Mocht je de bovenstaande betekenissen aan iemand duidelijk willen maken (of gewoon 1 gebruiken) is het verstandig de zin volledig uit te schrijven. Jouw zinnen zijn niet fout, maar wel multi-interpretabel voor mensen met minder kennis van de Nederlandse taal dan iemand als jij.quote:Op vrijdag 9 september 2005 18:41 schreef chibibo het volgende:
[..]
Zowel 'jij' als 'jou' is toegestaan in dit geval, hoewel de betekenis van de zin verandert."Ik vind mijn kat even tof als jou": in de optiek van de spreker is de aangesprokene net zo tof als de kat. "Ik vind mijn kat even tof als jij": de spreker constateert dat hijzelf en de aangesprokene een gelijke mening hebben over de tofheid van de kat.
- Jij vindt (quote:Op zondag 11 september 2005 12:18 schreef whizz het volgende:
[..]
Mocht je de bovenstaande betekenissen aan iemand duidelijk willen maken (of gewoon 1 gebruiken) is het verstandig de zin volledig uit te schrijven. Jouw zinnen zijn niet fout, maar wel multi-interpretabel voor mensen met minder kennis van de Nederlandse taal dan iemand als jij.
Hieronder staan zinnen die je in deze gevallen zou kunnen gebruiken.
Bij de eerste zijn:
- Ik vind mijn kat even tof als ik jou vind. Of nog beter: Mijn kat en jij zijn even tof, vind ik.
En bij de tweede zin:
- Wij vinden mijn kat even tof.
- Jij vind mijn kat net zo tof als ik hem vind.
![]()
Ik hoop dat hier geen spellings- en grammaticafouten in zitten?
quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 10:34 schreef Doekes het volgende:
[..]
Aan het begin van een zin gebruik je een hoofdletter.
![]()
Goed idee: zo kun je ook in andere gevallen met zekerheid onderscheid maken tussen ik/mij, jij/jou etc.quote:Op zondag 11 september 2005 12:18 schreef whizz het volgende:
Mocht je de bovenstaande betekenissen aan iemand duidelijk willen maken (of gewoon 1 gebruiken) is het verstandig de zin volledig uit te schrijven. Jouw zinnen zijn niet fout, maar wel multi-interpretabel voor mensen met minder kennis van de Nederlandse taal dan iemand als jij.
Beter bij de tweede zin:quote:En bij de tweede zin:
- Wij vinden mijn kat even tof.
- Jij vindt mijn kat net zo tof als ik hem vind.
Jah, zo doe ik het ook altijd, gewoon bent er achter proberen te zetten (of zoiets).quote:Op donderdag 15 september 2005 16:39 schreef Rasing het volgende:
[..]
Goed idee: zo kun je ook in andere gevallen met zekerheid onderscheid maken tussen ik/mij, jij/jou etc.
"Ik ben groter dan jou"
FOUT, want "Ik ben groter dan jij bent"
[..]
Beter bij de tweede zin:
- Ik vind mijn kat net zo tof als jij hem vindt.
In dat geval laat je het onderwerp in de eerste persoon, net zoals in de originele tweede zin.
Zoals overal zijn hier ook uitzonderingen idd. Die spelen met een zin, tot ze zeker weten dat ze niet de mist in gaan met een d of t.quote:Op zaterdag 10 september 2005 22:53 schreef Priss-ii het volgende:
Poehhhhhhh..
Dit gaat wel heel errūg ver! Beetje te laat om er zoveel bij na te denken.
Jaja. Ik weet het: het is 'erg' i.p.v. 'errūg'.
Niet alle pubers zijn slecht in spelling hoor!![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
dit wil ik nog ff benadrukken jaquote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:35 schreef R_ON het volgende:
nieuwsgierig
Dus NIET nieuwschierig.
DAMN. wat vind ik dat irritant. Ik zie het te vaak.![]()
Om het wat moeilijker en technischer te maken: 'heel' is een bijwoord en versterkt 'sterke'. 'Hele' is een bijvoeglijk naamwoord en zegt dus iets over het compleet zijn van de man.quote:Op zondag 16 oktober 2005 16:03 schreef steeg het volgende:
Deze is ook fantastisch: hele sterke mannen. Het gaat hierom het woordje 'hele' wat (vroeger) duidelijk 'heel' moet zijn. Hele zegt immers iets over het compleet zijn, heel is versterkend. Ik heb een hele taart opgegeten, ik heb een heel sterke man opgegeten.
Verbaal schrijf je met 2 Aas, niet met 1quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:38 schreef Verbal het volgende:
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen.
'Jou' schrijf je met een 'wuh' op het eind als het om eigendom gaat.
'jouw Breezer'
V.
Ik moest ff denkequote:Op dinsdag 30 augustus 2005 23:21 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Grammatica is makkelijker als je denkt.
Snappen we hem?
Ken ik jou? En mijn post was gewoon on-topic hoor.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 14:02 schreef KARLOOWTJUH het volgende:
[..]
wat zit je allemaal te posten joh
Expres?quote:Op woensdag 27 juli 2005 20:14 schreef Jajong het volgende:
Je ergert je aan, en je vindt iets irritant.
[..]
weet ik, maar dat doe ik expres.
Kijk eens naar de TTquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 14:02 schreef KARLOOWTJUH het volgende:
[..]
wat zit je allemaal te posten joh
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |