Kijk, we komen er welquote:Op donderdag 14 juli 2005 02:12 schreef Lkw het volgende:
Hier vind je een uitgebreide site over welke gemoederen het beest zoal heeft beziggehouden
Ik weet niet of F16's echt nuttig zijn bij zo'n meer. Loch Ness is zo'n 36 km lang en zo'n 1,5 kilometer breed. Verder kun je dieptes van 240 meter aantreffen en das toch anders dan een lijk vinden dat 4 meter onder de grond ligt.quote:Op donderdag 14 juli 2005 01:38 schreef Nightanimal het volgende:
Was gewoon een verhaaltje om dat pitoreske dorpje op de wereld kaart te zetten, volgens mij, anders hadden ze er wel F16 over laten vliegen (dat kan tegenwoordig overal voor)
Omdat?quote:Op donderdag 14 juli 2005 01:36 schreef het_fokschaap het volgende:
Ik denk dat het beest niet bestaat
Deze mag je uitleggenquote:Op donderdag 14 juli 2005 01:42 schreef Pr0nXXX het volgende:
Het realisme van livEliveD bestaat niet.
Hoe dan?quote:Op donderdag 14 juli 2005 10:04 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik sprak ooit een 'jongenman' uit schotland op een chatbox, die na een val in het meer van Loch Ness zijn gehoor kwijt was geraakt. Hij is ervan overtuigd dat Nessie hem gered heeft.
Omdat het nog nooit gezien isquote:
Wie weet heeft het "soort" er wat op gevondenquote:Op donderdag 14 juli 2005 10:43 schreef thaleia het volgende:
D'r zit blijkbaar te weinig potentieel voedsel in.
Wat je eigenlijk zegt is: "Getuigen kunnen we niks mee". Dat is wat anders dan stellen dat ze niks gezien hebben.quote:Op donderdag 14 juli 2005 10:44 schreef het_fokschaap het volgende:
Omdat het nog nooit gezien is
Ik kan net zo goed verklaren dat bij mij achter in de tuin de Yeti zich heeft verstopt.
mja, ik denk inderdaad dat we met de getuigen niks kunnen. althans, niets objectiefsquote:Op donderdag 14 juli 2005 10:52 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Wat je eigenlijk zegt is: "Getuigen kunnen we niks mee". Dat is wat anders dan stellen dat ze niks gezien hebben.
Vertel!!!!quote:Op donderdag 14 juli 2005 10:53 schreef ThomasBerge het volgende:
Ik blijf het een geweldige legende vinden. Toen ik een jaar of 10 was vond ik het helemaal geweldig, en heb ik oude artikelen over dit onderwerp opgekocht, en nog wat boeken. Dus ik heb hier nog een Monster van Loch Ness verzameling staan
Het boek "Loch Ness: Mythe of Werkelijkheid?" van W.P. Hogendoorn is trouwens wel interessant
Dat ben ik met je eens gezien het relatief kleine aantal getuigen. Overigens zijn er wel verklaringen voor verzonnen waarbij ervan uit wordt gegaan dat de getuigen toch echt iets dat lijkt op Nessie hebben gezien. Bv een omgekieperde boot die op grote afstand langs dreef. Verder staat het issue van die sonarbeelden nog open.quote:Op donderdag 14 juli 2005 10:54 schreef het_fokschaap het volgende:
mja, ik denk inderdaad dat we met de getuigen niks kunnen. althans, niets objectiefs
Die is fakequote:
Dat valt nog tegen ben ik bang. Sowieso zijn er ook nog tig grotten en gangen onder water.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:04 schreef Hallulama het volgende:
Zeg eeh, met de huidige techniek is dat meer toch in 2 seconden gescand op alles dat leeft?
quote:Op donderdag 14 juli 2005 01:56 schreef Dirman het volgende:
Ik weet niet of Nessie bestaat. Maar ik geloof wel dat er ergens een dergelijk "monster" bestaat.
hebben we daar een officiële bron bij dan ? anders dan wiki waar iedereen aan kan bijdragen op basis van interesse in een onderwerp ?quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:05 schreef livEliveD het volgende:
Verder staat het issue van die sonarbeelden nog open.
Veel weet ik er ook niet van, hij vond het niet zo'n heugelijke herinnering, en ik heb niet veel/lang met hem gesproken.quote:
Het boek is behoorlijk uitgebreid, en licht eerst de verhalen van zeeslangen toe en het ontdekken van nieuwe diersoorten in ondoordringbare oerwouden. Dat trekt hij dan door naar Loch Ness.quote:
Goede vraag. Ik kan hem zo snel niet vinden maar ik herinner me wel dat er ooit een Discovery docu was en die ging volgens mij over precies dezelfde expeditie.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:10 schreef het_fokschaap het volgende:
hebben we daar een officiële bron bij dan ? anders dan wiki waar iedereen aan kan bijdragen op basis van interesse in een onderwerp ?
Wat was de conclusie van het boek?quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:23 schreef ThomasBerge het volgende:
Het boek is behoorlijk uitgebreid, en licht eerst de verhalen van zeeslangen toe en het ontdekken van nieuwe diersoorten in ondoordringbare oerwouden. Dat trekt hij dan door naar Loch Ness.
In het boeken komen allemaal getuigenverslagen naar voren, plus de hele geschiedenis van de legende en de omgeving van Loch Ness. Ik heb het toen als klein jongetje 5 keer herlezen, maar mocht je meer van dat dit onderwerp te weten willen komen is dit het enige Nederlandstalige boek dat je uitkomst biedt. Het boek is uit 1980, en alleen nog in tweedehands boekenwinkeltjes te vinden.
Die laat het in het midden, de lezer moet zelf maar oordelen over het onderwerp. Het is geen betoog voor het bestaan of het niet-bestaan van het monsterquote:Op donderdag 14 juli 2005 11:24 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Wat was de conclusie van het boek?
Dat is niet uitgeslotenquote:Op donderdag 14 juli 2005 10:44 schreef het_fokschaap het volgende:
Ik kan net zo goed verklaren dat bij mij achter in de tuin de Yeti zich heeft verstopt.
Maar zo'n 'monster' kan nooit 1500 jaar lang leven. Dan moeten er meerdere zijn die zich voortplanten. En in het geval van meerdere 'monsters' lijkt het me toch sterk dat we daar nooit iets van hebben waargenomen, op de enkele getuigenissen na. Tenzij het echte waterdieren zijn en dus nooit boven water komen.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:38 schreef ThomasBerge het volgende:
De legende gaat terug naar het jaar 565 n. Chr. De Ierse Sint-Columba zou de eerste waarnemer zijn geweest van het monster van Loch Ness.
Hij zou bij de rivier de Ness enkele stadsbewoners zijn tegengekomen die een man begroeven, die door het monster zou zijn doodgebeten. Ook zou de heilige een zwemmer hebben gered van een aanval door een "vreemd uitziend beest".
Het wezen zou de ongelukkige ziel hebben verslonden indien de heilige niet had gezegd "Raakt die man niet aan!". Het monster zou de zwemmer tot minder dan 15 meter zijn genaderd, waarop het monster uit het zicht verdween.
Na deze waarneming waarschuwden moeders hun kinderen niet te dicht bij de oevers van meren of rivieren te spelen want het monster kon je opeten.
De eerste waarneming in de moderne tijd was in 1880, toen de ervaren duiker, Duncan McDonald een boot onderzocht die in Loch Ness was gezongen. Plotseling gaf hij koortsachtig een teken naar boven te willen worden getrokken. Lijkwit, hevig trillend en vrijwel sprakeloos, wist hij tenslotte duidelijk te maken dat hij in het duistere water een monster had gezien.
Sinds die waarneming van die duiker is de legende weer gaan rollen. Tussen de waarneming van Sint-Columba in 565 en de waarneming van McDonald in 1880 zijn er volgens mij weinig bekende waarnemingen gedaan.
Abraham leefde ook enkele honderden jaren, dan moet het voor zo'n beest toch een peuleschilletjes zijnquote:Op donderdag 14 juli 2005 11:45 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Maar zo'n 'monster' kan nooit 1500 jaar lang leven.
Men gaat er inderdaad vanuit dat het om een groep van bepaalde dieren gaat, die in Loch Ness terecht zijn gekomen toen de rivier de Ness nog in verbinding stond met de zee. Door het aanleggen van sluizen etc. in de loop der tijd staat de rivier niet meer direct in contact met de zee waardoor de dieren zeg maar "opgesloten" zitten in Loch Ness.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:45 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Maar zo'n 'monster' kan nooit 1500 jaar lang leven. Dan moeten er meerdere zijn die zich voortplanten. En in het geval van meerdere 'monsters' lijkt het me toch sterk dat we daar nooit iets van hebben waargenomen, op de enkele getuigenissen na. Tenzij het echte waterdieren zijn en dus nooit boven water komen.
Toch lijkt het me allemaal erg onwaarschijnlijk. En als er iets is dan zal het idd wel een steur zijn oid.
Die getuigenissen, zijn die gedaan door mensen van de locale bevolking? Dit soort verhalen zijn namelijk ook een geweldige stimulans voor het toerisme naar die plek. Niet dat ik die mensen niet geloof, maar het is wel een factor waar je rekening mee moet houden.
1500 jaar is erg lang, maar voortplanten is helemaal niet zo'n vreemde optie.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:45 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Maar zo'n 'monster' kan nooit 1500 jaar lang leven. Dan moeten er meerdere zijn die zich voortplanten. En in het geval van meerdere 'monsters' lijkt het me toch sterk dat we daar nooit iets van hebben waargenomen, op de enkele getuigenissen na. Tenzij het echte waterdieren zijn en dus nooit boven water komen.
Toch lijkt het me allemaal erg onwaarschijnlijk. En als er iets is dan zal het idd wel een steur zijn oid.
Die getuigenissen, zijn die gedaan door mensen van de locale bevolking? Dit soort verhalen zijn namelijk ook een geweldige stimulans voor het toerisme naar die plek. Niet dat ik die mensen niet geloof, maar het is wel een factor waar je rekening mee moet houden.
ik ookquote:Op donderdag 14 juli 2005 11:49 schreef Mirage het volgende:
Dat daar een dier leeft/leefde ?
Ja, dat geloof ik.
misschien een visquote:Wat het is...geen idee.
quote:Het kan van alles zijn.
ik ookquote:Maar dat er iets leeft. Ik denk van wel.
[offtopic]quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:47 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Abraham leefde ook enkele honderden jaren, dan moet het voor zo'n beest toch een peuleschilletjes zijn
ik ook niet, maar ik heb datzelfde met Nessiequote:Op donderdag 14 juli 2005 11:58 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
[offtopic]
Is het historisch gezien bewezen dat Abraham echt heeft geleefd (en zo lang)? De bijbel geloof ik niet zo namelijk.
[/offtopic]
Dat is interessant. Wanneer zijn die sluizen aangelegd?quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:50 schreef ThomasBerge het volgende:
Men gaat er inderdaad vanuit dat het om een groep van bepaalde dieren gaat, die in Loch Ness terecht zijn gekomen toen de rivier de Ness nog in verbinding stond met de zee. Door het aanleggen van sluizen etc. in de loop der tijd staat de rivier niet meer direct in contact met de zee waardoor de dieren zeg maar "opgesloten" zitten in Loch Ness.
Dat zou best kunnen. Of ze hebben kieuwen.quote:En je weet natuurlijk niet hoe die beesten ademhalen. Misschien hoeven ze alleen hun neusgaten boven water te houden.
Lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk, maar ik ga niks uitsluitenquote:Maar het vaak geschetste beeld dat er een plesiosaurus huist in Loch Ness lijkt mij niet waarschijnlijk, dat moeten er meer waarnemingen zijn. Ook al is het meer ruim 40 kilometer lang.
Dat zal ik even moeten nazoeken, antwoord volgt laterquote:Op donderdag 14 juli 2005 12:01 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Dat is interessant. Wanneer zijn die sluizen aangelegd?
quote:Op donderdag 14 juli 2005 01:32 schreef livEliveD het volgende:
[afbeelding]
Ik had begrepen dat die man die deze foto heeft genomen op z'n sterfbed heeft bekend dat de foto fake is.
In zo'n groot en diep meer lijkt het me best mogelijk dat er een of ander groot dier zou kunnen leven, meerdere zelfs.
Het tegendeel is ook niet bewezen.
Tis een nagemaakt plastic geval van Nessie geloof ikquote:Op donderdag 14 juli 2005 12:18 schreef 2NutZ het volgende:
die foto lijkt idd gewoon op een arm die uit het water steekt
Klopt, in een documentaire van National Geographic Channel, hebben ze de foto nagemaakt, met dezelfde soort camera, plus dat speelgoed nessie nekje. En daar bleek precies een zelfde soort foto uit te komen.quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:26 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Tis een nagemaakt plastic geval van Nessie geloof ik
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |