Zoals?quote:Op woensdag 30 november 2005 06:21 schreef CeeJee het volgende:
Wat ik er van vinden kan is het aantal moorden meer dan verviervoudigd sinds 1994. Er zijn ook meldingen dat de misdaad in Z-A nog veel erger is dan officieel gemeld, met bijna 50,000 moorden jaarlijks maar die komen uit nogal twijfelachtige bron.
Ik weet nog een andere oorlog waar een enorma catastrofe voorspeld was die niet gekomen is, daar lijkt niemand geneigd degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn te prijzen.
Ik kan mij vergissen maar nu dacht ik toch echt dat Mandela een aantal malen in Afrikaanse conflicten met succes heeft bemiddeld en in vrijwel de gehele wereld aanzien en respect krijgt. Idioten daargelaten uiteraard. Wat ook vreemd is is dat een Google zoekopdracht een aantal harde kritieken van Mandela aan het ANC tevoorschijn brengt.quote:Zeker, Mandela verdient lof voor wat hij gedaan heeft maar is in zijn buitenlandse politiek en gebrek aan kritiek op zijn ANC kameraden lang niet zo'n held.
Le-zen. Ik stelde toch duidelijk dat het geen rechtvaardiging was, of niet?quote:Mooi excuus, daarmee krijgt iedere zwarte Zuid-Afrikaan carte blanche te moorden en verkrachten (ZA is ook daarin nummer 1 in de wereld) omdat ze zo onderdrukt zijn ? Dan gaat er zeker niks verbeteren.
Sorry hoor, maar ik denk dat je dan onderschat wat apartheid heeft betekend en waar het voor staat. Het doet me echt pijn dat er vergoeilijkend over wordt gesproken, zogenaamd onder de mom van enkele zwarte vrienden. Alsof die terug willen naar een systeem waarin ze als inferieur worden beschouwd vanwege hun kleur.quote:Op dinsdag 29 november 2005 22:57 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
SCH meent wel erg snel potentiele 'bruinhemden' te ontwaren, toch vind ik de posts erna wel van een verzoenende toon getuigen.
Apartheid is per definitie verkeerd en kan het land nooit beter gemaakt hebben omdat het uitgangspunt fundamenteel niet deugt. En dan kan je me een moraalridder vinden maar de moraal is gebaseerd op de vraag of je een rassentheorie accepteert en in die zin ben ik graag een moraalridder.quote:Op woensdag 30 november 2005 00:03 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
je hebt gelijk. sommigen willen het niet feitelijk terug, maar willen wel graag terug naar de tijd dat apartheid het land beter maakte. misschien bracht ik het idd kwa verwoording niet helemaal goed.
Net zoals de chaos in ZA en overal elders in Afrika aantoont, is het onmogelijk voor "zwarten" om zelf een land te besturen of zelfs maar om voor basis voorzieningen te zorgen. Het kolonialisme verspreidde welvaart en kennis, wat er nu gebeurt (omgekeerd kolonialisme, immigratie dus) verspreidt zo te zien alleen criminaliteit en een lagere levensstandaard voor iedereen. Ik vind dus dat er best wat voor te zeggen valt dat "blank", dus Westers, leiderschap helemaal niet zo slecht was en is. Het is makkelijke voor je om vanuit je veilige stoeltje in NL te oordelen over wat er beter en/of slechter was voor Afrikanen maar als je het artikel van de weduwe van die auteur gelezen had, dan wist je wat voor ellende het was voor zowel blank als zwart. Met apartheid hadden de zwarten het "slecht", nu heeft iedereen het slecht. En vele malen erger dan eerder. Berovingen, moord, verkrachtingen, noem maar op, het is niet eens meer te tellen en er wordt niets meer opgelost omdat de rechercheurs met jarenlange ervaring door jonge ANC recruten vervangen zijn. Bedankt ANC!quote:Op dinsdag 29 november 2005 22:07 schreef SCH het volgende:
Apartheid is een van de ergste vormen van racisme die we gekend hebben, als je daar een pleidooi voor houdt, heb je echt een gaatje in je hoofd. En als je zogenaamde zwarte vrienden dat doen, dan hebben zij een gaatje.
Ach, zie het aan de positieve kant, binnen een paar jaar is Stefan zelf een minderheid in Texas en moet hij Spaans gaan lerenquote:Op donderdag 1 december 2005 07:49 schreef ultra_ivo het volgende:
StefanP, als er iets racistisch is zijn het je eerste zinnen van deze bijdrage.
Voor de rest is het nablaten van ahistorische propagandaverhalen van het apartheidsregime.
Dat heet een symbool functie. Tegenover wereldleiders die blowjobs van stagaires krijgen, alcoholisten, ex-alcoholistendie geen coherente zin kunnen uitspreken die niet op de teleprompter staat, corrupte zakenlieden en de meer kleurloze rest steekt dhr. Mandela natuurlijk nogal positief af.quote:Op donderdag 1 december 2005 15:25 schreef oheng het volgende:
Verder vind ik alle wereldwijde aandacht voor Mandela overdreven. Hij heeft nationaal veel voor ZA betekend, maar om de beste man nou een popsterrenstatus te geven zoals Che Geuverra (sp?).
Sowieso heb ik de overweldigende aandacht voor ZA nooit begrepen toen ik nog jong was. Hele volkeren moordden mekaar uit, en wij gingen massaal Shell boycotten want oh-oh-oh die apartheid. Terwijl het regime niet erger onderdrukte dan bijv, de SovjetUnie, Birma, Cuba, China, Argentinie, enz, enz.
Maarja, net zoals ik ook de selectieve hypocriete verontwaardiging over de dominomus of die kunstenaares met die kuikentjeskunst ook niet begrijp.
zo kan ik me nog herinneren dat een delicatessewinkeltje in mijn jeugdbuurt zo'n beetje elke week een nieuwe ruit nodig had, omdat hij wat flesjes wijn uit za verkocht.quote:Op donderdag 1 december 2005 16:47 schreef ultra_ivo het volgende:
In Nederland was de aandacht voor Zuid-Afrika vele hoger. Dat lag (en ligt) aan een gevoel van historische verwantschap tussen m.n. de Boerenbevolking en Nederland. Ook de taalovereenkomsten speelden een rol, communicatie was zo veel makkelijker. Mandela kon bijv. in Nederland ook toespraken houden in het Afrikaans ervanuitgaand dat de mensen hem behoorlijk verstonden (deed hij bijv. bij een PvdA congres).
De Anti-Apartheidsbeweging was erg sterk in Nederland, de aandacht vanuit het Apartheidsregime voor Nederland daarmee ook.
Of hij had een glasverzekering, natuurlijk.quote:Op donderdag 1 december 2005 16:54 schreef zoalshetis het volgende:
zo kan ik me nog herinneren dat een delicatessewinkeltje in mijn jeugdbuurt zo'n beetje elke week een nieuwe ruit nodig had, omdat hij wat flesjes wijn uit za verkocht.
(blijkbaar verkocht hij er genoeg om de glasschade te kunnen bekostigen)
Sung Kya Sung (sp??!!) van Birma bijvoorbeeld. Of de Dalai Lama van Tibet. En die hebben nooit geweld gepleegd en/of gepredikt in het verleden, dit i.t.t. tot Mandela. Voorbeelden genoeg.quote:Op donderdag 1 december 2005 16:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat heet een symbool functie. Tegenover wereldleiders die blowjobs van stagaires krijgen, alcoholisten, ex-alcoholistendie geen coherente zin kunnen uitspreken die niet op de teleprompter staat, corrupte zakenlieden en de meer kleurloze rest steekt dhr. Mandela natuurlijk nogal positief af.
Is hij een heilige? Vast niet maar noem mij eens een andere leider die na een jaar of 30 gevangenis verzoening predikt en alles doet om een land voor blank en zwart bij elkaar te houden?
Als jij dat niet kan inzien en het wil vergelijken met een dominomus dan heb je imho een vrij treurig denkraam.
Dan volg jij het nieuws niet echt, volgens mij, in de VS wordt de Dalai Lama door Hollywood op handen gedragen met als vlaggedrager Richard Gere. Aung Suu Kyi wordt actief beschermd door westerse landen via diplomatieke weg overigens.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:06 schreef oheng het volgende:
Sung Kya Sung (sp??!!) van Birma bijvoorbeeld. Of de Dalai Lama van Tibet. En die hebben nooit geweld gepleegd en/of gepredikt in het verleden, dit i.t.t. tot Mandela. Voorbeelden genoeg.
En het is leuk dat die man een symboolfunctie vervult, maar ik kan er ook niet met mijn verstand bij dat mensen filmsterren of popgroepen adoreren.
Dus? Wat heeft dat er nou weer mee te maken?quote:En dat Nederland een binding met ZA heeft weet ik wel, maar de misdaden stonden in geen verhouding met de misdaden en massamoorden in andere landen.
Ik ook, het is het mooiste land ter aarde en ik hoop er in de nabije toekomst weer heen te gaan, mijn vrouw is er nog nooit geweest en dat moeten we nog een keer rechtzetten.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:17 schreef zoalshetis het volgende:
ik hoop in ieder geval dat za snel een oplossing vindt om met hetzelfde, of een ander regime, dit schitterende stukje aarde weer om te toveren tot paradijsje.
Geweld gebruiken was niet juist op dat moment, op die plek. Eveneens onjuist was de houding van de Nederlandse regering die veel te laks was in het afdwingen van de door de VN afgekondigde boycot. Wat wel een duidelijk signaal was waren de geweldloze massacties als de omsingeling van het Shell-lab in Amsterdam-Noord. Het geweld kwam op dat moment overduidelijk van de staat, niet van de Anti-Apartheidsactivisten.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Laat ik even duidelijk zijn dat ik dit soort dingen uitermate zielig vond en vindt, een handelsboycott dient niet door stenengooiend tuig afgedwongen te worden. Hoezeer ik ook het apartheidsregime afkeurde, het gebruik van geweld reduceert je tot hetzelfde nivo als de apartheids voorstanders.
Ik spreek al Spaans hoorquote:Op donderdag 1 december 2005 11:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ach, zie het aan de positieve kant, binnen een paar jaar is Stefan zelf een minderheid in Texas en moet hij Spaans gaan leren![]()
Er zijn blanken die vergelijkbare acties hebben uitgehaald met zwarten. In de VS onder andere. Niet iedereen vond vervolging van de daders erg nodig.quote:Op vrijdag 2 december 2005 02:43 schreef StefanP het volgende:
[..]
Edit: op ogrish.com kun je op de hoofdpagina een link naar een paar foto's vinden van het slachtoffer van een carjacking in Z.A. De eigenaar is achter zijn eigen auto (BMW) aan gesleept tot er van zijn lichaam nog maar bar weinig over was. Beesten, zeg ik je.
Wil je een paar foto's over de slachtingen die het apartheidsregime aanrichtte onder de zwarte bevolking?quote:Op vrijdag 2 december 2005 02:43 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ik spreek al Spaans hoor
Edit: op ogrish.com kun je op de hoofdpagina een link naar een paar foto's vinden van het slachtoffer van een carjacking in Z.A. De eigenaar is achter zijn eigen auto (BMW) aan gesleept tot er van zijn lichaam nog maar bar weinig over was. Beesten, zeg ik je. Maar ja optreden hoeft niet he, ze zijn bij het ANC te druk bezig met het verdelen van het pluche en het verduisteren van de weinige belastingen die er nog geheven kunnen worden. Hij heeft het trouwens overleefd en ligt in het ziekenhuis, ongelofelijk als je de foto's ziet!!! Boeren, red uzelf.
Er zijn tussen 1948 en 1994 minder mensen gedood door de apartheid dan nu elk jaar door criminaliteit.quote:Op vrijdag 2 december 2005 08:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Wil je een paar foto's over de slachtingen die het apartheidsregime aanrichtte onder de zwarte bevolking?
Criminaliteit is toch wat anders dan apartheid.quote:Op vrijdag 2 december 2005 08:51 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Er zijn tussen 1948 en 1994 minder mensen gedood door de apartheid dan nu elk jaar door criminaliteit.
Dat wil niet zeggen dat we terug moeten naar de apartheid, de Zuid-Afrikanen zelf willen dat in overweldigende meerderheid niet. Maar als buitenstaander die puur kijkt naar de stapels lijken kan je concluderen dat het einde van de apartheid veel meer doden heeft opgeleverd.
Dood is dood, al meer 250,000 sinds het ANC aan de macht is.quote:Op vrijdag 2 december 2005 08:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Criminaliteit is toch wat anders dan apartheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |