Maar, Iran is juist sjiitisch, en de meeste terroristen, voor zover bekend, juist soenitisch.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 12:55 schreef Drugshond het volgende:
[..]
In mijn optiek liggen de Middeleeuwen nog ver weg van de hedendaagse beschaving.
[..]
Ik wil aangeven dat er wel in Irak een strijd gaande is. Maar hoeveel vrijheidsstrijders komen nu echt uit Irak ?!. In mijn optiek wordt het land (hoodzakelijk) in gijzeling gehouden door 2 landen (Amerika en Iran). Wel een hoop moslims die kwaad zijn op Amerika.... maar niemand die openbaar kwaad is op Iran. Zonder invloedsfeer van Iran (was deze oorlog allang afgelopen, en was de wederopbouw allang begonnen).
quote:Op zaterdag 9 juli 2005 13:00 schreef kLowJow het volgende:
Maar, Iran is juist sjiitisch, en de meeste terroristen, voor zover bekend, juist soenitisch.
De sjiieten hoeven alleen de democratische verkiezingen af te wachten, aangezien ze veruit in de meerderheid zijn.
Die aanslagen komen van twee groepen:quote:Op zaterdag 9 juli 2005 13:04 schreef Drugshond het volgende:
Woeeps, dit wist ik niet.
Dat verandert wel de strategie : De aanslagen komen dan wel van binnenuit (!!).
Owke..... mijn laatste 5-a-6 postings kunnen als niet gelezen (=onzin) worden beschouwd. Die theorie waar ik op zat te broeden is ook ter ziele.
Ik hoorde op de BBC vandaag ook dat er slechts enkele seconden tussen de verschillende ontploffingen in de metro's zaten.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 13:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
Beelden van direct na de ontploffingen in de metro. Hieruit zou blijken dat alle drie aanslagen op de metro tegelijkertijd hebben plaatsgevonden.
Yup. Zie ook http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4666591.stm .quote:Op zaterdag 9 juli 2005 16:27 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ik hoorde op de BBC vandaag ook dat er slechts enkele seconden tussen de verschillende ontploffingen in de metro's zaten.
Ik denk dat dat eerder te wijten valt aan de "chaos" waarin men verslag deed van de situatie alvorens deze echt duidelijk was. Zo werd er ook gesproken van vijf opgeblazen bussen, en zes explosies in metro's.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 17:09 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Yup. Zie ook http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4666591.stm .
Ik heb me erover verbaasd dat de bommen meer dan een half uur na elkaar afgingen. Tegelijkertijd zou logischer zijn, wat dus nu ook blijkt.
Maar dan moet het in sommige stations LANG hebben geduurd voordat de explosie is opgemerkt (door mensen boven de grond dus), lijkt me?
Kan goed ja. Zie ook http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/london/4664209.stm :quote:Op zaterdag 9 juli 2005 17:51 schreef Eveli het volgende:
Dat die mensen in de bus het allemaal overleefd hebben....Dan was het dus ook weer niet zo'n zwaar explosief. Toch helaas wel 13 slachtoffers.
Maar die bom in de bus ontplofte toch later dan die van de metro's, want ik hoorde zoiets van dat die bus vol zat met gewonden van de metro.
en:quote:Miriam last spoke to her father at 0945 BST on Thursday after coming out of King's Cross station.
She was sitting on the pavement and said that she was fine.
She was travelling to work at Canary Wharf, but was told by her agency not to come in. No one has heard from her since this phone call.
Dat zijn mensen die dus eerst in de metro zaten en na die aanslagen MOGELIJK de ontplofte bus hebben genomen.quote:Neetu Jain: Her sister Reetu told BBC London Neetu took a bus after being evacuated from Euston Square underground and has not been heard from since.
cruquote:Op zaterdag 9 juli 2005 17:54 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Kan goed ja. Zie ook http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/london/4664209.stm :
[..]
en:
[..]
Dat zijn mensen die dus eerst in de metro zaten en na die aanslagen MOGELIJK de ontplofte bus hebben genomen.
Ik ben blij dat er nog verstandige mensen aanwezig zijn daar.quote:'Britten hebben terreur aan zichzelf te wijten'
Gepost door Rob (R@b) - Bron: De Volkskrant
Gepubliceerd: zaterdag 9 juli 2005 @ 14:31
In Groot-Brittannië is een rel ontstaan omtrent de uitspraken van het linkse parlemenslid George Galloway. Volgens hem hebben 'we' (de Britten) de bloedige bomaanslagen in Londen, die aan ruim 50 Britten het leven kostten, deels aan 'onszelf' te wijten. Hij zegt dat de veiligheidsdiensten ''keer op keer'' gewaarschuwd hebben dat de oorlog in Afghanistan en Irak de kans op een terreuraanslag alleen maar zou vergroten.
In het Lagerhuis zei Galloway: ''Tragisch genoeg hebben de Londenaren nu de prijs betaald voor het negeren van die waarschuwingen.'' Ook legde hij een verband met de woede in de moslimwereld over de mishandeling van gevangenen in de Abu Ghraib-gevangenis in Irak. Galloway haastte zich wel te zeggen dat hij de aanslagen scherp veroordeelde.
De Britse onderminister van Defensie Adam Ingram reageerde woedend op de uitlatingen van Galloway en sprak van ''schandelijke'' uitspraken van iemand die ''zijn giftige tong in een poel van bloed had gestoken.'' Ingram noemde hem ook ''een stuk tuig''. De woordenwisseling tussen de twee liep zo hoog op dat de speaker van het Lagerhuis de heren moest verzoeken hun taal te kuisen.
Galloway is al langer een omstreden parlementariër. Hij werd eerder uit de Labourpartij gezet wegens zijn felle kritiek op de oorlog in Irak.
Linkse commentaren
In de kranten was vooral kritiek te horen op de regering-Blair van linkse zijde. In The Guardian liet ex-minister Robin Cook - die uit protest tegen de invasie in Irak uit het kabinet-Blair stapte - optekenen dat het nu wel duidelijk is dat de oorlog in Irak ''ons niet heeft beschermd tegen terrorisme op eigen bodem.'' Cook zegt te vrezen dat de VS en Groot-Brittannië ''de fouten uit het verleden zullen herhalen''. Volgens hem was Osama bin Laden het ''product van een enorme misrekening'' van de VS, die de Afghaanse mujahedin in de jaren tachtig hebben gesteund tegen de Sovjet-Unie. ''Het gevaar is nu dat de huidige reactie van het Westen op de terreurdreiging die oorspronkelijke fout alleen maar zal verergeren.''
Midden-Oosten-expert Robert Fisk van dagblad The Independent schreef dat het ''glashelder was dat Groot-Brittannië een doelwit zou worden nadat Blair besloot zich aan te sluiten bij de 'oorlog tegen het terrorisme' van Bush en diens invasie van Irak''. Hij vindt dat Blair de aanslagen wel erg makkelijk barbaars noemt: ''Natuurlijk waren ze dat, maar wat zijn dan de burgerslachtoffers van de Brits-Amerikaanse inval in Irak? Als zij sterven wordt dat een onfortuinlijk neveneffect genoemd, maar als wij sterven is het barbaars terrorisme.''
The Times, in tegenstelling tot bovenstaande kranten niet links maar conservatief ingesteld, wees echter ieder verband tussen de aanslagen in Londen en de Britse deelname aan de oorlog in Irak resoluut van de hand. ''Dat is een denkfout. Al Qaida en zijn onderafdelingen hadden het verjagen van Saddam Hussein niet nodig als extra aanmoediging. Londen werd aangevallen omdat extremisten een heilige oorlog tussen hen en de democratische samenleving willen ontketenen.''
Ik deel zijn mening dus wel in grote lijnen, ik vind het gek dat er heel veel mensen zijn die niet inzien dat acties die landen internationaal ondernemen altijd tot reacties kunnen leiden.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 21:03 schreef Vitalogy het volgende:
Een lap tekst neerpleuren die ook gewoon op de Frontpage gelezen kan worden zonder echt duidelijk je mening toe te lichten vind ik niet erg constructief.
Een perfecte rechtvaardiging voor het Amerikaanse ingrijpen in Irak en Afghanistan geef je hier. Tenslotte zijn er nog meer links tussen de aanslagen in NewYork en Afghanistan, dan tussen de Marokkaanse of Saoedische aanslagplegers en de ellende in Irak of Afghanistan.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 21:14 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Ik deel zijn mening dus wel in grote lijnen, ik vind het gek dat er heel veel mensen zijn die niet inzien dat acties die landen internationaal ondernemen altijd tot reacties kunnen leiden.
Iedereen die schreeuwt maar dat je een aanslag niet over jezelf kan oproepen, natuurlijk kan dat wel. Je kan van alles uitlokken en dan is het je eigen schuld en moet je niet lopen janken. Je kan niet denken dat je zomaar overal op de wereld doen en laten wat je wil en ermee kan wegkomen ook.
Als ik een raam van het politiebureau in gooi met een baksteen zonder dat ik opgepakt wil worden, wil niet zeggen dat het niet mijn schuld is als ik wel opgepakt word. Als ik een vrouw ga schoppen waar haar (grote sterke) man bij is kan ik het verwachten dat ik in elkaar getrapt wordt, ook al wou ik dat zelf niet!
Daarom had ik liever gehad dat Nederland niet alleen o.a de oorlog in Irak had veroordeeld, maar zich ook afzijdig hield van verdere bemoeienissen. Dan hadden wij nu in Nederland minder te vrezen.
quote:Op zaterdag 9 juli 2005 21:14 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Ik deel zijn mening dus wel in grote lijnen, ik vind het gek dat er heel veel mensen zijn die niet inzien dat acties die landen internationaal ondernemen altijd tot reacties kunnen leiden.
Iedereen die schreeuwt maar dat je een aanslag niet over jezelf kan oproepen, natuurlijk kan dat wel. Je kan van alles uitlokken en dan is het je eigen schuld en moet je niet lopen janken. Je kan niet denken dat je zomaar overal op de wereld doen en laten wat je wil en ermee kan wegkomen ook.
Als ik een raam van het politiebureau in gooi met een baksteen zonder dat ik opgepakt wil worden, wil niet zeggen dat het niet mijn schuld is als ik wel opgepakt word. Als ik een vrouw ga schoppen waar haar (grote sterke) man bij is kan ik het verwachten dat ik in elkaar getrapt wordt, ook al wou ik dat zelf niet!
Daarom had ik liever gehad dat Nederland niet alleen o.a de oorlog in Irak had veroordeeld, maar zich ook afzijdig hield van verdere bemoeienissen. Dan hadden wij nu in Nederland minder te vrezen.
Nogmaals. Wie zijn zij om te bepalen dat de acties van GB, de VS of zelfs Nederland in Afghanistan en Irak zo enorm fout zijn dat deze het uitmoorden van burgers begrijpelijk maakt?quote:Op zaterdag 9 juli 2005 21:14 schreef Meh7 het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 9 juli 2005 21:25 schreef klez het volgende:
[..]
Een perfecte rechtvaardiging voor het Amerikaanse ingrijpen in Irak en Afghanistan geef je hier. Tenslotte zijn er nog meer links tussen de aanslagen in NewYork en Afghanistan, dan tussen de Marokkaanse of Saoedische aanslagplegers en de ellende in Irak of Afghanistan.![]()
Dat is het juist, het gaat er niet om of wij onze acties goed vinden. Amerika valt een land binnen en probeert hun een democratie op te leggen omdat Amerika dat goed vindt. Als je alles van je eigenquote:Op zaterdag 9 juli 2005 21:30 schreef Vitalogy het volgende:
Nogmaals. Wie zijn zij om te bepalen dat de acties van GB, de VS of zelfs Nederland in Afghanistan en Irak zo enorm fout zijn dat deze het uitmoorden van burgers begrijpelijk maakt?
Zelfs het achterliggende motief van de militaire campagne in Irak en Afghanistan is op zijn minst discussieerbaar en de resultaten daarvan zijn zeker niet allemaal diep tragisch.
Deze meneer heeft het er volgens mij over dat deze acties het risico op een aanslag vergroot hebben. Het gaat inderdaad verder en dieper dan deze militaire acties, Bin Laden had eerder ook al een persoonlijke haat tegen Amerika.quote:Daarnaast, dit is ook al lang gezegd, was men al bezig met terroristische aanslagen nog voordat de militaire campagnes die nu door deze meneer als aanleiding worden gezien uberhaupt aan de gang waren.
Ik leef in Nederland, een aanslag in mijn stad zou mij meer raken dan eentje in Turkije.quote:Ik vraag me ook af of je dezelfde mening ventileert over aanslagen in Turkije?
Oh nou excuus, ik ben niet bekend met hoe men de Turkse identiteit beleeft.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 21:39 schreef Meh7 het volgende:
Ik leef in Nederland, een aanslag in mijn stad zou mij meer raken dan eentje in Turkije.
Aha, een fervent supporter van de zo beschaafde regimes van Saddam en de Taliban.quote:Dat is het juist, het gaat er niet om of wij onze acties goed vinden. Amerika valt een land binnen en probeert hun een democratie op te leggen omdat Amerika dat goed vindt. Als je alles van je eigen
standpunt bekijkt kom je niet verder dan alles dat van jezelf afwijkt als barbaars af te schilderen.
Ik denk het niet, de Nederlanders zullen emotioneel reageren.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:25 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dan zullen we ook zien of Nederland dezelfde koelbloedige houding heeft als England....of niet.
Na de gebeurtenissen van TvG vrees ik het ergste.
Hij kon een reactie verwachten, maar dat het zo extreem zou zijn had niemand verwacht.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 21:55 schreef Vitalogy het volgende:
Oh nou excuus, ik ben niet bekend met hoe men de Turkse identiteit beleeft.
Dan leg ik de parallel naar de moord op Theo van Gogh.
Door zijn uitspraken was het te verwachten dat Mohammed Bouyeri hem vermoordde?
Het is niet of je bent een voorstanders van de oorlog en dus tegen saddam of je bent een tegenstander van de oorlog en dus voor saddam. Je bekijkt het allemaal te zwart wit. Maar dat doet die eikel in je icoon ook.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 22:05 schreef klez het volgende:
Aha, een fervent supporter van de zo beschaafde regimes van Saddam en de Taliban.
Barbaars is toch echt het enige woord wat weldenkende mensen voor hen over kunnen hebben.
Of je nu moslim bent of niet.
Mjah, ben ik wel met je eens.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:09 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Hij kon een reactie verwachten, maar dat het zo extreem zou zijn had niemand verwacht.
[..]
Het is niet of je bent een voorstanders van de oorlog en dus tegen saddam of je bent een tegenstander van de oorlog en dus voor saddam. Je bekijkt het allemaal te zwart wit. Maar dat doet die eikel in je icoon ook.
En je hoeft ook niet te praten alsof ik de aanslagen goedkeur, ik vind het net zo goed barbaars, maar ik vind honderdduizend burgerslachtoffers nog veel erger en meer barbaars, maar dan gebruikt men de term barbaars niet meer.
Ja inderdaad, misschien was het doel iets anders, maar of dat argument sterk genoeg is om een aanslag waarbij 50 mensen overlijden als meer barbaars te presenteren dan een oorlog waarin tienduizenden burgers zijn omgekomen, ik denk niet dat het zo zwaar weegt.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:18 schreef Swetsenegger het volgende:
Voorals nog ga ik er echter vanuit dat het doel van geallieerde strijdmachten NIET zoveel mogelijk burgerslachtoffers is. Ik besef echter wel dat je daar weinig boodschap aan hebt wanneer je halve familie om het leven komt.
Voor de mensen die strijders willen ronselen was het in ieder geval een erg mooi geschenk.quote:De vraag is of er een grotere dreiging voorkomen is of dat er juist een grotere dreiging ontstaan is.
Kijk dat vind ik dus wel de spijker op zijn kop slaan.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:29 schreef Meh7 het volgende:
Voor de mensen die strijders willen ronselen was het in ieder geval een erg mooi geschenk.
Ik zeg ook dat het verder gaat dan Irak en Afghanistan, dat zegt die man uit het nieuwsbericht ook. Het gaat erom dat deelname aan deze projecten het risico op een aanslag heeft vergroot. Bin Laden heeft al veel eerder een "oorlog" verklaard aan de VS, maar dat heeft zich inmiddels al uitgebreid.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:27 schreef Vitalogy het volgende:
De grootste aanslag is die op het WTC geweest. Niet alleen was deze aanslag voor de militaire campagne in Afghanistan en Irak er was al in 1993 gepoogd een grootschalige aanslag op het WTC te uit te voeren.
Ook daar zal vast een bepaald "argument" voor gevoerd kunnen worden. Maar wat mij betreft kunnen we het spelletje tot aan vliegtuig kapingen en ambassade gijzelingen gaan terugvoeren.
Voor de gemiddelde west-europeaan welquote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:29 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Ja inderdaad, misschien was het doel iets anders, maar of dat argument sterk genoeg is om een aanslag waarbij 50 mensen overlijden als meer barbaars te presenteren dan een oorlog waarin tienduizenden burgers zijn omgekomen, ik denk niet dat het zo zwaar weegt.
Och, ik denk het niet. Dit is een neerwaartse spiraal, waarbij 'het westen' op een gegeven moment geen middel zal schuwen om terreur de kop in te drukken.quote:Voor de mensen die strijders willen ronselen was het in ieder geval een erg mooi geschenk.
Dat alleen al is toch al een gegeven waarvan je kan zeggen dat het een risico op een aanslag vergroot?quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:31 schreef Vitalogy het volgende:
Kijk dat vind ik dus wel de spijker op zijn kop slaan.
Terreur helemaal uitbannen lijkt me een onmogelijke strijd. Ik vraag me wel af op welke middelen je doelt, zodra 'het westen' zwaarder geschut inschakeld en meer burgers treft creer je juist meer terroristen die juist extremer zullen handelen.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:32 schreef Swetsenegger het volgende:
Och, ik denk het niet. Dit is een neerwaartse spiraal, waarbij 'het westen' op een gegeven moment geen middel zal schuwen om terreur de kop in te drukken.
Dat wel, maar je mag zeker niet zeggen dat Londonaren een aanslag nu deels aan zichzelf te wijten hebben.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:34 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Dat alleen al is toch al een gegeven waarvan je kan zeggen dat het een risico op een aanslag vergroot?
Wie heeft de langste adem denk je?quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:36 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Terreur helemaal uitbannen lijkt me een onmogelijke strijd. Ik vraag me wel af op welke middelen je doelt, zodra 'het westen' zwaarder geschut inschakeld en meer burgers treft creer je juist meer terroristen die juist extremer zullen handelen.
Meh7 : ik heb je even nodig (ff een open minded vision) : De voedingsbodem van het terrorismequote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:29 schreef Meh7 het volgende:
Ja inderdaad, misschien was het doel iets anders, maar of dat argument sterk genoeg is om een aanslag waarbij 50 mensen overlijden als meer barbaars te presenteren dan een oorlog waarin tienduizenden burgers zijn omgekomen, ik denk niet dat het zo zwaar weegt.
Voor de mensen die strijders willen ronselen was het in ieder geval een erg mooi geschenk.
Maar Meki, Jan Peter is misschien een stijve Harrie Potter, en een conservatieve christenquote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:40 schreef Meki het volgende:
als er een aanslag komt in NL allemaal de schuld geven aan JAN PETER hij heeft ervoor gezorgd voor de angst
Ben ik het niet geheel mee eens. Blair is onlangs opnieuw gekozen wat duidt op een goedkeuring van zijn beleid. Datzelfde beleid dat ervoor heeft gezorgd dat Londen hogerop op het lijstje met doelwitten is gekomen.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:38 schreef Vitalogy het volgende:
Dat wel, maar je mag zeker niet zeggen dat Londonaren een aanslag nu deels aan zichzelf te wijten hebben.
Je bent bekend met de term Guerilla? Dit soort oorlog gaat zelfs nog een stap verder dan dat denk ik.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:40 schreef Swetsenegger het volgende:
Wie heeft de langste adem denk je?
ja maar als er aanslag gebeurt niet meerquote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:46 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Maar Meki, Jan Peter is misschien een stijve Harrie Potter, en een conservatieve christen
Maar hij is toch ook een zeer goed mens, die normen en waarden predikt.
Je denkt niet dat dat twee kanten op kan werken? Naast natuurlijk de technologische overmacht.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:48 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Je bent bekend met de term Guerilla? Dit soort oorlog gaat zelfs nog een stap verder dan dat denk ik.
Een oorlog van westen vs moslims? Ik zeg toch, Guerilla oorlog, maar dan een stap verder.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:51 schreef Swetsenegger het volgende:
Je denkt niet dat dat twee kanten op kan werken? Naast natuurlijk de technologische overmacht.
Laat ik het zo zeggen, ook west-europeanen kunnen radicaliseren.
Mjah, een hellend vlak.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:57 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Een oorlog van westen vs moslims? Ik zeg toch, Guerilla oorlog, maar dan een stap verder.
Het "probleem" is dan namelijk dat het westen dan vol zou zitten met "vijanden", waarvan je niet eens met zekerheid kan vaststellen wie een moslim is en wie niet.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:57 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mjah, een hellend vlak.
Laten we hopen dat het zo ver niet komt
Een guerilla oorlog is niet te winnen.... dat wisten de Amerikanen al in 1968 (Tet offensief).quote:Op zondag 10 juli 2005 00:30 schreef Meh7 het volgende:
Het "probleem" is dan namelijk dat het westen dan vol zou zitten met "vijanden", waarvan je niet eens met zekerheid kan vaststellen wie een moslim is en wie niet.
Ik weet niet wie er op een oorlog zit te hopen..... ik niet...quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:57 schreef Meh7 het volgende:
Een oorlog van westen vs moslims? Ik zeg toch, Guerilla oorlog, maar dan een stap verder.
Ach, het schijnt tegenwoordig in te zijn om minderwaardig over de eigen maatschappij te doen. Volslagen belachelijk, Europa is juist een van de tolerantste en sociale samenlevingen ter wereld.quote:Op zondag 10 juli 2005 00:58 schreef Vitalogy het volgende:
Sorry hoor maar in die regionen stikt het van de radicale islamitische groeperingen.
Blind vertrouwen in het eigen gelijk, dan wel de eigen superioriteit wil ook nog wel eens in de weg staan van een heldere kijk op andere maatschappijen. Kritisch naar jezelf blijven kijken, of onderkennen dat anderen het op sommige onderdelen beter doen, heeft niets te maken met het afwijzen van de eigen samenleving.quote:Op zondag 10 juli 2005 01:43 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ach, het schijnt tegenwoordig in te zijn om minderwaardig over de eigen maatschappij te doen. Volslagen belachelijk, Europa is juist een van de tolerantste en sociale samenlevingen ter wereld.
Zelfkritiek of -onderzoek is inderdaad heilzaam. Jezelf keer op keer op loze gronden onderuit halen, vernietigt je eigenwaarde en uiteindelijk jezelf.quote:Op zondag 10 juli 2005 01:47 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Blind vertrouwen in het eigen gelijk, dan wel de eigen superioriteit wil ook nog wel eens in de weg staan van een heldere kijk op andere maatschappijen. Kritisch naar jezelf blijven kijken, of onderkennen dat anderen het op sommige onderdelen beter doen, heeft niets te maken met het afwijzen van de eigen samenleving.
Yups....quote:Op zondag 10 juli 2005 01:47 schreef kLowJow het volgende:
Blind vertrouwen in het eigen gelijk, dan wel de eigen superioriteit wil ook nog wel eens in de weg staan van een heldere kijk op andere maatschappijen. Kritisch naar jezelf blijven kijken, of onderkennen dat anderen het op sommige onderdelen beter doen, heeft niets te maken met het afwijzen van de eigen samenleving.
Dat is ook zonder meer waar. De grens hiertussen is alleen niet altijd even duidelijk, en voor iedereen hetzelfde.quote:Op zondag 10 juli 2005 01:55 schreef Lkw het volgende:
[..]
Kritisch naar jezelf kijken is wat anders dan wat ik bedoel. Zelfkritiek is heilzaam, jezelf keer op keer op loze gronden onderuit halen, vernietigt je eigenwaarde en uiteindelijk jezelf.
Die grens is inderdaad vaag. Mijn eerste reactie kwam voort uit het feit dat ik erg vaak tegenkom dat Nederlanders hun eigen maatschappij naar beneden halen (terwijl ze er stiekem toch trots op zijn, dat prikt er zo nu en dan keihard - en ook wel eens irritant - doorheen).quote:Op zondag 10 juli 2005 01:57 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Dat is ook zonder meer waar. De grens hiertussen is alleen niet altijd even duidelijk, en voor iedereen hetzelfde.
Oh nee? Ik wel hoor. Extremistische moslims hebben een lange traditie van het ombrengen van mensen die zich verbaal negatief uiten over hun "heiligheid". Ik begrijp dat er redelijk wat omstandigheden zijn die dat soort gedrag "begrijpelijk" maken voor jou.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 23:09 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Hij kon een reactie verwachten, maar dat het zo extreem zou zijn had niemand verwacht.
[..]
Ten eerste zijn er helemaal geen honderdduizend burgerslachtoffers gevallen, maar zo'n 20.000, waarvan meer dan de helft inmiddels op het conto van terrorristen geschreven kan worden.quote:Het is niet of je bent een voorstanders van de oorlog en dus tegen saddam of je bent een tegenstander van de oorlog en dus voor saddam. Je bekijkt het allemaal te zwart wit. Maar dat doet die eikel in je icoon ook.
En je hoeft ook niet te praten alsof ik de aanslagen goedkeur, ik vind het net zo goed barbaars, maar ik vind honderdduizend burgerslachtoffers nog veel erger en meer barbaars, maar dan gebruikt men de term barbaars niet meer.
Dan ben je zeker bekend met Jemaah Islamiyah.quote:Op zondag 10 juli 2005 01:25 schreef Drugshond het volgende:
Onzin..... I have been there
Dan ben je ook bekend met het staatapparaat om deze dreiging met wortel en tak uit te roeien.quote:Op zondag 10 juli 2005 10:31 schreef Vitalogy het volgende:
Dan ben je zeker bekend met Jemaah Islamiyah.
Bovendien lees ik bij de feiten van Al Quaida dat gepoogd is in Singapore een aanslag te plegen.
quote:FEAR OVER MORE ATTACKS
The terrorists who hit London could be planning further attacks in Britain, Home Secretary Charles Clarke has warned.
Mr Clarke said he feared further attacks if the perpetrators were not caught.
"Our fear is of course of more attacks until we succeed in tracking down the gang that committed the atrocities on Thursday," he said.
"That is why the number one priority has to be the catching of the perpetrators."
Mr Clarke said he was "very optimistic" of catching the bombers.
Sky
Ja ok zelfs als dat waar is slaat dat voor wat betreft de disucssie nergens meer op.quote:Op zondag 10 juli 2005 11:04 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dan ben je ook bekend met het staatapparaat om deze dreiging met wortel en tak uit te roeien.
Nu de aanslag nog vers is zeg maar worden dit soort uitspraken natuurlijk niet in twijfel getrokken.quote:
Jij bent cynisch. En terecht. Want je hebt gelijk, zo gaan die dingen. Als je het riedeltje eenmaal doorhebt, word je helemaal kotsmisselijk van de dommige voorspelbaarheid van dit soort patroontjes.quote:Op zondag 10 juli 2005 12:04 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Nu de aanslag nog vers is zeg maar worden dit soort uitspraken natuurlijk niet in twijfel getrokken.
Ben je een paar maanden verder dan worden ze zogenaamd geuit om paniek en angst te zaaien om zo langdurig een groot budget voor defensie, justitie en rampenbestrijding vrij te kunnen maken.
Bron: http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/4668675.stmquote:Police appeal for bombing footage
Police are appealing to the public to hand over mobile phone images, video footage or photographs taken after Thursday's bomb attacks on London. They believe the footage could provide vital clues as the search for bodies and forensic evidence continues. As prayers were said for the 49 killed and 700 injured, police insisted "London is open for business".
Three people were arrested at Heathrow Airport under anti-terror laws, but no link to the attacks has been made. Scotland Yard has set up a special e-mail address images@met.police.uk for the public to send their footage. Deputy Assistant Commissioner Brian Paddick said: "We believe these images could contain vital information to assist us in the investigation."
He spoke as police revealed 1,700 people had already contacted the anti-terrorist hotline since Thursday's bombings. Mr Paddick said some of the calls were "proving to be very, very valuable". As for the police hunt for the perpetrators, Deputy Chief Constable Andy Trotter said: "Forces from across the country and the world are united in the effort to catch these murderers."
Meanwhile a number of bodies have been removed from the Russell Square site, but more could be found as officers work through the train, Scotland Yard said. "We hope and pray that they don't find any more under there," said Andy Trotter, Deputy Chief Constable of the British Transport Police.
'Challenging and demanding'
Forensic teams are continuing their search of the sites of the three underground bombs and Tavistock Square where a bomb tore apart a bus. Referring to the Russell Square blast site, Mr Trotter said: "Because of the difficult circumstances it is a slow painstaking and methodical task." Despite tube closures around the affected lines and road closures around Tavistock Square, police said most transport would be working normally on Monday and urged people to return to work.
Responding to claims by former Metropolitan Police chief Sir John Stevens the bombers were "almost certainly" British, Mr Paddick said no lines of inquiry had been ruled out. Lord Stevens had said the attackers would not "fit the caricature al-Qaeda fanatic from some backward village in Algeria or Afghanistan". Earlier on Sunday religious leaders issued a statement condemning the bomb attacks.
Sheikh Dr Zaki Badawi, head of the Council of Mosques and Imams, said the assault was "totally contrary to Islam". The Archbishop of Canterbury Dr Rowan Williams said: "It is a huge fallacy to suppose that one community is somehow more intrinsically prone to violence or outrage than any another."
A service at St Pancras parish church, held near King's Cross underground station where at least 21 people died and Tavistock Square where 13 people were killed by the bus bomb, was attended by hundreds of people. Father Paul Hawkins said: "This will only make us more determined to live in peace and respect each other and we can all play our part in that."
Meanwhile, it is understood the UK's threat assessment has been returned to its highest level, having been lowered soon after the general election. Overnight, up to 20,000 people were evacuated from Birmingham city centre following what West Midlands Chief Constable Paul Scott Lee called "a real and very credible threat". The area has now been fully re-opened
Other developments:A two-minute silence will be held at noon on Thursday to remember the victims A national memorial to the victims could be built, Culture Secretary Tessa Jowell has said Hospitals are treating 65 victims, 15 of whom are in intensive care or described as "critical" More than 100 London schools are to reopen on Monday Passengers on public transport in London have been warned it is "intolerable" to leave unattended packages or parcels British Transport Police has dealt with 22 malicious bomb threats and 150 reports of suspect packages since the attacks A reception centre has been opened at the Queen Mother Sports Centre in Victoria, to help the families of people not seen since the explosions An emergency call centre has taken more than 120,000 calls.
Laat maar eens horen.quote:Op zondag 10 juli 2005 21:12 schreef TimoBasso het volgende:
Net panorama gezien op de bels.
Dat waren toch harde feiten.. pff
1.Europeanen die werden bekeerd tot de Jihad "nogal een groot aantal"quote:
Hoezo is een guerilla oorlog niet te winnen ? In militaire zin hebben De Amerikaanse en Zuid-Vietnamese troepen tijdens het Tet offensief de Vietcong een zware nedelaag bezorgd . Maar omdat de linkse media in de VS in grote getallen de berichten en veslagen deden over die Offensief , verzetten meer en meer Amerikanen zich tegen de oorlog en uiteindelijk werd de binnelandse druk zo groot Nixon toch gedwongen werd om de troepen terug te trekken . Het Tet offensief heeft dus wel een politieke , pysogologische overwinning opgeleverd voor de Vietcong dankzij de linkse media . Als de VS gewoon doorging met hun strijd , was het al gedaan met de Vietcong . Aan het einde van het Tet offensief had de Vietcong meer dan 80 duizend doden geleden tegen zo'n 6 duizend doden aan de Amerikaanse en Z-Vietnamese zijde . Na Het Tet offensief was de hele Vietcong infrastructuur in het Zuiden bijna weeggevaagd , daarom hadden Noord-Vietnamese communisten vanaf dat moment meer en meer troepen via de Ho Chi Minh route naar het Zuiden gestuurd om mee te vechten tegen de Amerikaanse en Zuid- Vietnamezen en werd het een min of meer een conventionele oorlogquote:Op zondag 10 juli 2005 00:39 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Een guerilla oorlog is niet te winnen.... dat wisten de Amerikanen al in 1968 (Tet offensief).
Wil je opgroeien in een samenleving waarbij je de volgende dag niet rustig kunt wakker worden. ?!
........ ik niet......
Aardappel of kokosnoot.quote:Op maandag 11 juli 2005 00:05 schreef Meki het volgende:
IRA of Al Qaida
quote:Vrees voor nieuwe aanslagen in Londen
De Britse inlichtingendiensten, het leger en politie zijn in opperste staat van paraatheid omdat zij bang zijn dat er opnieuw terreuraanslagen in Groot-Brittannië zullen plaatsvinden.
De hoge waakzaamheid is volgens de krant The Times ingesteld omdat de aanslagen van donderdag niet door zelfmoordenaars zijn gepleegd. Daarom zou de kans op herhaling groot zijn.
De politie denkt dat de daders van de aanslagen zich hadden verzameld op metrostation King's Cross. Daarom richt het onderzoek zich vooral op de bewakingscamera's van dit station.
RTL Nieuws
quote:Al-Qaeda riep via internet op tot aanslagen
MADRID - Het terreurnetwerk al-Qaeda heeft er op 29 mei via internet toe opgeroepen Europa aan te vallen. Dat staat in de Spaanse krant El Mundo van maandag.
De Spaanse inlichtingendiensten hebben het bericht doorgegeven aan hun Britse collega's. El Mundo drukte in zijn maandageditie een fax met de Arabische tekst en een Spaanse vertaling af. De oproep is ondertekend door de 'Abu Hafs al-Masri Brigades - Afdeling Europa', vernoemd naar een al-Qaeda-commandant die in 2001 in Afghanistan is gedood door het Amerikaanse leger. De groepering heeft zich eerder verantwoordelijk verklaard voor de aanslagen in Madrid en Istanbul.
"Het ware gezicht van de ongelovige kruisvaarder is aan het licht gekomen. Wij nodigen direct de moedjahedien in de hele wereld uit de verwachte aanval te beginnen, na de oorlog van de ongelovigen en de grove belediging van de heilige koran." Volgens El Mundo denken de Spaanse inlichtingendiensten dat de oproep tot de "verwachte aanval" slaat op de aanslagen in Londen.
Nu.nl
- Zeker waar -quote:Op maandag 11 juli 2005 00:03 schreef songhan het volgende:
Hoezo is een guerilla oorlog niet te winnen ? In militaire zin hebben De Amerikaanse en Zuid-Vietnamese troepen tijdens het Tet offensief de Vietcong een zware nedelaag bezorgd . Maar omdat de linkse media in de VS in grote getallen de berichten en veslagen deden over die Offensief , verzetten meer en meer Amerikanen zich tegen de oorlog en uiteindelijk werd de binnelandse druk zo groot Nixon toch gedwongen werd om de troepen terug te trekken . Het Tet offensief heeft dus wel een politieke , pysogologische overwinning opgeleverd voor de Vietcong dankzij de linkse media . Als de VS gewoon doorging met hun strijd , was het al gedaan met de Vietcong . Aan het einde van het Tet offensief had de Vietcong meer dan 80 duizend doden geleden tegen zo'n 6 duizend doden aan de Amerikaanse en Z-Vietnamese zijde . Na Het Tet offensief was de hele Vietcong infrastructuur in het Zuiden bijna weeggevaagd , daarom hadden Noord-Vietnamese communisten vanaf dat moment meer en meer troepen via de Ho Chi Minh route naar het Zuiden gestuurd om mee te vechten tegen de Amerikaanse en Zuid- Vietnamezen en werd het een min of meer een conventionele oorlog
Vietnam is niet te vergelijken met Al Queda, hooguit met Irak en daar gaat men dezelfde kant op als met Vietnam maar dat terzijde.quote:Op maandag 11 juli 2005 00:03 schreef songhan het volgende:
Hoezo is een guerilla oorlog niet te winnen ? In militaire zin hebben De Amerikaanse en Zuid-Vietnamese troepen tijdens het Tet offensief de Vietcong een zware nedelaag bezorgd .
quote:Complottheoriën over aanslagen in Londen
Gepubliceerd op maandag 11 juli 2005
Na 11 september waren er binnen de kortste keren allerlei complottheoriën te lezen op internet over wie nu echt achter de aanslagen zou zitten. Zo zou de overheid de voornaamste dader zijn geweest. Slechts enkele dagen na de aanslagen in Londen, waarbij 52 doden vielen en 700 mensen gewond raakten, worden nu ook de eerste vraagtekens gezet bij de aanslagen in de Britse hoofdstad.
Rampenoefening
Op de website van VolkomenKut en Retecool is te lezen dat de aanslagen misschien ook een foutje van eigen bodem zijn geweest. Op het moment dat de bommen afgingen was er een terrorisme oefening aan de gang bij een nog onbekend bedrijf. De oefening was opgezet door het adviesbureau Visor Consultants. Bij die oefening zouden bommen afgaan op dezelfde locaties en op dezelfde tijdstippen zoals de gebeurtenissen in werkelijkheid plaatsvonden.
De info waar beide sites gebruik van maken is afkomstig van prison planet. Peter Power, van Visor Consultant, bracht deze info naar buiten tijdens een interview voor BBC Radio 5. De auteurs van het artikel denken nu dat de oefening is gebruikt als dekmantel. Mochten de daders betrapt worden met belastend bewijsmateriaal dan kunnen ze namelijk zeggen dat ze meededen aan een oefening.
9/11
Bij prison planet trekken ze een vergelijking naar de aanslagen van 9/11. Volgens de complottheorie zou de inlichtingendienst CIA een rampenoefening hebben gehouden door gekaapte vliegtuigen in het Pentagon te laten storten. Er zouden zeker vijf van die grootschalige oefeningen zijn geweest.
En daarom zouden er op de NORAD-radar (North American Aerospace Defense control) wel 22 gekaapte gekaapte vliegtuigen te zien zijn geweest. NORAD zou op de hoogte zijn geweest van de oefeningen en daarom werd er vooruitgelopen op de reactieprocedure, maar werd er niet opgereageerd. De grote hoeveelheid 'bliepjes' van de gekaapte en oefeningsvliegtuigen op het scherm van NORAD zouden de oplossing zijn waarom de pers in de eerste uren na de aanslagen meldden dat er zeker acht vliegtuigen waren gekaapt.
Planet
quote:'Nieuwe aanslag Londen waarschijnlijk'
Het is "waarschijnlijk" dat er opnieuw een terroristische aanslag in Londen wordt gepleegd, maar wanneer is onbekend.
Dat heeft de hoofdcommissaris van de politie in de Britse hoofdstad, Sir Ian Blair, dinsdag gezegd.
Nu.nl
Lijkt erop dat ze dichter bij de kern aan het komen zijn.quote:Bomb officers carry out explosion
Police have carried out a controlled explosion at a house in Leeds as part of the hunt for the London bombers. It is one of six homes in the city which were raided early this morning following the attacks that have claimed at least 52 lives.
No-one has been arrested, but police have taken up positions outside the house in the district of Burley.
Around 500 people have been evacuated from nearby houses, a mosque, a health centre and an old people's home.
Parts of Beeston and Holbeck, suburbs of Leeds, have been cordoned off, as well as a street in Dewsbury near Leeds.
BBC
allemaalquote:Op dinsdag 12 juli 2005 18:12 schreef CeeJee het volgende:
Persconferentie op de BBC: het waren 4 zelfmoordaanslagen.
Edit: of toch maar eentje ? Het is een beetje onduidelijk.
Het is vrij redelijk aan te nemen dat Al-Qaeda zichzelf grotendeels opnieuw heeft moeten organiseren nadat de tientallen trainingskampen daar opgerold zijn. Bovendien kunnen de hoogste leiders zich niet meer vrijuit bewegen, zo lijkt het althans. Waarschijnlijk heeft dit ook aanslagen voorkomen. Blijft speculatie.quote:Op maandag 11 juli 2005 14:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vietnam is niet te vergelijken met Al Queda, hooguit met Irak en daar gaat men dezelfde kant op als met Vietnam maar dat terzijde.
Noord-Vietnam was een land met leiders en een leger, daar kun je met een regulier leger tegen vechten. Na 2 jaar jacht op Al Queda is er nog niemand veroordeeld voor de aanslagen op 9/11, de grootste jacht op terroristen in de geschiedenis ten spijt is Al Queda nog geen enkele serieuze slag toegebracht maar heeft Al Queda wel 3 malen hard toegeslagen (ik laat Irak en Afghanistan even buiten beschouwing hier), waar wil jij het reguliere leger inzetten om te vechten tegen Al Queda?
Welk Tet offensief zal Al Queda op poten zetten? Geen enkel omdat Al Queda geen leger heeft.
Nee maar je gelooft wel dat Bush overal achter zit, niet. Zo mogelijk nog onwaarschijnlijker.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 18:40 schreef Mikrosoft het volgende:
Ja tuurlijk, 4 zelfmoordaanslagen! Die toevallig samenvielen met een "oefening" waarbij de "bommenleggers" omkwamen. Yeah sure! And I believe in Santa Claus.
Paki's dan, zeker.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:34 schreef Omaha het volgende:
LATEST: Controlled explosion in Leeds at one of locations anti-terror police are searching.
BBC
quote:Bron : Nu.Nl
Explosieven in auto Engelse Luton
LUTON/LONDEN - In de verdachte auto die bij het station van het Engelse Luton was geparkeerd, heeft de politie explosieven aangetroffen. De politie gaat er vanuit dat de auto door de daders van de aanslagen in Londen is gebruikt.
In Luton namen de vier terroristen een trein naar de Britse hoofdstad. Op beelden van bewakingscamera's is te zien dat de mannen rugzakken dragen, meldde de Britse omroep BBC dinsdagavond. Na de vondst van de explosieven in de auto liet de politie vijf gecontroleerde explosies uitvoeren.
Luton, ten noorden van Londen, heeft een aanzienlijke islamitische gemeenschap.
Pakistaanse afkomst, dat had ik niet verwacht...... Maar het is wel duidelijk dat niemand deze aanslag heeft zien aankomen.quote:Bron : NU.Nl
Britse pers noemt daders aanslagen bij naam
LONDEN - De daders van de zelfmoordaanslagen op de Londense metro en een dubbeldekker van donderdag, waren jonge Britse mannen van Pakistaanse afkomst. Verscheidene Britse kranten meldden woensdag dat de mannen niet te boek stonden als extremistische islamieten en niet werden verdacht van banden met terreurbewegingen.
Drie van de vier daders zouden inmiddels zijn geïdentificeerd. Volgens The Independent bevindt het lichaam van de vierde man zich in de metrotrein die nog niet is geborgen.
De zelfmoorddader in de ontplofte dubbeldekker zou de 19-jarige Hasib Hussain uit Leeds zijn, een zoon van een fish-and-chips-snackbar. Zijn 23-jarige vriend Shahzad Tanweer blies zichzelf op in een van de metrotreinen. De 30-jarige Eliaz Fiaz zou hetzelfde hebben gedaan in een andere ondergrondse.
Volgens een bron bij de inlichtingendiensten zijn de zelfmoorddaders niet het brein achter de aanslagen, maar alleen de uitvoerders. Daardoor bestaat nog altijd de vrees dat Groot-Brittannië slachtoffer kan worden van nieuwe aanslagen.
De Britse politie kwam de vermoedelijke daders op het spoor door de beelden van bewakingscamera's op het station King's Cross te bestuderen. Vanuit dat station vertrokken de drie metrotreinen, die acht minuten later werden getroffen door een aanslag.
De agenten die de banden moesten doorworstelen op zoek naar de daders, wisten dat het waarschijnlijk om jonge mannen met een rugzak zou gaan. Toen ze beelden zagen van vier mannen met zware rugzakken, hadden ze beet. "Het leek op de infanterie die op oorlogspad was, of alsof ze op een trekkersvakantie gingen", zei een bron bij de politie tegen The Daily Telegraph.
Hoezo? We zaten erop te wachten.quote:Op woensdag 13 juli 2005 08:24 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Pakistaanse afkomst, dat had ik niet verwacht...... Maar het is wel duidelijk dat niemand deze aanslag heeft zien aankomen.
Waarom niet?quote:Op woensdag 13 juli 2005 08:24 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Pakistaanse afkomst, dat had ik niet verwacht...... Maar het is wel duidelijk dat niemand deze aanslag heeft zien aankomen.
Nou, je hebt in de UK, Engeland hoofdzakelijk moslims van Pakistaanse afkomst, dus zo onverwacht is dit niet.quote:Op woensdag 13 juli 2005 08:24 schreef Drugshond het volgende:
[..]
quote:Minister waarschuwt voor nieuwe aanslagen
LONDEN - De Britse minister van Binnenlandse Zaken, Charles Clark, heeft woensdag gewaarschuwd voor nieuwe zelfmoordaanslagen in Groot-Brittannië. " Ik denk zeker dat we ons in moeten stellen op het feit dat er meer mensen zijn die bereid zijn dit soort daden uit te voeren", zei de bewindsman woensdag tegen de BBC-radio.
De antiterreureenheid van de Britse politie is dezelfde mening toegedaan. Het zou "zeer roekeloos" zijn ervan uit te gaan dat er geen aanvallen meer plaats zullen hebben in Groot-Brittannië. De autoriteiten proberen te achterhalen of er naast de vermoedelijke vier daders nog een " meesterpleger" actief is die de jongeren tot hun daden zou hebben gebracht.
quote:Bron : Reuters
LONDON (Reuters) - Police hunting people behind last week's London bomb blasts have made a new arrest in the town of Aylesbury, about 40 miles northwest of London, Sky News said on Wednesday.
Sky television said there were no further details.
Police were not immediately available to comment.
Ik wou dat je gelijk had, maar ik lees nergens iets over het oppakken van het 'brein achter de aanslag'. Noch op Sky News noch op de BBC noch op de site van Nova.quote:Op woensdag 13 juli 2005 22:47 schreef Drugshond het volgende:
NOVA - Skynews maakt melding dat er een brein achter deze aanslag is opgepakt.
[..]
Was nog heet van de naald. (laatste bericht Nova - Newsflash)...quote:Op woensdag 13 juli 2005 22:54 schreef Lkw het volgende:
Ik wou dat je gelijk had, maar ik lees nergens iets over het oppakken van het 'brein achter de aanslag'. Noch op Sky News noch op de BBC noch op de site van Nova.
Waar heb je dat gelezen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |