quote:ART BRUT - Bang Bang Rock & Roll (Banana Recordings)
Ja, ze bestaan nog. Van die bandjes die een lekker omgecompliceerd album uitbrengen, met 12 songs die in een rechtvaardig muziekklimaat stuk voor stuk een hit zouden kunnen worden. Van die anorexia-rocksongs, met geen grammetje overtollig vet. Kort en bondig. Met humor in de teksten, vaak vrij subtiel gebracht.
Art Brut is zo'n band. Je verdenkt ze ervan dat ze gewoon voor de lol de studio ingedoken zijn en met een paar kratten bier erbij een plaat opgenomen hebben. Zo, klaar, dat is een Good weekend. Laat één van de songs nu ook zo heten. Kan geen toeval zijn. De heren maken het niet onnodig moeilijk, ze spelen vrolijke rammelrock met her en der gouden melodietjes.
Art Brut hoeft niet zo nodig de band te worden die de wereld verbaast met een inventief album vol moeilijke bruggen, helse refreinen met meanderende basloopjes en coupletten zonder einde. Gewoon lekker spelen, zonder pretenties. Hoewel, we're gonna be the band that writes the song, that makes Israel and Palestine get along. Steek hem in je zak!
Ze menen het natuurlijk niet echt, de heren. Want de knipoog is altijd dichtbij. Behalve genieten van de muziek is het namelijk lachen geblazen. Neem Rusted guns of Milan, een song waarin de zanger impotent is van dronkenschap en het naakt op bed liggende meisje probeert te verzekeren dat het nog wel goed komt. I know I can klinkt het, met passend ah-oeh koortje erbij. Of Modern Art, waarin de liefde voor moderne kunst en het verlangen om helemaal los te gaan bij het aanschouwen ervan bezongen wordt. Of My little brother, over een broertje dat rock & roll ontdekt heeft en de hele dag vage B-kantjes draait. Moving To L.A., waarin de zanger een verhuizing naar Los Angeles overweegt en met Morrissey op het strand Hennessey wil gaan drinken. Wat te denken van Emily Kane, waarin een jeugdliefde wordt bezongen en de hoop uitgesproken wordt dat kinderen in schoolbussen haar naam - want het refrein - zullen brullen. Er is meer, nog veel meer. Het is leuk, het is pakkend, het is onschuldig vermaak met een knipoog. I've seen her naked TWICE, over een nieuwe vriendin. Er zijn voor minder songs geschreven.
En ja, dan kan ik wel beginnen over houdbaarheid. Wellicht is het over een paar maanden, als ik de teksten kan dromen, niet meer zo leuk. Blijkt het een typisch schijfje voor het moment te zijn geweest. Nu, ik denk eigenlijk dat deze plaat wel houdbaar blijft, maar zo niet, dan heb ik toch een zeer aardige tijd lol gehad met dit heerlijk ongecompliceerde album.
Art Brut is bijzonder. Wie verzint er nog meer om een vel in de hoes te doen waarop je met behulp van coördinaten je eigen poster kunt tekenen, van een bandlid naar keuze? Niemand toch? Ik zou willen citeren: Stop buying your albums at the supermarket, they only sell records that have charted, and Art Brut, we've only just started. Loop naar je favoriete platenboer, gris deze plaat weg bij de A en laat al die bekendere bands voor even links liggen. Ze verdienen het!
Ga ik ook zeker doen (zoek alleen nog ergens een schappelijke prijs), ga heel misschien ook wel naar Rotown toe in augustus....quote:Op zondag 24 juli 2005 17:01 schreef belsen het volgende:
Art Brut!
Ik heb dat album in die korte tijd denk al twintig keer gehoord en hij blijft briljant. Ik ben het helemaal met je eens MM. Kopen die handel.
Anders schrijf je 'm vast en plemp je 'm hier neer op 12 september.quote:Op woensdag 20 juli 2005 14:05 schreef pfaf het volgende:
Ik had 'm al willen schrijven, maar wacht er toch nog even mee tot de officiële release-datum.
Zeker. Two of those Two ook. Beetje Bright Eyes achtige song, zelfs.quote:Op maandag 25 juli 2005 18:57 schreef methodmich het volgende:
Goed zo Bug. Vooral Birmingham 1982 is onaards mooi.
Ik wel! Prachtig album!quote:Op maandag 25 juli 2005 19:21 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Zeker. Two of those Two ook. Beetje Bright Eyes achtige song, zelfs.
Ken je Ane Brun trouwens, MM?
Conor is ook verliefd op haar. Ane Brun vond ik wat te Oene Kummer.quote:Op maandag 25 juli 2005 19:21 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Zeker. Two of those Two ook. Beetje Bright Eyes achtige song, zelfs.
Ken je Ane Brun trouwens, MM?
Wie niet?quote:
tssskquote:Ane Brun vond ik wat te Oene Kummer.
Thanks!quote:Op maandag 25 juli 2005 20:18 schreef peaceman het volgende:
Ben het met je eens Bug80!
Mij wel, eerlijk gezegd. De postbode moet in de war zijn geweest toen hij de CD's ging bezorgen.quote:Op maandag 25 juli 2005 20:25 schreef methodmich het volgende:
Ah, dat verbaast me dus niet.
Dat dacht ik ook meteen bij het lezen van de eerste zin!quote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:22 schreef Z het volgende:
Die Magic Numbers review komt me overigens bekend voor.
Waarschijnlijk vanwege dit topic.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:23 schreef DaisyDuke het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook meteen bij het lezen van de eerste zin!
Suffe hippies in een caravan met dooie liedjes zijn mijn ding. Sorry.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 22:28 schreef DaisyDuke het volgende:
Vindt ik juist een verschrikkelijke dooie plaat, dat Trailer Tails. The Magic Numbers zijn wel een stukje levendiger dan suffe Jelle in z'n caravan!
En omdat de jongens van CDOAss zulke toffe peren zijn, hebben ze de nummers van hun 7” single Speak to me online gezet. Dus hier de single en het nummer Clockwork dat niet op het album staat.quote:CDOASS – Extra fingers (Playground Music)
Franz Ferdinand – eat your heart out. De 80’s revival is compleet. Niet dankzij de Engelse hypemachine, maar dankzij een undergroundbandje uit het hoge Noorden: CDOAss.
CDOAss is een vijfmansband afkomstig uit Fagersta, Zweden. Fagersta? Hebben we niet eerder van dit plaatsje gehoord? Inderdaad, want dit ingedutte industriestadje in midden-Zweden bleek al eerder de vruchtbare muzikale bodem te zijn waar The Hives uit ontstonden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat The Hives zich als grote broers ontfermd hebben om CDOAss. “The best new band on earth,” schalde Howling Pelle en zij namen de band mee op sleeptouw tijdens hun Europese tournee. In die hoedanigheid stonden ze vorig jaar april dan ook al in de 013, Tilburg.
_____
_____
Toch is het niet de meest voor de hand liggende keuze van The Hives om CDOAss mee te nemen op tour, want muzikaal gezien lijken de bands mijlen ver van elkaar te staan. Wat al direct opvalt, als je naar het instrumentarium van de heren kijkt, is dat er meer ruimte is voor de sampler en de synthesizer dan voor gitaargeweld. Er wordt dan ook wel geschermd met de term ‘funkpunk’, maar zo punky is de muziek van de heren niet.
De band haalt haar invloeden voornamelijk uit de niet-punky bands van de eerste punkgolf: Devo, Squeeze, PiL, Wire, enzovoort. Het meest doet de muziek mij echter nog denken aan de Amerikaanse underground rockers Pere Ubu. Hiermee wil ik de muziek echter niet stigmatiseren, ik geef enkel een richting aan, want boven alles staat deze band vooral met beide benen in deze tijd. De tijd waarin de ‘jaren 80 revivalbands’ als paddestoelen uit de grond lijken te schieten.
Ondanks dat het een tijd lijkt van moordende concurrentie en lood om oud ijzer, doorstaat CDOAss de test goed. Waar bands als The Bravery, The Rapture en Radio 4, toch meer dan regelmatig flinke steken laten vallen, heeft CDOAss een optima forma gevonden, van vrolijke, en minder vrolijke, funky dansliedjes.
_____
_____
CDOAss heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten. Al sinds 2001 verschenen er meer dan regelmatig EP’s en 7” singles, die echter niet veel verder reikten dan Zweden. Nu is het dan tijd voor een volledig debuutalbum.
Het album Extra fingers bevat 12 popjuweeltjes, waarbij superlatieven bij mij toch bijna te kort schieten.
De plaat kenmerkt zich door het veelvuldig gebruik van samplers en opmerkelijke synthesizergeluiden, zonder dat het daarbij het vrolijke, frisse live-geluid te verliezen. Synthesizers voeren de boventoon op dit album, de schaarse gitaren voegen echter veel toe aan het geluid. Daarnaast is ook de bas een erg dragende kracht in de meeste nummers. De zang, denk John Lydon en Pere Ubu, is kenmerkend en voegt er een hoog jaren 80 gehalte toe aan de sound.
De nummers op de plaat staan als een huis. Ze zijn spannend, maar niet chaotisch of vals. De plaat is wat dat betreft perfect in evenwicht. Toppers van het album zijn voor mij het ska-achtige Tivoli en de single Speak to me.
Alle nummers op Extra fingers zijn dansgeoriënteerd, dit wil echter niet zeggen dat het een saaie plaat is geworden. Up- en downtempo nummers wisselen elkaar prettig af en er wordt gewerkt vanuit verschillende invalshoeken. Sommige nummers schurken dicht tegen de traditionele pop van Spandau Ballet aan, andere nummers kiezen juist weer het avontuur. Hierdoor blijft de plaat erg afwisselend en blijft ie de moeite van het beluisteren zeker waard.
Speciaal voor Z; het oordeel:![]()
![]()
![]()
![]()
Gewoon niets af te doen aan deze plaat.
Ik dacht al, ik kan nooit de enige zijn die zo over Trailer Tales denkt.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 22:28 schreef DaisyDuke het volgende:
Vind ik juist een verschrikkelijke dooie plaat, dat Trailer Tails. The Magic Numbers zijn wel een stukje levendiger dan suffe Jelle in z'n caravan!
Ik kan de CD's om Trailer tapes ook meer waarderen dan 'het meesterwerk', eigenlijk.quote:Op woensdag 27 juli 2005 14:44 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Ik dacht al, ik kan nooit de enige zijn die zo over Trailer Tales denkt.
En CDOASS klinkt erg fijn. Dank voor de tip, belsen!
Prima band hoor, Daryll-Ann. Maar origineel?quote:Op woensdag 27 juli 2005 15:31 schreef Ringo22 het volgende:
Darryll-Ann vond ik persoonlijk een van de beter bands van Nederland. ze waren in ieder geval verdomd origineel.
Dat laatste zegt trouwens helemaal niks meer in dit tijdperk van veel te vroege albumlekkages. Je wil niet weten hoeveel recensies van de pas over anderhalve maand uitkomende plaat van dEUS op het web te vinden zijn.quote:Op woensdag 27 juli 2005 15:31 schreef Ringo22 het volgende:
P.S: Recensies zijn zelf geschreven en niet gejat (kan ook niet want Supergrass CD is nog niet uit).
Vond ze ook erg retro, eigenlijk.quote:Op woensdag 27 juli 2005 15:33 schreef DaisyDuke het volgende:
[..]
Prima band hoor, Daryll-Ann. Maar origineel?
Al wil je een album uit 1962 recenseren. Alles mag hier, ga maar lekker los!quote:Op donderdag 28 juli 2005 09:09 schreef peaceman het volgende:
Is het toegestaan om een review (proberen) te schrijven over een CD die uit 2004 komt, maar nu door een single van het album weer in de belangstelling staat?
Ik zou zeggen sie, die, oo, es.quote:Op donderdag 28 juli 2005 09:03 schreef Z het volgende:
Hoe spreek je CDOAss eigenlijk uit?
Die laatste plaat vond ik een heel stuk beter dan deze...quote:Op zondag 31 juli 2005 13:24 schreef DaisyDuke het volgende:
Die laatste plaat was wel grote bagger hoor!
quote:Op donderdag 28 juli 2005 09:30 schreef DaisyDuke het volgende:
[..]
Al wil je een album uit 1962 recenseren. Alles mag hier, ga maar lekker los!
quote:MARTHA WAINWRIGHT - Martha Wainwright (MapleMusic Recordings)
Martha Wainwright komt een muzikaal nest, zoals iedereen ongetwijfeld weet. Met zowel een vader als een moeder die artiest is en ook nog eens broer Rufus, is het niet verwonderlijk dat de muziek ook Martha greep. Godzijdank dat de muziek Martha niet meer los liet en zij in 2005 dan eens flink op de voorgrond mag treden met een eigen album. Ze verzorgde al vaak achtergrondvocalen voor broerlief en doet het nu dus zelf.
Niet helemaal alleen, want Rufus doet wat terug in de vorm van achtergrondzang op twee nummers, terwijl ma ergens piano speelt en de banjo ter hand neemt. Bovendien is er een sterke begeleidingsband, maar het is toch echt Martha zelf die hier de show steelt. Ze blijkt een eigenzinnig talent, dat een plaat aflevert zonder noemenswaardige zwakke plekken.
De af en toe lichthese stem van Martha grijpt je bij de keel, terwijl haar manier van zingen ronduit opmerkelijk is. Ze trekt zinnen in elkaar door, verandert de melodie eigenhandig met haar stem en kan zowel verleiden, hunkeren, treuren en boos zijn. Echt boos. Maar ook echt treurig. Dit is een vrouw die verhaalt over haar jonge leven, zonder schaamte en levensecht. Mensen die denken dat Alanis Morissette boos en confronterend is, hebben Martha nooit gehoord. Ook is hier geen ruimte voor de schoolmeisjespoëzie van een Dido of de zogenaamde tienerrebellie van Pink.
Nee, dit is een vrouw zoals een vrouw moet zijn. Bij vlagen kwetsbaar, verlangend naar dat beetje liefde van een man, hoewel ze weet dat die mannen ook best zonder haar kunnen. Maar ook sterk, niet te beroerd om zo'n bloody motherfucking asshole dan ook de deur te wijzen en vol in de maag te raken. Zoals elk woord van Martha raak is. Elk zinnetje, elke stembuiging, je voelt haar.
Dat moet voldoende zijn. Ik zou niet eens meer hoeven beginnen over die schitterende teksten, die bijzonder sterke songs als Far Away, Factory, Ball & Chain, This Life, When The Day Is Short, TV Show en The Maker zo ongelooflijk verslavend maken. Dat het oeroud aandoende slotnummer Whither Must I Wander zo mooi is. Dat het meeslepende G.P.T. van bijzonder niveau is. Om maar te zwijgen over de volledig verscheurde Martha die alleen met gitaar en een spaarzame bas van Bloody Mother Fucking Asshole zo'n beklemmend nummer maakt dat je een brok in de keel en een bal op de maag voelt.
Grote klasse, indrukwekkend, misschien wel de plaat van het jaar... Superlatieven die de lading niet dekken. Want het is boven alles zo echt, zo ongelooflijk echt. Stilte. En draaien, weer draaien.
Ik zal niet het hele stukje overnemen, maar de qoute waarbij ik aan jullie 'gesprek' moest denken was:quote:Op vrijdag 2 september 2005 19:40 schreef methodmich het volgende:
Oh niet gezien. Wat stond er?
quote:EMMETT TINLEY - Attic Faith (Independent Records)
Emmett Tinley was in vroeger tijden de zanger van de band The Prayer Boat. Na het verscheiden daarvan, koos hij ervoor om solo verder te gaan. Attic Faith is zijn eerste proeve van bekwaamheid, een plaat van tien songs in een minuut of veertig. De bekende producer Victor van Vugt nam plaats achter de knoppen, in de eerste poging van Tinley om aan bekendheid te winnen.
Of dat Tinley met dit album gaat lukken? Ik betwijfel het. Dit ligt in ieder geval NIET aan de kwaliteit. Want die is vrijwel zonder uitzondering hoog. Openingsnummer Comfort Me trekt je mee in de zoektocht naar liefde van een dolende ziel, die zelfs om een trouwfoto nog een zwart randje lijkt te kunnen zingen. Zingen kan Tinley. Zijn stem doet nog het meest denken aan die van Ben Christophers, ook al zo'n man die treurnis tot levenswijze heeft gemaakt, vooral wanneer hij de hoogte in gaat. Jacob Golden, flitst er her en der ook nog door mijn hoofd. Een stem die ook precies past bij een man met verdriet en twijfels.
Muzikaal steekt het ook prima in elkaa, al moet erbij gezegd worden dat Tinley duidelijk een bepaalde vorm voor zijn muziek heeft gevonden en daar zelden van afwijkt. Het zijn allemaal ingetogen nummers, doordrenkt met weemoed. Zelden ligt het tempo hoog. Wat voor Tinley pleit is dat hij ook geen misplaatst rocknummer tussen de rest heeft gezet, om te laten zien dat hij ook wel degelijk een stoere man kan zijn. Want niet zelden verbreken dat soort nummers de betovering abrupt.
Wat niet wil zeggen dat Tinley echt betoverend is. Wel klinkt hij zeer oprecht. Je gelooft hem als hij zingt "I am burning from the inside, only tears on the outside" (Comfort Me). Je voelt met hem mee als hij in Two Years On een geliefde bezingt, wie Heart Still Breaking kan beluisteren zonder een licht brok in de keel te krijgen moet van steen zijn en afsluiter Amsterdam Weeps moet tot de mooiste songs over onze hoofdstad behoren.
Emmett Tinley maakt met Attic Faith dus een plaat voor de liefhebber van mooie treurmuziek, perfect geschikt voor de zondagochtend en sombere herfstdagen. Beroemd of bekend zal hij er niet mee worden, want daar moet je tegenwoordig een goed promotieteam voor inhuren en oorlogsveteraan zijn. Misschien is het maar beter ook en verdient Tinley oprecht geïnteresseerde luisteraars in plaats van vluchtig knuffelgedrag door de massa. Ik ben in ieder geval onder de indruk.
Ahum...quote:Op woensdag 14 september 2005 19:29 schreef Z het volgende:
Maar goed, hoogtepunt van die avond was zijn cover van halleluja van Buckley.
En iemand die van theatrale producties houdt. Pakt de ene keer beter uit dan de andere...quote:Op woensdag 14 september 2005 20:27 schreef methodmich het volgende:
Victor Van Vugt, grote naam.
quote:COCOROSIE - Noah's Ark (Touch And Go Records)
Een jaar geleden besloot ik mijn recensie over het debuut van CocoRosie, La Maison De Mon Rêve, met de verzuchting dat ik wilde dat de dames mijn zusjes zouden zijn. Bianca en Sierra Casady, twee zussen die elkaar jaren niet hadden gezien en het hernieuwde contact opfleurden met één van de merkwaardigste en wat mij betreft beste platen van de afgelopen jaren. Dat de dames elkaar definitief gevonden hebben, blijkt wel uit het feit dat de opvolger van dit werkstuk inmiddels uit is.
Noah's Ark heet het en het mag ontvangen worden als een verbreding en verdieping van het ingetreden muzikale pad. Dit pad was geen glad geëffend pad, maar een kronkelig paadje dat zich in allerlei bochten wrong en soms zelfs licht de bocht uit vloog. Dat gebeurt nu opnieuw en nog meer. Daarbij zijn de sterke elementen van de eerste boreling behouden. Nog altijd cirkelen de stemmen van de dames her en der lieflijk om elkaar heen. Betoverend mooi, wat mij betreft. Afstotelijk lelijk wellicht voor hen die zich liever niet wagen aan een reis vol verrassingen en allang niet meer in sprookjes willen of durven geloven. Want de dames zingen soms hoog, soms krasserig en soms gemaakt vals, want de stemmen zijn stiekem nog altijd erg geschoold.
De speeldoosjes, de rondbanjerende geit, de andere dierengeluiden, de moderne drumritmes en de aan oeroude folk verwante muzikale omlijsting zijn ook gebleven. Af en toe ontdekken we zelfs nieuwe elementen in deze merkwaardige mengeling uit de toverpot van de zusjes. Een piano, bespeeld door Antony, bijvoorbeeld. Maar evengoed nieuwe dierengeluiden of samples.
Het draagt alleen maar meer bij aan het gevoel van betovering dat het beluisteren van deze muziek bij mij oproept. Sta op en verzamel u, allen die zich niet honderd procent thuis voelen in de wereld zoals die inmiddels is. Zoals Noach de dieren redde voor de zondvloed, zo willen de zusjes al die mensen redden. Mensen die er van houden weg te dromen, die zich nog kunnen verwonderen over kleine dingen, die eenzaamheid niet schuwen en soms weinig snappen van wat er om hen heen gebeurt. Hoe troostend is het dan om bij Bianca en Sierra in het bootje te stappen en je mee te laten voeren?
Het is een proces dat wellicht, zeker voor de ongeoefende luisteraar van deze muziek, enkele draaibeurten vergt. Maar dan wil je ook niet meer anders. Dan koester je fantastische songs als Beautiful Boyz, The Sea Is Calm, Noah's Ark, Armageddon en Honey Or Tar. Om over het schitterend desolate en tegelijkertijd zo treffend en troostrijke South 2nd nog maar te zwijgen. Moordsong!
Ik ben voorgoed betoverd door deze twee dames en voorzie zelfs een prolongatie van de titel album van het jaar. Ik kan er niets aan doen, maar ik kan me nog steeds geen fijnere zusjes voorstellen. Dus wilde ik eigenlijk maar op dezelfde wijze eindigen als vorig jaar. Ik zou willen dat het mijn zusjes waren.
Ik ben ook niet zo lyrisch als method, maar hij heeft het zeer fraai omschrevenquote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:33 schreef pfaf het volgende:
Ik vind deze CocoRosie niet zo betoverend als de vorige.
Aanvullende informatie:quote:THE HEIGHTS - Beachyhead (Excelsior Recordings)
Naar Noordwijk komen Duitsers, dat is bekend. Ook het Nederlands elftal wil er nog wel eens trainen, maar verder weten we toch weinig over deze badplaats.
Ooit was er een bandje uit Noordwijk: The Post, veel verder dan een vermelding in de machtige Oor’s Popencyclopedië zijn ze nooit gekomen. The Post werd The Ponies en ze brachten met Meet the Ponies, in eigen beheer, een toch wel erg professioneel album uit. Toen het album daarna ook niet het succes opleverde waarop ze hoofden, werd The Ponies omgevormd tot studioproject en ging het verhaal als een nachtkaars uit.
Ook in Voorhout, een dorpje net buiten Noordwijk, was er eens een bandje. Dat bandje heette Hey Tony!. Drie schattige meisjes die hun liedjes speelden op hun akoestische gitaren. Na een demosessie besluit de producer van de studio zich te voegen bij het bandje en kreeg de band de nieuwe naam Seesaw. Na een lange weg en veel lovende woorden wordt de band getekend bij Transformed Dreams. Begin 2002 stapt zangeres en songschrijfster Naomi echter uit de band en hoewel Seesaw het probeert met een andere zangeres duurt het niet lang of de band heft zich op.
____________
____________
Nu wilde het lot dat Seesaw-zangeres Naomi van de Ven verliefd was op Ponies-drummer Marc van der Holst (ook bekend als striptekenaar van onder andere Spekkie Big) en vice versa. En dan kruipt het bloed natuurlijk waar het niet gaan kan. Samen besloten ze in het gat na The Ponies en Seesaw, geïnspireerd door boygirlbands als The Kills en White Stripes, wat samen te gaan spelen: Naomi op gitaar en Marc op drums.
De band werd uitgebreid met twee ex-Ponies: Mark van Rijnberk op bas (zang en gitaar in The Ponies) en Dave van der Putten op percussie (bas in The Ponies) en er volgden wat demo’s met vriendelijke popliedjes. Mijn verbazing was echter groot toen ik onlangs op de website van Excelsior zag dat de band juist daar zijn debuutplaat uit zou brengen.
Je moet toch veel in huis hebben om een plaat te mogen uitbrengen bij Excelsior, dat door de kenners toch wel de vaandeldrager van de Nederlandse gitaarmuziek wordt genoemd. Het keurstempel Excelsior doet veel muziekliefhebbers al opveren. Hoe brengt The Heights het ervan af.
____________
____________
Beachyhead is de titel van het debuut van The Heights en het vertelt het verhaal van twee oudere jongeren (Sally en Johnny) en hun strubbelingen in het leven. De artwork voor het album is gemaakt door striptekenaar Jeroen Funke en alles is in het bruin en oranje, hierdoor ontstaat er een heel huiselijk jaren 70 sfeertje.
Huiselijk is een term die past bij The Heights: huiskamerpop. De muziek refereert uitgebreid aan de jaren 60. The Beatles, The Beach Boys, ze komen allemaal even op visite, zonder dat ze de gastheren overschaduwen, want boven alles is het een plaat met een eigen (retro)smoel.
Naomi zingt met een stem die soms doet denken aan Kim Deal van The Breeders, verwacht bij The Heights echter geen scheurende gitaren en zagende bassen. Wat je wel mag verwachten? Kabbelende drums, spannende gitaartokkels, rammelende orgeltjes en swingende taboerijnen, en, bovenal, pure, eerlijke popmuziek.
De plaat telt tien liedjes, en is met zijn krappe 30 minuten toch aan de korte kant. De tien liedjes zijn echter allemaal liedjes met kop en staart en er ontstaat bij mij toch niet het gevoel dat de plaat niet af is, maar misschien dat anderen wel vallen over de prijs-kwantiteitverhouding, hoewel deze plaat, als alle andere Excelsior-uitgaven voor een schappelijke 14,99 te koop is.
Rest mij slechts om Excelsior weer in het gelijk te moeten stellen. The Heights is een aanwinst voor dit label en de Nederlandse muziekscene.
Speciaal voor Z weer het oordeel:![]()
![]()
![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |