Hiermee komen we gelijk op het voordeel van negatief denken, dingen kunnen enorm meevallen. Hoewel negatief denken heel leerzaam kan zijn, is het, naar mijn ervaring, erg nadelig op de langere termijn, dingen zullen vaak juist niet meevallen.quote:Ander nadeel is dat sommige dingen ENORM kunnen tegenvallen
quote:Parker: Is something wrong?
Phoebe: Wrong? Really? You know the word wrong. Everything isn’t perfect? Everything isn’t magical? Everything isn’t a glow with the light of a million fairies? They were just brake lights, Parker!
Parker: Well, excuse me for putting a good spin on a traffic jam!
Phoebe: You don’t have to put a good spin on everything.
Parker: I’m sorry that’s who I am. I’m a positive person.
Phoebe: No! I am a positive person. You are like Santa Clause on Prozac, at Disneyland, getting laid!
Dit herken ik wel. Ik ben zelfs al behoorlijk veranderd hierin. Ik dacht echt veel te negatief en doemdenkerig enzo. Ik raakte er zelfs bijna vrienden door kwijt omdat ze er niet mee om wisten te gaan. Dat was voor mij de druppel en ben keihard eraan gaan werken.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:14 schreef Nature het volgende:
Zelf heb ik lange tijd negatief gedacht, maar ben ermee bezig om dit te veranderen. Mensen die positief zijn raken minder snel depressief, zijn over het algemeen gezonder, en herstellen sneller van ziektes/aandoeningen, om maar een paar voordelen te noemen.
Nofi, maar dat soort mensen zijn echt blóedirritant...quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:55 schreef Santjuh het volgende:
Ik krijg ook wel eens opmerkingen als '''Jezus zeg, wat ben jij pessimistisch!" omdat ik vaak dingen zeg als '''dit gaat me niet lukken'' of ''dit wordt toch niks''.
Waarschijnlijk denk jij dus negatief, want ik vind mijn positieve gedachten érg realistisch. Zijn ze ook meestal.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:17 schreef r4uz het volgende:
Naïef kun je als positief beschouwen, en realistisch als negatief, hoe raar dat ook klinkt.
Tja, het wordt een beetje een gewoonte wanneer er gewoon echt veel dingen misgaanquote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:24 schreef Hik het volgende:
[..]
Nofi, maar dat soort mensen zijn echt blóedirritant...![]()
Het zal vast niet makkelijk af te leren zijn (al ben ik er van overtuigd dat het kán), maar het hangt meer van jezelf af dan van de omstandigeheden. Ik ken mensen die jarenlang de meest vreselijke shit meemaken, maar die toch positief in het leven staan en ook mensen die om iedere scheet in een depressie storten.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:32 schreef Santjuh het volgende:
Tja, het wordt een beetje een gewoonte wanneer er gewoon echt veel dingen misgaanis eigenlijk niet echt makkelijk om af te leren (vind ik zelf dan)
Interessant punt, heb ik het ook vrij vaak met maat van me over,quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:17 schreef r4uz het volgende:
Al dat positieve denken en negatieve denken vind ik maar een beetje onzin.
Ik denk eerder realistisch of naïef.
Naïef kun je als positief beschouwen, en realistisch als negatief, hoe raar dat ook klinkt.
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 15:14 schreef djenneke het volgende:
Over het algemeen positief, maar er zijn ook wel momenten dat dat niet lukt. Maar als die momenten er dan toch zijn, kan ik het ergens wel weer relativeren...
Maakt het leven een stuk makkelijker, en leuker ook.
In plaats van het slechtste te verwachten, omdat het anders tegen kan vallen, kun je ook gewoon geen verwachtingen hebben. Is een stuk eerlijker, en makkelijker ook nog eens...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |