abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28622555
Van 15 juni tot en met 26 juni heb ik een reisje gemaakt naar een aantal landen rondom de Baltische Zee. Hierbij deel ik enige ervaringen en meningen met jullie, ter inspiratie voor een reis die je zelf ooit eens wil maken, of gewoon ter lering ende vermaek.

Alles wat hier staat is uiteraard mijn persoonlijke mening, je mag daar best kritiek op hebben, maar houdt het netjes. Vragen staat natuurlijk altijd vrij in dit topic, maar wellicht wordt je beter geholpen in één van de topics over de landen en steden zelf.

Zo zijn er topics over:
Estland/Letland/Litouwen - Baltische Staten
Estland !?
Wie wil mee naar Zweden?
Ik weet wat ontbreekt hier: Finland

en over:
Stockholm en
Helsinki

Goed, maar waar ligt dat nou, die Baltische Zee?
Nou hier dus:

En heb je nog andere leuke links?
Ja, bijvoorbeeld:
Stockholm tourist info
In your pocket travel guides voor Letland en Estland
Helsinki Tourism
pi_28623451
Dag 0: de voorbereiding
Bij het plannen van deze reis had ik enige uitgangspunten:

• maximaal twee weken.
  • Alleen op vakantie, ook niet in de steden die ik bezoek bekenden op gaan zoeken; dus voornamelijk tijd voor mezelf.
  • Maar wel plekken bezoeken waar veel mensen komen, dus steden en bijvoorbeeld festivals of volksfeesten
  • budget van ongeveer 1000 euro; een goede afwisseling tussen luxe en budget

En verder: een beetje cultuur (architectuur, muziek en geschiedenis, maar niet te veel, want het is wel vakantie), ontspanning (strand), wat beweging (wandelen, fietsen) en voor de rest mag het ook nog wel een beetje met werk te maken hebben (is toch ook een soort hobby).

En daar zat ik dan, met de landkaart voor me. Eén keuze was snel gemaakt; Stockholm: daar wilde ik nog naar toe. En het leek mij wel bijzonder om daar - of ergens anders in Noord-Europa - Midzomernacht mee te maken. Bovendien is de zomer eigenlijk het enige jaargetijde waarin je Noord-Europa goed kan bezoeken.

Dus begon het met goedkope vluchten zoeken naar Stockholm rond die datum. En vervolgens eens kijken waarnaartoe ik daar weer vandaan kon vliegen. Ryanair bood een vlucht voor 10 euro inclusief tax naar Riga aan. Dat leek me wel wat. Toen was de keuze voor Tallinn ook snel gemaakt. Nog even gedacht over St. Petersburg, maar omdat ik daar zeker 5 dagen wilde hebben en een (kostbaar) visum voor nodig zou moeten hebben, er maar van af gezien. Komt nog wel een andere keer.
    En omdat Tallinn niet al te ver van Helsinki af ligt en ik die hoofdstad nog niet gezien had, ook maar besloten om daar naar toe te gaan. Mede geholpen door Blue1, dat betaalbare enkele reizen vanaf de Finse hoofdstad naar Schiphol aanbiedt.

En dus zag het reisplan er eind april zo uit:

15 juni Amsterdam – Stockholm (vliegtuig)
    18 juni Stockholm – Riga (vliegtuig)
    21 juni Riga – Tallinn (bus)
    24 juni Tallinn – Helsinki (boot)
    26 juni Helsinki – Amsterdam (vliegtuig)

Gelijktijdig hiermee ben ik gaan zoeken op internet naar wat hostels en hotels voor die dagen. Door de vroege planning was er plek genoeg, maar de prijzen vielen nogal tegen. Toch is het uiteindelijk gelukt om voor niet al te veel geld te overnachten in de volgende hotels en hostels:

Stockholm: Vandrarhem Fridhemplatsen
    Riga: Zitnanems Nams in Jurmala
    Tallin: City Guesthouse
    Helsinki: Heo Hostel

Met dit alles geboekt of gereserveerd was het een kwestie van eens gaan kijken wat ik in die steden wilde gaan doen. Met ‘The Rough Guide Baltic States’ en de Lonely Planet van Stockholm zocht ik één en ander uit. Van vrienden hoorde ik dat Tallinn maar een klein stadje was, zoiets als Delft, dus zocht ik alvast uit hoe ik in Tartu zou kunnen komen in één dag of wellicht nog een vliegreisje naar Kuressaare zou kunnen ondernemen (www.airlivonia.ee).

En toen na een paar avondjes internetten zag het financiële plan er dus zo uit:

• Amsterdam - Stockholm Arlanda (Sterling, 68 euro)
  • Stockholm Arlanda - Stockholm City (Arlanda Expres 20 euro)
  • Stockholm City - Skavsta (Flybussarna, 15 euro)
  • Stockholm Skavsta - Riga (Ryanair, 35 euro)
  • Riga - Jurmala Beach (taxi 12 euro)
  • Jurmala - Riga v.v. (trein, 1,20 euro)
  • Riga - Tallinn (bus, Eurolines 12 euro)
  • Tallinn - Helsinki (boot Linda Line, 24 euro)
  • Helsinki - Vantaa Airport (bus, 3,40 euro)
  • Helsinki - Amsterdam (Blue1, 102 euro)
    Ofwel bijna 300 euro reiskosten

en daarbij nog:

• Stockholm: Vandrarhem Fridhemplatsen (3 nachten, 127 euro)
  • Riga: Zitnanems Nams in Jurmala (3 nachten, 78 euro)
  • Tallin: City Guesthouse (3 nachten, 97 euro)
  • Helsinki: Heo Hostel (2 nachten 55 euro)
    Ofwel 357 euro overnachtingskosten.

Tot zover de voorbereiding.

•   vrijdag 8 juli 2005 @ 15:09:16 #3
    44377 Litman
    Live a sunny life!
    pi_28625126
    Ja ja kunnen we misschien even fast-forward naar je ontmoeting met de Zweedse kroonprinses en de daaruit voortvloeiende plastische beschrijvingen van hetgeen volgde?

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
    pi_28650210
    Zeer interessant topic; ik heb 2 jaar terug achtereenvolgens St. Petersburg, Helsinki, Tallinn en Riga bezocht (en vanuit Riga per bus via Berlijn naar Nederland)

En wat maten van me zijn hedentendage per auto een rondje Kopenhagen-Goteborg-Stockholm-Oslo-Narvik-Noordkaap-Helsinki-Tallinn-Riga-Polen-Nederland aan het maken.

Na 7 grote Russische steden bezocht te hebben, vielen Tallinn en Riga mij wat tegen. Tallinn kwam wat Eftelings Sprookjesbos-achtig over, Riga was een nogal grauwe stad. Helsinki vond ik wel aangenaam om te verblijven, maar ook hier weinig bezienswaardigs..

Wat is jouw kijk op de steden, Nederlandsetrein?
    pi_28651250
    Interessant topic . .

Ben er nog niet helemaal uit of ik in september dezelfde kant op ga . Ierland ligt nu weer net iets vóór op de Baltische staten
    pi_28651561
    De voorbereiding klinkt hoopgevend.
      Moderator zaterdag 9 juli 2005 @ 14:06:15 #7
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_28651730
    Ik denk dat ik volgend jaar ook maar zo'n trip ga maken. Lijkt me best leuk. Eerst al dat uitzoekwerk en dan gaan. Al denk ik wel dat ik wat vrienden op zal zoeken.

Hoe lang duurde de rit van Stockholm naar Skavsta eigenlijk?
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      zaterdag 9 juli 2005 @ 14:48:25 #8
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_28652885
    Ik ga 1 augustus weg die kant op. En 31 augustus kom ik terug. Ga helemaal met de trein, het enige wat ik tot nu toe geboekt heb is een treinkaartje naar Berlijn en weer terug. Eerst een paar dagen berlijn, dan een dagje Warsaw, en vervolgens op naar Vilnius. Verder weten we het nog niet. Heb vrienden in Estland die ik erg graag op wil zoeken, wil graag een dagje naar Helsinki etc etc. Gelukkig hebben we een maand de tijd. Heb er erg veel zin in!
    Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
    pi_28662683
    quote:
    Op vrijdag 8 juli 2005 15:09 schreef Litman het volgende:
    Ja ja kunnen we misschien even fast-forward naar je ontmoeting met de Zweedse kroonprinses en de daaruit voortvloeiende plastische beschrijvingen van hetgeen volgde?

das de cliffhanger voor dag 2
    pi_28662724
    quote:
    Op zaterdag 9 juli 2005 14:06 schreef UIO_AMS het volgende:
    Hoe lang duurde de rit van Stockholm naar Skavsta eigenlijk?
    90 minuten
    pi_28679076
    Gaaf hoor!

Ik ga eind juli 3 weken lang naar Estland, Letland en Litouwen met de auto. Gewoon tent en slaapzak mee en we zien wel waar we terecht komen. We hebben natuurlijk wel een globale route in ons hoofd zitten. Bedoeling is om sowieso elke hoofdstad + omgeving 3-4 dagen te bezoeken. Daarnaast willen we nog tijd overhouden voor nationale parken en andere steden.

Ik heb er echt zin in.
    pi_28695964
    Dag 1 Inpakken en op reis

Het nadeel van op woensdag aan je vakantie beginnen, is natuurlijk dat je op dinsdag nog gewoon moet werken. Wat te eten en te drinken voor onderweg had ik al eerder gehaald, maar inpakken was er nog even bij ingeschoten. Dus dan maar vroeg opstaan. In een kleine twee uur zat alles in m’n tas wat er in zou moeten zitten. Wetende dat ik altijd één ding vergeet, denk ik niet verder na en stap de deur uit richting tram, metro en trein. Wat ik vergeten ben, blijft altijd een verrassing, dus ik ga er maar niet verder over nadenken. Zolang ik m’n paspoort en reisplan maar bij me heb, kom ik de komende dagen wel door.

Onderweg naar Schiphol kom ik al een groep toeristen tegen die ik de komende dagen niet hoop tegen te komen: luidruchtige Amerikaanse jongeren. Zij waren - hoe kan het ook anders – onderweg van Brussel naar Amsterdam om daar de coffeeshops te gaan verkennen.

Het inchecken en de vlucht naar Stockholm verliepen zonder grote vertraging, maar niet helemaal zoals ik het gepland had. Daarover lees je meer hier. Overigens is het – wanneer Transavia eind augustus met hun vluchten naar Stockholm stopt – wel de enige low-cost mogelijkheid nog om een enkele reis Stockholm te krijgen. Het heeft dus wel een klein nadeel van een overstap.

In de tijd die ik nog op Kopenhagen Airport heb, heb ik nog wat te eten kunnen kopen van m’n laatste verdwaalde Deense Kronen; bij mijn laatste vertrek uit Kopenhagen zei ik nog dat ik niet eerder wilde terug komen dan dat Denemarken de Euro had ingevoerd ( waarop mijn Deense vrienden zeiden dat ze me snel weer terug wilden zien). Nu weet ik ook zeker dat ik geen muntje meer over heb.

Vanaf Kopenhagen was het weer vertrek richting het zuiden, om met een linkerbocht langs het vliegveld en de Øresundsbrug over het dichtbeboste Zweden richting Stockholm te vliegen. Hier een nadering vanuit het noorden dus een mooi uitzicht over de stad, die veel groter lijkt dan ik me voorgesteld had; een groene stad met suburbs zover het oog reikt.

Om 17.20 stap ik in de Arlanda Express die me in 20 minuten naar het centraal station van Stockholm brengt. Alvast in de trein uitgezocht waar ik naar toe moet lopen voor het hostel en schat in dat de 20 minuten lopen wel erg optimistisch gesteld zijn. Zeker nu de thermometer rond de 25 graden aangeeft.

Eenmaal buiten het grote station van Stockholm zie en hoor ik veel verkeer. De eerste indrukken zijn niet echt die van een mooie waterrijke stad, maar dat verandert al snel als ik een stukje richting het water en verder naar het stadhuis loop. Ik loop het eiland Kungsholmen op en merk meteen dat Stockholm ook nog enig hoogteverschil kent. Na een klein half uur ben ik in het hostel, dat weliswaar in een levendige buurt lijkt te liggen, maar niet echt in het centrum. Er zijn een paar supermarkten in de buurt en vele kleine restaurantjes, waar je voornamelijk pizza en kebab kan krijgen.

Veel trek heb ik niet, dus ik haal wat te eten bij de supermarkt en ga in het park bij het water zitten. Daar ben ik niet de enige; werkelijk het hele grasveld zit vol met jongeren die drinken, eten, zingen en spellen spelen (iets met houten blokken, waarvan ik de bedoeling niet echt begrijp). Een enkeling duikt het water in, om er binnen enkele tellen weer verkleumd uit te komen. Genoeg voor vandaag, besluit ik, en loop nog een stukje langs het water en terug naar het hostel. Het is inmiddels al weer 23.00 en het begint eindelijk donker te worden.

Ralambshov (park nabij hostel)
    pi_28696481
    Dag 2 Ga je mee verdwalen...

Omstreeks 2.30 wordt ik wakker… het is al bijna licht buiten.dus ik denk dat het een uur of 6 is en wordt een uurtje later weer wakker met het idee dat het tijd wordt om op te staan. Hmm, blijkbaar was het dus toch verstandig geweest om de verduisterende rolluiken te gebruiken in plaats van alleen de gordijnen. Ik slaap nog een paar uurtjes om om 7.00 te bedenken dat het misschien wel een goed idee is om te gaan hardlopen door het nabijgelegen park. Zo gezegd, zo gedaan en ik blijk niet de enige. Het is nog net niet de marathon, maar het hele park loopt vol met mensen met hetzelfde idee. Na ruim een half uur bedenk ik me dat ik de rest van de dag ook nog wel wat zal lopen, dus ga terug naar het hostel.

Ik pak de Lonely Planet nog eens erbij en bedenk wat ik de komende twee dagen allemaal wil zien en doen. Maar al snel besef ik me weer dat het vakantie is en me vooral niet moet laten leiden door een reisgids in een stad waar ik vrijwel zeker nog eens zal terugkomen. Bovendien is het mooi weer om het stadsleven te gaan bekijken in plaats van musea en andere oude gebouwen.

Aldus loop ik langs de Tunnelbana (de metro), waarvan ik ook besluit geen gebruik te gaan maken en zet koers richting het centrum. Dat die koers niet helemaal juist was, merk ik na een uurtje lopen als ik voor de Technische Hogeschool sta. Ondertussen wel veel van de stad gezien; parken, midgetgolfbanen, veel auto’s en zo mogelijk nog meer (blonde) vrouwen met kinderwagens, maar nog maar weinig water indeze stad die bekend staat als het Venetië van het noorden.

Teknika Högskolan

Ik denk een stukje door het park af te kunnen snijden richting het Olympisch stadion, maar al snel kom ik er achter dat er geen echte paden door het bos zijn. Ik herinner me iets van het recht om overal door het bos te mogen lopen en zie wel was platgetrapte routes, dus ik loop in ongeveer de goede richting door. Totdat ik een groepje Zweedse militairen tegenkom…
    En ja, probeer dan nog maar eens serieus de weg te vragen als er iemand met een halve struik op z’n helm tegenover je staat.
    Het bleek slechts een soort van verstoppertje in het bos te zijn en na een paar minuten lopen ben ik het bos aan de goede kant weer uit om mijn voettocht te vervolgen langs het stadion en verder de binnenstad in.

Olympisch Stadion

In de binnenstad is alles in gereedheid gebracht voor één van de grotere evenementen van het jaar: het Mayonnaise Open, ofwel de kampioenschappen jeux-de-boules.. Kungsträdgarden ligt vol met velden (of hoe dat ook mag heten), er is een veld met tribunes, een persdorp en een biergarten. Helaas heb ik niemand zien spelen, maar indrukwekkend was het wel.

Mayonnaise Open

Verderop kom ik nog een fanfare tegen die een rondje maakt door het centrum en ik loop nog even de VVV binnen op de Hamngatan om te weten te komen wat er verder te beleven valt in de stad. Helaas geen interessante concerten of festivals.

Inmiddels is het tijd voor lunch en ik besluit dat ik vis wil… maar natuurlijk zijn er tientallen lunchplekken, die deze dag net geen vis hebben op het dagmenu of helemaal vol zitten. Bijna aan het einde van de Drottninggatan vind ik een vrijwel leeg terras bij een klein lunchcafé. De prijzen vallen ook nog erg mee hier in het centrum van Stockholm; voor zeven tot acht euro kun je hier al goed lunchen. Bij het lunchmenu dat op de borden staat is meestal ook één drankje inbegrepen.

Na de lunch nog weer even richting een park (Observatorielunden) gelopen – stadsparken zijn nooit ver weg in Stockholm blijkbaar – waar velen zich tegoed doen aan de zomerzon. Ik lees in de LP dat de toren van het stadhuis tot 17.00 geopend is, dus loop ik daar via het centrum heen.

Bij het lopen door de stad valt me op dat veel mensen soms op onverwachte momenten plots stil blijven staan; er blijkt dan weer een sms ontvangen te zijn of verstuurd te moeten worden. Vrijwel nergens op straat zie je mensen met elkaar praten; als je al iemand ziet praten dan is het door de telefoon. Maar nog liever sms’t de gemiddelde Zweed dus op de meest onmogelijke plekken. Ik voorspel dat Zweden het eerste land is waar sms’en in het openbaar wordt verboden ten gunste van de veiligheid.

Voor 20 Zweedse Kronen (2,2 euro) mag je de toren van het stadhuis beklimmen. Een stukje met de lift en wat trappen en hellingen later ben je boven en heb je een mooi uitzicht over Gamla Stan (de oude stad) en de rest van de stad.

Uitzicht over Gamla Stan vanaf stadhuis

Weer beneden besluit ik dan toch maar eens een kijkje te gaan nemen op Gamla Stan. Alle verhalende gehoord hebbende had ik een mooi stukje oud Stockholm verwacht, maar werd ik geconfronteerd met honderden toeristen met de bijbehorende souvenirshops en restaurants. Nadat ik de hele dag nog geen typische toerist was tegengekomen (wellicht door de wat vreemde wegen die ik gegaan was), was dit een grote tegenvaller.
    Na nog een rondje langs het koninklijk paleis ben ik snel het eiland weer af gevlucht en rustig richting hostel gaan lopen. Ik loop nog even langs de supermarkt voor wat eten en drinken. Ik kijk op de kaart en zie dat ik zo'n 30 kilometer gelopen heb vandaag. Dit keer val ik dan ook ondanks dat het nog licht is buiten snel in slaap.
      dinsdag 12 juli 2005 @ 16:05:57 #14
    44377 Litman
    Live a sunny life!
    pi_28740515
    quote:
    Op maandag 11 juli 2005 00:11 schreef DutchTrain het volgende:
    Daar ben ik niet de enige; werkelijk het hele grasveld zit vol met jongeren die drinken, eten, zingen en spellen spelen (iets met houten blokken, waarvan ik de bedoeling niet echt begrijp).
    Waar je met houten stokken blokken moet omgooien? Volgens mij heb je Kubb (kubb=houtblok) gezien. Ik heb het eens met wat Denen gespeeld in Australië. Het is een oud Vikingspel, wat vroeger met de botten van vijanden werd gespeeld.

Even gegoogled en er is zelfs een nl site met de spelregels: http://www.kubbspel.nl
    pi_28742575
    quote:
    Op dinsdag 12 juli 2005 16:05 schreef Litman het volgende:

Waar je met houten stokken blokken moet omgooien? Volgens mij heb je Kubb (kubb=houtblok) gezien. Ik heb het eens met wat Denen gespeeld in Australië. Het is een oud Vikingspel, wat vroeger met de botten van vijanden werd gespeeld.

Even gegoogled en er is zelfs een nl site met de spelregels: http://www.kubbspel.nl
    Dank, dit maakt het allemaal een stuk duidelijker
    pi_28747555
    Misschien ook handig: een ouder forumtopic

Estland/Letland/Litouwen - Baltische Staten
    pi_28747764
    Kben wel benieuwd wat je van Riga vond. Ben er zelf ongeveer 2 maanden geleden geweest en ik vond het best wel tegen vallen. Weinig winkelmogelijkheden in de binnenstad die verder vol stond met banken.
    Het gaat om het idee.
    pi_28748326
    quote:
    Op dinsdag 12 juli 2005 20:13 schreef Firenz het volgende:
    Kben wel benieuwd wat je van Riga vond. Ben er zelf ongeveer 2 maanden geleden geweest en ik vond het best wel tegen vallen. Weinig winkelmogelijkheden in de binnenstad die verder vol stond met banken.
    Vond het inderdaad ook tegenvallen, gezien hetgeen ik er over gelezen had. Maar gelukkig zat ik daar in het fantastische Jurmala... daarover meer in het verhaal over dag 4 - 6 (nog in de maak).
      Moderator dinsdag 12 juli 2005 @ 21:17:47 #19
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_28749550
    quote:
    Op dinsdag 12 juli 2005 16:05 schreef Litman het volgende:

[..]

Waar je met houten stokken blokken moet omgooien? Volgens mij heb je Kubb (kubb=houtblok) gezien. Ik heb het eens met wat Denen gespeeld in Australië.
    En ik met wat Zweden op Zanzibar.

(nee echt waar. Het is niet sarcastisch bedoeld )

Leuk topic! Die contreien spreken mij niet zo aan, maar het is wel heel interessant om er zo'n uitgebreid verslag met foto's van te lezen.... en wie weet overtuigd te worden om daar ook eens heen te gaan (of juist niet).
    "Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
    pi_28755581
    Dag 3 Een koninklijke ontmoeting

Al weer vroeg staat de zon aan de wolkenloze hemel vandaag. Alleen lijkt het me beter dit keer niet de dag te beginnen met een rondje hardlopen. Want Stockholm is een perfecte stad om te fietsen. In de LP zie ik dat het Unesco-listed koninklijke paleis Drottningholm op typische fietsafstand is van het centrum. Bij de receptie van het hostel vraag ik waar ik een fiets kan huren; dat blijkt niet al te ver weg aan de Schleegatan te kunnen.

Daar aangekomen kom ik er achter dat de fietsverhuur pas om 10.00 open gaat en maar tot 17.00 geopend is. Tijd voor ontbijt dus. Ondanks dat de LP mij verteld dat er maar weinig plekken zijn waar je in Stockholm ontbijt kan krijgen, zit deze buurt vol met kleine ontbijtrestaurantjes en koffietentjes. Ook zitten er veel kappers, wat ook nog een optie is (als m’n haar niet goed zit, kan ik dan altijd nog zeggen dat het wel ‘Swedish design’ is). Ik besluit toch maar voor het ontbijt. Voor een kleine 6 euro laat ik me een ontbijt voorzetten met alles wat je maar kan bedenken; brood, kaas, paté, jam, knäckebröd, jus, thee, yoghurt, muesli etc. Niets te klagen dus en een goed gevulde maag voor een fietstocht.

Voor 14 euro krijg ik de hele dag een fiets mee met zeven versnellingen. De fietshandelaar wil natuurlijk nog uitleggen hoe het slot werkt en hoe ik moet fietsen, maar ik zeg dat ik uit Nederland kom en zelf bij een fietsenhandel heb gewerkt, dus dat dat wel moet lukken.

Ik zet koers richting het westen bij het koninklijk slot uit te komen. Nadat ik de eerste grote brug over ben wordt mijn aandacht getrokken door de bordjes Bromma Airport en Sundbyberg. Dat eerste is altijd leuk om te zien hoe ze hier een vliegveld in de stad hebben ingepast en van dat tweede weet ik zeker dat ik tijdens mijn studie iets gehoord heb. Dus verlaat ik de ingezette koers en ga naar Sundbyberg. Daar aangekomen zie ik niet direct iets wat bijzonder moet zijn, maar de grote appartementencomplexen met aanlegplaats voor je boot zijn wel de moeite van een foto waard.
    Ik fiets nog iets door en zie op een kaart dat er ook nog iets van een Olympisch stadion moet zijn. Dat kan ik uiteindelijk ook niet vinden, maar ik kom wel in het echte 6o’er jaren suburbia van Stockholm terecht. Waarom ik hier nu uiteindelijk ben geweest weet ik nog steeds niet, wel las ik later dat Sunbyberg het dichtsbevolkste stukje Zweden is. Misschien dat ik dat ooit heb onthouden.

Sundbyberg

Ik pak de kaart erbij en probeer terug te fietsen richting het Koninklijk Slot. Dat moet dan wel via het vliegveld. Aan de rand van het vliegveld zie ik een historisch vliegtuig staan. Ook maar even een foto van maken. Terwijl ik dat doe komt de piloot op me af gelopen en begint uiteraard allerlei verhalen te vertellen over het vliegtuig. Ik vertel dat we er in Nederland ook nog een paar hebben rondvliegen en dat het goed is dat er iemand is die ze in de lucht houdt. De man vertelt enthousiast verder en geeft me nog wat folders en foto’s mee.

DC-3, een voormalige C47 van de Zweedse Luchtmacht

Ik vervolg mijn weg langs vliegveld, golfbaan en buitenwijk en kom zonder verder oponthoud aan bij Drottningholm

Drottningholm, koninklijk slot

Nadat ik de dag voor mijn vertrek onze eigen koningin al van (iets te) dichtbij had gezien (maar dat is een ander verhaal), was het vandaag de eer aan kroonprinses Victoria om mij te ontmoeten (of andersom). Terwijl ik naar het koninklijk paleis loop (fietsen is hier niet toegestaan) valt het mij op dat er wel erg veel mensen naar mij kijken. Als ik even achterom kijk dan weet ik plotseling dat ze niet naar mij keken maar naar de persoon achter mij. Niet dat ik de Zweedse kroonprinses met bril direct herken, maar ik begreep wel dat zij een bijzonder iemand moest zijn. Ze zag er ook niet zo uit als op één van de vele foto’s die in de souvenirshop worden verkocht, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ze net terugkwam van een staatsbezoek aan Turkije. Van een ontmoeting was dus niet echt sprake; we keken elkaar even aan, maar hebben elkaar niet gesproken. Op dit moment bedenk ik mij wel wat het ene voorwerp is dat ik vergeten ben: een taalgidsje Zweeds. (die ik dan ook later thuis onder de bank terugvind) In de souvenirshop voor het thuisfront toch nog maar een ansichtkaart van de beide prinsessen gekocht.

royalty spotting

Na een rondje door de paleistuin, langs het chinees paviljoen en het slottheater en een hapje en een drankje bij het plaatselijk café is het tijd om terug te gaan fietsen richting het centrum. Ik neem mezelf voor om wat sneller te fietsen om zo snel aan de andere kant van Södermalm uit te komen. Mijn voornemen verdwijnt al snel als ik merk dat het én vrij warm is én de weg die ik gekozen heb niet geheel vlak is. Bovendien rijd ik door een buurt (Nockeby) die Zweedser dan Zweeds is… veel blauwe en gele houten huizen die te mooi zijn om snel langs te fietsen. En dan kom ik uiteindelijk ook nog langs een strandje aan de rand van Appelviken. Daar stop ik dus nog maar even bij de supermarkt om twee flesjes drinken te kopen… voor ruim 5 euro (even niet opgelet wat ik kocht, de rest van de prijzen vallen me heel erg mee).

Appelviken, Zweeds huis

Ik fiets iets te snel door en mis de afslag naar Essingen, maar er blijken gelukkig meer bruggen te liggen dan het kaartje in de LP aangeeft. Ik rijd weer een stuk door een park en begin nu ook te twijfelen of er in Zweden niet een verbod moet worden ingevoerd voor vrouwen om zich binnen 10 meter van het fietspad van hun kleding te ontdoen en in ondergoed te zonnebaden (het zou een BHFH topic kunnen zijn). Ik blijf verder op het fietspad letten en rijd vrij snel door over de brug van Traneberg naar Kungsholmen naar Södermalm.

Helemaal op de oostpunt van Södermalm vind ik het transportmuseum, dat ik toch dan weer niet links kan laten liggen (ondanks dat het met werk te maken heeft). Ik ben de enige bezoeker, dus ik loop in een half uur langs de oude trams, bussen en andere vervoermiddelen en koop nog wat in de souvenirshop voor op kantoor. Ik vervolg mijn weg langs Slussen en de oude stad. Aan de andere kant van het water zie ik Skansen en Djurgarden – twee plekken die op mijn lijstje stonden van must-see’s – en bedenk me dat het een mooie reden is om ooit weer terug te gaan naar Stockholm.

Slussen

Ik breng de fiets terug, haal wat te eten in de supermarkt en ga terug naar het hostel. Om een uur of 22.00 bedenk ik dat het vrijdagavond is en er vast wel iets te beleven moet zijn in de stad. Ik had gelezen over het eindfeest van de Mayo Open, maar verder niet echt iets bijzonders in de uitgaanskalender zien staan. Via een alternatieve route loop ik naar het centrum. Ik loop langs een studentenfeest waar net de karaoke is begonnen en een café waar een band U2 speelt en de zanger denkt dat hij Bono is, ondanks dat hij Vertigo met een Zweeds accent zingt (deed me een beetje denken aan de Muppet’s Swedish Chef).

Wederom valt het me op dat de mensen die op straat lopen allemaal stil zijn, tenzij ze in een telefoon praten. Het centrum ligt er verlaten bij; zelfs een gratis feest in een grote hal nabij Segelstorg trekt geen bezoekers. Het is inmiddels 23.30 maar nergens hangt een echte feeststemming; het is ook niet duidelijk waar mensen naar toe gaan. Ook het Mayo-terrein ligt er verlaten bij, maar de restaurants en café’s er rondom zitten wel vol. Uiteindelijk loop ik langs een aantal clubs waar lange rijen 16-20 jarigen staan te wachten tot ze naar binnen mogen. Toch mist er een bepaalde sfeer in de stad, voornamelijk veroorzaakt door het beperkt aantal mensen dat over straat loopt.

Ik loop terug naar het hostel en zie dat het om 0.30 nog altijd tegen de 20 graden is…. Morgen naar Riga, hopelijk daar ook goed weer. Na meer dan 50 km fietsen en bijna 10 km lopen zal het wederom geen probleem zijn om te slapen.
      Moderator donderdag 14 juli 2005 @ 15:08:13 #21
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_28802646
    Leuk verslag weer.
    Heb laatst in zo'n travelprogramma gezien dat Stockholm idd een tikkie dooie boel is qua stappen, maar dat ze wél een paar uitstekende (enpeperdure) clubs hebben. Maar daar moet je maar net van houden.
    Op naar de wodka-slempers (Riga)?
    "Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
    pi_28802742
    quote:
    Op donderdag 14 juli 2005 15:08 schreef Gert het volgende:
    Op naar de wodka-slempers (Riga)?
    Yep, vanavond weer verder (de laatste resten Letse wodka zijn gisteren opgedronken )
      donderdag 14 juli 2005 @ 15:35:35 #23
    44377 Litman
    Live a sunny life!
    pi_28803401
    Loopt de koninklijke familie in Zweden zonder lijfwachten rond? Ik ben Maxima wel eens tegengekomen in Amsterdam, maar die had zeker 4 lijfwachten bij zich.....

pi_28809411
    quote:
    Op donderdag 14 juli 2005 15:35 schreef Litman het volgende:
    Loopt de koninklijke familie in Zweden zonder lijfwachten rond? Ik ben Maxima wel eens tegengekomen in Amsterdam, maar die had zeker 4 lijfwachten bij zich.....

Ja, dat kleine stukje van auto naar voordeur (waar ook de paleiswacht al weer staat) vertrouwen ze het wel denk ik.
    pi_28811356
    *noteert Stockholm als potentieel stedentripje*
    pi_28818412
    Dag 4 – Van de drukte naar de stilte

De dag begint weer met een bezoek aan de supermarkt voor wat te eten en te drinken voor deze reisdag. Om 10.00 verlaat ik het hotel en loop rustig naar het centraal station. Daar aangekomen kan ik niet zo snel het busstation vinden, ondanks dat het wel op de kaart staat aangegeven alsof het direct naast het station ligt. Het blijkt er dus bovenop te liggen, maar er zijn slechts een paar borden die verwijzen naar de goed verborgen trap.
    Het busstation blijkt een moderne terminal, die veel weg heeft van een vliegveld. Gates voor de bussen (met onbegrijpelijk snel sluitende schuifdeuren), een groot vertrektijdenbord, verschillende loketten, veel zitplaatsen en een enkel restaurant maken het een aangename plek om een klein uurtje op de bus te wachten. Gelukkig was ik vrij vroeg om een kaartje te kopen en bij de gate te wachten, want de bus blijkt helemaal vol te zitten, omdat er veel vluchten tegelijkertijd vertrekken.

In 95 minuten brengt de bus mij over de snelweg door de Zweedse bossen naar de luchthaven Skavsta, een voormalige militaire luchthaven die nu vooral in gebruik is voor low-cost carriers. Op de luchthaven is een restaurant en de gebruikelijke souvenirshop, maar ik zie niets om mijn laatste Zweedse Kronen aan uit te geven… dan nog maar iets extra’s te eten en te drinken voor het geval dat ik vanavond en morgen (zondag) niets kan krijgen in Letland, omdat wellicht te winkels dicht zijn.

De vlucht naar Riga is niet heel bijzonder, op de onverwachte turbulentie bij de landing na. Een blik uit het raampje tijdens de nadering laat wel mooi zien hoe enorm leeg het land is; veel bos en een enkel weiland, maar nergens wegen of huizen. Terwijl ik wacht op mijn bagage pin ik geld… 85 Lat (125 euro) lijkt mij een redelijk bedrag om de komende dagen mee door te komen en ook het busticket naar Riga van te kunnen betalen.

Op de luchthaven neem ik een taxi naar het hotel in Jurmala; de bus en trein zijn weliswaar veel goedkoper, maar dat zou me waarschijnlijk 2 uur gaan kosten. Nu ben ik met een gloednieuwe Renault over een nieuwe snelweg in ongeveer een half uur na de landing in het hotel. Het hotel is meer dan ik had gehoopt. Ik had de inschatting gemaakt dat het één van de laatste mogelijkheden zou zijn om te kunnen overnachten in een echt Soviet-hotel. Zitnanems Nams bleek inderdaad een prachtig voorbeeld van een congreshotel voor wetenschappers uit Rusland. Een jongen van een jaar of 20 is de enige die Engels spreekt bij de receptie en ik heb het vermoeden dat hij ook de website gemaakt heeft en dat ik de enige persoon ooit ben die het hotel via internet geboekt heeft. (de bevestiging van de reservering kreeg ik overigens gedateerd op 1 januari 1994, zodat ik eerst helemaal naar het einde van mijn mailbox moest om de bevestiging te vinden). Met creditcard betalen is geen probleem en na de gebruikelijk instructie wanneer en waar het ontbijt is, krijg ik de sleutel van een kamer op de 9e verdieping en stap ik de lift in.

hotelkamer

Boven aangekomen blijkt het beeld van een Soviet-hotel aardig te kloppen; een rode loper, bruinrode muren en een mooie rij hanglampen sieren de gang.
    Alles in de kamer is brandschoon, maar het is duidelijk dat er in de afgelopen 35 – 50 jaar niets aan onderhoud is gedaan. Het behang laat hier en daar los, de afstandsbediening van de TV is er niet en het balkon heeft ook betere tijden gekend, maar het ruikt fris en alles werkt naar behoren. Ook het uitzicht maakt veel goed. Ik ben blij weg te zijn uit Stockholm, waar er constant het geluid was van het drukke verkeer. Nu hoor ik echter vanaf het balkon een ander ruisend aanhoudend geluid; het water van de Golf van Riga en de Lielupe rivier. Deze rust wordt alleen verstoord door een enkele trein die over de spoorbrug rijdt, maar ook dat geeft wel een leuk vakantiegevoel.

en het uitzicht

Onderweg in de taxi had ik al gezien dat er een supermarkt nabij is, dus daar loop ik eerst maar eens naar toe. Onderweg kom ik het houten stationnetje tegen, waar ik morgen op de trein naar Riga kan stappen.

Het station

Bij de supermarkt kom ik er achter dat je voor 5 euro een aardige drank en snackvoorraad kan krijgen, dus met een tas vol loop ik richting het strand. Daar aangekomen merk ik dat het hier toch wel wat frisser is en er een noordenwind staat, maar dat kan de aanblik van dit prachtige brede zandstrand niet verstoren. Ik neem me voor om me hier maandag maar een dagje te gaan vermaken en nu rustig terug te lopen naar het hotel.

Onderweg terug kom ik nog een aantal huizen tegen die me doen denken aan wat de Rough Guide zei over dit stuk van Jurmala: ‘wonderfully undeveloped’. En dat is echt de enige beschrijving van dit stukje van het schiereiland, dat vroeger een kuuroord was voor de rijke Russen. De vervallen jugendstil huisjes, tezamen met wat neo-russische stijl in een dicht woud van pijnbomen bij een ondergaande zon geven het geheel een prachtige uitstraling die niet op een foto te vangen is. Hier en daar doet het denken aan Wassenaar of Aerdenhout, maar dan in een andere stijl. Ik waan me even aan het begin van de vorige eeuw.

‘Wonderfully undeveloped’ huis

Terug in het hotel lees ik nog wat op het balkon, kijk nog wat Russische en Duitse TV en probeer wat van de Letse wodka, wat een bijzonder goed slaapmiddel blijkt te zijn...

Links:
    Meer over de architectuur in Jurmala
    Algemene informatie over Jurmala
      zaterdag 16 juli 2005 @ 12:13:00 #27
    14720 Mist
    #1 FOK! F1-voorspeller
    pi_28854597
    Leuk topic, ik volg het met grote interesse aangezien ik net gisteravond vliegtickets van en naar Riga heb geboekt Heb in het uitzoeken daarvan direct al wat gehad aan deze en je goedkope reistopic!
    Ik vlieg vanaf Rotterdam (mijn ouders wonen 200 meter bij Zestienhoven vandaan ) met Transavia naar Stockholm en dan (ook) met Ryan Air naar Riga, en tien dagen later weer terug. Kost alles bij elkaar zo'n 200 euro.

Ik trek daar dan een tijdje mee met een vriend die een langere rondtrekreis maakt door Oost-Europa. En dan eens kijken of we in tien dagen zo veel mogelijk van de Baltische Staten kunnen zien. Heb verder nog niks voorbereid, dat moet komende week gebeuren. Kijk dus zeker uit naar je verdere verhalen over Letland en Estland, ook al ben je tot nu niet onverdeeld positief over Riga/Letland
    pi_28854731
    quote:
    Op zaterdag 16 juli 2005 12:13 schreef Mist het volgende:
    Ik trek daar dan een tijdje mee met een vriend die een langere rondtrekreis maakt door Oost-Europa. En dan eens kijken of we in tien dagen zo veel mogelijk van de Baltische Staten kunnen zien. Heb verder nog niks voorbereid, dat moet komende week gebeuren. Kijk dus zeker uit naar je verdere verhalen over Letland en Estland, ook al ben je tot nu niet onverdeeld positief over Riga/Letland
    Veel plezier daar; je zal er zeker een leuke tijd hebben.
    Helaas heb ik alleen de hoofdsteden gezien, maar zoals je zult zien als je je reis gaat plannen zijn er ook nog vele andere mooie plaatsen die je kan bezoeken. Kijk bijvoorbeeld eens naar Kuressaare, Parnu of Tartu.

En we kijken uit naar het reisverslag
      maandag 18 juli 2005 @ 13:14:15 #29
    61447 Douwe
    Ik heb gelijk
    pi_28907695
    Zeg, gaan we nog naar Tallinn en Helsinki, of waren beide steden zo saai dat het geen reisverslag waardig is?
    pi_28932771
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 13:14 schreef Douwe het volgende:
    Zeg, gaan we nog naar Tallinn en Helsinki, of waren beide steden zo saai dat het geen reisverslag waardig is?
    Ja zeker wel, maar ik houd de spanning er in
    pi_28932773
    Dag 5 – Riga

Ik word wakker met het geluid van de ruisende zee, fluitende vogels en de geur van pijnbomen. Er zijn slechtere manieren om je zondagochtend te beginnen. Dat het ontbijt niet helemaal zo is als ik mij had kunnen voorstellen doet er dan ook niet meer toe. Ik krijg alleen steeds meer het vermoeden dat ik de enige gast in het hotel ben als ik ’s ochtends alleen in de ontbijtzaal zit en er ook maar een beperkte hoeveelheid brood klaar staat.

Deze zondag ga ik naar Riga. Omdat ik in een kleine Letse spraakverwarring terecht kom, mis ik mijn trein, maar een half uur later gaat de volgende al weer. Ik had gewoon even beter in mijn boekje moeten kijken en niet zomaar in het Engels moeten beginnen tegen de oude dame aan het loket.. deze dame sprak wel Duits, maar omdat haar ‘zu’ klonk hetzelfde als ‘two / to’ of omgekeerd zei ik op een gegeven moment maar ja, en kreeg twee enkele reisjes naar Riga in plaats van één retourtje.

Deze 40 minuten durende treinrit kost dan ook wel 0,42Lat, ofwel bijna 65 eurocent. Daarvoor kon ik het niet laten om in het oudste rijtuig in te stappen en te ervaren hoe het is om tussen de Russen en de Letten op de houten bankjes plaats te nemen. In de trein bevonden zich ook een twee jongens uit Riga die duidelijk de avond en nacht drinkend hadden doorgebracht in Jurmala. De conductrice ontfermde zich over hen; één van de twee had echter nog een glas bier mee… De conductrice vond het niet zo’n goed idee om hem in de trein te laten zitten met dat glas en zette hem dan ook bij het eerstvolgende station (in een buitenwijk van Riga) uit de trein, wat nog niet al te makkelijk ging want de jongen viel telkens in slaap. Het gezicht van degene die naast hem zat was ook erg grappig toen we aankwamen in Riga; hij had geen idee dat z’n vriend uit de trein was gezet.

Markthallen

Vanuit de trein zag ik bij aankomst in Riga de beroemde markthallen al liggen, dus ik ga daar als eerste naar toe. Ondanks dat (of omdat?) het zondag is, is het een drukte van belang. Zover je kan kijken kun je wel iets kopen: kleding, antiek, vis, cassettebandjes met Russische techno, broodjes, lotto-tickets, noem maar op. Binnen in de hallen lijkt het allemaal wat geordender, maar is het gelijk ook fantasieloos. De verkoopsters lijken allemaal familie en hun waren lijken direct van elkaar gekopieerd. Een hal met vlees, een hal met vis, een hal met groenten en planten en nog een hal met allerlei spullen.

Eenmaal buiten zie ik dat hier ook het busstation is waar ik dinsdag op de bus richting Tallinn kan stappen. Ik zie dat er een bus van Eurolines om 10.00 en 12.00 gaat. Gezien de drukte bij het loket koop ik nog maar geen ticket en ga richting het centrum. Ik zie nog een stukje soviet architectuur (academy of sciences) en loop weer terug naar het station.

Aan de andere kant van het station bezoek ik Stockmans, het grote luxe Finse warenhuis. Opvallend is dat hier ook de Finse prijzen gehanteerd worden en ik me niet kan voorstellen dat een gemiddelde Let hier iets kan kopen. Verder gaat het door een paar kleine straten en een park, richting een plek waar ik muziek vandaan hoor komen; Esplanade. Hier is een kleine markt met huisjes die op een kerstmarkt in Duitsland niet zouden misstaan. Er wordt allerhande houtwerk, traditionele kleding, aardewerk en honing verkocht. Uiteraard ontbreekt een terrasje met wat barbecues ook niet.

Ik heb nog geen zin om wat te eten, dus ik loop verder richting het Vrijheidsmonument en de Laima klok. Als ik de vesting over loop zie ik nog het volgende:

Ja, je kan hier ook waterfietsen…

Het vijftig meter hoge Vrijheidsmonument wordt bewaakt door twee soldaten en is voorzien van bloemen. Uit de reisgids blijkt dat dit altijd zo is. Opvallend is dat dit monument in 1935 is opgericht en tijdens de bezetting door de Russen nooit is gesloopt. Het plein is best indrukwekkend, zeker gezien het contrast met de rest van de stad. Opvallend is dat het overal in de stad erg stil is. Het toeristenseizoen is duidelijk nog niet begonnen en de inwoners van Riga gaan waarschijnlijk niet graag naar het centrum met dit mooie weer.

En dat terwijl de stad zich uitstekend leent voor een rustige wandeling. Opvallend genoeg is het overal schoon op straat, rijden er door de oude stad nergens auto’s en zijn er nergens bedelaars te bekennen. Overal waar je loopt zie je sporen van de verschillende nationaliteiten die de stad hebben beïnvloedt.
    Ook andere gebouwen leveren interessante contrasten op, zoals het museum van de bezetting.

museum van de bezetting

Vreemd genoeg doet de stad alleen niet aan als de grootste stad van de Baltische Staten. Al moet ik zeggen dat ik niet verder de buitenwijken verkend heb. Ook het nachtleven – dat zeer bijzonder schijnt te zijn – heb ik gelaten voor wat het was in de korte tijd dat ik hier was.

De drie broers – eentje durfde niet op de foto en verbergt zich achter de ander

Ik slenter verder door de stad en bedenk me dat ik wat moet gaan eten. Maar waar? Op het marktplein is net een bus Nederlandse toeristen neergestreken en ziet het eten er ook niet zo bijzonder uit. Ik loop dus nog verder langs tapasbars en sushi restaurants totdat ik bij een parkje bij het kasteel en het parlement uitkom. Daar is het een stuk rustiger en neem ik plaats op een bijna leeg terras van ‘Vecmeita ar kaki’. (In de menukaart staat verder het verhaal achter ‘Vecmieta ar kaki’ uitgelegd; het is het verhaal van ‘The spinster with a cat’, mocht iemand dat kennen.)

De serveerster komt me in perfect Engels uitleggen wat de dagspecialiteit is, en welke gerechten er niet meer voorradig zijn.

Een salade, wat brood, een vis met gebakken aardappels, een halve liter donker Lets bier, een stuk chocoladetaart en een pot thee later vind ik het wel tijd voor de rekening: nog geen 8 Lat (12 euro) en op de vraag wat er nou zo bijzonder is aan het nachtleven van Riga krijg ik spontaan het telefoonnummer van de serveerster er gratis bij... tja, daar vroeg ik niet om.

Op het terras al de rest van het plan gemaakt: op naar Elizabetes; de grootste verzameling Art Nouveau gebouwen in één straat. En dit is inderdaad wel apart om dat hier te vinden, in plaats van steden als Wenen of Parijs. Toch treed al snel ook hier weer ervaringsinflatie op; als er een hele straat mee vol staat en je ook al door een prachtige stad loopt valt het allemaal niet meer zo op. Gelukkig heb ik de foto’s nog. Ook leuk om te bedenken dat in 1920 bijna de helft van de binnenstad van Riga er zo uitzag.

Elizabetes, Jugendstil huizen

Na nog een rondje sightseeing (foto’s op aanvraag) en wat slenteren door de straten, ben ik rond 16.30 wel uitgekeken. Ik loop terug naar het station, waar ik zonder problemen in het Lets (of iets wat daar op leek waarschijnlijk) een kaartje naar Dubulti (centrum van Jurmala) koop. Alleen is er dan nog het probleem van de juiste trein vinden. Na even zoeken blijkt dat er zowel spoor als perronnummers worden vermeld en dan is de trein zo gevonden.

Na een probleemloze treinreis loop ik nog even langs de supermarkt voor de noodzakelijke drank en eten om vervolgens weer over het strand te gaan lopen. In mijn enthousiasme loop ik weer veel te veel en veel te ver, waardoor ik zelfs het centrum van Jurmala voorbijloop, omdat je vanaf het strand niet echt kan zien waar je bent.
    Het centrum van Jurmala blijkt een echt toeristencentrum te zijn met veel restaurantjes met van die mannetjes voor de deur die je in het Russisch aanspreken of je wilt komen eten. Vandaag maar even niet. Verderop loop ik nog langs iets van een muziekfestival en plotseling sta je dan weer in het ‘wonderfully undeveloped’ gebied. Vervallen huizen tegenover enorme moderne villa’s. Mensen die aan het barbecuen zijn of een tuinfeest met karaoke voor de kinderen geven. Het kan allemaal.

Als ik terug kom in het hotel blijkt er plotseling wel wat meer leven te zijn; alleen zie ik nu enkele dames in weinig verhullende latex pakjes heen en weer rennen van de lift naar de zalen aan de andere kant van het hotelterrein. De jongen bij de receptie ziet mijn enigszins verbaasde blik en zegt: “It is not what you think. It is for an exhibition in the congress room”. Enigszins vertwijfeld over wat er dan ge-exhibit wordt, neem ik de lift naar boven, waar ik de GP F1 van Amerika aanzet en zie dat er slechts zes deelnemers zijn… en daar had ik me nou nog voor lopen haasten… morgen maar eens rustig aan doen; naar Riga hoef ik geen tweede dag, dus ik kan de hele dag op of nabij het strand blijven. Dat is nog eens een goed vooruitzicht.
      zaterdag 23 juli 2005 @ 00:56:58 #32
    14720 Mist
    #1 FOK! F1-voorspeller
    pi_29055231
    Nu ga ik zondagochtend vliegen en het lijkt er niet op dat je verslag voor die tijd af is
    Zou je misschien alvast wat vooruit willen blikken/verklappen? Is natuurlijk persoonlijk, maar waar ik bijv. nog wel ff benieuwd naar ben;
    Vond je over het algemeen regio Riga of regio Tallinn interessanter?
    Nog een enkele tip van iets dat ik zeker niet mag missen?
    Is een dagtrip Helsinki vanuit Tallinn de moeite waard?
      zaterdag 23 juli 2005 @ 02:02:27 #33
    104963 ETA
    European Travel Author
    pi_29056270
    Leu verslag!! Vooral omdat ik zelf ook net terug ben een rondreis door de baltics!! Heb ook paar dagen in Riga en Tallinn gezeten. Ben benieuwd naar jouw verhaal over de baltics ik zal mijn verhaal ook wel eens posten.

Voor de mensen die ook echt willen relaxen aan het strand moet je echt ff naar Parnu gaan, prachtig strand en lekker schoon water in tegenstelling tot de wateren rond tallinn en riga.
    Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
    Mijn reisfotos!
    pi_29060023
    quote:
    Op zaterdag 23 juli 2005 00:56 schreef Mist het volgende:
    Nu ga ik zondagochtend vliegen en het lijkt er niet op dat je verslag voor die tijd af is
    Zou je misschien alvast wat vooruit willen blikken/verklappen? Is natuurlijk persoonlijk, maar waar ik bijv. nog wel ff benieuwd naar ben;
    Vond je over het algemeen regio Riga of regio Tallinn interessanter?
    Nog een enkele tip van iets dat ik zeker niet mag missen?
    Is een dagtrip Helsinki vanuit Tallinn de moeite waard?
    Tussen Riga en Tallinn zou ik niet kunnen kiezen. Het zijn beide steden waar ik best graag nog eens terug naar toe zou gaan. Het is afhankelijk van wat je wilt zien natuurlijk; in de omgeving van Riga vind je strand, natuur, maar ook musea en een groot concentratiekamp. De binnenstad is niet zo heel groot, maar uiteraard zijn er dingen als een dierenpark en stadsparken en goede restaurants en bars, waardoor je je er zeker wel een paar dagen kan vermaken.

Tallinn is wel opvallend veel toeristischer, maar ook moderner met enkele winkelcentra en veel echte toeristenrestaurants, waar je dus ook dezelfde prijzen betaalt als in een willekeurige Duitse of Nederlandse stad. Ook in Tallinn kun je buiten het centrum nog veel zien; een openluchtmuseum, het Kadriorgpaleis en de standaard zaken ls dierentuin en TV-toren.

Helsinki was voor mij de echte anti-climax; na zoveel mooie steden gezien te hebben met leuke en vriendelijke mensen, kon ik echt met moeite de twee dagen in Helsinki doorkomen. Een retourtje vanuit Tallinn kost ruim 40 euro, en het is maar de vraag of je dat er voor over hebt om een dagje in de Finse hoofdstad te zijn.
    pi_29060147
    quote:
    Op zaterdag 23 juli 2005 02:02 schreef ETA het volgende:
    Voor de mensen die ook echt willen relaxen aan het strand moet je echt ff naar Parnu gaan, prachtig strand en lekker schoon water in tegenstelling tot de wateren rond tallinn en riga.
    Parnu heb ik vanuit de bus gezien. Is een beetje hetzelfde als Jurmala, maar dan moderner en met een wat smaller strand.
    Parnu stond overigens wel in mijn eerste reisplannen, omdat je daar een hostel hebt in het vliegveld, waarvandaan je voor iets van 20 euro avontuurlijk naar Kuressaare kan vliegen... (zie: http://www.airlivonia.ee/liinilennud%20eng.htm )
    pi_29159940
    Dag 6 – Een actief dagje strand
    Om 4.30 in de ochtend word ik al weer even wakker van de zon en de onbewolkte lucht. Het lijkt of het al een uur of 10 is, maar het is echt nog vroeg inde ochtend laat de rest van mijn lichaam weten; de lange wandelingen en de vele indrukken in combinatie met de lagen dagen beginnen hun tol te eisen. Ik slaap nog wat verder, maar om 9.00 sta ik dan toch bij de receptie van het hotel om een fiets te huren.Onderweg naar beneden kwam ik al het enig Engelssprekende personeelslid tegen vergezeld door twee Amerikanen. De vragen die ik hoorde gingen over het aantal en soort kamers en het leek erop dat ze langskwamen om te kijken of dit hotel in een reisgids opgenomen kon worden. Ik denk niet dat dat zal gebeuren…

Bij de receptie van het hotel was – zoals ik al kon vermoeden – alleen de Russisch geuniformeerde beveiligingsagent aanwezig. Ik had geen zin om te wachten en dus wees ik bij het inleveren van de sleutel van mijn hotelkamer op het bordje waarop een fiets stond afgebeeld.

De scene die volgt had veel weg van ‘Lost in Translation’, maar na enkele minuten fiets ik vrolijk weg op een nieuwe mountainbike. Wat de goede man me allemaal probeerde te vertellen zal altijd wel een raadsel blijven. Ik fiets eerst even langs het winkeltje bij het station om een plattegrond te kopen en vervolgens naar de supermarkt voor wat ontbijt, want dat durfde ik niet meer voor een tweede keer in het hotel aan.

Op de plattegrond zie ik een aantal wegen of paden die ook naar Riga gaan. Aangezien ik gisteren ook veel fietsers in de stad had gezien, bedenk ik me dat het ook wel een goed idee is om te proberen naar Riga proberen te fietsen. Mits dat via wat rustige wegen kan, want Letland is wel het land met relatief het hoogste aantal verkeersongevallen.

Van Jurmala af fietsen is geen probleem; er zijn overal mooie fietspaden gemaakt. Echter aan de andere kant van de brug over de Lielupe houden de fietspaden al snel op; er wordt aan gewerkt, maar een gat van 3 meter diep en breed op de afrit vanaf de brug is nou niet echt iets wat handig is voor fietsers… dat betekende dus weer terug de brug op en met de trap naar beneden. Vanaf daar zag het er op de kaart vrij eenvoudig uit; een stuk door het bos, dan naar rechts onder de snelweg door en dan links en dan moest ik wel ergens in een buitenwijk van Riga zijn.

De praktijk was echter anders. De wegen op de kaart bleken niet meer te zijn platgetrapte paden door het open veld. Daarom miste ik ook even de afslag naar rechts, maar ik dacht nog wel even verder door te kunnen rijden; nietsvermoedend kom ik uit op een stille geasfalteerde weg die ik een stuk blijf volgen. Dit stuk stond al niet meer op de kaart, maar het was zeker in de goede richting. Op een gegeven moment komen er echter een paa auto’s mij op hoge snelheid tegemoet en zie ik dat ik tegen de richting bijna op de afrit van de snelweg rijd.

Dat was niet de bedoeling, dus ik kies er toch maar voor om om te keren en de eerstgeplande route te proberen. Ik zie nu wel een weg richting de snelweg, daar waar er tunnel zou moeten zijn. Enig probleem dat het gras op de weg ondertussen ruim anderhalve meter hoog is. Ik probeer er toch doorheen te fietsen – het is niet voor niets een all-terrain bike - wat nog goed lukt ook. Ik kom dan ook nog bij het tunneltje uit; alleen kom ik er daar achter dat het ook wel eens regent in Letland; het tunneltje staat vol met water. Terwijl ik met enig ongeloof er naar sta te kijken, zie ik dat er bij het tunneltje, langs de snelweg een politieagent met een lasergun staat. Ik heb geen idee hoe hij op die plek ooit gekomen is en hoe hij er ooit weer vandaan zal komen, maar voor mij is het op dat moment tijd om te besluiten de dag verder aan het strand door te brengen.

Terwijl ik terugfiets door een stukje bos, kom ik een man tegen met een bos hout op de bagagedrager van zijn fiets; opnieuw waan ik mij in een andere tijd of in een filmscene, want in de verste verte is er niemand, maar ook geen huis te bekennen en in de anderhalf uur dat ik buiten Jurmala gefietst heb, ben ik verder ook niemand tegengekomen. Deze man heeft dan ook nog eens een groen pak aan, een hoed op en rijdt op een zwarte legerfiets…

Majori, Jurmala - vergane glorie

Gisteren had ik al mensen zien fietsen over het strand, dus dat wilde ik ook proberen.. Dat gaat zonder problemen, want het strand is er breed genoeg voor en een groot deel is hard geworden zand. En zo begint een dagje strand; een stukje fietsen, wat eten, wat drinken verder fietsen, een uurtje lezen, even het water in (dat schoon en niet al te koud is) en weer een stukje verder; er lijkt alleen geen eind te komen aan het strand. Op sommige stukken is het wat drukker en kun je beachvolleyballen, op andere delen is het geheel verlaten. Toch staan er overal kleedhokjes en strandtenten (echte tenten op het strand, waar je wat te eten of te drinken kan krijgen), wat aangeeft dat het hier in de zomer wel druk kan zijn.

Majori, Jurmala, het ontwikkelde gebied

Na heel wat kilometers te hebben gefietst en wat tijdschriften gelezen te hebben, wordt het tijd om wat te gaan eten. In de In-your pocket gids worden wat suggesties gedaan en ik kies voor Juras Zakis op de Vienibas Prosp. ‘A bustling café that meets all summer dining criteria’, volgens de omschrijving. Bustling was het niet echt op deze maandagavond, maar het eten was zeer goed. Dit keer een serveerster die maar heel beperkt Engels sprak (of durfde te spreken). Een drie gangen menu (kip-salade / zalm / ijs) met kostte mij ook niet meer dan 13 euro, wat voor de plek en kwaliteit zeker niet te duur was. Helaas was het dessert Biezpiens op, dat moet ik dan nog maar eens een andere keer gaan proberen, als ik de reisgidsen mag geloven. Daarvoor in de plaats probeerde ik ijs met Riga melnais balzams… de plaatselijke kruidenbitter; een aparte smaak, maar wel bijzonder genoeg om in de supermarkt een flesje van mee te nemen naar huis.

Dit keer helaas geen telefoonnummer van de serveerster (1m85/ca 25/blonde krullen), dus rijd ik nog even langs de supermarkt voor de laatste souvenirs uit Letland, bekijk de vertrektijden van de trein en rijd nog even met zonsondergang over het strand. Morgen naar Tallinn.

Last night in Latvija

[ Bericht 0% gewijzigd door DutchTrain op 27-07-2005 02:25:48 ]
    pi_29160122
    Dag 7 Naar Tallinn

Als ik ’s ochtends wakker wordt blijkt de klok al 8.30 aan te geven. De Letse wodka heeft dus duidelijk zijn werk gedaan om mij eens goed te laten slapen. Het betekent wel dat mijn reismogelijkheden naar Tallinn zijn beperkt tot de Eurolines bus van 12.00.
    Als ik om 10.30 aankom bij het busstation blijkt de bus van ecolines namelijk net weg (maar achteraf blijkt dat die bus op hetzelfde tijdstip in Tallinn aan zou komen). Ik koop een kaartje bij het Eurolines kantoor en vestig mij op een bankje om eens rustig mensen te gaan kijken.

De bus komt netjes op tijd en precies om 12.00 vertrekt hij weer. Opvallend is dat de bus vrijwel vol zit, en dat voor een dinsdag. Er lijken veel Letten en Esten aan boord te zijn en een enkele Russische en Poolse reiziger. Om 14.00 zijn we bij de grens, waar wat paspoorten gestempeld moeten worden en de bus gecontroleerd wordt met behulp van een hond. Ruim twee uur daarna rijd de bus Tallinn binnen. Terwijl ik op de kaart in de reisgids probeer te volgen waar we rijden, stopt de bus en stappen er mensen uit. Ik zie dat we bijna recht voor het hostel zijn gestopt dus pak snel mijn spullen en stap uit; ik was er namelijk vanuit gegaan dat de bus alleen op het busstation zou stoppen en ik vanaf daar nog een stuk zou moeten lopen… dat was dus weer een meevaller.

Het hostel bleek inderdaad – zoals de website al deed vermoeden - net geopend te zijn. Daarom waren er nog nauwelijks gasten en rook alles nog naar verf en nieuwe meubels. Op zich was dat niet zo erg, maar het is wel vreemd dat het hier zo stil is, mede door de dubbele dubbele ramen. Helaas zijn ook de TV’s nog niet geleverd, dus het enige wat ik kan doen om het wat gezelliger te maken is het raam openzetten en de geluiden van de stad binnen te laten komen.

’s Avonds maak ik een eerste rondje door de stad. Het voordeel is dat het hostel vrijwel in de oude stad ligt, waardoor ik niet ver hoef te lopen. Het is stil op straat wat de pracht van de oude stad heel goed tot zijn recht laat komen. Maar eigenlijk ben ik te moe om er echt van te genieten, dus loop ik al vrij snel weer terug naar het hostel, nadat ik nog iets te eten had gehaald bij de supermarkt.

woensdag 27 juli 2005 @ 12:01:41 #38
    104963 ETA
    European Travel Author
    pi_29166165
    Als ik iets eerder naar Letlant/Estland ging konden we een Mini-Meet houden!!! Ik zie veel overeenkomsten in jou en mijn fotos
    Ben ik overigens niet zelf op de foto, ik sta achter de camera, maar volgens mij staan we bijna op dezelfde positie in Majori.
    Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
    Mijn reisfotos!
      Moderator woensdag 27 juli 2005 @ 12:24:26 #39
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_29166794
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 00:45 schreef DutchTrain het volgende:
    [afbeelding]
    ‘Wonderfully undeveloped’ huis
    prachtig! Dat dak!
    pi_29168288
    quote:
    Op woensdag 27 juli 2005 12:01 schreef ETA het volgende:
    Als ik iets eerder naar Letlant/Estland ging konden we een Mini-Meet houden!!! Ik zie veel overeenkomsten in jou en mijn fotos [afbeelding]
    Ben ik overigens niet zelf op de foto, ik sta achter de camera, maar volgens mij staan we bijna op dezelfde positie in Majori.
    Grappig, alleen is het bij jou wel wat minder goed weer zo te zien en echt véél drukker (nou ja, ik was dan ook op een maandag daar).

Overigens las ik dit weekend in een Nederlandse reisgids die net uit is, dat het afgeraden wordt om naar Jurmala te gaan, omdat het niet zo mooi is als andere stranden, het vol ligt met Russen en het er verschrikkelijk druk is... dat dit niet geheel strookt met mijn ervaring mag duidelijk zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat het er in augustus wat drukker is.

Ik ben ben benieuwd naar jouw verhalen (al is het maar in het kort en niet een verhaal van 20 kantjes, wat ik hier heb)

[ Bericht 5% gewijzigd door DutchTrain op 27-07-2005 13:32:56 ]
      woensdag 27 juli 2005 @ 14:37:47 #41
    104963 ETA
    European Travel Author
    pi_29170587
    20 kantjes??? dat is niks Ik hou er ook van om zeer lange verhalen te schrijven over mijn reizen, maar dan vooral om mijn herinneringen vast te leggen. Maar ook beetje als reflectie, tijdens het schrijven is het een mooi moment om eens goed na te denken wat ik heb meegemaakt en heb gezien.

Ik zal binnenkort wel een kort verslagje plaatsen met enkele foto's (niet alle 1250 fotos )
    Mijn reisfotos!
    pi_29170970
    tvp! Stockholm is een leuke stad, zes jaar geleden geweest.
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_29176599
    quote:
    Op woensdag 27 juli 2005 14:37 schreef ETA het volgende:
    20 kantjes??? dat is niks Ik hou er ook van om zeer lange verhalen te schrijven over mijn reizen, maar dan vooral om mijn herinneringen vast te leggen. Maar ook beetje als reflectie, tijdens het schrijven is het een mooi moment om eens goed na te denken wat ik heb meegemaakt en heb gezien.

Ik zal binnenkort wel een kort verslagje plaatsen met enkele foto's (niet alle 1250 fotos )
    Het blijft natuurlijk wel vakantie, als ik meer zou schrijven zou ik niets meer kunnen zien
    Maar ik schrijf inderdaad ook uit reflectie en om later nog eens wat bijzonderheden terug te kunnen lezen, zorgt er wel voor dat het reisverslag wat hier staat soms wat stukjes mist en dat het wat tijd kost om het in z'n geheel aan te passen.

En ik had slechts 700 foto's, waarvan er zo'n 300 alweer verwijderd zijn...
    pi_29182394
    Ah, ik ben weer bij.

Voowral doowrgaan.
    pi_29182440
    Overigens onbegrijpelijk dat je Helsinki niet de moeite vond, maar die episode volgt kennelijk nog.
    pi_29306039
    Dag 8 Tallinn
    De dag begint wederom vroeg, met een ontbijt in het hostel. Bij het ontbijt blijkt ook dat het hostel nog niet al te bekend is. Slechts een drietal personen zie ik in een uur voorbij komen. Het ontbijt is voor een hostel zeer goed en met een volle maag kan de dag beginnen.

Bij het verzamelen van m’n spullen, vind ik nog 20 Letse Lat, terwijl ik dacht dat ik al m’n Letse geld uitgegeven had. Opvallend is het dan wel dat in Letland het briefje met de minste waarde ruim 7 euro (5Lat) waard is en hier in Estland slechts 14 eurocent (2 Kronen). Die 20 Lat wissel ik dus maar in voor 454 Kronen, omdat het duidelijk is dat hier in Tallinn het leven wel een stuk duurder is.

Eerst loop ik naar het winkelcentrum nabij het hostel om wat te eten en te drinken te halen voor de rest van de dag. Ik heb nog niet echt een plan, behalve de oude stad te zien. In het winkelcentrum krijg ik echt het gevoel in een West-Europese stad te zijn; stijlvolle kleding, een groot warenhuis en veel jongeren vullen deze mall.

Kiek in de Kok

Het is een beetje bewolkt, maar de temperatuur loopt al weer snel op. Het is alleen niet echt weer om foto’s te maken. Ook in de oude stad wordt het steeds drukker met toeristen. Na ruim een uur heb ik het grootste deel van de oude stad wel gezien en loop ik nog even langs het tourist office om te zien wat er nog meer te doen is. In de drukte daar, pak ik wat foldertjes mee, waaronder een flyer voor een 2e hands cd-winkel. Op de kaart lijkt het niet heel ver weg, dus begin ik te lopen.

Onderweg kom ik nog wat andere interessante gebouwen tegen, zoals de bibliotheek en het Kristiine shoppingcenter. De cd winkel blijkt een stoffige kelder te zijn in een woonhuis. Gelukkig ligt er een groot winkelcentrum tegenover.

bibliotheek

In het winkelcentrum zoek ik nog naar de nieuwe CD van Vanilla Ninja, de Estse versie van een muzikale kruising van pop en rock muziek met in hun laatste CD ook een beetje gothic rock. De vier stoere meiden hebben de status als van de de Spice Girls (toen ze nog beroemd waren) en ook fans in dezelfde leeftijd. De nieuwe CD (Blue Tattoo) bleek net als vanochtend in de andere winkels, geheel uitverkocht. Wel kom ik een live DVD tegen van een concert met nummers van hun eerste CD. Voor 10 euro denk ik daar geen miskoop aan te hebben. In de aanbiedingsbak kom ik ook nog de dubbelcd ‘Kimi Raikonen’s dance hits’ tegen voor 1 euro en dat kan ik als F1 fan natuurlijk ook niet laten liggen.

Bij de boekhandel ga ik vervolgens op zoek naar een boekje over architectuur in Tallinn en dat vind ik ook nog. Een klein handzaam boekje over 20e eeuwse architectuur in het Engels voor 8 euro. Inmiddels is het lunchtijd, en wil ik dat boekje ook wel eens doorkijken voordat ik weer verder ga. Dus loop ik naar een restaurantje in het winkelcentrum.

Volgens de kenners is één van de typische Estse gerechten een gevulde pannenkoek; dat moet het dus worden. Alleen zie ik wel dat er bij een restaurantje pannenkoeken worden gebakken, maar nu is het de vraag hoe ik dit ga bestellen en wat voor vullingen ze hebben. Ik probeer het met wat Engels, maar ik krijg al snel het antwoord: “Nadja, please!”, terwijl ze wijst op iemand anders. Na het zien van het naambordje van het meisje dat vriendelijk staat te lachen, begrijp ik dat zij Nadja heet en mij wel verder kan helpen.

In perfect Engels vertaalt ze de hele menukaart voor me, ook nadat ik al wist wat ik wilde hebben. Het werd dus een pannekoek gevuld met spinazie, kaas en kip. Een zeer voedzaam geheel gecompleteerd met een warme chocolademelk en een ijsje.

In het architectuurboekje valt mijn oog op de wijk Osmäe, een woonwijk uit de jaren ’70, geïnspireerd op de ideeën van de ciculair city van Ebenezer Howard. Deze wijk bestaat voor het grootste deel uit een aantal ‘muren’ van 5 en 9- laags woningcomplexen, gesitueerd rond een rond park met voorzieningen en een rond vijver.

Op de kaart lijkt het op loopafstand, dus ik begin aan een wandelingetje, dat uiteindelijk ruim een uur zal duren. Onderweg kom ik nog langs de dierentuin, waar het op deze woensdag ook nog erg rustig lijkt. Ik ga niet naar binnen, want ik had al gelezen dat het niet zo’n bijzondere dierentuin is. In plaats daarvan ga ik liever mensen kijken in de genoemde woonwijk.

Glazenwasser gespot

Net op het moment dat ik denk dat ik wel zeker verkeerd gelopen moet zijn, kom ik aan bij een wat oversized rotonde en de ringweg langs de woonbuurt. Het is opvallend dat het alleen in vorm en functie doet denken aan de Bijlmer of soortgelijke wijken in Europa. De sociale structuur lijkt toch heel anders, met veel ouderen die een ommetje maken en een enkele moeder met kind. Slechts bij de hogere flats staan wat vervallen auto’s, maar voor de rest lijkt het een normale woonwijk zonder sociale problemen, iets waar je toch vanuit gaat als je dit soort bouwwerken ziet.

De menselijk maat van Osmäe

Na meer dan een uur rond gelopen te hebben, besluit ik terug te gaan. Maar hoe, is de vraag. Lopen was na de wandeling ernaartoe toch echt uitgesloten. Dus moet ik een kaartje voor de bus hebben. Ik leer drie woorden Ests uit m'n hoofd om 3 buskaartjes te krijgen. M'n uitspraak was blijkbaar goed genoeg, want de dame in de kiosk begint meteen een verhaal over iets, waarschijnlijk het weer. Nadat ik de kaartjes gekregen had, besluit ik dus maar met tänan en nägemist.

Ik ben niet de enige die de wijk probeert te verlaten met de trolleybus (nr. 22) en al snel staat de hele bus vol, terwijl er nog mensen op de halte achter moeten blijven. Ik stap uit bij de bibliotheek om vandaar nog een paar foto’s te maken. Bij de bibliotheek blijkt er net een ceremonie aan de gang van de universiteit, ter ere van de promotie van een aantal studenten.

spiegeling in de bibliotheek

’s Avonds loop ik nog een rondje door de stad, maar ik kan geen leuke plek vinden om wat te drinken. Ik ben ook iets te moe van de hele dag lopen en bedenk me dat het beter is om vroeg te gaan slapen. Toch kan ik het niet laten om nog even naar het uitzichtspunt te lopen om een laatste foto voor vandaag te maken, nu eindelijk de zon echt is doorgebroken..

Links:
    Boekje Architecture in Tallinn
    Vanilla Ninja

[ Bericht 7% gewijzigd door DutchTrain op 31-07-2005 23:41:04 ]
    pi_29307728
    quote:
    Op zondag 31 juli 2005 21:53 schreef DutchTrain het volgende:
    Bij de boekhandel ga ik vervolgens op zoek naar een boekje over architectuur in Tallinn en dat vind ik ook nog. Een klein handzaam boekje over 20e eeuwse architectuur in het Engels voor 8 euro. Inmiddels is het lunchtijd, en wil ik dat boekje ook wel eens doorkijken voordat ik weer verder ga. Dus loop ik naar een restaurantje in het winkelcentrum.
    Hé, interesant! Heb je de gegevens voor me? Titel, uitgeverij, ISBN?
      zondag 31 juli 2005 @ 22:37:27 #48
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_29307789
    leuk! NOg een nachtje slapen en ik ga weg. rugzak is gepakt, boekjes liggen klaar, en het goede humeur is er! Ik heb er ontzettend veel zin in. Ben benieuwd wat ik op mijn pad zal vinden!
    pi_29307847
    quote:
    Op zondag 31 juli 2005 22:35 schreef k_man het volgende:
    Hé, interesant! Heb je de gegevens voor me? Titel, uitgeverij, ISBN?
    20th Century Architecture in Tallinn
    Architectural Guide
    The Museum of Estonian Architecture
    editor: Karin Hallas
    ISBN 9985-78-034-5

pi_29307893
    quote:
    Op zondag 31 juli 2005 22:37 schreef AKnynke het volgende:
    leuk! NOg een nachtje slapen en ik ga weg. rugzak is gepakt, boekjes liggen klaar, en het goede humeur is er! Ik heb er ontzettend veel zin in. Ben benieuwd wat ik op mijn pad zal vinden!
    Veel plezier

en sorry, reisverslag is nog niet helemaal af, zoals je al voorspelde
    pi_29307950
    quote:
    Op zondag 31 juli 2005 22:38 schreef DutchTrain het volgende:
    Da's snel! Dank je.

Edit: onbekend bij Amazon...

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2005 22:47:45 ]
      zondag 31 juli 2005 @ 22:43:42 #52
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_29308044
    quote:
    Op zondag 31 juli 2005 22:39 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Veel plezier

en sorry, reisverslag is nog niet helemaal af, zoals je al voorspelde
    Ach, dat geeft niet, ik maak mijn eigen wel straks!
    pi_29308356
    quote:
    Op zondag 31 juli 2005 22:41 schreef k_man het volgende:
    Edit: onbekend bij Amazon...
    te bestellen in Finland voor 12 euro ex verzendkosten:

http://shop.alvaraalto.fi/products_detail?id=231

of bij http://www.arhitektuurimuuseum.ee/eam/english/publ.htm voor 20 euro inclusief verzending
    pi_29378664
    Dag 9 - sightseeing en Midzomernacht op z'n Ests
    Dit keer is het iets drukker bij het ontbijt; een Italiaans stelletje, een paar Poolse jongens en een Australische backpackster. Allemaal zitten ze een beetje stilletjes voor zich uit te staren… de muziek is er nog niet, dus het enige vermaak zijn een aantal tijdschriften. Maar de Russische Vogue, de Poolse Cosmopolitan en Ests blad over iets onbekends spreken me nou ook weer niet zo aan. Dus lees ik maar eens in de Rough Guide wat ik vandaag kan gaan doen. Kadriorg zet ik op het programma en wellicht ook de Song Bowl en de tv toren

Allereerst lees ik dat het vandaag Victory Day is, maar er staat niet bij wat het betekent. Bij het winkelcentrum had ik al gezien dat de winkels gewoon open zouden zijn; in de oude stad zag ik dat alles gesloten was; zelfs enkele bars en restaurants. Morgen is het Jaanipäev (Midzomernacht) en dat betekent dat ik vanavond wel wat feesten verwacht; het enige wat ik zie is een traditioneel feest in het Openlucht Museum. En verder lees ik nog dat het gevierd wordt met familie en vrienden met veel drank en zang en dans, bij voorkeur ergens in de open lucht.

Terwijl ik naar de tram loop bedenk ik me dat het eigenlijk wel mooi weer is om te gaan fietsen. Zeker ook omdat ik gisteren dat veel mensen heb zien doen en er genoeg fietspaden zijn. Ik heb echter geen zin om een uur bij de tourist info te gaan wachten tot alle Duitsers geholpen zijn en ik verwacht ook niet dat op deze dag een fietsverhuur open zal zijn. Helaas blijkt dat achteraf niet zo’n goede beslissing

Ik begin de dag dus met een tramritje in de richting van Kadriorg. Bij het eindpunt van de tram loop ik toch maar even richting het water om te zien of er hier nu ook echt strand is, maar dat valt erg tegen. Uitzicht op de ferries naar Zweden en Finland, wat rotsen en een smal strookje zand. Wel een mooie boulevard om te fietsen of te skeeleren.

Ik loop naar de Songfestival Grounds en bewonder de Song Bowl, een amphitheater gebouwd in de jaren ’60 voor grote samenzang van meer dan 45.000 zangers. Het is hier opvallend stil, wat toch ook wel weer leuke plaatjes oplevert. Je kan op de foto’s alleen niet zien hoe groot het geheel eigenlijk is. Foto’s van de Singing Revolution laten beelden zien van enkele honderdduizenden op dit terrein.

Song Bowl

Via een zij-uitgang van het festivalpark kom ik terecht in een woonbuurt met grote villa’s en uiteindelijk via een park bij het Kadriorg kasteel. Helaas is het kasteel op deze feestdag niet toegankelijk, maar in het park ernaast is het levendig genoeg om even uit te rusten en mensen te kijken; voornamelijk wat Poolse of Russische toeristen en wat oudere stadsbewoners lopen hier en daar door het park.

Kadriorg

’s Middags wil ik niet zo veel doen, zodat ik ’s avonds naar het Midzomernachtsfeest in het Openluchtmuseum kan. Ik wil echter wel even kijken waar ik de volgende dag op de boot naar Helsinki kan stappen, dus denk uit te stappen bij Linnahallen; Nadat ik vanaf Kadriorg de tram gepakt heb stap ik echter uit bij Balti Jaam, het centraal station.

Omdat ik vanaf het centraal station - dat overigens niet veel groter is dan het station zeg, Den Helder - niet helemaal de juiste richting aanhoudt en ook geen zin heb om op de kaart te kijken, kom ik wederom in een interessante buurt terecht. In plaats van in de haven kom ik uit in een buurt (Kalamaja) vol met typische houten huisjes. Sommige overwoekerd door de begroeiing, anderen zeer bouwvallig en een aantal hier en daar helemaal opgeknapt. Ik waan me weer even in de jaren 20 van de vorige eeuw.

Precies op het moment dat er echt wat mooie vervallen huisjes te zien zijn, houden de batterijen van m’n camera er mee op. Ik had ook niet gepland zo lang weg te blijven. Dus is terug naar het hostel de enige optie. Als ik op de kaart kijk, zie ik dat teruglopen de enige optie is, dus loop ik nu in één keer naar de Linnahallen.

Linnahallen

De Linnahallen is gebouwd naar voorbeeld van een Mayatempel.
    Bij de haven zie ik dat er naast de boot naar Helsinki ook nog de mogelijkheid bestaat om met een helicopter te gaan. Het kantoor daarvan was helaas gesloten, dus hoeveel dat kost weet ik niet. Ik weet nu in ieder geval dat de boot morgen om 12.00 vertrekt en 370 Kronen kost.

De weg terug van de haven naar het hostel is gelukkig een stuk korter dan ik me had voorgesteld (waarom wist ik dit niet eerder). Opvallend is wel dat juist op deze route een markt staat vol met Russische ‘memorabilia’; night vision goggles, nep kalashnikovs en bonten mutsen sieren de markstalletjes.

Terug in het hostel laad ik de batterijen van mezelf en van m’n camera op, om op ’s avonds naar het openluchtmuseum te kunnen gaan voor de Midzomernachtsviering.
    Helaas had ik er geen rekening mee gehouden dat er op deze feestdag ook niet al te veel bussen rijden… dus op het moment dat ik een overvolle bus bij de halte zie wegrijden, denk ik niet dat het lang kan duren voordat de volgende komt. Als ik op de vertrektijdentabel kijk zie ik dat de volgende bus pas over 40 minuten komt. Dus een stukje lopen naar de volgende. Een stukje wordt al snel een stuk, waarbij ik ook nog een stuk probeer af te snijden door het bos.

In het bos blijkt dat wat ik eerder gelezen had, inderdaad klopte; het hele bos zit vol met mensen die met familie of vrienden tussen de bomen zijn gaan zitten met eten en drinken. Het hele bos ruikt naar de geur van brandend hout, omdat velen een klein vuurtje of een barbecue hebben gemaakt. Eén van die typische momenten die niet op een foto te vatten zijn. Na ruim een half uur lopen kom ik bij een strandje aan waar de stemming er goed in zit door een bandje wat muziek speelt en veel zwemmende mensen.. terwijl het niet echt warm meer is. Ook is er een grote brandstapel op het strand opgericht.

midzomernachtsbrandstapel op het strand

Omdat ik me voorgenomen had naar het Openluchtmuseum te gaan, loop ik toch maar door. Na ruim een uur kom ik pas aan bij het museum, net op het moment waarop ook een bus arriveert… Bij de ingang is het al druk, veel mensen gaan ook al weer richting huis. Voor 60 Kronen krijg ik een kaartje. Het leek mij wat duur, maar later (te laat) kom ik er achter dat je daarvoor ook iets te eten of te drinken kreeg.

In het museum is het druk, heel erg druk, maar voornamelijk met Letten die dit volksfeest hier willen vieren. Het museum zelf is niet veel aan, tenzij je echt geïnteresseerd bent in de bouwstijlen van verschillende boerderijen en een enkele molen. Het feest dat wordt gehouden maakt het echter wel interessant. Er zijn verschillende bands aan het spelen, er is zang, dans en muziek, er worden verhalen verteld door mensen in klederdracht en de sfeer is feestelijk.

