Je weet dat Nederland 1 van de weinige landen is waar overdag het rijden met dimlicht niet verplicht is?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:54 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat klopt, en aangezien ik me al eerder in de materie verdiept heb, is het mij bekend dat alle onderzoeken die gunstig uitvallen voor de verkeersveiligheid ook in dezelfde landen uitgevoerd zijn.
In deze landen, met vaak veel langere, rustiger wegen met veel minder fietsers en voetgangers kan het best zijn dat verplicht dimlicht goed is voor de verkeersveiligheid, maar er ligt geen enkel bewijs dat dat in Nederland ook opgaat én geen enkel bewijs dat er in Nederland niet meer niet-autobestuurders het slachtoffer zullen worden van hun geringere zichtbaarheid.
Voordat je dus weer een simpele, energieverspillende, boete-genererende maatregel instelt lijkt een gedegen onderzoek in Nederland op zijn plaats.
Vertel mij maar eens waar het allemaal wel verplicht is dan? In de OP wordt slechts gesproken over Scandinavie, Canada en Israel. Nou niet bepaald landen met met Nederland vergelijkbare verkeerssituaties.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:00 schreef Virus.NL het volgende:
[..]
Je weet dat Nederland 1 van de weinige landen is waar overdag het rijden met dimlicht niet verplicht is?
Dat staat in het artikel: de Europese Commissie. Dan kan je aannemen dat dit een Europees onderzoek is.quote:
Bron?quote:de Scandinavische onderzoeken worden al jaren gebruikt als kapstok door de voorstanders van het verplichte dimlicht.
http://www.h-schuring.nl/regelweetjes.htmquote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:01 schreef Jalu het volgende:
[..]
Vertel mij maar eens waar het allemaal wel verplicht is dan?
Ik snap dan niet dat jij het onzin vind..quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:59 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat neem je verkeerd aan, ik heb de afgelopen 10 jaar gemiddeld 50000 km per jaar gereden. Zonder lichten aan overdag.
Nou, in het geval dat de snelheid ook wérkelijk 10km lager komt te liggen zit je bij botsingen sowieso echt een heel stuk veiliger, das vrij logisch te beredeneren. Ik vind het vele mate plausibeler als die lampen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:58 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nog zo'n bewering die vaak gedaan wordt en waarvoor 0,0 hard bewijs bestaat...
Vertel dat maar aan al die fietsers die jaarlijks geschept worden door auto's omdat ze totaal niet meer opvallen tussen alle auto's die met liefst zo veel mogelijk licht overdag rondrijden...quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:03 schreef HenkieSpankie het volgende:
[..]
Ik snap dan niet dat jij het onzin vind..
Het tabelletje op die site gaat over de regels voor motorfietsen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:03 schreef Virus.NL het volgende:
[..]
http://www.h-schuring.nl/regelweetjes.htm
Hier staan er een aantal, overigens kan ik ook alles uit de TLN Landendocumentatie 2005 halen die ik hier heb liggen.
Die te lui zijn om te wachten voor rood bedoel je?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:04 schreef Jalu het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan al die fietsers die jaarlijks geschept worden door auto's omdat ze totaal niet meer opvallen tussen alle auto's die met liefst zo veel mogelijk licht overdag rondrijden...
Goedkope dooddoener. Ga eens inhoudelijk in op mijn argument?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:06 schreef HenkieSpankie het volgende:
[..]
Die te lui zijn om te wachten voor rood bedoel je?
Dat het voor motorfietsen was had ik niet gezien, maar het geldt in de meeste landen ook voor de auto.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:05 schreef Jalu het volgende:
[..]
Het tabelletje op die site gaat over de regels voor motorfietsen.
Ik vind teveel licht (lees: mistlampen)ook overdreven en zelfs erg irritant.. Maar ik kan me niet voorstellen dat er fietsers geschept worden omdat auto's dimlicht voerenquote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:04 schreef Jalu het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan al die fietsers die jaarlijks geschept worden door auto's omdat ze totaal niet meer opvallen tussen alle auto's die met liefst zo veel mogelijk licht overdag rondrijden...
De informatie die ik over Italie kan vinden heeft het slechts over de autosnelwegen. Overigens vindt ik Italie ook niet bepaald een sterk voorbeeld van een land waar de verkeersveiligheid in een hoog vaandel staat.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:10 schreef Virus.NL het volgende:
[..]
Dat het voor motorfietsen was had ik niet gezien, maar het geldt in de meeste landen ook voor de auto.
Uit de landendocumentatie 2005: bv.
Italië> Buiten de bebouwde kom is het verplicht om overdag dimlichten aan te hebben.
En zo zijn er veel meer landen.
Ik heb hier de info van 2005, en er staat toch echt buiten de bebouwde kom.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:15 schreef Jalu het volgende:
[..]
De informatie die ik over Italie kan vinden heeft het slechts over de autosnelwegen.
Welk land wel dan?quote:Overigens vindt ik Italie ook niet bepaald een sterk voorbeeld van een land waar de verkeersveiligheid in een hoog vaandel staat.
Ik kan er geen harde bewijzen voor vinden, maar zeg nu zelf, als alle auto's licht gaan voeren heeft dat toch automatisch negatieve gevolgen voor de relatieve zichtbaarheid van onverlichte weggebruikers? Ik denk zelfs dat het feit dat inmiddels 70 % of zo van alle Nederlandse automobilisten overdag dimlicht voert automatisch negatieve gevolgen heeft voor de overige 30%. Ik zou dus weleens een gedegen onderzoek willen zien dat de situatie vergelijkt tussen een VERBOD op het voeren van dimlicht overdag en een verplichting daarvan.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:11 schreef HenkieSpankie het volgende:
[..]
Ik vind teveel licht (lees: mistlampen)ook overdreven en zelfs erg irritant.. Maar ik kan me niet voorstellen dat er fietsers geschept worden omdat auto's dimlicht voeren![]()
Nederland, een land zonder verplichting voor dimlicht overdag, doet het erg goed in de statistieken...quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:17 schreef Virus.NL het volgende:
[..]
Ik heb hier de info van 2005, en er staat toch echt buiten de bebouwde kom.
[..]
Welk land wel dan?
Inderdaad. Als je je wasmachine of andere apparaten thuis aan hebt staan verbruik je ook niet meer energie. De stroomgenerator draait sowieso ook voor de andere huishoudens.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Altijd licht aan verbruikt niet meer brandstof, de "dynamo" loopt sowieso voor de radio, de boordelectronica etc etc
Het zou een goed compromis kunnen zijn. Maar dan wel pas na gedegen onderzoek, en niet op basis van een paar aannames gebaseerd op onderzoeken in landen met volstrekt andere verkeersituaties als die in Nederland. En gecombineerd met een accijnsverlaging ter compensatie voor de extra gemaakte brandstofkosten.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:21 schreef Virus.NL het volgende:
Hoeveel (dodelijke) auto ongelukken zouden er meer gebeuren als er geen dimlicht gevoerd zou worden?
Hoeveel (dodelijke) fiets ongelukken zouden er meer gebeuren als er dimlicht gevoerd zou moeten worden?
Ik ben voor het verplicht voeren van dimlicht buiten de bebouwde kom.
Waar gebeuren de meeste ongevallen met fietsers? Binnen of buiten de bebouwde kom?
Ik heb geen bron, maar binnen lijkt me. Ongevallen met fietsers gebeuren vooral in situaties met afslaand verkeer, wat je in de stad uiteraard meer aantreft.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:21 schreef Virus.NL het volgende:
Binnen of buiten de bebouwde kom?
Als iedereen om de 5 jaar een opfriscursus en een examen zou doen, dan kan de max. snelheid met 10 km omhoogquote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:36 schreef Frezer het volgende:
[..]
Nogmaals ben ik benieuwd of de voorstanders dan ook een maatregel als overal een 10km lagere maximum snelheid voor staan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |