abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32683910
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 22:51 schreef Overlast het volgende:
Wel als diezelfde vrijheidsstrijder het land vervolgens heeft geregeerd en dus in ieder geval mede-verantwoordelijk is voor de huidige situatie.

Cherry is een beetje kortzichtig en doorzichtig. Mandela heeft er ook voor gezorgd dat de overgang van apartheid naar democratie vreedzaam is verlopen. Iets wat in Afrika een wonder mag heten. Dat het in Zuid-Afrika niet alles in optimaal werkt is hem natuurlijk deels aan te rekenen. Dus Mandela mag zeker geprezen worden om zijn verdiensten, maar de godheid waarvoor hij doorgaans wordt aangezien is hij ook niet.
Ik weet het niet, het systeem stond sowieso op instorten, je kunt ook beredeneren dat Mandela heeft geprobeerd te redden wat er te redden viel, tegelijkertijd een transformatie doorvoerde en geprobeerd heeft de vrede te bewaren op allerlei terreinen. Ik denk dat hij wel een 8 verdiend, om maar eens kleur te bekennen.
pi_32683971
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 22:50 schreef zoalshetis het volgende:
ja dat kan, maar zoals sch het zegt gaat me echt veel te ver.
SCH meent wel erg snel potentiele 'bruinhemden' te ontwaren, toch vind ik de posts erna wel van een verzoenende toon getuigen.
  FOK!fotograaf dinsdag 29 november 2005 @ 22:59:51 #228
73911 ultra_ivo
pi_32684033
Zoalshetis, ik heb in de loop der jaren veel, heel veel Zuid-Afrikanen gesproken, van allerhande afkomst. En niet alleen in de laatste paar jaar.
Hier in huis staat minimaal een plank vol met boeken over Zuid-Afrika. Heb het dus niet uit 1-2 boekjes.
  dinsdag 29 november 2005 @ 23:02:14 #229
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32684084
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 22:59 schreef ultra_ivo het volgende:
Zoalshetis, ik heb in de loop der jaren veel, heel veel Zuid-Afrikanen gesproken, van allerhande afkomst. En niet alleen in de laatste paar jaar.
Hier in huis staat minimaal een plank vol met boeken over Zuid-Afrika. Heb het dus niet uit 1-2 boekjes.
prima. mijn vrienden zeggen anders. anders dan het verhemelen van mandela. goed initiatief trouwens.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_32684653
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 21:08 schreef zoalshetis het volgende:

zoals ik al eerder schreef verlangen de meeste zwarte zuid-afrikaner terug naar de apartheid.
Ik denk toch dat je iets nooit goed begrepen heb over de apartheid, of je hebt het gewoon verkeerd geformuleerd.
Ik kan geen opiniepeilingen overleggen, maar dit idee lijkt me echt onzin.
Het zal wel zijn dat vele zwarten vinden dat er vroeger - in het racistisch tijdperk- veel minder criminaliteit was en dat andere zaken beter geregeld waren... en dat ze naar díe positieve dingen terugverlangen..
Maar ze bedoelen zeker niet dat ze die apartheid terug willen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bluesdude op 29-11-2005 23:28:30 ]
  dinsdag 29 november 2005 @ 23:35:30 #231
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32685051
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 23:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik denk toch dat je iets nooit goed begrepen heb over de apartheid, of je hebt het gewoon verkeerd geformuleerd.
Ik kan geen opiniepeilingen overleggen, maar dit idee lijkt me echt onzin.
Het zal wel zijn dat vele zwarten vinden dat er vroeger - in het racistisch tijdperk- veel minder criminaliteit was en dat andere zaken beter geregeld waren... en dat ze naar díe positieve dingen terugverlangen..
Maar ze bedoelen zeker niet dat ze die apartheid terug willen.
ik? of mijn vrienden? wat wil je nou? wil je mij gaan vertellen dat mijn za zwarte vrienden van divers pluimage het verkeerd hebben? dat ze mandela liever vandaag dan morgen zien vertrekken? dat ze mandela niet als god zien? dat ze mandela zien als een man die, nu hij aan de macht is/was, een zelfverrijker en zijn kliekje rondom hem profiteur noemen? wat wil je graag horen?
pi_32685121
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 23:35 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik? of mijn vrienden? wat wil je nou? wil je mij gaan vertellen dat mijn za zwarte vrienden van divers pluimage het verkeerd hebben? dat ze mandela liever vandaag dan morgen zien vertrekken? dat ze mandela niet als god zien? dat ze mandela zien als een man die, nu hij aan de macht is/was zien als een zelfverrijker en zijn kliekje rondom hem? wat wil je graag horen?
even mij goed lezen.
ik had het niet over Mandela..ik had het over dat m.i. de zwarte meerderheid niet de apartheidswetten, besturen, toestanden terug willen ...
Ik weet niet wat je vrienden zeiden...maar het lijkt me niet dat ze pro-apartheid zijn.. wel dat ze bepaalde goede zaken van die periode wél goed vinden.
  dinsdag 29 november 2005 @ 23:41:43 #233
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32685206
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 23:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

even mij goed lezen.
ik had het niet over Mandela..ik had het over dat m.i. de zwarte meerderheid niet de apartheidswetten, besturen, toestanden terug willen ...
Ik weet niet wat je vrienden zeiden...maar het lijkt me niet dat ze pro-apartheid zijn.. wel dat ze bepaalde goede zaken van die periode wél goed vinden.
dit topic gaat toch over mandela?
pi_32685289
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 23:41 schreef zoalshetis het volgende:

dit topic gaat toch over mandela?
Yip.. we zijn offtopic...
Blijft staan dat je veel kritiek kreeg omdat je iets heel geks schreef.. misschien gewoon verkeerd geformuleerd?
Namelijk dat de zwarte zuidafrikanen graag de apartheid terugwillen..
pi_32685315
Zoals wel vaker ligt de 'waarheid' ongeveer in het midden:
quote:
'Things were better in the bad old days'
By Andrew Quinn

Most South Africans, both black and white, believe the country was better run under apartheid and say unemployment and crime are the government's top challenges, according to two new polls released this week.

The polls, part of the "Afrobarometer" series of public opinion surveys, found South Africans had generally positive assessments of how their country was governed, and were growing increasingly optimistic about the future.

But they also revealed a growing sense of "apartheid nostalgia" as South Africa grapples with high crime rates, increasing corruption and rising joblessness following the end of white rule in 1994.

'They moan and grumble about all its faults'
"It's not that they want to return to apartheid, but in retrospect it was a time when trains ran on time," said poll director Robert Mattes on Wednesday.

"It was a harsh, repressive, but seemingly efficient government."
Overall, the polls showed that about 60 percent of South Africans felt the country was better run under apartheid, with both blacks and whites rating the current government less trustworthy, more corrupt, less able to enforce the law and less able to deliver government services than its white predecessor.

The surveys also found respondents giving more positive assessment of apartheid-era policies.

Whites had the highest levels of nostalgia, with 65 percent now identifying positive elements to whites-only rule compared with 59 percent in 2000 and 39 percent in 1995.

'It was a time when trains ran on time'
But black respondents were also beginning to wax nostalgic, with 20 percent now giving a positive rating to certain aspects of life under the apartheid regime, compared with 17 percent in 2000 and eight percent in 1995.

"This suggests that as time has passed and memories of what life was really like then become dim, people tend to positively emphasise the things that they do not see under the present system and de-emphasise the more harsh aspect," said one poll.

Mattes said the rise in pro-apartheid sentiments among blacks could reflect both the growing income inequalities within South Africa's black community - where many have actually grown poorer since the end of apartheid - as well as difficulties in dealing with government bureaucracy.

Despite growing nostalgia for the past, the poll found South Africans becoming more positive about their government and its direction for the future - although they rate unemployment, poverty, crime and Aids as serious challenges.

A total of 54 percent gave positive marks to the country's current system of government, up 18 points from 1995.

Among whites, 46 percent gave the current government positive ratings, compared with just 12 percent in 1995.

Seventy-four percent of respondents expressed optimism about how the country's political system would develop over the next 10 years, with long-term optimism among whites rising to 44 percent from 24 percent in 1995.

"As people, especially racial minorities, become more accustomed to the new order, they seem to be coming to terms with it, even as they moan and grumble about all its faults," said the poll.

The Afrobarometer polls are conducted as a collaboration between the Institute for Democracy in South Africa, the Centre for Democracy and Development in Ghana and Michigan State University.

The latest South African polls, which interviewed a racially representative sample of 2 400 South Africans in September and October, had a margin of error of plus or minus two percentage points.
bron:http://www.int.iol.co.za/index.php?click_id=13&art_id=qw103961430029B216&set_id=1#jump
  dinsdag 29 november 2005 @ 23:46:34 #236
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32685338
60% en tuurlijk gaat iedereen uit van de laatste jaren voordat mandela kwam. ik praat geen poep gelukkig.
pi_32685418
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 20:56 schreef kippenek het volgende:

[..]

Christus.

Is het al zover gekomen? Dat we apartheid zien als een oplossing voor de problemen die wel ervaren? Dat we het gvd acceptabel zijn gaan vinden?

Mén...
ja Mén. of je gaat ff selectief quoten en mijn reactie uit z'n verband trekken door te gaan neuzelen over het woord apartheid.
pi_32685646
quote:
But they also revealed a growing sense of "apartheid nostalgia" as South Africa grapples with high crime rates, increasing corruption and rising joblessness following the end of white rule in 1994.

'They moan and grumble about all its faults'
"It's not that they want to return to apartheid, but in retrospect it was a time when trains ran on time," said poll director Robert Mattes on Wednesday.
Nahhhhh dit is wat ik bedoelde...
pi_32685694
Heerlijk zo'n peiling waar ieder het zijne uit kan halen.
  woensdag 30 november 2005 @ 00:03:28 #240
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32685853
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 23:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nahhhhh dit is wat ik bedoelde...
je hebt gelijk. sommigen willen het niet feitelijk terug, maar willen wel graag terug naar de tijd dat apartheid het land beter maakte. misschien bracht ik het idd kwa verwoording niet helemaal goed.
pi_32686118
Topic is weer open. Weer ontopic aub zonde gescheld en zonder elkaar meteen voor racist uit te maken.

Mandela zou het zo gewild hebben...
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_32686196
Als het over Irak zou gaan, dan zouden alle fervente tegenstanders van de bevrijding van dat land direkt, zonder twijfel, alle berichten plaatsen waar men stelt dat het vroeger beter was dan onder het huidige regime.
  woensdag 30 november 2005 @ 00:28:23 #243
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32686519
ja ja , sorry dat ik zulke onnodige grove taal tegen sch heb gebruikt. dat was niet de bedoeling. sorry sch ik voelde me op teveel fronten aangevallen. (als je het accepteert)
pi_32686550
quote:
Op woensdag 30 november 2005 00:03 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

je hebt gelijk. sommigen willen het niet feitelijk terug, maar willen wel graag terug naar de tijd dat apartheid het land beter maakte. misschien bracht ik het idd kwa verwoording niet helemaal goed.
Je formuleert het weer fout.....
Met apartheid bedoelt men de racistische wetten en besturen van de blanke dictatuur.
Het was niet dát wat het land beter maakte en men wil dát ook niet.
pi_32686633
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 21:41 schreef CeeJee het volgende:
Als de enige maatstaaf de hoeveelheid geweld in de samenleving is zou je meteen naar de apartheid terug moeten gaan. Elke dag worden er meer mensen vermoord dan in de Sharpeville Massacre.
Alsof er geen misdaad was tijdens het apartheidsregime.

Is het erger nu? Yep, dat is zeer zeker waar, wat ook waar is dat zonder Mandela' verzoenende opstelling tienduizenden blanken afgeslacht zouden zijn en nu dacht ik toch echt dat het topic over dhr. Mandela ging.
Wat ook zeer zeker waar is is dat Mandela niet blij is dat Zuid Afrika er niet goed voor staat nu maar de man heeft zijn pensioen wel verdient, denk ik.

Ik was in Z-A jaren nadat de apartheid was afgeschaft en er bestonden nog steeds shanty towns zonder voorzieningen pal naast prachtige villa's waarin alleen blanken woonden, dat is geen rechtvaardiging voor misdaad, enkel een constatering dat een politiek systeem van onderdrukking afschaffen niet in een dag ook alle welvaart beter verdeeld en dat sommige mensen niet bereid zijn te wachten na meer dan een eeuw van brutale onderdrukking.
  woensdag 30 november 2005 @ 00:37:53 #246
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32686753
quote:
Op woensdag 30 november 2005 00:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je formuleert het weer fout.....
Met apartheid bedoelt men de racistische wetten en besturen van de blanke dictatuur.
Het was niet dát wat het land beter maakte en men wil dát ook niet.
dat is niet helemaal waar als ik mijn eigen zwarte vrienden aanhoor, maar goed ik doe het slecht in dit topic.
pi_32686856
quote:
Op woensdag 30 november 2005 00:33 schreef Tijger_m het volgende:

Er zijn ook veel doden gevallen in de bevrijdingsoorlog.
Door de val van de racistische dictatuur kwam er een eind aan die oorlogstoestand
Mandela was een zegen voor blank en zwart.
Hij heeft voorkomen wat men alom vreesde: bijltjesdag op de blanken.
Hij en bisschop Tutu verzoende blank en zwart.
Bij veel democratiseringen zie je het nare bij-effect dat ook criminelen profiteren van de nieuwe vrije tijdsgeest. Zie de toename van de criminaliteit in Rusland na de instorting van het communisme of de toegenomen corruptie in Indonesië na het verdrijven van Soeharto, de dictator.
En dan gaan mensen soms terugverlangen naar die oude dictatuur..althans en anderzijds.. het lijkt alsof ze die terug willen.
pi_32686954
quote:
Op woensdag 30 november 2005 00:42 schreef Bluesdude het volgende:

En dan gaan mensen soms terugverlangen naar die oude dictatuur..althans en anderzijds.. het lijkt alsof ze die terug willen.
Natuurlijk doen ze dat, vrijheid houdt onzekerheid in. Ik ben in verschillende landen geweest die zo'n omwenteling hebben doorgemaakt en in alle gevallen was er een aanzienlijk deel van het volk een groot voorstander van een terugkeer naar de oude situatie.

Met name de slachtoffers van de nieuwe vrijheid verlangen terug naar een tijd van duidelijkheid en stabiliteit. Dat achter die duidelijkheid en stabiliteit een enorme repressie en beperking stond willen ze of kunnen ze niet inzien.
pi_32688856
quote:
Op woensdag 30 november 2005 00:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Wat ik er van vinden kan is het aantal moorden meer dan verviervoudigd sinds 1994. Er zijn ook meldingen dat de misdaad in Z-A nog veel erger is dan officieel gemeld, met bijna 50,000 moorden jaarlijks maar die komen uit nogal twijfelachtige bron.
quote:
Is het erger nu? Yep, dat is zeer zeker waar, wat ook waar is dat zonder Mandela' verzoenende opstelling tienduizenden blanken afgeslacht zouden zijn en nu dacht ik toch echt dat het topic over dhr. Mandela ging.
Ik weet nog een andere oorlog waar een enorma catastrofe voorspeld was die niet gekomen is, daar lijkt niemand geneigd degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn te prijzen.
quote:
Wat ook zeer zeker waar is is dat Mandela niet blij is dat Zuid Afrika er niet goed voor staat nu maar de man heeft zijn pensioen wel verdient, denk ik.
Zeker, Mandela verdient lof voor wat hij gedaan heeft maar is in zijn buitenlandse politiek en gebrek aan kritiek op zijn ANC kameraden lang niet zo'n held.
quote:
Ik was in Z-A jaren nadat de apartheid was afgeschaft en er bestonden nog steeds shanty towns zonder voorzieningen pal naast prachtige villa's waarin alleen blanken woonden, dat is geen rechtvaardiging voor misdaad, enkel een constatering dat een politiek systeem van onderdrukking afschaffen niet in een dag ook alle welvaart beter verdeeld en dat sommige mensen niet bereid zijn te wachten na meer dan een eeuw van brutale onderdrukking.
Mooi excuus, daarmee krijgt iedere zwarte Zuid-Afrikaan carte blanche te moorden en verkrachten (ZA is ook daarin nummer 1 in de wereld) omdat ze zo onderdrukt zijn ? Dan gaat er zeker niks verbeteren.
pi_32689629
quote:
Op woensdag 30 november 2005 00:12 schreef sizzler het volgende:
Topic is weer open. Weer ontopic aub zonde gescheld en zonder elkaar meteen voor racist uit te maken.

[afbeelding]

Mandela zou het zo gewild hebben...
Het systeem van apartheid is gebaseerd op racisme, op de rassentheorie. Dat het ene ras superieur is aan het andere. Als users hier zich openlijk uitspreken voor het systeem van apartheid dan betekent dat toch dat ze racisme omarmen? Dat heeft niks te maken met "elkaar meteen voor racist uit te maken" - ik snap niet zo goed wat je daarmee bedoelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')