Feest in het openluchtmuseum

Na twee uur rustig door het park gelopen te hebben, begint de vermoeidheid en eenzaamheid wel toe te slaan en wil ik terug naar het centrum. Terug hoef ik gelukkig niet ver te lopen, omdat ik van gisteren nog wist waar de meeste bussen stoppen, die mij vrij snel weer naar het centrum brengen.

Het centrum blijkt echter geheel tegen mijn verwachting in, geheel uitgestorven te zijn; de meeste restaurants en bars zijn dicht. Alleen een paar typische toeristenplekken zijn nog open. Ik loop dus wat doelloos rond door het centrum, op zoek naar een bar die nog wel open is en zie dat veel Letten hetzelfde doen. Uiteindelijk vind ik er een paar, maar daar zit niet helemaal het publiek dat ik verwacht had. Als het echt donker is (rond een uur of 1.00) loop ik terug naar het hostel. Wetende dat het over een paar uur al weer licht zal zijn.
      woensdag 17 augustus 2005 @ 19:17:25 #55
    14720 Mist
    #1 FOK! F1-voorspeller
    pi_29727377
    Ik ben alweer een tijdje terug in Nederland, even zo'n mooi verslag overwogen, maar merk inmiddels dat dat er niet van gaat komen, dus zal hier wat korte indrukken en fotootjes achterlaten

Riga was een interessante stad om mee te beginnen. Vanuit het hostel keek ik uit over de Daugava rivier en het zat op 200 meter van het pleintje met het museum van de bezetting. Eerste avond meteen even goedkoop lokaal gegeten (grote schaschlik met varkensvlees, aardappelen, salade) en wat rondgeslenterd. Tweede dag kwamen vrienden aan en toen wat beter rondgekeken, totdat gigantische zwermen vliegende mieren dat minder aangenaam maakten. Wel alles gezien wat we wilden zien, beetje de zaken die jij ook al beschreef. Parallel aan Elizabetes was ook Albierta iela mooi met relatief veel Jugendstil. Verder nog even het stadion(netje) van Skonto Riga binnengepiept, maar had iets meer verwacht van een club die al veertien jaar op rij kampioen is. En bij de haven kon je mooi over de Daugava uitkijken. 's avonds naar de Skyline bar geweest. Zeker een tip om even wat te gaan drinken, want op de 26e verdieping van het Latvia Hotel heb je heel cool uitzicht over de stad. Hoewel talloze proppers ons allerlei nachtclubs wilde binnenlokken (One free beer! Scandinavian girls! 15 minutes free try! heel apart) kozen we toch maar voor een normale club die getipt was bij het hostel. Nadeel was dat je dus het halve hostel weer zag, omdat de anderen toch vrij moe waren na hun nachtelijke busreis vanuit Warschau, maar redelijk bijtijds gaan slapen. Enig nadeel was dat op zondag en maandag veel kerken en musea dicht waren, dus heb net niet alles mee kunnen pikken van deze stad.

Riga: Oostblokstijl Erasmusbrug + Kop van Zuid, Jugendstil huizen aan Albertas iela

Riga: House of Blackheads nieuw oud, Sigulda: kindersanatorium en tevens ons hostel

Want dinsdag namen we de trein en zijn we stroomopwaarts de Gauja afgereisd. Zal niet te veel afwijken van het stedelijk onderwerp van dit topic maar onze route (met * voor overnachting) was Sigulda* - Cesis* - Valmiera - Valka/Valga - Tartu** in Estland. Het eerste deel doorkruisde het Gauja nationaal park, waar dus vooral natuur en hier en daar een kasteel te vinden is. Tartu (2e stad van Estland) is een leuke studentenstad die echt uit zichzelf leeft en veel gezellige tentjes heeft. De cultuur/oudheid is er wel in een paar uur te doen. Als er ooit iemand meer info over de genoemde plaatsen wil, laat het maar weten.

Cesis: politieauto, rotsklif/meer met bevers in Gaujavallei.

Vervolgens door naar Tallinn, waar het echt even zoeken was naar een overnachtingsplek. We hadden van te voren slechts het hostel in Riga geboekt, verder niets. Helaas de dagen ervoor niet online geweest, dus we wisten niet van dat nieuwe hostel waar jij in zat Uiteindelijk wat buiten het centrum terechtgekomen, maar wel het mooiste verblijf van de vakantie. Het liep al in de avond toen we weer terugkwamen in de oude stad en kwamen er toen achter dat bij de eerste twee gelegenheden die we probeerden de keuken al dicht was. Best vreemd voor zo'n toeristische stad (want Tallinn was idd veruit het meest toeristisch. In dat oude deel waren er meer buitenlanders dan lokale bewoners). Dus uiteindelijk maar bij de McDonalds beland... Het viel ons ook op dat het 's avonds behoorlijk uitgestorven was daar, de interessante uitgaansgelegenheden zitten blijkbaar elders. Wij zijn maar wat op de Toompea heuvel gaan rondkijken.
    De tweede dag Tallinn wat meer tijd genomen om het centrum te zien. We zijn ook de Sint Olavskerk opgeweest, daar was het uitzicht veel mooier dan vanaf de heuvel. Verder Toompea en rest oude stad wat beter bekeken, toch wel bijzonder dat het zo goed bewaard is gebleven.

Tallinn: uitzicht op oude stad

Tot slot door naar Saarema, waar we onze rondreis zouden afsluiten (Litouwen erbij leek toch wat te veel in de korte tijd). Dat was voor ons wat teleurstellend, maar dat kwam puur door het gemis van een auto. Kuressaare was een leuk plaatsje met een mooi kasteel, maar op een natuurwandeling na hebben we weinig van het eiland kunnen meepikken. Dus absoluut de tip om er alleen heen te gaan als je over een auto beschikt, of van te voren een huurauto hebt gereserveerd (was voor ons niks meer beschikbaar). Met een tussenstop in Parnu teruggereisd naar Riga en daarmee was de vakantie voorbij.

Cesis: kasteelruïne, Kuressaare: kasteel in prima conditie

Al met al een prima trip gehad. Veel gezien, veel lol gehad en interessant om eens in zulke landen rond te kijken, al waren de steden al tamelijk westers. Het reizen met bus en trein ging prima, al was het zaak meteen te kijken wanneer je weer weg kon als je ergens aankwam, want veel rijdt er niet. Alleen op locatie had een auto soms wel prettig geweest, om net wat meer van de omgeving te kunnen zien. Tot slot moet gezegd worden dat het lekker goedkoop was. Ben voor 200 euro heen en weer gevlogen en heb in twaalf dagen daar nog zo'n 300 euro uitgegeven, voor overnachtingen, eten, uitgaan, reizen alles

Cesis: Lenin gedumpt, Kuressaare: ook daar hebben ze molens

ps. ben nog wel benieuwd naar het vervolg van je verslag en natuurlijk bedankt voor de tips!
    pi_29729753
    Dank voor je aanvulling
    pi_29731191
    Waar blijft Helsinki nou? Of was dat zo saai dat daar helemaal niets over te schrijven is?
      zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:19:22 #58
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_29810569
    quote:
    Op woensdag 17 augustus 2005 19:17 schreef Mist het volgende:
    ........
    Dat hostel in Riga, was dat Franks? Daar zit ik op dit moment. Een reisverslag volgt als ik weer terug ben, heb nog anderhalve week te gaan! Begonnen in Litouwen, 2 dagen in Letland en toen een anderhalve week in Estland. Nu op de terugweg uit Estland, 3 dagen Letland, vooral Riga, maar ook omgeving. Morgen pakken we de trein naar Vilnius, en gaan we Litouwen echt verkennen!
      zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:43:35 #59
    14720 Mist
    #1 FOK! F1-voorspeller
    pi_29811221
    Haha idd, een van me maten had het geboekt, weet eigenlijk niet hoe hij daar terecht was gekomen. Die Frank was een beetje een vage gast, maar die meiden waren wel ok. En geen gekke faciliteiten zoals dat internet, dus vond het wel prima daar.
    Veel plezier verder en laat idd ff weten hoe het was
      zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:35:53 #60
    104963 ETA
    European Travel Author
    pi_29812527
    Zo, de baltics zijn wel populair aan het worden tijd voor een centrale baltische reisverslagen topic

Ik heb overigens bijna mijn 2e deel af van mijn verslag, moet hem alleen nog flink in korten
    Mijn reisfotos!
    pi_30306206
    Dag 10 Naar Helsinki
    De dag begint weer veel te vroeg, na de lange dag van gisteren. Maar ik weet dat ik de boot van 12.00 moet hebben omdat de receptie het hostel in Helsinki vanwege de midzomernachtfestiviteiten om 16.00 zou sluiten.

Na een uitgebreid ontbijt naar de haven bij de Linnahallen gelopen om een ticket naar Helsinki te kopen. Ik ben wat vroeg (je moet een uur van te voren ‘inchecken’) dus begin ik ook daar alvast aan de lunch… nog maar eens zo’n gevulde pannenkoek proberen. Dit keer met kaas en nog iets, een goede bodem voor een reis per draagvleugelboot.

Echt druk wordt het niet in de vertrekhal. Wel vallen een paar dronken Finnen op, waarvan er één al van verre te ruiken is aan de dranklucht die hij verspreidt. Op zo’n moment weet je al dat dat aan boord van de boot nooit goed kan gaan. Toch wordt hij toegelaten.
    Ondanks dat het weer er goed uitziet, blijkt er een forse wind te staan. Zelfs de stewardess begon de kleur van haar haar (wit) te worden. Maar zij moest dan ook de hele reis blijven staan en werd alleen gelaten door haar collega's.
    En dan was er ook nog de Finse man die zichzelf ondertussen ook ondergekotst had. Gelukkig zat hij ver weg uit de buurt van anderen.

De draagvleugelboot van Tallinn naar Helsinki

Anderhalf uur later stap ik uit in de haven van Helsinki. Op dat moment bedenk ik mij dat ik geen kaart heb en geen reisgids, slechts het adres van het hostel. Dus loop ik richting het centrum om een reisgidsje te kopen. Dit blijkt echter niet mogelijk in een tijdschriftenwinkeltje; zij verkopen geen kaarten en reisgidsen… ik moet het maar bij de tourist info proberen, maar die is pas op zondag weer open. Tot zover de kennismaking met de vriendelijke Finnen.

Ik loop wat over de boulevard in het centrum, waar wat straatmuzikanten spelen en er een aantal kleine optredens zijn. Het valt op dat er veel zwervers zijn en er veel vuil op straat ligt. Dat was de afgelopen dagen in Riga en Tallinn wel anders. ‘Welkom in het rijke westen’ zou ik bijna zeggen.

Al lopende kom ik een stadskaart tegen en zie dat het mogelijk moet zijn om naar het hostel te lopen. Het lijkt niet al te ver. Helaas loop ik een paar straten verder al de verkeerde kant op en kom ik terecht bij een metrostation. Daar doe ik iets wat ik nog niet eerder had gedaan deze reis: ik koop voor ruim tien euro een driedagen kaart voor het openbaar vervoer. Het blijkt echter dat drie dagen in Helsinki 72 uur is (en niet zoals in veel steden 3 dagen tot einde van de dienstregeling), waardoor ik beter het kaartje voor twee dagen had kunnen kopen. Maar daar kom je pas achter als je het kaartje gekocht hebt, want in de beschrijvingen op de automaat wordt het niet genoemd.

Met de metro ben ik vrij snel bij het hostel waar er al iemand op mij zat te wachten; de receptie zou om 18.00 sluiten volgens een mailtje dat ik gekregen had en ik had daarop geantwoord dat ik rond 16.00 zou aankomen. Ik kom dus om 15.30 aan, maar het was overduidelijk dat er op mij gewacht werd; ik krijg snel een sleutel, een handdoek en beddengoed in m’n handen gedrukt, ik word verzocht direct te betalen en krijg ook nog een briefje waar op staat dat de receptie de komende dagen gesloten is, er geen gebruik kan worden gemaakt van internet en ontbijt en dat er ook niemand is voor het geval ik mezelf zou buitensluiten.

De kamer in het hostel blijkt een kamer in een soort appartement te zijn. Erg leuk om met een groep af te huren, maar ik zit hier nu alleen in een appartement voor minimaal 5 personen. Voordeel is wel dat er een grote volledig voorziene keuken in zit, dus zelf koken is een optie. Daarvoor moeten echter wel de supermarkten open zijn: de supermarkt tegenover het hostel blijkt ook al wat vroeger aan de midzomernachtsfeesten begonnen te zijn en zal de komende dagen ook niet open zijn. Uit het briefje op het raam maak ik op dat de supermarkt bij het station wel op bepaalde uren open zal zijn.

De stilte in het hostel is rond een uur of 19.00 wat teveel van het goede, dus zoek ik de stad maar eens op. Nog altijd geen reisgids, maar zo groot lijkt de stad ook weer niet. Ik zie een tram rijden en stap daar dan maar in, om een paar minuten later bij de haven weer uit te stappen.

Als ik door de haven loop zie ik veel mensen met de boot naar Sveaborg gaan, het UNESCO beschermde eilandje. Met het openbaar vervoer kaartje dat ik heb kan dat gratis en ik besluit dan daar maar eens een kijkje te gaan nemen.

Sveaborg

Sveaborg is interessant om te zien; er staan inderdaad wat monumentale gebouwen, maar het ontbreekt een beetje aan overzicht en eigenlijk is er behalve een goede wandeling niet veel te doen. Het is wel duidelijk dat veel mensen zich hier verzamelen voor Midzomernacht. Maar van een echte feestsfeer is geen sprake.
    Als de twee meisjes die een paar meter verderop zitten al hun kleren uittrekken en naakt het water inspringen, heb ik het wel weer gehad… vreemde mensen die Finnen.

Zwemmen in het koude water tijdens midzomernacht

Ik ga weer terug naar het vasteland, waar ik verwacht nog wat feesten in de stad tegen te komen. Tot mijn verbazing is de stad vrijwel uitgestorven, en de enige groep mensen die ik zie, lijkt op een grote samenscholing van een groep zwervers. Ik stap dus de tram in en rijdt terug naar het hostel. Conclusie van de eerste dag Helsinki: een teleurstelling. Morgen naar het Olympisch stadion en hopen dat er nog wat open is in de stad.
    pi_30319499
    Mooi!
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_30695011

Zo lang was het dus licht daar
    pi_30695152
    Dag 11 - Helsinki

De dag begint met veel bewolking, dus sta ik maar een paar uurtjes later op. Niet al te laat vertrek ik dan toch maar richting het centrum, want ik had begrepen dat er nog wel het één en ander te zien moest zijn. En ook de supermarkt zou om 13.00 al weer sluiten.
    Dat er veel te zien zou zijn, viel tegen... lees het hier in de wikipedia... en dat is ook wel alles wat er te beleven valt.

Nog wat foto's van alles wat ik voor de tweede keer te zien kreeg:

De kathedraal op het Senaatsplein

Volgende halte was het Olympisch stadion. Ondertussen was het ook begonnen met regenen, wat de sfeer niet ten goede kwam. Op zoek naar wat te eten kwam ik slechts langs gesloten restaurantjes en bakkers. Dus toch maar snel terug gegaan naar het centraal station om daar wat bij de supermarkt te halen.

Olympisch stadion

Van de supermarkt weer terug naar het hostel om wat eten klaar te maken en vervolgens weer even de stad in. Er moest toch nog wel iets bijzonders aan deze stad zijn? Uit verveling neem ik nogmaals het bootje naar Svealinen. Ook om nog even rust te hebben voor de terugreis van morgen en het werk van overmorgen.
    Daar aangekomen begint het wederom te regenen en hard te waaien... het maakt het er allemaal niet mooier van.

Svealinen

Ik pak het eerstvolgende bootje maar weer terug en ga nog even langs het station om de tijden van de bus die mij morgen naar het vliegveld kan brengen te bekijken. Elk halfuur en slechts ¤3,40... dat valt dan alweer mee.
    pi_30695737
    Dag 12 - En weer terug

De laatste dag... uitslapen en spullen inpakken. Ruim op tijd ga ik met de metro naar het station om daar de bus naar het vliegveld te pakken. De bus naar het vliegveld blijkt gesponsord te zijn door de luchtvaartmaatschappij waar ik mee ga vliegen, grappig.

Airportbus

De zon is inmiddels weer gaan schijnen en ik wacht nog even in de zon op de bus. In 35 ben ik vervolgens op het vliegveld... veel te vroeg maar dat blijkt een voordeel te hebben. Blijkbaar check ik als één van de eerste in en krijg stoel 1A, ofwel vooraan links bij de nooduitgang. In dit vliegtuig bleek het zelfs een iets grotere stoel te zijn.

Door de security ging dit keer zonder problemen in een paar tellen en dus begon daarna het lange wachten. Helsinki Vantaa Aiport is niet bijzonder groot; drie verschillende winkels en ook niet veel bijzondere luchtvaartmaatschappijen. De enige afwisseling die er nog geboden wordt zijn de plotselinge stortbuien, dat een mooi schouwspel oplevert bij starts en landingen op de natte banen.

Tien minuten voor tijd vertrekken we richting Amsterdam voor een erg mooie vlucht over de duizenden meren van Finland en de duizenden eilandjes in de Botnische Golf. Ondertussen krijgen we ook nog een behoorlijke gratis lunch opgediend... toch even wat anders als die budgetmaatschappijen waarmee ik de andere vluchten gemaakt heb.

Voordeel van het kleine vliegtuigje is dat deze niet zo hoog vliegt en dus doet de piloot ook nog een mooie sightseeing tour over Stockholm. Zonder probleem ontwaar ik de plekken waar ik aan het begin van m'n reis ben geweest. Daarna vliegen we nog even over Kopenhagen en alle grote bruggen van Denemarken, waarna via de Waddeneilanden de landing ingezet wordt. Nabij Assen valt mijn ook nog op een grote wijk; een cirkelvormig centrum, daar rondomheen bebouwing... het lijkt een beetje op de Russische planning van de buitenwijk van Tallinn...

Via een mooi invoegmanouvre tussen twee wat grotere vliegtuigen boven Nieuw Vennep, komt er dan met een zachte landing een einde aan deze reis.
    pi_30710571
    Wow, nice pics
    我要飞得更高 !
      zondag 18 september 2005 @ 23:08:55 #67
    61447 Douwe
    Ik heb gelijk
    pi_30712186
    Was Helsinki niet gewoon doods omdat je er gewoon op een verkeerd moment was?

Wel goed hoor, na 3 maanden eindelijk helemaal af!
    pi_30713051
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 23:08 schreef Douwe het volgende:
    Was Helsinki niet gewoon doods omdat je er gewoon op een verkeerd moment was?
    Ja, maar ik verwachtte ook een interessante stad... mooie / bijzondere gebouwen enzo. En rondom midzomernacht zouden er allerlei festiviteiten kunnen zijn, zoals ook in Riga en Tallinn, maar achteraf bleek dat iedereen echt de stad ontvlucht met deze dagen.
    quote:
    Wel goed hoor, na 3 maanden eindelijk helemaal af!
    pi_30713473
    Offtopic: lijkt me vrij kut om om 4u uit een discotheek te rollen met de zon op je kop. Schrik je je ook wezenloos als je ziet wat je nou weer vooor meid hebt meegenomen.
    pi_30713574
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 23:46 schreef illusions het volgende:
    Offtopic: lijkt me vrij kut om om 4u uit een discotheek te rollen met de zon op je kop. Schrik je je ook wezenloos als je ziet wat je nou weer vooor meid hebt meegenomen.
    Dan moet je dat ook alleen maar in de winter doen... dan is het er 19 uur donker op een dag
      maandag 19 september 2005 @ 21:54:16 #71
    104963 ETA
    European Travel Author
    pi_30740411
    Dan is die toch eindelijk klaar Mooi verslag!!

Heb je ook zo'n lekker gevoel omdat het klaar is, maar aan de andere kant toch beetje jammer omdat het toch fijn is om met een verslag bezig te zijn? Ik vond het zelf ook jammer toen ik klaar was met mijn verslag, dan krijg je ineens het gevoel dat het echt voorbij is. Je bent daarna waarschijnlijk niet meer zo intensief bezig met je reis, dus niet meer wegzwijmelen bij je foto's, nadenken over de avonturen........
    Mijn reisfotos!
    pi_30743748
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 21:54 schreef ETA het volgende:
    Heb je ook zo'n lekker gevoel omdat het klaar is, maar aan de andere kant toch beetje jammer omdat het toch fijn is om met een verslag bezig te zijn? Ik vond het zelf ook jammer toen ik klaar was met mijn verslag, dan krijg je ineens het gevoel dat het echt voorbij is. Je bent daarna waarschijnlijk niet meer zo intensief bezig met je reis, dus niet meer wegzwijmelen bij je foto's, nadenken over de avonturen........
    Voor mij was het weer wat anders om alleen te reizen en er een lang verslag van te maken. Ik weet niet of ik deze reis anders erg lang zou herinneren; dat heb ik toch eerder met reizen zoals jij ze maakt met AEGEE enzo. Zelf heb ik ook met de studievereniging vele reisjes georganiseerd, waarbij we zelfs ooit eens een echt boek van 300 pagina's gemaakt hebben als 'reisverslag'. Maar dan herinner je je toch eerder weer de inhoud, de reisgenoten en de vreemde voorvallen als de werkelijke plaatsen.

En er zullen altijd wel mensen blijven aan wie ik de foto's nog een keer kan laten zien
      Moderator dinsdag 20 september 2005 @ 08:53:10 #73
    45833 crew  Fogel
    pi_30749300
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 23:33 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Ja, maar ik verwachtte ook een interessante stad... mooie / bijzondere gebouwen enzo. En rondom midzomernacht zouden er allerlei festiviteiten kunnen zijn, zoals ook in Riga en Tallinn, maar achteraf bleek dat iedereen echt de stad ontvlucht met deze dagen.
    [..]
    Uit de stad vluchten is een goed plan!
    Ik ben in juli 2003 in Helsinki geweest, en ben na twee dagen naar Tallin 'gevlucht' omdat Helsinki echt niks boeiends te bieden heeft behalve het eiland met het fort (Suomenlinna is de naam als ik het me goed herinner). Toen ik er was, waren er wel overal mensen, voornamelijk lagen ze in het park bier/wijn te drinken, was op zich een aparte gewaarwording maar om daar nou voor te blijven of terug te keren, nee dank je.
    Dus ik begrijp heel goed dat als je eerst in mooie steden geweest bent zoals onder andere Tallin, dat Helsinki behoorlijk tegenvalt! Er is gewoon bijzonder weinig te zien, en tenzij je een echt feestbeest bent, ook wienig te doen.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
      dinsdag 20 september 2005 @ 23:02:26 #74
    104963 ETA
    European Travel Author
    pi_30775042
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 23:16 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Voor mij was het weer wat anders om alleen te reizen en er een lang verslag van te maken. Ik weet niet of ik deze reis anders erg lang zou herinneren; dat heb ik toch eerder met reizen zoals jij ze maakt met AEGEE enzo. Zelf heb ik ook met de studievereniging vele reisjes georganiseerd, waarbij we zelfs ooit eens een echt boek van 300 pagina's gemaakt hebben als 'reisverslag'. Maar dan herinner je je toch eerder weer de inhoud, de reisgenoten en de vreemde voorvallen als de werkelijke plaatsen.

En er zullen altijd wel mensen blijven aan wie ik de foto's nog een keer kan laten zien
    Het is inderdaad een groot verschil of je alleen of met een groep op reis gaat. Ik ben eigenlijk nog nooit alleen op reis geweest, ik kan dus niet zeggen hoe ik dat zal ervaren. Waarschijnlijk ga ik begin volgend jaar wel alleen op reis. Lijkt me wel een "eenzaam", je beleeft alle mooie momenten alleen, niemand die exact begrijpt wat er nou zo mooi aan was.

Een 300 pagina verslag??!! De reis die ik heb georganiseerd voor mijn studievereniging is geeindigd met een 68 pagina tellende verslag

Hey, idee, alle (mooie) FOK/Travel reisverslagen bundelen en een boek van uitbrengen!!!
    Mijn reisfotos!
    pi_30775844
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 23:02 schreef ETA het volgende:
    Het is inderdaad een groot verschil of je alleen of met een groep op reis gaat. Ik ben eigenlijk nog nooit alleen op reis geweest, ik kan dus niet zeggen hoe ik dat zal ervaren. Waarschijnlijk ga ik begin volgend jaar wel alleen op reis. Lijkt me wel een "eenzaam", je beleeft alle mooie momenten alleen, niemand die exact begrijpt wat er nou zo mooi aan was.
    In dit geval bewust voor gekozen in verband met een drukke baan en wat persoonlijke zaken. Is wel goed bevallen, maar moet ik niet te vaak doen.
    quote:
    Een 300 pagina verslag??!! De reis die ik heb georganiseerd voor mijn studievereniging is geeindigd met een 68 pagina tellende verslag
    339 pagina's om precies te zijn... 't heeft een half jaartje studie gekost maar dan staat er ook een mooi boek in de Koninklijk Bibliotheek onder je eigen naam
    quote:
    Hey, idee, alle (mooie) FOK/Travel reisverslagen bundelen en een boek van uitbrengen!!!
    Das een leuke prijs voor de reisverhalenwedstrijd; een aantal reisverslagen in gebundeld in boekvorm
      dinsdag 20 september 2005 @ 23:30:08 #76
    61447 Douwe
    Ik heb gelijk
    pi_30776295
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 23:20 schreef DutchTrain het volgende:
    339 pagina's om precies te zijn... 't heeft een half jaartje studie gekost maar dan staat er ook een mooi boek in de Koninklijk Bibliotheek onder je eigen naam
    Je wekt mn interesse
    pi_30776483
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 23:30 schreef Douwe het volgende:
    Je wekt mn interesse
    Ga naar de KB en zoek naar ISBN 90-806137-1-1, overigens kun je voor alles wat je schrijft een ISBN nummer aanvragen, dan wordt je vanzelf gevraagd om het aan te bieden aan de KB.

Moet ik met m'n afstudeerscriptie ook nog eens doen...
      maandag 26 september 2005 @ 15:47:21 #78
    14720 Mist
    #1 FOK! F1-voorspeller
    pi_30945278
    Leuk dat je hem toch nog hebt afgemaakt, ondanks het niet zo boeiende eind. Misschien deels wat omstandigheden, maar erg uitnodigend klinkt het niet
    Mijn vliegtuig daalde bij Stockholm ook heel langzaam, erg mooi ja om die kust met alle eilandjes te zien! Idem trouwens bij Rotterdam geluk met helder weer, heenweg daglicht, terugweg donker, leuk om te zien.
      Moderator maandag 25 september 2006 @ 01:42:23 #79
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_42104354
    Leuk verslag DutchTrain Heel herkenbaar ook. Wij zijn 1 dag in Helsinki geweest omdat het ons echt niet kon boeien (het regende ook). De Finnen zijn ook niet echt vriendelijk te noemen dus dat maakte het er ook niet gemakkelijker op Riga vond ik na Noorwegen, Zweden en Estland ook wat tegenvallen. Het is heel mooi maar je bent al verzadigd door het andere moois dat je gezien hebt. Talinn daarentegen is prachtig Ik ben ook nog in Vilnious geweest, wat erg klein is na Talinn en Riga maar wel erg mooi. Ik zal eens oude mails opzoeken om te kijken of ik na 2 jaar nog een verslag ervan kan maken En misschien zal ik later ook wat foto's posten. Een ding weet ik zeker, ik ga terug naar Scandinavië en de Baltische staten en dan langer dan 4 weken.
    26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')