Dag 9 - sightseeing en Midzomernacht op z'n EstsDit keer is het iets drukker bij het ontbijt; een Italiaans stelletje, een paar Poolse jongens en een Australische backpackster. Allemaal zitten ze een beetje stilletjes voor zich uit te staren… de muziek is er nog niet, dus het enige vermaak zijn een aantal tijdschriften. Maar de Russische Vogue, de Poolse Cosmopolitan en Ests blad over iets onbekends spreken me nou ook weer niet zo aan. Dus lees ik maar eens in de Rough Guide wat ik vandaag kan gaan doen. Kadriorg zet ik op het programma en wellicht ook de Song Bowl en de tv toren
Allereerst lees ik dat het vandaag Victory Day is, maar er staat niet bij wat het betekent. Bij het winkelcentrum had ik al gezien dat de winkels gewoon open zouden zijn; in de oude stad zag ik dat alles gesloten was; zelfs enkele bars en restaurants. Morgen is het Jaanipäev (Midzomernacht) en dat betekent dat ik vanavond wel wat feesten verwacht; het enige wat ik zie is een traditioneel feest in het Openlucht Museum. En verder lees ik nog dat het gevierd wordt met familie en vrienden met veel drank en zang en dans, bij voorkeur ergens in de open lucht.
Terwijl ik naar de tram loop bedenk ik me dat het eigenlijk wel mooi weer is om te gaan fietsen. Zeker ook omdat ik gisteren dat veel mensen heb zien doen en er genoeg fietspaden zijn. Ik heb echter geen zin om een uur bij de tourist info te gaan wachten tot alle Duitsers geholpen zijn en ik verwacht ook niet dat op deze dag een fietsverhuur open zal zijn. Helaas blijkt dat achteraf niet zo’n goede beslissing
Ik begin de dag dus met een tramritje in de richting van Kadriorg. Bij het eindpunt van de tram loop ik toch maar even richting het water om te zien of er hier nu ook echt strand is, maar dat valt erg tegen. Uitzicht op de ferries naar Zweden en Finland, wat rotsen en een smal strookje zand. Wel een mooie boulevard om te fietsen of te skeeleren.
Ik loop naar de Songfestival Grounds en bewonder de Song Bowl, een amphitheater gebouwd in de jaren ’60 voor grote samenzang van meer dan 45.000 zangers. Het is hier opvallend stil, wat toch ook wel weer leuke plaatjes oplevert. Je kan op de foto’s alleen niet zien hoe groot het geheel eigenlijk is. Foto’s van de
Singing Revolution laten beelden zien van enkele honderdduizenden op dit terrein.
Song BowlVia een zij-uitgang van het festivalpark kom ik terecht in een woonbuurt met grote villa’s en uiteindelijk via een park bij het Kadriorg kasteel. Helaas is het kasteel op deze feestdag niet toegankelijk, maar in het park ernaast is het levendig genoeg om even uit te rusten en mensen te kijken; voornamelijk wat Poolse of Russische toeristen en wat oudere stadsbewoners lopen hier en daar door het park.
Kadriorg’s Middags wil ik niet zo veel doen, zodat ik ’s avonds naar het Midzomernachtsfeest in het Openluchtmuseum kan. Ik wil echter wel even kijken waar ik de volgende dag op de boot naar Helsinki kan stappen, dus denk uit te stappen bij Linnahallen; Nadat ik vanaf Kadriorg de tram gepakt heb stap ik echter uit bij Balti Jaam, het centraal station.
Omdat ik vanaf het centraal station - dat overigens niet veel groter is dan het station zeg, Den Helder - niet helemaal de juiste richting aanhoudt en ook geen zin heb om op de kaart te kijken, kom ik wederom in een interessante buurt terecht. In plaats van in de haven kom ik uit in een buurt (Kalamaja) vol met typische houten huisjes. Sommige overwoekerd door de begroeiing, anderen zeer bouwvallig en een aantal hier en daar helemaal opgeknapt. Ik waan me weer even in de jaren 20 van de vorige eeuw.
![]()
Precies op het moment dat er echt wat mooie vervallen huisjes te zien zijn, houden de batterijen van m’n camera er mee op. Ik had ook niet gepland zo lang weg te blijven. Dus is terug naar het hostel de enige optie. Als ik op de kaart kijk, zie ik dat terug
lopen de enige optie is, dus loop ik nu in één keer naar de Linnahallen.
LinnahallenDe Linnahallen is gebouwd naar voorbeeld van een Mayatempel.
Bij de haven zie ik dat er naast de boot naar Helsinki ook nog de mogelijkheid bestaat om met een helicopter te gaan. Het kantoor daarvan was helaas gesloten, dus hoeveel dat kost weet ik niet. Ik weet nu in ieder geval dat de boot morgen om 12.00 vertrekt en 370 Kronen kost.
De weg terug van de haven naar het hostel is gelukkig een stuk korter dan ik me had voorgesteld (waarom wist ik dit niet eerder). Opvallend is wel dat juist op deze route een markt staat vol met Russische ‘memorabilia’; night vision goggles, nep kalashnikovs en bonten mutsen sieren de markstalletjes.
Terug in het hostel laad ik de batterijen van mezelf en van m’n camera op, om op ’s avonds naar het openluchtmuseum te kunnen gaan voor de Midzomernachtsviering.
Helaas had ik er geen rekening mee gehouden dat er op deze feestdag ook niet al te veel bussen rijden… dus op het moment dat ik een overvolle bus bij de halte zie wegrijden, denk ik niet dat het lang kan duren voordat de volgende komt. Als ik op de vertrektijdentabel kijk zie ik dat de volgende bus pas over 40 minuten komt. Dus een stukje lopen naar de volgende. Een stukje wordt al snel een stuk, waarbij ik ook nog een stuk probeer af te snijden door het bos.
In het bos blijkt dat wat ik eerder gelezen had, inderdaad klopte; het hele bos zit vol met mensen die met familie of vrienden tussen de bomen zijn gaan zitten met eten en drinken. Het hele bos ruikt naar de geur van brandend hout, omdat velen een klein vuurtje of een barbecue hebben gemaakt. Eén van die typische momenten die niet op een foto te vatten zijn. Na ruim een half uur lopen kom ik bij een strandje aan waar de stemming er goed in zit door een bandje wat muziek speelt en veel zwemmende mensen.. terwijl het niet echt warm meer is. Ook is er een grote brandstapel op het strand opgericht.
midzomernachtsbrandstapel op het strandOmdat ik me voorgenomen had naar het Openluchtmuseum te gaan, loop ik toch maar door. Na ruim een uur kom ik pas aan bij het museum, net op het moment waarop ook een bus arriveert… Bij de ingang is het al druk, veel mensen gaan ook al weer richting huis. Voor 60 Kronen krijg ik een kaartje. Het leek mij wat duur, maar later (te laat) kom ik er achter dat je daarvoor ook iets te eten of te drinken kreeg.
In het museum is het druk, heel erg druk, maar voornamelijk met Letten die dit volksfeest hier willen vieren. Het museum zelf is niet veel aan, tenzij je echt geïnteresseerd bent in de bouwstijlen van verschillende boerderijen en een enkele molen. Het feest dat wordt gehouden maakt het echter wel interessant. Er zijn verschillende bands aan het spelen, er is zang, dans en muziek, er worden verhalen verteld door mensen in klederdracht en de sfeer is feestelijk.
Feest in het openluchtmuseumNa twee uur rustig door het park gelopen te hebben, begint de vermoeidheid en eenzaamheid wel toe te slaan en wil ik terug naar het centrum. Terug hoef ik gelukkig niet ver te lopen, omdat ik van gisteren nog wist waar de meeste bussen stoppen, die mij vrij snel weer naar het centrum brengen.
Het centrum blijkt echter geheel tegen mijn verwachting in, geheel uitgestorven te zijn; de meeste restaurants en bars zijn dicht. Alleen een paar typische toeristenplekken zijn nog open. Ik loop dus wat doelloos rond door het centrum, op zoek naar een bar die nog wel open is en zie dat veel Letten hetzelfde doen. Uiteindelijk vind ik er een paar, maar daar zit niet helemaal het publiek dat ik verwacht had. Als het echt donker is (rond een uur of 1.00) loop ik terug naar het hostel. Wetende dat het over een paar uur al weer licht zal zijn.