Alleen jammer dat ze het woord racisme niet kennen, laat staan spellen…quote:Op donderdag 21 juli 2005 12:19 schreef SomeBataDude het volgende:
De wereld van nu is een wereld van haat, oorlog en onverdraagzaamheid. Toen ik 12 was kende ik het begrip racisme niet eens, nu is bijna elke 12 jarige wel racist, of althans, veel van hen.
Stiekem? Tot op zekere hoogte dan. _Hier_ (jaja, aan de andere kant van het land) zitten ze tot laat in de avond op straat, ze hangen op hun scooters, draaien nog een jointje etc. Of erger, ik weet het niet, want ik schud mn hoofd en loop er voorbij.quote:Ook roken is de normaalste zaak van de wereld tegenwoordig, en veel jeugd doet het stiekem.
Die ‘kinderen’ een thuis geven, een thuis wíllen geven. Ik vraag me serieus af wat de ouders van die 12-jarigen denken als hun zoon/dochter elke avond om 11 uur thuiskomt. Je moet toch blind/stom/onverschillig zijn wil je niet doorhebben dat je kind de verkeerde vrienden krijgt, besluit te stoppen met school en uiteindelijk in de goot belandt? Machteloosheid van die ouders is ook een optie, maar als je op 12-jarige leeftijd al geen zeggenschap meer over je koter hebt, heb je het al éérder fout gedaan, naar mijn mening.quote:Op donderdag 21 juli 2005 12:36 schreef MaLo het volgende:
Hoe denk jij dat opvoeding (om maar bij het topic te blijven) bij kan dragen om de ellende tegen te gaan?
Nou ja, toen je dan 13 of max 14 was, wist je in ieder geval wel wat het inhield....quote:Op donderdag 21 juli 2005 12:19 schreef SomeBataDude het volgende:
De wereld van nu is een wereld van haat, oorlog en onverdraagzaamheid. Toen ik 12 was kende ik het begrip racisme niet eens, nu is bijna elke 12 jarige wel racist, of althans, veel van hen.
quote:Op maandag 18 juli 2005 18:17 schreef SomeBataDude het volgende:
Nou heb ik vrij weinig serieuze fouten gemaakt met ernstige consequenties...behalve dan dat ik 2 jaar racistisch was... En even voor de duidelijkheid, ik ben pas 16
.
quote:Toen ik 12 was kende ik alleen WO2 en nu is er constant nieuws over oorlog.
Ik dacht dat je veranderd was, Duif.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 08:36 schreef FuifDuif het volgende:
Streng, zoals het hoort. Ik kots op de mensen hier die zo verontwaardigd zijn over het feit dat zij een strenge opvoeding hebben gehad. Wat denk je dan? Dat de maatschappelijke en sociale vorming koek en ei is? Stelletje respectloze zwijnen! Een opvoeding hoort gepaard te gaan met duidelijke regels, beperkingen en bij overtreding behoort bestraffing, een tik, huisarrest en "naar je kamer!"
Er zijn grenzenquote:Op vrijdag 22 juli 2005 08:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik dacht dat je veranderd was, Duif.
Lijkt me in jouw geval aardig kloppen Duiffie, dus ik weet niet of je zo blij moet zijn met je strenge opvoeding...quote:Op dinsdag 19 juli 2005 17:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Autoritaire stijl:
- responsiveness = laag, demandingness = hoog
- bestraffend
- regels opleggend
- veel plichten, weinig rechten hanterend
Effect op persoonlijkheid:
- gebrekkige omgangsvaardigheden (meer vijandig en verlegen tegenover leeftijdsgenoten)
- gebrek aan initiatief (weinig spontaniteit, teruggetrokken)
- ondoelmatig sociaal functioneren
- traag ingroeien in volwassen sociale rollen
Responsiveness = de mate waarin ouders hun opvoedingsgedrag afstemmen op de adolescent
Demandingness = de mate waarin ouders eisen stellen aan en controle uitoefenen op het gedrag van de adolescent
Het heeft niets met idealen te maken. Dit is gewoon wat blijkt uit onderzoek. En het feit dat het voor wat jou betreft aardig in de richting komt, is al een indicatie dat het misschien niet helemaal uit de lucht gegrepen is.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 08:51 schreef FuifDuif het volgende:
Waar is zoiets op gebaseerd behalve op de idealen van een aantal geitenwollensokken bomenknuffelaars?
