En eerlijke concurrentie op de wereldmarkt, al schijnt dat voor sommigen hogere wiskunde te zijn of zo...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:06 schreef D-FENS het volgende:
Afrika heeft niet MEER geld nodig maar MINDER corrupte dictators
NEderland alleen al heeft afgelopen 30 jaar 70 miljard er heen gedragenquote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:06 schreef D-FENS het volgende:
Afrika heeft niet MEER geld nodig maar MINDER corrupte dictators
ze hebben het vooral aan zichzelf te wijten jaquote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:07 schreef Verbal het volgende:
[..]
En eerlijke concurrentie op de wereldmarkt, al schijnt dat voor sommigen hogere wiskunde te zijn of zo...
V.
Woei! Hoewel ik het grotendeels met je eens ben, vlieg ik je nu toch even in de harenquote:Op maandag 25 juli 2005 22:59 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dat bedoel ik nou...... Niet mee hoeven doen.
Een afrikaanse aanpak zou beter werken dan een europese. En de huidige aanpak is een europese, uitgevoerd door afrikanen. En het werkt niet.
Decentralisatie...... In afrika is dat nu juist funest gezien het tribal karakter van vrijwel alle afrikaanse samenlevingen. De huidige indeling van het continent is nog steeds een europese. Die kun je op de schop gooien en er een afrikaanse van maken maar dan weet je wat voor een oorlogen er dan weer losbarsten. Slecht plan dus. De huidige indeling zorgt ook voor problemen omdat er geen rekening is gehouden met hetzelfde tribal karakter. Dus is Pan afrikanisme de enige oplossing. Samenwerkingsverbanden tussen kleinere groepen. Vanuit kleine sociale gemeenschappen zoals de traditie in Afrika was voor de europeanen kwamen.
En nog eens iets, mensen. Jullie dachten toch niet dat er in Afrika niet gevreten werd en niet geleefd werd voor de europeanen kwamen, he!
Dus het kan gewoon weer opnieuw hoor. Back to the roots in an african rennaissance. Die roep hoor je in veel gemeenschappen in afrika op het moment. Op kleine schaal onstaat dat bewustzijn best wel. Nu alleen de leiders nog.
Nee, ik bedoelde specifiek rijk aan grondstoffen (en dan met in principe: als ze fatsoenlijk onder eigen beheer ontgonnen konden worden zonder dat de één of andere gedrogeerde kindermilitie op komt dagen om hun deel op te eisen)quote:Op dinsdag 26 juli 2005 10:32 schreef McCarthy het volgende:
[..]
wat een bullshit, hiermee impliceer je namelijk dat grondstoffen welvaart vertegenwoordigen en doe je onrecht aan de waarde van menselijke arbeid/dienstverlening
Het hele pan afrikanisme haalde zijn ideeen van dit soort enorme rijken die juist veel verschillende volkeren onder een paraplu schaarden. Maar wel op een afrikaanse manier. Maar idd was dat ook daar niet de manier, gegeven het feit dat ook dergelijke leiders (behalve Moshoeshoe.... die was slimmer dan allemaal ipv aggressief) op geweldadige manier omgekomen zijn.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:17 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Woei! Hoewel ik het grotendeels met je eens ben, vlieg ik je nu toch even in de haren![]()
De succesverhalen op het Afrikaanse continent zijn juist stuk voor stuk een voorbeeld van een centraal ingestelde overheid. De Zulu's die de Engelsen op de broek gaven, waren zelfs enkele jaren daarvoor pas onder één bewind gesteld. Het koninkrijk Dahomey dat dezeilfde Britten een paar keer af wist te houden (met behulp van vrouwenlegioenen nota bene) was ook erg jong.
Centralisatie kan dus -in mono-etnisch verband- erg snel en succesvol verlopen daar. De kleine traditionele gemeenschappen waar jij het over hebt, zijn een voorbeeld van point zero-denken ("vroeger was het zo en het veranderde niet"). Afrika is juist altijd erg hectisch geweest, met snelle opkomst (en ondergang) van een hoop reuzen tot gevolg.
Het oude Mali is nu nog terug te vinden in heel West-Afrika met de verspreiding van de Malinké van Guinéé tot Kameroen. De Peul (Pulo, Fulbe) idem. Erg grootschalig, nu verbrokkeld.
Maar ik ben een groot tegenstander van het achterhaalde idee van Pan-Afrikanisme. Het werkt niet om een heleboel volkeren met allen een eigen agenda zo in het diepe te gooien.
De enige staten die idd levensvatbaar zijn, zijn die die dit verhaal begrepen hebben. Met name de staten in West-Afrika stonden hier bekend om. Tevens hadden die veel bodemschatten. Helaas zijn de meeste van die landen inmiddels bewust gedestabiliseerd om die grondstoffen onder een monopolie te exploiteren.
Interessant. Heb je daar een bron van?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:13 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ze hebben het vooral aan zichzelf te wijten ja
ik dacht dat de afrikaanse landen onderling hogere import tarieven hanteerden (23% of zo) dan ten op zichte van de 1e wereld (13% of zo).
Daar ben ik nou ook benieuwd naar. Vooralsnog ken ik wel de importheffingen in Europa en de exportsubsidies vanuit Europa.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 12:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Interessant. Heb je daar een bron van?
Ha, fijnquote:Op dinsdag 26 juli 2005 13:49 schreef McCarthy het volgende:
Er zit een topic "afrikaas economisch beleid" in de maak met daarin de stats.
komt in POL
Het is niet te hopen, want het gros van dat lijstje heeft een regime om van te kotsen, en als het gebruikelijke VS-scenario uit de kast getrokken wordt (à la Saudi-Arabië), dan zitten dat soort uitzuigers er dus nog heel lang.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 15:00 schreef Kjew het volgende:
Is dit een begin?
http://www.nu.nl/news/564(...)fensief%27_voor.html
van Mozambique is dan ook weer bekend dat de bewoners erg gemakkelijk zijn in het niet betalen van de rekeningen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:39 schreef sizzler het volgende:
Ik ben het met Khadaffi eens. Maar eerst moeten er de betreffende landen leiders komen die iets voor het land kunnen betekenen. Laats was er op het journaal een voorbeeld van een land (Mozambique?) waar de waterleiding kapot was. Water werd op de zwarte markt verkocht en was nog duurder dan olie. Als je als land nieteens een waterleiding kan repareren, hoe moet je als overheid dan ooit een bloeiende economie op gang helpen?
Het is inderdaad een prachtige mythe die iedere keer weer uit de kast wordt gehaald. Pas had ik er een discussie over met iemand (uit Afrika) en toen ik het hem vroeg bleek hij te denken dat de "blanken" al eeuwenlang Afrika leegplunderden. Toen ik hem zei dat het "leegplunderen" van Afrika pas begonnen was in de jaren 80 van de 19e eeuw en dat het kolonialisme zo rond 1950 al weer was afgelopen - slechts een periode van 70 jaar dus- wilde hij het niet geloven. Nee het is makkelijker in oude fabels te blijven geloven en op die manier anderen de schuld te geven van jouw door je eigen lamlendigheid veroorzaakte toestand. Ik heb overigens in Afrika, in het Turkanagebied bijvoorbeeld, de prachtigste en trotste mensen gezien die je je maar kan voorstellen en ik neem die liever als model voor de "Afrikaan" dan die zielige en bedelende verwesterste types die wij hier meestal te zien krijgen..quote:En dan moet ik geloven dat het westen schuldig is aan de armoede van afrika, daar pas ik voor.
En toch worden de grondstoffen nog steeds leeg gehaald door westerse bedrijven voor een schijntje en verkocht voor veel meer geld in het westen. Het is misschien niet leuk, maar dit is gewoon een feit.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 18:23 schreef zoethout het volgende:
[..]
Het is inderdaad een prachtige mythe die iedere keer weer uit de kast wordt gehaald. Pas had ik er een discussie over met iemand (uit Afrika) en toen ik het hem vroeg bleek hij te denken dat de "blanken" al eeuwenlang Afrika leegplunderden. Toen ik hem zei dat het "leegplunderen" van Afrika pas begonnen was in de jaren 80 van de 19e eeuw en dat het kolonialisme zo rond 1950 al weer was afgelopen - slechts een periode van 70 jaar dus- wilde hij het niet geloven. Nee het is makkelijker in oude fabels te blijven geloven en op die manier anderen de schuld te geven van jouw door je eigen lamlendigheid veroorzaakte toestand. Ik heb overigens in Afrika, in het Turkanagebied bijvoorbeeld, de prachtigste en trotste mensen gezien die je je maar kan voorstellen en ik neem die liever als model voor de "Afrikaan" dan die zielige en bedelende verwesterste types die wij hier meestal te zien krijgen..
Maar immer achteraf en ingefluisterd.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 20:47 schreef Drugshond het volgende:
Ik zie in Muammar Kadhafi een visionair.... en ergens heeft hij gelijk.
Tel daar effe bij op: een totaal ontwrichte machtsstructuur vanaf het prille begin van de kolonisatie waarin volkeren bewust tegen elkaar werden opgezet, bevooroordeeld en dom gehouden (wel macht geen expertise).quote:Op dinsdag 26 juli 2005 18:23 schreef zoethout het volgende:
Het is inderdaad een prachtige mythe die iedere keer weer uit de kast wordt gehaald. Pas had ik er een discussie over met iemand (uit Afrika) en toen ik het hem vroeg bleek hij te denken dat de "blanken" al eeuwenlang Afrika leegplunderden. Toen ik hem zei dat het "leegplunderen" van Afrika pas begonnen was in de jaren 80 van de 19e eeuw en dat het kolonialisme zo rond 1950 al weer was afgelopen - slechts een periode van 70 jaar dus- wilde hij het niet geloven. Nee het is makkelijker in oude fabels te blijven geloven en op die manier anderen de schuld te geven van jouw door je eigen lamlendigheid veroorzaakte toestand. Ik heb overigens in Afrika, in het Turkanagebied bijvoorbeeld, de prachtigste en trotste mensen gezien die je je maar kan voorstellen en ik neem die liever als model voor de "Afrikaan" dan die zielige en bedelende verwesterste types die wij hier meestal te zien krijgen..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |