abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29746021
Whehehe die afgezaagde golf heb ik ook nog ingezeten

Succes iedereen met ze rijlessen
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_29747511
Vanmiddag sinds 3 weken eindelijk weer lessen.
Nouja eindelijk. Ik ben alweer op van de zenuwen.
Hebben jullie daar ook zon last van en hoe pakken jullie dat aan?
Ik gebruik er nu pilletjes voor maar het helpt voor geen meter.

Volgende week donderdag afrijden voor de 2e x!

Enige waar ik moeite mee heb is eigenlijk het invoegen op de snelweg... tips? (behalve rustig blijven en kijken)
pi_29749231
ik heb op een gegeven moment yoga geprobeerd want ik trok t ook niet. dat heeft 1 les geholpen. daarna had ik telkens geen tijd meer. maar goed de stress ging vanzelf over. bij het rijden dan. voor examens was t nog veel erger. die pilletjes helpen inderdaad niets. enige is dat ik dan rustiger overkom. terwijl ik gek word van de stress. dat heeft ook geen zin. kunnen mensen beter zien dat je gestresst bent.
invoegen op de snelweg. zo snel mogelijk optrekken naar 100, tenzij de auto's voor je langzamer rijden ofzo. goed kijken of je dus wel 100 mag rijden. gewoon gas op de invoegstrook helemaal in.
verder al ruim van te voren gaan kijken. je binnenspiegel en het verkeer voor je in de gaten houden.
en zorg dat je je snelheid niet onnodig laat zakken omdat je zo aan het kijken bent. dat deed ik altijd (hoop dat ik t nu niet meer doe want nu is er niemand om te zeggen dat ik maar 80 rij lol)
tsja meer tips heb ik eigenlijk niet.
"Trust can kill you, or set you free"
pi_29749865


"Ik ben een voorstander van vlot rijden, maar jij rijdt net ff te vlot".

Voor mijn gevoel heb ik echt nog nooit zo goed gereden. Alles ging gewoon goed. Toen ik klaar was, had ik er echt een heel goed gevoel erover, maar nee Ik heb me aan de snelheid gehouden, 1 keer niet met inhalen en overal goed gekeken. Ik was niet zenuwachtig, maar ze vond dat ik net ff te vlot reed. Waarschijnlijk kwam het alleen maar, omdat ik een vrachtwagen inhaalde, wat zij dus niet zo nodig vond. Daar ging ik wel even over de maximum snelheid heen ja, misschien 7 km/h, maar mijn instructeur was daar juist wel een voorstander van, anders zat je daar heel de tijd achter. Nou ja, 31 augustus mag ik weer. Dat is gelukkig wel lekker snel. Ik had hem alleen liever gelijk gehad, zeker als het voor je gevoel heel goed ging. Als het nou nog slecht ging, dan had ik het minder erg gevonden.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_29750888
ja ik kan me voorstellen wat een naaierij!!! bah
ja mijn instructeur vond ook altijd dat je niet achter vrachtwagen moest plakken, in ieder geval niet op de snelweg. misschien hield je je wel aan de snelheid, maar vond ze binnen bebouwde kom dat het net iets eronder moest. dat heb ik ook als commentaar gekregen. was niet overzichtelijk genoeg ofzo (maar twas wel een voorrangsweg). op zich had ik zoiets van ja dat is wel zo. maar op les zei mn leraar dat ik altijd 50-55 moest rijden. (daar reed ik dus 51 ofzo). na dat examen zei ie nee op zulke wegen moet je 45-50 rijden... O ja dat is nieuw, dacht ik
nu ja gelukkig kan je lekker snel opnieuw! succes!
"Trust can kill you, or set you free"
  donderdag 18 augustus 2005 @ 13:22:08 #186
51748 H4ze
wait...what?
pi_29751282
Zo, net ook weer 2 uurtjes gelesd in die uberheerlijke Audi A3 Fckn hell wat trekt dat ding hard op Heb geen supergrote fouten ofzo gemaakt, snelweg ging ook best aardig. Zin om morgen af te rijden

@ Avani: jammer, maar volgende keer beter!
*BURP*
  donderdag 18 augustus 2005 @ 13:33:11 #187
51748 H4ze
wait...what?
pi_29751595
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 11:08 schreef SpartaRotterdam het volgende:
Enige waar ik moeite mee heb is eigenlijk het invoegen op de snelweg... tips? (behalve rustig blijven en kijken)
Tja, meer tips dan die je zelf opnoemt zijn er eigenlijk niet.

In ieder geval: Zo snel mogelijk beginnen met kijken om te zien waar de mogelijkheden tot invoegen liggen. Komt er een auto erg hard aanrijden, laat 'm dan voorbij gaan, en voeg hierna in. Als een auto niet retehard aan komt scheuren, dan ga je ervoor. Doorschakelen pas 't liefst als je al bent ingevoegd, dat doorschakelen is namelijk niet het belangrijkst. Wat kijken betreft: binnen, buiten, dooie hoek. Als het veilig is, doe je je richting aanwijzer aan. Hierna nog een keer de nacontrole! Die is echt fckn belangrijk. Als 't dan veilig is voeg je met een vloeiende lijn in (dus niet ineens heel scherp insturen ofzo), en blijf die dooie hoek ook een beetje in de gaten houden.

Das eigenlijk 't enigste wat ik over invoegen kan zeggen, en op die hierbovenstaande manier is 't mij geleerd. Owja, tussen de richtingaanwijzer aan doen en de nacontrolle moet je je stuur goed recht houden, zodat je niet gaat slingeren. Had ik nogal last van in 't begin. Probeer de boel dus goed onder controle te houden.
*BURP*
pi_29751975
Nou ja, ik ben ook begonnen met rylessen . Heb al 3 lessen gehad , maar goed het is wel verdomde lastig. Rijzelf in een ford focus, rijd prima. Alleen dat wegrijden is af en toe een ramp....
  donderdag 18 augustus 2005 @ 13:49:16 #189
51748 H4ze
wait...what?
pi_29752017
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 13:47 schreef Brembo het volgende:
Nou ja, ik ben ook begonnen met rylessen . Heb al 3 lessen gehad , maar goed het is wel verdomde lastig. Rijzelf in een ford focus, rijd prima. Alleen dat wegrijden is af en toe een ramp....
Ach, de gemiddelde leerling weet bij de 10e les wel met z'n koppeling om te gaan, dus dan rijdt jij vast en zeker ook heel relaxt weg
*BURP*
pi_29754790
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 12:33 schreef Avani het volgende:
Voor mijn gevoel heb ik echt nog nooit zo goed gereden. Alles ging gewoon goed. Toen ik klaar was, had ik er echt een heel goed gevoel erover, maar nee Ik heb me aan de snelheid gehouden, 1 keer niet met inhalen en overal goed gekeken. Ik was niet zenuwachtig, maar ze vond dat ik net ff te vlot reed. Waarschijnlijk kwam het alleen maar, omdat ik een vrachtwagen inhaalde, wat zij dus niet zo nodig vond. Daar ging ik wel even over de maximum snelheid heen ja, misschien 7 km/h, maar mijn instructeur was daar juist wel een voorstander van, anders zat je daar heel de tijd achter. Nou ja, 31 augustus mag ik weer. Dat is gelukkig wel lekker snel. Ik had hem alleen liever gelijk gehad, zeker als het voor je gevoel heel goed ging. Als het nou nog slecht ging, dan had ik het minder erg gevonden.
Ze zoeken gewoon iets om je over te laten struikelen, het zijn echt een stelletje nepperds. Haalde je in op een 80 km weg?
pi_29755819
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 12:33 schreef Avani het volgende:


"Ik ben een voorstander van vlot rijden, maar jij rijdt net ff te vlot".

Voor mijn gevoel heb ik echt nog nooit zo goed gereden. Alles ging gewoon goed. Toen ik klaar was, had ik er echt een heel goed gevoel erover, maar nee Ik heb me aan de snelheid gehouden, 1 keer niet met inhalen en overal goed gekeken. Ik was niet zenuwachtig, maar ze vond dat ik net ff te vlot reed. Waarschijnlijk kwam het alleen maar, omdat ik een vrachtwagen inhaalde, wat zij dus niet zo nodig vond. Daar ging ik wel even over de maximum snelheid heen ja, misschien 7 km/h, maar mijn instructeur was daar juist wel een voorstander van, anders zat je daar heel de tijd achter. Nou ja, 31 augustus mag ik weer. Dat is gelukkig wel lekker snel. Ik had hem alleen liever gelijk gehad, zeker als het voor je gevoel heel goed ging. Als het nou nog slecht ging, dan had ik het minder erg gevonden.
Wat een stomme reden om je te laten zakken. Ik ben afgelopen dinsdag ook gezakt op wat kleine dingen.
Gelukkig mag ik ook op 31 augustus weer (om 15.00 uur); hopelijk slagen we allebei.
(__/)
(O.o )
(> < )
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 16:09:03 #192
51748 H4ze
wait...what?
pi_29756024
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 16:01 schreef U.F.O het volgende:

[..]

Wat een stomme reden om je te laten zakken. Ik ben afgelopen dinsdag ook gezakt op wat kleine dingen.
Gelukkig mag ik ook op 31 augustus weer (om 15.00 uur); hopelijk slagen we allebei.
Pfoe 15.00...das best laat. Ik hoop dat ze dan niet al teveel mensen hebben laten slagen Maar succes alvast
*BURP*
pi_29760368
Hi allemaal,
Straatje keren 2 keer mogen doen... Te weinig voor die eerste keer.... Zou het liefst een hele poos alleen daarmee bezig zijn geweest totdat ik het beheers. En daarna de volgende stap. Nee, van alles een beetje,.... en pfff volgende keer weer veel herhalen omdat ik dan veel kwijt ben. Ohja hoe zat het ook alweer?
"Fijn" nieuws... instructeur krijgt een nieuwe grotere auto. Word altijd kotsmisselijk van de geur van nieuwe auto's maar dat terzijde: De nieuwe auto wordt groter. Hollikidee, NOG GROTER!! Mensen, mensen, mensen, als ik ooit mijn rijbewijs haal wil ik een klein ford kaatje o.i.d. Nee, geef mij maar lekker een grotere lesauto. Damn. Gevraagd wanneer deze auto komt... Toch niet vlak voor mijn examen vroeg ik nog. Maar instructeur kon de vraag niet beantwoorden.

Hoe zat het ook al weer? Hoeveel uur moet je in een wagen hebben gelesd voordat je erin examen kan doen?
pi_29760444
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 16:01 schreef U.F.O het volgende:

[..]

Wat een stomme reden om je te laten zakken. Ik ben afgelopen dinsdag ook gezakt op wat kleine dingen.
Gelukkig mag ik ook op 31 augustus weer (om 15.00 uur); hopelijk slagen we allebei.
Ik ook om 3 uur, dus hopelijk hebben we meer geluk dan. Ik dacht eerst dat het niet zo'n goed tijdstip zou zijn, maar ik heb gewoon geen zin om langer te wachten.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_29760676
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:41 schreef lambrusco_bianco het volgende:
Hi allemaal,
Straatje keren 2 keer mogen doen... Te weinig voor die eerste keer.... Zou het liefst een hele poos alleen daarmee bezig zijn geweest totdat ik het beheers. En daarna de volgende stap. Nee, van alles een beetje,.... en pfff volgende keer weer veel herhalen omdat ik dan veel kwijt ben. Ohja hoe zat het ook alweer?
"Fijn" nieuws... instructeur krijgt een nieuwe grotere auto. Word altijd kotsmisselijk van de geur van nieuwe auto's maar dat terzijde: De nieuwe auto wordt groter. Hollikidee, NOG GROTER!! Mensen, mensen, mensen, als ik ooit mijn rijbewijs haal wil ik een klein ford kaatje o.i.d. Nee, geef mij maar lekker een grotere lesauto. Damn. Gevraagd wanneer deze auto komt... Toch niet vlak voor mijn examen vroeg ik nog. Maar instructeur kon de vraag niet beantwoorden.

Hoe zat het ook al weer? Hoeveel uur moet je in een wagen hebben gelesd voordat je erin examen kan doen?
toch heeft het voordelen om het even te oefenen en later weer. anders ben je straks een hele les kwijt aan die bijzondere dingen. en dat zakt best snel weg. gewoon een paar keer doen. kijken hoeveel je ervan hebt onthouden etc. het is handig (vond ik) voor jezelf een lijstje te maken met wat precies de regels zijn bij zo'n bijzondere verrichting.
ik had ook een nieuwe, iets grotere wagen vlak voor mn examen. heb er 1x in gelest (1uur) en op de dag van mijn examen zelf. ik ken eerlijk gezegd de regel niet, maar ik vond het zelf geen probleem. hij reed een stuk lekkerder en die ene les heb ik 3x filegeparkeerd en dat ging 2x goed, vond ik best aardig maar goed toen had ik ook al iets van 38 uur les gehad, dus ik moest wel in een andere auto kunnen rijden op zich. anders zou t na t examen ook nog een probleem worden.
maar het is vooral het idee dat het vervelend maakt als een auto groter is. op zich als je op je examen moet parkeren zoeken ze altijd een ruimte waar je in past, dus dan maakt het niet uit of die auto groter is,. er is genoeg ruimte en de regeltjes gelden nog steeds. het is wel iets makkelijker als je er vaker in hebt kunnen oefenen. succes in ieder geval! wat voor auto wordt het?
"Trust can kill you, or set you free"
pi_29760773
Ik wil langzaamaan ook eens gaan beginnen met lessen. Ik heb geen idee wat ik er van moet verwachten en hoe ik het ga doen. Heb nog nul ervaring met auto's qua rijden.

Nu zag ik in een krantje een advertentie van SimCenter staan. Opzich lijkt het me wel wat om te beginnen in een simulator. Is het aan te raden? Wat zijn de ervaringen? Is het echt zoveel goedkoper dan normaal?

Andere tips over rijscholen te Rotterdam zijn ook welkom!
pi_29760952
ik zou niet in een simulator beginnen. tenzij je echt enorm bang bent om in de auto te stappen, dan kun je daarvoor ff oefenen zodat je in ieder geval al kunt schakelen enzo. maar ik moest in de rijschool wachten en daar was iemand in die simulator. irritant. dat ding zei de hele tijd hetzelfde. verder heeft mijn broertje simulatorlessen gehad, maar hij had zelf het idee dat hij in de auto opnieuw moest beginnen (en sommige dingen moest ie tijdens de les ineens anders doen. denk dat elke leraar ook beetje op eigen manier lesgeeft). ik heb t er ook over gehad met mijn leraar, die vond het een afrader. het leek hem alleen handig als je al les had gehad (en dus al een gevoel had van hoe het was in een echte auto, met echt verkeer om je heen etc) om dan te oefenen met je zwakke punten.
maar goed, misschien zijn er mensen met positieve ervaringen. dat zal wel want volgens mij doen heel veel mensen dat tegenwoordig. misschien verschilt het ook per simulator. ik zag plaatjes van mensen die echt in een auto zaten, maar simulator die ze bij de rijschool hadden die ik ken, daarbij was het een autostoel voor een groot scherm.
"Trust can kill you, or set you free"
pi_29761179
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:43 schreef Avani het volgende:

[..]

Ik ook om 3 uur, dus hopelijk hebben we meer geluk dan. Ik dacht eerst dat het niet zo'n goed tijdstip zou zijn, maar ik heb gewoon geen zin om langer te wachten.
Doe ik hem op de dexelfde datum om... 14.00 uur geloof ik.
pi_29761209
spannend misschien ben je wel na avani
"Trust can kill you, or set you free"
pi_29761578
@ ferry: hm liggen de lijstjes van de bijzondere verrichtingen handelingen daar nog ergens op de plank?? hahaha mail ze ff
;-)
pi_29762079
ik zal m later vanavond ff opzoeken. maar misschien heeft jouw leraar de regeltjes net iets anders uitgelegd.
"Trust can kill you, or set you free"
pi_29764660
Ik heb er alweer wat kilometertjes opzitten.. (150 ofzo)! Het is toch eventjes anders zonder instructeur, maar wel leuk! Had vanmorgen alleen wat problemen met starten en wegrijden.. auto wou niet meewerken maar ging daarna gelukkig wel goed!

Ben ook al op snelweg geweest, ingehaald, straatje keren, achteruit inparkeren.. haha!

Echt leuk
pi_29764922
Heb inmiddels de datum uitgezocht voor mijn rijopleiding. 24 Oktober beginnen, tot en met 4 november. Ik heb ook gevraagd hoe het nu zit met die lesuren. Ik krijg dan circa 4 uren per dag, later (over een week of 4) krijg ik een schema hoe het precies in elkaar zit.
Ik kan ook meerijden met iemand als ik dat wil (en als nog iemand dat wil), maar het werd me niet echt aangeraden. Er werd namelijk gezegd dat je dan wel erg lang in de auto zit op een dag, en dat wordt erg vermoeiend.
Ik hoop dat het lesschema wat gunstig is, want ik heb nog wel genoeg vrije dagen ervoor, maar het zou wel handig zijn als ik nog iets kon werken in die periode, want ik ben anders zowat door mijn dagen heen.
Maar goed, aangezien ik over een weekje nog een week op vakantie ga, en dan dus die periode voor het lessen heb in oktober/november, heb ik de rest van het jaar niet heel veel dagen meer nodig om vrij te nemen.
pi_29766285
je email staat er niet dus hier komt het lijstje:
fileparkeren ben ik nu niet meer zeker van, heb t beetje kort opgeschreven, die probeer ik eerst nog even uit:D
Draaien door steken: Eerst stuur je naar links (stuur helemaal naar links draaien terwijl je al vooruit gaat). je rijdt zo tot je wielen de stoeprand raken. daarna stuur je helemaal naar rechts en rijd je achteruit tot je wielen de stoeprand raken. dan stuur je weer naar links en kun je weg rijden. goed kijken ondertussen. (als je leraar een lage auto heeft, zal je iets eerder moeten ophouden, adners sloop je de onderkant LOL)
achteruit parkeren in een parkeervak
Vakken:
| | | | x |
bij eerste lijn start je met de auto. als het handvat van je auto bij de tweede lijn is ga je indraaien (naar rechts sturen). je belandt op het kruisje. belangrijk is niet te vergeten je stuur recht te zetten in het vak terwijl je nog zachtjes rolt. (je begint dus 3 lijnen na jouw parkeervak. zoals op het plaatje. ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit voor elke auto geldt.)
Achteruitrijden geen regel geleerd. goed achteruit kijken, af en toe voor je uit. beetje rond kijken, maar vooral naar achter.
Achteruit bochtje om. ook geen regels geleerd. je moet vooral goed opletten. en niet vergeten stuur op het eind recht te draaien.
halve draai in een keer. aan te raden (net als eigenlijk bij de andere verrichtingen) gedurende de les dit nog te doen met alleen koppeling anders ga je veel te hard. later als je goed onder de knie hebt gas bij geven. van extra belang hierbij is niet te vergeten nog even goed te kijken bij het wegrijden. extra zeg maar. omdat het een bijzondere verrichting is heeft al het verkeer voorrang.
hellingproef je hebt 2 methodes, met of zonder handrem. met handrem is het makkelijkst. je laat koppeling beetje opkomen, handrem eraf en gelijk gas geven. zeer goed te doen.
zonder handrem is het pittig, je moet koppeling laten opkomen tot aangrijpingspunt, en dan snel rem los en gas geven. risico is dat koppeling niet ver genoeg laat opkomen, dus achteruit gaat. of te ver, dus motor slaat af. maar als het niet zo steil is, is handrem niet nodig.

als algemene regel (heb al geschreven, maar nog ff): al het andere verkeer heeft voorrang op jou bij zo'n bijzondere verrichting. dus ook daarom goed kijken. hoop dat het een beetje duidelijk is
dat fileparkeren komt dus nog
"Trust can kill you, or set you free"
pi_29768096
Avani, balen zeg, de volgende keer ga je gewoon slagen hoor

Ferryfan4ever, ik heb sommige dingen heel anders geleerd, denk dat het per instructeur verschillend is hoe je iets precies moet doen
pi_29768448
jep dat heb ik vantevoren ook al ergens gezegd volgens mij verschilt echt per leraar. toch zal de regel misschien hetzelfde zijn. dat va dat parkeervak bijv. mijn vriend kent hem zo in tekst niet, maar toen ging ik het tekenen en zei hij, oh ja, zo komt ie me wel bekend voor. dus tsja
net als met dat fileparkeren, je let misschien op andere punten.
"Trust can kill you, or set you free"
pi_29769580
dat zou idd wel kunnen ja

Ik mag morgen eindelijk weer Heb er echt zin in, maar hoop wel dat het dan niet hevig staat te regenen of te onweren, want dat vind ik altijd zo kut rijden. En dan kun je wel zeggen dat je ook met zulk weer moet leren rijden, maar ik heb al vaak genoeg in de regen/onweer gereden en vind er echt geen zak aan
pi_29769845
tsja maar is juist handig om t te leren want dat lijken me moment dat je liever in de auto zit dan op de fiets succes!
"Trust can kill you, or set you free"
pi_29771454
Ik vind in de regen rondrijden wel rustgevend Lekker geluid!
pi_29774076
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 22:38 schreef Ferryfan4ever het volgende:
je email staat er niet dus hier komt het lijstje:
fileparkeren ben ik nu niet meer zeker van, heb t beetje kort opgeschreven, die probeer ik eerst nog even uit:D
Draaien door steken: Eerst stuur je naar links (stuur helemaal naar links draaien terwijl je al vooruit gaat). je rijdt zo tot je wielen de stoeprand raken. daarna stuur je helemaal naar rechts en rijd je achteruit tot je wielen de stoeprand raken. dan stuur je weer naar links en kun je weg rijden. goed kijken ondertussen. (als je leraar een lage auto heeft, zal je iets eerder moeten ophouden, adners sloop je de onderkant LOL)
achteruit parkeren in een parkeervak
Vakken:
| | | | x |
bij eerste lijn start je met de auto. als het handvat van je auto bij de tweede lijn is ga je indraaien (naar rechts sturen). je belandt op het kruisje. belangrijk is niet te vergeten je stuur recht te zetten in het vak terwijl je nog zachtjes rolt. (je begint dus 3 lijnen na jouw parkeervak. zoals op het plaatje. ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit voor elke auto geldt.)
Achteruitrijden geen regel geleerd. goed achteruit kijken, af en toe voor je uit. beetje rond kijken, maar vooral naar achter.
Achteruit bochtje om. ook geen regels geleerd. je moet vooral goed opletten. en niet vergeten stuur op het eind recht te draaien.
halve draai in een keer. aan te raden (net als eigenlijk bij de andere verrichtingen) gedurende de les dit nog te doen met alleen koppeling anders ga je veel te hard. later als je goed onder de knie hebt gas bij geven. van extra belang hierbij is niet te vergeten nog even goed te kijken bij het wegrijden. extra zeg maar. omdat het een bijzondere verrichting is heeft al het verkeer voorrang.
hellingproef je hebt 2 methodes, met of zonder handrem. met handrem is het makkelijkst. je laat koppeling beetje opkomen, handrem eraf en gelijk gas geven. zeer goed te doen.
zonder handrem is het pittig, je moet koppeling laten opkomen tot aangrijpingspunt, en dan snel rem los en gas geven. risico is dat koppeling niet ver genoeg laat opkomen, dus achteruit gaat. of te ver, dus motor slaat af. maar als het niet zo steil is, is handrem niet nodig.

als algemene regel (heb al geschreven, maar nog ff): al het andere verkeer heeft voorrang op jou bij zo'n bijzondere verrichting. dus ook daarom goed kijken. hoop dat het een beetje duidelijk is
dat fileparkeren komt dus nog
JE BENT EEN SCHAT, THX FERRYLOVER!!
HELLINGPROEF EN STRAATJE KEREN GEDAAN EN HET KOMT OVEREEN MET WAT JE SCHRIJFT. MET EEN HELE KLEINE AANPASSING KLOPT HET MET WAT IK HEB GELEERD. SUPERHANDIG DUS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')