het probleem doet zich meestal voor bij gebruik van werkwoorden als geloven, gebeuren en bepalen, dus beginnend met 'ge-', 'be-' of 'ver-' (en misschien nog een paar lettergrepen), die in de verleden tijd eindigen op '-de': ik geloofde, ik bepaalde, het gebeurde.
vraag: waarom zijn deze (dus werkwoorden met ge- en ver- en be-) 'moeilijk'?
(moeilijk tussen quotes omdat het eigenlijk echt niet moeilijk is als je een keer de moeite neemt om je in het issue te verdiepen, dan heb je het zo door)
antwoord: het voltooid deelwoord (geloofd, bepaald, gebeurd) klinkt precies hetzelfde als de 3e persoon enkelvoud in de tegenwoordige tijd (gelooft, bepaalt, gebeurt)
de fout wordt daarom op 2 manieren gemaakt:
men schrijft iets als "dat gebeurd mij nou nooit" of "er is iets bijzonders gebeurt"
(allebei fout)
TIP 1:
fout is simpel te voorkomen, vervang bij dergelijke probleemwoorden (maar eigenlijk in elk geval van twijfel) in gedachten het woord even door een vorm van 'voelen':
wordt het dan 'voelt' of 'gevoeld'?
"dat voelt mij nou nooit" en "er is iets bijzonders gevoeld"
(let in beide gevallen niet op de onzinnige betekenis, het gaat om de werkwoordsvorm)
als je vanzelf GEVOELD invult, moet je bij je betreffende werkwoordsvorm een D gebruiken want het is een voltooid deelwoord, als je VOELT invult moet je een T gebruiken want het is gewoon de tegenwoordige tijd.
(einde TIP 1)
TIP 2:
een andere categorie fouten is: ik wordt, hij vermoed (beide fout)
heel simpel: als het de ik-vorm is krijgt het woord NOOIT een T, als het geen ik-vorm is maar het is wel in de tegenwoordige tijd dan krijgt het woord ALTIJD een T.
(einde TIP 2)
TIP 3:
Of een werkwoord in de verleden tijd en in het voltooid deelwoord een d of een t krijgt, dat voelen de meeste mensen wel goed aan.
komt de laatste voor de 'en' van het hele werkwoord voor in 'fokschaap' of 'kofschip', dan een t, anders een d.
let op:
ik wens, komt van wensen --> s --> WEL in fokschaap --> t --> ik wenste, ik heb gewenst
ik reis, komt van reizen --> z --> NIET in fokschaap --> d --> ik reisde, ik heb gereisd
ik verf, komt van verven --> v --> NIET in fokschaap --> d --> ik verfde, ik heb geverfd
ik bof, komt van boffen --> f --> WEL in fokschaap --> ik bofte, ik heb geboft
(einde TIP 3)
[ Bericht 2% gewijzigd door Feestkabouter op 30-06-2005 02:36:10 ]