al een paar jaarquote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:18 schreef heiden6 het volgende:
het kan gewoon een dipje zijn, hoe lang heb je er al last van?
geen of weinig last hebben van negatieve emoties lijkt me juist een voordeel. althans, dat vind ik wel, en ik heb dat ook wel. ik ben juist altijd erg vrolijk.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:20 schreef lazz het volgende:
ja, meer aan de hand.
dude... heb ik ook een tijd gehad. het kon me totaal geen ene donder schelen dat bijvoorbeeld mijn vriendin moest janken etc., dat mensen verdrietig waren, dat er iemand stierf...
serieus. in foute volgorde, maar dat soort dingen maken je ook allemaal hard, kan ook 1 van de redenen zijn. overigens had ik wel blijdschap, maar kon verdriet me totaal niets doen.
maar het komt vanzelf wel weer.!
precies, maar dat was een tijd lang ernstig. gewoon de tiefus aan verdrietige mensen.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:23 schreef heiden6 het volgende:
[..]
geen of weinig last hebben van negatieve emoties lijkt me juist een voordeel. althans, dat vind ik wel, en ik heb dat ook wel. ik ben juist altijd erg vrolijk.
vind jij het wel echt een probleem dan viking, of is dat meer omdat mensen er raar op reageren?
ik zie het probleem daarmee echt niet. het geeft ontzettend veel innerlijke rust, en inderdaad, vrolijkheid.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:24 schreef lazz het volgende:
[..]
precies, maar dat was een tijd lang ernstig. gewoon de tiefus aan verdrietige mensen.![]()
mindere actie.
maar ik ben inderdaad ook altijd de vrij vrolijke kerel.
ach, het probleem is dat meeleven met mensen ook wel goed is.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
ik zie het probleem daarmee echt niet. het geeft ontzettend veel innerlijke rust, en inderdaad, vrolijkheid.![]()
mja, een sterk relativeringsvermogen is wat mij betreft een pluspunt. de tegenhanger van labiliteit.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:27 schreef lazz het volgende:
[..]
ach, het probleem is dat meeleven met mensen ook wel goed is.
als je al die zooi zo nuchter bekijkt als ik dat doe dan is dat best vreemd. ben nogal rationeel. maar of dat echt de tiefus is aan dat soort dingen.
een quarter life crisis?quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:33 schreef hokkepok het volgende:
je leven is waarschijnlijk een grote sleur en ik denk dat je toe bent aan iets nieuws om jezelf te "herontdekken". ga eens bungee jumpen in venezuele, of oliefanten pesten in afrika.
true, true, dude.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:28 schreef heiden6 het volgende:
[..]
mja, een sterk relativeringsvermogen is wat mij betreft een pluspunt. de tegenhanger van labiliteit.
het leven is 1 grote crisis als je niet uitkijkt. de term "midlife crisis" is bijvoorbeeld "speciaal" uitgevonden zodat mensen een reden hebben om hun (in hun ogen) mislukte leven aan iets algemeens te kunnen verwijten. (maar dit even terzijde natuurlijk)quote:
toch?quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:40 schreef henryhill het volgende:
aangezien je neerlandica bent...
begeef je eens wat meer onder jongens meisjes en word weer verliefd... gegarandeerd dat je emoties weer opleven. zowel positief (verliefdheid) als negatief (onzekerheid).
maar ja, zonder pieken geen dalen, en vice versa.
tell me about it.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:43 schreef hokkepok het volgende:
[..]
het leven is 1 grote crisis als je niet uitkijkt. de term "midlife crisis" is bijvoorbeeld "speciaal" uitgevonden zodat mensen een reden hebben om hun (in hun ogen) mislukte leven aan iets algemeens te kunnen verwijten. (maar dit even terzijde natuurlijk)
nah, in mijn ervaring vinden vrouwen het juist wel prettig, zo'n bron van rust en positivisme.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:42 schreef lazz het volgende:
[..]
true, true, dude.
maar vrouwen vinden dit af en toe minder fijn.![]()
wat praat je d'r nu aan christine.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:44 schreef christine het volgende:
mijn buurman had dit laatst ook. binnen een week was hij dood.
inderdaad, vrouwen zijn juist nogal emotioneel meestal, om het even zachtjes uit te drukken.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:48 schreef heiden6 het volgende:
[..]
tell me about it.
[..]
nah, in mijn ervaring vinden vrouwen het juist wel prettig, zo'n bron van rust en positivisme.![]()
wel opmerkelijk overigens dat ts een vrouw is. zoiets hoor je niet vaak, tenzij je het over een regelrechte depressie hebt, maar dat lijkt me absoluut niet aan de orde.
zolang je gedrag congruent is met zichzelf en je opvattingen wel.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:49 schreef lazz het volgende:
[..]
inderdaad, vrouwen zijn juist nogal emotioneel meestal, om het even zachtjes uit te drukken.
en nee, vrouwen vinden het niet leuk als je af en toe geheel emotieloos overkomt. overigens kan ik het goed spelen.
dat is geen gebrek aan emotie, dat lijkt meer op een gebrek aan hersencellenquote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:50 schreef blackmage het volgende:
zoasl op de dag dat ik zou horen of ik geslaagt was a of nee ben ik door mijn moeder wakker gemaakt hey hey over 1 min weet je het!!!11!1 toen ben ik even gaan kijken en ja ben geslaagd.
ik was niet echt blij ofzo niet veel ben maar weer gaan slapen.
waarom?quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:55 schreef henryhill het volgende:
[..]
dat is geen gebrek aan emotie, dat lijkt meer op een gebrek aan hersencellen![]()
![]()
of een kater, kan ook natuurlijk
vanaf welke leeftijd heb je het ongeveer?quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:21 schreef viking84 het volgende:
[..]
al een paar jaaren ik voel me niet echt depri ofzo. niet meer dan anders iig
het is voor mij wel een soort constante, zeg maar.
het gaat niet echt om emotieloos zijn, maar om stabiliteit en rationaliteit. vooral als je die zelf even niet hebt, is het prettig dat iemand anders dat wel even heeft.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:49 schreef lazz het volgende:
en nee, vrouwen vinden het niet leuk als je af en toe geheel emotieloos overkomt. overigens kan ik het goed spelen.
ja ik vind het wel degelijk een probleem en niet alleen omdat mensen er raar op reageren.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:23 schreef heiden6 het volgende:
[..]
geen of weinig last hebben van negatieve emoties lijkt me juist een voordeel. althans, dat vind ik wel, en ik heb dat ook wel. ik ben juist altijd erg vrolijk.
vind jij het wel echt een probleem dan viking, of is dat meer omdat mensen er raar op reageren?
vanaf mijn 12e ongeveer, toen heeft er zich een belangrijke, ingrijpende, emotionele wending in mijn leven voorgedaan, waardoor ik heel anders ben geworden. maar zeer waarschijnlijk heb ik een aan autisme verwante stoornis. hoe en wat weet ik niet precies en ik laat me ook niet diagnosticeren, maar het zou wel een hoop verklaren.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 06:56 schreef alicey het volgende:
[..]
vanaf welke leeftijd heb je het ongeveer?
op zich wel, maar mensen gaan je zeer snel arrogant vinden. tenminste dat merk ik meestal.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:23 schreef heiden6 het volgende:
geen of weinig last hebben van negatieve emoties lijkt me juist een voordeel.
als je het vermoed kan het verstandig zijn om je wel te laten diagnosticeren. je weet dan waar je aan toe bent.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 09:02 schreef viking84 het volgende:
[..]
vanaf mijn 12e ongeveer, toen heeft er zich een belangrijke, ingrijpende, emotionele wending in mijn leven voorgedaan, waardoor ik heel anders ben geworden. maar zeer waarschijnlijk heb ik een aan autisme verwante stoornis. hoe en wat weet ik niet precies en ik laat me ook niet diagnosticeren, maar het zou wel een hoop verklaren.
maar misschien zou ik inderdaad weer eens verliefd moeten wordenhelaas kun je dat niet op commando....
ik heb net een periode van 7 jaar therapie afgesloten en ik weet niet of ik daar wel zin in hebquote:op dinsdag 2 augustus 2005 09:07 schreef alicey het volgende:
[..]
als je het vermoed kan het verstandig zijn om je wel te laten diagnosticeren. je weet dan waar je aan toe bent.
hoeveel spanning geeft je dit? als je bij voorbaad al gespannen bent voordat de gebeurtenis plaatsvindt dan kan ik me voorstellen dat je weinig plezier aan activiteiten beleeft: spanning werkt als negatieve demper op positieve emotie.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 08:58 schreef viking84 het volgende:
[..]
zo ongeveer alles wat ik doe, alles waar ik me op verheug loopt uit op een teleurstelling en niet omdat ik er teveel van verwacht, want dat doe ik absoluut niet (meer). maar alles valt altijd tegen, hoe dan ook.
ik heb het ook, en ik moet zeggen, ik voel me er gezegend bij.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:17 schreef viking84 het volgende:
de laatste tijd lijkt het net alsof ik geen sterke emoties meer kan voelen. ik ervaar geen ultieme blijdschap, maar ik ervaar ook geen diep verdriet. vroeger kon ik veel meer genieten van dingen, ik verheugde me op vakanties etc en hoewel ik me nu ook prima vermaak op vakantie, mis ik toch dat heerlijk enthousiaste gevoel dat er altijd mee gepaard ging. zozeer zelfs dat mensen denken dat ik het niet leuk heb gehad. ik kan geen blijdschap veinzen en als ik oprecht zeg "gaat wel", denken ze direct dat ik het niet leuk heb gehad, want ik kan het alleen maar leuk hebben gehad als ik zeg dat ik het "geweldig" heb gehad. hetzelfde geldt voor diep verdriet, dat lijk ik ook niet te kunnen voelen. het gaat aan mij voorbij. het maakt wel indruk, maar lijkt niet zo diep te gaan als bij andere mensen. ik voel me dus nogal emotieloos. ik mis die tijd dat kleine dingetjes nog zo'n grote impact op me haddenhebben anderen dit ook? is dit hollandse nuchterheid of is er meer aan de hand?
"no joy or grief touches me"
het is toch een kenmerk van anti-depressiva dat ze emoties afzwakken? je hebt geen diepe dalen meer, maar ook geen pieken meer. lijkt me dat het daar dus van komt.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 16:44 schreef viking84 het volgende:
ik ben al aan de anti-depressivaen daar wil ik vanaf.
ja. sommige depressies ontstaan door een verstoring van de aanmaak van bepaalde stofjes in de hersenen. die kan je dan gewoon weer aanvullen door pillen te slikken dus.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 17:03 schreef tijn het volgende:
kan dat uberhaupt, aan de anti-depressiva zonder therapie?
daar zeg je wat, daar had ik nog niet eens aan gedacht.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 16:49 schreef christine het volgende:
[..]
het is toch een kenmerk van anti-depressiva dat ze emoties afzwakken? je hebt geen diepe dalen meer, maar ook geen pieken meer. lijkt me dat het daar dus van komt.
daarom zou je ook juist in overleg met een therapeut je medicatie moeten afbouwen.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 17:10 schreef viking84 het volgende:
[..]
daar zeg je wat, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
maar als ik ermee stop, dan word ik juist weer op onverklaarbare wijze enorm verdrietig
ja, ik zou de oorzaak ook daarin zoeken. hoelang ben je al aan de anti-depressiva ts?quote:op dinsdag 2 augustus 2005 16:49 schreef christine het volgende:
[..]
het is toch een kenmerk van anti-depressiva dat ze emoties afzwakken? je hebt geen diepe dalen meer, maar ook geen pieken meer. lijkt me dat het daar dus van komt.
lang, 4 jaar en daarvoor allemaal andere rommel gebruiktquote:op dinsdag 2 augustus 2005 17:28 schreef xennia het volgende:
[..]
ja, ik zou de oorzaak ook daarin zoeken. hoelang ben je al aan de anti-depressiva ts?
nou, daar heb je je oorzaak.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 18:27 schreef viking84 het volgende:
lang, 4 jaar en daarvoor allemaal andere rommel gebruikt
je zou kunnen proberen of het effect heeft de dosis af te bouwen. doe dit echter nooit op eigen houtje, maar samen met een deskundigequote:op dinsdag 2 augustus 2005 18:27 schreef viking84 het volgende:
[..]
lang, 4 jaar en daarvoor allemaal andere rommel gebruikt
he he gelukkig, probleem opgelost. volgende!quote:
klein beetje té kort door de bocht......quote:op woensdag 3 augustus 2005 09:29 schreef american_nightmare het volgende:
[..]
he he gelukkig, probleem opgelost. volgende!
het was dan ook meer een sarcastische opmerking tegen meneer de amateurpsycholoog die de betreffende patient even dacht te diagnosticeren.quote:op woensdag 3 augustus 2005 10:07 schreef cleejee het volgende:
[..]
klein beetje té kort door de bocht......![]()
zo geef je ts geen kans meer verder haar hart te luchten, dat moet wel, ze moet er wel over kunnen praten, van je afschrivjen helpt namelijk ook heel erg!![]()
zorg dan de volgende keer dat je je sarcasme benadrukt! hahaquote:op woensdag 3 augustus 2005 10:17 schreef american_nightmare het volgende:
[..]
het was dan ook meer een sarcastische opmerking tegen meneer de amateurpsycholoog die de betreffende patient even dacht te diagnosticeren.
quote:op woensdag 3 augustus 2005 10:17 schreef american_nightmare het volgende:
[..]
het was dan ook meer een sarcastische opmerking tegen meneer de amateurpsycholoog die de betreffende patient even dacht te diagnosticeren.
hoe weet jij mijn voornaam?quote:op woensdag 3 augustus 2005 11:04 schreef cleejee het volgende:
renske, is er in die 7 jaren therapie ook over je 'emotieloosheid' gesproken?
je kunt het wel niet willen, ervan weghollen, maar helaas, het klinkt hard, maar je blijft er hoe-dan-ook mee geconfronteerd worden!quote:op woensdag 3 augustus 2005 11:09 schreef viking84 het volgende:
ik wil niet dat het zo'n grote rol speelt in mijn leven
op welke manieren wordt je geconfronteerd met wat er toen is gebeurd?quote:op woensdag 3 augustus 2005 11:09 schreef viking84 het volgende:
ik vind het trouwens verschrikkelijk dat alles wat er op mijn 12e gebeurd is constant weer komt bovendrijven. op die manier kun je het niet achter je laten. het blijkt me nog altijd te achtervolgen en het heeft blijkbaar een nóg grotere impact gehad op mijn leven dan ik voorheen gedacht had. ik wil niet dat het zo'n grote rol speelt in mijn leven
de confrontatie komt door bepaalde gebeurtenissen waardoor je de link legt. je kunt leren om de link niet te leggen bij dergelijke gebeurtenissen. helemaal ergens van af raken lukt meestal niet, maar je kunt wel zorgen dat het verleden je niet langer belemmert in je zijn in het heden.quote:op woensdag 3 augustus 2005 11:51 schreef cleejee het volgende:
[..]
je kunt het wel niet willen, ervan weghollen, maar helaas, het klinkt hard, maar je blijft er hoe-dan-ook mee geconfronteerd worden!
het beste is om het aan te pakken....
mee eens.quote:op woensdag 3 augustus 2005 12:00 schreef alicey het volgende:
[..]
de confrontatie komt door bepaalde gebeurtenissen waardoor je de link legt. je kunt leren om de link niet te leggen bij dergelijke gebeurtenissen. helemaal ergens van af raken lukt meestal niet, maar je kunt wel zorgen dat het verleden je niet langer belemmert in je zijn in het heden.
is het ook zo dat na bijv een half jaar anti-dep gebruikt te hebben dat stofje weer op pijl is ....quote:op dinsdag 2 augustus 2005 17:04 schreef christine het volgende:
[..]
ja. sommige depressies ontstaan door een verstoring van de aanmaak van bepaalde stofjes in de hersenen. die kan je dan gewoon weer aanvullen door pillen te slikken dus.
volgens mij is het zo dat je lichaam weer moet "leren" om dat stofje zelf aan te gaan maken. maar daar heb ik dus geen verstand van verder, dus dit kan ook grote onzin zijn.quote:op woensdag 3 augustus 2005 18:00 schreef dia het volgende:
[..]
is het ook zo dat na bijv een half jaar anti-dep gebruikt te hebben dat stofje weer op pijl is ....
dus: dat het aan te vullen is ... waarna je geen anti-dep meer nodig hebt
meneer is ervaringdeskundige.quote:op woensdag 3 augustus 2005 10:17 schreef american_nightmare het volgende:
ik ben ook behoorlijk emotieloos op veel gebieden. maar van de andere kant vind ik de vakantie die ik ga hebben wel mooi en verheug ik me er wel op en wordt ik wel agressief nog enzo. maar bij mij gaat het verdriet ook niet bepaald erg diep, heb ook niet snel lichamelijke pijn (of ik ervaar het niet echt als pijn) en mijn gedrag is soms wel wat extreemquote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:17 schreef viking84 het volgende:
de laatste tijd lijkt het net alsof ik geen sterke emoties meer kan voelen. ik ervaar geen ultieme blijdschap, maar ik ervaar ook geen diep verdriet. vroeger kon ik veel meer genieten van dingen, ik verheugde me op vakanties etc en hoewel ik me nu ook prima vermaak op vakantie, mis ik toch dat heerlijk enthousiaste gevoel dat er altijd mee gepaard ging. zozeer zelfs dat mensen denken dat ik het niet leuk heb gehad. ik kan geen blijdschap veinzen en als ik oprecht zeg "gaat wel", denken ze direct dat ik het niet leuk heb gehad, want ik kan het alleen maar leuk hebben gehad als ik zeg dat ik het "geweldig" heb gehad. hetzelfde geldt voor diep verdriet, dat lijk ik ook niet te kunnen voelen. het gaat aan mij voorbij. het maakt wel indruk, maar lijkt niet zo diep te gaan als bij andere mensen. ik voel me dus nogal emotieloos. ik mis die tijd dat kleine dingetjes nog zo'n grote impact op me haddenhebben anderen dit ook? is dit hollandse nuchterheid of is er meer aan de hand?
ja nou ja, bij mijn vrienden valt het wel mee en ik heb ook genoeg vriendinnen dus zij lijken er anders over te denken.quote:op woensdag 3 augustus 2005 18:46 schreef milagro het volgende:
gewoon een eikel, dus.
niemandquote:op woensdag 3 augustus 2005 18:00 schreef dia het volgende:
[..]
is het ook zo dat na bijv een half jaar anti-dep gebruikt te hebben dat stofje weer op pijl is ....
dus: dat het aan te vullen is ... waarna je geen anti-dep meer nodig hebt
volgens mij werkt het niet zo. normaal gesproken hoort je lichaam die stoffen zelf aan te maken. door anti-depressiva te slikken slik je een stof in die lijkt op die stof, of een stof die door je lichaam er in wordt omgezet. de onderliggende oorzaak waarom je lichaam die stoffen niet zelf aanmaakt pak je er echter niet mee aan.quote:
in de anti dep zit een stofje die je dopamine/serotine gehalte weet te activeren/beter laat gebruiken...quote:op donderdag 4 augustus 2005 13:00 schreef alicey het volgende:
[..]
volgens mij werkt het niet zo. normaal gesproken hoort je lichaam die stoffen zelf aan te maken. door anti-depressiva te slikken slik je een stof in die lijkt op die stof, of een stof die door je lichaam er in wordt omgezet. de onderliggende oorzaak waarom je lichaam die stoffen niet zelf aanmaakt pak je er echter niet mee aan.
