Er zijn er die er anders over denken. Col. David Hackworth bijvoorbeeld vond Apocalypse Now de beste film die over de oorlog in Vietnam gemaakt was. Gaf het best weer hoe krankzinnig de situatie er was.quote:Op zondag 2 juli 2006 19:31 schreef OldJeller het volgende:
Deze film heeft iets van een 8.5 bij IMDB, is alom bekend en iedereen is er lovend over. 'Het beschrijft de situatie in Vietnam toendertijd goed blablabla'
Een man krijgt een missie, vervolgens vaart hij met onervaren kinderen constant over een river en komt hij bij allerlei vage braderies, althans.. overal lichtjes en het lijkt alsof daar oorlog is, maar het is er ook weer niet.
[..]
Dit gaat helemaal niet over de oorlog, dit gaat gewoon over een rondvaart in een boot met amateuristische soldaten en een sekteleider die dood moet.
Verder is er geen lijn.
[..]
Majorly overrated.
quote:General Moore, the co-author of We Were Soldiers Once and Young, called him “the Patton of Vietnam,” and Gen. Creighton Abrams, the last American commander in that disastrous war, described him as “the best battalion commander I ever saw in the United States Army.”
quote:He was put in for the Medal of Honor three times. In seven years of combat in Korea and Vietnam, he won the Army's second highest honor, the Distinguished Service Cross, twice, along with 10 Silver Stars, eight Bronze Stars and eight Purple Hearts.

Blijkt, maar lees mijn post net boven de jouwe. Daar gaat het toch om? Dat is eigenlijk de film?quote:Op zondag 2 juli 2006 21:47 schreef Doderok het volgende:
[..]
Er zijn er die er anders over denken. Col. David Hackworth bijvoorbeeld vond Apocalypse Now de beste film die over de oorlog in Vietnam gemaakt was. Gaf het best weer hoe krankzinnig de situatie er was.
Hackworth heeft jarenlang in Vietnam gevochten en wist dus waarover hij sprak. Was trouwens niet zomaar een willekeurig militair:
[..]
[..]

Ik denk dat Vietnam een bij uitstek absurde oorlog was. Soldaten die 's morgens in het veld gedropt werden, een dag lang vochten en 's avonds weer teruggebracht werden naar hun van airco voorziene barakken in Noord-Vietnam. Peleton's die met joints in hun bek op patrouille gingen. Fanatiekelingen die 's nachts met een mes en ketting het kamp uitslopen om een vietcong te grazen te nemen. Allerhande figuren die met nevenactiviteiten grof geld verdienden. De aanval met helikopters en muziek van Wagner, en de bbq en het surfen daarna zouden net zo goed echt gebeurd kunnen zijn.quote:Op zondag 2 juli 2006 21:53 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Blijkt, maar lees mijn post net boven de jouwe. Daar gaat het toch om? Dat is eigenlijk de film?

En met deze film probeerden ze dat over te brengen?quote:Op zondag 2 juli 2006 22:29 schreef Doderok het volgende:
[..]
Ik denk dat Vietnam een bij uitstek absurde oorlog was. Soldaten die 's morgens in het veld gedropt werden, een dag lang vochten en 's avonds weer teruggebracht werden naar hun van airco voorziene barakken in Noord-Vietnam. Peleton's die met joints in hun bek op patrouille gingen. Fanatiekelingen die 's nachts met een mes en ketting het kamp uitslopen om een vietcong te grazen te nemen. Allerhande figuren die met nevenactiviteiten grof geld verdienden. De aanval met helikopters en muziek van Wagner, en de bbq en het surfen daarna zouden net zo goed echt gebeurd kunnen zijn.
Als je gewond raakte lag je binnen de 24 uur in een modern hospitaal in Japan. Werd er vanuit het gebladerte op je geschoten dan vroeg je om even te komen sproeien en een kwartier later was een strook van enkele honderden meters breed van elk blad ontdaan. Absurde taferelen gewoon.

Zuid-Vietnam, maar goedquote:Op zondag 2 juli 2006 22:29 schreef Doderok het volgende:
[..]
Ik denk dat Vietnam een bij uitstek absurde oorlog was. Soldaten die 's morgens in het veld gedropt werden, een dag lang vochten en 's avonds weer teruggebracht werden naar hun van airco voorziene barakken in Noord-Vietnam. Peleton's die met joints in hun bek op patrouille gingen. Fanatiekelingen die 's nachts met een mes en ketting het kamp uitslopen om een vietcong te grazen te nemen. Allerhande figuren die met nevenactiviteiten grof geld verdienden. De aanval met helikopters en muziek van Wagner, en de bbq en het surfen daarna zouden net zo goed echt gebeurd kunnen zijn.
Toch heeft Amerika deze oorlog niet kunnen winnen, omdat de vijand gewoon praktisch onzichtbaar bleef en luchtovermacht gewoon niet genoeg bleek.quote:Als je gewond raakte lag je binnen de 24 uur in een modern hospitaal in Japan. Werd er vanuit het gebladerte op je geschoten dan vroeg je om even te komen sproeien en een kwartier later was een strook van enkele honderden meters breed van elk blad ontdaan. Absurde taferelen gewoon.

Huh?quote:Op zondag 2 juli 2006 23:14 schreef Dogbreath het volgende:
Platoon [..]
Doderok heeft daar zijn verhaal ook (gedeeltelijk) op gebaseerd?

De overeenkomsten met Platoon waren te trekken, sorry. Ken het boek niet, volgens mij zijn er honderden op de markt oftewel: door de bomen het bos niet meer.quote:Op zondag 2 juli 2006 23:26 schreef Doderok het volgende:
[..]
Huh?Als ik het ergens op gebaseerd heb dan is het misschien "365 dagen", een boek dat ik 25 jaar geleden gelezen heb toen ik in het ziekenhuis lag.
http://www.book-summary-review.com/365-Days-0807609951.htm

Niet zomaar een boekquote:Op zondag 2 juli 2006 23:29 schreef Dogbreath het volgende:
[..]
De overeenkomsten met Platoon waren te trekken, sorry. Ken het boek niet, volgens mij zijn er honderden op de markt oftewel: door de bomen het bos niet meer.
quote:Newsweek
The most convincing, most moving account I have yet to read about what it was like to be an American soldier in Vietnam.
meer reviews:quote:As a student of SE Asia history I have over 300 books on the subject and 365 Days ranks in the top 5%. (Also a veteran of three tours in Vietnam & Cambodia). I first read Dr. Glassner's book over two decades ago and yet remember it as if it was yesterday.

Duidelijkquote:Op zondag 2 juli 2006 23:41 schreef Doderok het volgende:
[..]
Niet zomaar een boek![]()
[..]
[..]
meer reviews:
http://www.amazon.com/gp/product/0807609951/002-1261390-4055212?v=glance&n=283155

Het was een nederlandse versie die ik toen gelezen heb, ben hem helaas al jaren kwijt.quote:Op zondag 2 juli 2006 23:47 schreef Robocock het volgende:
Is 365 days niet in het Nederlands vertaald? Kan hem niet vinden op Bol.com etc. Lijkt me wel interessant.

| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |