abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28349833
Wanneer moet er nu eigenlijk een d, t of dt achter een werkwoord? ik ben de regels hiervoor vergeten

Alvast bedank voor de reacties
  donderdag 30 juni 2005 @ 00:57:27 #2
114946 riCstaa
Kurosaki Ichigo
pi_28350348
iets met een kofschip

stam + t
Shattered Hand: Alterac Deviants
  donderdag 30 juni 2005 @ 00:58:47 #3
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_28350378
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 00:57 schreef riCstaa het volgende:
iets met een kofschip

stam + t

Dus het is hij baald?
  donderdag 30 juni 2005 @ 01:00:28 #4
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_28350411
ik: stam
hij/zij: stam +t

kofschip heeft betrekking op voltooid deelwoord
  donderdag 30 juni 2005 @ 01:01:06 #5
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_28350422
Tegenwoordige tijd stam+t en verleden tijd, kofschip of fokschaap
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
  donderdag 30 juni 2005 @ 01:01:29 #6
114946 riCstaa
Kurosaki Ichigo
pi_28350426
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 00:58 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Dus het is hij baald?
klopd
Shattered Hand: Alterac Deviants
  donderdag 30 juni 2005 @ 01:02:51 #7
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_28350447
Werkwoorden vervoegen

D, DT of T?

1. Bij een persoonsvorm van de tweede of derde persoon (jij, u, hij): Schrijf een -t: De persoonsvorm bestaat uit 'stam plus -t'. De stam is wat je hoort als je het hele werkwoord uitspreekt, zonder -en: behandel + t, vergader + t. De eerste persoon 'ik' heeft als vervoeging slechts de stam van het werkwoord 'ik wordt' moet dus 'ik word' zijn.
2. Bij een voltooid deelwoord:
Schrijf een -t als: de laatste letter van de stam van het hele werkwoord een van de volgende is: tkfschp. (Het welbekende 't kofschip, 't fokschip of 't fokschaap.) Dus: gefietst (fietsen --> fiets --> gefietst)
Schrijf een -d als: de laatste letter van de stam niet voorkomt in 't fokschaap. Bijvoorbeeld: 'De klacht is behandeld'.

Bij werkwoorden die een stam hebben die eindigt op een -d is de persoonsvorm gewoon stam + t: hij aanvaardt. Het voltooid deelwoord is dan hij heeft aanvaard, dus geen extra -d.

Bij werkwoorden waarbij de stam eindigt op een -t krijgen zowel de persoonsvorm in de tweede of derde persoon als het voltooid deelwoord geen extra -t. Bijvoorbeeld: Hij slijt. Hij praat, hij heeft gepraat.
In de verleden rtijd krijgen deze werkwoorden wel een extra tussen - d of -t (Hij praatte)

Vind je dit moeilijk, gebruik dan een trucje: Vervang de persoonsvorm door "smurfen". Voorbeeld: ik smurf, hij smurft, smurf jij, jij smurft. Schrijf je een t achter smurfen, dan schrijf je ook een t achter het werkwoord dat er moest staan. Dus jij smurft dus ook jij wordt maar smurf jij? dus ook word jij?.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_28350547
lopen. (stam=loop)
Ik loop (stam)
hij/zij/het loopt (stam + t)
jij loopt (stam + t)
loop jij? (stam)
u loopt (stam +t)
loopt u? (stam +t)
wij lopen (hele werkwoord)

Bij het voltooid deelwoord gebruik je het hele werkwoord -en.
Als de letter die dan het laatst is, voorkomt in 't kofschip, (t,k,f,s,ch,p en x) volgt er een t, anders een d.

geloven -en geeft gelov
dit eindigt op een v, die zit niet in 't kofschip dus volgt een 'd' -> ik heb geloofd.

fietsen -en geeft fiets
dit eindigt op een s, die zit wèl in 't kofschip dus volgt er een 't' -> ik heb gefietst.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  † In Memoriam † donderdag 30 juni 2005 @ 02:29:47 #9
21636 Feestkabouter
pi_28351527
het probleem doet zich meestal voor bij gebruik van werkwoorden als geloven, gebeuren en bepalen, dus beginnend met 'ge-', 'be-' of 'ver-' (en misschien nog een paar lettergrepen), die in de verleden tijd eindigen op '-de': ik geloofde, ik bepaalde, het gebeurde.

vraag: waarom zijn deze (dus werkwoorden met ge- en ver- en be-) 'moeilijk'?
(moeilijk tussen quotes omdat het eigenlijk echt niet moeilijk is als je een keer de moeite neemt om je in het issue te verdiepen, dan heb je het zo door)
antwoord: het voltooid deelwoord (geloofd, bepaald, gebeurd) klinkt precies hetzelfde als de 3e persoon enkelvoud in de tegenwoordige tijd (gelooft, bepaalt, gebeurt)
de fout wordt daarom op 2 manieren gemaakt:
men schrijft iets als "dat gebeurd mij nou nooit" of "er is iets bijzonders gebeurt"
(allebei fout)

TIP 1:
fout is simpel te voorkomen, vervang bij dergelijke probleemwoorden (maar eigenlijk in elk geval van twijfel) in gedachten het woord even door een vorm van 'voelen':
wordt het dan 'voelt' of 'gevoeld'?

"dat voelt mij nou nooit" en "er is iets bijzonders gevoeld"
(let in beide gevallen niet op de onzinnige betekenis, het gaat om de werkwoordsvorm)

als je vanzelf GEVOELD invult, moet je bij je betreffende werkwoordsvorm een D gebruiken want het is een voltooid deelwoord, als je VOELT invult moet je een T gebruiken want het is gewoon de tegenwoordige tijd.
(einde TIP 1)

TIP 2:
een andere categorie fouten is: ik wordt, hij vermoed (beide fout)
heel simpel: als het de ik-vorm is krijgt het woord NOOIT een T, als het geen ik-vorm is maar het is wel in de tegenwoordige tijd dan krijgt het woord ALTIJD een T.
(einde TIP 2)

TIP 3:
Of een werkwoord in de verleden tijd en in het voltooid deelwoord een d of een t krijgt, dat voelen de meeste mensen wel goed aan.
komt de laatste voor de 'en' van het hele werkwoord voor in 'fokschaap' of 'kofschip', dan een t, anders een d.

let op:
ik wens, komt van wensen --> s --> WEL in fokschaap --> t --> ik wenste, ik heb gewenst
ik reis, komt van reizen --> z --> NIET in fokschaap --> d --> ik reisde, ik heb gereisd
ik verf, komt van verven --> v --> NIET in fokschaap --> d --> ik verfde, ik heb geverfd
ik bof, komt van boffen --> f --> WEL in fokschaap --> ik bofte, ik heb geboft
(einde TIP 3)

[ Bericht 2% gewijzigd door Feestkabouter op 30-06-2005 02:36:10 ]
pi_28352687
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 02:29 schreef Feestkabouter het volgende:
TIP 2:
een andere categorie fouten is: ik wordt, hij vermoed (beide fout)
heel simpel: als het de ik-vorm is krijgt het woord NOOIT een T, als het geen ik-vorm is maar het is wel in de tegenwoordige tijd dan krijgt het woord ALTIJD een T.
(einde TIP 2)
Als het werkwoord voor 'je' of 'jij' staat, krijgt het woord geen T.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_28353923
Het is heel simpel voor werkwoorden in de tegenwoordige tijd: neem de stam, en als er geen 'ik' bij staat of 'jij' erachter, plak je er een t achter. Er staat ook 'jij' achter wanneer er 'je' achterstaat wat je een 'jij' kunt veranderen.
@find the_riaa_cant_touch_me.mp3
  vrijdag 1 juli 2005 @ 13:05:13 #12
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_28385432
Ik vind het ergens wel triest dat zoveel mensen dit ook gewoon niet weten .
pi_28409746
bedankt voor jullie reacties! mijn geheugen is weer opgefrist
  dinsdag 5 juli 2005 @ 21:41:16 #14
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_28527109
erm...te laat maar: TTK?
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_28528201
Ik stam
Hij stamt
Wij stammen
We hebben gestamd

Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:38:45 #16
122880 Studentplus.nl
Alles voor de student!
pi_28541394
haha mooi topic (Y)
Studenten gezocht! Ga naar http://www.studentplus.nl
pi_28560334
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 13:05 schreef Kang-He het volgende:
Ik vind het ergens wel triest dat zoveel mensen dit ook gewoon niet weten .
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  woensdag 6 juli 2005 @ 19:25:45 #18
120604 DeltaHF
HPE 2.0 HF Turbo
pi_28560407
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 00:57 schreef riCstaa het volgende:
iets met een 't kofschip uitschuifpik

stam + t
Met dubbel s; aldus
pi_28560443
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 19:25 schreef DeltaHF het volgende:

[..]
hilarisch
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28560484
uitschuifpik die zal ik eens aan mn nederlands leraar vertellen
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_28560557
Zet deze alsjeblieft heel erg sticky en overduidelijk ergens neer. Veel mensen op fok die daar nog wat van kunnen leren
pi_28560685
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 19:30 schreef Thomas B. het volgende:
Zet deze alsjeblieft heel erg sticky en overduidelijk ergens neer. Veel mensen op fok die daar nog wat van kunnen leren
Met uitschuifpik zullen ze het ook nooit meer vergeten
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28561097
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 19:33 schreef djenneke het volgende:

[..]

Met uitschuifpik zullen ze het ook nooit meer vergeten
die is wel goed idd
pi_28585011
Ooit kon ook ik het niet

Wat je moet doen.. Is de stam met een rode pen opschrijven..

Dus:

werk

En dan ga je denken.. Ik,jij,hij,zij, wij? Verleden tijd?
En dan met een andere kleur.. Zet je het achterding erachter
Net zo lang tot je het kunt

Ik werk
Hij/Zij/Het werkt
Wij werken

Verledentijd:
Ik/hij/zij/het werkte
Wij werkten

En als laatste.. Die met de uitschuifpik !!!
werk

Het eindigt op een K.. DUS een T

gewerkt
pi_28585086
DT bestaat niet.

loopt, wordt. (de d hoort gewoon bij de stam.)
Voices tell me I'm the shit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')