abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29425396
Zeg het eens wel, en kijk wat er gebeurd. Wees eens arrogant? Ben ik ook altijd. Krijg altijd de baan waar ik voor solliciteer.. (zijn altijd bijbaantjes geweest, dus beetje simpel, maargoed. Wel in dure clubs, het buitenland.. etc. etc.)
  donderdag 4 augustus 2005 @ 16:30:54 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_29425429
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:27 schreef Christine het volgende:

[..]

Ik weet best hoe je een sollicitatiebrief schrijft hoor.... maar momenteel schrijf ik voornamelijk open sollicitaties (bij gebrek aan geschikte vacatures) en die wil ik graag een beetje algemeen houden, zodat er nog een hoop mogelijk is. Ookal is dat misschien niet zo'n heel erg goede strategie...
Heb je je brieven wel eens aan iemand laten lezen die er echt kritisch iets over kan en durft te zeggen? Juist als het schrijven van brieven in de lijn van je opleiding ligt, is het moeilijk om kritiek te vragen. Maar vaak wel zinvol.
The love you take is equal to the love you make.
pi_29425438
quote:
Ik weet best hoe je een sollicitatiebrief schrijft hoor.... maar momenteel schrijf ik voornamelijk open sollicitaties (bij gebrek aan geschikte vacatures) en die wil ik graag een beetje algemeen houden,
Je kunt ze evengoed algemeen houden door een aantal totaal verschillende voorbeelden mee te sturen. Je drukt jezelf dan in een bepaalde hoek.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 16:35:19 #54
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_29425502
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:29 schreef Oksel het volgende:
Zeg het eens wel, en kijk wat er gebeurd. Wees eens arrogant? Ben ik ook altijd. Krijg altijd de baan waar ik voor solliciteer.. (zijn altijd bijbaantjes geweest, dus beetje simpel, maargoed. Wel in dure clubs, het buitenland.. etc. etc.)
Oh, mijn brieven zijn op zich wel een beetje arrogant... ik weet dat ik hard werk en goed ben, dus dat zeg ik ook. Niet letterlijk op die manier, maar ik zeg bijvoorbeeld wel dat ik zeker weet dat ik een goede aanvulling zou zijn voor de organisatie.

En mijn brieven laat ik altijd aan iemand lezen voor ik ze stuur. Het is gewoon verrekte lastig om echt op te vallen, kennelijk.
pi_29425504
quote:

[..]

Ik weet best hoe je een sollicitatiebrief schrijft hoor.... maar momenteel schrijf ik voornamelijk open sollicitaties (bij gebrek aan geschikte vacatures) en die wil ik graag een beetje algemeen houden, zodat er nog een hoop mogelijk is. Ookal is dat misschien niet zo'n heel erg goede strategie...
Als je open sollicitaties schrijft, mail of bel het bedrijf dan eerst even, en vraag heel neutraal of ze überhaupt ingaan op open sollicitaties. Ook hier ben ik door schade en schande wijs geworden hoor. Eerst stuurde ik zonder pardon gewoon een open sollicitatie, inclusief CV en teksten die ik eerder geschreven heb. Daar kwam vervolgens nauwelijks reactie op. Vraag je het eerst, dan krijg je al veel meer respons. En een 'nee' is in ieder geval vervelend. Maar je kunt beter een 'nee' op ene korte vraag hebben, dan een 'nee' op een hele brief. het bespaart je enorm veel tevergeefs werk.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 16:39:42 #56
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_29425564
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:35 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Als je open sollicitaties schrijft, mail of bel het bedrijf dan eerst even, en vraag heel neutraal of ze überhaupt ingaan op open sollicitaties. Ook hier ben ik door schade en schande wijs geworden hoor. Eerst stuurde ik zonder pardon gewoon een open sollicitatie, inclusief CV en teksten die ik eerder geschreven heb. Daar kwam vervolgens nauwelijks reactie op. Vraag je het eerst, dan krijg je al veel meer respons. En een 'nee' is in ieder geval vervelend. Maar je kunt beter een 'nee' op ene korte vraag hebben, dan een 'nee' op een hele brief. het bespaart je enorm veel tevergeefs werk.
Daar heb je gelijk in, maar ik schrijf eigenlijk alleen maar als ik op de internetsite van <betreffende organisatie> geen vacatures heb gezien, en als er bij staat dat open sollicitaties welkom zijn.

Ik wil heel graag bij een gemeente werken, en daar kan je vaak ook via internet een open sollicitatie sturen. Maar so far no luck...
pi_29425624
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:39 schreef Christine het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, maar ik schrijf eigenlijk alleen maar als ik op de internetsite van <betreffende organisatie> geen vacatures heb gezien, en als er bij staat dat open sollicitaties welkom zijn.
Ook dan: eerst in een kort mailtje vragen. Ik vertelde al dat ik ooit ergens solliciteerde net op het moment dat er tekstschrijvers ontslagen waren. En dat bedrijf had die mededeling ook gewoon op de website staan. Omdat in andere delen van het bedrijf (DTPérs, grafische vormgevers enz.) nog wél groei zat.
pi_29426616
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 14:10 schreef D.O.L.F het volgende:
Wanneer je 'te licht' wordt bevonden voor een functie is het inderdaad waarschijnlijk dat ze op zoek zijn naar iemand met meer ervaring. Zo kan het zijn dat het gaat om een projectmanagementfunctie waarbij ze iemand in gedachte hebben die al eens een soortgelijke functie heeft vervuld.
En niet te vergeten: ze zoeken iemand die een goed netwerk heeft opgebouwd door zijn werkervaring
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 09:40:04 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_29440093
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 15:48 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Als afgestudeerde HBO'er communicatie had je natuurlijk gewoon moeten vragen om meer uitleg :-)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 09:56:36 #60
78918 SeLang
Black swans matter
pi_29440300
Zelf heb ik altijd makkelijk werk kunnen krijgen dus misschien is het makkelijk praten...

Maar je belangrijkste doel moet zijn om uitgenodigd te worden voor een gesprek. En de beste manier om dat te bereiken is direct contact leggen met iemand in het bedrijf, dus niet alleen een brief sturen maar zelf actief gaan bellen etc.
Waarschijnlijk zullen ze je evengoed vragen om een brief + CV te sturen, maar dat is okee want dan bel je een paar dagen later terug met de vraag of ze de brief hebben ontvangen en wanneer je wordt uitgenodigd.
Dan heb je de eerste punten al binnen. Het is geen garantie voor een baan, maar als je verder geschikt bent voor de functie begin je al met een voorsprong tov de andere kandidaten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')