goed, even kort samengevat waar ik op ga reageren, sorry oud_student als ik je niet goed samenvat (dan hoor ik het wel
![]()
):
quote:
op vrijdag 15 juli 2005 18:08 schreef oud_student ongeveer het volgende:[..]
*jouw werk als wetenschapper is betaald, dus ben je besmet met de vooroordelen van je financier.
en waarom eraan werken als we toch niks met die kennis kunnen doen aan het probleem?
*het klimaat model is alleen maar te testen door te voorspellen wat er de komende 100 jaar gebeurd, en dat maakt het geen goede wetenschappelijke theorie, nog afgezien van de beroerde statestiek die je ermee bereikt.
*welke parameters in het model zijn opgenomen en wat hun relatieve sterkte is, zijn toch allemaal keuzes, die de modelmaker maakt ?
de enige meetbare menselijke activiteit ivm het klimaat is bij mijn weten de toename van het co2 in de lucht. hoe dat uitwerkt op lange temijn weten we eenvoudig niet. het helpt ook niet om deze periode te vergelijken met historische periodes waar ook xoveel co2 aanweig was, omdat we niet weten of de rest van de paremeters hetzelfde waren als nu.
klimaatmodellen moeten toch uitsluitsel geven over vragen als "verstekt broeikaseffect" of niet
ten eerste, ik heb mn baan vooral omdat ik het leuk vind, ik zie het ongeveer als betaalde hobby. bij een bedrijf zou ik minimaal anderhalf keer zoveel verdienen, dus ik geloof niet dat ik op die manier onder druk gezet zou kunnen worden. heb er nooit wat van gemerkt ook. bovendien, veel werk wordt gedaan in de vs, we weten allemaal hoe de regering er daar over denkt, dus als er al een complot zou zijn, zou het precies andersom moeten zijn, niet? sowieso heeft geen enkele regering interesse in investeren in iets volkomen overbodigs. kost ze handenvol kiezers.
waarom doe ik onderzoek naar wolken? omdat ik het leuk vind. punt. en verder is het zelfs als je niet zo gek veel aan de situatie kan veranderen (tenminste niet op een tijdschaal van 30 jaar), toch nuttig om te weten wat het klimaat gaat doen, zodat je op tijd zou kunnen verhuizen, toch?
het klimaat model is simpel en gecompliceerd tegelijkertijd. het geraamte is oud, rocksteady, te triviaal om een theorie te zijn. de verschillende brontermen zijn wat anders. in kaart brengen welke dat zijn is ook niet echt moeilijk, maar het specifieke effect berekenen wel. maar dat kunnen we prima testen, parametrizeren, fine tunen in veel simpelere modellen, buiten het grote klimaat model om. voorbeeldje: de cumulus wolken waar ik mee bezig ben zijn een subgrid effect in de gcm (general circulation models, het 'klimaat model'), dus doe ik een simulatie met een resolutie van een paar meter om die dingen te bestuderen. de gcm klopt dus pas als hij mijn onafhankelijke resultaten kan reproduceren! evenzogoed geldt dat mijn resultaten pas kloppen als ik een laboratorium experiment kan nadoen, bijvoorbeeld een grote bak met turbulente mist. de computer technieken zijn inmiddels zo ver dat zo'n bak ook nog exact nagedaan kan worden.
zo kan je dus effect voor effect parametrizeren, zonder dat je er dus enige kennis van de gewenste uitkomst in het probleem stopt. de niet lineaire interactie tussen de effecten in de gcm zorgt ervoor dat het uiteindelijke effect ook bijna niet te voorspellen is.
klimaat modellen moeten uitsluitsel geven over hoe het klimaat werkt, en het versterkt broeikaseffect (zullen we die term gewoon voor humaan versterkt broeikaseffect gereserveerd houden?) is daar een effectje van, dat per ongeluk voor grote veranderingen lijkt te gaan zorgen. ik had liever ook zonnevlekken gehad.
co2 uitstoot is niet het enige menselijke effect. de uitstoot van roet e.d. is ook belangrijk voor bijvoorbeeld reflectie van zonlicht en voor aerosolen vorming. we hebben verder effecten gekend als zure regen en het gat in de ozonlaag. zelfs de directe stralings uitstoot van de mens is meetbaar, hoewel niet erg groot.
de menselijke uitstoot van co2 als functie van de tijd is moeilijk, maar daarom worden meestal verschillende scenarios doorgerekend. het gedrag van dat spul zit echter niet echt spectaculair in elkaar: het wordt door de wind meegesleurd en het absorptie spectrum kan je bijna uit binas halen. alleen de chemie gooit nog wat roet in het eten, maar dat is redelijk onder controle.
ik ben de eerste om te erkennen dat we niet weten hoe groot het effect precies is. maar als ik zie wat er op komende conferenties voor titels staan wordt het versterkt broeikaseffect door iedereen als gegeven beschouwd, waarmee we werken om fenomenen te verklaren, zonder het als werkelijk speciaal te behandelen.