quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:01 schreef Farao het volgende:
[..]
Ik heb 's een dronken automobilist uit z'n wrak gehaald die kwaad was omdat "die klote boom opeens de straat overstak"![]()
Licht en brandstof verbruikquote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:20 schreef 2609 het volgende:
kost dat niet meer brandstof als je met je lichten aanrijd?
quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Altijd licht aan verbruikt niet meer brandstof, de "dynamo" loopt sowieso voor de radio, de boordelectronica etc etc
Ook niet iedereen heeft verstand van elektrotechniek; dat blijkt maar weer...quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Sja milieu beweging lobby, alsof die verstand hebben van auto´s
Dit is onzin. Een dynamo gaat zwaarder draaien naarmate hij meer stroom moet leveren, ik dacht dat het wel degelijk een significant meerverbruik oplevert door altijd met lichten aan te gaan rijden. Om het nog maar niet te hebben over de inderdaad negatieve gevolgen voor fietsers en voetgangers.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Altijd licht aan verbruikt niet meer brandstof, de "dynamo" loopt sowieso voor de radio, de boordelectronica etc etc
Ja. Een verwaarloosbaar klein beetje.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:20 schreef 2609 het volgende:
kost dat niet meer brandstof als je met je lichten aanrijd?
Als ik mijn lichten aanzet dan hoor ik mijn motor iets minder toeren maken, dus ik denk dat het bespaardquote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Altijd licht aan verbruikt niet meer brandstof, de "dynamo" loopt sowieso voor de radio, de boordelectronica etc etc
Nee. Dat "verwaarloosbaar" beetje van al die auto's opgeteld wordt een hele grote plas brandstof die meer wordt verbruikt. De overheid zou deze verplichting dan ook wel goed kunnen gebruiken, levert weer een paar procent meer opbrengsten aan accijnzen op.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:35 schreef Boschjesman het volgende:
[..]
Ja. Een verwaarloosbaar klein beetje.
'k heb wel 's horen vertellen dat de vuistregel, bij modaal aantal kilometers, is: een tank brandstof per jaar. Dat vind ik inderdaad een kleine prijs voor de extra veiligheid die 't oplevert...quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:35 schreef Boschjesman het volgende:
Ja. Een verwaarloosbaar klein beetje.
Ja, net zoals het gewicht van autogordels ook zorgt voor een hoger brandstofgebruik ook de reden is dat die verplicht is. En net als al die andere veiligheidsmaatregelen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:36 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee. Dat "verwaarloosbaar" beetje van al die auto's opgeteld wordt een hele grote plas brandstof die meer wordt verbruikt. De overheid zou deze verplichting dan ook wel goed kunnen gebruiken, levert weer een paar procent meer opbrengsten aan accijnzen op.
Dat is niet wat ik beweer, al stel ik wel dat het een bijkomstigheid is die Zalm helemaal niet erg vindt. Maar ik vind het verplichte dimlicht overdag een vorm van overdrijven en van energieverspilling. En ik geloof niet dat je onderzoeken uit Scandinavië of Israel (waar bijvoorbeeld ook airconditioning verplicht is uit oogpunt van verkeersveiligheid, in dat hete land heel plausibel, maar volstrekt onzinnig in Nederland) zomaar kunt projecteren op de Nederlandse situatie. En ik hou mijn hart dus vast voor de relatieve zichtbaarheid van fietsers en voetgangers als alle auto's altijd dimlicht aan hebben.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:41 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ja, net zoals het gewicht van autogordels ook zorgt voor een hoger brandstofgebruik ook de reden is dat die verplicht is. En net als al die andere veiligheidsmaatregelen.
Het gaat er niet om dat wanneer een ongeluk gebeurd je de schuld zou kunnen leggen bij een simpele maatregel als met lichten aan rijden maar dat die maatregel de kans op een ongeluk verminderd. Daar zal iedereen het hopelijk dan wel mee eens zijn.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 17:53 schreef Farao het volgende:
[..]
Dit soort stukjes vind ik altijd flauwekul.
Alsof je achteraf precies kunnen zeggen van "ja die aanrijding was niet gebeurd als die auto licht voerde overdag, en die wel, en die ook niet".
Een andere auto niet zien kan ook door gewoon onoplettendheid veroorzaakt zijn, dat hoeft niet perse met licht te maken te hebben.
Uiteraard ben ik het er mee eens dat met lichten aan rijden veiliger is en je elkaar beter ziet, maar dat ze achteraf denken te weten hoeveel ongelukken het precies had gescheelt is onzin.
Het is de woordvoerdster van de minister van Verkeer die aangeeft welke landen al een verplichting kennen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:39 schreef Jalu het volgende:
Valt iedereen trouwens wel op dat in deze onderzoeken altijd naar landen wordt gewezen die erg noordelijk liggen, en dus een groot deel van het jaar te kampen hebben met hele korte dagen, met een beperkte hoeveelheid daglicht?
Dat geloof ik ook niet, maar we hebben het hier over een Europees onderzoek. Dus zijn de resutlaten zeer goed bruikbaar voor Nederland, tenzij je informatie hebt dat dit onderzoek ut is gegaan van de Noordpool.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:45 schreef Jalu het volgende:
En ik geloof niet dat je onderzoeken uit Scandinavië of Israel (waar bijvoorbeeld ook airconditioning verplicht is uit oogpunt van verkeersveiligheid, in dat hete land heel plausibel, maar volstrekt onzinnig in Nederland) zomaar kunt projecteren op de Nederlandse situatie.
Dat klopt, en aangezien ik me al eerder in de materie verdiept heb, is het mij bekend dat alle onderzoeken die gunstig uitvallen voor de verkeersveiligheid ook in dezelfde landen uitgevoerd zijn.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:49 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het is de woordvoerdster van de minister van Verkeer die aangeeft welke landen al een verplichting kennen.
Bron? Zweden is ook een Europees land, ik zie vooralsnog nergens duidelijk dat het gaat om pan-Europees onderzoek op grote schaal, en de Scandinavische onderzoeken worden al jaren gebruikt als kapstok door de voorstanders van het verplichte dimlicht.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:52 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook niet, maar we hebben het hier over een Europees onderzoek. Dus zijn de resutlaten zeer goed bruikbaar voor Nederland, tenzij je informatie hebt dat dit onderzoek ut is gegaan van de Noordpool.
Nog zo'n bewering die vaak gedaan wordt en waarvoor 0,0 hard bewijs bestaat...quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:57 schreef Frezer het volgende:
Oke, we gaan dan ook met z'n allen 10km/u langzamer rijden, die maatregel scheelt heel wat meer doden als je lampen aanzetten.
Dat neem je verkeerd aan, ik heb de afgelopen 10 jaar gemiddeld 50000 km per jaar gereden. Zonder lichten aan overdag.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:58 schreef HenkieSpankie het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij zelf niet autorijdt??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |