Ikzelf redelijk vrij, al hebben mijn ouders wel altijd duidelijk laten denken hoe zij over bepaalde dingen dachten, en als dat anders was gaven ze niet de schijn achter me te staan.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 18:19 schreef Haushofer het volgende:
Best wel vrij. Eigenlijk vind ik dat mn ouders het niet beter hadden kunnen doen. Veel mocht, weinig niet, heb alle kansen gekregen die ik kon krijgen, ze hebben me altijd gerespecteerd in wat ik doe... geeft je wel een mooi stukje bagage mee voor de rest van je leven.
Dat geldt niet voor iedereen. Zo moet je geen ouders hebben met psychologische problematiek. Mijn ouders deden maar wat, omdat ze door hun problemen met zichzelf bezig waren. Zij vinden dat ze het redelijk hebben gedaan, bij confrontatie klopt er nooit iets van wat ik zeg (zei, want ik zie ze al jaren niet meer). Als mensen mij vragen hoe ik ben opgevoed zeg ik dan altijd voor de grap: "niet?!". Heb veel zelf uit moeten zoeken, kreeg geen antwoord op vragen en qua opleiding vroegen ze nooit echt waar ik nu eigenlijk naar school wilden. Vraag mezelf dan ook wel eens af of ik niet van de melkboer ben of zo. Ben goed terecht gekomen (eerlijk gezegd beter dan mijn ouders).quote:Op dinsdag 19 juli 2005 18:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
'Kwalijk nemen' heeft niet zoveel zin achteraf, maar je kunt wel tot de conclusie komen dat ze fouten hebben gemaakt en dat jij het anders zou doen. 't Heeft ook zo weinig nut om je ouders te vertellen wat ze fout hebben gedaan, want voor de toekomst hebben ze niks aan zulke opbouwende kritiek. Opvoeden doe je normaal gezien immers maar één keer. Maar je kunt je ouders natuurlijk best vragen waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt o.i.d.
De kans is groot dat dat idd niet zo is. En dan kun je je natuurlijk afvragen of iemand iets kan doorgeven wat 'ie zelf niet heeft. Maar ja, je hoeft nu eenmaal geen toelatingsexamen te doen om vader of moeder te mogen worden.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 18:20 schreef Alicey het volgende:
Maar de ouders die daar niet in slagen, zijn die zelf wel onafhankelijk, verantwoordelijk en zelfverzekerd?
Dat is wel herkenbaar idd. Maar ik vind het ook verbazingwekkend hoe weinig mensen een écht goeie relatie met hun ouders hebben...quote:Op dinsdag 19 juli 2005 18:33 schreef Nickthedick het volgende:
Vrijdenkend gelukkig. Ik ben nu nog steeds pragmatisch ingesteld dankzij mijn opvoeding. Een probleem van zo'n opvoeding is: dat je merkt hoe weinig mensen zelfstandig kunnen nadenken en eigenlijk kuddedieren zijn; daardoor ben ik redelijk ongeduldig en bot (in de algemene opinie).
Ik kan wel zeggen dat ik een goeie relatie met m'n ouders heb (maar dat is ook pas geleidelijk gekomen sinds m'n 18e)..quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is wel herkenbaar idd. Maar ik vind het ook verbazingwekkend hoe weinig mensen een écht goeie relatie met hun ouders hebben...
Bij mij eigenlijk altijd erg goed geweest.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:29 schreef Nickthedick het volgende:
Ik kan wel zeggen dat ik een goeie relatie met m'n ouders heb (maar dat is ook pas geleidelijk gekomen sinds m'n 18e)..
Tot op welke leeftijd en tot op welke hoogte?quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:33 schreef MaLo het volgende:
Maar uiteindelijk beslissen wij als ouders wat er gaat gebeuren.
Maar kan ze bij je terecht met onzekerheden en problemen op dat gebied...?quote:ik wil niet haar vriendin zijn tegenover wie ze in geuren en kleuren al haar seksavontuurtjes uit de doeken gaat doen.
Dat ligt aan haar gedrag. Hoe volwassener haar gedrag, hoe meer zeggenschap ze uiteindelijk zal krijgen.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Tot op welke leeftijd en tot op welke hoogte?
Dat natuurlijk wel. Ik wil wel open zijn over seks en vragen van haar zal ik uiteraard beantwoorden. Maar voor de giebelverhalen heb ik liever dat ze naar vriendinnen gaat.quote:Maar kan ze bij je terecht met onzekerheden en problemen op dat gebied...?
Bij mij is het ook nooit 'slecht' geweest, maar je bent nu gelijkwaardig.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Bij mij eigenlijk altijd erg goed geweest.
Dat 'volwassen gedrag' kun je pas leren als je daadwerkelijk verantwoordelijkheid krijgt en ermee mag experimenteren, als je het mij vraagt...quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:41 schreef MaLo het volgende:
Dat ligt aan haar gedrag. Hoe volwassener haar gedrag, hoe meer zeggenschap ze uiteindelijk zal krijgen.
Gelukkig.quote:Dat natuurlijk wel. Ik wil wel open zijn over seks en vragen van haar zal ik uiteraard beantwoorden.
quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:43 schreef Nickthedick het volgende:
Bij mij is het ook nooit 'slecht' geweest, maar je bent nu gelijkwaardig.
Ik (eigenlijk moet ik zeggen wij, mijn vriend en ik zijn het hier helemaal over eensquote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat 'volwassen gedrag' kun je pas leren als je daadwerkelijk verantwoordelijkheid krijgt en ermee mag experimenteren, als je het mij vraagt...
[..]
quote:Gelukkig.
Dat klinkt goed.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:48 schreef MaLo het volgende:
Ik (eigenlijk moet ik zeggen wij, mijn vriend en ik zijn het hier helemaal over eens) wil haar niet in één keer een heleboel verantwoordelijkheid geven, maar het gefaseerd "aanbieden".
Het is echt afhankelijk van hoe haar karakter zich zal ontwikkelen. Zoals ik schreef, zal ze altijd haar mening mogen geven. Misschien merken we al heel snel dat ze goed nadenkt en weloverwogen beslissingen neemt. Dat is dan voor mij een signaal dat ze waarschijnlijk meer verantwoordelijkheid aankan.
Helaas niet nee..quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
De kans is groot dat dat idd niet zo is. En dan kun je je natuurlijk afvragen of iemand iets kan doorgeven wat 'ie zelf niet heeft. Maar ja, je hoeft nu eenmaal geen toelatingsexamen te doen om vader of moeder te mogen worden.
Ja, dat klopt. Mijn moeder begon dan altijd spottende grapjes te maken. Dan was het zo over hoor.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 18:33 schreef Nickthedick het volgende:
Kinderen van tegenwoordig zijn zo brutaal omdat ze teveel aandacht krijgen en niet gewoon met rust gelaten worden als ze een keer janken. Als ik vroeger iets had, werd me gewoon verteld dat ik me niet aan moest stellen; het werkte wel.![]()
Dat heb je zelf in de hand.quote:[b]Op dinsdag 19 juli 2005 21:33
Ik hoop niet dat ik later van die vervelende koters heb.
Dat soort straffen vind ik dus de plank behoorlijk misslaan. Het is kinderachtig en tiranniek. En je schiet er weinig mee op. Ik vind dat je een tiener op een meer volwassen manier moet benaderen. Hem ook met serieuze argumenten laten merken waarom er die regel is en ook open staan voor zijn/haar mening en daar iets mee doen.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:33 schreef MaLo het volgende:
Uitgaan was aan zeer strenge regels gebonden. Een half uur te laat thuis was 4 weken niet uitgaan.
Ik weet niet hoeveel het was bij je maar ik vind het op zich niet slecht om te laten doen. Ik heb ook geregeld klussen moeten doen. Het is leerzaam en je merkt dat het allemaal niet vanzelf gebeurt. Toen ik nog thuiswoonde moest ik bijvoorbeeld iedere week koken en gemiddeld eens in de 2 weken moesten mn broertje en ik onze kamers en badkamer (we hadden een eigen badkamer) schoonmaken.quote:Ik moest vrij veel doen in het huishouden. Nu ik al 6 jaar op mezelf woon, heb ik er nog steeds een gruwelijke hekel aan.
Nou ja, mijn ouders hebben me altijd duidelijk gemaakt dat ik oudere mensen toch maar met U moet aanspreken, en altijd respect voor mensen moet hebben enzo. Maar dat heeft weinig met een vrije of niet-vrije opvoeding te doen. Ikzelf vind dat ik best wel vrij ben opgevoed, maar dat zie ik meer in de dingen die ik graag doe, en zaken als uitgaan, vriendinnetjes ed. Mn moeder heeft me wel duidelijk gemaakt dat als ik als kind ooit iets zou stelen, dat ik flink, maar dan ook echt flink de lul zou zijn.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederland barst van de slechtopgevoede grote bek gevende ongemanierde horken, de hufterigheid en onbeschoftheid is vreselijk.
Toch proberen met je ouders te praten over dit soort dingen. Het gaat er je voornamelijk om dat ze de mensen met wie je omgaat niet goedkeuren? Kennen je ouders de mensen met wie je omgaat wel? Als ze een paar keer bij je thuis komen en je ouders merken dat je vrienden je niet bijtenquote:Op woensdag 20 juli 2005 21:16 schreef hey_jude het volgende:
Niet streng maar wel aan het handje gehouden.
Nu nog steeds en daar baal ik van. Ik ben helemaal niet 'wild', regels bij het uitgaan ook nooit problemen mee ofzo, maar omdat ik op mn 15e een fout vriendje gehad heb word ik op dat gebied
verschrikkelijk gecontroleerd en dat is heel vervelend. Ik mag toch op mn 19e wel zelf kiezen met wie ik omga? Ik heb het fijn bij papa en mama thuis maar wil zo graag een beetje meer vrijheid.
Misschien ook handig om te vermelden dat noch ik of mn ouders hele erge praters zijn. Met problemen ga ik altijd naar anderen. Niet omdat ze niet willen luisteren, maar omdat ze me niet begrijpen.
Ik heb goed met geld om leren gaan, een (volgens mij) voldoende schulds- en plichtsbesef etc., dus ik mag verder ook niet klagen over mn opvoeding hoor!
Maar, nu we het er toch over hebben, iemand tips?
Als ze stiekem gesprekken afluistert, dan lijkt het mij dat het niet echt goed zit met de relatie... Vertel hen gewoon wat je dwars zit, probeer het goed uit te leggen. Als je dat in een gesprek lastig vindt, schrijf het dan eerst voor jezelf op, of schrijf ze zelfs een brief...quote:Op woensdag 20 juli 2005 22:19 schreef hey_jude het volgende:
De meeste mensen kennen ze wel, anderen niet, studievrienden/vriendinnen enzo. Als ik daar dan ga logeren is het ook van "wie is dat, waar woont ze etc."
Praten wil ik wel, maar hóe? Ik heb sinds kort een nieuwe vriend maar ze weten nog maar nauwelijks dat mn vorige relatie uit is. T makkelijkste is gewoon om mn moeder gewoon mee te laten luistern als ik met mn vriendinnen aan de telefoon zit (dat doet ze, stiekem) Hoef ik het zelf niet te vertellen.
Okidokie!quote:Op woensdag 20 juli 2005 22:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Misschien kun je hier beter even een apart topic over openen...
Intressant topic ja, ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat het nog zoveel response zou krijgen, en het is best boeiend te lezen hoe mensen zijn opgevoed. En dat de huidige jeugd verwende, arrogante mormels zijn....dat is maar al te waarquote:
quote:Op donderdag 21 juli 2005 09:36 schreef SomeBataDude het volgende:
[..]
Intressant topic ja, ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat het nog zoveel response zou krijgen, en het is best boeiend te lezen hoe mensen zijn opgevoed. En dat de huidige jeugd verwende, arrogante mormels zijn....dat is maar al te waarAls dat onze toekomst is dan verhuis ik wel naar Canada ofzo
Maar mijn mening is nu: Vrij opgevoede mensen/kinderen zijn over het algemeen verantwoordelijker dan streng opgevoede mensen/kinderen. Tenminste, die indruk krijg ik in dit topic. Maar blijf doorgaan met posten
![]()
Ik had het "twijfelen of we kinderen mogen krijgen" laatst nog na een schokkend gesprek met een moeder van een 19 -jarige cliente. Moeder houdt haar kind thuis, omdat moeder bang is om alleen te zijn.quote:Op donderdag 21 juli 2005 10:28 schreef Viking84 het volgende:
[..]dat ben ik met je eens. Het kan zijn dat ik met deze post wat off topic ga, maar dat moet je dan maar voor lief nemen
Ik zit namelijk ernstig te betwijfelen of wij het recht hebben om kinderen op deze wereld te zetten, zeker als je ziet wat de maatschappij ervan bakt. Hoe kun je kinderen in deze tijd ooit nog opgroeien tot verstandige en betrokken wezens als voortdurend het verderf op de loer ligt? Ik heb een hoogstaand ideaal over het opvoeden van mijn eventuele toekomstige kinderen.
Ik zou ze op het bijzonder onderwijs doen, ik zou met hen op een boerderij gaan wonen en ik zou hen niet met een bepaalde vooringenomenheid opvoeden, dwz: ik zou ze niet met een bepaald geloof opvoeden, ik zou eerder zeggen dat iedereen vanuit zijn of haar positie gelijk kan hebben en dat het gezonde verstand moet uitmaken wie het bij het juiste eind heeft. In ieder geval zou ik mijn kinderen leren te relativeren. Ik denk dat mijn kinderen bij mij in zeker opzicht een vrije jeugd zouden hebben, maar aan de andere kant zou ik hen ook aan banden leggen wat betreft hun voortgang in de grote, boze wereld. Ik zou hen van jongs af aan proberen uit te leggen, waarom ik hen hiertegen zou beschermen, zodat ze niet denken dat ik hen wil pesten. Ik wil dat ze boven de wereld komen te staan, dat ze verstandiger handelen dan hun mede-wereldburgers (oeh, dat klinkt arrogant). Maar ik weet niet of mijn kinderen dat zouden begrijpen
In ieder geval ook wel interessant om eens te bespreken hoe de Fok!kers hun eigen kinderen zouden opvoeden
Het klinkt hippie-achtigquote:Op donderdag 21 juli 2005 10:28 schreef Viking84 het volgende:
[..]dat ben ik met je eens. Het kan zijn dat ik met deze post wat off topic ga, maar dat moet je dan maar voor lief nemen
Ik zit namelijk ernstig te betwijfelen of wij het recht hebben om kinderen op deze wereld te zetten, zeker als je ziet wat de maatschappij ervan bakt. Hoe kun je kinderen in deze tijd ooit nog opgroeien tot verstandige en betrokken wezens als voortdurend het verderf op de loer ligt? Ik heb een hoogstaand ideaal over het opvoeden van mijn eventuele toekomstige kinderen.
Ik zou ze op het bijzonder onderwijs doen, ik zou met hen op een boerderij gaan wonen en ik zou hen niet met een bepaalde vooringenomenheid opvoeden, dwz: ik zou ze niet met een bepaald geloof opvoeden, ik zou eerder zeggen dat iedereen vanuit zijn of haar positie gelijk kan hebben en dat het gezonde verstand moet uitmaken wie het bij het juiste eind heeft. In ieder geval zou ik mijn kinderen leren te relativeren. Ik denk dat mijn kinderen bij mij in zeker opzicht een vrije jeugd zouden hebben, maar aan de andere kant zou ik hen ook aan banden leggen wat betreft hun voortgang in de grote, boze wereld. Ik zou hen van jongs af aan proberen uit te leggen, waarom ik hen hiertegen zou beschermen, zodat ze niet denken dat ik hen wil pesten. Ik wil dat ze boven de wereld komen te staan, dat ze verstandiger handelen dan hun mede-wereldburgers (oeh, dat klinkt arrogant). Maar ik weet niet of mijn kinderen dat zouden begrijpen
In ieder geval ook wel interessant om eens te bespreken hoe de Fok!kers hun eigen kinderen zouden opvoeden
Er is veel rottigheid in de wereld. Dat is er altijd al geweest, alleen nu worden we er veel meer mee geconfronteerd. Door televisie en internet merken we er veel meer van. En het komt ook steeds dichterbij, door o.a. de aanslagen in de westerse wereld (9/11, Pim Fortuijn, Madrid, Londen, Theo van Gogh).quote:Op donderdag 21 juli 2005 12:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Bijna elke twaalfjarige een racist?Waar wóón jij???
Er wordt steeds minder gerookt, ook onder jongeren.
Wat een pessimisme hier zeg. En geloof me, honderd jaar terug riep men hetzelfde. 'Vroeger' was niet 'beter'.
Hoe denk jij dat opvoeding (om maar bij het topic te blijvenquote:Op donderdag 21 juli 2005 12:34 schreef SomeBataDude het volgende:
Er is veel ellende, maar niemand doet er iets aan. Egoisme heerst.....kennelijk
Tjah als je over zoiets twijfelt kan je beter (nog) geen kinderen nemen (no flame intended)quote:Op donderdag 21 juli 2005 10:28 schreef Viking84 het volgende:
Ik zit namelijk ernstig te betwijfelen of wij het recht hebben om kinderen op deze wereld te zetten, zeker als je ziet wat de maatschappij ervan bakt. Hoe kun je kinderen in deze tijd ooit nog opgroeien tot verstandige en betrokken wezens als voortdurend het verderf op de loer ligt?
Persoonlijk zou ik ze in het diepe gooien. op een normale school, midden in "de maatschappij", en hun er zo goed als mogelijk doorheen loodsen. Vroeg of laat komen ze toch in aanraking met "die maatschappij" en als ze dan op de momenten dat ze wat tegenwicht moeten geven dat ook in zich hebben anders loopt het fout af en worden ze verzwolgen.quote:Ik heb een hoogstaand ideaal over het opvoeden van mijn eventuele toekomstige kinderen.
Ik zou ze op het bijzonder onderwijs doen, ik zou met hen op een boerderij gaan wonen
niets aan toe te voegen geheel eensquote:en ik zou hen niet met een bepaalde vooringenomenheid opvoeden, dwz: ik zou ze niet met een bepaald geloof opvoeden, ik zou eerder zeggen dat iedereen vanuit zijn of haar positie gelijk kan hebben en dat het gezonde verstand moet uitmaken wie het bij het juiste eind heeft.
Ik zou ze geheel vrij laten om hun eigen fouten te maken, door fouten te maken krijg je ervaring, door ze te helpen om een passende oplossing te vinden leer je ze meer dan ze alsmaar te beschermen.quote:In ieder geval zou ik mijn kinderen leren te relativeren. Ik denk dat mijn kinderen bij mij in zeker opzicht een vrije jeugd zouden hebben, maar aan de andere kant zou ik hen ook aan banden leggen wat betreft hun voortgang in de grote, boze wereld. Ik zou hen van jongs af aan proberen uit te leggen, waarom ik hen hiertegen zou beschermen, zodat ze niet denken dat ik hen wil pesten. Ik wil dat ze boven de wereld komen te staan, dat ze verstandiger handelen dan hun mede-wereldburgers (oeh, dat klinkt arrogant). Maar ik weet niet of mijn kinderen dat zouden begrijpen
quote:In ieder geval ook wel interessant om eens te bespreken hoe de Fok!kers hun eigen kinderen zouden opvoeden
hier in de omgeving ( amsterdam ) ervaar ik dat zelf toch heel anders degenen die vrij zijn opgevoed staan juist veel opener tegen over andere invloeden degen die streng zijn opgevoed komen buiten weten niet wat ze er mee aan moeten en gooien al hun haat richten buitenlanders en zijn juist arrogant en asociaal ( lijkt wel of ze bang zijn oid )quote:De racistjes die ik ken, en de arrogante kindjes die ik ken zijn vrij opgevoed. De mensen die ik ken en die streng opgevoed zijn die zijn netjes en beschaafd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |