quote:Welke bios in A'dam?
Op maandag 22 oktober 2001 17:14 schreef Wicky-de-Viking het volgende:
Yep, sinds dit weekend. kzag hem in A'dam.
Dan maar afwachten.
Zeg Discovery of Heaven draait alleen nog maar in A'dam, waarom krijgen die lijers daar voorrang?
Lijkt US wel t.o.v. Europa
Fantastisch om hem eindelijk op een groot scherm te zien
quote:Welke scènes zitten niet in het origineel?
Op maandag 22 oktober 2001 17:09 schreef Wicky-de-Viking het volgende:
3,5 uur! Dit weekend gezien. De orginele versie uit '79 kan ik nagenoeg dromen, minstens 15 keer gezien. De niwue versie biedt 58 minuten extra. Niets commerciele onzin, maar daadwerkelijk een verrijking van de film. Zelfs het einde wordt na al die jaren duidelijk.
quote:Ik vond het begin indrukwekkend. De gevechtsscènes zijn erg goed gedaan. Daarnaast vond ik de rol van Robert Duvall erg sterk. Sowieso biedt de film een aantal intense scènes.
Iemand al gezien...en jullie mening?
Vreemd genoeg had ik niet altijd ècht het gevoel dat het om een oorlogsfilm ging. Ik voelde niet zo zeer de sfeer die daar bij hoort. Dieptepunt van de film vond ik het einde, het laatste half uur zeg maar. Daar kon ik helemaal niks mee. Vervelend einde aan een op zich boeiende film.
quote:A.N. xtra scenes
Op zaterdag 09 februari 2002 15:14 schreef Arcee het volgende:[..]
Welke scènes zitten niet in het origineel?
iig geval die scenes bij die fransen niet en een stukje met die playmates
In A.N. vind ik de sfeer, psychische teloorgang van personen en de impact van zo'n oorlog met een onzichtbare vijand goed weergegeven. (hoewel ik dat natuurlijk niet uit de praktijk weet...)Ik denk dat het veel verder gaat dan de gemiddelde Vietnam film, USA de goeien, V.C. de slechten en schieten maar. In A.N. gaat het meer om het psuchologische verhaal, en Coppola heeftdat op een aardige manier duidelijk gemaakt, om over de shots nog maar niet te beginnen...wonderschoon.
Beetje lastig uitteleggen misschien...
quote:Maar je had de achterliggende gedachte van de film dus niet door? Het einde was juist het sterkste onderdeel aan de film. De hele opbouw van de film laat zien dat de hoofdpersoon zich gaat realiseren dat hij slechts een pion is in een spel. En naarmate hij dichter bij diegene komt die hij moet opsporen, realiseert hij zich meer en meer dat die zijn eigen 'pion-positie' doorhad, en er tegenin is gegaan.
Op zaterdag 09 februari 2002 15:14 schreef Arcee het volgende:
Ik vond het begin indrukwekkend. De gevechtsscènes zijn erg goed gedaan. Daarnaast vond ik de rol van Robert Duvall erg sterk. Sowieso biedt de film een aantal intense scènes.Vreemd genoeg had ik niet altijd ècht het gevoel dat het om een oorlogsfilm ging. Ik voelde niet zo zeer de sfeer die daar bij hoort. Dieptepunt van de film vond ik het einde, het laatste half uur zeg maar. Daar kon ik helemaal niks mee. Vervelend einde aan een op zich boeiende film.
Voor mij is Apocalypse Now! - Redux een absoluut meesterwerk, waar je elke keer dat je hem ziet nieuwe dingen in blijft zien.
quote:Idd, maar door de vormgeving van het einde kwam dat bij mij totaal niet over. Het had gewoon geen impact. Ik vond het een vervelend einde aan een toch al lange zit.
Op maandag 11 februari 2002 00:04 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Maar je had de achterliggende gedachte van de film dus niet door? Het einde was juist het sterkste onderdeel aan de film. De hele opbouw van de film laat zien dat de hoofdpersoon zich gaat realiseren dat hij slechts een pion is in een spel. En naarmate hij dichter bij diegene komt die hij moet opsporen, realiseert hij zich meer en meer dat die zijn eigen 'pion-positie' doorhad, en er tegenin is gegaan.
De impact van No Man's Land was vele malen groter bij mij: BIG TIP : No Man's Land
quote:En weer voor de 16e keer stukjes van gezien en van genoten.
Op zaterdag 27 september 2003 23:54 schreef SunChaser het volgende:
Nu de originele versie op Veronica/V8
Het blijft de ultieme psycho/oorlogsfilm voor mij.
Met als hoogtepunt natuurlijk Kilgore..... SUPER!
quote:Hiervan vind ik eigenlijk alleen het 1e deel BRILJANT. 2e deel valt beetje tegen. Platoon blijft gewoon super. Toch is AN Redux een prachtige film. Je moet er alleen wel zin in hebben en de diepere betekenis willen zien.
Op zondag 28 september 2003 02:40 schreef Kage het volgende:
mm, hij viel mij wat tegen, maar ik had ook teveel een oorlogsfilm ala Full Metal Jacket of Platoon in gedachten.. nou jah, mayb moet ik hem nog eens kijken, als ik ooit de dvd goedkoop tegenkom koop ik hem wel
weet iemand trouwens of de documentaire van Apocalypse Now ergens te krijgen is (liefst online met ondertiteling?? Ben erg nieuwsgierig.
Weer ouderwets genoten.
quote:Tja Heart of Darkness, ben er erg benieuwd naar, maar waar is die te krijgen?? iemand tips??
Op zondag 28 september 2003 08:38 schreef SunChaser het volgende:
Heart of Darkness is nog beter, maar dan moet je wel eerst AN zien natuurlijk. Dennis Hopper die onhandelbaar is, Marlon Brando die voor een uurtje of wat de monologen in de grot improviseert tot grote woede van FFC, het eindeloos herschrijven van het script door FFC. Echt fantastisch.
Dat was tres tres ridicules inderdaadquote:Op donderdag 4 maart 2004 10:21 schreef sweek het volgende:
Heb de Redux versie gezien gisteren, en hij was erg mooi inderdaad... maar ik vond ook dat er wel wat zwakkere momenten in zaten, zoals het gedeelte bij de Fransen. Dat had voor mij echt niet gehoeven.
Het is vietnam on drugsquote:Ook ik had niet het gevoel dat het om een echte oorlogsfilm ging, in ieder geval niet meer na het eerste grote gevecht om te kunnen surfen... Duvall was inderdaad sterk, maar eigenlijk was de hele cast dat wel in deze film..
Pcies, ik vind juist dat AN juist een goed beeld schetst van de waanzin van oorlog en in die zin de beste oorlogsfilm die ik kenquote:Op donderdag 4 maart 2004 12:07 schreef kamagurka het volgende:
Het is vietnam on drugsHij is veel afstandelijker en abstracter dan de meeste oorlogsfilms. Het boek trouwens ook. Maar hij bevat een paar van de mooiste beelden en scenes die ik ooit op het witte doek heb mogen ervaren!
You said itquote:Op donderdag 4 maart 2004 12:24 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Pcies, ik vind juist dat AN juist een goed beeld schetst van de waanzin van oorlog en in die zin de beste oorlogsfilm die ik ken![]()
Dat stuk met die Fransen is een toevoeging van de Redux-versie, dat zit niet in het origineel (of iig veel korter, maar volgens mij helemaal niet).quote:Op donderdag 4 maart 2004 10:21 schreef sweek het volgende:
Heb de Redux versie gezien gisteren, en hij was erg mooi inderdaad... maar ik vond ook dat er wel wat zwakkere momenten in zaten, zoals het gedeelte bij de Fransen. Dat had voor mij echt niet gehoeven.
Oh, daar had ik niet zo'n last van. Ik heb 'm op DVD en ongeveer een half jaar geleden gekeken. Ik ging ervan uit om het in 2 sessies te doen (vanwege lengte), maar ik was toch wel weer zo gegrepen dat ik in 1 rukje heb uitgekeken. En als liefhebber kon ik het wel waarderen dat ie net iets anders is dan het orgineelquote:Op donderdag 4 maart 2004 12:33 schreef kamagurka het volgende:
[..]
You said it![]()
Eigenlijk is het gewoon de beste film die ik ken. Maar NIET in redux-versie! Ik vind dat ie veel aan kracht inboet in de redux-variant
same herequote:Op dinsdag 23 oktober 2001 15:44 schreef BobRooney het volgende:
Ik vond originele al saai....
Helemaal NIET!quote:Op donderdag 4 maart 2004 12:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat stuk met die Fransen is een toevoeging van de Redux-versie, dat zit niet in het origineel (of iig veel korter, maar volgens mij helemaal niet).
Zonde!quote:Op donderdag 4 maart 2004 16:17 schreef FremantleDockers het volgende:
De nieuwe redux-dvd heeft iig geen 'normal'-optie of zoiets.
Ja dat is idd jammer ik hoop er ook al een hele tijd op, mischien in de toekomst een mooie double disc set ala THE ABYSS of TERMINATOR II of zo...quote:Op donderdag 4 maart 2004 18:07 schreef Sai het volgende:
Ik wil nog steeds een mooie box met AN, Redux en Hearts of Darkness.. Zonde dat die laatste uberhaupt niet op DVD te krijgen is.
.
ik denk dat hij het '70 s tournament gaat winnen hier op fok!quote:Op donderdag 4 maart 2004 20:19 schreef Gillingham het volgende:
Ik heb nog maar één versie van de film gezien en dat was bijna zeker de Redux, want alle stukken die beschreven worden kan ik me herinneren en volgens mij stond er ook iets dergelijks als Redux op de video. Alleen had ik niet het idee dat ie 3,5 uur duurde! Hij duurde in ieder geval wel lang, maar ik heb me niet verveeld.
Heeft het zin om alsnog de originele versie te gaan kijken?
Voor mij nog steeds één van de betere films van de jaren '70.
You' ain' gettin no complain from mequote:Op vrijdag 5 maart 2004 00:55 schreef kinky_queen het volgende:
[..]
ik denk dat hij het '70 s tournament gaat winnen hier op fok!
Dat is toch die fotograaf in de film?quote:Op woensdag 28 april 2004 21:00 schreef Harry_Sack het volgende:
het meest bizarre aan deze film vond ik nog die koe die met een hakmes in tweeen geslagen wordt. Deze film is echt de vertoning van ellende en paranoia zoals je het nog nooit gezien hebt. Ik geloof dat Martin Sheen ook echt op het randje van de afgrond stond toen dit gefilmd werd..
Het recept kan kloppen, in elk geval wist de cameraman niet zeker of hij veilig was..quote:Op woensdag 28 april 2004 23:46 schreef Manweth het volgende:
[..]
Dat is toch die fotograaf in de film?
Er was laatst een interview met hem, hij dronk op dat moment 2 of 3 flessen rum per dag en 28 biertjes. En snoof daarbij 3 gram cocaïne per dag om nuchter te blijven.
Dat op de afgrond kan zeer goed kloppen.
quote:Op woensdag 28 april 2004 23:58 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Die fotograaf is Dennis Hopper.
Martin Sheen is Willard, die opzoek is naar Kurtz (Brando)
FFC zelf heeft 3 maanden in een psychiatrische inrichting gezeten alvorens terug te komen en de laatste hand te leggen aan de film.quote:Op donderdag 29 april 2004 00:02 schreef Mr_Brownstone het volgende:
En sterker nog. Martin Sheen heeft tijdens het filmen een hart aanval gehad. Zijn broer (die sprekend op hem lijkt en zo goed als dezelfde stem heeft) heeft een paar keer als stand-in gediend, zowel voor de voice-over als de film zelf.
Ja inderdaad! Dat gebeurt terwijl Martin Marlon vermoordt. Niet zo fijn om te kijken hoe die koe afgeslacht wordt. Verder uiteraard een hele goeie film, maakt wel indruk.quote:Op woensdag 28 april 2004 21:00 schreef Harry_Sack het volgende:
het meest bizarre aan deze film vond ik nog die koe die met een hakmes in tweeen geslagen wordt. Deze film is echt de vertoning van ellende en paranoia zoals je het nog nooit gezien hebt. Ik geloof dat Martin Sheen ook echt op het randje van de afgrond stond toen dit gefilmd werd..
quote:Op donderdag 29 april 2004 19:33 schreef Eluc het volgende:
Wisten jullie al dat dat een echte koe was?
Dan vind ik 'm opeens een stuk minder goedquote:Op donderdag 29 april 2004 19:33 schreef Eluc het volgende:
Sorryquote:Op donderdag 29 april 2004 19:37 schreef spacemangraig het volgende:
[..]
Dan vind ik 'm opeens een stuk minder goed![]()
Dat las ik toevallig ook net ja.quote:Op donderdag 29 april 2004 19:33 schreef Eluc het volgende:
Zoiets geloof ik ja.. maar de crew heeft ook vee gejat van de plaatselijke boeren om te slachten en op te vretenquote:Op donderdag 29 april 2004 20:03 schreef xAn52 het volgende:
Was toch een regionaal gebruik wat ze aldaar opgenomen hebben en toen maar in de film hebben geplakt?
De cast en crew gebruikten voortdurend verdovende middelen. Coppola heeft van een deel van de opbrengsten zijn schuld bij dealers pas kunnen betalen.quote:Op donderdag 29 april 2004 21:52 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Kan iemand niet even een lijstje maken van wat er allemaal mis is gegaan tijdens het filmen?
- Brando scheen verschrikkelijk dronken te zijn en tijdens het filmen heel erg veel te improviseren. Ook was hij 20kg te zwaar.
- Martin Sheen heeft een hartaanval gehad
- Dennis Hopper was gewoon een lastig ventje
- Coppola heeft 3 maanden in een inrichting gezeten
- De hele crew bijna het land uitgeschopt wegens vee-diefstal
Nog meer leuke/interessante dingen?
Coppola verloor totaal de controle over de productie en heeft meerdere malen geprobeerd zelfmoord te plegen, wat uiteraard niet gelukt is.quote:Op donderdag 29 april 2004 21:52 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Kan iemand niet even een lijstje maken van wat er allemaal mis is gegaan tijdens het filmen?
- Brando scheen verschrikkelijk dronken te zijn en tijdens het filmen heel erg veel te improviseren. Ook was hij 20kg te zwaar.
- Martin Sheen heeft een hartaanval gehad
- Dennis Hopper was gewoon een lastig ventje
- Coppola heeft 3 maanden in een inrichting gezeten
- De hele crew bijna het land uitgeschopt wegens vee-diefstal
Nog meer leuke/interessante dingen?
Dat komt door dat enorme bord voor je kopquote:Op donderdag 29 april 2004 22:54 schreef zemmer het volgende:
kutfilm....
en die zogenaamde achterliggende gedachte heb ik ook niet waar genomen
quote:Op vrijdag 30 april 2004 01:21 schreef kinky_queen het volgende:
Kamagurka zit waarschijnlijk ook te w88 op een mooie uitgave van HEARTS OF DARKNESS?
![]()
Het origineel is nog wel te verkrijgen hoorquote:Op vrijdag 30 april 2004 01:27 schreef kamagurka het volgende:
Tesamen met de ORIGINELE film! Kama vindt de redux maar rukken eigenlijk![]()
quote:Op vrijdag 30 april 2004 09:55 schreef Klonk het volgende:
het schijnt dat het stuk in het begin waar ie in z'n hotelkamer zit en die spiegel aan duigen slaat dat dat ook een improvisatie was, m.a.w. echt bloed
maar haal jij dat bord dan even voor me wegquote:Op vrijdag 30 april 2004 00:18 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Dat komt door dat enorme bord voor je kop
*pakt klauwhamer*quote:Op vrijdag 30 april 2004 13:57 schreef zemmer het volgende:
[..]
maar haal jij dat bord dan even voor me weg
Apocalypse Now is geinspireerd op Joseph Conrad's novel Heart Of Darknessquote:Op zaterdag 24 juli 2004 18:26 schreef =HellFire= het volgende:
En wat is dat Heart of Darkness dan? Een alternatieve Apocalypse Now oid?
Ik heb m vanmiddag gekocht voor 9,99 bij de mediamarkt, ga m vanavond kijkenquote:Op zondag 28 september 2003 02:40 schreef Kage het volgende:
mm, hij viel mij wat tegen, maar ik had ook teveel een oorlogsfilm ala Full Metal Jacket of Platoon in gedachten.. nou jah, mayb moet ik hem nog eens kijken, als ik ooit de dvd goedkoop tegenkom koop ik hem wel
Idd, zo'n beetje de beste film ooit gemaakt! Iedere zichzelf respecterende filmmaker of criticus heeft hem ook wel in zijn top10 of tenminste top20 staan!quote:Op zaterdag 24 juli 2004 18:26 schreef =HellFire= het volgende:
Nu ben ik alleen maar benieuwd naar de originele versie, kan ik de Redux gewoon zien en dan de bijgevoegde scenes skippen of is het beter om te zoeken naar een degelijke AN dvd versie? En wat is dat Heart of Darkness dan? Een alternatieve Apocalypse Now oid?
Anyways, geweldig goede film die laat zien hoe oorlog echt is. Sommigen beweren dat als je een anti-war film wilt zien, je niet Michael Moore's Fahrenheit 9/11 moet kijken maar gewoon Apocalypse Now.En ik denk dat dat ook best wel eens kan kloppen...
Groter beeld dus! Niks keuzesquote:Op zaterdag 21 augustus 2004 16:49 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Ik heb m vanmiddag gekocht voor 9,99 bij de mediamarkt, ga m vanavond kijken
Ik kan m op me pc kijken, met 5.1 maar 17" monitor, of op groter beeld met 2 speakers in front... keuzes keuzes keuzes
Zie post onder je, redux voegt eigenlijk niets toequote:Op zondag 22 augustus 2004 12:02 schreef Visitor.Q het volgende:
Je hebt helemaal gelijk wat betreft die scene met die Fransen.. Duurt lang enzo. De hele film trouwensMaar in het dvd hoesje staan de scenes die extra zijn toegevoegd. Nu ken ik het 'origineel' niet, maar kun je niet die scenes geheel overslaan? (Of is dan het verhaal naar de klote)
Verder een hele goeie film maar duurt dus erg lang.
Oja, op groot beeld gekeken
quote:Op vrijdag 19 mei 2006 23:34 schreef fratsman het volgende:
*grote schop*
http://www.dvdactive.com/news/releases/apocalypse-now.html
die komt hier zeker!
thnx voor de info! gelijk besteldquote:Op zaterdag 20 mei 2006 23:21 schreef Shogo het volgende:
[..]
Idem.![]()
¤15,99 in de pre-order bij axelmusic.com nu.
Ja, ik las eerder in het topic dat dit een absolute aanrader is voor de liefhebber. Ik had er eerlijk gezegd nooit eerder van gehoord. Is deze überhaupt ergens verkrijgbaar?quote:Op zondag 21 mei 2006 22:54 schreef fratsman het volgende:
Alleen klote dat "Hearts of Darkness; a filmmakers apocalypse." niet op die DVD komt...
Volgens mij niet aangezien Coppola zich er nogal voor schaamt dat hij in die tijd zo suicidaal was... Althans dat las ik ergens.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:02 schreef five2one het volgende:
[..]
Ja, ik las eerder in het topic dat dit een absolute aanrader is voor de liefhebber. Ik had er eerlijk gezegd nooit eerder van gehoord. Is deze überhaupt ergens verkrijgbaar?
Thank God for torrents. Morgenvroeg binnen, morgenavond in de DVD-speler.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:18 schreef fratsman het volgende:
[..]
Volgens mij niet aangezien Coppola zich er nogal voor schaamt dat hij in die tijd zo suicidaal was... Althans dat las ik ergens.
Platoon is inderdaad beter, maar Apocalypse Now vind ik ook echt wel okay. Het is een stukkie fantasie, maar dan wel goed uitgewerkt. Ik zie het meer als een psychologische, indringende en zieke film, hoewel er ook zwakke scenes in voorkomen (vooral in het laatste uur).quote:Op zondag 2 juli 2006 19:31 schreef OldJeller het volgende:
Platoon is echt zoveel beter, deze film krijgt van mij een 2-, omdat de regisseur andere goede films heeft gemaakt en niet omdat de film zelf die 2- verdient.
Misschien dat iemand ander licht hierop wil werpen en de essentie van het verhaal kan uiteenzetten, ik vond het namelijk totaal niks. Waarom Kurtz uiteindelijk toch dood moest?
Er zijn er die er anders over denken. Col. David Hackworth bijvoorbeeld vond Apocalypse Now de beste film die over de oorlog in Vietnam gemaakt was. Gaf het best weer hoe krankzinnig de situatie er was.quote:Op zondag 2 juli 2006 19:31 schreef OldJeller het volgende:
Deze film heeft iets van een 8.5 bij IMDB, is alom bekend en iedereen is er lovend over. 'Het beschrijft de situatie in Vietnam toendertijd goed blablabla'
Een man krijgt een missie, vervolgens vaart hij met onervaren kinderen constant over een river en komt hij bij allerlei vage braderies, althans.. overal lichtjes en het lijkt alsof daar oorlog is, maar het is er ook weer niet.
[..]
Dit gaat helemaal niet over de oorlog, dit gaat gewoon over een rondvaart in een boot met amateuristische soldaten en een sekteleider die dood moet.
Verder is er geen lijn.
[..]
Majorly overrated.
quote:General Moore, the co-author of We Were Soldiers Once and Young, called him “the Patton of Vietnam,” and Gen. Creighton Abrams, the last American commander in that disastrous war, described him as “the best battalion commander I ever saw in the United States Army.”
quote:He was put in for the Medal of Honor three times. In seven years of combat in Korea and Vietnam, he won the Army's second highest honor, the Distinguished Service Cross, twice, along with 10 Silver Stars, eight Bronze Stars and eight Purple Hearts.
Blijkt, maar lees mijn post net boven de jouwe. Daar gaat het toch om? Dat is eigenlijk de film?quote:Op zondag 2 juli 2006 21:47 schreef Doderok het volgende:
[..]
Er zijn er die er anders over denken. Col. David Hackworth bijvoorbeeld vond Apocalypse Now de beste film die over de oorlog in Vietnam gemaakt was. Gaf het best weer hoe krankzinnig de situatie er was.
Hackworth heeft jarenlang in Vietnam gevochten en wist dus waarover hij sprak. Was trouwens niet zomaar een willekeurig militair:
[..]
[..]
Ik denk dat Vietnam een bij uitstek absurde oorlog was. Soldaten die 's morgens in het veld gedropt werden, een dag lang vochten en 's avonds weer teruggebracht werden naar hun van airco voorziene barakken in Noord-Vietnam. Peleton's die met joints in hun bek op patrouille gingen. Fanatiekelingen die 's nachts met een mes en ketting het kamp uitslopen om een vietcong te grazen te nemen. Allerhande figuren die met nevenactiviteiten grof geld verdienden. De aanval met helikopters en muziek van Wagner, en de bbq en het surfen daarna zouden net zo goed echt gebeurd kunnen zijn.quote:Op zondag 2 juli 2006 21:53 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Blijkt, maar lees mijn post net boven de jouwe. Daar gaat het toch om? Dat is eigenlijk de film?
En met deze film probeerden ze dat over te brengen?quote:Op zondag 2 juli 2006 22:29 schreef Doderok het volgende:
[..]
Ik denk dat Vietnam een bij uitstek absurde oorlog was. Soldaten die 's morgens in het veld gedropt werden, een dag lang vochten en 's avonds weer teruggebracht werden naar hun van airco voorziene barakken in Noord-Vietnam. Peleton's die met joints in hun bek op patrouille gingen. Fanatiekelingen die 's nachts met een mes en ketting het kamp uitslopen om een vietcong te grazen te nemen. Allerhande figuren die met nevenactiviteiten grof geld verdienden. De aanval met helikopters en muziek van Wagner, en de bbq en het surfen daarna zouden net zo goed echt gebeurd kunnen zijn.
Als je gewond raakte lag je binnen de 24 uur in een modern hospitaal in Japan. Werd er vanuit het gebladerte op je geschoten dan vroeg je om even te komen sproeien en een kwartier later was een strook van enkele honderden meters breed van elk blad ontdaan. Absurde taferelen gewoon.
Zuid-Vietnam, maar goedquote:Op zondag 2 juli 2006 22:29 schreef Doderok het volgende:
[..]
Ik denk dat Vietnam een bij uitstek absurde oorlog was. Soldaten die 's morgens in het veld gedropt werden, een dag lang vochten en 's avonds weer teruggebracht werden naar hun van airco voorziene barakken in Noord-Vietnam. Peleton's die met joints in hun bek op patrouille gingen. Fanatiekelingen die 's nachts met een mes en ketting het kamp uitslopen om een vietcong te grazen te nemen. Allerhande figuren die met nevenactiviteiten grof geld verdienden. De aanval met helikopters en muziek van Wagner, en de bbq en het surfen daarna zouden net zo goed echt gebeurd kunnen zijn.
Toch heeft Amerika deze oorlog niet kunnen winnen, omdat de vijand gewoon praktisch onzichtbaar bleef en luchtovermacht gewoon niet genoeg bleek.quote:Als je gewond raakte lag je binnen de 24 uur in een modern hospitaal in Japan. Werd er vanuit het gebladerte op je geschoten dan vroeg je om even te komen sproeien en een kwartier later was een strook van enkele honderden meters breed van elk blad ontdaan. Absurde taferelen gewoon.
Huh?quote:Op zondag 2 juli 2006 23:14 schreef Dogbreath het volgende:
Platoon [..]
Doderok heeft daar zijn verhaal ook (gedeeltelijk) op gebaseerd?
De overeenkomsten met Platoon waren te trekken, sorry. Ken het boek niet, volgens mij zijn er honderden op de markt oftewel: door de bomen het bos niet meer.quote:Op zondag 2 juli 2006 23:26 schreef Doderok het volgende:
[..]
Huh?Als ik het ergens op gebaseerd heb dan is het misschien "365 dagen", een boek dat ik 25 jaar geleden gelezen heb toen ik in het ziekenhuis lag.
http://www.book-summary-review.com/365-Days-0807609951.htm
Niet zomaar een boekquote:Op zondag 2 juli 2006 23:29 schreef Dogbreath het volgende:
[..]
De overeenkomsten met Platoon waren te trekken, sorry. Ken het boek niet, volgens mij zijn er honderden op de markt oftewel: door de bomen het bos niet meer.
quote:Newsweek
The most convincing, most moving account I have yet to read about what it was like to be an American soldier in Vietnam.
meer reviews:quote:As a student of SE Asia history I have over 300 books on the subject and 365 Days ranks in the top 5%. (Also a veteran of three tours in Vietnam & Cambodia). I first read Dr. Glassner's book over two decades ago and yet remember it as if it was yesterday.
Duidelijkquote:Op zondag 2 juli 2006 23:41 schreef Doderok het volgende:
[..]
Niet zomaar een boek![]()
[..]
[..]
meer reviews:
http://www.amazon.com/gp/product/0807609951/002-1261390-4055212?v=glance&n=283155
Het was een nederlandse versie die ik toen gelezen heb, ben hem helaas al jaren kwijt.quote:Op zondag 2 juli 2006 23:47 schreef Robocock het volgende:
Is 365 days niet in het Nederlands vertaald? Kan hem niet vinden op Bol.com etc. Lijkt me wel interessant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |