De recensie op www.bbc.co.uk/film :quote:Under the guidance of adrenaline junkie Juno (Mendoza), a sextet of spunky spelunker-ladies rappel into the depths of an Appalachian pothole seeking adventure... or at least some good stories they can tell back home. But, when things start to go wrong, it looks unlikely that any of them are ever going to see home, or indeed daylight, ever again...
Neil Marshall sure knows how to get your attention. Mere minutes into The Descent, he'll have made you jump half out your seat, sent your popcorn cascading ceilingward and left nervous titters bubbling around the theatre. Here's a man who truly, deeply, horribly knows his horror. Welding a fanboy mentality to a masterful grasp of genre-filmmaking, Marshall goes all-out to disturb, upset and downright terrify his audience for a relentless 100-odd minutes, pausing only occasionally to allow us the odd twitchy laugh or indulge in bit of visual-reference in-jokery (Aliens and Carrie are just two of the more obvious homaged movies).
The Geordie shockmeister first got our attention back in 2002 with his gruey, boisterous squaddies-versus-werewolves debut Dog Soldiers. Scrappy and shoestringy it may have been, but it marked Marshall out as a British talent to keep our beadies on. The Descent represents a logical progression. It's bigger-budget (or, at least, it looks it), better-looking, far scarier and will, no doubt fling small-fish Marshall into a much bigger pond... one ringed with tinsel.
Much of The Descent's success is due to the beautiful economy of the concept: six girls, one cave and a whole lotta pain. The subterranean setting is conducive to horror and Marshall grinds every last wince out of it. Even before the screams begin and the bones start snapping, the claustrophobia will get you, with the women elbowing and puffing their way through cheese-press tunnels, their hardhats scraping disconcertingly against stone, the rockdust snaking through the dank, stale air in the torchlight... And once we're all down in the dark, we're down there for the rest of the movie. There's no respite, no moment to sit back and breathe easy.
Thankfully, Marshall's inventive enough to make this work for, rather than against him. Some scenes are lit by the eerie crimson glow of a flare, others washed in the green of a glowstick, while in a few we can only see through the fuzzy, black-and-white nightsight of a camcorder. And when there's no light at all, he lets his creepy sound-design do all the dirty work.
Naturally there's far more to this than the vacation-gone-wrong set-up. For a start, there's the strained character dynamics, played out effectively by the cast as Sarah's (Macdonald) mental state becomes worryingly fragile, while Juno's (Mendoza) ballsiness soon teeters into recklessness. Then, even worse there's... Well, it's probably best we don't go there. The less you know, the more you'll enjoy. If, of course, being scared shitless is what you consider enjoyable.
De trailer is hier te vinden en de officiële site hier.quote:A grisly and gripping horror movie, The Descent follows six friends on a hellish trip underground. Arranged to help Sarah (Shona Macdonald) overcome personal tragedy, the caving expedition goes awry when they're trapped in the dark and realise they're not alone. What unfolds plays like Aliens meets Deliverance, with the action bloody, brutal and relentless. Dog Soldiers director Neil Marshall grabs the audience by the throat and just won't let go.
This movie plays on every primal fear: of darkness, claustrophobia, deformity, drowning and, um, being ripped limb from bloody limb by creatures with very pointy teeth. Dog Soldiers was playfully gory. This is a much darker, more intense horror affair.
From early on, the film unsettles. The impactful opening proves anything can happen. But where many modern horror movies, afraid of boring the audience, splurge their money shots straight away, The Descent takes its own sweet time, with an air of menace that never lets up.
Scrambling around the dark caves and tunnels, the cast nails the atmosphere of fear and panic. All impress, but Mendoza is a standout, giving her ambiguous character nuance. Macdonald, tasked with giving the butchery real-world emotion, is also excellent; like a young Sissy Spacek, with added sex appeal. She provides genuine sorrow amid the scares of the horror film of the year.
en wat vond je ervan?quote:Op dinsdag 19 juli 2005 16:32 schreef type_29 het volgende:
Ik heb hem al gezien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hij zei: "Ik ben de trotse bezitter van een lege ondertitel."
U must be jokingquote:Op zondag 13 november 2005 02:36 schreef KonnieKipke het volgende:
http://www.imdb.com/title/tt0435625/
Wat vonden jullie van deze steengoede film?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik heb wel veel erger gezien in films wat het "rambo" zijn betreft, the cave en descent kwamen in dezelfde jaar uit... Maar the cave had meer "special FX" actie wat ook wel leuk was om te zien...alleen the descent was spannender naar mijn gevoel.
Niet verwonderlijk. Alleen denk je bij het begin van de film nog van het lijkt wel een soort Sex in the city.quote:Op zondag 13 november 2005 10:13 schreef kinky_queen het volgende:
In horrorland is het een klassieker aan het worden
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2000 light years from home
Ik heb de dvd hier al een paar weken liggen, maar ik wil hem ook eerst in de bios zien.quote:Op zaterdag 19 november 2005 04:16 schreef StefanP het volgende:
Ik heb em op m'n PC, maar heb er bewust niet naar gekeken omdat het een vreselijk slechte camcorder kopie is. Ik wil hem in de bios zien
zal het wel niet mogen zeggen maar er is ook een dvd-rip uitquote:Op zaterdag 19 november 2005 04:16 schreef StefanP het volgende:
Ik heb em op m'n PC, maar heb er bewust niet naar gekeken omdat het een vreselijk slechte camcorder kopie is. Ik wil hem in de bios zien
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en het einde vond ik ook wel aardig![]()
quote:Op zondag 22 januari 2006 17:31 schreef pberends het volgende:
Wat een trieste kutfilm. 3,0.
Nee, geef mij Resident Evil maar.
Resident was ook niet super, maar tig keer beter dan deze schijt.quote:
wat een gelul zeg.... niet super ook... hahaha er zit niet eens bloed in die spannende paul anderson film... laten we het vooral voor 12 jaar en ouder maken.... bah!!!quote:Op zondag 22 januari 2006 18:16 schreef pberends het volgende:
[..]
Resident was ook niet super, maar tig keer beter dan deze schijt.
Die is, zo mogelijk, nog slechterquote:Op zondag 22 januari 2006 18:15 schreef Agrippina het volgende:
Als The Cave net zoiets is, dan moet ik die maar gauw gaan downloaden ergens.
Ja zo heb ik hem ook geinterpreteerd. Vraag me af hoe je hem anders wilt interpreteren gezien het laatste shot!quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:37 schreef Eierkoek het volgende:
Het einde van deze film is wel een einde om over na te denken aangezien je hem op verschillende manier kan interpreteren..
Ik ken mensen die zweren dat heel het monstergebeuren in de grot een hallucinatie zou kunnen zijn. Zelf geloof ik dat ze nooit meer de grot uitkomen, ook de hoofdrolspeelster niet, maar dat ze vrede heeft met het feit dat ze herenigd wordt met haar dochtertje..
Er zijn mensen die denken dat de monsters nooit hebben bestaan en één grote gedeelde hallucinatie was en ze eigenlijk allemaal elkaar hebben afgemaakt.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:08 schreef marciemarcs het volgende:
[..]
Ja zo heb ik hem ook geinterpreteerd. Vraag me af hoe je hem anders wilt interpreteren gezien het laatste shot!
Wel een vette film trouwens
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zeker de moeite waard
mumbo jumbo who are you? AAAHHHH!!!
KUTFILM, inderdaad op de goede manier!!quote:Op maandag 13 februari 2006 10:03 schreef Verbal het volgende:
Ik heb hem dit weekend gezien op DVD. Wat een KUTfilm (en dat bedoel ik op de goede manier)
V.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
heej, ik kan wel wat hebbenquote:
You gotta be fucking kiddingquote:Op zondag 22 januari 2006 17:31 schreef pberends het volgende:
Nee, geef mij Resident Evil maar.
Laat ik het zo formuleren. Ik heb hem thuis gezien op een klein tv'tje met het geluid zacht. Meer kon ik niet handelen en ik was blij dat ik niet in de bios zat.quote:
Je hebt me nieuwsgierig gemaaktquote:Op maandag 13 februari 2006 13:02 schreef Verbal het volgende:
[..]
Laat ik het zo formuleren. Ik heb hem thuis gezien op een klein tv'tje met het geluid zacht. Meer kon ik niet handelen en ik was blij dat ik niet in de bios zat.
Maar ik ben ook best een watje
V.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: ik lees op imdb (http://us.imdb.com/title/tt0435625/board/nest/35967092) een thread over het einde met allerlei interessante discussies:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door StefanP op 26-02-2006 09:38:26 ]"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
quote:Op zondag 26 februari 2006 07:55 schreef StefanP het volgende:
Ik heb zojuist in m'n eentje de dvd op m'n 118" scherm gekeken. Redelijke filmNaar aanleiding van wat sterke stukken in de film verwachte ik er meer van, maar hij zakte toch wat in. Maar hij blijft veel beter dan the cave, een de typische pruts Hollywood film waar het desondanks dat het 2km ondergronds is, toch gewoon half licht is (en dat is nog maar het begin van de onzin). Hier is donker tenminste echt donker.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn mixtape: labtones.com/listener/JSP
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
[ Bericht 1% gewijzigd door Bolderbast op 19-03-2006 04:40:37 ]Nobody fucks with The Jesus
Wat een vreselijke onzin. Je hebt Hostel nog niet eens gezien, hoe haal je het in je hoofd om een film die je niet eens gezien hebt "het typische voorbeeld van de uitmelkerij van het horror genre van tegenwoordig" te noemen? Dan ben je wel heel erg dom. Sorry hoorquote:Op zondag 19 maart 2006 04:30 schreef Bolderbast het volgende:
deze films als Saw 2 denken dat slechts het tonen van de meest smerige scenes voldoende is, en als ze helemaal zeker willen zijn van een flink aantal bezoekers, zorgen ze dat mr. Tarantino zijn naam erboven zet en hoppa kassucces gegandeerd....al heb ik Hostel nog niet gezien, lijkt me dit het typische voorbeeld van de uitmelkerij van het horror genre van tegenwoordig..
Gaat die van jou ook 'one louder'?quote:Op donderdag 6 april 2006 12:35 schreef Smots het volgende:
HJAAAAAAAAAAAAAAAH!!!
Gisteren The Descent zitten te kijken: alle lichten uit, de hoomsienema installatie op 11 en griezelen maar.
Mooie poster.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:38 schreef kinky_queen het volgende:
THE DESCENT gaat in Amerika ook in de bioscoop draaien en wel al in Augustus
[afbeelding]
[afbeelding]
Laat zeg.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:38 schreef kinky_queen het volgende:
THE DESCENT gaat in Amerika ook in de bioscoop draaien en wel al in Augustus
[afbeelding]
[afbeelding]
Bron http://www.volkskrant.nl/(...)en_ontdekt_in_Israelquote:Nieuwe diersoorten ontdekt in Israël
ANP/DPA
JERUZALEM - Israëlische wetenschappers hebben in een grot op een diepte van 100 meter acht tot dusver onbekende diersoorten ontdekt. Het gaat om vier kreeftachtigen die in het water leven en vier ongewervelde bodemdieren, waaronder een blinde schorpioen. Alle dieren, met uitzondering van de schorpioen, werden levend aangetroffen.
De dieren zijn ontdekt nabij Ramle door vorsers van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem. In het ondergrondse meer, dat in de volgens de deskundigen ‘unieke’ grot werd aangetroffen, leven waarschijnlijk nog talrijke andere onbekende diersoorten.
dan heb je niet veel films gezien zekerquote:Op woensdag 31 mei 2006 18:45 schreef SHE het volgende:
Ik vond het de aller, aller aller beroerdste film die ik ooit heb gezien
niet veel beroerde neequote:Op woensdag 31 mei 2006 22:10 schreef Timo20 het volgende:
[..]
dan heb je niet veel films gezien zeker
Precies...alleen een LOTR fan kan een film als deze aanprijzenquote:Op zondag 22 januari 2006 17:31 schreef pberends het volgende:
Wat een trieste kutfilm. 3,0.
Vol cliché (zo'n hand die het wapen net niet kan pakken terwijl het monster aanvalt). Monsters die human-like zijn is ook zo'n cliché. Monsters waren allemaal hetzelfde. Heel het beest is op Gollum uit Lord of the Rings gebaseerd. Allemaal erg deja vu. De beesten bewogen ook vrij schrokkerig op sommige momenten. Nee, geef mij Resident Evil maar.
[afbeelding]
Wie is die actrice aan de meest rechterzijde trouwens
Ik ben dan wel benieuwd wat je wèl een goede film vindtquote:Op donderdag 1 juni 2006 09:31 schreef SHE het volgende:
[..]
Precies...alleen een LOTR fan kan een film als deze aanprijzen
eens, ik snap er niks vanquote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:53 schreef kinky_queen het volgende:
Ik niet, dat slappe geleuter hoort eigenlijk geen aand8 te krijgen
Ik ben best benieuwd naar je argumentatie.quote:Op woensdag 31 mei 2006 18:45 schreef SHE het volgende:
Ik vond het de aller, aller aller beroerdste film die ik ooit heb gezien
quote:Op zaterdag 19 november 2005 19:04 schreef victorinox het volgende:
Ik snap niet dat mensen het einde vaag vinden.
Het is juist een prachtig einde:Ksnap het einde niet het ene moment zit ze in de auto en het andere moment zit ze weer in de grotSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
and i was like omg 0.o?
Je probeerde een SMSje te versturen maar postte het per ongeluk op Fok!?quote:Op zaterdag 22 november 2008 22:19 schreef yourmother het volgende:
Wat is kut film Het was voor mij echt tijdverspilling
Die domme wijfen die overal in paniek heen rennen
dat mens die het bot uit de been had en daarna zonder enige moeite weer een rots op kon klimmen
En het einde is al helemaal vertieft!
Dat ze die ene dood maakt omdat ze wss iets met haar man heeft gedaan!
jesus dat boeit toch niet op dat moment!
ik was boos toen dat achterlijke geval ( in de droom ) levend uit die grot kwam !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |