Als het werkwoord voor 'je' of 'jij' staat, krijgt het woord geen T.quote:Op donderdag 30 juni 2005 02:29 schreef Feestkabouter het volgende:
TIP 2:
een andere categorie fouten is: ik wordt, hij vermoed (beide fout)
heel simpel: als het de ik-vorm is krijgt het woord NOOIT een T, als het geen ik-vorm is maar het is wel in de tegenwoordige tijd dan krijgt het woord ALTIJD een T.
(einde TIP 2)
quote:Op vrijdag 1 juli 2005 13:05 schreef Kang-He het volgende:
Ik vind het ergens wel triest dat zoveel mensen dit ook gewoon niet weten.
quote:Op donderdag 30 juni 2005 00:57 schreef riCstaa het volgende:
iets met een 't kofschip uitschuifpik
stam + t
Met uitschuifpik zullen ze het ook nooit meer vergetenquote:Op woensdag 6 juli 2005 19:30 schreef Thomas B. het volgende:
Zet deze alsjeblieft heel erg sticky en overduidelijk ergens neer. Veel mensen op fok die daar nog wat van kunnen leren
die is wel goed iddquote:Op woensdag 6 juli 2005 19:33 schreef djenneke het volgende:
[..]
Met uitschuifpik zullen ze het ook nooit meer vergeten![]()
![]()
quote:Op donderdag 7 juli 2005 12:37 schreef MaRySe het volgende:
Wat je moet doen.. Is de stam met een rode pen opschrijven..
En dan met een andere kleur.. Zet je het achterding erachter
Net zo lang tot je het kunt
Ik ben 17quote:
ritueel verbrandenquote:Op donderdag 7 juli 2005 12:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik hoop dat heel veel mensen dit topic lezen.
Er komt overigens nooit een d 'achter een werkwoord'.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed snap dat sommige mensen dit niet schijnen te kunnen. Het vervoegen van het werkwoord 'worden' is in feite niet moeilijker dan het vervoegen van het werkwoord 'lopen'... En dat laatste werkwoord kun je dan weer als ezelsbrug gebruiken en dan gaat het eik nooit verkeerd.
Al zag ik laatst iemand hier op Fok! schrijven: "ik vondt"
En ook geen dt.quote:Op donderdag 7 juli 2005 12:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Er komt overigens nooit een d 'achter een werkwoord'.
quote:Op vrijdag 1 juli 2005 13:05 schreef Kang-He het volgende:
Ik vind het ergens wel triest dat zoveel mensen dit ook gewoon niet weten.
ik heb ooit foutief geleerd dat gebiedende wijs met een t erachter meervoud gebiedende wijs isquote:Op woensdag 29 juli 2009 12:30 schreef Thomas B. het volgende:
Mooie kick
"Bied uw huis aan" is gebiedende wijs. Net als bijvoorbeeld "Scheer je weg". Dan zie je dat er achter Scheer geen t hoort, dus dat is dan ook niet het geval bij Bied.
U wil of U wilt is in principe allebei goed, maar stilistisch vind ik persoonlijk die laatste mooier.
toch wel een beetje. t is archaisch meervoudquote:Op donderdag 30 juli 2009 01:40 schreef Thomas B. het volgende:
Gebiedende wijs met een t werd vroeger wel gebruikt. "Stemt PvdA", "Gaat heen en vermenigvuldigt U". Maar dat is archaisch taalgebruik. Met meervoud heeft het niks te maken idd
Ik vind de info op die pagina onvolledig: er staat niets over de meervouds-t erachter............ dat geeft mij eigenlijk de indruk dat ze er zelf ook niet echt een uitspraak over durven doen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:06 schreef kwakveense het volgende:
[..]
ik heb ooit foutief geleerd dat gebiedende wijs met een t erachter meervoud gebiedende wijs is
hier het stukje van de taaladviesdienst
http://www.onzetaal.nl/advies/melduaan.php
Jawel, maar niet bij dat onderwerp. Als je onderaan even op het "beid(t) uw tijd"-vraagstuk klikt, kan je zien dat onzetaal wel duidelijk is over die meervouds-t.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 00:45 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
Ik vind de info op die pagina onvolledig: er staat niets over de meervouds-t erachter............ dat geeft mij eigenlijk de indruk dat ze er zelf ook niet echt een uitspraak over durven doen.
Ze zeggen ook nergens concreet dat de oplossing zonder t de enige juiste oplossing is.
Echt waar?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 12:36 schreef kwakveense het volgende:
[..]
toch wel een beetje. t is archaisch meervoudonderscheid wordt nu niet meer gemaakt volgens mij...
bij latijn stamtijden SO's werd het foutgerekend als we bij een meervouds gebiedende wijs vorm geen -t erachter plakten. ook niet als we wél t rijtje "imperativus, meervoud" erachter hadden staan
bedank (ja, flauw, typfout)quote:Op woensdag 29 juni 2005 20:05 schreef RalphLauren het volgende:
Wanneer moet er nu eigenlijk een d, t of dt achter een werkwoord? ik ben de regels hiervoor vergeten![]()
Alvast bedank voor de reacties![]()
Kan ik nog best hoor.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 23:41 schreef Haushofer het volgende:
Zullen we nou staartdelingen weer es oprakelen? Kijken hoeveel mensen dat nog weten
quote:Goedbeschouwd/t/dt snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels word/t/dt je door een bijdehand/t/dte havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rond/t/dte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd/t/dt dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeid/t/dt; het is ook nooit goed!
Pffff te lang geleden dit ook nooit echt gesnapt voor engels had ik nog betere cijfersquote:
Het is gewoon tegenwoordige tijd.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |