abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29030066
Een vrij simpele vraag opzich aan de mensen die hier komen,
denk jij over het algemeen positief of negatief?
En wat vind je zelf de voordelen en nadelen daarvan?

TS begint:
Ik ben zelf erg positief en optimisch denkend, zie dingen meestal altijd van de zonnige kant.
En probeer overal (zelfs de meest verneukte dingen) iets positiefs in te zien.
Hierdoor kan ik veel dingen wat beter plaatsen en verwerken.
En kan ik mensen die in dipje zitten zeg maar zich ook wat lekkerder laten voelen,
door ze op de positieve kant van de situatie te wijzen.
Nadeel is alleen, als ik iets positiefs weet zeg ik dit ook altijd,
als ik niks weet.. ben ik stil. En naja, de mensen die dit weten merken dat dus ook.
(Als in. "hmm jij ziet er dus ook niks positiefs meer in, I'm doomed" - zoiets).

Ander nadeel is dat sommige dingen ENORM kunnen tegenvallen.
Voorbeeld hiervan is uitgaan, ik denk positief, hoop op vrolijke dingen en ga zo maar door.
Maar daardoor ligt de 'lat' van het 'leuk zijn' van de avond vrij hoog.. en moet het wel heel speciaal zijn wil ik dat halen.
Hoewel als die lat wel gehaald word, ik ook een avond + gevoel heb

Nu wil positief denken niet zeggen dat ik het altijd even goed zie zitten, maar vaak wel.
Maar als ik dus in een dip zit en zelf ook niks positiefs weet erover, spiraliteert het naar beneden.
Ik loop over het algemeen ook met een glimlach rond...

Dus,
hoe denken jullie?
En wat zien jullie als voordeel/nadeel van dat denken?
pi_29032814
Zelf heb ik lange tijd negatief gedacht, maar ben ermee bezig om dit te veranderen. Mensen die positief zijn raken minder snel depressief, zijn over het algemeen gezonder, en herstellen sneller van ziektes/aandoeningen, om maar een paar voordelen te noemen.
quote:
Ander nadeel is dat sommige dingen ENORM kunnen tegenvallen
Hiermee komen we gelijk op het voordeel van negatief denken, dingen kunnen enorm meevallen. Hoewel negatief denken heel leerzaam kan zijn, is het, naar mijn ervaring, erg nadelig op de langere termijn, dingen zullen vaak juist niet meevallen.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 11:25:11 #3
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29034513
Positief. Niet op het hysterische af, maar absoluut positief.

Voor "hysterisch positief", zie het vriendje van Phoebe uit Friends:
quote:
Parker: Is something wrong?
Phoebe: Wrong? Really? You know the word wrong. Everything isn’t perfect? Everything isn’t magical? Everything isn’t a glow with the light of a million fairies? They were just brake lights, Parker!
Parker: Well, excuse me for putting a good spin on a traffic jam!
Phoebe: You don’t have to put a good spin on everything.
Parker: I’m sorry that’s who I am. I’m a positive person.
Phoebe: No! I am a positive person. You are like Santa Clause on Prozac, at Disneyland, getting laid!

Overigens geldt voor mij juist niet dat de dingen mij daarom tegenvallen. Juist omdat ik meestal positief denk kijk ik vooral naar de dingen die wél leuk, geslaagd, de moeite waard waren.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 11:26:22 #4
47586 DaCybrSrfr
Kan sporen van gluten bevatten
pi_29034551
Zoveel mogelijk positief.
Daar voel ik me zelf prettiger bij en het straalt ook af op mijn omgeving.
Muziek is een heel goed hulpmiddel om je prettiger te voelen en gemakkelijker een positieve houding aan te nemen.
Single father | Aviation enthousiast | Gamer
  vrijdag 22 juli 2005 @ 11:27:33 #5
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_29034585
over het algemeen negatief denk ik.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  vrijdag 22 juli 2005 @ 11:28:24 #6
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_29034614
Ik denk vrijwel negatief.
Veel voordelen heeft het in mijn ogen niet zo. Ik wou dat ik de wereld een stuk positiever bekeek.
Nadelen heeft het dan weer wel. Dat ik soms gek van mezelf word bijvoorbeeld.
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
pi_29035144
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 10:14 schreef Nature het volgende:
Zelf heb ik lange tijd negatief gedacht, maar ben ermee bezig om dit te veranderen. Mensen die positief zijn raken minder snel depressief, zijn over het algemeen gezonder, en herstellen sneller van ziektes/aandoeningen, om maar een paar voordelen te noemen.
Dit herken ik wel. Ik ben zelfs al behoorlijk veranderd hierin. Ik dacht echt veel te negatief en doemdenkerig enzo. Ik raakte er zelfs bijna vrienden door kwijt omdat ze er niet mee om wisten te gaan. Dat was voor mij de druppel en ben keihard eraan gaan werken.

En gelukkig is het goedgekomen

Voor en nadelen weet ik niet precies. Ik sta nu veel beter in het leven, dat weet ik wel. Ik beschouw dat als een groot voordeel
pi_29035249
Ik probeer positief te denken maar over het algemeen heb ik meer redenen om negatief te denken.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 11:55:45 #9
99959 Santjuh
een beetje raar
pi_29035453
Meestal denk ik negatief.. het voordeel eraan is inderdaad dat de meeste dingen meevallen, ik ga immers vaak van het ergste uit.
Het nadeel is dat het leven er eigenlijk niet leuker op wordt, want ook de toekomst zie ik niet positief.
Ik krijg ook wel eens opmerkingen als '''Jezus zeg, wat ben jij pessimistisch!" omdat ik vaak dingen zeg als '''dit gaat me niet lukken'' of ''dit wordt toch niks''.
Ik zou dus wel wat positiever willen zijn, maar het stomme is dat altijd ALS ik eens ergens zin in heb of ergens optimistisch over ben het áltijd ontzettend tegenvalt. En daardoor denk ik vaak dat ik misschien maar beter van het ergste uit kan gaan om mezelf ''voor te bereiden op een tegenslag'' ofzo omdat die er gewoon vaak zijn
Wat je ook doet, doe alsof het de bedoeling was...
  vrijdag 22 juli 2005 @ 12:17:55 #10
118212 r4uz
Die 4 moet een a voorstellen.
pi_29036013
Al dat positieve denken en negatieve denken vind ik maar een beetje onzin.
Ik denk eerder realistisch of naïef.
Naïef kun je als positief beschouwen, en realistisch als negatief, hoe raar dat ook klinkt.
http://www.xs4all.nl/~burter/ <-- mijn liedjes.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 12:24:53 #11
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29036217
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:55 schreef Santjuh het volgende:
Ik krijg ook wel eens opmerkingen als '''Jezus zeg, wat ben jij pessimistisch!" omdat ik vaak dingen zeg als '''dit gaat me niet lukken'' of ''dit wordt toch niks''.
Nofi, maar dat soort mensen zijn echt blóedirritant...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 12:25:47 #12
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29036243
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 12:17 schreef r4uz het volgende:
Naïef kun je als positief beschouwen, en realistisch als negatief, hoe raar dat ook klinkt.
Waarschijnlijk denk jij dus negatief, want ik vind mijn positieve gedachten érg realistisch. Zijn ze ook meestal.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 12:32:26 #13
99959 Santjuh
een beetje raar
pi_29036409
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 12:24 schreef Hik het volgende:

[..]

Nofi, maar dat soort mensen zijn echt blóedirritant...
Tja, het wordt een beetje een gewoonte wanneer er gewoon echt veel dingen misgaan is eigenlijk niet echt makkelijk om af te leren (vind ik zelf dan)
Wat je ook doet, doe alsof het de bedoeling was...
  vrijdag 22 juli 2005 @ 12:43:50 #14
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29036706
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 12:32 schreef Santjuh het volgende:
Tja, het wordt een beetje een gewoonte wanneer er gewoon echt veel dingen misgaan is eigenlijk niet echt makkelijk om af te leren (vind ik zelf dan)
Het zal vast niet makkelijk af te leren zijn (al ben ik er van overtuigd dat het kán), maar het hangt meer van jezelf af dan van de omstandigeheden. Ik ken mensen die jarenlang de meest vreselijke shit meemaken, maar die toch positief in het leven staan en ook mensen die om iedere scheet in een depressie storten.
pi_29037633
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 12:17 schreef r4uz het volgende:
Al dat positieve denken en negatieve denken vind ik maar een beetje onzin.
Ik denk eerder realistisch of naïef.
Interessant punt, heb ik het ook vrij vaak met maat van me over,
die dus inderdaad vrij negatief denkt
En opzich heb je ook wel beetje gelijk hoor over dat negatief wat realistischer is.
Omdat dingen inderdaad vaak tegenvallen

Maar als optimist heb ik trouwens ook vrij vaak gelijk over dingen,
doordat me maat ook wel HEEL erg negatief is

Realisme is een mengeling van optimistisch en negatief denken
Niet zozeer een van beiden. De wereld is zo goed nog niet, maar ook zo slecht nog niet
pi_29040887
Ik denk over het algemeen positief, maar ook erg realistisch. Dat wil eigenlijk zeggen dat ik dus van veel dingen best de schaduwkant zie, maar ervoor kies me er niet al te druk over te maken. Als je rekening houdt met het feit dat dingen mis kunnen gaan of niet zullen lukken (realistisch) kan je er toch nog positief over zijn en zoveel mogelijk proberen dat te voorkomen.

Ik denk dat mijn voordeel is dat ik ook realistisch ben, daardoor zinkt de moed me niet in de schoenen omdat ik dingen te positief heb voorgesteld (als ze alsnog mislukken) maar ga ik ook niet bij voorbaat van het slechtste scenario uit.

Misschien kan je het omschrijven als nuchter met een positieve inslag.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_29040940
Postief natuurlijk.

Mede dankzij D. Wayne Dyer.

Lukt niet altijd hoor, maar je word er wel een stuk gelukkiger van als het wel lukt. Positief denken hoeft trouwens niet irreëel te zijn. Positief denken impliceert geen verwachtingen van je omgeving. Het heeft vooral te maken met de manier waarop je aankijkt tegen en omgaat met dingen die je overkomen.
pi_29041252
Over het algemeen positief, maar er zijn ook wel momenten dat dat niet lukt. Maar als die momenten er dan toch zijn, kan ik het ergens wel weer relativeren...

Maakt het leven een stuk makkelijker, en leuker ook.

In plaats van het slechtste te verwachten, omdat het anders tegen kan vallen, kun je ook gewoon geen verwachtingen hebben. Is een stuk eerlijker, en makkelijker ook nog eens...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_29042548
Niet echt positief of negatief bedoeld maar ik ga doorgaans nergens van uit. Alles wat je dan (extra) krijgt is dan altijd mooi meegenomen, en dus weer positief
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 22 juli 2005 @ 16:39:58 #20
118212 r4uz
Die 4 moet een a voorstellen.
pi_29043723
als het ergens niet meezit met een hoopvolle (positieve?) verwachting is het juist dan de zaak om positief te denken, anders ben je dus alsnog negatief ingesteld, dunkt me.
http://www.xs4all.nl/~burter/ <-- mijn liedjes.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 17:36:04 #21
3869 David
Drum the drums
pi_29045164
meestal nogal negatief.

Het genoegen van een nederlaag smaken heeft wel iets, omdat het ergens ook een overwinning is.

Maar ik merk wel dat ik er soms door mee word gesleept, en daar wil ik aan werken.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 17:48:18 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29045473
Ik denk behoorlijk positief. In sommige kwesties denk ik natuurlijk wel realistisch, maar mijn algehele ervaring is positief.
pi_29045686
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 15:14 schreef djenneke het volgende:
Over het algemeen positief, maar er zijn ook wel momenten dat dat niet lukt. Maar als die momenten er dan toch zijn, kan ik het ergens wel weer relativeren...

Maakt het leven een stuk makkelijker, en leuker ook.

In plaats van het slechtste te verwachten, omdat het anders tegen kan vallen, kun je ook gewoon geen verwachtingen hebben. Is een stuk eerlijker, en makkelijker ook nog eens...
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
  vrijdag 22 juli 2005 @ 19:23:42 #24
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_29047719
Zelf ben ik een behoorlijke doemdenker, zoals de ervaring mij heeft geleerd. Het nadeel is dat het behoorlijk deprimerend kan zijn. Maar ik sta haast nooit met valse verwachtingen. En dat heeft ook wel wat.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_29047740
Negatief, zeker weten. Probeer altijd de goede kanten van dingen te zien maar het negatieve gevoel overheerst.
- God's only excuse is the fact that He doesn't exist -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')