abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 juli 2005 @ 11:21:52 #101
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29165015
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 11:12 schreef zakjapannertje het volgende:
een hindernis voor de economische en politieke ontwikkeling van veel ontwikkelingslanden zelf en handel met de buurlanden is de gebrekkige moderne infrastructuur, de basis daarvan is aangelegd door de voormalige Westerse koloniehouders, die legde de infrastructuur, vooral spoorwegen, aan van de havens naar vooral de plantages, mijnen etc. in het binnenland om het zo snel en efficient mogelijk naar het moederland te kunnen verschepen, hier en daar werden die spoorlijnen aangelegd met nauwelijks binding met andere aangelegde spoorwegen, spoorwegen zijn 1 van de goedkoopste manieren om goederen te vervoeren en het land aantrekkelijker te maken voor particuliere investeringen in landbouw, industrie en diensten, er is nog steeds geen sprake van een nationaal spoorwegennet na al die jaren van onafhankelijkheid, het vergt enorme investeringen om het spoorwegennet iig nationaal tot stand te laten komen en dat geld is/was er simpelweg niet

ter illustratie zie bv. deze kaart van Tanzania, http://www.sas.upenn.edu/(...)s/Tanzania_19886.gif
Waaorm kunnen andere landen zoals indonesie, India en Vietnam dan wel een economie opbouwen?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_29165154
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 11:21 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Waaorm kunnen andere landen zoals indonesie, India en Vietnam dan wel een economie opbouwen?
Omdat dat het respectievelijk een Nederlandse, Engelse en Franse kolonie zijn geweest tot het vrij recent met bijbehorende voordelen, oa. qua infrastructuur.

Stel je trouwens niet te veel voor van de economie van Indonesie en Vietnam....

India is ook een rare economie, oa. door het kaste-systeem.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_29165231
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 11:26 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Omdat dat het respectievelijk een Nederlandse, Engelse en Franse kolonie zijn geweest tot het vrij recent met bijbehorende voordelen, oa. qua infrastructuur.

Stel je trouwens niet te veel voor van de economie van Indonesie en Vietnam....

India is ook een rare economie, oa. door het kaste-systeem.
Sleutelwoord in dit verhaal is recent trouwens.
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  woensdag 27 juli 2005 @ 12:08:06 #104
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29166320

Nu is het opeens weer een voordeel om een kolonie te zijn

geen touw aan vast te knopen, alleen dat bij jullie maar 1 uitkomst mogelijk is en dat is dat blanke man de schuldige is.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_29166557
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:08 schreef McCarthy het volgende:

Nu is het opeens weer een voordeel om een kolonie te zijn

geen touw aan vast te knopen, alleen dat bij jullie maar 1 uitkomst mogelijk is en dat is dat blanke man de schuldige is.
India en Indonesie (ik ben niet zo bekend met de geschiedenis van Vietnam dus daar heb ik het niet over) zijn hele andere kolonieen dan de Afrikaanse. Hier zijn hele andere soorten infrastructuur aangelegd. Geen wegen van de haven naar de mijnen en enkele boerderijen her en der. Hier hebben de kolonisten ook echt in grote getalen gewoond. Ze hebben er steden gebouwd, veel meer wegen. Er staan (in de steden) scholen, univeristeiten en overige gebouwen. De bevolking is ook door de kolonisten ge-educeert (is dat een bestaand woord?) en niet dom gehouden zoals in Afrika.

Daarnaast is Azie niet te vergelijken qua klimaat, bodem en natuurlijke begroei-ing ed. met Afrika. Daarnaast zijn de genoemde landen zeker geen utopie qua economie. Zeker niet als je buiten de grote steden gaat kijken.
  woensdag 27 juli 2005 @ 12:22:09 #106
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29166733
jullie maken steeds raardere bokkensprongen
pi_29166860
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:22 schreef McCarthy het volgende:
jullie maken steeds raardere bokkensprongen
Want infrastructuur en educatie zijn niet de belangrijkste peilers voor een goede en stabiele economie?
pi_29166888
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:26 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Want infrastructuur en educatie zijn niet de belangrijkste peilers voor een goede en stabiele economie?
En dus de reden waarom de genoemde kolonies het beter doen dan de Afrikaanse?

En dus ook de dingen waarin we volgens mij het geld van ontwikkelingshulp in moeten steken. Structurele infrastructuur en structurele hoogwaardige opleiding voor de bevolking....
  woensdag 27 juli 2005 @ 12:29:08 #109
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29166913
quote:
En dus ook de dingen waarin we volgens mij het geld van ontwikkelingshulp in moeten steken. Structurele infrastructuur en structurele hoogwaardige opleiding voor de bevolking....
kunnen ze zelf niet bij een bank aankloppen of zo?
pi_29167331
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 11:18 schreef McCarthy het volgende:
Mwanatabu, het blijft een raar verhaal:

In europa hebben we ook veel shit gehad, al die wereldoorlogen en landje pik en revoluties die hier hebben plaatsgevonden. Wij zijn er ook bovenop gekomen. Een land als vietnam is door kolonisatie van de Fransen en een vietnam oorlog ook helemaal murw geslagen maar komt er ook bovenop.

Dat zogenaamde stelen van grondstoffen verklaart hun armoede uiteraard niet. Goed, je krijgt geen geld van je grondstoffen dus dan ga je toch wat anders doen, iets in de dienstverlening of zo. Wordt de een kapper, doet de ander administratieve taken
Jouw beeld van zelfbeschikking is eurocentrisch: je zet iets op en exploiteert het. Je voorziet jezelf en als je geluk heb doe je dat goed.
In veel corrupte landen (en niet alleen in Afrika) is dit scenario veel onwaarschijnlijker, door de zieke machtsstructuren, die erop uit zijn om overal van mee te profiteren. Als je een aardige zaak hebt, dan staat er meteen iemand voor de deur om "zijn" deel op te eisen. Vaak is de enige manier om redelijk veilig zelfvoorzienend te zijn, de agrarische sector. En nu dit niet meer loont (landbouwsubsidies EU...) trekt men naar de stad en dan...niets.
En dan heb ik het nog niet eens over de vele oorlogen.
Als je in een ertsrijk gebied woont in West-Afrika, dan kun je je knapzakje al wel vast klaarzetten, want vroeg of laat organiseert iemand een militie en komt het gebied wel even claimen.
Dat is het scenario waar een groot deel van West-Afrika nu mee te maken heeft.
Of dacht je dat die conflicten niet met geld te maken hadden en dat ze elkaars handen voor de lol afhakten?
quote:
En schuif je nou de ellende die Mugabe veroorzaakt op het blanke wetsen af.
DIe gast is een ordinaire dictator en daar voel ik mijn namens mijn voorvaderen niet verantwoordelijk voor.
Uhhh...ik heb niks over zieke figuren als Mugabe en Mobutu gezegd, maar dat soort "leiders"figuren krijg je wel idd als een een land politiek en organisatorisch braak laat liggen of zelfs erger: achterlaat met een zieke structuur waarin al het geld naar boven stroomt, wat de opzet van een koloniaal systeem nou eenmaal is.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_29167394
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 11:21 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor beeld jij van Indonesie hebt, maar de laatste keer dat ik er was liepen ze op handen en voeten rijstkorreltjes te zoeken bij de laadplekken in de havens. Armoe troef. Idem India. Het gros van het miljard is arm.
Plus dat Azië een aantrekkelijker vakantiebestemming is. En er is geen oorlog (bomaanslagen daargelaten).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_29167505
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:29 schreef McCarthy het volgende:
Hebben ze massaal gedaan na de onafhankelijkheid. 50 jaar wanbeleid later zitten al die landen met een staatsschuld van hier tot Kinshasa die niet meer af te lossen valt en elke vooruitgang net zo vrolijk weer opslokt. Dat krijg je met elites.
pi_29168175
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:29 schreef McCarthy het volgende:

[..]

"Hoi, ik heb al een schuld van 100 miljard. Willen jullie mij nog even 100 miljard lenen?"

"Oh ja hoor mijnheer Mwububoekiebaka, neemt u maar mee. Wij hoeven toch geen winst te maken als bank."
pi_29169145
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

"Hoi, ik heb al een schuld van 100 miljard. Willen jullie mij nog even 100 miljard lenen?"

"Oh ja hoor mijnheer Mwububoekiebaka, neemt u maar mee. Wij hoeven toch geen winst te maken als bank."
"Tuurlijk hoor mijnheer Mwububoekiebaka, neemt u maar mee. Stelt u uw Zwitserse bankrekeningen garant?"

"Ach welnee, later we het maar weer ouderwets over de ruggen van mijn volk doen. Of weet u wat, stort het ook maar direct op mijn rekeningen. Dat scheelt weer een hoop fraude op den duur."
  woensdag 27 juli 2005 @ 16:24:40 #115
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29173502
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:45 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Jouw beeld van zelfbeschikking is eurocentrisch: je zet iets op en exploiteert het. Je voorziet jezelf en als je geluk heb doe je dat goed.
In veel corrupte landen (en niet alleen in Afrika) is dit scenario veel onwaarschijnlijker, door de zieke machtsstructuren, die erop uit zijn om overal van mee te profiteren. Als je een aardige zaak hebt, dan staat er meteen iemand voor de deur om "zijn" deel op te eisen. Vaak is de enige manier om redelijk veilig zelfvoorzienend te zijn, de agrarische sector. En nu dit niet meer loont (landbouwsubsidies EU...) trekt men naar de stad en dan...niets.
En dan heb ik het nog niet eens over de vele oorlogen.
Als je in een ertsrijk gebied woont in West-Afrika, dan kun je je knapzakje al wel vast klaarzetten, want vroeg of laat organiseert iemand een militie en komt het gebied wel even claimen.
Dat is het scenario waar een groot deel van West-Afrika nu mee te maken heeft.
Of dacht je dat die conflicten niet met geld te maken hadden en dat ze elkaars handen voor de lol afhakten?
[..]

Uhhh...ik heb niks over zieke figuren als Mugabe en Mobutu gezegd, maar dat soort "leiders"figuren krijg je wel idd als een een land politiek en organisatorisch braak laat liggen of zelfs erger: achterlaat met een zieke structuur waarin al het geld naar boven stroomt, wat de opzet van een koloniaal systeem nou eenmaal is.
wij in het westen en de aziaten in het oosten hebben toch ook machtsstructuren kunnen opbouwen
waarom kunnen de afrikanen dat dan niet?
  woensdag 27 juli 2005 @ 16:25:35 #116
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29173523
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

als je een goed plan hebt krijg je echt wel geld
dat hebben ze alleen niet
stakkers

Mwububoekiebaka hoe verzin je het
  woensdag 27 juli 2005 @ 16:30:19 #117
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29173673
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:47 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor beeld jij van Indonesie hebt, maar de laatste keer dat ik er was liepen ze op handen en voeten rijstkorreltjes te zoeken bij de laadplekken in de havens. Armoe troef. Idem India. Het gros van het miljard is arm.
Plus dat Azië een aantrekkelijker vakantiebestemming is. En er is geen oorlog (bomaanslagen daargelaten).
http://www.nationmaster.com/graph-T/eco_pop_bel_pov_lin

jammer voor jouw maar indonesie en india laten de afrikanen ver achter zich => afika is het armst

definitie is niet consequent geef ik toe maar ik geloof niet dat de armoedegrens in indonesie nou heel veel lager ligt dan in nigeria
pi_29193089
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 16:24 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wij in het westen en de aziaten in het oosten hebben toch ook machtsstructuren kunnen opbouwen
waarom kunnen de afrikanen dat dan niet?
Antwoord wordt hierboven al gegeven: in Azië werd veel meer geïnvesteerd vergeleken bij Afrika. Zie bijvoorbeeld het spoorwegen-verhaal bij het kaartje van Tanzania.
En ik ben overigens de laatste om te beweren dat culturele patronen geen invloed hebben op hoe snel en efficiënt een staat van de grond kan komen. Maar het aandeel dat op dit forum in de regel aan de Afrikanen wordt toegeschreven is onevenredig groot.
Ook nu is het vrijwel onmogelijk een eerlijk handelspatroon van de grond te krijgen door de schulden, subsidieregelingen en belastingen. En als je de kennis niet hebt om je grondstoffen te exploiteren, omdat die je doelbewust is onthouden, dan is het een logisch gevolg dat je moet aankloppen bij externe (lees: westerse) exploitatiemaatschappijen. Dan krijg je automatisch een opwaartse richting van geldstromen. Want de exploitant betaalt voor de grondstoffen aan een niet te controleren bovenlaag, en de onderlaag ziet alleen een hongerloon terug (mijnwerkers). Zo wordt de kloof naadloos in stand gehouden.
  donderdag 28 juli 2005 @ 12:07:04 #119
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29197098
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 08:24 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Antwoord wordt hierboven al gegeven: in Azië werd veel meer geïnvesteerd vergeleken bij Afrika.
ja duh
corrupte klere zooi die het daar is
quote:
Zie bijvoorbeeld het spoorwegen-verhaal bij het kaartje van Tanzania.

En ik ben overigens de laatste om te beweren dat culturele patronen geen invloed hebben op hoe snel en efficiënt een staat van de grond kan komen. Maar het aandeel dat op dit forum in de regel aan de Afrikanen wordt toegeschreven is onevenredig groot.

Ook nu is het vrijwel onmogelijk een eerlijk handelspatroon van de grond te krijgen door de schulden, subsidieregelingen en belastingen. En als je de kennis niet hebt om je grondstoffen te exploiteren, omdat die je doelbewust is onthouden, dan is het een logisch gevolg dat je moet aankloppen bij externe (lees: westerse) exploitatiemaatschappijen. Dan krijg je automatisch een opwaartse richting van geldstromen. Want de exploitant betaalt voor de grondstoffen aan een niet te controleren bovenlaag, en de onderlaag ziet alleen een hongerloon terug (mijnwerkers). Zo wordt de kloof naadloos in stand gehouden.
het rammelt aan alle kanten, zeker wat betreft kennis.

In arabie wisten ze ook niks van olie, daar hebben ze (nee niet de britten, de arabieren) geinvesteerd in een "olie" universiteit met alle kennis van olie die je je maar kunt voorstellen, NL hoogleraren geven daar wel eens gastcolleges. Gevolg, Arbie heeft geen shell of BP meer nodig en kan fuck you zeggen tegen het westen.

Het is dubbel onzin want zoals ik al eerder zei, de "onderlaag" hoeft zich niet te bemoeien met grondstoffen. In een land als Japan hebben ze niet eens grondstoffen en daar zijn ze ook niet arm. Als ik kapper wordt, of tuinman komt het woord grondstoffen er niet eens bij kijken. Moderne economien zijn diensteneconomien geworden.

Het handelsverhaal is ook gaar, ze (de afrikaanse landen) kunnen toch met elkaar gaan handelen, don't rely on us.

Schulden hebben ze in vergl met het westen ook nauwelijks
USA: 26 000 $per persoon
Malawai: 1420$ per persoon
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html

Er wordt idd een kloof in stand gehouden maar dat is hun EIGEN schuld

Nog een vraahg van mij aan jouw:
quote:
En schuif je nou de ellende die Mugabe veroorzaakt op het blanke wetsen af.
DIe gast is een ordinaire dictator en daar voel ik mijn namens mijn voorvaderen niet verantwoordelijk voor.
pi_29197748
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:07 schreef McCarthy het volgende:
ja duh
corrupte klere zooi die het daar is
Oh, er werd niet in geïnvesteerd omdat de Afrikanen toen al hopeloos waren?
quote:
het rammelt aan alle kanten, zeker wat betreft kennis.
Ja, ik heb er slechts een titel in
quote:
In arabie wisten ze ook niks van olie, daar hebben ze (nee niet de britten, de arabieren) geinvesteerd in een "olie" universiteit met alle kennis van olie die je je maar kunt voorstellen, NL hoogleraren geven daar wel eens gastcolleges. Gevolg, Arbie heeft geen shell of BP meer nodig en kan fuck you zeggen tegen het westen.
Tja, als je olie hebt en een gezondere infrastructuur dan kun je idd kennis kopen zonder dat er een ander met zijn vinger in jouw pap zit. Dat is in Afrika wel de structuur, een erfenis van de koloniale periode. Zie Nigeria-Shell. Waarom dicteert Shell Nigeria en dicteert Saudi-Arabië Shell? Beide landen zijn net zo corrupt. Maar Saudi-Arabië heeft zijn zaakjes beter voor elkaar omdat het geen verpeste machtsstructuur naar koloniaal model.
quote:
Het is dubbel onzin want zoals ik al eerder zei, de "onderlaag" hoeft zich niet te bemoeien met grondstoffen. In een land als Japan hebben ze niet eens grondstoffen en daar zijn ze ook niet arm. Als ik kapper wordt, of tuinman komt het woord grondstoffen er niet eens bij kijken. Moderne economien zijn diensteneconomien geworden.
In Japan heeft de regering vanaf half 19e eeuw ingezien dat kennis en industrialisatie het land vooruit zouden helpen. Vervolgens verdween de winst niet alleen in de zakken van een bovenlaag. Tevens is Japan niet gekolonialiseerd geweest.
Frappant he, die overeenkomst tussen SA en Japan? Blijkbaar heeft een land dat gewend is zichzelf te besturen een organisatorische voorsprong. Lijkt me een logische conclusie.
quote:
Het handelsverhaal is ook gaar, ze (de afrikaanse landen) kunnen toch met elkaar gaan handelen,
don't rely on us.
Waarom zouden landen die dezelfde producten verbouwen onderling gaan handelen?
Nog een erfenis van de koloniala periode: grote uniforme plantages. Half WEst-Afrika verbouwt pinda's en dergelijke gewassen. Waarom zou land A pinda's van land B kopen als je ze zelf al over hebt?
quote:
Schulden hebben ze in vergl met het westen ook nauwelijks
USA: 26 000 $per persoon
Malawai: 1420$ per persoon
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html
Staatsschuld bedoelde ik. Alsvan jouw producten meer dan de helft naar de aflossing van een staatsschuld gaat, hoe kun je dan überhaupt vooruitkomen?
quote:
Er wordt idd een kloof in stand gehouden maar dat is hun EIGEN schuld
Oneens.
quote:
Nog een vraahg van mij aan jouw:
[..]
Nee. Mugabe is een lul, en Mobutu en Aboh en de Kabila-types ook.
Maar alleen zieke machtsstructuren en tijden, zoals veroorzaakt door het kolonialisme onder andere (vergeet dit even niet te lezen) staan de opkomst van dit soort figuren toe.
Het is niet voor niets dat er vrijwel geen voormalige koloniën zijn met een normale regering. Ze hebben een achterstand wat dat betreft, die voor een aanzienlijk deel (en soms zelfs bewust) is veroorzaakt door het kolonialisme.
En ja, dan zijn er per continent verschillen. De Britten hebben bijvoorbeeld bij lange na niet in Tanzania geïnvesteerd als wat ze in India gestopt hebben.
  donderdag 28 juli 2005 @ 12:54:38 #121
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29198529
quote:
Tja, als je olie hebt en een gezondere infrastructuur dan kun je idd kennis kopen zonder dat er een ander met zijn vinger in jouw pap zit. Dat is in Afrika wel de structuur, een erfenis van de koloniale periode. Zie Nigeria-Shell. Waarom dicteert Shell Nigeria en dicteert Saudi-Arabië Shell? Beide landen zijn net zo corrupt. Maar Saudi-Arabië heeft zijn zaakjes beter voor elkaar omdat het geen verpeste machtsstructuur naar koloniaal model.
zowel Arabie als Nigeria zijn kolonie geweest van de britten
zowel A als N hebben olie

Nigeria doet het echter een stuk slechter dan arabie. Waarom?

punt2: Shell dicteert Nigeria niet, ze zijn blij dat ze daar olie mogen pompen, voor Shell 10 anderen
quote:
In Japan heeft de regering vanaf half 19e eeuw ingezien dat kennis en industrialisatie het land vooruit zouden helpen. Vervolgens verdween de winst niet alleen in de zakken van een bovenlaag. Tevens is Japan niet gekolonialiseerd geweest.
welvaart is geen taart die verdeelt moet worden
maar dat is een andere discussie die ik hier niet wil voeren
quote:
Frappant he, die overeenkomst tussen SA en Japan? Blijkbaar heeft een land dat gewend is zichzelf te besturen een organisatorische voorsprong. Lijkt me een logische conclusie.
daarom was china tot voor kort ook zo welvarend, omdat ze al 1000en jaren lang zichzelf besturen.

Noorwegen kan zichzelf pas sinds 100 jaar besturen, heel kort dus en toch zijn ze welvarend

idem voor Finland

Je relaties rammelen, aan alle kanten
quote:
Waarom zouden landen die dezelfde producten verbouwen onderling gaan handelen?
Nog een erfenis van de koloniala periode: grote uniforme plantages. Half WEst-Afrika verbouwt pinda's en dergelijke gewassen. Waarom zou land A pinda's van land B kopen als je ze zelf al over hebt?
je weet echt helemaal niks van economie he
Ze hebben wel wat meer behoefte dan pindas alleen.

Je generalisatie is wel erg hard, ze doen ook aan katoen en cacao om maar eens ene paar voorbeelden te noemen.
quote:
Staatsschuld bedoelde ik
dat gaf ik ook
This entry is the cumulative total of all government borrowings less repayments that are denominated in a country?s home currency. Public debt should not be confused with external debt, which reflects the foreign currency liablities of both the private and public sector and must be financed out of foreign exchange earnings.
Wat heb je er nu op te zeggen?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
quote:
De Britten hebben bijvoorbeeld bij lange na niet in Tanzania geïnvesteerd als wat ze in India gestopt hebben.
De britten hebben ook niet in finland geinvesteerd en dat land is ook welvarend.

je hebt een punt met machtsstructuur/investeringen betreft, echter ook dat punt rammelt

ik kan altijd wel landen noemen die pas kort zelfstandig zijn geweest (en hebben moeten leiden onder het juk van kolonisatoren). Ik noemde al Estland, Noorwegen, Finland

Andersom voor landen die wel zelfstandig zijn geweest zoals Cambodja en China en arm zijn / waren tot voor kort.
pi_29201609
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:54 schreef McCarthy het volgende:

[..]

zowel Arabie als Nigeria zijn kolonie geweest van de britten
zowel A als N hebben olie
quote:
De Saoedische staat begon in Centraal-Arabië in ongeveer 1750. Een lokale heerser, Mohammed bin Saoed, ging een alliantie aan met een puriteinse hervormer van de islam, Mohammed ibn Abd al-Wahhaab, om een nieuwe politieke eenheid te vormen. In de volgende 150 jaar groeide in stappen de macht en welvaart van de Saoedische familie en Wahhabieten, toen zij vochten met Egypte, het Ottomaanse Rijk en andere Arabische families (zoals de Hasjemieten en de Rasjidi's) om controle over het schiereiland. De moderne Saoedische staat werd gesticht door Koning Abdoel Aziz al Saoed.

In 1902 veroverde Abdoel Aziz al Saoed Riyad, de voormalige hoofdstad van de al Saoed dynastie, op de rivaliserende al-Rasjid stam. Hij veroverde ook Al-Hasa, de rest van de Nadjd en de Hidjaz tussen 1913 en 1926. In 1932 werden deze voorheen losse gebieden door al Saoed verenigd in het Koninkrijk van Saoedi-Arabië, waarbij Abdoel Aziz al Saoed de eerste koning werd.

De ontdekking van olie op 3 maart 1938 veranderde de economie van het land ingrijpend. De rijkdom van de olie kwam aan de koning en zijn familieleden.
Waar zie jij hier een vermelding van een Britse kolonie?
quote:
Nigeria doet het echter een stuk slechter dan arabie. Waarom?
Dat was mijn vraag en tevens mijn punt.
Omdat er dus geen Brits-koloniale zieke machtsstructuur de opbouw stagneerde.
Wat begrijp je daar nou niet aan?
quote:
punt2: Shell dicteert Nigeria niet, ze zijn blij dat ze daar olie mogen pompen, voor Shell 10 anderen
Oh, vandaar dat ondanks alle milieu en politiek geöriënteerde schandalen ze er nog steeds olie uit de grond halen. Geloof me, ze hebben er een sterke lobby.
quote:
welvaart is geen taart die verdeelt moet worden
maar dat is een andere discussie die ik hier niet wil voeren
Nou, haal m dan ook niet aan.
quote:
daarom was china tot voor kort ook zo welvarend, omdat ze al 1000en jaren lang zichzelf besturen.
Als er destijds geen keizerlijk decreet was geweest dat handel met de Afrikaanse kust had verboden, dan was China nu welvarender geweest dan Europa. Als het niet doorgeschoten was in maoisme...als dit...als dat...kwestie van toeval en pech. Feit is dat als men 1000 jaar geleden had moeten gokken op China of Europa, de kansen voor China beter lagen op dat moment. En dan bleef tot 1500 zo.
quote:
Noorwegen kan zichzelf pas sinds 100 jaar besturen, heel kort dus en toch zijn ze welvarend
Noorwegen werd niet leegeplunderd en er werden niet hele volksstammen expres domgehouden en tegen elkaar opgezet. Noorwegen was geen kolonie maar een gelijkwaardig landsdeel in vergelijking met de gemiddelde AFrikaanse kolonie.
En dan:
quote:
idem voor Finland

Je relaties rammelen, aan alle kanten
Idem voor Finland idd, en jouw voorbeelden slaan als een tang op een varken met je "rammelende relaties".
quote:
je weet echt helemaal niks van economie he
Ze hebben wel wat meer behoefte dan pindas alleen.
Ja, ik bedoelde letterlijk alleen pinda's. Niet het grote geheel van uniforme verbouwingspatronen.
"je weet echt niks van begrijpend lezen he"
quote:
Je generalisatie is wel erg hard, ze doen ook aan katoen en cacao om maar eens ene paar voorbeelden te noemen.
Lees mijn bovenstaande aanbeveling om eens aan begrijpend lezen te doen.
quote:
dat gaf ik ook
This entry is the cumulative total of all government borrowings less repayments that are denominated in a country?s home currency. Public debt should not be confused with external debt, which reflects the foreign currency liablities of both the private and public sector and must be financed out of foreign exchange earnings.
Wat heb je er nu op te zeggen?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ah.

Wat is een maandloon in Malawi?
En in de VS?
Jij weet het zo goed met die economie, reken het zelf maar uit. De uitkomst weet ik al.
quote:
De britten hebben ook niet in finland geinvesteerd en dat land is ook welvarend.
Ja doei, kom eens met een steekhoudende relatie tussen Finland en Brittanië zoals er was tussen die laatste en Tanzania/India.
Dit is flauw. Dit kan best een steekhoudende discussie worden als je niet lukraak gaat schieten.
quote:
je hebt een punt met machtsstructuur/investeringen betreft, echter ook dat punt rammelt

ik kan altijd wel landen noemen die pas kort zelfstandig zijn geweest (en hebben moeten leiden onder het juk van kolonisatoren). Ik noemde al Estland, Noorwegen, Finland
Geen kolonie, landsdelen. Een sovjetstaat is niet vergelijkbaar met een kolonie. Als je mij wilt verwijten dat ik niks van economie weet, dan is jouw kennis van staatsinrichting hier echt schrikbarend laag.
quote:
Andersom voor landen die wel zelfstandig zijn geweest zoals Cambodja en China en arm zijn / waren tot voor kort.
Dictaturen zijn in de regel niet best voor de economie. En opnieuw wil ik even de link tussen de Afrikaanse variant van het konialisme en dictaturen leggen. Blijbaar nodigt het één uit tot het ander na onafhankelijkheid.
pi_29201907
Interessante link over de link tussen Nigeria, olie, Shell en waarom het land maar niet stabiel wordt/blijft en vooruitkomt: http://www.lsp-mas.be/marxisme/2004nigeria.html

Is vrij linksig ("marxisme") maar beschrijft wel aardig afgaand op feitelijke gebeurtenissen het verloop en bepaalde verbanden.

Edit: Bij paragraaf 5, het laatste stukje, wordt het pas erg. Daarvoor is het te doen.
  donderdag 28 juli 2005 @ 15:15:02 #124
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29203100
quote:
Als er destijds geen keizerlijk decreet was geweest dat handel met de Afrikaanse kust had verboden, dan was China nu welvarender geweest dan Europa. Als het niet doorgeschoten was in maoisme...als dit...als dat...kwestie van toeval en pech.
Jij claimt een positieve relatie tussen een-goede-machtsstructuuur-kunnen-opbouwen-in-het-verleden & huidige-welvaart

Je geeft nu zelf notabene toe dat het onwaar is. (China)

Mijn andere tegenvoorbeelden wil je maar niet accepteren. Ik doe er Ierland bij

In Finland hebben zweedse ridders de boel overhoop gehaald, op een gegeven moment werd het een speelbal van de russen
Kolonialsime rond de poolcrikel.

in Ierland hebben de engelsen 400 jaar (eventjes iets langer dan afrika) lang huisgehouden. De engelsen waren echt niet aardiger tegen de ieren dan tegen de afrikanen hoor.

Je relatie klopt niet.
quote:
[quote]Op donderdag 28 juli 2005 14:38 schreef Mwanatabu het volgende:
Interessante link over de link tussen Nigeria, olie, Shell en waarom het land maar niet stabiel wordt/blijft en vooruitkomt: http://www.lsp-mas.be/marxisme/2004nigeria.html

Is vrij linksig ("marxisme") maar beschrijft wel aardig afgaand op feitelijke gebeurtenissen het verloop en bepaalde verbanden.

Edit: Bij paragraaf 5, het laatste stukje, wordt het pas erg. Daarvoor is het te doen.
je maakt het me ontezettend makkelijk: in Nigeria is GEEN kapitalisme
http://www.heritage.org/research/features/index/countries.cfm
positie 141

Weet je eigenlijk wel wat kapitalisme is??????
  donderdag 28 juli 2005 @ 15:18:16 #125
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29203208
Maar Mwanatabu
kan jij mij nou even ene lijstje geven in welke kolonien de britten wel hebben "geinvesteerd" en in welke niet?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')