Hij heeft deze straf dan ook niet opgelegd. Daarnaast heeft zo'n straf natuurlijk wel praktische implicaties. Dat ìk het eerder symboliek vind, betekent natuurlijk niet dat het zuiver symbolisch van aard is.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:09 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
ehm, een rechter hoort zich eigenlijk best wel een beetje bij de feiten te houden. Symboliek is meer een geste naar de massa. Dat doen kunstenaars eerder dan rechters.
Eindelijk eens? Hoeveel processen heeft Nederland gehad dan wegens terroristische moorden?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:10 schreef dVTB het volgende:
Om het maar eens op de Mat Herben-manier te zeggen: Theo zou het zo gewild hebben. Die zou inderdaad het liefst hebben gezien dat heel Nederland de feestmuts opzette... - Goed, dat is natuurlijk wat overdreven, maar BLIJ met deze uitspraak mogen we best zijn. Al wat het alleen maar omdat er eindelijk eens een maximale straf is uitgedeeld voor een terroristische daad.
Bij lange na niet.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:11 schreef SocialDisorder het volgende:
snelst lopend topic ever?
Nouja, het is ook niet direct zo dat rechters in Nederland dikwijls in de gelegenheid zijn geweest een dergelijke straf voor een vergelijkbaar vergijp op te leggen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:10 schreef dVTB het volgende:
Al wat het alleen maar omdat er eindelijk eens een maximale straf is uitgedeeld voor een terroristische daad.
Ik geloof er niks van dat de doodstraf duurder is. Begrafenis kost 1000 euro. Vuurpeloton 5 kogels en een half uurtje opruimwerk. Levenslang kost 70 jaar huisvesting en 70 jaar eten en drinken.quote:
Inderdaad. Hoogst irritant.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:10 schreef dVTB het volgende:
[..]
SCH is een soort struisvogel. Gegevens als op straat juichende moslim-jongeren na de aanslagen op 11 september 2001 bagatelliseert hij, en als Nederlanders op 26 juli 2005 juichen omdat onze democratische rechtsstaat goed heeft gefunctioneerd, komt SCH met zijn moraliserende vingertje vertellen hoe ongepast dat wel niet is.
Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Isolatie kan volgens mij alleen als tijdelijke maatregel worden toegepast, waar waarschijnlijk een maximum duur voor staat.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:11 schreef SCH het volgende:
Dat kiesrecht vond ik eigenlijk vrij onzinnig - ik vind de vraag veel interessanter hoe er nu verder met Mohammed B. wordt omgegaan en of men er in slaagt om hem geisoleerd te houden en te zorgen dat hij niet kan recruteren.
In Amerika bleek uit onderzoek volgens mij duurder te zijn. Zoiets heb ik in ieder geval ook wel eens gelezen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:13 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van dat de doodstraf duurder is. Begrafenis kost 1000 euro. Vuurpeloton 5 kogels en een half uurtje opruimwerk.
Hm, zou kunnen op grond van het feit dat zijn leven in gevaar is of dat van anderen?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:13 schreef kLowJow het volgende:
Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Isolatie kan volgens mij alleen als tijdelijke maatregel worden toegepast, waar waarschijnlijk een maximum duur voor staat.
Denk je dat dat alles is?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:13 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van dat de doodstraf duurder is. Begrafenis kost 1000 euro. Vuurpeloton 5 kogels en een half uurtje opruimwerk.
Levenslang isolatie lijkt mij ook onmenselijk.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:13 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Isolatie kan volgens mij alleen als tijdelijke maatregel worden toegepast, waar waarschijnlijk een maximum duur voor staat.
Dat is niet helemaal waar. Jason W. was aan het recruteren en hij is overgeplaatst en in beperking gezet. Dat kan in principe heel lang verlengd worden.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:13 schreef kLowJow het volgende:
Lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Ik zei daden, geen moorden. Er zijn genoeg voorbeelden van recent opgepakte leden van de Hofstadgroep die wegkwamen met lachwekkende straffen (of helemaal geen straf). Ik noem een moord op Pim Fortuyn, die ik ook rangschik onder terroristische daden, aangezien het een aanslag op onze democratie betrof.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:12 schreef Tijger_m het volgende:
Eindelijk eens? Hoeveel processen heeft Nederland gehad dan wegens terroristische moorden?
Denk nou eens na, dat is toch gewoon onzin. En als een onderzoek dat aangeeft is het gewoon een fout onderzoek geweest, want het is onbestaanbaar dat iemand 70 jaar in leven houden goedkoper is dan het vuurpeloton.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:14 schreef kLowJow het volgende:
[..]
In Amerika bleek het uit onderzoek volgens mij duurder te zijn. Zoiets heb ik in ieder geval ook wel eens gelezen.
Kom op. Hoeveel jongeren hebben er volgens jou lopen juichen na 11 september? Als jij de feiten niet wilt kennen, moet je dat zelf weten, maar verwijt mij geen struisvogelgedragquote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:10 schreef dVTB het volgende:
[..]
Volkomen met je eens, Eightball. SCH is een soort struisvogel. Gegevens als op straat juichende moslim-jongeren na de aanslagen op 11 september 2001 bagatelliseert hij, en als Nederlanders op 26 juli 2005 juichen omdat onze democratische rechtsstaat goed heeft gefunctioneerd, komt SCH met zijn moraliserende vingertje vertellen hoe ongepast dat wel niet is.
Theo's wil is wet?quote:Om het maar eens op de Mat Herben-manier te zeggen: Theo zou het zo gewild hebben. Die zou inderdaad het liefst hebben gezien dat heel Nederland de feestmuts opzette... - Goed, dat is natuurlijk wat overdreven, maar BLIJ met deze uitspraak mogen we best zijn. Al wat het alleen maar omdat er eindelijk eens een maximale straf is uitgedeeld voor een terroristische daad.
Die is toch nog nergens voor veroordeeld of wel?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:15 schreef Eightball het volgende:
Dat is niet helemaal waar. Jason W. was aan het recruteren en hij is overgeplaatst en in beperking gezet. Dat kan in principe heel lang verlengd worden.
Dat zou wellicht een optie zijn. Ik acht M.B. er wel toe in staat te proberen zich alsnog te laten vermoorden.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hm, zou kunnen op grond van het feit dat zijn leven in gevaar is of dat van anderen?
ja jammer danquote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:15 schreef Verbal het volgende:
[..]
Levenslang isolatie lijkt mij ook onmenselijk.
V.
Ik denk dat je de rol van het (straf)recht hier een beetje verkeerd ziet; symboliek is juist zéér belangrijk.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:09 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
ehm, een rechter hoort zich eigenlijk best wel een beetje bij de feiten te houden. Symboliek is meer een geste naar de massa. Dat doen kunstenaars eerder dan rechters.
Nee klopt, maar dat neemt niet weg dat er geconstateerd is dat hij in het HvB aan het ronselen was. Overplaatsing naar ander HvB ---> beperking.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:16 schreef Tijger_m het volgende:
Die is toch nog nergens voor veroordeeld of wel?
Tuurlijk jongen, tuurlijk...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:15 schreef Steijn het volgende:
[..]
Denk nou eens na, dat is toch gewoon onzin. En als een onderzoek dat aangeeft is het gewoon een fout onderzoek geweest, want het is onbestaanbaar dat iemand 70 jaar in leven houden goedkoper is dan het vuurpeloton.
Zijn plan om als martelaar te sterven is in eerste instantie mislukt maar dat sluit niet uit dat hij het op een andere manier zal proberen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:16 schreef kLowJow het volgende:
Dat zou wellicht een optie zijn. Ik acht M.B. er wel toe in staat te proberen zich alsnog te laten vermoorden.
De kosten van advocaten, rechters, gouveneurs e.d. die zich hier constant mee moeten bemoeien zullen hier ongetwijfeld een rol bij spelen. Voor het geld dat je aan dergelijke lieden kwijt bent kun je iemand behoorlijk lang in een gevangenis 'verzorgen', lijkt me.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:15 schreef Steijn het volgende:
[..]
Denk nou eens na, dat is toch gewoon onzin. En als een onderzoek dat aangeeft is het gewoon een fout onderzoek geweest, want het is onbestaanbaar dat iemand 70 jaar in leven houden goedkoper is dan het vuurpeloton.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |