abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28814555
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:39 schreef zoalshetis het volgende:
we moeten alles uit de aarde zuigen, anders komen we nooit op een andere planeet terecht. en we moeten snel handelen anders is de natuur sneller dan de mens.
zuigen?
  donderdag 14 juli 2005 @ 22:42:21 #52
71333 BUG80
Stop making sense
pi_28814607
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:38 schreef swetsenegger het volgende:

[..]

ow ja?
ik zie bijna dagelijks doomscenario's in de krant staan, en elke extreme weerssituatie wordt zelfs door piet paulusma godbetert aan 'het broeikaseffect' gekoppeld (terwijl onderzoek ook aantoont dat zich helemaal niet meer extremen voordoen dan 100 jaar geleden)

allemaal paniekvoetbal zonder enige basis.

ik lees nooit in de krant 'opwarming is onzin'
er zijn boeken over, artikelen en af en toe probeert een verdwaalde politicus van de lpf het ook. nogmaals, dat is net zo erg als mensen die roepen dat het 100% zeker bestaat. je weet het gewoon niet, maar er is niks mis met een beetje voorzichtigheid. het voordeel van de twijfel zeg maar.

sinds wanneer nemen we piet paulusma serieus trouwens?
pi_28814624
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:38 schreef bug80 het volgende:

[..]

sorry, maar dat is echt onzin. de hele natuurkunde is gebaseerd op het feit dat je vrijwel nooit 100% zeker bent over iets.

stel je meet de temperatuur op twee momenten van de dag. het ene moment is het 18 graden celcius, het andere 20. was het ook daadwerkelijk warmer? je weet het niet zeker, misschien kon je de thermometer niet goed aflezen. het enige wat je kan zeggen is: er was een temperatuurverschil dat statistisch significant was binnen de meetnauwkeurigheid van het instrument. edit: en dan moet je nog maar hopen dat je die nauwkeurigheid goed hebt bepaald.
nou en? wat je zegt is irrelevant. waar ik tegen reageer zijn absolute uitspraken, zoals "de aarde is nog nooit zo hard opgewarmd als nu". ik ben er zeker van dat je dat zelfs bij benadering niet kunt meten. hooguit per .... 10.000 jaar misschien? hou er rekening mee dat de aarde
4.000.000.000 jaar oud is. dat gaat echt verder dan wat bodemstaaltjes analyseren.
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
pi_28814688
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:40 schreef swetsenegger het volgende:

[..]

en dan niet dat gekut met een paar van die ventilators op de afsluitdijk, gewoon koude fusie

cold fusion pwns
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 14 juli 2005 @ 22:45:37 #55
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28814712
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:42 schreef bug80 het volgende:

[..]

er zijn boeken over, artikelen en af en toe probeert een verdwaalde politicus van de lpf het ook.
dat is wat anders dan toch minstens 1 maal per maand een artikel in populaire dag en weekbladen welke stellig beweren dat het gewoon 100% waar is.

het broeikas effect wordt zelden ontkent of in ieder geval afgezwakt. wanneer je niet nadrukkelijk op zoek bent naar informatie (of er toevallig tegen aanloopt en geinteresseerd wat verder zoekt), weet je niet beter dan dat we morgen overspoeld worden, doordat de zeespiegel dramatisch stijgt.
  donderdag 14 juli 2005 @ 22:46:13 #56
71333 BUG80
Stop making sense
pi_28814738
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:42 schreef densuperieurenvlaeminck het volgende:

[..]

nou en? wat je zegt is irrelevant. waar ik tegen reageer zijn absolute uitspraken, zoals "de aarde is nog nooit zo hard opgewarmd als nu". ik ben er zeker van dat je dat zelfs bij benadering niet kunt meten. hooguit per .... 10.000 jaar misschien? hou er rekening mee dat de aarde
4.000.000.000 jaar oud is. dat gaat echt verder dan wat bodemstaaltjes analyseren.
ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat bepaald was en wat de nauwkeurigheid was. misschien kan ik het later terugvinden (misschien klopt het niet eens, ik ben het met je eens dat het onwaarschijnlijk klinkt).

waar ik tegenin ging was je uitspraak dat je alleen wetenschappelijke conclusies kunt trekken als je 100% zeker bent. als dat zo was zou m'n hele vakgebied niet bestaan, beetje jammer
  donderdag 14 juli 2005 @ 22:48:08 #57
71333 BUG80
Stop making sense
pi_28814791
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:45 schreef swetsenegger het volgende:

[..]

dat is wat anders dan toch minstens 1 maal per maand een artikel in populaire dag en weekbladen welke stellig beweren dat het gewoon 100% waar is.

het broeikas effect wordt zelden ontkent of in ieder geval afgezwakt. wanneer je niet nadrukkelijk op zoek bent naar informatie (of er toevallig tegen aanloopt en geinteresseerd wat verder zoekt), weet je niet beter dan dat we morgen overspoeld worden, doordat de zeespiegel dramatisch stijgt.
in de wetenschap hoor ik tot nu toe redelijk genuanceerde dingen. nuance en politiek gaan alleen niet echt samen. nuance en de meeste milieuorganisaties ook niet. om over de media maar te zwijgen. misschien ligt daar een probleem.
pi_28814858
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:46 schreef bug80 het volgende:

[..]

ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat bepaald was en wat de nauwkeurigheid was. misschien kan ik het later terugvinden (misschien klopt het niet eens, ik ben het met je eens dat het onwaarschijnlijk klinkt).

waar ik tegenin ging was je uitspraak dat je alleen wetenschappelijke conclusies kunt trekken als je 100% zeker bent. als dat zo was zou m'n hele vakgebied niet bestaan, beetje jammer
nee; nochmaals: je mag als wetenschapper geen uitspraak doen waar je geen 100% achter staat.
als al wat je kan zeggen is "per periode van 10.000 jaar is er nooit een grotere warmtetoename dan de voorbije 10.000 jaar geweest", moet je dat niet gaan verkrachten naar "de aarde is nog nooit zo snel opgewarmd als nu". je zegt wat je weet, niet meer, niet minder. dat is 't onderscheid net tussen vakliteratuur en de flair.
welke lees jij, als vakmens?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 14 juli 2005 @ 22:51:54 #59
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28814933
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:48 schreef bug80 het volgende:

[..]

in de wetenschap hoor ik tot nu toe redelijk genuanceerde dingen. nuance en politiek gaan alleen niet echt samen. nuance en de meeste milieuorganisaties ook niet. om over de media maar te zwijgen. misschien ligt daar een probleem.
dat doet toch niets af aan het heersende beeld?
dat is dus inderdaad wat de ts zegt (en ik ook)

het broeikas effect, zoals aan het grote publiek getoont door de milieuorganisaties (en vaak klakkeloos overgenomen door media en politiek), is een hoax.

ik begrijp die milieuorganisaties wel, die kennen ook de uitdrukking 'succes kills itself'. als iedereen opeens netjes z'n afval gaat scheiden, spaarlampen in gaat draaien en op de fiets naar oma gaat, hebben ze geen bestaansrecht meer. wat is er nog mooier dan een wereldwijde, abstracte dreiging waarvan niemand met zekerheid kan zeggen wanneer armageddon losbarst.

jan modaal heeft nu eenmaal weinig toegang tot wetenschappelijke artikelen (en zijn ook zelden interessant om te lezen)
  donderdag 14 juli 2005 @ 22:53:40 #60
71333 BUG80
Stop making sense
pi_28815002
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:49 schreef densuperieurenvlaeminck het volgende:

[..]

nee; nochmaals: je mag als wetenschapper geen uitspraak doen waar je geen 100% achter staat.
als al wat je kan zeggen is "per periode van 10.000 jaar is er nooit een grotere warmtetoename dan de voorbije 10.000 jaar geweest", moet je dat niet gaan verkrachten naar "de aarde is nog nooit zo snel opgewarmd als nu". je zegt wat je weet, niet meer, niet minder. dat is 't onderscheid net tussen vakliteratuur en de flair.
ok, check.
quote:
welke lees jij, als vakmens?
ben nog (net) niet afgestudeerd, dus alles wat ik moet leren voor tentamens he
nee, flauw. ik hou me verder niet bezig met klimaat/broeikaseffect/enz, maar die verhalen erover kwamen uit een boek over milieu fysica en bladen als nature volgens mij.
  donderdag 14 juli 2005 @ 22:55:40 #61
71333 BUG80
Stop making sense
pi_28815065
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:51 schreef swetsenegger het volgende:

[..]

dat doet toch niets af aan het heersende beeld?
dat is dus inderdaad wat de ts zegt (en ik ook)

het broeikas effect, zoals aan het grote publiek getoont door de milieuorganisaties (en vaak klakkeloos overgenomen door media en politiek), is een hoax.
ok, dan zijn we het eens. ik heb het idee dat milieuorganisaties zoiets hebben van: als we het niet flink aandikken wordt er nooit wat mee gedaan.
pi_28815109
bedoel je het versterken van het broeikaseffect?
zonder broeikaseffect is het hier zo koud dat er (bijna) niks zou leven.
Heeft eindelijk een wii :) Friendcode: 7558 6230 3193 8605
Waarschuwing: Ik post meestal alleen op het forum als ik zwaar over de zeik ben.
  donderdag 14 juli 2005 @ 22:58:06 #63
71333 BUG80
Stop making sense
pi_28815153
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:57 schreef roelroel het volgende:
bedoel je het versterken van het broeikaseffect?
zonder broeikaseffect is het hier zo koud dat er (bijna) niks zou leven.
ook daar zijn we het inmiddels over eens
pi_28815162
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:53 schreef bug80 het volgende:

[..]

ok, check.
[..]

ben nog (net) niet afgestudeerd, dus alles wat ik moet leren voor tentamens he
nee, flauw. ik hou me verder niet bezig met klimaat/broeikaseffect/enz, maar die verhalen erover kwamen uit een boek over milieu fysica en bladen als nature volgens mij.
o_o een aanstaande wetenschapper

denk eraan dat je reputatie, als wetenschapper, begint de dag dat je afstudeerd. vanaf dat moment heb je twee keuzes. ofwel zeg je altijd enkel waar je 100% zeker van bent, zeg je 't hoe 't is, zonder herformulering, zonder subjectiviteit. ofwel niet. die keuze zal bepalen wie jij wordt.
  donderdag 14 juli 2005 @ 23:04:14 #65
71333 BUG80
Stop making sense
pi_28815365
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:58 schreef densuperieurenvlaeminck het volgende:
[quote]denk eraan dat je reputatie, als wetenschapper, begint de dag dat je afstudeerd. vanaf dat moment heb je twee keuzes. ofwel zeg je altijd enkel waar je 100% zeker van bent, zeg je 't hoe 't is, zonder herformulering, zonder subjectiviteit. ofwel niet. die keuze zal bepalen wie jij wordt.
ik neem 'm mee

in het dagelijks leven zul je echter niet snel zeggen: het tijdsverschil tussen het moment van aankomst van deze trein en de tijd zoals aangegeven in het spoorboekje is statistisch relevant. dan hou je het ook gewoon bij: die k*ttrein was weer te laat.
pi_28818183
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:58 schreef densuperieurenvlaeminck het volgende:

[..]

o_o een aanstaande wetenschapper

denk eraan dat je reputatie, als wetenschapper, begint de dag dat je afstudeerd. vanaf dat moment heb je twee keuzes. ofwel zeg je altijd enkel waar je 100% zeker van bent, zeg je 't hoe 't is, zonder herformulering, zonder subjectiviteit. ofwel niet. die keuze zal bepalen wie jij wordt.
idealist. ik kan u melden dat ook de wetenschap bestaat uit redelijk wat politiek, dat naam regelmatig wel telt, en dat alle belangrijke beslissingen nog steeds op gevoel gemaakt worden. we kunnen ze alleen achteraf volledig rationaliseren, of desnoods toegeven dat we fout zaten. uit eigen ervaring.

maar over de vraag of de mens invloed heeft op het klimaat van tegenwoordig bestaat geen twijfel meer. of ja, er bestaat net zoveel twijfel over als over de vraag of de relativiteitstheorie klopt binnen het gebied waarin hij gesteld is. een nobelprijswinnaar als paul crutzen durft zelfs over het antropoceen te praten. persoonlijk vind ik nog teveel vaag om de mens op het moment de dominerende factor te laten zijn, maar het is op zijn allerminst een significante.

dan nog een veel gemaakte fout hier ergens boven: we het weer niet kunnen voorspellen voor over 2 weken, om fundamentele redenen uit de chaos theorie. klopt. maar wat we wel kunnen voorspellen is de gemiddelde trend, die niet van belang is voor de eerste dagen, maar ook niet aan chaos onderhevig. dat is klimaat onderzoek.

de huidige stand van zaken is dat er eigenlijk 2 zaken onbekend zijn in de klimaat modellen: de invloed van de oceaan en de invloed van wolken. van die laatste doe ik mijn best een heel klein beetje beter dingen te begrijpen.
pi_28822572
quote:
op vrijdag 15 juli 2005 00:35 schreef thijsdetweede het volgende:
idealist. ik kan u melden dat ook de wetenschap bestaat uit redelijk wat politiek, dat naam regelmatig wel telt, en dat alle belangrijke beslissingen nog steeds op gevoel gemaakt worden. we kunnen ze alleen achteraf volledig rationaliseren, of desnoods toegeven dat we fout zaten. uit eigen ervaring.
idd wetenschappers zijn net mensen, ook hier moet brood op de plank komen, banen staan op het spel, carriéres moeten worden gemaakt, de naam van het instituut hoog gehouden, de subsidies veiliggesteld. daarom is het aller aller laatste wat een wetenschapper zal doen toegeven dat hij ongelijk had.
quote:
maar over de vraag of de mens invloed heeft op het klimaat van tegenwoordig bestaat geen twijfel meer. of ja, er bestaat net zoveel twijfel over als over de vraag of de relativiteitstheorie klopt binnen het gebied waarin hij gesteld is. een nobelprijswinnaar als paul crutzen durft zelfs over het antropoceen te praten. persoonlijk vind ik nog teveel vaag om de mens op het moment de dominerende factor te laten zijn, maar het is op zijn allerminst een significante.
de relativiteits theorie kan ik in een laboratorium dmv van diverse experimeneten verifieren.
dat de mens significante invloed heeft op het klimaat kan ik niet door experimenten vaststellen, experiment en werkelijkheid vallen hier samen, ik kan bijv niet even de invloed van de vulkanen even op 0 zetten.
en of het klimaatmodel klopt weten we pas over 10tallen, misschien 100 jaar.
quote:

dan nog een veel gemaakte fout hier ergens boven: we het weer niet kunnen voorspellen voor over 2 weken, om fundamentele redenen uit de chaos theorie. klopt. maar wat we wel kunnen voorspellen is de gemiddelde trend, die niet van belang is voor de eerste dagen, maar ook niet aan chaos onderhevig. dat is klimaat onderzoek.

de huidige stand van zaken is dat er eigenlijk 2 zaken onbekend zijn in de klimaat modellen: de invloed van de oceaan en de invloed van wolken. van die laatste doe ik mijn best een heel klein beetje beter dingen te begrijpen.
het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat een klimaatmodel dat redelijk met de werkelijkheid overeen komt, niet onderheveig is aan chaotische bewegingen. het beroende weermodel van lorentz met een paar variabelen is al chaotisch.
zoals jezelf aan aangeeft zijn er veel variabelen waarvan de werking op het klimaat nog onbekend is. een paar denen hebben ooit een theorie bedacht over kosmische starling en de invloed daarvan op de vorming van wolken. volgens hen komt ons zonnestelsel in gebieden van de melkweg waar hogere resp. lagere kosmische straling heerst. ook deze omstandigheid zou wel eens een aanmerkelijke invloed kunnen hebben op het klimaat.
en dan niet te vergeten de zon zelf, naast de 11 jarige cycli zijn er ook nog meerder cycli. en ook de zon is binnen bepaalde grenzen een chaotisch systeem,
o ja de baan van de aarde is ook onderhevig aan schommelingen, en de precessiebeweging, etc, etc, etc,
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_28823385
quote:
op vrijdag 15 juli 2005 09:37 schreef oud_student het volgende:

de relativiteits theorie kan ik in een laboratorium dmv van diverse experimeneten verifieren.
dat de mens significante invloed heeft op het klimaat kan ik niet door experimenten vaststellen, experiment en werkelijkheid vallen hier samen, ik kan bijv niet even de invloed van de vulkanen even op 0 zetten.
en of het klimaatmodel klopt weten we pas over 10tallen, misschien 100 jaar.
[..]
nee hoor, rlt kan je op zn best falsificeren in een lab, en klimaat modellen zijn behoorlijk te checken aan de hand van ijskernen, jaarringen, de data van de afgelopen eeuw. tis niet ideaal, maar redelijk is het wel. vergeet niet dat we de 'definitie' van klimaat het gemiddelde weer van een tijdvak van 20 jaar is. dan hebben we een in heel redelijke set data van 5 of 6 t* rondslingeren. bovendien is het doel van die modellen helemaal niet om het klimaat over 500 jaar te voorspellen, maar over 100 ofzo. zeg: de kleinkinderen.
quote:
het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat een klimaatmodel dat redelijk met de werkelijkheid overeen komt, niet onderheveig is aan chaotische bewegingen. het beroende weermodel van lorentz met een paar variabelen is al chaotisch.
natuurlijk is het klimaat zo chaotisch als ed lorenz maar kon verzinnen, maar dan op een hele andere tijdschaal dan het weer. niets dat een ensemble middeling niet kan verhelpen. daarom zie je ook altijd van die foutenbalkjes in voorspellingen.
quote:
zoals jezelf aan aangeeft zijn er veel variabelen waarvan de werking op het klimaat nog onbekend is. een paar denen hebben ooit een theorie bedacht over kosmische starling en de invloed daarvan op de vorming van wolken. volgens hen komt ons zonnestelsel in gebieden van de melkweg waar hogere resp. lagere kosmische straling heerst. ook deze omstandigheid zou wel eens een aanmerkelijke invloed kunnen hebben op het klimaat.
en dan niet te vergeten de zon zelf, naast de 11 jarige cycli zijn er ook nog meerder cycli. en ook de zon is binnen bepaalde grenzen een chaotisch systeem,
o ja de baan van de aarde is ook onderhevig aan schommelingen, en de precessiebeweging, etc, etc, etc,
de invloed van kosmische achtergrondstraling op wolkenvorming is werkelijk verwaarloosbaar.

natuurlijk zijn er hondereneen mechanismen te verzinnen die ook invloed zouden kunnen hebben, maar dat is nogal een verkrampte reactie als we gewoon een werkende theorie hebben. we weten dat de mens nogal wat zooi de atmosfeer in pompt, we kunnen een simulatie met en zonder zooi doen, en de resultaten kunnen op het moment heel aardig de trend verklaren. misschien niet de exacte getallen, we moeten nog veel doen, maar binnen marges is het duidelijk zat.
pi_28828293
quote:
op vrijdag 15 juli 2005 10:18 schreef thijsdetweede het volgende:
nee hoor, rlt kan je op zn best falsificeren in een lab, en klimaat modellen zijn behoorlijk te checken aan de hand van ijskernen, jaarringen, de data van de afgelopen eeuw. tis niet ideaal, maar redelijk is het wel. vergeet niet dat we de 'definitie' van klimaat het gemiddelde weer van een tijdvak van 20 jaar is. dan hebben we een in heel redelijke set data van 5 of 6 t* rondslingeren. bovendien is het doel van die modellen helemaal niet om het klimaat over 500 jaar te voorspellen, maar over 100 ofzo. zeg: de kleinkinderen.
hier worden 2 zaken doorelkaar gehaald over wetenschapsfilosfie; een theorie moet falsificeerbaar zijn om een wetenschappelijke theorie te zijn.
echter als de theorie is gefacificeerd, dan houdt deze theorie op te bestaan. de voorspellingen van de theorie moeten dus wel kloppen.
leuk over die ijsringen etc. maar dat geeft ons alleen maar een inzcht over hoe het klimaat lang geleden was en niet hoe het in de toekomst zal zijn.
om het een wetenschappelijke theorie in de strengste zin van het woord te maken, moet je dus een experiment kunnen doen om de voorspellingen te testen, maar dat kan helaas niet, of je moet bereid zijn 100 jaar te wachten. en zelfs als je zou kunnen kijken hoe het klimaat over 100 jaar is en het klopt met het model, dan heb je slechts 1 meting. dit zegt natuurlijk niets, om de theorie te kunnen verifieeren of falsificeren moet je natuurlijk meerder metingen doen, waarbij je telkens de uitgangswaarden varieerd om het model ook echt te kunnen uittesten.
quote:
natuurlijk is het klimaat zo chaotisch als ed lorenz maar kon verzinnen, maar dan op een hele andere tijdschaal dan het weer. niets dat een ensemble middeling niet kan verhelpen. daarom zie je ook altijd van die foutenbalkjes in voorspellingen.
leg uit, waarom is het door middeling dan ploseling niet chaotisch ?
in het model kun je middelen, maar de natuur middelt niet.
quote:
de invloed van kosmische achtergrondstraling op wolkenvorming is werkelijk verwaarloosbaar.
alles wat niet past bij de ideeen van de klimaat lobby wordt als onzin afgedaan
http://www.stichtingklimaat.nl/klimaathysterie.htm
quote:
natuurlijk zijn er hondereneen mechanismen te verzinnen die ook invloed zouden kunnen hebben, maar dat is nogal een verkrampte reactie als we gewoon een werkende theorie hebben. we weten dat de mens nogal wat zooi de atmosfeer in pompt, we kunnen een simulatie met en zonder zooi doen, en de resultaten kunnen op het moment heel aardig de trend verklaren. misschien niet de exacte getallen, we moeten nog veel doen, maar binnen marges is het duidelijk zat.
het is natuurlijk geen kunst om een werkende theorie te maken. waar het om gaat is of die met de werkelijkheid overeenkomt. uiteraard geeft de simulatie precies het antwoord waarvoor het model gemaakt was, nl. het aantonen dat menselijk handelen invloed heeft op het klimaat. dit is een ernstige cirkelredenering.
Exaudi orationem meam
pi_28835241
quote:
op vrijdag 15 juli 2005 13:14 schreef oud_student het volgende:

[..]

om het een wetenschappelijke theorie in de strengste zin van het woord te maken, moet je dus een experiment kunnen doen om de voorspellingen te testen, maar dat kan helaas niet, of je moet bereid zijn 100 jaar te wachten.
niet waar. je moet voorspellingen kunnen doen op basis van je theorie, en dat kan. over de toekomst heeft rlt ook nog relatief weinig gesproken, aangezien de meeste kosmologische metingen over miljoenen of meer jaren oud gaan.
quote:
leg uit, waarom is het door middeling dan ploseling niet chaotisch ?
in het model kun je middelen, maar de natuur middelt niet.
[..]
de natuur doet geen ensemble middeling, maar zn spatiele en temporale middeling zit goed in elkaar. de energie balans moet gewoon kloppend blijven, er blijft meer energie hangen op de aarde, dus wordt het warme (back of the envelope, i know).
quote:
alles wat niet past bij de ideeen van de klimaat lobby wordt als onzin afgedaan
http://www.stichtingklimaat.nl/klimaathysterie.htm
[..]
ik zit niet in de klimaat lobby. ik word betaald om spul dat we nog niet snappen beter te snappen, daar doe ik mn best voor. als we dit probleem morgen hebben opgelost ga ik wat anders doen. uitzoeken hoe het aardmagnetisch veld werkt misschien, of de hersenen. en de gevolgen van het versterkt broeikaseffect laten me ook vrij koud, aangezien we er toch niet zo gek veel aan kunnen doen. heb nog nooit wat aan greenpeace gedoneerd, ben voor kernenergie en tegen een windmolen park in zee.
quote:
het is natuurlijk geen kunst om een werkende theorie te maken. waar het om gaat is of die met de werkelijkheid overeenkomt. uiteraard geeft de simulatie precies het antwoord waarvoor het model gemaakt was, nl. het aantonen dat menselijk handelen invloed heeft op het klimaat. dit is een ernstige cirkelredenering.
nee hoor, dat is een ernstige beschuldiging. je suggereert namelijk dat de modellen gemaakt zijn om aan te tonen dat menselijk handelen invloed heeft op het klimaat, en dat is pertinent niet waar. het is gewoon bloedsimpel navier-stokes oplossen, waarbij 1 van de (vele) brontermen de menselijke invloed is. parameteronderzoek en het blijkt gewoon een dominante term te zijn. zullen we 'klimaat-model' en 'versterkt broeikaseffect' wel even uit elkaar houden?

om de discussie wat te verleggen en niet meer dan 4 keer in herhaling te vallen: geloof jij nou niet in het versterkt broeikaseffect, de stand van de klimaatmodellering of is dit meer een wetenschaps filosofische kwestie?
pi_28837324
quote:
op vrijdag 15 juli 2005 16:42 schreef thijsdetweede het volgende:
niet waar. je moet voorspellingen kunnen doen op basis van je theorie, en dat kan. over de toekomst heeft rlt ook nog relatief weinig gesproken, aangezien de meeste kosmologische metingen over miljoenen of meer jaren oud gaan.
voorspellingen maken met een theorie, kan iedereen, het gaat erom of ze kloppen met de werkelijkheid.het probleem van de klimaatmodellen is dat we pas over 100 jaar kunnen zien of het klopt en dan nog zijn er problemen zoals ik reeds heb aangegeven.
ik kan de relativiteitstheorie in essentie testen (klokken die langzamer lopen etc.) hoe het over 1 miljoen jaar is kan ik hier niet mee voorspellen.
het essentieele verschil tussen klimaat theorieen en een willekeurige natuurkundige theorie is dat de correctheid (plausibiliteit) van de eerste niet experimenteel vast te stellen is binnen een aanvaardbare tijd. bovendien zijn omstandigheden (beginvoorwaarden) van het experiment in het geheel niet te bepalen en is het aantal experimenten tot 1 beperkt.
quote:
de natuur doet geen ensemble middeling, maar zn spatiele en temporale middeling zit goed in elkaar. de energie balans moet gewoon kloppend blijven, er blijft meer energie hangen op de aarde, dus wordt het warme (back of the envelope, i know).
hoe zit de spatiale en temporale middeling van de natuur inelkaar
dat er structureel meer energie blijft hangen is nu precies de vraag, dat het tijdelijk warmer en kouder wordt is natuurlijk.
quote:
ik zit niet in de klimaat lobby. ik word betaald om spul dat we nog niet snappen beter te snappen, daar doe ik mn best voor. als we dit probleem morgen hebben opgelost ga ik wat anders doen. uitzoeken hoe het aardmagnetisch veld werkt misschien, of de hersenen.
ik neem aamn dat je betaald werk doet en niet uit een soort hobby.
als dat zo is, dan moet iemand dat betalen. ik neem ook weer aan dat het niet om een filantroop gaat, die het financiiert, dus hij wil resultaten zien. als de resultaten in zijn ogen onvoldoende zijn of niet volgens zijn verwachtingen, dan kon hij wel eens naar een ander instituut gaan.
betaalde wetenschappers zijn nooit onafhankelijk.
in mijn werk als projectmanager behartig ik het belang van de opdrachtgever, simpel zat.
quote:
en de gevolgen van het versterkt broeikaseffect laten me ook vrij koud, aangezien we er toch niet zo gek veel aan kunnen doen. heb nog nooit wat aan greenpeace gedoneerd, ben voor kernenergie en tegen een windmolen park in zee.
als we er toch niets aan kunnen doen, waarom dan zoveel onderzoek hierna, er zijn genoeg andere interressante onderzoeken mogelijk (zoals je zelf ook al aangeeft)
kernenergie vind ik een moeilijk probleem, als er andere methoden zouden zijn hebben die mijn voorkeur. windmolens zijn economisch gezien idd belachelijk.
quote:
nee hoor, dat is een ernstige beschuldiging. je suggereert namelijk dat de modellen gemaakt zijn om aan te tonen dat menselijk handelen invloed heeft op het klimaat, en dat is pertinent niet waar. het is gewoon bloedsimpel navier-stokes oplossen, waarbij 1 van de (vele) brontermen de menselijke invloed is. parameteronderzoek en het blijkt gewoon een dominante term te zijn. zullen we 'klimaat-model' en 'versterkt broeikaseffect' wel even uit elkaar houden?
welke parameters in het model zijn opgenomen en wat hun relatieve sterkte is, zijn toch allemaal keuzes, die de modelmaker maakt ?
de enige meetbare menselijke activiteit ivm het klimaat is bij mijn weten de toename van het co2 in de lucht. hoe dat uitwerkt op lange temijn weten we eenvoudig niet. het helpt ook niet om deze periode te vergelijken met historische periodes waar ook xoveel co2 aanweig was, omdat we niet weten of de rest van de paremeters hetzelfde waren als nu.

klimaatmodellen moeten toch uitsluitsel geven over vragen als "verstekt broeikaseffect" of niet
quote:
om de discussie wat te verleggen en niet meer dan 4 keer in herhaling te vallen: geloof jij nou niet in het versterkt broeikaseffect, de stand van de klimaatmodellering of is dit meer een wetenschaps filosofische kwestie?
ik vind het in herhaling vallen niet erg (valt best mee imo) als het maar duidelijk wordt.
"versterkt broeikas effect" zou best waar kunnen zijn, maar denk niet dat de mens hier veel mee te maken heeft.
ik heb idd problemen met de methode van de klimaatmodellering. ik krijg vaak de indruk dat de modellen een eigen leven lijden.
Exaudi orationem meam
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 juli 2005 @ 18:31:49 #72
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28837888
quote:
op vrijdag 15 juli 2005 16:42 schreef thijsdetweede het volgende:
tot nu toe lees ik het met plezier hoor.

ik ben uiteraard op de hand van oud_student, maar je verdedigt de versterkte broeikas bullshit met verve
pi_28839568
quote:
op donderdag 14 juli 2005 22:10 schreef bug80 het volgende:
is het niet zo dat de temperatuur in de gehele geschiedenis van de aarde nog nooit zo snel is gestegen als nu? sceptici hebben het altijd over 'schommelingen zijn er altijd geweest", maar niet van deze aard. dat heb ik tenminste begrepen.

verder lijkt het heel aannemelijk dat de opwarming van de aarde verband houdt met de stijgende concentratie van co2 in de lucht. als je die twee grafieken over elkaar legt lijkt een oorzakelijk verband bijna niet tegen te spreken. het schijnt zo te zijn dat als we nu zouden stoppen met het uitstoten van co2 (terug naar 0% dus), dan zou volgens dat model de opwarming nog jaren doorzetten (ik geloof zelfs 20 jaar).

het is officieel trouwens versterkt broeikaseffect, zonder het "gewone" broeikaseffect zou het hier best wel koud zijn.
yep, dat is het.

de afgelopen paar honderd jaar hebben we in hoog tempo fossiele brandstoffen (waarin co2 in zit opgeslagen) opgestookt, wat zijn effect heeft.

overigens is het ook waar dat natuurlijke schommelingen er ook altijd zijn. en in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, is het niet zeker dat de afgelopen tien jaar met zijn warme zomers door het broeikaseffect veroorzaakt wordt, maar het past wel in de lijn der verwachtingen.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 juli 2005 @ 19:48:00 #74
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28839898
quote:
op vrijdag 15 juli 2005 19:38 schreef wombcat het volgende:

[..]

yep, dat is het.

de afgelopen paar honderd jaar hebben we in hoog tempo fossiele brandstoffen (waarin co2 in zit opgeslagen) opgestookt, wat zijn effect heeft.
bullshit
quote:
waterdamp is het belangrijkste broeikasgas. het ipcc besteedt aan dat gegeven totaal geen aandacht en nauwelijks aan de activiteit van de zon. een gemiddelde van slechts 2 procent van de atmosfeer is samengesteld uit broeikasgassen, inclusief waterdamp. meer dan 90 procent van die 2 procent broeikasgassen zijn van natuurlijke, niet door de mens veroorzaakte, oorsprong. van de resterende 10 procent is 1 procent afkomstig van co2 dat vrijkomt bij de verbranding van fossiele brandstoffen. het vertegenwoordigt maar een klein deel van de 0,04 procent van de co2 in de totale atmosfeer. co2 blijft een minuscule hoeveelheid broeikasgas.
pi_28840118
quote:
op vrijdag 15 juli 2005 19:48 schreef swetsenegger het volgende:

waterdamp is het belangrijkste broeikasgas. het ipcc besteedt aan dat gegeven totaal geen aandacht
http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/079.htm
quote:
en nauwelijks aan de activiteit van de zon.
http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/244.htm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')