abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 september 2005 @ 00:29:36 #126
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30340734
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:25 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

En aangezien het licht langzamer reist dan dat het universum uitzet.....
Volgens wie?
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
  woensdag 7 september 2005 @ 00:31:09 #127
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30340763
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:26 schreef Sosa het volgende:
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je -bij wijze van spreken- ineens jezelf 13.7 mld lichtjaar verplaats in een fractie van een seconde, je nogsteeds een waarnemingshorizon van 13,7 mld lichtjaar zult hebben!
Op zich wel, maar als je dan weer 13.7 mld lichtjaar vooruitkijkt zie je niet het heelal zoals die op dat moment is, uiteraard rekening houdende dat het licht gewoon met 300.000 km/sec reist.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
  woensdag 7 september 2005 @ 00:31:51 #128
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30340779
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:29 schreef Sosa het volgende:

[..]

Volgens wie?
Voor zover ik weet is dat de huidige theorie.
pi_30340808
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:03 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Zelf heb ik ook nooit in termen gedacht van materie wat aan het uitdijen is. Maar op zich maakt het sommige dingen wel aannemelijker, dingen zoals oneindigheid en een heelal zonder grens zijn dan wel beter voor te stellen. Als ik denk aan een heelal die zelf aan het uitdijen is, dus niet de materie of inhoud van het heelal, dan ben ik ook geneigd om aan dingen als grenzen en eindigheid te denken. Want immers hoe kan iets uitdijen als er geen grens of eindigheid is? Iets wat oneindig is kan toch niet uitdijen, want het is immers al oneindig. Wat ik wel weer interessant vind aan een heelal die uitzet zoals jij denkt, dat dingen als multiversums een stuk aannemelijker worden. Als alleen de inhoud van het heelal zou uitdijen en het heelal zelf oneindig is dat zouden meerdere universums volgens mij ook niet mogelijk zijn.
Een oneindig heelal kan prima uitdijen. Uidijen betekent hier dat het "coordinatenrooster wordt uitgerekt", en dus dat de deeltjes op dat rooster ( de sterrenstelsels ) vanmekaar af bewegen.

Trouwens, ik bedenk dit niet zelf ofzo, dit is wat de beste meneer Einstein al heeft voorspeld met zijn relativiteitstheorie, en wat verder is uitgewerkt door mensen als Friedman en de Sitter. Einstein zelf geloofde in een statisch universum. Spam ff met een topic wat ik een tijdje geleden opende:

klik
  woensdag 7 september 2005 @ 00:34:37 #130
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30340837
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:31 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

13.7 mld lichtjaar vooruitkijkt - terugkijkt -
Je kijkt dan wederom tegen een warm oersoepje aan

toevallig heet ik ook denniz, ben net zo oud en heb ook brede interesses... als je ook zo eigenwijs bent...
  woensdag 7 september 2005 @ 00:45:49 #131
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30341053
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een oneindig heelal kan prima uitdijen. Uidijen betekent hier dat het "coordinatenrooster wordt uitgerekt", en dus dat de deeltjes op dat rooster ( de sterrenstelsels ) vanmekaar af bewegen.
Maar kom je dan niet op hetzelfde idee uit als Sebastiaan_2003, dat niet het heelal zelf uitzet, maar alleen de inhoud van het heelal?
  woensdag 7 september 2005 @ 00:46:58 #132
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30341077
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:34 schreef Sosa het volgende:

[..]

Je kijkt dan wederom tegen een warm oersoepje aan

toevallig heet ik ook denniz, ben net zo oud en heb ook brede interesses... als je ook zo eigenwijs bent...
Idd terugkijken ja, foutje.

Ik ben idd ook stront eigenwijs.
  woensdag 7 september 2005 @ 00:47:32 #133
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30341094
Maar om ff op de TT in te gaan.. Wat ik het meest aannemelijke vindt, is dat door de gravitatiekrachten en dus ruimtekrommingen het heelal in zekere zin òneindig is. Uiteraard heeft het heelal wel een bepaald volume. Alsof je rondjes over de aardbol loopt [oneindig], maar je deze wel helemaal rose kan verven [eindig].

misschien kan ik beter gaan slapen..
  woensdag 7 september 2005 @ 00:50:18 #134
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30341147
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:32 schreef Haushofer het volgende:

Jah! Als een rijzend krentenbrood (!) waarin de afstand vd rozijnen onderling vergroot wordt! Toch lijkt het voor iedere rozijn of alle andere rozijnen zich van hem distantiëren.

Ik vindt het trouwens leuk om vereenvoudigde voorbeelden te geven...
  woensdag 7 september 2005 @ 00:51:26 #135
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30341169
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:47 schreef Sosa het volgende:
Maar om ff op de TT in te gaan.. Wat ik het meest aannemelijke vindt, is dat door de gravitatiekrachten en dus ruimtekrommingen het heelal in zekere zin òneindig is. Uiteraard heeft het heelal wel een bepaald volume. Alsof je rondjes over de aardbol loopt [oneindig], maar je deze wel helemaal rose kan verven [eindig].

misschien kan ik beter gaan slapen..
En toch vind ik die vergelijking met de aardbol of met een ballon niet correct. Want je zegt nu dat je over de aardbol oneindig kan lopen en dat is ook zeker waar, maar je kan niet vliegen bovenop het heelal, omdat je binnenin het heelal zit.

woensdag 7 september 2005 @ 00:56:02 #136
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30341260
Maar als je enigzins iets afweet van ruimtekromming, dan kun je stellen dat -voordat je een paar miljard lichtjaar heb afgelegd- je door deze gravitatiekrachten weer terug bij af zult zijn. Neem alleen al als voorbeeld licht dat afgebogen wordt door zware objecten in het heelal.

In zoverre vindt ik de assumptie met een rond aardoppervlak best gerechtvaardigd, aangezien jij voor jou gevoel ook kaarsrecht vooruit rijdt/loopt/fiets.
  woensdag 7 september 2005 @ 00:59:45 #137
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30341341
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:56 schreef Sosa het volgende:
Maar als je enigzins iets afweet van ruimtekromming, dan kun je stellen dat -voordat je een paar miljard lichtjaar heb afgelegd- je door deze gravitatiekrachten weer terug bij af zult zijn. Neem alleen al als voorbeel licht wat afgebogen wordt door zware objecten in het heelal.
Ruimtekromming ben ik wel wat bekend mee, (warp speeds mr. scotty! ) dus wat je eigenlijk zegt is dat tegen de tijd dat je bij de "rand" van het heelal komt dat je automatisch zonder dat je het door hebt langs die rand wordt gebogen en dan automatisch weer terug vliegt.
  woensdag 7 september 2005 @ 01:03:30 #138
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30341406
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:59 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

Ruimtekromming ben ik wel wat bekend mee, (warp speeds mr. scotty! ) dus wat je eigenlijk zegt is dat tegen de tijd dat je bij de "rand" van het heelal komt dat je automatisch zonder dat je het door hebt langs die rand wordt gebogen en dan automatisch weer terug vliegt.
Afgezien van die 'rand' komt het hier wel op neer! Wel erg kort door de bocht weliswaar. Of juist niet
  woensdag 7 september 2005 @ 01:07:55 #139
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30341510
Mischien een kleine toevoeging: De enorme tijd die je theoretisch overbrugt in die "loop" gaat natuurlijk hand in hand met verdere uitdijing en de hieraan gerelateerde natuurwetten ed. Dus of je nu op hetzelfde punt uitkomt weet ik niet probeer het eens, maar die 'rand'(zucht) bereik je nooit.
  woensdag 7 september 2005 @ 01:10:01 #140
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30341550
Ik vind het universum echt een zeer boeiend onderwerp en ik ben benieuwd of er ooit een tijd komt dat we alle vragen die nu nog open staan zullen kunnen beantwoorden. Dus vragen als: is het heelal (on)eindig, wat was er voor het heelal, is er iets na het heelal, zijn er meerdere heelallen, etc.
  woensdag 7 september 2005 @ 01:22:51 #141
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30341817
Wat jij nu opnoemt aan vragen, zijn oa de titles (of nabij) van Neerlands' bekendste wetenschapjournalist Govert Schilling! link

Misschien moet je eens onder andere Evoluerend Heelal en Wat was er voor de Oerknal? lezen. Zijn makkelijk weglezende doch intellectuele boekjes. Ik heb ze vroeger ook gelezen en dit heeft mijn interesse bevestigd. Hierna kun je altijd beginnen aan de zware lectuur.
  woensdag 7 september 2005 @ 01:26:09 #142
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30341878
quote:
Op woensdag 7 september 2005 01:22 schreef Sosa het volgende:
Wat jij nu opnoemt aan vragen, zijn oa de titles (of nabij) van Neerlands' bekendste wetenschapjournalist Govert Schilling! link

Misschien moet je eens onder andere Evoluerend Heelal en Wat was er voor de Oerknal? lezen. Zijn makkelijk weglezende doch intellectuele boekjes. Ik heb ze vroeger ook gelezen en dit heeft mijn interesse bevestigd. Hierna kun je altijd beginnen aan de zware lectuur.
Cool thx, ik zal me er ff in verdiepen en die boeken zijn niet eens zo duur.
  woensdag 7 september 2005 @ 01:33:47 #143
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30342007
Doe dat! Je zult er geen spijt van krijgen. Tweeling aarde is ook wel leuk trouwens..
Heb hier ook nog wel "Zijn we alleen in het heelal?" van Schilling (over astrobiologie) voor je liggen als je geinteresseerd bent. Maar das een ander onderwerp..

Ik ga slapen. ben hier morgen wel weer.
  woensdag 7 september 2005 @ 01:41:53 #144
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30342115
quote:
Op woensdag 7 september 2005 01:33 schreef Sosa het volgende:
Doe dat! Je zult er geen spijt van krijgen. Tweeling aarde is ook wel leuk trouwens..
Heb hier ook nog wel "Zijn we alleen in het heelal?" van Schilling (over astrobiologie) voor je liggen als je geinteresseerd bent. Maar das een ander onderwerp..

Ik ga slapen. ben hier morgen wel weer.
Aliens zijn idd ook een tof onderwerp, maar das een beetje off-topic enzo. Alhoewel er vast wel aliens zijn die meer over het universum weten dan wij als mensheid.

slaap ze!
pi_30343216
simpel:

het heelal is eindig maar onbegrensd:

stel een 2 dimensionaal heelal voor in de vorm van een ballon. het oppervlak van de ballon (het 2 dimensionale heelal) is eindig maar onbegrensd

als je de ballon opblaast zet deze uit. de omvang blijft eindig. maar een grens is er niet

vertaal dit beeld naar het 3 dimensionale heelal wat gekromd is in de 4e dimensie
en blaas dat vervolgens op en je hebt de meest populaire visie over het uitdijende heelal van dit moment in de wetenschap
(dit maakt o.a. duidelijk hoe het mogelijk is dat alle sterrenstelsels die waargenomen worden vanelkaar af lijken te bewegen), verg het met de ballon met stippen erop (de sterrenstelsels) en blaas die dan op
pi_30343430
wat zijn zwarte gaten dan? zijn dat dan gaten in de ballon? aan de "rand? of in de ballon zelf? (dus dan zou je de ballon moeten voorstellen met bubbels erin, dus die bubbels hebben geen connectie met de ruimte-tijd van het heelal)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_30343503
quote:
Op woensdag 7 september 2005 04:08 schreef jalla het volgende:
simpel:

stel een 2 dimensionaal heelal voor in de vorm van een ballon. het oppervlak van de ballon (het 2 dimensionale heelal) is eindig maar onbegrensd

als je de ballon opblaast zet deze uit. de omvang blijft eindig. maar een grens is er niet

vertaal dit beeld naar het 3 dimensionale heelal wat gekromd is in de 4e dimensie
en blaas dat vervolgens op en je hebt de meest populaire visie over het uitdijende heelal van dit moment in de wetenschap
(dit maakt o.a. duidelijk hoe het mogelijk is dat alle sterrenstelsels die waargenomen worden vanelkaar af lijken te bewegen), verg het met de ballon met stippen erop (de sterrenstelsels) en blaas die dan op
Als je uitgaat vd BB.
BB betekent Big Bang en zeker niet Big Brother zoals velen hier op Fok je willen laten geloven.
Na BB vindt er expansie plaats, in tijd en ruimte.
Uitgaande van het BBB model, Big Balloon Bang model, zal er in eerste instantie een radiële expansie plaats hebben.

Dus kies r theta phi coördinaten.
Maar de tijd neemt ook toe met de expansie.
De tijd loopt dus parallel met de r-coördinaat.
Je kunt dus zeggen: t = r/c, waarbij c een nader te bepalen constante is. Misschien wel de lichtsnelheid.
Het 4D model is dan vergelijkbaar met een expanderende bol, waarbij de expansiestraal bepaald wordt door de tijd.

Na verloop van tijd moet dit model veranderen, want het mag niet uitmaken op welke plek je je bevindt in het heelal. Overal is dat expanderende heelal equivalent.
  woensdag 7 september 2005 @ 14:34:11 #148
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30353839
quote:
Op woensdag 7 september 2005 04:08 schreef jalla het volgende:
simpel:

quote:
Op dinsdag 6 september 2005 22:56 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Ik bekijk het nu ook vanuit het perspectief zoals een mens ruimte en tijd ervaart. Hoe ziet een bol van 4 dimensies eruit, afgezien van de tijd dimensie??
  woensdag 7 september 2005 @ 15:47:56 #149
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30355942
Nou ik heb ff wat onderzoek gedaan met Google naar het concept van Hypersphere's om mij een beeld te vormen van een 4 dimensionale bol en het duidelijkste plaatje wat ik ben tegengekomen is die van een Hypercubus.

woensdag 7 september 2005 @ 16:09:03 #150
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30356534
Ik ben een website tegengekomen die een (Hyper)Spere, (Hyper)Cubus en (Hyper)Torus aan de hand van bewegende gifjes laat zien. Als je op een plaatje klikt kan je een filmpje kiezen:

http://www.math.union.edu/~dpvc/math/4D/welcome.html

Hier 3 voorbeelden van die website van een hypersphere, hypercubus en hypertorus gezien vanuit een 3 dimensionale omgeving:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')