abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28422077
Waar gaat dit over / Waarom schaken?

Op GoT kwamen we op het idee om eens een wedstrijd te houden tussen GoT en Fok waaraan iedereen kan meedoen. Geen enkel spel is hier beter geschikt voor dan schaken. Het komt aan op taktiek, strategie en inzicht aan en het voordeel t.o.v. andere spellen is dat er geen invloeden van buitenaf zijn zoals bugs, lag en andere excuses om slecht te spelen.

Schaken is toch een spel voor nerds?

Iedereen die er zin in heeft kan schaak leren en spelen, artiesten als Sting en vrouwelijke grootmeesters als Alexandra Kosteniuk nemen dit vooroordeel iig weg.

Klinkt aardig zo'n wedstrijd, maar hoe moet dat in de praktijk gaan?

Het is de bedoeling dat we een enkele partij spelen waarin we als team 'Fok!' samenspelen. De teamleden zullen beslissen over de zetten die gespeeld gaan worden en deze zullen dan door 1 'teamcaptain' gemaakt worden op www.gameknot.com nadat het grootste deel van de teamleden hierover eens is.

Heb je voorbeelden?

Om het nog wat te verduidelijken, er worden heel soms wedstrijden tussen verschillende steden gehouden zoals hier tussen Rotterdam en Amsterdam.

Ok, klinkt goed..ik doe mee!

Iedereen die er aan mee wil doen kan meedoen. Het maakt niet uit of je een beginner of gevorderde bent, iedereen mag bij het team. We hebben alleen wel enkele regels waaraan je je moet houden om dit te laten werken. Als je je opgeeft dan beloof je dat je akkoord gaat met de regels, we kunnen het niet controleren maar de teamspelers moeten te vertrouwen zijn. Zelfde geldt voor het team van GoT.

Deze regels spreken eigenlijk voor zich, maar ik zal ze hier nog even noemen zodat we iig een sportieve partij krijgen.

• Het gebruik van schaakcomputers om de volgende zet uit te rekenen is niet toegestaan
  • Blijf alleen in je eigen forumtopic en ga niet kijken wat de andere partij van plan is op GoT.
  • Je kunt maar in 1 team tegelijk zitten
  • Je mag welinformatie opzoeken in boeken en op het internet over openingen, stellingen en eindspelen.
  • Je mag weloverleggen binnen het topic hier op Fok

Wat doet dit in General Chat?

Ok, dit is misschien iets voor in Sport, daar gaan we het uiteindelijke topic ook starten maar ik zou graag hier de fokkers willen vragen om zich hier op te geven.

Hoeveel spelers hebben we nodig voor we kunnen beginnen?

We hebben er 20 nodig, mocht dit later nog iets naar boven of onder bijgesteld worden (hangt af van de belangstelling) dan horen jullie dat natuurlijk op tijd

Wat moet ik vermelden?

niet veel, laat gewoon ff een bericht achter dat je mee doet en geef ff aan of je een beginner bent of vaker hebt gespeeld. We hebben iig een 'paar' mensen met enige ervaring nodig

Wat valt er te winnen?

Het gaat om de eer, de lol en de Eeuwige roem

Voorlopige teamleden: (vet is geregistreerd op het typefreak forum)

Slaadjebla
    crossover
    casparovvv
    Riedel1
    Beathoven
    St. Germain
    Mirage
    Skiczukie
    PoMeLo
    Blackbird1986
    Asskicker14
    At_Fundum
    SolidArt (?)
    evil_cupido
    thabit
    Dark_Killah
    error32
    Marc1982
    JasperE
    Gauge
    emileuitapeldoorn

Ik wil de bovenstaande spelers graag vragen of ze zich willen aanmelden hier:

http://www.typefreak.nl/forum/

Dan voeg ik jullie ff toe aan de groep Fok

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 13-07-2005 15:52:32 ]
  •   zaterdag 2 juli 2005 @ 19:51:11 #2
    82578 Grimm
    shoo bi do bi doo
    pi_28422150
    Kunnen we niet een wedstrijdje bier drinken doen :S

ik kan voor geen meter schaken
    pi_28422306
    Wedstrijdje bier drinken zou op Fok! inderdaad meer belangstelling opwekken.
    Power perceived is power achieved.
      zaterdag 2 juli 2005 @ 19:56:02 #4
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_28422330
    Ik ben eigenlijk ook wel voor een zuipwedstrijd
    Cop killer
    Kill all the cops tonight
    Kill them, cop killer
    Kill all the cops in sight
    pi_28422337
    quote:
    Op zaterdag 2 juli 2005 19:55 schreef Modwire het volgende:
    Wedstrijdje bier drinken zou op Fok! inderdaad meer belangstelling opwekken.
    lol, het is wel een idee

maar eerst dit
    pi_28422475
    Count me in!
    pi_28422563
    oh ja, ik doe zelf natuurlijk ook mee
      zaterdag 2 juli 2005 @ 20:06:24 #8
    120304 descendent1
    Ja hoor, heb je hem ook weer..
    pi_28422730
    Na elke zet een biertje pakken dan?
    Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
    Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
      zaterdag 2 juli 2005 @ 20:07:47 #9
    39240 jagermaster
    stof en water, dat ben ik
    pi_28422783
    gaan er dan 20 mensen na denken over 1 zet?
    Where's my fear???
      zaterdag 2 juli 2005 @ 20:08:16 #10
    20074 Paladijn
    Jinba Ittai
    pi_28422800
    Het gebruik van schaakcomputers om de volgende zet uit te rekenen is niet toegestaan <-- veel succes dat te voorkomen.
    Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
    Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
    pi_28422896
    waarom één groep tegen de andere? waarom niet allemaal individuele partijen? bv wij met tien, zij met tien .. tornooitje in elkaar steken, zodat iedereen één keer tegen iedereen speelt .. welk team het meest aantal partijen gewonnen heeft, is winnaar ..
    I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand.
    pi_28422974
    ik wil wel meedoen, maar ik kan niet goed schaken, ik vind het alleen leuk
    en ik wil best ingeruild worden voor een fokker met meer ervaring
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
      zaterdag 2 juli 2005 @ 20:12:21 #13
    39240 jagermaster
    stof en water, dat ben ik
    pi_28422976
    quote:
    Op zaterdag 2 juli 2005 20:10 schreef St.Germain het volgende:
    waarom één groep tegen de andere? waarom niet allemaal individuele partijen? bv wij met tien, zij met tien .. tornooitje in elkaar steken, zodat iedereen één keer tegen iedereen speelt .. welk team het meest aantal partijen gewonnen heeft, is winnaar ..
    dan moet je alleen de beste spelers afvaardigen naar de FOK vs GOT wedstrijd..
    wanneer is die wedstijd eigelijk?? wel leuk om te weten met eventuele vakantie;)
    Where's my fear???
    pi_28422983
    quote:
    Op zaterdag 2 juli 2005 20:08 schreef Paladijn het volgende:
    Het gebruik van schaakcomputers om de volgende zet uit te rekenen is niet toegestaan <-- veel succes dat te voorkomen.
    Kwestie van vertrouwen. Gameknot heeft dat als policy, maar zij kunnen dat zelf ook niet controleren. Valsspelen met schaken om het plezier is als valsspelen bij patience.
      zaterdag 2 juli 2005 @ 20:13:16 #15
    83417 MeneerGiraffe
    Het is Menéér Giraffe voor jou
    pi_28423010
    quote:
    9 potten schaak
    pi_28423035
    quote:
    Ik was eerst in de veronderstelling dat dat de bedoeling was
    Een soort tournament. Toch jammer.
    pi_28423124
    Dus als ik het goed begrijp, spelen we 1 schaakspel met 20 mensen aan elke zijde?
      zaterdag 2 juli 2005 @ 20:20:13 #18
    20074 Paladijn
    Jinba Ittai
    pi_28423274
    quote:
    Op zaterdag 2 juli 2005 20:12 schreef SlaadjeBla het volgende:
    Kwestie van vertrouwen. Gameknot heeft dat als policy, maar zij kunnen dat zelf ook niet controleren. Valsspelen met schaken om het plezier is als valsspelen bij patience.
    Klopt, het is amper te verifieren... een aantal van die sites doet dat door het geheugen van de client te scannen bv. (heb destijds onderzoek verricht naar valsspelen in multiplayer games - schaken via webclient viel daar ook onder)
    Bereid je alleen wel voor op veel gezeik als iemand wel een computerprogramma blijkt te gebruiken.

edit:
    Overigens, het is een leuk idee. Mijn opmerking was niet bedoeld om dat de grond in te stampen. Er is echter wel een vrij grote kans dat je hier tegenaan gaat lopen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Paladijn op 02-07-2005 20:32:10 ]
    Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
    Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
    pi_28424832
    *meld zich voor het bierdrink tournooi
      zaterdag 2 juli 2005 @ 22:36:44 #20
    17337 ook_gek
    doet ie anders nooit
    pi_28427708
    ik ben benieuwd
    Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
    Never underestimate the power of stupid people in a large group
    pi_28427923
    * Casparovvv checkt username

* Casparovvv doet mee

Ik kan schaken, maar ben niet echt 'goed' te noemen.

Ik begrijp dat dit wel volledig over Inet gespeeld word dus.
    Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
    Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
    pi_28428011
    overigens mag gezegd worden dat ik best mijn plaats wil afstaan aan een Fok!ker die regelmatig schaakt, ik heb het al lange tijd niet meer gespeeld, doe alleen mee voor 't plezier
      zondag 3 juli 2005 @ 00:23:08 #23
    48288 Mikkie
    Mastermind.
    pi_28431682
    - Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 89% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 13:39:22 ]
    Zerg schreef:
    1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
      zondag 3 juli 2005 @ 00:30:40 #24
    45176 Riedel1
    Stuck in the Middle With You
    pi_28432004
    Ik wil best meedoen. Ik heb een ELO rating van ~ 1600 en speel regelmatig voor Schaakclub Utrecht.
    pi_28439856
    quote:
    als jij dat wilt organiseren, best.. met 1 partij is het iig iets overzichtelijker.

ik zal de voorlopige lijst zo ff maken.
      zondag 3 juli 2005 @ 12:05:16 #26
    32597 ShaoliN
    *BLiNg bLiNG*
    pi_28439877
    . Waarom staat dit topic niet in onzin?
    pi_28439999
    oh ja, we gaan van start zodra beide partijen voldoende spelers hebben. Met een beetje geluk is dat in de loop van deze week
    quote:
    Op zaterdag 2 juli 2005 20:20 schreef Paladijn het volgende:

[..]

edit:
    Overigens, het is een leuk idee. Mijn opmerking was niet bedoeld om dat de grond in te stampen. Er is echter wel een vrij grote kans dat je hier tegenaan gaat lopen.
    Ik hoop gewoon dat de deelnemers die zich nu ingeschreven hebben te vertrouwen zijn en daar ga ik dan ook maar ff blind van uit. Doe jij ook mee Paladijn?
    quote:
    Op zaterdag 2 juli 2005 20:16 schreef Space-Chinees het volgende:
    Dus als ik het goed begrijp, spelen we 1 schaakspel met 20 mensen aan elke zijde?
    Idd, maar er moet wel binnen een bepaalde tijd een zet gemaakt zijn. Daarnaast zal misschien niet iedereen even actief meedoen en / of op vakantie zijn en dan hebben we met 20 man iig wat reserve.

[ Bericht 36% gewijzigd door Beathoven op 03-07-2005 16:50:57 ]
    pi_28440160
    ik wil ook gerust meedoen ... maar een twintig man tegen twintig man partij zie ik niet zo zitten
    I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand.
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juli 2005 @ 12:18:29 #29
    862 Arcee
    Look closer
    pi_28440219
    quote:
    Op zaterdag 2 juli 2005 19:49 schreef Beathoven het volgende:
  • Het gebruik van schaakcomputers om de volgende zet uit te rekenen is niet toegestaan
  • Dan ga je dus een Tweaker het gebruik van een computer verbieden.
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
    pi_28440439
    quote:
    Op zondag 3 juli 2005 12:18 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dan ga je dus een Tweaker het gebruik van een computer verbieden.
    lol

Je mag best een schaakcomputer gebruiken om b.v. een stelling op het bord neer te zetten en zelf kijken of je er wat mee kunt of je inzicht in het spel te vergroten door de tutorials door te nemen, maar het uitrekenen van de volgende zet is gewoon niet toegestaan.

Ik ga dat ook niet controleren want het valt bijna niet te controleren. Iedereen die zich voor het team opgeeft gaat gewoon akkoord met de regels en ik hoop dat ze actief meewerken om er een geslaagde partij van te maken. Fokkers die zich niet hebben opgegeven kunnen dan ook niet meebeslissen over hoe er gespeeld gaat worden. Kan ik jou b.t.w. toevoegen aan de lijst?
    pi_28446878
    Op GoT is inmiddels ook een lijst met kandidaten in de maak
      zondag 3 juli 2005 @ 16:04:38 #32
    34156 Mirage
    Smile !!!
    pi_28447041
    Als ik het goed begrijp is het dus niet zo dat we met z'n allen achter ons pctje kruipen en een spel beginnen dat ook in één keer af gemaakt moet worden ?
    Het is dus gewoon mogeljik om tussen door even te stoppen of weg te lopen ( na dit aan te geven ) omdat je andere verplichtingen hebt ?

Als bovenstaande correct is, dan doe ik mee !

Ik kan schaken en of ik goed/ ervaren ben... tsja... moeilijk te zeggen.. het is lang geleden dat ik geschaakt heb, maar toen ik het deed was ik meestal de winnende partij. Dit kan natuurlijk net zo goed iets over mijn tegenstanders zeggen dan over mijn vaardigheden.
    Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
    Sir Winston Churchill
    pi_28447043
    keej

* Casparovvv wacht af
      zondag 3 juli 2005 @ 16:21:46 #34
    34156 Mirage
    Smile !!!
    pi_28447532
    Het is waarschijnlijk handiger het lijstje in de openingspost te zetten en telkens bij te werken.
    Je hoeft dan minder te zoeken/scrollen om het daadwerkelijke lijstje te vinden.
    Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
    Sir Winston Churchill
    pi_28448875
    quote:
    Op zondag 3 juli 2005 16:04 schreef Mirage het volgende:
    Als ik het goed begrijp is het dus niet zo dat we met z'n allen achter ons pctje kruipen en een spel beginnen dat ook in één keer af gemaakt moet worden ?
    Het is dus gewoon mogeljik om tussen door even te stoppen of weg te lopen ( na dit aan te geven ) omdat je andere verplichtingen hebt ?
    www.gameknot.com

hier wordt het spel afgewerkt, maar niet in 1x. Tenminste, het is maar wat je daaronder verstaat. Het hangt er helemaal vanaf of we er met z'n allen snel uitkomen wat de volgende zet wordt. We zullen de verschillende speelstijlen van iedereen moeten zien te combineren. Er wordt iig geen zet gespeeld tot het grootste deel van het team hier over eens is dat dit de beste volgende zet is.

We zetten de tijdslimiet op Gameknot op een uiterste van 5 dagen per zet. Maar dat is meer om wat speling te hebben. Na iedere zet wordt de teller weer op 5 dagen geplaatst zodat we iig niet tegen de tijd hoeven te schaken. Als 1 team binnen die 5 dagen geen zet heeft gemaakt is het spel afgelopen en betekent dit het verlies voor de partij die z'n tijd heeft laten verstrijken.. maar zover laten we het niet komen.

De maximale tijd die een team over een zet mag doen zal volgens onze spelregels ongeveer op 3 dagen per zet komen. Zo blijft er toch nog redelijk wat tempo in het spel.
    quote:
    Als bovenstaande correct is, dan doe ik mee !

Ik kan schaken en of ik goed/ ervaren ben... tsja... moeilijk te zeggen.. het is lang geleden dat ik geschaakt heb, maar toen ik het deed was ik meestal de winnende partij. Dit kan natuurlijk net zo goed iets over mijn tegenstanders zeggen dan over mijn vaardigheden.
    ok!

ik denk dat je onze kant zeker kunt versterken, ik zet je iig even op de lijst.
    quote:
    Op zondag 3 juli 2005 16:21 schreef Mirage het volgende:
    Het is waarschijnlijk handiger het lijstje in de openingspost te zetten en telkens bij te werken.
    Je hoeft dan minder te zoeken/scrollen om het daadwerkelijke lijstje te vinden.
    check!
    pi_28452254
    schop

Join ook!

stop *hier* je koning in de reet van een GoT'er!!
    pi_28453227
    quote:
    Op zondag 3 juli 2005 19:32 schreef Casparovvv het volgende:
    schop

Join ook!

stop *hier* je koning in de reet van een GoT'er!!
    Wat een foute slogan
    pi_28453845
    quote:
    Op zondag 3 juli 2005 20:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Wat een foute slogan
    waarmee trek ik anders de aandacht van die foute fok!kers
      zondag 3 juli 2005 @ 21:02:16 #39
    34156 Mirage
    Smile !!!
    pi_28455137
    quote:
    Op zondag 3 juli 2005 20:26 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

waarmee trek ik anders de aandacht van die foute fok!kers
    Hebben we die nodig dan ?
    Ik dacht dat we schaak spelende fokkers zochten
    Sir Winston Churchill
    pi_28455352
    Ik wil ook wel meedoen. Ik schaakte vroeger met mijn vader. Leuk spel.
    pi_28455469
    quote:
    Op zondag 3 juli 2005 21:02 schreef Mirage het volgende:

[..]

Hebben we die nodig dan ?
    Ik dacht dat we schaak spelende fokkers zochten
    Gaan we niet dirty spelen
    pi_28456366
    ik wil ook wel meedoen

heb zelf 2 jaar op schaken gezeten en heb bij de 2e keer zelfs 1e prijs gewonnen
      zondag 3 juli 2005 @ 21:43:20 #43
    75832 blackbird1986
    Artificial Intelligence
    pi_28456540
    Count me in

Een jaartje of drie ervaring, gok ik zo, vroeger veel gespeeld.

Gezien de overlegmogelijkheid neem ik aan dat we niet op tijd spelen?
    Every action leads to a consequence, every consequence to an action
    It is in light of this that we define faith
    The problem is we often forget
    The power of choice
    pi_28457653
    quote:
    Op zondag 3 juli 2005 21:43 schreef blackbird1986 het volgende:

Gezien de overlegmogelijkheid neem ik aan dat we niet op tijd spelen?
    Niet echt, of je moet 3 dagen te krap vinden om een zet te bedenken
    pi_28458872
    quote:
    Op zondag 3 juli 2005 21:38 schreef PoMeLo het volgende:
    ik wil ook wel meedoen

heb zelf 2 jaar op schaken gezeten en heb bij de 2e keer zelfs 1e prijs gewonnen

Waarom heb jij niet gepost in mijn *PIMP hier met je prijzen* topic?.

maargoed, we hebben al aardig wat al dan niet ervaren deelnemers
    pi_28462942
    Ik heb trouwens iets waar ik jullie mening even over wil voor als het zover is.

Wat lijkt jullie het beste...

De besprekingen als de wedstrijd van start gegaan is in een 'achterkamertje' te houden waar alleen de teamleden kunnen posten (in dat geval ergens buiten fok op een 'prive' forum). Of in het algemene sport forum waar iedereen kan meelezen. Het eerste is veiliger ivm cheaten en de tweede optie maakt het wat toegankelijker voor niet teamleden om het toch te volgen.

we kunnen b.t.w. nog steeds nieuwe teamleden gebruiken!
      maandag 4 juli 2005 @ 00:35:23 #47
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_28463016
    Ik zal onze topschaker van Fok!, Juan Zueco , even op dit topic wijzen in SPT.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_28463442
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 00:32 schreef Beathoven het volgende:
    Ik heb trouwens iets waar ik jullie mening even over wil voor als het zover is.

Wat lijkt jullie het beste...

De besprekingen als de wedstrijd van start gegaan is in een 'achterkamertje' te houden waar alleen de teamleden kunnen posten (in dat geval ergens buiten fok op een 'prive' forum). Of in het algemene sport forum waar iedereen kan meelezen. Het eerste is veiliger ivm cheaten en de tweede optie maakt het wat toegankelijker voor niet teamleden om het toch te volgen.

we kunnen b.t.w. nog steeds nieuwe teamleden gebruiken!
    Prive-forum gebruiken en beslissingen later op Fok! posten zodat men toch mee kan lezen?
      maandag 4 juli 2005 @ 00:52:05 #49
    59896 Asskicker14
    Suk a dog dik
    pi_28463477
    Mag je ook meedoen als je verschrikkelijk slecht bent in schaken?
    Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
    Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
    Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
    Is he neither able nor willing? Then why call him God?
    pi_28463646
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 00:35 schreef golfer het volgende:
    Ik zal onze topschaker van Fok!, Juan Zueco , even op dit topic wijzen in SPT.
    bedankt, we kunnen zeker wat versterking gebruiken. Het belooft iig een lastige tegenstander te worden.
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 00:52 schreef Asskicker14 het volgende:
    Mag je ook meedoen als je verschrikkelijk slecht bent in schaken?
    ja hoor, zie OP

zolang je maar akkoord gaat met de regels. Je kunt als je tenminste zoals je zegt vreselijk slecht bent denk ik een stuk beter worden als je ziet hoe spelers met iets meer ervaring een wedstrijd bekijken. Post ook gerust wat 'jij' denkt dat de beste zet is, dan kan iemand die vaker schaak speelt je wel uitleggen waarom de zet goed of minder goed is.

Ik hoop er iig ook weer wat van bij te leren

[ Bericht 44% gewijzigd door Beathoven op 04-07-2005 01:03:31 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')