordt afgewezen.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 14:34:32 #9
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_29423313
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 14:18 schreef Ole het volgende:
En trek het je maar niet te persoonlijk aan hoor!
Dat doe ik ook niet, maar ik vroeg me af wat het betekende. En of ik er iets zelf aan zou kunnen doen, bijvoorbeeld in een sollicitatiebrief er wat over zeggen.

Maarja het is echt lastig om iets te vinden momenteel... helaas.
pi_29423508
oh jee, weer zo'n topic. Join the club. Ik ben een half jaar terug cum laude afgestudeerd, ik heb Nederlands gestudeerd. Ik heb 50 uitstekende sollicitatiebrieven verstuurd (dat is me door experts op dat gebied verteld). Uiteindelijk ben ik één keer uitgenodigd voor een gesprek - en dat was omdat dat bedrijf uit fatsoen iedere sollicitant even wilde spreken. Niet omdat ik er zo uitsprong of zo.

De afwijzingen die ik kreeg, zijn in twee categorieën op te delen.

Categorie 1: te licht bevonden.
Als ik solliciteer op functies waarvoor een academisch niveau wordt gevraagd, krijg ik keer op keer te horen dat ik nog te weinig werkervaring heb. Zeg ik dan dat ik op mijn 23e al vier boeken heb geschreven, dan komen ze met een ander excuus: je bent te jong. En je komt toch echt pas net op de arbeidsmarkt kijken. Doe eerst maar eens wat levens- en werkervaring op in een HBO-danwel MBO-functie

Categorie 2: te zwaar bevonden
vol goede moed stap je dan maar af op HBO-functies. Algemene teneur: je hebt een academische studie voltooid, met een heel erg goed resultaat. Dit werk zul je al heel snel saai gaan vinden. We weten bijna zeker dat je binnen enkele maanden een interessantere baan op academisch niveau vindt. Het kost tijd en geld om iemand in te werken, maar investeren in iemand die zo weer weg is, dat kunnen we ons niet permitteren.
Ga je naar een utizendbureau, dan word je met dezelfde smoes afgewimpeld. of ze vinden je te oud, jongere mensen zijn stukken goedkoper qua loonkosten.

Het is zó frustrerend. Je hele leven gaat qua studie alles van een leien dakje. Nu wordt het echt serieus, en dan loop je tegen een soort van muur op. Uiteindelijk kon ik terecht bij mijn oude stageadres. Maar ook alleen maar omdat ik nog thuis woon. Het kleine beetje dat ik ermee verdien, is een fooi waar nog geen hond rond van zou kunnen komen. Maar het is leuk werk, en ik doe zo toch de nodige ervaring op.
pi_29423986
ja tis echt idioot aan t worden

zoek je een baan en dan zeggen ze dat je geen werkervaring hebt...
HOE DE NEUK DOE JE WERK ERVARING OP als elk bedrijf dat zegt
"The guys from Mclaren kept saying: "sounds like a spitfire", and the guys from Mercedes went: "Nein, nein, nein, sounds like a Messerschmitt", they're both wrong actually, it sounds like the god of Thunder"
pi_29423992
TIP: schrijf je als freelancer in bij een groot aantal bureau's en dik je CV wat aan!
  donderdag 4 augustus 2005 @ 15:17:46 #13
63046 SCraane
If send to $me goto $trash
pi_29424076
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 14:47 schreef _Arual_ het volgende:
oh jee, weer zo'n topic. Join the club. Ik ben een half jaar terug cum laude afgestudeerd, ik heb Nederlands gestudeerd. Ik heb 50 uitstekende sollicitatiebrieven verstuurd (dat is me door experts op dat gebied verteld). Uiteindelijk ben ik één keer uitgenodigd voor een gesprek - en dat was omdat dat bedrijf uit fatsoen iedere sollicitant even wilde spreken. Niet omdat ik er zo uitsprong of zo.

Als ik solliciteer op functies waarvoor een academisch niveau wordt gevraagd, krijg ik keer op keer te horen dat ik nog te weinig werkervaring heb. Zeg ik dan dat ik op mijn 23e al vier boeken heb geschreven, dan komen ze met een ander excuus: je bent te jong. En je komt toch echt pas net op de arbeidsmarkt kijken. Doe eerst maar eens wat levens- en werkervaring op in een HBO-danwel MBO-functie

vol goede moed stap je dan maar af op HBO-functies. Algemene teneur: je hebt een academische studie voltooid, met een heel erg goed resultaat. Dit werk zul je al heel snel saai gaan vinden. We weten bijna zeker dat je binnen enkele maanden een interessantere baan op academisch niveau vindt. Het kost tijd en geld om iemand in te werken, maar investeren in iemand die zo weer weg is, dat kunnen we ons niet permitteren.
Ga je naar een utizendbureau, dan word je met dezelfde smoes afgewimpeld. of ze vinden je te oud, jongere mensen zijn stukken goedkoper qua loonkosten.

Het is zó frustrerend. Je hele leven gaat qua studie alles van een leien dakje. Nu wordt het echt serieus, en dan loop je tegen een soort van muur op. Uiteindelijk kon ik terecht bij mijn oude stageadres. Maar ook alleen maar omdat ik nog thuis woon. Het kleine beetje dat ik ermee verdien, is een fooi waar nog geen hond rond van zou kunnen komen. Maar het is leuk werk, en ik doe zo toch de nodige ervaring op.
Maar aan de andere kant... Je hebt nederlands gestudeerd... wat kan je dan allemaal? Leraar worden, boeken napluizen op fouten?? Please... En ook nog, hoeveel van die mensen heb je nodig in nederland?? Meteen uitsluiten van een uitkering.
"Sometimes lies were more dependable than the truth."
Ender's Game - Orson Scott Card
  donderdag 4 augustus 2005 @ 15:22:37 #14
6598 Bigfoot
wind, waves & snow
pi_29424162
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:13 schreef Developersrus het volgende:
TIP: schrijf je als freelancer in bij een groot aantal bureau's en dik je CV wat aan!
Ik weet niet of dat wel zo verstandig is. Volgens mij kan je dan beter dingen gaan ontwikkelen die goed staan op je CV. Vrijwilligerswerk bijvoorbeeld.
Het is zo dat niemand van ons de werkelijkheid ziet. Wij interpreteren wat we zien en noemen dat de realiteit.
Kerk saai???
pi_29424179
Nederlands is echt niet zo heel erg beperkt hoor. Ik doe maar eens een gooi. Wat dacht je van mensen die bij uitgeverijen werken? Tekstbureau? Voorlichter? Communicatiemedewerker? Journalist? Webschrijver? Redacteur? Ontwikkelaar van lesmateriaal? Reclamebureau? Copywriter? Docent? Ooit eens gezien hoeveel er geschreven en gelezen wordt in deze maatschappij?
pi_29424184
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 14:47 schreef _Arual_ het volgende:

Ik krijg de indruk dat je jezelf al heel geweldig vind.. Dat zou voor mij meteen een reden zijn om je af te wijzen.
Mijn games
He jij daar! ja jij! Doorlopen nu!
  donderdag 4 augustus 2005 @ 15:29:45 #17
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_29424344
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:23 schreef _Arual_ het volgende:
Nederlands is echt niet zo heel erg beperkt hoor. Ik doe maar eens een gooi. Wat dacht je van mensen die bij uitgeverijen werken? Tekstbureau? Voorlichter? Communicatiemedewerker? Journalist? Webschrijver? Redacteur? Ontwikkelaar van lesmateriaal? Reclamebureau? Copywriter? Docent? Ooit eens gezien hoeveel er geschreven en gelezen wordt in deze maatschappij?
No offence, maar voor de meeste van die dingen had je ook Communicatie kunnen gaan studeren
pi_29424375
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:23 schreef Hakkert het volgende:

[..]

Ik krijg de indruk dat je jezelf al heel geweldig vind.. Dat zou voor mij meteen een reden zijn om je af te wijzen.

En dat terwijl iedereen me altijd te onzeker vindt... Het advies wat ik op school kreeg, was om me eens voor een keer in mijn leven brutaal op te stellen. Iets wat me flink wat moeite heeft gekost. Maar nu is het eindelijk wel een beetje gelukt. Ook gezien jouw reactie.

Misschien schrijf ik het hier te stellig op. Omdat ik het inmiddels even kan laten rusten. Die afwijzingen zijn me in ieder geval niet in de koude kleren gaan zitten, als je dat soms prettig vindt om te horen.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 15:33:13 #19
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_29424424
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:31 schreef _Arual_ het volgende:

[..]
Misschien schrijf ik het hier te stellig op. Omdat ik het inmiddels even kan laten rusten. Die afwijzingen zijn me in ieder geval niet in de koude kleren gaan zitten, als je dat soms prettig vindt om te horen.
Sommige mensen kunnen er niet tegen als je wat zelfverzekerder over komt

Afwijzingen gaan je ook niet in de koude kleren zitten. Heb er zelf ook al een aantal gehad, maar dat hoort erbij wanneer je net afgestudeerd bent denk ik dan maar
pi_29424433
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:29 schreef Noca het volgende:

[..]

No offence, maar voor de meeste van die dingen had je ook Communicatie kunnen gaan studeren
Had gekund, maar ik heb een voorkeur voor schrijven en literatuur.
pi_29424448
quote:

Dit betekent trouwens inderdaad dat je te weinig ervaring hebt voor de functie. Maar ga nou niet je CV aandikken zoals hierboven al is gesuggereerd, want daarma kan je alleen maar op je bek gaan.

Wat je in de solli-brief volgens mij zou moeten zetten is dat je weet dat je niet veel ervaring hebt, maar wel leergierig bent en snel dingen oppikt.
Mijn games
pi_29424458
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:29 schreef Noca het volgende:

[..]

Meerdere wegen leiden naar Rome....
Wat maakt het uit of je op 2 of zelfs meer manieren in een vak kan rollen?
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  donderdag 4 augustus 2005 @ 15:38:44 #23
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_29424536
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:35 schreef Pheno het volgende:

[..]

Meerdere wegen leiden naar Rome....
Wat maakt het uit of je op 2 of zelfs meer manieren in een vak kan rollen?
Helemaal niks, maar veel van de functies kun je ook vervullen met bijv HBO communicatie...
pi_29424552
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:33 schreef Noca het volgende:

[..]

Sommige mensen kunnen er niet tegen als je wat zelfverzekerder over komt

Afwijzingen gaan je ook niet in de koude kleren zitten. Heb er zelf ook al een aantal gehad, maar dat hoort erbij wanneer je net afgestudeerd bent denk ik dan maar
Het maakt mij niet.. Ik heb al een baan .. Maar als ik een sollicitant zou krijgen die net afgestudeerd is en waarvan ik denk "Nou die denkt hier ff binnen komen te walsen en mij zeggen hoe ik het zou moeten doen"... Dan heb ik liever iemand die laat zien dat hij nog niet veel ervaring heeft, maar aangeeft te willen leren enz. Maar goed das ook alleen de indruk die ik krijg.. ik heb geen solli brieven gezien
Mijn games
pi_29424557
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:34 schreef Hakkert het volgende:

[..]

Dit betekent trouwens inderdaad dat je te weinig ervaring hebt voor de functie. Maar ga nou niet je CV aandikken zoals hierboven al is gesuggereerd, want daarma kan je alleen maar op je bek gaan.

Wat je in de solli-brief volgens mij zou moeten zetten is dat je weet dat je niet veel ervaring hebt, maar wel leergierig bent en snel dingen oppikt.
ik heb mijn CV nooit aangedikt. Ik kan wel zeggen dat ik al enorm veel gepubliceerd heb - maar dat is te gemakkelijk om na te gaan.

Er is in de communicatiebranche momenteel gewoon enorm veel concurrentie. ik ben afgewezen voor vacatures waar ook 300 anderen op hadden gereageerd, waaronder veel ervaren journalisten. Daarbij val ik ook gewoon in het niet.
pi_29424578
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:34 schreef Hakkert het volgende:

[..]

Geen ervaring betekend in 90% van de gevallen in deze tijd, hup, direct de prullenbak in! Je moet in eerste instantie zorgen dat je wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek en opvallen tussen de grijze massa. Daarna kun je je bewijzen in een gesprek so to speak.
pi_29424618
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:39 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

ik heb mijn CV nooit aangedikt. Ik kan wel zeggen dat ik al enorm veel gepubliceerd heb - maar dat is te gemakkelijk om na te gaan.

Er is in de communicatiebranche momenteel gewoon enorm veel concurrentie. ik ben afgewezen voor vacatures waar ook 300 anderen op hadden gereageerd, waaronder veel ervaren journalisten. Daarbij val ik ook gewoon in het niet.
De markt is gewoon verzadigd; bij 100 sollicaties op 1 vacature is de kans zo goed als nihil dat je wordt aangenomen, hoe goed je ook bent. Misschien voor jezelf beginnen, of een extra studie doen die wat specifiekere competenties oplevert?
  donderdag 4 augustus 2005 @ 15:45:37 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_29424666
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:23 schreef _Arual_ het volgende:
Ja, er is altijd behoefte aan mensen die een goede tekst kunnen schrijven. En als neerlandicus hoef je je niet eens te beperken tot de functies die hierboven zijn genoemd. Ik werk momenteel al bijna vier jaar in een staffunctie bij een grote stichting. Zo zie je maar weer.
The love you take is equal to the love you make.
pi_29424719
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:43 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De markt is gewoon verzadigd; bij 100 sollicaties op 1 vacature is de kans zo goed als nihil dat je wordt aangenomen, hoe goed je ook bent. Misschien voor jezelf beginnen, of een extra studie doen die wat specifiekere competenties oplevert?
Ik heb het geluk dat ik bij mijn oude stage-adres aan de bak kan. Daar ga ik dus flink wat werkervaring opdoen. Dat is twee dagen in de week, straks. Ik heb dan nog zeeën van tijd om er iets naast te doen, een studie, freelancewerk, vrijwilligerswerk... Ik geef mezelf gewoon nog een paar jaar de tijd om het allemaal op orde te krijgen. Anderen zijn op mijn leeftijd vaak bij lange naa nog niet klaar met hun studie. Misschien is dat wel een van de problemen geweest: 23 vinden veel mensen wel erg jong.
pi_29424720
quote:
Maar wat betekent het eigenlijk? "Te licht" voor een functie???
Als afgestudeerde HBO'er communicatie had je natuurlijk gewoon moeten vragen om meer uitleg :-)
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_29424800
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:48 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ik heb het geluk dat ik bij mijn oude stage-adres aan de bak kan. Daar ga ik dus flink wat werkervaring opdoen. Dat is twee dagen in de week, straks. Ik heb dan nog zeeën van tijd om er iets naast te doen, een studie, freelancewerk, vrijwilligerswerk... Ik geef mezelf gewoon nog een paar jaar de tijd om het allemaal op orde te krijgen. Anderen zijn op mijn leeftijd vaak bij lange naa nog niet klaar met hun studie. Misschien is dat wel een van de problemen geweest: 23 vinden veel mensen wel erg jong.
Ik was 22 toen ik klaar was met mijn studie journalistiek. Heb indertijd direct een baan aangeboden gekregen bij iemand die me kende van mijn stage en heb 1 brief gestuurd waarbij ik tot de laatste 3 van de 500 respondenten kwam.

Niet dat ik nou zo tof ben of zo, maar het hangt volgens mij vooral af van hoe aansprekend mensen je brief vinden en hoe goed je het doet in je gesprek. Ik heb zonder al te veel ervaring altijd prima banen kunnen krijgen namelijk.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_29424860
Ja maar Ripley, jij bent gewoon een goedkope slet. Ik bedoel, een lekker wijf. Met een geile, hoerige uitstraling die elke werkgever leuk vind..
pi_29424879
En waarom zoeken mensen niet in het buitenland naar werk? Landen als Australie, Amerika?
pi_29424894
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:52 schreef Ripley het volgende:

[..]

Ik was 22 toen ik klaar was met mijn studie journalistiek. Heb indertijd direct een baan aangeboden gekregen bij iemand die me kende van mijn stage en heb 1 brief gestuurd waarbij ik tot de laatste 3 van de 500 respondenten kwam.

Niet dat ik nou zo tof ben of zo, maar het hangt volgens mij vooral af van hoe aansprekend mensen je brief vinden en hoe goed je het doet in je gesprek. Ik heb zonder al te veel ervaring altijd prima banen kunnen krijgen namelijk.
Dan ben je echt een uitzondering! Ik hoor van medestudenten dat ze maar iets heel anders gaan doen, verder studeren, of vrijwilligerswerk aanpakken. Er is bijna niemand die direct ergens binnenkomt. Alleen mensen die al connecties hebben, zoals bijvoorbeeld een stage of een familielid dat in dezelfde branche werkt.
pi_29424940
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:58 schreef Oksel het volgende:
En waarom zoeken mensen niet in het buitenland naar werk? Landen als Australie, Amerika?
Omdat ze daar toch echt minder behoefte hebben aan Neerlandici!
pi_29424947
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:40 schreef Developersrus het volgende:

[..]

Geen ervaring betekend in 90% van de gevallen in deze tijd, hup, direct de prullenbak in! Je moet in eerste instantie zorgen dat je wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek en opvallen tussen de grijze massa. Daarna kun je je bewijzen in een gesprek so to speak.
Ik denk dat competenties de sleutel zijn voor het vinden van een baan. En die kun je bijvoorbeeld op doen door werkervaring. Het kan echter ook anders. Ik ben bijvoorbeeld nog niet eens helemaal afgestudeerd, maar ik heb uit elk van mijn sollicitaties (3 stuks) een aanbod gesleept. (ja, feliciteren mag. Afgunstig zijn ook)

Mijn geheim? Degelijke analytische opleiding (TU/e Techniche Informatica, Computational engineering) gecombineerd met bestuursfuncties, topsport en bijbaantjes.
pi_29425001
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:56 schreef Oksel het volgende:
Ja maar Ripley, jij bent gewoon een goedkope slet. Ik bedoel, een lekker wijf. Met een geile, hoerige uitstraling die elke werkgever leuk vind..
Net alsof je als werkgever niet op zoek bent naar iemand die zijn werk gewoon goed doet.

En ik ben niet echt er van gediend om aan gerefereerd te worden als zijnde een goedkope slet met een hoerige uitstraling
pi_29425023
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:05 schreef Ripley het volgende:

[..]

Net alsof je als werkgever niet op zoek bent naar iemand die zijn werk gewoon goed doet.

En ik ben niet echt er van gediend om aan gerefereerd te worden als zijnde een goedkope slet met een hoerige uitstraling
niet?
Mijn games
pi_29425025
Bijbaantjes en reizen zijn dingen die mensen altijd leuk vinden staan op C.V's. Heb zelf ook veel in het buitenland gewerkt, vinden ze ook altijd geil.

En tja, dan uitstraling hé? Als je dat niet hebt..
  donderdag 4 augustus 2005 @ 16:07:49 #40
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_29425033
Klinkt misschien dom, maar schrijf jezelf bij de Kamer van Koophandel in als éénmanszaakje. Ook al kun je geen opdrachten vinden, het toont wel aan dat je een persoon bent die initiatief durft te nemen en van aanpakken weet.

Vaak zijn dat kwaliteiten die werkgevers hoog aanslaan...
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
pi_29425054
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:01 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Omdat ze daar toch echt minder behoefte hebben aan Neerlandici!
In Duitsland kun je overigens wel terecht als Neerlandicus.
pi_29425087
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:05 schreef Ripley het volgende:

[..]

Je hapt wel lekker.

Maar ik geloof wel dat je gewoon heel goed en uniek bent hoor, rustig maar..
pi_29425092
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:07 schreef Oksel het volgende:

En tja, dan uitstraling hé? Als je dat niet hebt..
Ik kwam nooit verder dan een brief...

Misschien toch maar een pasfoto bijvoegen dan?
pi_29425216
Wat bij mij ook niet uit te wissen is: mijn talent om me op het verkeerde moment op de verkeerde plaatsen te begeven. Zo heb ik naar aanleiding van enthousiaste verhalen over een bedrijf eens een open sollicitatie gestuurd. Website bestudeerd, ingelezen wat ze zoal gedaan hadden. Reactie: je brief kwam net binnen op het moment dat we twee tekstschrijvers vanwege bezuinigingen hebben moeten ontslaan.

Het enige gesprek wat ik had was ook belachelijk. Die man vroeg of het geen probleem zou zijn om iedere dag vanuit Oss naar Nijmegen te komen. Ik wist hem gerust te stellen. "Nee hoor, ik heb een huis gekocht in die nieuwbouwwijk hier. Is volgend jaar af, dan kan ik op de fiets hierheen komen."

Bleek die man fervent lid te zijn van een comité dat tegen de bouw van die wijk is. Echt geniaal hoe je een gesprek de mist ik kunt laten gaan.
pi_29425217
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:10 schreef Oksel het volgende:

[..]

Je hapt wel lekker.
Mijn bijnaam vroeger thuis was dan ook pac man
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:11 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ik kwam nooit verder dan een brief...

Misschien toch maar een pasfoto bijvoegen dan?
Het lijkt me dat je als neerlandicus juist wel over de tools zou moeten beschikken om indruk te maken met een brief?
  donderdag 4 augustus 2005 @ 16:19:01 #46
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_29425221
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:07 schreef D1 het volgende:
Klinkt misschien dom, maar schrijf jezelf bij de Kamer van Koophandel in als éénmanszaakje. Ook al kun je geen opdrachten vinden, het toont wel aan dat je een persoon bent die initiatief durft te nemen en van aanpakken weet.

Vaak zijn dat kwaliteiten die werkgevers hoog aanslaan...
Als freelancer kan je beter een BTW-nummer aanvragen, maar ook daar moet je een bepaald aantal opdrachtgevers per jaar voor hebben.

En ik heb al aardig wat freelance dingen op mijn CV staan, maar wat ik doe momenteel is meestal vrijwilligerswerk. En ze zijn er nauwelijks van onder de indruk.

Ik bedoel: beide vacatures waar ik zogezegd "te licht" voor zou zijn, hadden een profiel waarvan ik dacht: dat heb ik allemaal al eens gedaan en zou ik zo weer kunnen doen. En nog goed ook. Maarja, dat kan je niet echt zeggen in een brief/cv, want iedereen kan wel zeggen dat 'ie goed is.
pi_29425309

[ Bericht 100% gewijzigd door _Arual_ op 04-08-2005 16:28:28 (dubbel. lees hieronder maar) ]
pi_29425311
Daarom heb ik het ook altijd maar bij een brief gelaten.

Ik ben met wat van die brieven naar de loopbaanadviseur op de uni gerend. Hij mocht de fouten eruit halen. Hij vond de brieven echter zo goed, dat ze nu gebruikt worden voor sollicitatietrainingen. Vreemd genoeg baalde ik daar behoorlijk van. Had ik maar een brief gehad waar nog wel wat mis mee was, dan had ik tenminste iets kunnen verbeteren.
pi_29425312
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:19 schreef Christine het volgende:
Ik bedoel: beide vacatures waar ik zogezegd "te licht" voor zou zijn, hadden een profiel waarvan ik dacht: dat heb ik allemaal al eens gedaan en zou ik zo weer kunnen doen. En nog goed ook. Maarja, dat kan je niet echt zeggen in een brief/cv, want iedereen kan wel zeggen dat 'ie goed is.
Natuurlijk moet je dat wel in een brief zetten! Zeker als je er (blijkbaar) al ervaring mee hebt. Om aan te tonen dat je daadwerkelijk goed bent, kun je een voorbeeld meesturen over hoe je iets opgelost hebt.

Voor iemand die communicatie gestudeerd heeft, vind ik dat je matig op de hoogte bent van hoe je een sollicitatiebrief schrijft.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 16:27:06 #50
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_29425362
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:24 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Natuurlijk moet je dat wel in een brief zetten! Zeker als je er (blijkbaar) al ervaring mee hebt. Om aan te tonen dat je daadwerkelijk goed bent, kun je een voorbeeld meesturen over hoe je iets opgelost hebt.

Voor iemand die communicatie gestudeerd heeft, vind ik dat je matig op de hoogte bent van hoe je een sollicitatiebrief schrijft.
Ik weet best hoe je een sollicitatiebrief schrijft hoor.... maar momenteel schrijf ik voornamelijk open sollicitaties (bij gebrek aan geschikte vacatures) en die wil ik graag een beetje algemeen houden, zodat er nog een hoop mogelijk is. Ookal is dat misschien niet zo'n heel erg goede strategie...
pi_29425396
Zeg het eens wel, en kijk wat er gebeurd. Wees eens arrogant? Ben ik ook altijd. Krijg altijd de baan waar ik voor solliciteer.. (zijn altijd bijbaantjes geweest, dus beetje simpel, maargoed. Wel in dure clubs, het buitenland.. etc. etc.)
  donderdag 4 augustus 2005 @ 16:30:54 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_29425429
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:27 schreef Christine het volgende:

[..]

Ik weet best hoe je een sollicitatiebrief schrijft hoor.... maar momenteel schrijf ik voornamelijk open sollicitaties (bij gebrek aan geschikte vacatures) en die wil ik graag een beetje algemeen houden, zodat er nog een hoop mogelijk is. Ookal is dat misschien niet zo'n heel erg goede strategie...
Heb je je brieven wel eens aan iemand laten lezen die er echt kritisch iets over kan en durft te zeggen? Juist als het schrijven van brieven in de lijn van je opleiding ligt, is het moeilijk om kritiek te vragen. Maar vaak wel zinvol.
The love you take is equal to the love you make.
pi_29425438
quote:
Ik weet best hoe je een sollicitatiebrief schrijft hoor.... maar momenteel schrijf ik voornamelijk open sollicitaties (bij gebrek aan geschikte vacatures) en die wil ik graag een beetje algemeen houden,
Je kunt ze evengoed algemeen houden door een aantal totaal verschillende voorbeelden mee te sturen. Je drukt jezelf dan in een bepaalde hoek.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 16:35:19 #54
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_29425502
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:29 schreef Oksel het volgende:
Zeg het eens wel, en kijk wat er gebeurd. Wees eens arrogant? Ben ik ook altijd. Krijg altijd de baan waar ik voor solliciteer.. (zijn altijd bijbaantjes geweest, dus beetje simpel, maargoed. Wel in dure clubs, het buitenland.. etc. etc.)
Oh, mijn brieven zijn op zich wel een beetje arrogant... ik weet dat ik hard werk en goed ben, dus dat zeg ik ook. Niet letterlijk op die manier, maar ik zeg bijvoorbeeld wel dat ik zeker weet dat ik een goede aanvulling zou zijn voor de organisatie.

En mijn brieven laat ik altijd aan iemand lezen voor ik ze stuur. Het is gewoon verrekte lastig om echt op te vallen, kennelijk.
pi_29425504
quote:

[..]

Als je open sollicitaties schrijft, mail of bel het bedrijf dan eerst even, en vraag heel neutraal of ze überhaupt ingaan op open sollicitaties. Ook hier ben ik door schade en schande wijs geworden hoor. Eerst stuurde ik zonder pardon gewoon een open sollicitatie, inclusief CV en teksten die ik eerder geschreven heb. Daar kwam vervolgens nauwelijks reactie op. Vraag je het eerst, dan krijg je al veel meer respons. En een 'nee' is in ieder geval vervelend. Maar je kunt beter een 'nee' op ene korte vraag hebben, dan een 'nee' op een hele brief. het bespaart je enorm veel tevergeefs werk.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 16:39:42 #56
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_29425564
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:35 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Als je open sollicitaties schrijft, mail of bel het bedrijf dan eerst even, en vraag heel neutraal of ze überhaupt ingaan op open sollicitaties. Ook hier ben ik door schade en schande wijs geworden hoor. Eerst stuurde ik zonder pardon gewoon een open sollicitatie, inclusief CV en teksten die ik eerder geschreven heb. Daar kwam vervolgens nauwelijks reactie op. Vraag je het eerst, dan krijg je al veel meer respons. En een 'nee' is in ieder geval vervelend. Maar je kunt beter een 'nee' op ene korte vraag hebben, dan een 'nee' op een hele brief. het bespaart je enorm veel tevergeefs werk.
Daar heb je gelijk in, maar ik schrijf eigenlijk alleen maar als ik op de internetsite van <betreffende organisatie> geen vacatures heb gezien, en als er bij staat dat open sollicitaties welkom zijn.

Ik wil heel graag bij een gemeente werken, en daar kan je vaak ook via internet een open sollicitatie sturen. Maar so far no luck...
pi_29425624
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:39 schreef Christine het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, maar ik schrijf eigenlijk alleen maar als ik op de internetsite van <betreffende organisatie> geen vacatures heb gezien, en als er bij staat dat open sollicitaties welkom zijn.
Ook dan: eerst in een kort mailtje vragen. Ik vertelde al dat ik ooit ergens solliciteerde net op het moment dat er tekstschrijvers ontslagen waren. En dat bedrijf had die mededeling ook gewoon op de website staan. Omdat in andere delen van het bedrijf (DTPérs, grafische vormgevers enz.) nog wél groei zat.
pi_29426616
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 14:10 schreef D.O.L.F het volgende:
Wanneer je 'te licht' wordt bevonden voor een functie is het inderdaad waarschijnlijk dat ze op zoek zijn naar iemand met meer ervaring. Zo kan het zijn dat het gaat om een projectmanagementfunctie waarbij ze iemand in gedachte hebben die al eens een soortgelijke functie heeft vervuld.
En niet te vergeten: ze zoeken iemand die een goed netwerk heeft opgebouwd door zijn werkervaring
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 09:40:04 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_29440093
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:48 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Als afgestudeerde HBO'er communicatie had je natuurlijk gewoon moeten vragen om meer uitleg :-)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 09:56:36 #60
78918 SeLang
Black swans matter
pi_29440300
Zelf heb ik altijd makkelijk werk kunnen krijgen dus misschien is het makkelijk praten...

Maar je belangrijkste doel moet zijn om uitgenodigd te worden voor een gesprek. En de beste manier om dat te bereiken is direct contact leggen met iemand in het bedrijf, dus niet alleen een brief sturen maar zelf actief gaan bellen etc.
Waarschijnlijk zullen ze je evengoed vragen om een brief + CV te sturen, maar dat is okee want dan bel je een paar dagen later terug met de vraag of ze de brief hebben ontvangen en wanneer je wordt uitgenodigd.
Dan heb je de eerste punten al binnen. Het is geen garantie voor een baan, maar als je verder geschikt bent voor de functie begin je al met een voorsprong tov de andere kandidaten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')