abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28527916
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 21:54 schreef Jalu het volgende:

[..]

Dat klopt, en aangezien ik me al eerder in de materie verdiept heb, is het mij bekend dat alle onderzoeken die gunstig uitvallen voor de verkeersveiligheid ook in dezelfde landen uitgevoerd zijn.
In deze landen, met vaak veel langere, rustiger wegen met veel minder fietsers en voetgangers kan het best zijn dat verplicht dimlicht goed is voor de verkeersveiligheid, maar er ligt geen enkel bewijs dat dat in Nederland ook opgaat én geen enkel bewijs dat er in Nederland niet meer niet-autobestuurders het slachtoffer zullen worden van hun geringere zichtbaarheid.

Voordat je dus weer een simpele, energieverspillende, boete-genererende maatregel instelt lijkt een gedegen onderzoek in Nederland op zijn plaats.
Je weet dat Nederland 1 van de weinige landen is waar overdag het rijden met dimlicht niet verplicht is?
pi_28527955
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:00 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

Je weet dat Nederland 1 van de weinige landen is waar overdag het rijden met dimlicht niet verplicht is?
Vertel mij maar eens waar het allemaal wel verplicht is dan? In de OP wordt slechts gesproken over Scandinavie, Canada en Israel. Nou niet bepaald landen met met Nederland vergelijkbare verkeerssituaties.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:03:00 #53
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_28528033
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 21:55 schreef Jalu het volgende:

[..]

Bron?
Dat staat in het artikel: de Europese Commissie. Dan kan je aannemen dat dit een Europees onderzoek is.
quote:
de Scandinavische onderzoeken worden al jaren gebruikt als kapstok door de voorstanders van het verplichte dimlicht.
Bron?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_28528034
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:01 schreef Jalu het volgende:

[..]

Vertel mij maar eens waar het allemaal wel verplicht is dan?
http://www.h-schuring.nl/regelweetjes.htm

Hier staan er een aantal, overigens kan ik ook alles uit de TLN Landendocumentatie 2005 halen die ik hier heb liggen.
pi_28528042
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 21:59 schreef Jalu het volgende:

[..]

Dat neem je verkeerd aan, ik heb de afgelopen 10 jaar gemiddeld 50000 km per jaar gereden. Zonder lichten aan overdag.
Ik snap dan niet dat jij het onzin vind..

Is Frankrijk niks voor jou?
Daar rijden de sukkels niet eens tijdens slecht weer met verlichting
Neuj
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:03:29 #56
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_28528055
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 21:58 schreef Jalu het volgende:

[..]

Nog zo'n bewering die vaak gedaan wordt en waarvoor 0,0 hard bewijs bestaat...
Nou, in het geval dat de snelheid ook wérkelijk 10km lager komt te liggen zit je bij botsingen sowieso echt een heel stuk veiliger, das vrij logisch te beredeneren. Ik vind het vele mate plausibeler als die lampen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:04:35 #57
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_28528098
-edit-
Foutje
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:04:39 #58
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_28528101
ik rijd ook altijd met lampen aan zowel met de auto en met brommert.

heb ik mezelf aangeleerd instapen gordel frontje pin code starten lampen en gas derop.
pi_28528109
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:03 schreef HenkieSpankie het volgende:

[..]

Ik snap dan niet dat jij het onzin vind..
Vertel dat maar aan al die fietsers die jaarlijks geschept worden door auto's omdat ze totaal niet meer opvallen tussen alle auto's die met liefst zo veel mogelijk licht overdag rondrijden...
pi_28528148
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:03 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

http://www.h-schuring.nl/regelweetjes.htm

Hier staan er een aantal, overigens kan ik ook alles uit de TLN Landendocumentatie 2005 halen die ik hier heb liggen.
Het tabelletje op die site gaat over de regels voor motorfietsen.
pi_28528186
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:04 schreef Jalu het volgende:

[..]

Vertel dat maar aan al die fietsers die jaarlijks geschept worden door auto's omdat ze totaal niet meer opvallen tussen alle auto's die met liefst zo veel mogelijk licht overdag rondrijden...
Die te lui zijn om te wachten voor rood bedoel je?
Neuj
pi_28528237
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:06 schreef HenkieSpankie het volgende:

[..]

Die te lui zijn om te wachten voor rood bedoel je?
Goedkope dooddoener. Ga eens inhoudelijk in op mijn argument?
pi_28528346
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:05 schreef Jalu het volgende:

[..]

Het tabelletje op die site gaat over de regels voor motorfietsen.
Dat het voor motorfietsen was had ik niet gezien, maar het geldt in de meeste landen ook voor de auto.

Uit de landendocumentatie 2005: bv.
Italië> Buiten de bebouwde kom is het verplicht om overdag dimlichten aan te hebben.

En zo zijn er veel meer landen.
pi_28528406
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:04 schreef Jalu het volgende:

[..]

Vertel dat maar aan al die fietsers die jaarlijks geschept worden door auto's omdat ze totaal niet meer opvallen tussen alle auto's die met liefst zo veel mogelijk licht overdag rondrijden...
Ik vind teveel licht (lees: mistlampen)ook overdreven en zelfs erg irritant.. Maar ik kan me niet voorstellen dat er fietsers geschept worden omdat auto's dimlicht voeren
Neuj
pi_28528568
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:10 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

Dat het voor motorfietsen was had ik niet gezien, maar het geldt in de meeste landen ook voor de auto.

Uit de landendocumentatie 2005: bv.
Italië> Buiten de bebouwde kom is het verplicht om overdag dimlichten aan te hebben.

En zo zijn er veel meer landen.
De informatie die ik over Italie kan vinden heeft het slechts over de autosnelwegen. Overigens vindt ik Italie ook niet bepaald een sterk voorbeeld van een land waar de verkeersveiligheid in een hoog vaandel staat.
pi_28528652
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:15 schreef Jalu het volgende:

[..]

De informatie die ik over Italie kan vinden heeft het slechts over de autosnelwegen.
Ik heb hier de info van 2005, en er staat toch echt buiten de bebouwde kom.
quote:
Overigens vindt ik Italie ook niet bepaald een sterk voorbeeld van een land waar de verkeersveiligheid in een hoog vaandel staat.
Welk land wel dan?
pi_28528704
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:11 schreef HenkieSpankie het volgende:

[..]

Ik vind teveel licht (lees: mistlampen)ook overdreven en zelfs erg irritant.. Maar ik kan me niet voorstellen dat er fietsers geschept worden omdat auto's dimlicht voeren
Ik kan er geen harde bewijzen voor vinden, maar zeg nu zelf, als alle auto's licht gaan voeren heeft dat toch automatisch negatieve gevolgen voor de relatieve zichtbaarheid van onverlichte weggebruikers? Ik denk zelfs dat het feit dat inmiddels 70 % of zo van alle Nederlandse automobilisten overdag dimlicht voert automatisch negatieve gevolgen heeft voor de overige 30%. Ik zou dus weleens een gedegen onderzoek willen zien dat de situatie vergelijkt tussen een VERBOD op het voeren van dimlicht overdag en een verplichting daarvan.
pi_28528757
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:17 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

Ik heb hier de info van 2005, en er staat toch echt buiten de bebouwde kom.
[..]

Welk land wel dan?
Nederland, een land zonder verplichting voor dimlicht overdag, doet het erg goed in de statistieken...


Al vermoed ik dat dat komt doordat het Nederlandse verkeer meer stilstaat dan beweegt...
pi_28528837
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Altijd licht aan verbruikt niet meer brandstof, de "dynamo" loopt sowieso voor de radio, de boordelectronica etc etc
Inderdaad. Als je je wasmachine of andere apparaten thuis aan hebt staan verbruik je ook niet meer energie. De stroomgenerator draait sowieso ook voor de andere huishoudens.

Zelf heb ik nooit m'n lichten aan als ik autorijd, ook niet als het pikdonker is.
pi_28528838
Hoeveel (dodelijke) auto ongelukken zouden er meer gebeuren als er geen dimlicht gevoerd zou worden?

Hoeveel (dodelijke) fiets ongelukken zouden er meer gebeuren als er dimlicht gevoerd zou moeten worden?

Ik ben voor het verplicht voeren van dimlicht buiten de bebouwde kom.
Waar gebeuren de meeste ongevallen met fietsers? Binnen of buiten de bebouwde kom?
pi_28528956
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:21 schreef Virus.NL het volgende:
Hoeveel (dodelijke) auto ongelukken zouden er meer gebeuren als er geen dimlicht gevoerd zou worden?

Hoeveel (dodelijke) fiets ongelukken zouden er meer gebeuren als er dimlicht gevoerd zou moeten worden?

Ik ben voor het verplicht voeren van dimlicht buiten de bebouwde kom.
Waar gebeuren de meeste ongevallen met fietsers? Binnen of buiten de bebouwde kom?
Het zou een goed compromis kunnen zijn. Maar dan wel pas na gedegen onderzoek, en niet op basis van een paar aannames gebaseerd op onderzoeken in landen met volstrekt andere verkeersituaties als die in Nederland. En gecombineerd met een accijnsverlaging ter compensatie voor de extra gemaakte brandstofkosten.
pi_28529058
Als een fietser buiten de bebouwde kom een weg wil oversteken ziet hij toch een auto eerder aankomen die zijn lichten wel aan heeft?? Dus dan zal die fietser wachten met oversteken, ipv de auto zonder verlichting over het hoofd te zien

En in de toekomst met de electro-auto's (Prius enz.) hoor je ze ook niet meer, dus dan is zichtbaarheid nog veel belangrijker.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:36:04 #73
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_28529493
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:21 schreef Virus.NL het volgende:
Binnen of buiten de bebouwde kom?
Ik heb geen bron, maar binnen lijkt me. Ongevallen met fietsers gebeuren vooral in situaties met afslaand verkeer, wat je in de stad uiteraard meer aantreft.

Nogmaals ben ik benieuwd of de voorstanders dan ook een maatregel als overal een 10km lagere maximum snelheid voor staan.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_28529626
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:36 schreef Frezer het volgende:

[..]

Nogmaals ben ik benieuwd of de voorstanders dan ook een maatregel als overal een 10km lagere maximum snelheid voor staan.
Als iedereen om de 5 jaar een opfriscursus en een examen zou doen, dan kan de max. snelheid met 10 km omhoog
pi_28529740
Denk niet dat het veel boeit...meeste lampen zie je overdag toch haast niet alleen als het bv btje regenachtig/grijzige dag is ofzo. En als je bv een knalrode auto al over het hoofd ziet lijkt me sterk dat ie dan wel opvalt als ie met lampjes had gereden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')