FOK!forum / Wetenschap, Filosofie, Levensbeschouwing / Space shuttle re-entry
TR08zondag 3 juli 2005 @ 20:19
Binnenkort gaat er weer een space shuttle de lucht in, de eerste na het ongeluk met de shuttle die verbrandde in de re-entry.
Ik heb me er wat in verdiept en heb het volgende over de re-entry gevonden:
-Als je te steil in de atmosfeer duikt wordt de shuttle te heet en verbrandt
-Als je te vlak erin duikt stuiter je weer omhoog de ruimte in (skimmen genoemd)

Wat ik me nou afvraag is, waarom zou je niet gewoon een paar rondjes langer over de re-entry kunnen doen door de shuttle te laten "stuiteren" op de atmosfeer? Dan doe je gewoon een rondje langer over de landing en hou je de warmte ontwikkeling ook mooi binnen de perken.
-CRASH-zondag 3 juli 2005 @ 21:49
quote:
Op zondag 3 juli 2005 20:19 schreef TR08 het volgende:
Binnenkort gaat er weer een space shuttle de lucht in, de eerste na het ongeluk met de shuttle die verbrandde in de re-entry.
Ik heb me er wat in verdiept en heb het volgende over de re-entry gevonden:
-Als je te steil in de atmosfeer duikt wordt de shuttle te heet en verbrandt
-Als je te vlak erin duikt stuiter je weer omhoog de ruimte in (skimmen genoemd)

Wat ik me nou afvraag is, waarom zou je niet gewoon een paar rondjes langer over de re-entry kunnen doen door de shuttle te laten "stuiteren" op de atmosfeer? Dan doe je gewoon een rondje langer over de landing en hou je de warmte ontwikkeling ook mooi binnen de perken.
De shuttle kets weer de ruimte in.
Hij kan niet corrigeren omdat het een "vallende baksteen" is.
ATuin-hekzondag 3 juli 2005 @ 21:59
Lijkt me ook moeilijker om die stuiters zo uit te plannen dat je in de buurt van een landingsbaan terecht komt. Bovendien is het minder warmte maar wel langer en meer stress op de constructie van het vaartuig en de astronauten die er in zitten.
-CRASH-zondag 3 juli 2005 @ 22:06
Wat er allemaal komt kijken bij een re-entry
Reentry Heating
KarmaniaKzondag 3 juli 2005 @ 23:03
Inderdaad wel sneu als je gepland hebt in de atlantische oceaan te landen maar per ongeluk op de sfinx landt, omdat je een keer te vaak "skimt"...
longinuszondag 3 juli 2005 @ 23:06
Waarom niet onbemand, slecht spul van de NASA
ATuin-hekzondag 3 juli 2005 @ 23:15
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:06 schreef longinus het volgende:
Waarom niet onbemand, slecht spul van de NASA
zeg dan niets..
-CRASH-zondag 3 juli 2005 @ 23:29
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:06 schreef longinus het volgende:
Waarom niet onbemand, slecht spul van de NASA
Hoeveel onbemande missies zijn er al mislukt.....
Meer dan bemande.
TR08zondag 3 juli 2005 @ 23:35
quote:
Op zondag 3 juli 2005 21:49 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

De shuttle kets weer de ruimte in.
Hij kan niet corrigeren omdat het een "vallende baksteen" is.
Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroeren Verder is hij het laatste deel van de landing toch echt bezig met manouvreren zoals een zweefvliegtuig. Het glijgetal zal niet echt een zijn waar je blij van wordt, maar zo lang er lucht is kan dat ding sturen.
quote:
Lijkt me ook moeilijker om die stuiters zo uit te plannen dat je in de buurt van een landingsbaan terecht komt. Bovendien is het minder warmte maar wel langer en meer stress op de constructie van het vaartuig en de astronauten die er in zitten.
Dit is op zich waar, maar een landing duurt op het moment 20 minuten als ik me goed herinner. Voor een astronaut moet ietsje langer toch wel vol te houden zijn.
Bovendien kan de constructie van die shuttle juist veel eenvoudiger/lichter omdat de piektemperaturen veel lichter zijn.
Planning is inderdaad lastiger, maar mogelijk kun je ook door het lange "zweven" toch nog makkelijk de landingsbaan vinden. In theorie kun je zo'n shuttle natuurlijk op bijna elke landingsbaan parkeren en er is altijd wel een vliegveld in de buurt.
Liefst heb je natuurlijk "die-ene" maar een landingspad met een grotere te overbruggen afstand brengt in mijn ogen vooral meer keuzes/backup-mogelijkheden en niet zozeer meer problemen daaromtrent.

@Crash: Er wordt niet gesproken over echt-lagesnelheids re-entry. Ze hebben 1 pad als voorbeeld waarbij de temperatuur vrijwel de hele landing beneden 600 graden blijft. Dat is een temperatuur waarbij je bijna gewoon een duurdere alu soort zou kunnen pakken voor je huid zonder veel extra maatregelen.

[ Bericht 27% gewijzigd door TR08 op 03-07-2005 23:45:25 ]
-CRASH-zondag 3 juli 2005 @ 23:44
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:35 schreef TR08 het volgende:

Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroeren Verder is hij het laatste deel van de landing toch echt bezig met manouvreren zoals een zweefvliegtuig. Het glijgetal zal niet echt een zijn waar je blij van wordt, maar zo lang er lucht is kan dat ding sturen.
Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomt
Dan worden de rol en staartroeren heet.
Ze worden pas ingezet als ze op veilige hoogte zitten.
Om snelheid te minderen maken ze dan grote lussen.
Tot die tijd valt de shuttle als een baksteen.

[ Bericht 4% gewijzigd door -CRASH- op 03-07-2005 23:50:53 ]
TR08zondag 3 juli 2005 @ 23:47
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:44 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomt
Dan worden de rol en staartroeren heet.
Ze worden pas ingezet als ze op veilige hoogte zitten.
Op zich een puntje, maar....
Het hele punt is ook dat ze heet worden omdat er zo hard de atmosfeer in geknald wordt, niet? De vraag is eigenlijk of dat dus niet anders kan. Het eerste stuk van re-entry skimmen (dan zijn de dacht ik nog niet zo heet) en daarna pas sturen als het rustiger gaat.
-CRASH-zondag 3 juli 2005 @ 23:52
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:47 schreef TR08 het volgende:

[..]

Op zich een puntje, maar....
Het hele punt is ook dat ze heet worden omdat er zo hard de atmosfeer in geknald wordt, niet? De vraag is eigenlijk of dat dus niet anders kan. Het eerste stuk van re-entry skimmen (dan zijn de dacht ik nog niet zo heet) en daarna pas sturen als het rustiger gaat.
En als het stuiteren fout gaat zit je met hetzelfde probleem. Of erger..... ze drijven de ruimte in. Want ze hebben geen (niet genoeg) brandstof meer voor de stuwraketten.
ATuin-hekmaandag 4 juli 2005 @ 00:34
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:35 schreef TR08 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroeren Verder is hij het laatste deel van de landing toch echt bezig met manouvreren zoals een zweefvliegtuig. Het glijgetal zal niet echt een zijn waar je blij van wordt, maar zo lang er lucht is kan dat ding sturen.
[..]

Dit is op zich waar, maar een landing duurt op het moment 20 minuten als ik me goed herinner. Voor een astronaut moet ietsje langer toch wel vol te houden zijn.
Bovendien kan de constructie van die shuttle juist veel eenvoudiger/lichter omdat de piektemperaturen veel lichter zijn.
Planning is inderdaad lastiger, maar mogelijk kun je ook door het lange "zweven" toch nog makkelijk de landingsbaan vinden. In theorie kun je zo'n shuttle natuurlijk op bijna elke landingsbaan parkeren en er is altijd wel een vliegveld in de buurt.
Liefst heb je natuurlijk "die-ene" maar een landingspad met een grotere te overbruggen afstand brengt in mijn ogen vooral meer keuzes/backup-mogelijkheden en niet zozeer meer problemen daaromtrent.

@Crash: Er wordt niet gesproken over echt-lagesnelheids re-entry. Ze hebben 1 pad als voorbeeld waarbij de temperatuur vrijwel de hele landing beneden 600 graden blijft. Dat is een temperatuur waarbij je bijna gewoon een duurdere alu soort zou kunnen pakken voor je huid zonder veel extra maatregelen.
Dit werkt helaas niet zo. Flaps etc heb je niets aan als je in een grote bol plasma omlaag denderd. En met de constructie van de shuttle bedoel ik dan niet het hitteschild ed maar de dragende delen die dan langer aan hoge en wisselende G krachten worden blootgesteld. De shuttle kan ook niet zomaar op elke landingsbaan terecht mede omdat hij niet lang val/zweeftijd heeft en er giftige stoffen uit kunnen lekken na de landing. Daar is afvoerapparatuur voor nodig etc.
TR08maandag 4 juli 2005 @ 20:26
Maar het is dus zo dat je -zodra je in aanraking komt met atmosfeer- gelijk gloeiend heet plasma om je heen hebt?
De eerste temperaturen die ik in die grafiekjes zag waren tot 300 graden C. Als je dus hoog en in ijle lucht weet te remmen zou de warmte in ieder geval binnen de perken moeten blijven leek me.
ATuin-hekmaandag 4 juli 2005 @ 23:47
En hoe wil je daar remmen dan? Zodra je afremt kom je in een lagere baan en dus dikkere lucht terecht. Actief in de bovenste luchtlagen blijven gaat niet zomaar werken.
TR08dinsdag 5 juli 2005 @ 13:37
Bij hoge snelheid zou je -leek mij- toch genoeg lift moeten kunnen hebben om hoog te blijven. Remmen kan dan gewoon met remkleppen of door lang door te zweven.
Als die eerste luchtlagen voldoende lift kunnen genereren om zo'n shuttle weer terug de ruimte in te stuiteren zouden ze ook genoeg lift moeten kunnen bieden om gewoon de hoogte vast te houden.
Naarmate je snelheid afneemt kun je ook weer dikkere luchtlagen opzoeken, waardoor je harder remt, etc etc. Uiteindelijk zweef je dan met een relatief koele shuttle netjes naar je landingsbaan
ATuin-hekdinsdag 5 juli 2005 @ 15:10
Dat terugstuiteren gaat niet door lift maar door hetzelfde effect als een steentje over een vijver. Bovendien kost lift weer meer weerstand wat weer meer hitte oplevert.
TR08dinsdag 5 juli 2005 @ 15:16
Maar is daar geen tussenweg in dan? Dwz het is of er door heen, of terugstuiteren?
ATuin-hekdinsdag 5 juli 2005 @ 16:29
Nou er is in de jaren 60 wel getest met een lifting body ontwerp die de reentry een stuk bestuurbaarder moest maken. Dat concept werkte ipc wel maar had het grote nadeel dat de landingssnelheid erg hoog was. Te hoog om veilig te zijn. Vandaar dat de shuttle met vleugels is ontworpen. Vleugels zijn echter weer niet geschikt om bij zulke extreem hoge snelheden voor lift gebruikt te worden.
ATuin-hekdinsdag 5 juli 2005 @ 20:11
Ik heb het voor de gein nog es nagezocht en skip reentry is wel es gebruikt voor een onbemande sonde maar omdat het zo nauwkeurig moet worden gemikt is het een te groot risico en is het makkelijker en veiliger om een 'normale' re-entry te doen.
TR08woensdag 6 juli 2005 @ 17:05
Ah, wel jammer. Op zich zou een concept met weinig last van warmte ontwikkeling zich wel veel meer lenen voor snel hergebruik dan de shuttle nu. Dank voor de info in ieder geval
Billy_Mackdonderdag 7 juli 2005 @ 10:58
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:44 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomt
Dan worden de rol en staartroeren heet.
Ze worden pas ingezet als ze op veilige hoogte zitten.
Om snelheid te minderen maken ze dan grote lussen.
Tot die tijd valt de shuttle als een baksteen.
rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum he
-CRASH-donderdag 7 juli 2005 @ 11:09
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 10:58 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum he
Dat ook nog ja...
-CRASH-donderdag 7 juli 2005 @ 11:48
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 16:29 schreef ATuin-hek het volgende:
Nou er is in de jaren 60 wel getest met een lifting body ontwerp die de reentry een stuk bestuurbaarder moest maken. Dat concept werkte ipc wel maar had het grote nadeel dat de landingssnelheid erg hoog was. Te hoog om veilig te zijn. Vandaar dat de shuttle met vleugels is ontworpen. Vleugels zijn echter weer niet geschikt om bij zulke extreem hoge snelheden voor lift gebruikt te worden.
Linke voertuigen waren dat.
verkeerd landen ...en je stuiterde over de landigsstrip
(Een beroemde crash was altijd te zien in de serie "The Six-Million Dollar Man")


De vliegende badkuipen


Maar er werdt later ook weer mee geexperimenteerd

a model of the HL-20 lifting body aerodynamics which
was used to perform approach and landing tests in the
NASA Langley Visual/Motion Simulator in the early 1990's
and in the NASA Ames Vertical Motion Simulator in 2001.


[ Bericht 2% gewijzigd door -CRASH- op 07-07-2005 12:04:38 ]
TR08vrijdag 8 juli 2005 @ 20:13
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 10:58 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum he
In vacuum worden ze ook echt heet
JasperEvrijdag 8 juli 2005 @ 22:27
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:13 schreef TR08 het volgende:

[..]

In vacuum worden ze ook echt heet
zeg niet van die onnozele dingen

daar gaat het niet om

[ Bericht 8% gewijzigd door JasperE op 08-07-2005 22:33:37 ]
MlRvrijdag 8 juli 2005 @ 22:46
Hij heeft wel gelijk
TR08zaterdag 9 juli 2005 @ 01:30
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 22:27 schreef JasperE het volgende:

[..]

zeg niet van die onnozele dingen

daar gaat het niet om
Waar het mij om gaat is dat ze alleen heet worden bij hoge snelheid in relatief dichte lucht. In ijle lucht worden ze minder heet. Ik probeer alleen wat dingen die vrij zwart-wit gebracht worden te nuanceren.

Waar ging het voor jou om?

ps: Over een half jaartje krijg ik meer les in supersone/hypersone aerodynamica, inclusief een windtunnel praktikum in de HSL tunnel van L&R aan de TU Delft. Tot die tijd zal ik het met een licht gebrek aan kennis op dit gebied moeten doen, maar ik ben wel behoorlijk nieuwsgierig, dus ik vraag de dingen toch maar vast.

[ Bericht 22% gewijzigd door TR08 op 09-07-2005 01:37:13 ]
-CRASH-zaterdag 9 juli 2005 @ 02:18
Erg veel leesvoer over werking van de shuttle
How The Space Shuttle Works
O.A
Return to Earth: Re-entry and Landing

LINKS

[ Bericht 15% gewijzigd door -CRASH- op 09-07-2005 02:26:35 ]
Mylenewoensdag 13 juli 2005 @ 20:18
Lancering Discovery afgelast
MrBadGuywoensdag 13 juli 2005 @ 20:35
quote:
jammer
ilona-scuderiawoensdag 13 juli 2005 @ 20:48
Hé wat jammer, ik zat me al te verheugen op 21:51 uur...
Pinobotwoensdag 13 juli 2005 @ 22:57
Ja jammer, ik had wel zin in vuurwerk.
-CRASH-woensdag 13 juli 2005 @ 23:51
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 22:57 schreef Pinobot het volgende:
Ja jammer, ik had wel zin in vuurwerk.
Hij moet eerst weer eens door de APK.
Pinobotdonderdag 14 juli 2005 @ 06:24
What the f#ck is APK?
Billy_Mackdonderdag 14 juli 2005 @ 08:17
Pinobotzaterdag 16 juli 2005 @ 09:56
Lancering weer minstens één week uitgesteld.
Pinobotdinsdag 19 juli 2005 @ 09:09
Lancering uitgesteld tot minstens 26 juli, gaat lekker zo.
De reden is ook grappig, ze willen niet dat er bij de EERSTE lancering sinds de laatste shuttle opbrandde er iets misgaat.
Pinobotdinsdag 26 juli 2005 @ 09:07
Aftellen is weer begonnnen, de problemen met de brandstofsensoren zijn NIET opgelost maar dat maakt niets uit (?).
ATuin-hekdinsdag 26 juli 2005 @ 12:47
t- 3 hours and counting
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 13:22
Ze hebben een nieuwe checklist erbij

Plakband op de ramen vast..... Check
Plakband op de deuren vast..... Check
Plakband op de laadklep vast..... Check
Reperatie setje bij de hand..... Check
ANWB kaard bij ons..... Check

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is te hopen dat nu alles goed gaat.

Ik kijk nu op NASA TV CHANNEL
waar ze op dit moment in de shuttle plaats nemen.
ATuin-hekdinsdag 26 juli 2005 @ 13:42
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 13:22 schreef -CRASH- het volgende:
Ze hebben een nieuwe checklist erbij

Plakband op de ramen vast..... Check
Plakband op de deuren vast..... Check
Plakband op de laadklep vast..... Check
Reperatie setje bij de hand..... Check
ANWB kaard bij ons..... Check

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is te hopen dat nu alles goed gaat.

Ik kijk nu op NASA TV CHANNEL
waar ze op dit moment in de shuttle plaats nemen.
Nasa Ducktape
MrBadGuydinsdag 26 juli 2005 @ 13:55
spannend weer
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 14:41
Nog 1 uur en 3 minuten
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 14:48
Benieuwd of het deze keer gaat lukken!

*keeps fingers crossed
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 15:00
En het sardineblikje is gesloten
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 15:03
Dat wou ik maar net zeggen
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 15:09
Zijn ze nu alles aan het checken?
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 15:10
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 15:09 schreef MikelenniuM het volgende:
Zijn ze nu alles aan het checken?
Yep
De deur moet goed dichtzitten....
De cabine is nu onder druk gezet
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 15:16
ehmm... wat zijn ze nu dan nog aan het rommelen bij die deur?
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 15:17
En daar zit je dan......
FF wachte.....Nog FF wachte........
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 15:18
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 15:16 schreef MikelenniuM het volgende:
ehmm... wat zijn ze nu dan nog aan het rommelen bij die deur?
Afsluiten met moeren....
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 15:20
kee.
Is dat een ander kanaal, dat van de astronauten?
MrBadGuydinsdag 26 juli 2005 @ 15:20
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 15:20 schreef MikelenniuM het volgende:
kee.
Is dat een ander kanaal, dat van de astronauten?
dat was er eerder op
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 15:24
20 min.
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 15:25
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 15:20 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

dat was er eerder op
Ik kijk hier op 2 kanalen
en het is toch beiden live

NASA TV channel is iets eerder met de beelden
dan de webcast via mediaplayer.
En NASA TV heeft een helderder beeld
MrBadGuydinsdag 26 juli 2005 @ 15:34
20 minuten nog
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 15:34
T- 20 and counting
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 15:34
Nog 20min
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 15:35
Nu dan 20 min. and counting
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 15:35
Eens kijken of CNN al wat heeft
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 15:46
Wordt de klok nou 45 min. stopgezet?
MrBadGuydinsdag 26 juli 2005 @ 15:46
nog 3 kwartier wachten
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 15:49
9 minutes and holding ........geen 3 kwartier
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 15:49
ja, beetje jammer
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 15:50
ziet er wel cool uit, zo'n Shuttle op het lanceerplatform
MrBadGuydinsdag 26 juli 2005 @ 15:56
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 15:49 schreef -CRASH- het volgende:
9 minutes and holding ........geen 3 kwartier
45 minuten holding zei die man toch? Dus over 45 minuten gaan we verder met aftellen.
DeeBeedinsdag 26 juli 2005 @ 15:59
Inderdaad, nog een kleine 40 minuten tot de lancering.

Hier zie je de aftel klok en daaronder kun je doorklikken naar de echte 'aftelklok' maar deze staat nu ook al op 9 minuten en 'scheduled hold' omdat ze pas bij 9 minuten van tevoren weer beginnen met officiële test en aftellen tot de lancering
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 16:07
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 15:56 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

45 minuten holding zei die man toch? Dus over 45 minuten gaan we verder met aftellen.
De launchklock wordt gestopt op -9 minuten
quote:
T-9 minutes and holding
This is the final built-in hold, and varies in length depending on the mission.
The Launch Director, Mission Management Team and Shuttle Test Director poll their teams for a go/no go for launch

T-9 minutes and counting
Start automatic Ground Launch Sequencer
Retract Orbiter Access Arm (T-7 minutes, 30 seconds)
Start Auxiliary Power Units (T-5 minutes, 0 seconds)
Arm Solid Rocket Booster and External Tank range safety safe and arm devices (T-5 minutes, 0 seconds)
Start orbiter aerosurface profile test, followed by main engine gimbal profile test (T-3 minutes, 55 seconds)
Retract Gaseous Oxygen Vent Arm, or "beanie cap"
(T-2 minutes, 55 seconds)
Crew members close and lock their visors
(T-2 minutes, 0 seconds)
Orbiter transfers from ground to internal power
(T-50 seconds)
Ground Launch Sequencer is go for auto sequence start (T-31 seconds)
Activate launch pad sound suppression system
(T-16 seconds)
Activate main engine hydrogen burnoff system
(T-10 seconds)
Main engine start (T-6.6 seconds)

Die 45 min. Zal wel binnen die 9 min. zitten voor extra checks en veiligheid..
Wiehoedinsdag 26 juli 2005 @ 16:17
Wat is het doel van deze lancering? Nog wat speciaals?
DeeBeedinsdag 26 juli 2005 @ 16:19
het testen van de veiligheid verbeteringen en wat kleine werkzaamheden aan het ISS...
quote:
Discovery's seven-member Return to Flight crew will fly to the International Space Station primarily to test and evaluate new safety procedures.

There have been many safety improvements to the Shuttle, including a redesigned External Tank, new sensors and a boom that will allow astronauts to inspect the Shuttle for any potential damage.


+ Launch Flash Feature or + Read About Changes


Two crewmembers, Steve Robinson and Soichi Noguchi, will venture outside the Shuttle three times on spacewalks (+ Read About Their Training). The first will demonstrate repair techniques on the Shuttle's protective tiles, known as the Thermal Protection System. During the second spacewalk, they'll replace a failed Control Moment Gyroscope, which helps keep the station oriented properly. Finally, they'll install the External Stowage Platform, a sort of space shelf for holding spare parts during Station construction.

STS-114 will also be the third trip of the Multi Purpose Logistics Module (MPLM) named Raffaello to the Station. It's essentially a "moving van" that transports supplies to the orbital outpost.
van de Nasa site...
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 16:20
Hoelang doet die shuttle erover om naar het ISS te vliegen?
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 16:21
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 16:19 schreef DeeBee het volgende:
het testen van de veiligheid verbeteringen en wat kleine werkzaamheden aan het ISS...
[..]
FF gelinkt
van de Nasa site...
DeeBeedinsdag 26 juli 2005 @ 16:22
kleine 2 dagen...zo'n 45 uur...

Mission timeline
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 16:24
pff.... laat ze met die 9 minuten beginnen......
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 16:24
GO FOR LAUNCH
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 16:26
"Go for launch"
DeeBeedinsdag 26 juli 2005 @ 16:27
wat een groot aantal mensen/groepen moest op die vraag reageren echt 10 mensen moesten 'go' roepen of zo
Beaverdinsdag 26 juli 2005 @ 16:29
Ik heb geen televisie op mn werk
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 16:30
http://www.glozy.com/tv/Channel/nasa.html

9 minuten te gaan! !
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 16:30
9min nog
Lemmaxdinsdag 26 juli 2005 @ 16:30
extra journaal op ned 2
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 16:30
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 16:27 schreef DeeBee het volgende:
wat een groot aantal mensen/groepen moest op die vraag reageren echt 10 mensen moesten 'go' roepen of zo
Check Check and double check..
Alles wordt gechecckt
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 16:31
Is ook op CNN nu
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 16:32
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 16:30 schreef Lemmax het volgende:
extra journaal op ned 2
Hoppa de video aangezet....
Beaverdinsdag 26 juli 2005 @ 16:35
Ohjee, nu word het echt spannend zo te horen, hou me op de hoogte!
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 16:36
klik anders op de link die ik daarnet heb gepost, kan je ook kijken.
Zwansendinsdag 26 juli 2005 @ 16:37
1,5 minuut
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 16:37
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 16:35 schreef Beaver het volgende:
Ohjee, nu word het echt spannend zo te horen, hou me op de hoogte!
Je kan het ook online volgen

http://www.glozy.com/tv/Channel/nasa.html
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 16:38
Nog 1min
Zwansendinsdag 26 juli 2005 @ 16:38
Op die brandstof kan mijn auto wel een week rijden.
tong80dinsdag 26 juli 2005 @ 16:38
Kans van 1 op 100 dat je verongelukt in een space shuttle meldt de verslaggever net.

-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 16:39


T-0
Solid Rocket Booster ignition and
..LIFTOFF..

Of the Space Shuttle Discovery

Beaverdinsdag 26 juli 2005 @ 16:39
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 16:37 schreef wimpietokkie het volgende:

[..]

Je kan het ook online volgen

http://www.glozy.com/tv/Channel/nasa.html
Thank you!
tong80dinsdag 26 juli 2005 @ 16:39
Spannend

wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 16:39
Liftoff
Eightballdinsdag 26 juli 2005 @ 16:40
Fucking hell, goede beelden!
tong80dinsdag 26 juli 2005 @ 16:40
Je moet wel lef hebben om in zo'n ding te gaan zitten.

Eightballdinsdag 26 juli 2005 @ 16:41
Yess! Ze zijn eraf.

Dit gaat weer helemaal goedkomen.
Zwansendinsdag 26 juli 2005 @ 16:42
Wat een geweld zeg!
tong80dinsdag 26 juli 2005 @ 16:42
Dit lijkt goed te gaan.

Appeltaartendinsdag 26 juli 2005 @ 16:43
jep hij gaat wel ok...
Againzenderdinsdag 26 juli 2005 @ 16:43
ik kan het niet zien hier..

maar gelukkig gaat het goed tot nu toe
MikelenniuMdinsdag 26 juli 2005 @ 16:44
whoah! Zo snel dat het gaat!!
Eightballdinsdag 26 juli 2005 @ 16:44
Topper, NASA is back in business!

(Nu nog terug...)
Chanandlerdinsdag 26 juli 2005 @ 16:45
Die camera heft ook een behoorlijke zoom

Mooie beelden vanaf de shutlte zelf
zolTan15dinsdag 26 juli 2005 @ 16:45
hmm niet spectaculair
DeeBeedinsdag 26 juli 2005 @ 16:45
wat een geweld, echt zo verschrikkelijk geweldig na een paar minuten zaten ze gewoon al op 67 nautical miles gewoon 120 km al afgelegd...9200 MPH op het moment
Zwansendinsdag 26 juli 2005 @ 16:46
Jezus wat gaat het hard...
Appeltaartendinsdag 26 juli 2005 @ 16:46
ja en als ze eenmaal en de ruimte zijn en rondjes om de aarde maken gaan ze met een snelheid van rond de 40.000 kmh das pas hard hehehe
DeeBeedinsdag 26 juli 2005 @ 16:47
die beelden van de shuttle met de kromming van de aarde..._O_

700 miles van Space Center al en 14800 MPH
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 16:47
16000 MPH
DeeBeedinsdag 26 juli 2005 @ 16:48
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 16:47 schreef DeeBee het volgende:
die beelden van de shuttle met de kromming van de aarde..._O_

700 miles van Space Center al en 14800 MPH
edit: 16000 MPH

main engine cut-off
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 16:48
Daar gaat die, wel cool om te zien
Againzenderdinsdag 26 juli 2005 @ 16:48
jaja, dat zijn nog eens snelheden
Harmen1984dinsdag 26 juli 2005 @ 16:48
zit op m'n werk
Da_Sandmandinsdag 26 juli 2005 @ 16:49
Mooi om te zien hoor
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 16:50
Komop Nasa, ik wil livebeelden vanuit de ruimte
cptmarcodinsdag 26 juli 2005 @ 16:52
geweldig om te zien hoe die enorme tank(?) zich loskoppelde van de Shuttle...
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 16:53
Zo en nu weer eens de sat tracker zoeken
Scanner op de juiste frequentie zetten
en NASA TV in de gaten houden voor de
live beelden die gaan komende komende dagen.
Zwansendinsdag 26 juli 2005 @ 16:54
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 16:52 schreef cptmarco het volgende:
geweldig om te zien hoe die enorme tank(?) zich loskoppelde van de Shuttle...
Ja dat ging niet helemaal goed, schijnt op Zwolle te vallen...
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 16:56
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 16:54 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ja dat ging niet helemaal goed, schijnt op Zwolle te vallen...
Das pech hebben....
de external tank zal verbranden in de atmosfeer
cptmarcodinsdag 26 juli 2005 @ 16:57
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 16:54 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ja dat ging niet helemaal goed, schijnt op Zwolle te vallen...
*staat klaar met fototoestel

Nasa tv beeld en geluid vanuit de control room.
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 17:00
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 16:57 schreef cptmarco het volgende:

[..]

*staat klaar met fototoestel

Nasa tv beeld en geluid vanuit de control room.
Ik heb laatst nog de overkomst van de ISS gefotografeerd.
15 seconden belichtingstijd....
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 17:05
zittie alweer boven italië
Zwansendinsdag 26 juli 2005 @ 17:07
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:05 schreef -CRASH- het volgende:
zittie alweer boven italië
Waar zie of lees je dat allemaal?
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 17:10
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:07 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Waar zie of lees je dat allemaal?
zeiden ze net
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 17:20
Kijk HIER waar de Shuttle of ISS op het ogenblik is.
Of klik op Station track (ISS)
of Shuttle track.
De Shuttle is nog niet in orbit... dus is er ook nog geen data.
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 17:26
Over 3 kwartier worden de Payload doors geopend.
Nog ff en ze zitten boven ( ze gaan er onderlangs) Australië.......
kansloze_dertigerdinsdag 26 juli 2005 @ 18:08
Lancering discovery


threeeeee.....twooooo.....ooonnneee.... and lift off


op weg naar het ISS


die geweldige camera, nu is KSC nog te zien


een halve draai en discovery is in de zon


en los !!

[ Bericht 4% gewijzigd door kansloze_dertiger op 26-07-2005 18:20:10 ]
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 18:15
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 18:08 schreef kansloze_dertiger het volgende:

en los !!
Krijg alleen reclame te zien...niet de foto's

Net waren uit allerhande hoeken filmpjes te zien van de lancering..
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 18:19
De Shuttle vliegt zometeen over Frankrijk...
Jammer dat het niet donker en helder is
Anders hadden we het kunnen zien.
kansloze_dertigerdinsdag 26 juli 2005 @ 18:20
photo's doen het nu wel
Haushoferdinsdag 26 juli 2005 @ 18:52
Het was mooi ! Heb sowieso een zwak voor tonnen metaal die toch maar weer de lucht in komen
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 18:53
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 18:52 schreef Haushofer het volgende:
Het was mooi ! Heb sowieso een zwak voor tonnen metaal die toch maar weer de lucht in komen

Metaal zoals die van de Mercury en de Gemeni projecten
Maar het mooiste metaal vond ik de Saturnus-V
Haushoferdinsdag 26 juli 2005 @ 18:56
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 18:53 schreef -CRASH- het volgende:

[..]


Metaal zoals die van de Mercury en de Gemeni projecten
Maar het mooiste metaal vond ik de Saturnus-V
Ach ja, ik heb het al bij Boeings en F-16's. Misschien heb ik een kleine vliegtuigtick van mn vader overgenomen
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 18:57
Op dit ogenblik livebeelden vanuit de shuttle ISS
NASA TV CHANNEL
Dichterbijerdinsdag 26 juli 2005 @ 19:30
Crew wissel in Houston. Commando van CapCom is overgegeven naar een vrouw... naam niet goed meegekregen.
PICHTdinsdag 26 juli 2005 @ 19:39
Er schijnt iets niet goed te werken.
Dichterbijerdinsdag 26 juli 2005 @ 19:44
Eerste live beelden uit de space shuttle met de crew!!
PICHTdinsdag 26 juli 2005 @ 19:46
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:44 schreef Dichterbijer het volgende:
Eerste live beelden uit de space shuttle met de crew!!
Ik zie het alleen wel slechte kwaliteit enzo. Dat verwacht je toch niet, mensen in de ruimte en dan nog slechte kwaliteit
PICHTdinsdag 26 juli 2005 @ 19:47
De kabel van de camera is een beetje gaar ofzo.
Dichterbijerdinsdag 26 juli 2005 @ 19:49
Het signaal werd opgevangen door een onderzoekscentrum van Nasa met een niet al te krachtige ontvanger. Dat was o.a. een probleem.

Tevens is de televisie antenne nog niet uitgeschoven die word pas woensdag omhoog geschoven na de controle van de Space Shutlle met de speciale Arm die vastgekoppeld word aan de Space Shuttle arm.
PICHTdinsdag 26 juli 2005 @ 19:51
Wat gaat het gevaarte toch ook snel als je het zo ziet met die draaiende aarde op de achtergrond.
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 19:54
Hij vliegt in 1,5uur rond de Aarde, volgens mij zeiden ze dat vanmiddag
PICHTdinsdag 26 juli 2005 @ 19:56
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:54 schreef wimpietokkie het volgende:
Hij vliegt in 1,5uur rond de Aarde, volgens mij zeiden ze dat vanmiddag
Dat is niet gering
wimpietokkiedinsdag 26 juli 2005 @ 20:02
Zou wel cool zijn als er ineens een enorme ufo voor die camera verschijnt
Of een groen mannetje met 14.gif
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 21:17
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:51 schreef PICHT het volgende:
Wat gaat het gevaarte toch ook snel als je het zo ziet met die draaiende aarde op de achtergrond.
Probeer eens een snelheid van 28.000 KM/H te krijgen op je fiets
dan krijg je hetzelfde effect...... Maar wel uitkijken dat je geen platte krijgt.
PICHTdinsdag 26 juli 2005 @ 21:54
Volgens de FP is er een stuk van de brandstoftank afgebroken, ik hoop niet dat dit problemen gaat geven met de terugkeer Het zou jammer zijn als het programma weer een paar jaar vertraging oploopt.
Dichterbijerdinsdag 26 juli 2005 @ 22:34
Vaag.... niks hier van gezien...
-CRASH-dinsdag 26 juli 2005 @ 22:53
Net mooie beelden van de lancering gezien,
die vanuit de WB15 zijn gemaakt.
Dichterbijerdinsdag 26 juli 2005 @ 23:46
Vooral uit de tweede vliegtuig waren de beelden schitterend.

Ben nu de bespreking aan het kijken voor de pers van de lancering.

Er zijn aardig wat dingen van de Space Shuttle gevallen.

Zo was op de External Tank camera te zien dat nadat de Solid Boosters er af waren gegaan er nog een groot/klein stuk onder de grote tank vandaan kwam.

Tevens lijkt het dat er tegeltjes beschadigd zijn rondom het landingsgestel luik van de Space Shuttle. Maar het kan vertekening zijn van de camera omdat de 'schade' niet op alle frames te zien is.

Ze wachten nog een verscheidene beelden. Zoals foto en video materiaal uit de Shuttle zelf die vannacht zullen worden overgepompt naar de aarde.

Tevens word de video bekeken die is gemaakt vanuit de Solid Boosters (ben erg benieuwd naar die beelden).

De crew is nu in slaap en heeft een half uur overgewerkt. De gezagsvoerster van de Shuttle gaf nog een statement waarin ze de namen van omgekomen Astronauten van de Colombia op noemde en de familie een hart onder de riem stak.

Ze slapen nu...

(en ik nu ook )
-CRASH-woensdag 27 juli 2005 @ 10:29
ik heb tot 2:30 vannacht gekeken... allemaal herhalingen...
maar wel interresant om te zien.

En nu staat hier NASA TV weer aan.
Hallulamawoensdag 27 juli 2005 @ 11:25
Gaaf hoor, dat NASA TV, ik lach me rot!



Die Russen zijn echt droog!
Hallulamawoensdag 27 juli 2005 @ 11:45
Herstel, links ziet u Sergei Konstantinovich Krikalev, da's een Rus inderdaad, maar rechts is het John L. Phillips, en dat is een Amerikaan. Ze vertoeven op dit moment in het ISS.

Hallulamawoensdag 27 juli 2005 @ 11:58
The Shuttle bemanning probeert nu een computer aan te sluiten op het netwerk, ik hoor kreten als:

- "the [PCMCIA, red.] harddisk drives have no labels on them"
- "we've tried with a couple of different 3Com cards"

Het gaat ze niet al te gemakkelijk af, tssk, stelletje nep nerds!
Hallulamawoensdag 27 juli 2005 @ 12:35
Update:

De astronauten aan boord van de shuttle krijgen op dit moment een melding op hun computer te zien welke zegt:

"Can not find file pkt_oi.txt"

Een van de astronauten zei verder: "Daarnet deed ie het nog!"

Hallulamawoensdag 27 juli 2005 @ 16:24
Mission Control en de Shuttle Crew zijn nou al de hele dag tegeltjes aan het checken, en dat allemaal dankzij Amerikaans belastinggeld.
Dichterbijerwoensdag 27 juli 2005 @ 18:12
Wauw...net de camera vanaf de boom gezien terwijl ze de bovenkant van hun veblijf aan het checken waren. Erg gaaf....
Mylenewoensdag 27 juli 2005 @ 18:21
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:20 schreef -CRASH- het volgende:
Kijk HIER waar de Shuttle of ISS op het ogenblik is.
Of klik op Station track (ISS)
of Shuttle track.
De Shuttle is nog niet in orbit... dus is er ook nog geen data.
Ik snap het niet .

Draait de shuttle nu in een aparte baan om de aarde, los van het ISS
Hallulamawoensdag 27 juli 2005 @ 18:37
Ja, totdat de banen samenkomen geloof ik, en dan koppelen ze.
Mylenewoensdag 27 juli 2005 @ 18:47
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 18:37 schreef Hallulama het volgende:
Ja, totdat de banen samenkomen geloof ik, en dan koppelen ze.
Ah, de shuttle moet nog aankomen bij het ISS .

Dichterbijerwoensdag 27 juli 2005 @ 18:51
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 18:47 schreef schatje het volgende:

[..]

Ah, de shuttle moet nog aankomen bij het ISS .

Ga je ff diep schamen
Dichterbijerwoensdag 27 juli 2005 @ 22:17
Momenteel Highlights van vluchtdag 2!
-CRASH-donderdag 28 juli 2005 @ 12:41
Rendezvous met ISS is nu live te zien.

12:46....Go for docking

[ Bericht 62% gewijzigd door -CRASH- op 28-07-2005 12:47:07 ]
Darklightdonderdag 28 juli 2005 @ 13:14
Ja, is wel cool om te zien
Uurtje geleden ofzo zag je ook beelden vanuit ISS richting de shuttle, en met de Aarde op de achtergrond
Zag er echt mooi uit
-CRASH-donderdag 28 juli 2005 @ 13:18
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:41 schreef -CRASH- het volgende:
Rendezvous met ISS is nu live te zien.

12:46....Go for docking
13:17 ...Discovery contact and caputure with ISS
Docking comfirmt
Darklightdonderdag 28 juli 2005 @ 13:20
Ze zijn nu gekoppeld idd.
boven de South Pacific, Chili
Darklightdonderdag 28 juli 2005 @ 13:34
Nu weer beelden vanuit ISS
-CRASH-donderdag 28 juli 2005 @ 13:38
Jammer dat ik nu weg moet
Maar ik kijk vanavond wel naar de herhalingen.

Kijk ze
Hallulamadonderdag 28 juli 2005 @ 14:06
OH MY GOD !!!



WAT IS DAT ???
Darklightdonderdag 28 juli 2005 @ 14:41
Ohjee, volgens mij is dat ook niet de Aarde, maar Endor
Darklightdonderdag 28 juli 2005 @ 14:50
De hatch gaat open, en ze ontmoeten elkaar(SS bemanning/ISS bemanning)
Darklightdonderdag 28 juli 2005 @ 14:55
En ze zijn aan boord
Hallulamadonderdag 28 juli 2005 @ 14:56
Leuk hoe die gasten om zich heen kijken zo van "fuck waar kan ik me aan vasthouden"
Hallulamadonderdag 28 juli 2005 @ 14:57
Gezellige boel hoor
Darklightdonderdag 28 juli 2005 @ 14:59
Vet druk daar
Hallulamadonderdag 28 juli 2005 @ 15:02
-CRASH-donderdag 28 juli 2005 @ 16:49
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 14:06 schreef Hallulama het volgende:
OH MY GOD !!!

[afbeelding]

WAT IS DAT ???
Owwwww Shit...... There goes the neighbourhood

[ Bericht 4% gewijzigd door -CRASH- op 28-07-2005 17:27:56 ]
Darklightdonderdag 28 juli 2005 @ 17:11
Persconferentie nu bezig
-CRASH-donderdag 28 juli 2005 @ 17:55
Klik om te vergroten
quote:
STS114-E-5008 (26 July 2005) ---- Handheld still images taken by Discovery's crew of the external fuel tank as it was jettisoned after launch on July 26 were transmitted to the ground early July 27. Engineers are analyzing these photos as part of the extensive imagery data being gathered to understand debris during the Shuttle's ascent during STS-114. These images of the external tank were taken with the tank closer to the Shuttle than on any past missions due to an earlier maneuver performed by the spacecraft shortly after main engine cutoff. (Image Credit: NASA)
quote:
STS114-E-5014 (26 July 2005) ---- Handheld still images taken by Discovery's crew of the external fuel tank as it was jettisoned after launch on July 26 were transmitted to the ground early July 27. Engineers are analyzing these photos as part of the extensive imagery data being gathered to understand debris during the Shuttle's ascent during STS-114. These images of the external tank were taken with the tank closer to the Shuttle than on any past missions due to an earlier maneuver performed by the spacecraft shortly after main engine cutoff. (Image Credit: NASA)
quote:
S114-E-5002 (26 July 2005) --- Handheld still image taken by Discovery's crew of the external fuel tank as it was jettisoned after launch on July 26 were transmitted to the ground early July 27. Initial analysis of the imagery shows a large piece of foam that separated from the tank during the Shuttle's ascent to orbit. The foam detached from an area of the tank called the Protuberance Air Load (PAL) Ramp. This debris also was identified during ascent from a live video camera mounted on the external tank. The television view indicated the debris did not impact Discovery. In this still image, the area of missing foam on the tank is indicated by a light spot near the upper edge of the tank just below the liquid oxygen feedline. (Image Credit: NASA)
quote:
S114-E-5070 (26 July 2005) --- Digital umbilical well images taken after Discovery separated from its external fuel tank following launch on July 26 were transmitted to the ground July 27. Initial analysis of the imagery shows a large piece of foam that separated from the tank during the Shuttle's ascent to orbit. The foam detached from an area of the tank called the Protuberance Air Load (PAL) Ramp. This debris also was identified during ascent from a live video camera mounted on the external tank. The television view indicated the debris did not impact Discovery. In this still image, the area of missing foam on the tank is indicated by a light spot centered just below the liquid oxygen feedline. (Image Credit: NASA
Darklightdonderdag 28 juli 2005 @ 18:52
Blijft cool die aarde op de achtergrond, ze vliegen nu wel over een zeer donker gedeelte
Pinobotdonderdag 28 juli 2005 @ 22:25
Volgens Nova/Den Haag Vandaag zijn alle toekomstige vluchten van de vliegende doodskist gecanceled.
Dichterbijerdonderdag 28 juli 2005 @ 22:52
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:25 schreef Pinobot het volgende:
Volgens Nova/Den Haag Vandaag zijn alle toekomstige vluchten van de vliegende doodskist gecanceled.
Dat klopt... maar ik vind de term 'vliegende doodskist' een beetje ver gezocht. Iedere auto is ook een rijdende doodskist.

Tevens net de schitterende beelden gezien van de pitch manoevre om foto's te maken van de onderkant van de shuttle. Zag er echt schitterend uit!
Pinobotdonderdag 28 juli 2005 @ 23:06
Als van ieder 114 ritjes die je rijdt je 2 keer van een boom geschraapt moet worden vanwege een defect dan is volgens mij de term "doodskist" wel op z'n plaats.
-CRASH-donderdag 28 juli 2005 @ 23:27
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:52 schreef Dichterbijer het volgende:

Tevens net de schitterende beelden gezien van de pitch manoevre om foto's te maken van de onderkant van de shuttle. Zag er echt schitterend uit!
Complete Return to Flight report STS-114

Discovery moves to within 600 feet of the space station,
then performs a rendezvous pitch maneuver --
something never done before. (July 28)
met 28.000 KM/H




[ Bericht 18% gewijzigd door -CRASH- op 28-07-2005 23:37:29 ]
Hallulamazaterdag 30 juli 2005 @ 13:22
Ze zijn nu bezig met een space walk.
-CRASH-zaterdag 30 juli 2005 @ 13:23
Shuttle Astronauten zijn bezig met hun spawalk....
Ze zijn nu aan het testen hoe het gaat met het
repareren (plakken) van kapotte hitte tegels.
Hallulamazaterdag 30 juli 2005 @ 13:30
Leuk hoor, beetje knutselen in de ruimte.

- HENK, geef die TEGEL eens AN ?
- Hiero SJAAK, pak aan !
-CRASH-zaterdag 30 juli 2005 @ 13:37
Nu ze toch bezig zijn..........

Ik heb hier nog een fiets staan
waarvan de banden nog geplakt
moeten worden....
Hallulamazaterdag 30 juli 2005 @ 13:39
Haha, ja, da's net zoiets, ik zie nu dat ze aan 't kitten zijn

Ondertussen is hier iemand bezig met het inbouwen van een was-droogcombinatie
-CRASH-zaterdag 30 juli 2005 @ 13:45
Wie zal die klusser zijn daarboven
hopelijk niet Tim van ToolTime
Hallulamazaterdag 30 juli 2005 @ 13:54
Eigen Huis & Shuttle
-CRASH-zaterdag 30 juli 2005 @ 14:01
This program is sponsored by....



Hebben ze geen vloedlicht bij zich...
Je ziet zo weinig.
Dichterbijerzaterdag 30 juli 2005 @ 20:11
Net waren de beelden te zien van de SRB's... echt waar SCHITTEREND!!

SRB = Solid Rocket Booster
ATuin-hekzaterdag 30 juli 2005 @ 21:07
http://wm.nasa-global.spe(...)bal/RTF/backflip.wmv
Godslasteraarzondag 31 juli 2005 @ 00:53
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:25 schreef Pinobot het volgende:
Volgens Nova/Den Haag Vandaag zijn alle toekomstige vluchten van de vliegende doodskist gecanceled.
Trouwens, wou Bush niet naar Mars?
ATuin-hekzondag 31 juli 2005 @ 00:57
quote:
Op zondag 31 juli 2005 00:53 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Trouwens, wou Bush niet naar Mars?
Jup... nadat die eikel 2 cruciale onderdelen van het ISS schrapt (die al zo'n beetje af waren)...
Godslasteraarzondag 31 juli 2005 @ 01:24
quote:
Op zondag 31 juli 2005 00:57 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Jup... nadat die eikel 2 cruciale onderdelen van het ISS schrapt (die al zo'n beetje af waren)...
Erg jammer.
Het zou toch wat zijn als al die bizarre defensie budgetten, of een deel daarvan, richting ruimtevaart geschoven zouden worden. Ik begrijp toch al niet waarom mensen over ruimtevaart niet wat enthousiaster over worden.
Ik vermoed wel, corrigeer me maar, dat de Space Shuttle al met al geen succes is. Die moet nodig vervangen worden. Ik vraag me alleen af door wat. Een ''klassiek'' raket systeem of weer een soort Space Shuttle-achtig iets.
ATuin-hekzondag 31 juli 2005 @ 01:45
quote:
Op zondag 31 juli 2005 01:24 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Erg jammer.
Het zou toch wat zijn als al die bizarre defensie budgetten, of een deel daarvan, richting ruimtevaart geschoven zouden worden. Ik begrijp toch al niet waarom mensen over ruimtevaart niet wat enthousiaster over worden.
Ik vermoed wel, corrigeer me maar, dat de Space Shuttle al met al geen succes is. Die moet nodig vervangen worden. Ik vraag me alleen af door wat. Een ''klassiek'' raket systeem of weer een soort Space Shuttle-achtig iets.
Klopt De shuttle is eigenlijk veel te ingewikkeld voor z'n doel. Personeel vervoer kan veel simpeler en veiliger met een apollo of soyous (spel je dat zo?) ontwerp en vracht kan net zo goed onbemand. Met dit in gedachte wordt aan de volgende generatie ruimtevaartuigen gewerkt.
-CRASH-maandag 1 augustus 2005 @ 10:46
Net is de 60ste spacewalk begonnen.
-CRASH-maandag 1 augustus 2005 @ 12:18
Net een foto gevondenop scpace.com
Hier is te zien hoe de External tank geraakt wordt
door een vogel...
-CRASH-maandag 1 augustus 2005 @ 23:41
Morgen komt een zeer belangrijke
ruimte wandeling voor de Discovery.
De beschadegingen die ontstaan zijn
bij de lancering worden dan hersteld.
Zwansenmaandag 1 augustus 2005 @ 23:42
Een vogel geraakt? Hoe snel gingen ze op dat moment?
-CRASH-maandag 1 augustus 2005 @ 23:50
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 23:42 schreef Zwansen het volgende:
Een vogel geraakt? Hoe snel gingen ze op dat moment?
Het moet in het begin bij het opstijgen zijn geweest...
Op de foto kun je namelijk nog een stukje van het lanceerplatform zien
Zwansenmaandag 1 augustus 2005 @ 23:54
Ik hoorde van iemand dat wanneer de onderkant van de spaceshuttle voorbij het hoogste punt van de lanceerplatfomtoren ofzo is, deze dan al rond de 900 km/h gaat...
-CRASH-dinsdag 2 augustus 2005 @ 00:01
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 23:54 schreef Zwansen het volgende:
Ik hoorde van iemand dat wanneer de onderkant van de spaceshuttle voorbij het hoogste punt van de lanceerplatfomtoren ofzo is, deze dan al rond de 900 km/h gaat...
quote:
Space Shuttle launch physics question

It says that 2 minutes (120s) into the launch the shuttle is moving at 4828km/h (1341.11m/s) and is at a height of 45km (45000m).
Tybrisdinsdag 2 augustus 2005 @ 01:05
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 12:18 schreef -CRASH- het volgende:
Net een foto gevondenop scpace.com
Hier is te zien hoe de External tank geraakt wordt
door een vogel...
[afbeelding]
Maareh, wat is het probleem als die tank geraakt wordt. Die gaat toch niet mee?
Againzenderdinsdag 2 augustus 2005 @ 01:25
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 01:05 schreef Tybris het volgende:

[..]

Maareh, wat is het probleem als die tank geraakt wordt. Die gaat toch niet mee?
Ja, die wordt afgestoten inderdaad. Maar het is wel een 'leuk' plaatje.
-CRASH-dinsdag 2 augustus 2005 @ 01:26
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 01:05 schreef Tybris het volgende:

[..]

Maareh, wat is het probleem als die tank geraakt wordt. Die gaat toch niet mee?
De foam die eromheen zit kan en heeft de shuttle beschadigd.
En dat kan heeeeeeeele grote gevolgen hebben...

zoals in 2003 toen de Columbia bij terugkeer in de atmosfeer
verbrande omdat er bij de lancering een stuk foam de hittetegels
beschadigd heeft.
-CRASH-dinsdag 2 augustus 2005 @ 01:48
Nog een foto met de onfortuinlijke roofvogel die de shuttle niet zag

Klikbaar
Tybrisdinsdag 2 augustus 2005 @ 01:56
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 01:48 schreef -CRASH- het volgende:
Nog een foto met de onfortuinlijke roofvogel die de shuttle niet zag

Klikbaar
[[url=http://www-pao.ksc.nasa.gov/kscpao/images/small/05pp1774-s.jpg]afbeelding][/url]
hm, dat doet me aan stamgasten denken.
-CRASH-dinsdag 2 augustus 2005 @ 02:28
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 01:56 schreef Tybris het volgende:

[..]

hm, dat doet me aan stamgasten denken.
Ik heb eens FF in de foto archieven van de
STS-114 lancering gekeken....

Ik heb een stuk of 5 foto's waarop je
de roofvogel (denk een visarend) kunt zien.
Darklightdinsdag 2 augustus 2005 @ 11:32
Iemand ook een UFO gezien op de livebeelden?
http://rense.com/general67/showd.htm
Illustratie:
-CRASH-dinsdag 2 augustus 2005 @ 13:25
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 11:32 schreef Darklight het volgende:
Iemand ook een UFO gezien op de livebeelden?
http://rense.com/general67/showd.htm
Illustratie:
[afbeelding]
Met zoiets moet je in TRUTH zijn
Godslasteraardinsdag 2 augustus 2005 @ 13:59
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 01:48 schreef -CRASH- het volgende:
Nog een foto met de onfortuinlijke roofvogel die de shuttle niet zag

Klikbaar
[[url=http://www-pao.ksc.nasa.gov/kscpao/images/small/05pp1774-s.jpg]afbeelding][/url]
Rechtsonder vliegt er nog een. Zo'n visarend, als dat het is, is bepaald niet klein, als dat beest nu tegen de de shuttle was aangeknald? heeft dat ding een voorruit? Is de shuttle door het oog van de naald gekropen?
-CRASH-dinsdag 2 augustus 2005 @ 14:10
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:59 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Rechtsonder vliegt er nog een. Zo'n visarend, als dat het is, is bepaald niet klein,
1. als dat beest nu tegen de de shuttle was aangeknald?
2. heeft dat ding een voorruit?
3. Is de shuttle door het oog van de naald gekropen?
1. Ligt eraan wat voor een snelheid de shuttle heeft.
2. Ja de shuttle heeft ramen. Maar als je de tank bedoeld..nee.. het is een brandstoftank
3. nee...
Godslasteraardinsdag 2 augustus 2005 @ 14:27
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 14:10 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

1. Ligt eraan wat voor een snelheid de shuttle heeft.
2. Ja de shuttle heeft ramen. Maar als je de tank bedoeld..nee.. het is een brandstoftank
3. nee...
Het lijkt een flinke vogel, ik weet niet hoe snel zo'n shuttle accellereert maar dat zal niet mis zijn.
Dergelijke roofvogels vliegen soms op behoorlijk grote hoogte, met een flinke snelheid tegen de voorruit, tegen die tegeltjes en de schade is denk ik aanzienlijk.
Maar er zullen in het verleden wel ernstiger incidenten geweest zijn, afgezien van die twee ongelukken, ze zijn nu natuurlijk extreem kritisch en voorzichtig; nog een ongeluk en het is afgelopen met de shuttle. Wat jammer zou zijn, want het is een spectaculair stuk techniek.
-CRASH-dinsdag 2 augustus 2005 @ 15:25
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 14:27 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Het lijkt een flinke vogel, ik weet niet hoe snel zo'n shuttle accellereert maar dat zal niet mis zijn.
Dergelijke roofvogels vliegen soms op behoorlijk grote hoogte, met een flinke snelheid tegen de voorruit, tegen die tegeltjes en de schade is denk ik aanzienlijk.
Maar er zullen in het verleden wel ernstiger incidenten geweest zijn, afgezien van die twee ongelukken, ze zijn nu natuurlijk extreem kritisch en voorzichtig; nog een ongeluk en het is afgelopen met de shuttle. Wat jammer zou zijn, want het is een spectaculair stuk techniek.
Er is een simpele oplossing... maar dat gaat ten koste
aan payload gewicht.
Gewoon een 2de mantel (carbon fiber of metaal) eromheen maken.

En op het moment van de lancering vlogen er 4 vogels
(inc. slachtoffer) in de nabijheid van de shuttle.

Klikbaar
Darklightdinsdag 2 augustus 2005 @ 16:20
Bush gaat zo spreken met de crew
Darklightdinsdag 2 augustus 2005 @ 16:27
Nou, stelde ook niet echt veel voor
Darklightwoensdag 3 augustus 2005 @ 10:30
Spacewalk gaat zo beginnen
TonnyD.Sacrellwoensdag 3 augustus 2005 @ 11:07
Wat is het adres van die live cam?
Darklightwoensdag 3 augustus 2005 @ 11:15
http://www.glozy.com/tv/Channel/nasa.html
TonnyD.Sacrellwoensdag 3 augustus 2005 @ 11:17
kansloze_dertigerwoensdag 3 augustus 2005 @ 20:37
en de shuttle is weer gemaakt


http://www.cnn.com/2005/TECH/space/08/03/space.shuttle/index.html
ATuin-hekwoensdag 3 augustus 2005 @ 21:01
Vulseltjes pulken
Dichterbijerwoensdag 3 augustus 2005 @ 21:47
En nog een keertje met beeld: http://wm.nasa-global.spe(...)gapfillerremover.wmv
-CRASH-woensdag 3 augustus 2005 @ 23:33
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 20:37 schreef kansloze_dertiger het volgende:
en de shuttle is weer gemaakt
[afbeelding]

http://www.cnn.com/2005/TECH/space/08/03/space.shuttle/index.html
Dit stukje ging veel te gemakkelijk eruit....
De "breuken" (links en rechts) zijn recht...
Ik heb het vermoeden dat ze het zelf erin gestopt hebben
om te laten zien dat ze het onder "controle" hebben.

[ Bericht 4% gewijzigd door -CRASH- op 03-08-2005 23:39:33 ]
whosvegasdonderdag 4 augustus 2005 @ 21:32
Wat een prutsers!
De afgelopen 2 jaar hebben ze 1 miljard aan 'verbeteringen' doorgevoerd. En ze hebben nu alleen maar problemen.
Ze moeten gewoon de Soyoez capsules lenen van de russen en daarmee gaan vliegen
Godslasteraardonderdag 4 augustus 2005 @ 21:57
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 23:33 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Dit stukje ging veel te gemakkelijk eruit....
De "breuken" (links en rechts) zijn recht...
Ik heb het vermoeden dat ze het zelf erin gestopt hebben
om te laten zien dat ze het onder "controle" hebben.
Ik zou er niet teveel achter zoeken, die ruimtewandeling was achteraf waarschijnlijk overbodig, het was er vanzelf 'uitgewaaid'. Al kunnen ze het nu dus bestuderen.

Eigenlijk zouden ze bij dat ruimtestation een werkplaats moeten inrichten, dus in plaats van 300 miljard dollar per jaar weg te gooien in Irak dat geld steken in een mooie afsluitbare werkplaats in de ruimte, een soort Space Kwik-Fit dan schiet het tenminste ook een beetje op met het veroveren van de ruimte. Een dergelijke verovering kost ook minder levens!
Dichterbijervrijdag 5 augustus 2005 @ 01:59
Beetje duur voor de laatste jaren dat de space shuttle nog zal vliegen...2010 gaan die met pensioen enzo...
Pinobotvrijdag 5 augustus 2005 @ 08:32
Ik zag gisteravond op CNN dat er weer wat mis was, dit maal met hittebestendig materiaal onder één van de cockpit ramen. De kans dat het de shuttle raakt is "maar" 1,5%.
Gebruiken die astronauten soms dezelfde soort antidepressieva als George Bush? Ik zie die lui de hele tijd maar lachen, als mij werd verteld dat er een 1,5% kans was dat ik maandag kom te overlijden dan krab ik me toch wel ff achter de oren.

Ik vraag me zowiezo af hoeveel rotzooi er aan die shuttle zit wat blijkbaar niet echt nodig is, het vulmateriaal tussen de hitteschildjes bleek ook al overbodig.

http://edition.cnn.com/2005/TECH/space/08/04/shuttle/index.html
Calellazondag 7 augustus 2005 @ 09:29
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html?skipIntro=1

De Return Live.

Direct link voor Realplayer: http://www.nasa.gov/ram/35037main_portal.ram


Van http://nieuws.geenstijl.nl
-CRASH-zondag 7 augustus 2005 @ 13:21
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 08:32 schreef Pinobot het volgende:
Ik zag gisteravond op CNN dat er weer wat mis was, dit maal met hittebestendig materiaal onder één van de cockpit ramen. De kans dat het de shuttle raakt is "maar" 1,5%.
Gebruiken die astronauten soms dezelfde soort antidepressieva als George Bush? Ik zie die lui de hele tijd maar lachen, als mij werd verteld dat er een 1,5% kans was dat ik maandag kom te overlijden dan krab ik me toch wel ff achter de oren.

Ik vraag me zowiezo af hoeveel rotzooi er aan die shuttle zit wat blijkbaar niet echt nodig is, het vulmateriaal tussen de hitteschildjes bleek ook al overbodig.

http://edition.cnn.com/2005/TECH/space/08/04/shuttle/index.html
Dat was al aan het begin van de missie bekend,
dat er wat mis was aan de bekleding bij het raam
Pinobotzondag 7 augustus 2005 @ 19:50
morgenochtend vanaf half 10 op RTL5 live de landing (of niet).
-CRASH-zondag 7 augustus 2005 @ 21:30
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 19:50 schreef Pinobot het volgende:
morgenochtend vanaf half 10 op RTL5 live de landing (of niet).
Ik kijk altijd NASA TV (en CNN)
Ned en rtl
Want meestal lullen ze er tussendoor,
of laten wat anders zien.
Dichterbijerzondag 7 augustus 2005 @ 23:55
Hierbij nog even de video van de solid rocket booster. Dit is de rechter:
http://wm.nasa-global.spe(...)114_SRB_RTwmv_56.asf

En dit is de linker:
http://wm.nasa-global.spe(...)114_SRB_LTwmv_56.asf
-CRASH-maandag 8 augustus 2005 @ 00:33
De antenne wordt ingeklapt... de deuren gaan dicht....
Einde live beelden
-CRASH-maandag 8 augustus 2005 @ 08:57
Nu speelt het weer alleen nog parten op KSC.
Als ie de eerste keer niet kan landen door
het weer, dan is er nog een 2de kans (nog een rondje Aarde)

45 minuten nog, dan vuurt Discovery z'n
stuur/rem raketten.

De Descent wordt ook gefimt door een W-57
vanuit Zuid-Amerika.
-CRASH-maandag 8 augustus 2005 @ 09:21
No go .... voor de 1 kans
DaMookmaandag 8 augustus 2005 @ 09:35
Hmm ik wilde het wel zien, maar wil zo ook weleens gaan slapen,wordt wel erg laat
-CRASH-maandag 8 augustus 2005 @ 09:45
over 20 minuten beslissing Go... or No go
voor de 2de poging voor ontsteking stuur/rem raketten.

[ Bericht 15% gewijzigd door -CRASH- op 08-08-2005 09:56:57 ]
-CRASH-maandag 8 augustus 2005 @ 09:53
Op tv zeiden ze dat er mist was. Helemaal niet waar
Het is lage bewolking waar ze last van hebben.
De uitzicht over de landingsbaan is OK.
Calellamaandag 8 augustus 2005 @ 10:48
NASA-TV.
-CRASH-maandag 8 augustus 2005 @ 10:51
De shuttle komt zometeen over Nederland.
Waarom is het geen nacht en helder


Als de shuttle in de dampkring duikt,
kunnen ze dat vanuit de ISS zien (het plasma spoor)
Hopelijk wordt dat ook gefilmt/gefotografeert


[ Bericht 2% gewijzigd door -CRASH- op 08-08-2005 11:08:08 ]
-CRASH-maandag 8 augustus 2005 @ 11:05
No Go.... 2de kans

Volgende kans is morgen.
Librismaandag 8 augustus 2005 @ 11:06
No Go, morgen weer een pogin, vanwege mogelijk slecht weer in de US. Laaghangende bewolking...
Yosomitemaandag 8 augustus 2005 @ 11:09
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 11:05 schreef -CRASH- het volgende:
No Go.... 2de kans

Volgende kans is morgen.
De angst zit er wel in.
Of is dit uitstel omdat het nogal boemst als je door een wolkendek naar beneden vliegt?
-CRASH-maandag 8 augustus 2005 @ 11:11
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 11:06 schreef Libris het volgende:
No Go, morgen weer een pogin, vanwege mogelijk slecht weer in de US. Laaghangende bewolking...

Mogelijk ??? Er is laaghangende bewolking.
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 11:09 schreef Yosomite het volgende:

[..]

De angst zit er wel in.
Of is dit uitstel omdat het nogal boemst als je door een wolkendek naar beneden vliegt?
Normalerwijze hadden ze nu de landing voortgezet.
Maar door de extra veiligheids maatregelen
(en de aandacht van de hele wereld) willen ze het
op safe spelen.


Discovery opent weer z'n payloadbay doors
AstroNovamaandag 8 augustus 2005 @ 12:31
Het verslag van vandaag (8 aug)

Wat staat er ons voor mogen te wachten?

NASA tv om het e.v.t live te volgen
MrLunkmaandag 8 augustus 2005 @ 12:42
Voor onwijs gave fotos van de missie: http://spaceflight.nasa.gov/gallery/
DaMookdinsdag 9 augustus 2005 @ 01:15
Op rtl5 zeiden ze vanochtend dat die laaghangende bewolking eigenlijk geen probleem is omdat hun net als een vliegtuig landen en die er ook geen last van hebben. Volgens de verslaggevers van rtl5 was het stiekem gewoon een smoes en willen ze helder weer zodat de cameraploegen mooie plaatjes kunnen schieten van een geslaagde landing.

Ik vond het een beetje ver gezocht, maar is wel een optie natuurlijk .

(sorry als dit al gemeld was .)
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 01:33
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 01:15 schreef DaMook het volgende:
Op rtl5 zeiden ze vanochtend dat die laaghangende bewolking eigenlijk geen probleem is omdat hun net als een vliegtuig landen en die er ook geen last van hebben. Volgens de verslaggevers van rtl5 was het stiekem gewoon een smoes en willen ze helder weer zodat de cameraploegen mooie plaatjes kunnen schieten van een geslaagde landing.

Ik vond het een beetje ver gezocht, maar is wel een optie natuurlijk .

(sorry als dit al gemeld was .)
Niet aleen de cameraploegen ... maar vooral de eigen cameras van de NASA zelf.
Om analyzes te kunnen maken van de re-entry.
APKdinsdag 9 augustus 2005 @ 01:35
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 01:33 schreef -CRASH- het volgende:

Niet aleen de cameraploegen ... maar vooral de eigen cameras van de NASA zelf.
Om analyzes te kunnen maken van de re-entry.
Boem?
Oh nee, dat is Amsterdam aankomende maand.
DaMookdinsdag 9 augustus 2005 @ 01:37
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 01:33 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Niet aleen de cameraploegen ... maar vooral de eigen cameras van de NASA zelf.
Om analyzes te kunnen maken van de re-entry.
Oh ja, dat natuurlijk ook, ja hun hadden het alleen over die cameraploegen, en ik denk er niet zomaar aan dat de nasa het zelf ook filmt . Wel logisch opzich.
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 01:41
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 12:42 schreef MrLunk het volgende:
Voor onwijs gave fotos van de missie: http://spaceflight.nasa.gov/gallery/
Nog een andere
Human Space Flight Web Gallery
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 01:44
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 01:37 schreef DaMook het volgende:

[..]

Oh ja, dat natuurlijk ook, ja hun hadden het alleen over die cameraploegen, en ik denk er niet zomaar aan dat de nasa het zelf ook filmt . Wel logisch opzich.
Gistermorgen was het zicht toch heel goed


En die rare op tv zeiden dat het er mistig was. PFFF journalisten
PICHTdinsdag 9 augustus 2005 @ 08:52
Nog een uurtje ongeveer en dan is het weer zover.
Librisdinsdag 9 augustus 2005 @ 08:56
Bedankt voor de schop. Nasa TV staat weer aan...
DaMookdinsdag 9 augustus 2005 @ 08:59
Met onze andre was ik veel blijer, die kon ik tenminste 's nachts op een internet stream kijken (tijdens mijn werk), nu moet ik ervoor wakker blijven .
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 08:59
Het weer in Florida....
PICHTdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:02
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 08:59 schreef -CRASH- het volgende:
Het weer in Florida....
[afbeelding]
Hij gaat hoe dan ook vandaag landen dus dan wijkt ie maar eventjes uit
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 09:03
NO GO....
Librisdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:05
Ze wachten op de volgende pass over cape?

Wat zijn de alternatieven?
Againzenderdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:07
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 09:03 schreef -CRASH- het volgende:
NO GO....
Hm, schiet niet op zo....
Librisdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:08
ok, als het de tweede keer op Kennedy Space Centre niet lukt, dan wordt het Andrews
DaMookdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:12
Gde eerste landing niet door ?? K*Tzooi, ik ga echt niet weer tot de tweede wakker blijven, zul je zien dat het dan weer uitgesteld wordt .
Dichterbijerdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:12
[LANDINGSPLAATSEN & TIJDSTIPPEN]
• 10:05 - 11:08 aan Kennedy Space Center
• 11:37 - 12:39 aan White Sands, New Mexico
• 11:41 - 12:43 aan Kennedy Space Center
• 13:11 - 14:13 aan Edwards AirForce Base, Californië
• 13:13 - 14:14 aan White Sands, New Mexico
• 14:47 - 15:48 aan Edwards AirForce Base, Californië


Astrostart.nl
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 09:15
Denk toch dat het Edwards wordt...Ziet er echt niet goed uit daar op KSC
Yosomitedinsdag 9 augustus 2005 @ 09:25
Nasa tv zegt 2e kans op KSC 5:33 Central Time (+7) = 12:33
Maar als je de (onweers)buien ziet op de radarplaatjes boven Orlando, lijkt het er op dat ze naar Californië gaan:
7:12 => 14:12
Maar een beetje druilerig motregen..., wat is daar het probleem mee?
PICHTdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:26
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 09:25 schreef Yosomite het volgende:
Nasa tv zegt 2e kans op KSC 5:33 Central Time (+7) = 12:33
Maar als je de (onweers)buien ziet op de radarplaatjes boven Orlando, lijkt het er op dat ze naar Californië gaan:
7:12 => 14:12
Maar een beetje druilerig motregen..., wat is daar het probleem mee?
Veiligheid voor alles.
Dichterbijerdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:30
Als ik het goed zie vliegt ie straks over nederland heen...
PICHTdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:31
Zie he schermpje linksboven, een UFO
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 09:35
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 09:30 schreef Dichterbijer het volgende:
Als ik het goed zie vliegt ie straks over nederland heen...
Hij mag ook hier wel landen.
Ik hou het verkeer op de autosnelweg wel tegen.
Againzenderdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:35
Ook maar even NASA TV aangezet....
Dichterbijerdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:36
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 09:35 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Hij mag ook hier wel landen.
Ik hou het verkeer op de autosnelweg wel tegen.
Doen we het toch gezellig op de nieuwe polderbaan van Schiphol
Komt er eens iets anders aan bij de gate
Yosomitedinsdag 9 augustus 2005 @ 09:37
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 09:30 schreef Dichterbijer het volgende:
Als ik het goed zie vliegt ie straks over nederland heen...
Jammer dat het hier bewolkt is.
Hoe hoog vliegt hij momenteel?
Dichterbijerdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:39
179.4 alleen welke waarde er achter moet weet ik nie
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 09:42
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 09:39 schreef Dichterbijer het volgende:
179.4 alleen welke waarde er achter moet weet ik nie
179.4 Mijl ... als het KM waren dan zitten ze bijna op de grond
Yosomitedinsdag 9 augustus 2005 @ 09:43
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 09:39 schreef Dichterbijer het volgende:
179.4 alleen welke waarde er achter moet weet ik nie
Ik zag dat ook, km of mijlen (lichtjaren ?)
Op school leer je altijd: zet de eenheden erachter!
Maar ik vermoed mijlen.
Yosomitedinsdag 9 augustus 2005 @ 09:43
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 09:42 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

179.4 Mijl ... als het KM waren dan zitten ze bijna op de grond
180 km hoogte is behoorlijk wat
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 09:44
-

[ Bericht 99% gewijzigd door -CRASH- op 09-08-2005 09:44:46 ]
Dichterbijerdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:45
quote:
• 09:37 uur - Men is nu twee uur weg van de volgende ontbranding om de shuttle af te remmen en hem uit zijn baan om de aarde te trekken. De shuttle landt daarna binnen een uur. Als het weer meezit, landt de shuttle om 12:42 aan het Kennedy Space Center. Men heeft dan in totaal 9 245 763 kilometer afgelegd in de 13 dagen durende missie.

Bron: www.astrostart.nl
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 09:51
Het weer Bij Edwards (aan de rechterkant van Bakersfield)
PICHTdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:51


180 km zou opzich wel goed zijn.
Dichterbijerdinsdag 9 augustus 2005 @ 09:57
Zou het trouwens de eerste landing van een Space Shuttle worden op Edwards AirForce Base, Californië mocht dit gebeuren?
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 10:04
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 09:57 schreef Dichterbijer het volgende:
Zou het trouwens de eerste landing van een Space Shuttle worden op Edwards AirForce Base, Californië mocht dit gebeuren?
Nee is al vaker gebeurt

Mocht het nodig zijn...
Deel2 van space shuttle re-entry topic staat al in de wachtrij

[ Bericht 6% gewijzigd door -CRASH- op 09-08-2005 10:13:10 ]
Dichterbijerdinsdag 9 augustus 2005 @ 10:11
[boring-mode]
T'is toch eigenlijk best wel een soap aan het worden:

'Papa mag ik landen?'
'Nee jongen blijf nog maar even vliegen'
'Papa mag ik nu landen?'
'Nee jongen, papa heeft het even druk met de plantenwater geven'
'Papa mag ik nu landen? IK MOET POEPEN!!'
'NEE!'
[/boring-mode]
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 10:21
Gaat er ook een lamp knipperen

voordat ze gaan landen
Dichterbijerdinsdag 9 augustus 2005 @ 10:23
Ik denk het wel...maar zou een beetje raar zijn als ze nu nog niet vastgesjord zitten...

[edit]
Dat doen ze nu dus
Calelladinsdag 9 augustus 2005 @ 10:27
Die live-beelden van de aarde vanaf het ISS blijven .
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 10:28
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 10:27 schreef Calella het volgende:
Die live-beelden van de aarde blijven .

Ja die vanuit de ISS wel
Calelladinsdag 9 augustus 2005 @ 10:30
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 10:28 schreef -CRASH- het volgende:

[..]


Ja die vanuit de ISS wel
Je kan nog zo snel mogelijk proberen te editten, maar je bent altijd te laat hier op Fok.
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 10:33
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 09:36 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

Doen we het toch gezellig op de nieuwe polderbaan van Schiphol
Komt er eens iets anders aan bij de gate
Nieuwe ronde...nieuwe kansen voor een landing op schiphol
duurt nog wel ff... maar hij komt erweer aan
Dichterbijerdinsdag 9 augustus 2005 @ 10:35
We shall see... duw alvast die boeing 747'ens even aan de kant
Yosomitedinsdag 9 augustus 2005 @ 10:37
Eerst nog overleg....
gaan we voor Florida of Schiphol?
907dinsdag 9 augustus 2005 @ 10:37
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 15:25 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Er is een simpele oplossing... maar dat gaat ten koste
aan payload gewicht.
Gewoon een 2de mantel (carbon fiber of metaal) eromheen maken.

En op het moment van de lancering vlogen er 4 vogels
(inc. slachtoffer) in de nabijheid van de shuttle.

Klikbaar
[[url=http://www.mijnalbum.nl/Foto=6PEKCIJM]afbeelding][/url]
vogels??

moet je eens kijken waar t gele van de vlammen eindigen, tussen de 2 raketten in, op de stelling. Het lijkt wel alsof daar 2 mensen staan !
-CRASH-dinsdag 9 augustus 2005 @ 10:39
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 10:37 schreef Yosomite het volgende:
Eerst nog overleg....
gaan we voor Florida of Schiphol?
Mijn achtertuin is ook mogelijk....

Nieuw topc is geopent
DaMookdinsdag 9 augustus 2005 @ 10:42
Waarom kost het transport van dat ding eigenlijk 5 miljoen ? Dat moet toch wel goedkoper kunnen lijkt me. Als het echt zo duur is hadden ze beter in het begin zo'n russische antonov (oid) kunnen kopen . Dan lijkt het me zeker goedkoper .
Yosomitedinsdag 9 augustus 2005 @ 10:43
Florida is het voorlopig
over een half uur: go, no go
Sanderdinsdag 9 augustus 2005 @ 11:16
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 10:42 schreef DaMook het volgende:
Waarom kost het transport van dat ding eigenlijk 5 miljoen ? Dat moet toch wel goedkoper kunnen lijkt me. Als het echt zo duur is hadden ze beter in het begin zo'n russische antonov (oid) kunnen kopen . Dan lijkt het me zeker goedkoper .
Dat is in de VS bij de wet verboden, russische ruimtevaart meuk kopen.