de meeste antidepressiva, zoals prozac, zijn ssri's.quote:op vrijdag 5 augustus 2005 13:41 schreef dia het volgende:
[..]
in de anti dep zit een stofje die je dopamine/serotine gehalte weet te activeren/beter laat gebruiken...
maar ik vraag mij af of dit voor korte duur is of dat het op "peil" word gebracht.
quote:ssri's (selective serotonine reuptake inhibitors) werken door selectief serotonine opname te remmen. meer serotonine verblijft dus langer in de synaps. ssri's verschillen onderling wat van werking in hoe effectief ze zijn in het tegengaan van 5-ht (serotonine) opname, doen ze dat allemaal selectief, and dus hebben ze niet een direct (belangrijk) effect op andere neurotransmitters.
je hoeft je toch ook niet elke dag, de hele dag in opperste staat van euforie te bevinden? misschien heb je wel een bepaald niveau van emotionele stabiliteit bereikt. als ik jou was, zou genieten van die innerlijke rust.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:17 schreef viking84 het volgende:
damn dat herken ik echt 100%quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:17 schreef viking84 het volgende:
ik voel ook geen grote blijdschap. ik verbaas me er ook altijd weer over hoe mensen over bepaalde dingen zo blij kunnen zijn.quote:op dinsdag 2 augustus 2005 01:17 schreef viking84 het volgende:
ik vind dat gebeurtenissen altijd zijn om er van te leren. dan ben je daarna gewoon een beter mensquote:op woensdag 10 augustus 2005 09:13 schreef linda856763 het volgende:
mijn partner was toen ik hem leerde kennen ook aan de anti-depressiva. de' therapie' die hij daarbij had was toen niet meer zo zinvol want het ging allemaal best...geen ups en downs. pas toen hij stopte, hij bang, verdrietig, boos, jaloers werd, kon hij er wat aan doen met behulp van een goede psycholoog.
ik wil niet zeggen dat die pillen voor niemand goed zijn, maar in dit geval was het meer oorzaak van problemen dan een oplossing.
@ts: de gebeurtenissen uit je jeugd kun je denk ik niet wegdenken/drukken, je zult 'er door heen moeten' en leren er mee om te gaan en een het een plaats te geven in je leven.
ik denk dat dat pas een probleem is, als je je er zorgen overmaakt.quote:op woensdag 10 augustus 2005 10:05 schreef ee-04 het volgende:
[..]
ik voel ook geen grote blijdschap. ik verbaas me er ook altijd weer over hoe mensen over bepaalde dingen zo blij kunnen zijn.
krijg je een cadeau voor je verjaardag, je bent er blij mee, maar ik kan dan inderdaad niet doen alsof ik geweldig blij ben ofzo, waardoor je ouders (of iemand anders) gelijk denken dat je het niet leuk vindt.
daar heb je wel gelijk in, maar soms zijn het zulke aangrijpende gebeurtenissen die echt heel je leven kunnen bepalen/veranderen.quote:op woensdag 10 augustus 2005 21:26 schreef kered het volgende:
[..]
ik vind dat gebeurtenissen altijd zijn om er van te leren. dan ben je daarna gewoon een beter mens
stoppen met die handel. door antidepresivia word je idd emotieloos. je voelt je gewoon constant zeg maar. antidepresivie bouwt je serotonine wel op, maarv zorgt er ook voor dat het niet meer op de juiste momenten aan de hersenen word afgegeven. normaal word serotonine namelijk aan de hersenen afgegeven op momenten dat er iets heel leuks/spannends gebeurt, en daardoor voel je je heel fijn dan. (feitje:xtc zoorgt ervoor dat er tijdens de trip constant serotonine word afgegegevn aan de hersenen, waardoor je je dan dus heel erg lekker voelt. probleem hiervan is alleen dat je dus je serotonine opmaakt waardoor ej doordeweeeks vaak down bent).quote:daar zeg je wat, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
maar als ik ermee stop, dan word ik juist weer op onverklaarbare wijze enorm verdrietig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |