Rennen, hoe te beginnen?
Vandaag was het de 9e keer voor mij (en ik ga nog 5 keer, als ik niet verkouden word). Wat waren de probleemen voor mij, en hoe heb ik die opgelost?
* Waar ren ik?
Oplossing: Ik heb een route uitgestippeld die ik elke dag loop/ren. Vooral met veel schaduw, niet te veel autos, en misschien waar andere mensen rennen. Ik loop/ren dezelfde route ook terug
* Het is veel te warm?
Oplossing: Ga s'ochtends of in de avond wanneer de zon zakt.
* Maar iedereen anders doet het veel beter?
Oplossing: Gewoon denken dat jet het voor jezelf doet en niet voor de anderen. Ik moet heel vaak lopen in plaats van rennen en dan schaam ik mij toch wel een beetje, maar dan begin je weer. En na een tijdje kan je het niet meer schelen.
* Het is zoo saaai!!!
Oplossing: Ja, daar ben ik het mee eens. Stippel een leuke route uit. Of, als dat niet kan, luister naar wat muziek als je aan het rennen bent.
* Het is moeilijk om te beginnen!!
Oplossing: Ik bereid mij mentaal voor voordat ik ga rennen. En dan duw ik mezelf de deur uit. Je doet het voor jezelf, en voor een mooiere lichaam (in iedergeval, dat doe ik!).
Het traject dat ik af ren is ongeveer 5-5.5km lang. Het is vrijwel overal plat, behalve voor twee hele hele hele kleine heuveltjes. Er is veel schaduw. In het begin (9 dagen geleden) deed ik er 34 minuten over (2 jaar geleden deed ik er 40 minuten over). Gisteravond heb ik het in 29min en 30 seconden gedaan. Ik kan nu de helft doen op een redelijke snelheid zonder te stoppen - terwijl ik er in het begin wel een stuk of 5 keer stopte. Ik merk dat mijn ademhalen steeds beter gaat en dat ik verder kan gaan zonder te stoppen. Ik ben wel elke keer doodop als ik thuis aankom, maar na 15 minuten uitzweten en water drinken gaat het allemaal een stuk beter. Mijn bedoeling is nu om het zonder te stoppen heen en weer kan doen. Ik hoop dat dit over 5 dagen mogelijk is, maar dat zie ik dan wel
![]()
.
Als ik terug thuis ben ga ik naar de gym om daar verder te oefenen. Maar, over 5 dagen neem ik eerst een rust week (dat ik niet hoef te rennen, maar wel dieeten), en dan begin ik weer.
Vooral doorzetten mensen!