quote:
Op zondag 17 juli 2005 22:52 schreef Merovingian. het volgende:Op je politieke kijk wil ik dan wel 1 reactie maken.
In theorie heeft de VS dit inderdaad. Die grondwet werd meer dan 200 jaar geleden bijna waterdicht getimmerd, wat een flinke dorn in het oog is geweest van een hoop machtige figuren, want die heeft ervoor gezorgd dat zelfs zo'n hopeloos corrupt systeem vandaag de dag nog steeds (half) overeind staat.
En in essentie nog steeds democratischer is dan bijvoorbeeld het "verenigd Europa", of die potentiele supermacht, China, om maar wat te noemen. Rusland hoeven we het al niet eens meer over te hebben.
quote:
Bush is een neo-fascistische dictator in hart en nieren, net als al zijn goede neocon vriendjes om hem heen.
Links extremistisch gelul waar geen enkel bewijs voor is. Over 3,5 jaar is het gewoon: doei Bush. Bedankt voor je bijdrage.
quote:
Het is al ongelofelijk dat je een president als de Bushes kunt hebben terwijl hun vader / overgrootvader was gepakt voor landverraad door de Nazis tot 1943 te financiëren. Het is nog ongelofelijker dat dit alleen in nog geen handjevol kranten is verschenen terwijl iedereen dol is op schandalen en de originele krantenberichten en documenten voor het oprapen liggen.
![]()
Weet je hoeveel Nederlanders het op een akkoordje hebben gegooid met de Duitsers destijds? Die opa zal best stout geweest zijn, heeft geen fuck te maken met Dubya. Zullen we bij jou dat soort informatie er ook eens bij halen om je door het slijk te halen? Ik denk toch niet dat je dat echt normaal zou vinden, wel?
Maar ik begrijp al van de reactie hierboven dat mensen dit een goede "onderbouwing" vinden, ja dan houd elke discussie wel op natuurlijk.
quote:
Het enige wat deze figuren in toom heeft gehouden is hun grondwet, die nu harder als ooit tevoren wordt afgebroken. Als je dat niet kan zien met jouw politieke kennis wil je het niet zien.
Natuurlijk proberen ze hun macht te vergroten. Maar het Amerikaanse systeem is echt wel bestand tegen hun pogingen de grenzen op te rekken. En je moet ook zeker tegen sommige pogingen waarschuwen, maar je moet niet vervallen in paranoia.
De Amerikaanse samenleving is al 200 jaar onderhevig aan een slingerbeweging van links naar rechts en vv, waarvan de ergste uitslagen gedempt worden door het systeem.
Een rechtse Amerikaan wil geen totalitair regime en wereldheerschappij. Rechtse Amerikanen willen leuk gevonden worden, veel geld verdienen, en de rol van de overheid terugdringen ipv vergroten. Dat is ook de reden dat rebelse Amerikanen als Iggy Pop op Bush stemmen "Fuck authority".
quote:
En waarom er zo wordt afgegeven op tsaar Putin is omdat hij de oligarchs eruit geschopt heeft, wat voor gigantische problemen kan gaan zorgen als Putin de oliekraan dichtdraait (afwisseld nr 1 of nr 2 olieproduceerder in de wereld). Human rights... my ass. Putin heeft alleen geen last van zoiets irritants als een goed in elkaar gezette Amerikaanse grondwet en een volk dat al generaties lang een behoorlijke mate van vrijheid en welvaart gewend is (wat niet automatisch wilt zeggen dat ze veel invloed hebben).
Zoals gezegd, het Amerikaanse volk heeft meer zeggenschap op heel veel niveaus dan de enige vergelijkwaardige democratie, West-Europa.
Als er een grote bedreiging voor redelijk uitgewerkte politieke systemen is, dan is het wel corruptie. De USA scoort gewoon goed op dit terrein. Net zoals de Noord-Europese landen en Nederland, maar dan houdt het wel op.
http://www.icgg.org/corruption.cpi_2004.html Over Rusland en Putin zullen we het dan maar niet hebben. Als er een potentiele dictator en fascist aan het hedendaagse firnament staat is hij het wel.
quote:
Waarom men de laatste jaren zo de druk aan het opvoeren is weet ik niet helemaal zeker. Het systeem werkte prima waarbij je publiekelijk praat over democratie en mensenrechten, terwijl je onder de tafel de derde wereld uitwringt, een imperium opbouwt en ladingen geld verdiend. Waarschijnlijk komen er onplezierige tijden aan door een grondstofgebrek. Natuurlijk zijn de Bushes en neocons als Rumsfeld en Cheney wel even wat extremer als Clinton en Gore.
Wat een bak cliches trek je weer open. De derde wereld "uitwringt"? De derde wereld landen die kapitalisme hanteren en niet afhankelijk willen zijn van hulp renderen substantieel beter dan de landen die dat niet doen.
www.johannorberg.net.
Als er een ding is wat de derde wereld niet goed bekomen is dan is het wel de paternalistische mentaliteit van links Europa.
Onder Bush en Blair (grotendeels aan Blair te danken natuurlijk, maar toch) gebeurt er meer dan ooit tevoren voor de arme landen, overigens.
Dat imperium van de Bushes is helemaal niet zo bijzonder in zakelijk opzicht. Ik ken mensen in mijn omgeving die het beter doen. Je ziet halve waarheden en knoopt van alles aan elkaar en de "NWO" is geboren.
De Olie. Geloof jij dat welgestelde mensen met invloed alles ophangen aan 1 product? Dat zou betekenen dat ze werkelijk in het belang van het Amerikaanse volk denken...
Ik geloof er geen zak van. Je spreid je belangen en de olie is daar maar een klein onderdeel van. Dat is het persoonlijke niveau. Dan heb je nog het landsbelang en de machtspolitiek van de VS, waar olie (nu nog) een belangrijke rol in speelt. Ik denk niet dat de afwegingen van Clinton fundamenteel anders zouden zijn geweest indien hij nog aan de macht was geweest. Ja, toen het allemaal niet zo snel en soepel verliep in Irak begon hij bij te draaien. Opportunistisch als hij is.
quote:
Maargoed, jij staat waarschijnlijk achter de oorlog in Irak, de driedubbele tours-of-duty die de soldaten nu moeten draaien en de door de US Army Intelligence getrainde death-squads (zoals gewoonlijk) die er nu de dienst uitmaken en iedere verdachte verzetsstrijder doodmartelen met boren en heggescharen. De problemen van verarmd uranium zijn nooit bewezen, de regio is helemaal niet compleet gedestabiliseerd, en tsaar Putin heeft snel Saddam's WMD overgenomen. Niet?
Geen idee. Ik sta wel achter die oorlog, dat er de nodige blunders gemaakt worden in de uitwerking is duidelijk. Vraag is of het terecht is dat je achteraf zegt "ze hadden er gelijk met een half miljoen man in moeten gaan, dan was het verhaal in een half jaar afgewerkt". Ik geloof wel dat daar de kern van het probleem ligt.
quote:
Hell, laat die dienstplicht nu maar komen, want democratie en welvaart moeten verspreid worden.
Die komt er niet.