Hiermee komen we gelijk op het voordeel van negatief denken, dingen kunnen enorm meevallen. Hoewel negatief denken heel leerzaam kan zijn, is het, naar mijn ervaring, erg nadelig op de langere termijn, dingen zullen vaak juist niet meevallen.quote:Ander nadeel is dat sommige dingen ENORM kunnen tegenvallen
quote:Parker: Is something wrong?
Phoebe: Wrong? Really? You know the word wrong. Everything isn’t perfect? Everything isn’t magical? Everything isn’t a glow with the light of a million fairies? They were just brake lights, Parker!
Parker: Well, excuse me for putting a good spin on a traffic jam!
Phoebe: You don’t have to put a good spin on everything.
Parker: I’m sorry that’s who I am. I’m a positive person.
Phoebe: No! I am a positive person. You are like Santa Clause on Prozac, at Disneyland, getting laid!
Dit herken ik wel. Ik ben zelfs al behoorlijk veranderd hierin. Ik dacht echt veel te negatief en doemdenkerig enzo. Ik raakte er zelfs bijna vrienden door kwijt omdat ze er niet mee om wisten te gaan. Dat was voor mij de druppel en ben keihard eraan gaan werken.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:14 schreef Nature het volgende:
Zelf heb ik lange tijd negatief gedacht, maar ben ermee bezig om dit te veranderen. Mensen die positief zijn raken minder snel depressief, zijn over het algemeen gezonder, en herstellen sneller van ziektes/aandoeningen, om maar een paar voordelen te noemen.
Nofi, maar dat soort mensen zijn echt blóedirritant...quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:55 schreef Santjuh het volgende:
Ik krijg ook wel eens opmerkingen als '''Jezus zeg, wat ben jij pessimistisch!" omdat ik vaak dingen zeg als '''dit gaat me niet lukken'' of ''dit wordt toch niks''.
Waarschijnlijk denk jij dus negatief, want ik vind mijn positieve gedachten érg realistisch. Zijn ze ook meestal.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:17 schreef r4uz het volgende:
Naïef kun je als positief beschouwen, en realistisch als negatief, hoe raar dat ook klinkt.
Tja, het wordt een beetje een gewoonte wanneer er gewoon echt veel dingen misgaanquote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:24 schreef Hik het volgende:
[..]
Nofi, maar dat soort mensen zijn echt blóedirritant...![]()
Het zal vast niet makkelijk af te leren zijn (al ben ik er van overtuigd dat het kán), maar het hangt meer van jezelf af dan van de omstandigeheden. Ik ken mensen die jarenlang de meest vreselijke shit meemaken, maar die toch positief in het leven staan en ook mensen die om iedere scheet in een depressie storten.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:32 schreef Santjuh het volgende:
Tja, het wordt een beetje een gewoonte wanneer er gewoon echt veel dingen misgaanis eigenlijk niet echt makkelijk om af te leren (vind ik zelf dan)
Interessant punt, heb ik het ook vrij vaak met maat van me over,quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:17 schreef r4uz het volgende:
Al dat positieve denken en negatieve denken vind ik maar een beetje onzin.
Ik denk eerder realistisch of naïef.
Naïef kun je als positief beschouwen, en realistisch als negatief, hoe raar dat ook klinkt.
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 15:14 schreef djenneke het volgende:
Over het algemeen positief, maar er zijn ook wel momenten dat dat niet lukt. Maar als die momenten er dan toch zijn, kan ik het ergens wel weer relativeren...
Maakt het leven een stuk makkelijker, en leuker ook.
In plaats van het slechtste te verwachten, omdat het anders tegen kan vallen, kun je ook gewoon geen verwachtingen hebben. Is een stuk eerlijker, en makkelijker ook nog eens...
Je hoeft geen negatieve denker te zijn om realistisch tegen zaken aan te kijken. Het is meer hoe je omgaat met wat er gebeurt denk ik.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 19:23 schreef boekenworm het volgende:
Zelf ben ik een behoorlijke doemdenker, zoals de ervaring mij heeft geleerd. Het nadeel is dat het behoorlijk deprimerend kan zijn. Maar ik sta haast nooit met valse verwachtingen. En dat heeft ook wel wat.
Hahaha, dat is wel zo. Alleen ik maak de zaken vaak 10X erger. Kleine onperfectheden zijn rampen. Alles moet voor mij perfect zijn. Van het scheef staan van dingen, tot winkelen, tot het weer. Nooit is iets perfect genoeg.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 19:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je hoeft geen negatieve denker te zijn om realistisch tegen zaken aan te kijken. Het is meer hoe je omgaat met wat er gebeurt denk ik.
Dat heb ik zelf niet.. Het meeste neem ik gewoon zoals het is. Wat ik niet neem zoals het is vecht ik tegen op mijn manier.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 19:36 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Hahaha, dat is wel zo. Alleen ik maak de zaken vaak 10X erger. Kleine onperfectheden zijn rampen. Alles moet voor mij perfect zijn. Van het scheef staan van dingen, tot winkelen, tot het weer. Nooit is iets perfect genoeg.
Riekt autistisch.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 19:36 schreef boekenworm het volgende:
Kleine onperfectheden zijn rampen. Alles moet voor mij perfect zijn. Van het scheef staan van dingen, tot winkelen, tot het weer. Nooit is iets perfect genoeg.
Doe er eens wat mee zou ik zeggen. Zó perfectionistisch leven is echt geen pretje.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 19:48 schreef boekenworm het volgende:
Ben ik ook.
RET is inderdaad een goede methode.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 09:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb zelf heel erg veel aan dit boek gehad.
En dit boek maakt het zeer praktisch toepasbaar. Het klinkt vreselijk pathetisch, maar ik heb mijn huidige levensgeluk voor een groot deel aan dat boek te danken.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 09:49 schreef Viperdesign het volgende:
RET is inderdaad een goede methode..
Is hier ook een audioboek vanquote:Op zaterdag 23 juli 2005 09:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik kan het echt niet laten...
Leestip voor mensen die negatief denken maar daar graag vanaf zouden willen
Ik heb zelf heel erg veel aan dit boek gehad.
Geen idee, maar als het is omdat je een luie lezer bentquote:
Helaas ik kon hem niet vinden via Grabit ... vanavond geen therapie aan huis dus. Ik heb het boekje maar besteld, sluit mooi aan bij m'n studie.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 09:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Geen idee, maar als het is omdat je een luie lezer bent; dit boek leest heel makkelijk.
Edit: er is een Engels audioboek van.
quote:Op zaterdag 23 juli 2005 10:02 schreef sol1tair het volgende:
Helaas ik kon hem niet vinden via Grabit ... vanavond geen therapie aan huis dus. Ik heb het boekje maar besteld, sluit mooi aan bij m'n studie.
M'n emmer latex is halfvolquote:Op zaterdag 23 juli 2005 10:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]Dan kun je leren dat het glas half vol is.
In het gewone leven merken mensen het niet aan me hoor. Ik val er anderen niet mee lastig. Alleen in mijn eigen kamer is het te merken. Terwijl ik als kind geregeld alles recht heb gezet in klassen en winkelsquote:Op vrijdag 22 juli 2005 23:50 schreef Viperdesign het volgende:
[..]
Doe er eens wat mee zou ik zeggen. Zó perfectionistisch leven is echt geen pretje.
De vraag is niet of ánderen er last van hebben, de vraag is of jij er last van hebt... Ik neig ook naar perfectionisme (niet zo sterk als jij trouwens), maar ik heb daar zelf geen last van; ik probeer het juist in mijn voordeel te gebruiken.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 10:18 schreef boekenworm het volgende:
In het gewone leven merken mensen het niet aan me hoor. Ik val er anderen niet mee lastig. Alleen in mijn eigen kamer is het te merken. Terwijl ik als kind geregeld alles recht heb gezet in klassen en winkels.
Wat leuk als mensen je tip ook nog aannemen.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 10:32 schreef Stranger het volgende:
Ik denk zelf over het algemeen extreem negatief. en ben de laatste tijd in gaan zien dat ik daardoor een hoop kansen misloop en mogelijkheden niet benut. Ik zou het graag veranderen, maar weet niet hoe ik er aan moet beginnen, ik blijf dit topic dus in de gaten houden.
Edit: heb het boek besteld, kan niet wachten tot ik het binnen heb.
Mij werd pas verteld dat ik het glas noch half-leeg, noch half-vol zie, maar lek. Trek je conclusiesquote:Op zaterdag 23 juli 2005 09:54 schreef sol1tair het volgende:
[..]
Een hrm-medewerkster die net een cursus gedaan had in communicatie zei ooit tijdens een functioneringsgesprek tegen me dat ik het glas altijd als half-leeg zie i.p.v. half-vol![]()
Ja hoor, het boek kost maar 12,50, dus als het niet helpt is het niet zo erg.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 10:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Wat leuk als mensen je tip ook nog aannemen.Wil je me laten weten of je er iets aan gehad hebt als je het gelezen hebt? Hotmail-adres staat in profiel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |