(ad.nl)
Captain Kuyt: Wie dat niet wil, heeft een groot probleem
'Meer discipline nodig bij Feyenoord'
Dirk Kuyt is afgelopen weekeinde in China benoemd tot de nieuwe captain van Feyenoord.
,,Als aanvoerder wil ik helpen een bepaalde lijn uit te zetten. Iedereen in de spelergroep moet daar dit seizoen in mee.''
In de winterstop van het vorige seizoen sprak hij al eens met Ruud Gullit over het aanvoerderschap. Maar toen vond Dirk Kuyt de tijd nog niet rijp om Feyenoord week in week uit te leiden. Nu, een halfjaar later, heeft de 24-jarige Katwijker een beter gevoel. Zowel over zijn eigen status als over de verhoudingen binnen de spelersgroep. Daarom accepteert hij de band voor komend seizoen wèl.
Trainer Erwin Koeman benaderde Kuyt zaterdag bij de start van Feyenoords trainingskamp in China voor de opvolging van de vertrokken Bart Goor. Een dag later al leidde Kuyt zijn ploeg in het eerste oefenduel op Chinese bodem met Espanyol. Feyenoord won bij de officiële opening van het Olympisch stadion in Nanjing met 2-1 en captain Kuyt maakte beide doelpunten.
Feyenoord speelde bij een temperatuur van zeker 35 graden een goede eerste helft, waarin het nog een paar keer had moeten scoren. Na rust sloeg de vermoeidheid toe en kon Espanyol, pas drie dagen in training, een grotere nederlaag makkelijk voorkomen.
Coach Koeman noemde na afloop de keuze voor Kuyt als aanvoerder een keuze voor 'persoonlijkheid'. ,,Dirk kan bij ons het voortouw nemen en hij ligt goed bij het publiek en bij de pers. Bovendien wil ik sowieso een veldspeler de leidinggeven.''
Kuyt zelf vindt het een eer dat hij de band voor het eerst in zijn leven mag gaan dragen. ,,Ik ben nog nooit ergens voor een langere periode aanvoerder geweest. Ook bij de jeugd van Quick Boys niet. Alleen vorig seizoen heb ik de band een paar keer gedragen op de momenten dat eerst Patrick Paauwe en Patrick Lodewijks en later Bart Goor niet speelden. Ik betwijfel of ik ooit eerder een doelpunt als aanvoerder heb gemaakt. Vanavond tegen Espanyol waren mogelijk de eerste twee.''
Kuyt vroeg nog wel even bedenktijd aan zijn trainer. Hij wilde eerst weten hoe Lodewijks, Paauwe en ook Alfred Schreuder zouden reageren. Zij weten alledrie uit ervaring wat het betekent om aanvoerder te zijn. Kuyt wilde ook weten of zij bereid zijn hem in zijn nieuwe rol te steunen. ,,Leidinggeven doe je niet alleen. Dat kun je volgens mij niet eens alleen. Zeker als je zoals ik pas 24 bent. Je hebt bij Ajax met Rafael van der Vaart gezien hoe het kan gaan als je aanvoerder van een topclub bent, maar nog geen 'gearriveerde' speler. De groep moet jouw leiderschap onder alle omstandigheden accepteren en daar heb je simpelweg de steun van een paar andere jongens bij nodig. Lodewijks, Paauwe en Schreuder zeiden alledrie: Dirk, je moet het doen.''
Dat hij vorig seizoen de band nog niet wilde dragen, schrijft Kuyt toe aan een combinatie van factoren. ,,In de winterstop heb ik er met Ruud Gullit over gesproken en besloten dat ik het niet zou doen. Het tijdstip was niet goed. Niet voor mezelf, en niet voor de groep. Er was te veel onderlinge irritatie. Ik proef nu meer de intentie om met z'n allen één geheel te vormen.''
Gullit had bovendien een kritiekpunt waarin Kuyt zich wel kon vinden. Gullit noemde zijn topscorer een speler die nog te vaak 'coachte achteraf' in plaats van dat hij dreigend gevaar al vooraf probeerde te bezweren. ,,Gullit had daarin gelijk. Je bent pas een grote speler als je problemen vooraf ziet en aanstipt, en niet pas de volgende dag bij de nabespreking. Ik vind dat ik in de tweede helft van het jaar op dat punt ben gegroeid.''
Het contact met Gullits opvolger Koeman is volgens Kuyt vanaf dag één goed en intensief. ,,De trainer belde me meteen na zijn aanstelling al op. Dat voelde meteen als een goed begin. Ik heb ook een paar dingen bij hem neergelegd. Bijvoorbeeld over de zelfdiscipline in onze groep. Koeman moest daar voor mijn gevoel meteen aandacht aan besteden. Als aanvoerder wil ik helpen een bepaalde lijn uit te zetten bij Feyenoord. Iedereen in de spelersgroep moet daar dit seizoen in mee. Wie dat niet wil, heeft een groot probleem.''
Aardig op termijn is de reactie van Marco van Basten op de nieuwe stap in de carrière van Kuyt. De bondscoach maakte afgelopen jaar de 'onbekende' aanvaller al tot een van de dragende spelers bij Oranje. Kuyt sprak nog nooit over het thema aanvoerderschap met Van Basten, maar hij kreeg al wel het gevoel dat de bondscoach leidinggevende kwaliteiten bij hem ziet. ,,Toen we in februari tegen Engeland speelden, gaf Van Basten mij de leiding over de warming-up. Het gebeurde weliswaar omdat Edwin van der Sar als aanvoerder alle tijd nodig had voor zijn eigen warming-up, maar toch. Van Basten had ook een ander kunnen kiezen.''
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."