Je mag niet zeggen dat je ouders fouten hebben gemaakt? Ik heb je al eerder gezegd dat dat niet hoeft te betekenen dat je ze iets kwalijk neemt. Het kan gewoon zijn dat jij er gaandeweg achterkomt dat bepaalde zaken voor jou geen positief effect hebben gehad. Maar dan kun je nog steeds ervan overtuigd zijn dat je ouders het beste gedaan hebben wat ze konden, maar dat ze gewoon niet beter wisten. Nou, nou, wat erg, en wat een gebrek aan respect. Moeten kinderen die mishandeld worden van jou ook respect hebben voor hun ouders? Never bite the hand that feeds you?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:04 schreef FuifDuif het volgende:
Dat was misschien een wat te overdreven opmerking, dat van die zwijnen. Maar ik kan er zo slecht tegen dat iemand zijn of haar ouders bekritiseerd vanwege het vrijheidsaspect van de opvoeding. Ik vind dat best zielig eigenlijk. Zonder je ouders was je niet eens op deze wereld, dus wat denk je dan wel niet om je ouders zo zonder respect te bekritiseren?
Nee, als het aan jou ligt komt niets door jouw opvoeding. Blijkbaar heeft die geen enkel effect op jou gehad, behalve dan dat je nu zo'n fijne, beleefde en vooral warme persoonlijkheid bent.quote:Maar verder, dat het aardig in de richting komt, dat klopt inderdaad wel een beetje. Ik zou mijzelf op veel vlakken niet als sociaal willen bestempelen. Maar ik geloof niet dat het door mijn opvoeding komt, als ik dat lijstje zo lees.
Complete bullshit. Ik ken in mijn omgeving vele fijne, beleefde en warme mensen en zij redden zich prima. Je doet toch echt iets verkeerd. En of dat wel of niet iets is wat met je opvoeding te maken heeft zal me uiteindelijk een rotzorg zijn; ik weet alleen maar dat jij jezelf op deze manier steeds ongelukkiger gaat maken.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:14 schreef FuifDuif het volgende:
Lupa, ik zou heel graag een fijne, beleefde en warme persoonlijkheid zijn, maar ik ben erachter gekomen dat dat kennelijk en helaas niet meer mogelijk is in deze wereld. In deze maatschappij is alleen plaats voor je als je voldoet aan de heersende eisen en anders is het gebeurd. Mijn visie op de mensheid is simpelweg: het is een zielige soort, te bespottelijk voor woorden. De enige manier om deze maatschappij te overleven is hard te zijn en andere mensen onderdrukken.
Je kunt toch beleefd en warm zijn en tévens niet over je heen laten lopen in deze maatschappij? Het een sluit het ander toch niet uit?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:14 schreef FuifDuif het volgende:
Lupa, ik zou heel graag een fijne, beleefde en warme persoonlijkheid zijn, maar ik ben erachter gekomen dat dat kennelijk en helaas niet meer mogelijk is in deze wereld. In deze maatschappij is alleen plaats voor je als je voldoet aan de heersende eisen en anders is het gebeurd. Mijn visie op de mensheid is simpelweg: het is een zielige soort, te bespottelijk voor woorden. De enige manier om deze maatschappij te overleven is hard te zijn en andere mensen onderdrukken.
Dat klopt bij mij qua uitgaan heel erg. Ik ben dus met name op dat gebied autoritair opgevoed. Gevolg was, dat ik allerlei logeerpartijtjes ging verzinnen en dan nachtenlang (weekendenlang) uitging, drugs gebruikte, gewoon compleet los ging.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:36 schreef Imberr het volgende:
ik word nu erg vrij opgevoed. dat is ook pas sinds 3/4 jaar na de scheiding van mijn ouders. mijn moeder voedt mijn broer en mij op en we mogen in principe doen en laten wat we willen zolang ze maar weet waar we zijn en met wie. We mogen alleen geen criminele dingen doen enzo
ik vind een vrije opvoeding ook veel beter dan een strenge, want dan krijg je geen zin om dingen te doen die je niet mag doen van je ouders en kom je dus ook minder in de problemen (naar mijn mening). ik ken ook veel andere mensen die wel streng opgevoed worden en die doen vaak dingen achter de rug van hun ouders om en hebben ook meer en vaker ruzie met hun ouders. maar ik vind ook dat je als ouder grenzen moet stellen en die grenzen duidelijk moet maken aan je kinderen.
Dat valt reuze mee. Wanneer je jezelf oprecht opstelt, doen veel mensen die je tegenkomt dat ook.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:14 schreef FuifDuif het volgende:
De enige manier om deze maatschappij te overleven is hard te zijn en andere mensen onderdrukken.
je krijgt niet altijd terug wat je geeft hoor. je kan nog zo aardig doen tegen iemand, maar als die persoon gewoon gemeen is krijg je echt geen aardigheid terug.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wat je geeft krijg je terug. En de maatschappij, dat ben jij.
Dat is ook heel erg. Maar in mijn ogen lieten ze me geen keus. Ik wilde gewoon hetzelfde als mijn vrienden en vriendinnen mochten. Lekker uitgaan, niet al naar huis moeten terwijl het net leuk werd.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat is iets wat wel vrij algemeen geldend is. In de VS rust er een enorm taboe op weed-gebruik en er is geen land waar zoveel tieners aan de weed zijn. In Nederland rust er helemaal geen taboe op en dus is het gebruik hier lager dan in de ons omringende landen.
Ik zou het heel erg vinden om te moeten liegen tegen mijn ouders. Ik heb nog nooit tegen ze gelogen en het zou me opvreten als ik het wel zou doen...
Hm, ik krijg eigenlijk altijd terug wat ik geef. Maar andersom geldt het ook: tegen iemand die gemeen is tegen mij (komt eigenlijk maar zelden voor), ga ik niet poeslief doen. Ook niet gemeen trouwens; ik mijd diegene simpelweg.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:05 schreef Imberr het volgende:
je krijgt niet altijd terug wat je geeft hoor. je kan nog zo aardig doen tegen iemand, maar als die persoon gewoon gemeen is krijg je echt geen aardigheid terug.
Wat bedoel je daar precies mee? Om eerlijk te zijn houd ik me niet zo bezig met de maatschappij. Ik houd me bezig met mijn eigen leventje en mijn directe omgeving. 'De maatschappij' is een abstract en nietsbetekenend begrip.quote:en de maatschappij is ook niet alles...
Het begint echter wel door zelf een positieve houding aan te nemen. Er zullen altijd personen zijn die dat negatief beantwoorden. Die personen kun je echter links laten liggen, en jezelf richten op de andere personen.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:05 schreef Imberr het volgende:
[..]
je krijgt niet altijd terug wat je geeft hoor. je kan nog zo aardig doen tegen iemand, maar als die persoon gewoon gemeen is krijg je echt geen aardigheid terug.
en de maatschappij is ook niet alles...
Weten ze het nu nog steeds niet, of heb je het achteraf wel verteld?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:08 schreef MaLo het volgende:
Uitgaan en drugsgebruik is het enige waarover ik tegen ze gelogen heb.
Ze weten het nog steeds nietquote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Weten ze het nu nog steeds niet, of heb je het achteraf wel verteld?
Nou, misschien dat ze dan inzien dat hun strategie niet bevorderlijk was voor de vertrouwensband tussen kind en ouders. Maar misschien heeft dat geen nut.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:18 schreef MaLo het volgende:
Ze weten het nog steeds niet.
Ik zie er het nut niet van in om het ze nu nog te vertellen. Daar worden zij niet blijer van en ik ook niet.
au, zijn we het daar even flink niet met elkaar eensquote:Op vrijdag 22 juli 2005 08:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Er zijn grenzen. Wat betreft maatschappelijke vormgeving en daaraan verbonden de opvoeding denk ik nog wel hetzelfde hoor
. Individuele vrijheid is in het openbare leven ondergeschikt aan de maatschappelijke moraal als je het mij vraagt.
In een latere post geeft FD ook al aan dat hij zich eigenlijk liever niet zou schikken naar de maatschappij, maar dat hij zich daartoe gedwongen ziet. Hij moet mijn sig misschien nog eens goed lezen.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:21 schreef Viking84 het volgende:
au, zijn we het daar even flink niet met elkaar eensga je weer rellen?
![]()
ik vind juist dat het individu zich niet hoeft te schikken naar de maatschappelijke moraal, aangezien deze kunstmatig is en het individu het enige echte is in deze kunstmatige, door regels en wetjes geregeerde wereld
Ach, ze hoeven nu toch geen kinderen meer groot te brengenquote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou, misschien dat ze dan inzien dat hun strategie niet bevorderlijk was voor de vertrouwensband tussen kind en ouders. Maar misschien heeft dat geen nut.
ik ben het met fuifduif eens dat je in deze maatschappij hard moet zijn en ik ben dan ook van mening dat dat lieve, zachte, aardige in mensen een laagje vernis is over een harde grondlaag...quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Complete bullshit. Ik ken in mijn omgeving vele fijne, beleefde en warme mensen en zij redden zich prima. Je doet toch echt iets verkeerd. En of dat wel of niet iets is wat met je opvoeding te maken heeft zal me uiteindelijk een rotzorg zijn; ik weet alleen maar dat jij jezelf op deze manier steeds ongelukkiger gaat maken.
Dan noem je ook wel een enorme doemdenkerquote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:28 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ik ben het met fuifduif eens dat je in deze maatschappij hard moet zijn en ik ben dan ook van mening dat dat lieve, zachte, aardige in mensen een laagje vernis is over een harde grondlaag...![]()
In alles waarin mensen anderen op een respectvolle manier behandelen, schijnt hun egoïsme door. Wanneer ze zich zelf niet goed zouden voelen bij sociale contacten, zouden ze niet de behoefte hebben om tegen anderen aan te lopen slijmen (zoals ik dus), wanneer ze zich niet prettig/trots zouden voelen bij het helpen van een ander, zouden ze anderen niet helpen. Wanneer ze geen prettig Jezus-gevoel zouden krijgen bij het geven aan de armen, zouden ze het niet doen. Uiteindelijk is zelfs de meest barmhartige daad een egoïstische daad als je erover nadenkt
Om met instemming Nick Cave te citeren:
It ain't that in their hearts they're bad
They can comfort you, some even try
They nurse you when you're ill of health
They bury you when you go and die
It ain't that in their hearts they're bad
They'd stick by you if they could
But that's just bullshit
People just ain't no good
* viking84 heeft gesproken![]()
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:30 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dan noem je ook wel een enorme doemdenker.
Ik denk dat ouders onbaatzuchtig zijn in hun gedrag tegenover hun kinderen. Oké, je neemt een kind voor je eigen geluk. Maar als het kind er een keer is, stel je hun geluk boven het jouwe. En niet omdat je je daar zelf beter door voelt, maar omdat je gewoon meer waarde hecht aan hun geluk.
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jezus, Viking. Ben jij gelukkig?
Natuurlijk is ieder mens egoïstisch, maar dat is helemaal niet slecht. En het betekent ook niet dat vriendelijkheid, beleefdheid en andere prettige eigenschappen geveinsd zijn... Ja, het geeft een prettig gevoel om iemand te helpen, maakt dat de hulp minder waard?
Naja, behalve dat de twee die je noemt voortkomen uit religie en dus ter discussie kunnen staan of ze echt zo waren.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:42 schreef Viking84 het volgende:
[..]nee, ik kan niet zeggen dat ik gelukkig ben, maar op een schaal van tevredenheid over mijn leven geef ik mezelf momenteel een 7
nee, als je een prettig gevoel krijgt van het helpen van anderen, dan maakt dat de hulp niet direct minder waard, maar wel moet je even stil staan bij je motieven
mensen zeggen vaak dat ze graag anderen willen helpen, maar intussen doen ze het gewoon voor hun eigen gemoedstoestand
dus niet de hulp op zich is minder waard (en ach, de meeste mensen staan toch niet bij hun motieven stil, dus wat boeit het ook), maar het motief dat erachter schuilt
ik geloof dat er weinig mensen zijn geweest die écht onbaatzuchtig waren jegens wie dan ook. Ik noem een Jezus en een moeder Theresa. Nog meer nominaties?
Alsjeblieft zeg, van deze post zakt mn broek toch echt afquote:Op donderdag 21 juli 2005 12:19 schreef SomeBataDude het volgende:
De wereld van nu is een wereld van haat, oorlog en onverdraagzaamheid. Toen ik 12 was kende ik het begrip racisme niet eens, nu is bijna elke 12 jarige wel racist, of althans, veel van hen. Toen ik 12 was kende ik alleen WO2 en nu is er constant nieuws over oorlog. De wereld gaat snel bergafwaards en ik wil dan ook geen kinderen. De gedachte alleen al dat er een WO3 op de loer ligt, dat Nederland ten onder gaat aan racisme (er is een zeer sterke opkomst) en dat daar dan een kind in op moet groeien is geen fijne gedachte. Ook roken is de normaalste zaak van de wereld tegenwoordig, en veel jeugd doet het stiekem. Mijn eigen broertje heeft nu al 4x geld van me gejat om sigaretten te kopen. Of drugs, toen ik 12 was was ik bang voor drugsgebruikers, nu gaat de jeugd veelal om met dat soort tuig. Ik bedoel, waar gaat het heen met de wereld van tegenwoordig?
Oh Bitch please...quote:Op donderdag 21 juli 2005 10:28 schreef Viking84 het volgende:
[..]dat ben ik met je eens. Het kan zijn dat ik met deze post wat off topic ga, maar dat moet je dan maar voor lief nemen
Ik zit namelijk ernstig te betwijfelen of wij het recht hebben om kinderen op deze wereld te zetten, zeker als je ziet wat de maatschappij ervan bakt. Hoe kun je kinderen in deze tijd ooit nog opgroeien tot verstandige en betrokken wezens als voortdurend het verderf op de loer ligt?
Op deze manier zet je een stel wereldvreemde figuren op deze wereld die niet ver zullen komen. Het gaat goed zolang ze bij je wonen. Maar eens wordt je zelfstandig en dan kom je toch in die "boze" wereld en zijn ze niets gewend en kunnen ze waarschijnlijk amper voor zichzelf opkomen. Of ze zijn je regime zo dzat dat ze zich storten op alles wat ze vroeger nooit mochten. Bij opvoeding hoort ook het alert worden op mogelijke gevaren en de klappen van de zweep kennen. Van fouten leer je.quote:Ik heb een hoogstaand ideaal over het opvoeden van mijn eventuele toekomstige kinderen.
Ik zou ze op het bijzonder onderwijs doen, ik zou met hen op een boerderij gaan wonen en ik zou hen niet met een bepaalde vooringenomenheid opvoeden, dwz: ik zou ze niet met een bepaald geloof opvoeden, ik zou eerder zeggen dat iedereen vanuit zijn of haar positie gelijk kan hebben en dat het gezonde verstand moet uitmaken wie het bij het juiste eind heeft. In ieder geval zou ik mijn kinderen leren te relativeren. Ik denk dat mijn kinderen bij mij in zeker opzicht een vrije jeugd zouden hebben, maar aan de andere kant zou ik hen ook aan banden leggen wat betreft hun voortgang in de grote, boze wereld. Ik zou hen van jongs af aan proberen uit te leggen, waarom ik hen hiertegen zou beschermen, zodat ze niet denken dat ik hen wil pesten.
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 13:34 schreef Paeromius het volgende:
[..]
Naja, behalve dat de twee die je noemt voortkomen uit religie en dus ter discussie kunnen staan of ze echt zo waren.
Ben het deels wel met je eens, maar groot deel ook niet.
Maar dat heeft te maken dat je zo enorm negatief bent over alles dat ik het gewoon niet eens WIL zijn.
Als je overal iets achter zoekt, bij elke actie van mensen denkt aan hun motieven,
hoe kan je dan ooit genieten van het leven?
Misschien is het maar goed dat mensen niet altijd stilstaan bij anderen hun motieven,
en dingen gewoon laten gebeuren en ervaren zoals ze waarschijnlijk bedoeld zijn.
Denk niet dat iedereen altijd bewust bezig is met haar of zijn baat bij iets,
ik iniedergeval niet. Echt puur onbaatzuchtig is niemand.
Maar in een wereld die niet perfect is, zijn er genoeg dingen die toch wel zo voelen.
Jammer dat je dat niet ziet..
Hier verder?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 14:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]dat is het nadeel van teveel nadenken vind ik. Want dan word je keihard geconfronteerd met de zinloosheid van het leven... En hoe cliché het ook mag klinken, soms word je teleurgesteld door je medemens en dan vertrouw je geen mens meer op de wereld. Erg jammer.
Dus ik ben een rasechte pessimist. Doch niet direct een ongelukkigeals je overal pessimistisch tegenaan kijkt, kan het alleen nog maar meevallen
Alleen goede vrienden en familie dringen tot mij door. Anderen zullen moeten bewijzen dat ze te vertrouwen zijn en dat ze oprecht zijn.
Je laatste opmerking over dat ik geen dingen zie die perfect voelen is niet waar.
Ik kan wel degelijk intens genieten, maar misschien wel niet van dingen waar de doorsnee mens van geniet... alhoewel, ik kan genieten van een mooi muziekstuk, van de natuur, van een goed gesprek, van dieren, van mooie mensengoh, nu lijk ik toch best wel heel normaal he
Uh jah, onder welke steen heb jij gelegen?quote:Op donderdag 21 juli 2005 12:19 schreef SomeBataDude het volgende:
De wereld van nu is een wereld van haat, oorlog en onverdraagzaamheid. Toen ik 12 was kende ik het begrip racisme niet eens, nu is bijna elke 12 jarige wel racist, of althans, veel van hen. Toen ik 12 was kende ik alleen WO2 en nu is er constant nieuws over oorlog. De wereld gaat snel bergafwaards en ik wil dan ook geen kinderen. De gedachte alleen al dat er een WO3 op de loer ligt, dat Nederland ten onder gaat aan racisme (er is een zeer sterke opkomst) en dat daar dan een kind in op moet groeien is geen fijne gedachte. Ook roken is de normaalste zaak van de wereld tegenwoordig, en veel jeugd doet het stiekem. Mijn eigen broertje heeft nu al 4x geld van me gejat om sigaretten te kopen. Of drugs, toen ik 12 was was ik bang voor drugsgebruikers, nu gaat de jeugd veelal om met dat soort tuig. Ik bedoel, waar gaat het heen met de wereld van tegenwoordig?
Welkom bij de club. De littekens staan op m'n rug & dijen door hun "strenge opvoeding" en dat terwijl bij m'n broertjes maar wat aangemodderd werd wat dus resulteerde dat ik ze niet meer wil zien en zij thuis twee incarnaties van Adolf Hitler hebben rondlopen met al dat gedoe erbij . . .quote:Op maandag 18 juli 2005 18:25 schreef DarkElf het volgende:
mijn ouders waren erg strengweinig vrijheid, weinig keuzes en veel regels.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |