De palestijnse gebieden kennen nog zoiets als een eigen overheid en eigen politiemacht. Overigens, kiezen of delen, Spanjaarden weg uit de noordelijke steden?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:07 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Des temeer reden om de Palestijnse gebieden definitief te annexeren, niet?
Er is een regering. Dat er geen politiemacht is, is omdat Marokko het bezet houdt en het niet toestaat. Dat is dus geen argument om het bezet te houden. (dit is een edit overigens)quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:07 schreef Mutant01 het volgende:
De palestijnse gebieden kennen nog zoiets als een eigen overheid en eigen politiemacht.
Ook. En Marokko weg uit de Westelijke Sahara en Israel uit de Palestijnse gebieden.quote:Overigens, kiezen of delen, Spanjaarden weg uit de noordelijke steden?
Wat is het verband? Kiezen of delen slaat op het aanvoeren van uitspraken van het internationaal hof als legitimatie. De Spaanse steden hebben volgens mij niks met de WS of de UN te maken.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De palestijnse gebieden kennen nog zoiets als een eigen overheid en eigen politiemacht. Overigens, kiezen of delen, Spanjaarden weg uit de noordelijke steden?
Mijnsinsziens heeft het internationaal hof ondertussen wel duidelijk gemaakt geen enkele macht te hebben. De Spaanse steden zijn overblijfselen van een koloniaal tijdperk, volgens mij zijn we dat tijdperk al ver vooruit of niet?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:13 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat is het verband? Kiezen of delen slaat op het aanvoeren van uitspraken van het internationaal hof als legitimatie. De Spaanse steden hebben volgens mij niks met de WS of de UN te maken.
niet te vergeten dat israel dat innaam na de oorlog gewonnen te hebben die gestart werd van arabische zijdequote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:21 schreef Mutant01 het volgende:
Als een staat (Palestina) 5 bij 5 km is, en een ander land jat er nog ff een kilometer bij kilometer van af, dan scheelt het veel
Je haalde het eerst zelf aan, hoor. Met de claim dat het de bezetting had gelegitimeerd. Nu het andersom blijkt te zijn, acht je het ineens niet meer relevant?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:14 schreef Mutant01 het volgende:
Mijnsinsziens heeft het internationaal hof ondertussen wel duidelijk gemaakt geen enkele macht te hebben.
"De Marokkaanse claim op de Westelijke Sahara is een overblijfsel uit een prekoloniaal tijdperk, volgens mij zijn we dat tijdperk al ver vooruit, niet?"quote:De Spaanse steden zijn overblijfselen van een koloniaal tijdperk, volgens mij zijn we dat tijdperk al ver vooruit of niet?
De Sahrawi's hebben geen mogelijkheid om een stuk grond dat zo groot is als de Westelijke Sahara alleen te beheersen, dat is onmogelijk (ook al zouden ze wel een dergelijk politie-apparaat hebben). Landen als Pakistan hebben al moeite om buitenlandse terroristen tegen te houden. Marokko heeft overigens eerder vermeld dat het wel een bepaalde autonomie aan het gebied wil geven (zelfbestuur e.d.), maar dat het voor de rest wel onder Marokko zelf zou blijven vallen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:12 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Er is een regering. Dat er geen politiemacht is, is omdat Marokko het bezet houdt en het niet toestaat. Dat is dus geen argument om het bezet te houden. (dit is een edit overigens)
[..]
Ook. En Marokko weg uit de Westelijke Sahara en Israel uit de Palestijnse gebieden.
Gelijke monniken imams gelijke kappen...
Egypte en een aantal anderen startte de oorlog. Je argument slaat dan ook nergens op. Als Belgie in oorlog raakt met Duitsland, en Duitsland wint, mag het dan ook een stuk van Nederland hebben?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
niet te vergeten dat israel dat innaam na de oorlog gewonnen te hebben die gestart werd van arabische zijde
wel als NL belgie meehelpt zoals de palastijnen deden (die ook nog nooit een eigen bestuur hadden gehad voor 1948quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Egypte en een aantal anderen startte de oorlog. Je argument slaat dan ook nergens op. Als Belgie in oorlog raakt met Duitsland, en Duitsland wint, mag het dan ook een stuk van Nederland hebben?
vooruit misschien wel, voorbij duidelijk nog nietquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mijnsinsziens heeft het internationaal hof ondertussen wel duidelijk gemaakt geen enkele macht te hebben. De Spaanse steden zijn overblijfselen van een koloniaal tijdperk, volgens mij zijn we dat tijdperk al ver vooruit of niet?
Uit niets blijkt dat het andersom is, we hebben bronnen die elkaar tegenspreken. Het IH is slechts 1 van de redenen hoor, niet de belangrijkste reden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:16 schreef Mwanatabu het volgende:
Je haalde het eerst zelf aan, hoor. Met de claim dat het de bezetting had gelegitimeerd. Nu het andersom blijkt te zijn, acht je het ineens niet meer relevant?
De claim is onder andere gebaseerd op... en niet geheel gebaseerd op.quote:"De Marokkaanse claim op de Westelijke Sahara is een overblijfsel uit een prekoloniaal tijdperk, volgens mij zijn we dat tijdperk al ver vooruit, niet?"
De Palestijnen deden niet mee want die hadden nog geen eigen bestuur en ze konden toendertijd nooit georganiseerd meedoen met een aanval tegen Israel. Er zullen vast wel Palestijnen mee hebben gedaan, maar niet in naam van de Palestijnse overheid.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wel als NL belgie meehelpt zoals de palastijnen deden (die ook nog nooit een eigen bestuur hadden gehad voor 1948
Het zijn havensteden, er zou dus weldegelijk een groot voordeel zijn voor Marokko (ook economisch gezien)quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:21 schreef sigme het volgende:
[..]
vooruit misschien wel, voorbij duidelijk nog niet
Ik ben met je eens dat het een achterhaald concept is hoor. Hoewel ik me afvraag of het in het voordeel van Marokko is die steden over te nemen. Volgens mij genereert het nogal wat Morokaanse werkgelegenheid, die Spaanse enclaves. Maar dat is mogelijk een oppervlakkige observatie.
hoe kunne ze wel land hebben maar geen bestuurquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De Palestijnen deden niet mee want die hadden nog geen eigen bestuur en ze konden toendertijd nooit georganiseerd meedoen met een aanval tegen Israel. Er zullen vast wel Palestijnen mee hebben gedaan, maar niet in naam van de Palestijnse overheid.
Dude, ik geef je net een link naar de totale gerechtelijke uitspraak. Geen tegensprekende bronnen, jij ontkent die uitspraak gewoon regelrecht. Nadat je eerst beweerde dat hij in het voordeel van Marokko uitviel.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:22 schreef Mutant01 het volgende:
Uit niets blijkt dat het andersom is, we hebben bronnen die elkaar tegenspreken. Het IH is slechts 1 van de redenen hoor, niet de belangrijkste reden.
Non-argument. Is niet relevant. Het is niet van Marokko.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De Sahrawi's hebben geen mogelijkheid om een stuk grond dat zo groot is als de Westelijke Sahara alleen te beheersen, dat is onmogelijk (ook al zouden ze wel een dergelijk politie-apparaat hebben). Landen als Pakistan hebben al moeite om buitenlandse terroristen tegen te houden.
Non-argument. Is niet relevant. Het is niet van Marokko.quote:Marokko heeft overigens eerder vermeld dat het wel een bepaalde autonomie aan het gebied wil geven (zelfbestuur e.d.), maar dat het voor de rest wel onder Marokko zelf zou blijven vallen.
Als Marokko in oorlog raakt met Algerije en Mauretanië, mag het dan ook een stuk Westelijke Sahara hebben?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:19 schreef Mutant01 het volgende:
Egypte en een aantal anderen startte de oorlog. Je argument slaat dan ook nergens op. Als Belgie in oorlog raakt met Duitsland, en Duitsland wint, mag het dan ook een stuk van Nederland hebben?
Edit: ook maar even de oorspronkelijke tekst in het Engels:quote:"Het materiaal dat aan het Hof getoond is, toont het bestaan aan, ten tijde van de Spaanse kolonisatie, van wettelijke banden van erkenning tussen de sultan van Marokko en sommige van de in het territorium van de West-Sahara levende stammen. Zij tonen evenzo het bestaan aan van rechten, inclusief rechten t.a.v. het grondgebied, die wettelijke banden inhouden, tussen het gebied dat nu Mauretanië heet en het territorium van de West-Sahara. Aan de andere kant is de conclusie van het Hof dat het aangedragen materiaal en de informatie, geen enkele band van territoriale soevereiniteit aantoont tussen het territorium van de West-Sahara en het toenmalige Koninkrijk van Marokko of t.a.v. het gebied dat nu Mauretanië heet."
Vette stukje slaat op het recht op zelfbeschikking..quote:The materials and information presented to the Court show the existence, at the time of Spanish colonization, of legal ties of allegiance between the Sultan of Morocco and some of the tribes living in the territory of Western Sahara. They equally show the existence of rights, including some rights relating to the land, which constituted legal ties between the Mauritanian entity, as understood by the Court, and the territory of Western Sahara. On the other hand, the Court's conclusion is that the materials and information presented to it do not establish any tie of territorial sovereignty between the territory of Western Sahara and the Kingdom of Morocco or the Mauritanian entity. Thus the Court has not found legal ties of such a nature as might affect the application of General Assembly resolution 1514 (XV) in the decolonization of Western Sahara and, in particular, of the principle of self-determination through the free and genuine expression of the will of the peoples of the Territory.
http://www.afrol.com/Coun(...)/icj_advice_1975.htm
Neen, dat beweerde ik niet, dat copy paste ik uit een stuk tekst van een website gelinkt aan een universiteit. Dit is de 2e keer dat ik er melding van maak, le-zen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:42 schreef Mwanatabu het volgende:
Dude, ik geef je net een link naar de totale gerechtelijke uitspraak. Geen tegensprekende bronnen, jij ontkent die uitspraak gewoon regelrecht. Nadat je eerst beweerde dat hij in het voordeel van Marokko uitviel.
Goed tegenargument, als buurland is het weldegelijk relevant, terroristen in je achtertuin wil je liever niet hebben.quote:Non-argument. Is niet relevant. Het is niet van Marokko.
Zie antwoord hierboven.quote:Non-argument. Is niet relevant. Het is niet van Marokko.
Non-voorbeeld, gezien het hier niet toepasbaar is, de inval in Algerije was om een stuk gebied terug te krijgen en dat gebied is niet de westelijke Sahara, verder is er geen oorlog geweest met Mauretanie.quote:Als Marokko in oorlog raakt met Algerije en Mauretanië, mag het dan ook een stuk Westelijke Sahara hebben?
van belang.quote:Olie
Spanje is historisch gezien de veroorzaker van het conflict om de Westelijke Sahara. In 1975 beloofde de kolonisator het bestuur over de Spaanse Sahara aan bevrijdingsbeweging Polisario over te dragen. Toen dictator Franco ernstig ziek werd en de Marokkaanse koning Hassan II gelijktijdig dreigde met de Groene Mars het gebied binnen te vallen, veranderde Spanje zijn beleid en sloot in het geheim een akkoord met Marokko en Mauritanië.
Een achtertuin is niet hetzelfde als een buurland natuurlijk, in dat kader kan Iran ook Irak binnenvallen en annexeren namelijk.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Neen, dat beweerde ik niet, dat copy paste ik uit een stuk tekst van een website gelinkt aan een universiteit. Dit is de 2e keer dat ik er melding van maak, le-zen.
[..]
[..]
Goed tegenargument, als buurland is het weldegelijk relevant, terroristen in je achtertuin wil je liever niet hebben.
[..]
Zie antwoord hierboven.
[..]
Non-voorbeeld, gezien het hier niet toepasbaar is, de inval in Algerije was om een stuk gebied terug te krijgen en dat gebied is niet de westelijke Sahara, verder is er geen oorlog geweest met Mauretanie.
Maar dat kan ook, wie zegt dat ze dat niet doen? Overigens is deze discussie wel net zo nutteloos als het Palestina-Israel conflict, beetje kip - ei verhaal. De vormalig koloniale heersers hebben er wel een bende van gemaakt in Afrika.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:07 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Een achtertuin is niet hetzelfde als een buurland natuurlijk, in dat kader kan Iran ook Irak binnenvallen en annexeren namelijk.
De vraag is of het legitiem is...quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Maar dat kan ook, wie zegt dat ze dat niet doen? Overigens is deze discussie wel net zo nutteloos als het Palestina-Israel conflict, beetje kip - ei verhaal. De vormalig koloniale heersers hebben er wel een bende van gemaakt in Afrika.
Dat is dezelfde hypocrisie die vele westerlingen hebben die voor de "Sahrawi" zaak vechten. Nietwaar? Wereldpolitiek is nou eenmaal hypocrisie, Nederland, Frankrijk en de VS erkennen de Westelijke Sahara ook niet als onafhankelijk land, tja dat is hypocriet nietwaar, want ze erkennen bijvoorbeeld wel een palestina. Its all about the money. 70 landen in de wereld erkennen de WS, de rest niet.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:17 schreef Elgigante het volgende:
[..]
De vraag is of het legitiem is...
En als ik de artikelen naast elkaar leg (welke de revue gepasseerd zijn) speelt Marokko het niet echt eerlijk en lezen ze de resoluties als de Koran, ze halen er uit wat voor hen gunstig is en de rest negeert men.
De voormalige koloniale heersers hebben inderdaad een puinhoop achtergelaten wat de basis vormt van gigantisch veel conficten, maar dat is nog geen excuus voor de halsstarrigheid van Marokko natuurlijk..
Toch concludeer ik voor mezelf dat ik Marokkanen die zich hard maken voor 'de palestijnse zaak' nu wel kan betichten van enige vorm van hypocrisie.
Oh tuurlijk, we steunen allemaal enige vrom(en) van hypocrisie, ook ik en ook jij denk ik, maar ik beken het ipv dat ik het negeer of ontken, vind ik een verschil.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is dezelfde hypocrisie die vele westerlingen hebben die voor de "Sahrawi" zaak vechten. Nietwaar? Wereldpolitiek is nou eenmaal hypocrisie, Nederland, Frankrijk en de VS erkennen de Westelijke Sahara ook niet als onafhankelijk land, tja dat is hypocriet nietwaar, want ze erkennen bijvoorbeeld wel een palestina. Its all about the money. 70 landen in de wereld erkennen de WS, de rest niet.
Wie negeert of ontkent het dan? Het negeren en ontkennen is juist de hypocrisie.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:23 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Oh tuurlijk, we steunen allemaal enige vrom(en) van hypocrisie, ook ik en ook jij denk ik, maar ik beken het ipv dat ik het negeer of ontken, vind ik een verschil.
Mwa, marokkanen die ik ken.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wie negeert of ontkent het dan? Het negeren en ontkennen is juist de hypocrisie.
Machocultuurquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:29 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Mwa, marokkanen die ik ken.
Wel de mond vol over Palestina, maar het verhaal over de Westerlijke Sahara 'zijn allemaal leugens'.
Typische reactie vind ik altijd, over van alles en nog wat is openlijk te spreken, maar bepaalde zaken zijn duidelijk taboe.
En als je er een taboe op laat rusten ontken of negeer je het in ieder geval.
Misschien heeft het met de machocultuur te maken ofzo.
Nou ja, bij een confrontatie niet anders willen zeggen dan: 'dat zijn allemaal leugens' vind ik niet echt een afwijkende mening, eerder een uitvlucht.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Machocultuur. Zij hebben een andere mening, is dat verkeerd? Van mij mag de WS best wel gedeeltelijk gedropt worden door de overheid, het gedeelte wat bij Marokko moet horen, is naar MIJN mening het gedeelte dat met Spanje destijds is afgesproken, 30 jaar terug dus. De rest mag de Polisario best hebben, mits ze hun wapens neerleggen en de Marokkaanse soldaten vrijlaten.
In het geval van Israel vindt ik dat ook zij zich moeten houden aan de eerdere afspraken, dus gewoon weer de oude grenzen. De Palestijnen moeten op hun beurt ontwapenen. Tis natuurlijk allemaal veel simpeler gezegd dan gedaan.
Oh, je quootte het gewoon in wilde weg zonder dat je er later aan herinnerd wilt worden?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:02 schreef Mutant01 het volgende:
Neen, dat beweerde ik niet, dat copy paste ik uit een stuk tekst van een website gelinkt aan een universiteit. Dit is de 2e keer dat ik er melding van maak, le-zen.
Precies. Buurland.quote:Goed tegenargument, als buurland is het weldegelijk relevant, terroristen in je achtertuin wil je liever niet hebben.
Wellus. Heel veel zelfs, met bombardementen over en weer tot en met het stationeren van 40,000 manschappen langs een spoorlijn aan toe.quote:Non-voorbeeld, gezien het hier niet toepasbaar is, de inval in Algerije was om een stuk gebied terug te krijgen en dat gebied is niet de westelijke Sahara, verder is er geen oorlog geweest met Mauretanie.
Ja en? Verandert dat iets aan het feit dat de bezetting niet legitiem is?quote:Spanje is historisch gezien de veroorzaker van het conflict om de Westelijke Sahara. In 1975 beloofde de kolonisator het bestuur over de Spaanse Sahara aan bevrijdingsbeweging Polisario over te dragen. Toen dictator Franco ernstig ziek werd en de Marokkaanse koning Hassan II gelijktijdig dreigde met de Groene Mars het gebied binnen te vallen, veranderde Spanje zijn beleid en sloot in het geheim een akkoord met Marokko en Mauritanië.
Zekers. Maar het feit dat het vrij zinloos is, maakt niet dat dit beleid bekritiseerd mag worden, zowel de Israëlische bezetting van de Palestijnse gebieden als de Marokkaanse bezetting van de Sahara.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Maar dat kan ook, wie zegt dat ze dat niet doen? Overigens is deze discussie wel net zo nutteloos als het Palestina-Israel conflict, beetje kip - ei verhaal. De vormalig koloniale heersers hebben er wel een bende van gemaakt in Afrika.
Dus als Nederland afspreekt met Spanje dat heel marokko bij Nederland hoort, is dat net zo rechtsgeldig. En als ik met mijn buurman afspreek dat jouw bezittingen mij toebehoren, mag ik jouw spullen zomaar inpikken?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:34 schreef Mutant01 het volgende:
Van mij mag de WS best wel gedeeltelijk gedropt worden door de overheid, het gedeelte wat bij Marokko moet horen, is naar MIJN mening het gedeelte dat met Spanje destijds is afgesproken, 30 jaar terug dus.
Als Marokko dan op het moment van de afspraak in Spaanse handen was, wel ja. Als jouw buurman mij bezit, dan wel ja. Mag ik je eraan herinneren dat de gehele staat Israel haar bestaansrecht aan een soortgelijke overeenkomst te danken heeft met de brittenquote:Op woensdag 3 augustus 2005 04:20 schreef oheng het volgende:
Dus als Nederland afspreekt met Spanje dat heel marokko bij Nederland hoort, is dat net zo rechtsgeldig. En als ik met mijn buurman afspreek dat jouw bezittingen mij toebehoren, mag ik jouw spullen zomaar inpikken?
Ten eerste verdraaide ik zelf niet de gerechtelijke uitspraak, dit is al de 5e keer dat ik dat meld. (Lezen is kennelijk niet je sterkste punt) Ten 2e is er al jaren lang geen sprake van agressie (er is geen schot gelost sinds 1991en wonen er talloze Sahrawi's in Marokko (neem nu steden als Fes bijv.) waar ze tenminste lekker meedraaien. Ten 3e heb ik meerdere redenen gegeven die Marokko hanteert, zowel historische als andere redenen (DASR kan bijv. onmogelijk zelfstandig leven). Ten 4e heb ik zelf al eerder aangegeven dat het mij geen fuck uitmaakt of Marokko dat stuk land krijgt of niet. Kennelijk is DAT niet tot je doorgedrongen.quote:Logica is niet je sterkste eigenschap. Ik heb nog niet 1 geldige reden gezien die de agressie en het criminele gedrag van marokko rechtvaardigen. Probeer dat nou eerst eens. En het verdraaien van gerechtelijke uitspraken is geen bewijs. Geef nou eens een geldige reden of geef toe dat marokko geen fuck in dat land te zoeken heeft.
Een beetje het Polen verhaal eind jaren dertig he.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 04:20 schreef oheng het volgende:
[..]
Dus als Nederland afspreekt met Spanje dat heel marokko bij Nederland hoort, is dat net zo rechtsgeldig. En als ik met mijn buurman afspreek dat jouw bezittingen mij toebehoren, mag ik jouw spullen zomaar inpikken?
Dat bedoel ik dus (Mutant)quote:Op woensdag 3 augustus 2005 11:05 schreef Meki het volgende:
Westelijke Sahara is van Marokko
punt uit
Nou, ik heb er nog geen definitieve mening over gevormd, beide verhalen berusten deels op waarheid, dus is zorgvuldigeid gewenst.quote:
de Marokkaanse inwoners van WS willen zelf horen bij Marokkoquote:Op woensdag 3 augustus 2005 11:14 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Nou, ik heb er nog geen definitieve mening over gevormd, beide verhalen berusten deels op waarheid, dus is zorgvuldigeid gewenst.
Feit is wel dat Marokko nu heerst in WS ipv de oorspronkelijke bewoners.
quote:Op woensdag 3 augustus 2005 11:20 schreef Elgigante het volgende:
[quote]Op woensdag 3 augustus 2005 11:16 schreef Meki het volgende:
[..]
de Marokkaanse inwoners van WS willen zelf horen bij Marokko
en in WS zit Fosfaat en Olie
[/quote
Dat klopt, het was voor de bewoners blijkbaar kiezen of delen en je laatste zin maakt duidelijk waarom Marokko de hoge kosten voor het militaire apparaat blijft betalen.
in deze zaak nietquote:Op woensdag 3 augustus 2005 11:34 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dus de VS zijn helemaal zo slecht nog niet?![]()
Dat was tegen mij, maar gode, point taken.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 10:54 schreef Mutant01 het volgende:
Ten eerste verdraaide ik zelf niet de gerechtelijke uitspraak, dit is al de 5e keer dat ik dat meld. (Lezen is kennelijk niet je sterkste punt)
En er zijn in 1991 alleen al 35.000 Marokkanen geïmporteerd. Dit gaat tot vandaag door. Hiermee wordt het beloofde referendum steeds weer uitgesteld omdat Marokko maar moties blijft indienen om deze mensen ook als stemgerechtigd mee te tellen. Het referendum zou oorspronkelijk 0p 26 januari 1992 al gehouden worden.quote:Ten 2e is er al jaren lang geen sprake van agressie (er is geen schot gelost sinds 1991en wonen er talloze Sahrawi's in Marokko (neem nu steden als Fes bijv.) waar ze tenminste lekker meedraaien.
Die historische claims zijn al in 9175 door het internationaal hof van justitie verworpen als grond voor annexatie. Het recht op zelfbeschikking bleef overeind.quote:Ten 3e heb ik meerdere redenen gegeven die Marokko hanteert, zowel historische als andere redenen
Irrelevant. Recht op zelfbeschikking blijft overeind.quote:(DASR kan bijv. onmogelijk zelfstandig leven).
Waarom ben je hier dan zo fel bezig? Want het lijkt mij dat er (weer eens) zuiver economische motieven aan vastkleven. Fosfaat, vis. Het zit daar welzeker. Wat tevens jouw claim onderuithaalt dat het zelfstandig geen overlevingskans heeft.quote:Ten 4e heb ik zelf al eerder aangegeven dat het mij geen fuck uitmaakt of Marokko dat stuk land krijgt of niet. Kennelijk is DAT niet tot je doorgedrongen.
de staat palastina is in die zelfde afspraken afgesprokenquote:Op woensdag 3 augustus 2005 10:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als Marokko dan op het moment van de afspraak in Spaanse handen was, wel ja. Als jouw buurman mij bezit, dan wel ja. Mag ik je eraan herinneren dat de gehele staat Israel haar bestaansrecht aan een soortgelijke overeenkomst te danken heeft met de brittenOf gelden volgens jouw dergelijke overeenkomsten helemaal niet en moet de staat Israel opgeheven worden?
[..]
Ten eerste verdraaide ik zelf niet de gerechtelijke uitspraak, dit is al de 5e keer dat ik dat meld. (Lezen is kennelijk niet je sterkste punt) Ten 2e is er al jaren lang geen sprake van agressie (er is geen schot gelost sinds 1991en wonen er talloze Sahrawi's in Marokko (neem nu steden als Fes bijv.) waar ze tenminste lekker meedraaien. Ten 3e heb ik meerdere redenen gegeven die Marokko hanteert, zowel historische als andere redenen (DASR kan bijv. onmogelijk zelfstandig leven). Ten 4e heb ik zelf al eerder aangegeven dat het mij geen fuck uitmaakt of Marokko dat stuk land krijgt of niet. Kennelijk is DAT niet tot je doorgedrongen.
Jij snapt duidelijk het verschil tussen "rechtmatige bezitter" en "bezetter" niet. Spanje is nooit "rechtmatige bezitter" geweest, en kan het dus ook nooit op een rechtmaige manier overdragen.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 10:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als Marokko dan op het moment van de afspraak in Spaanse handen was, wel ja. Als jouw buurman mij bezit, dan wel ja. Mag ik je eraan herinneren dat de gehele staat Israel haar bestaansrecht aan een soortgelijke overeenkomst te danken heeft met de brittenOf gelden volgens jouw dergelijke overeenkomsten helemaal niet en moet de staat Israel opgeheven worden?
Nou en, dat maakt een illegale bezetting niet minder legaal. Totaal irrelevant argument.quote:Ten 2e is er al jaren lang geen sprake van agressie (er is geen schot gelost sinds 1991
Wat heeft dat er nou mee te maken. Een argument dat "ze lekker meedraaien" is de uiterst subjectieve waarneming van jou en andere marokkanen (als je marokkaan bent tenminste) en gebaseerd op gebakken lucht. Het gaat erom wat de Sahrawi's zelf willen. Dit argument slaat als een tang op een varken.quote:en wonen er talloze Sahrawi's in Marokko (neem nu steden als Fes bijv.) waar ze tenminste lekker meedraaien.
Wat een arrogantie dat zij dat even voor een ander bepalen. Andere landen, zoals Monaco, Luxemburg en Liechtenstein floreren juist door hun kleine afmetingen. Maar in hun ogen is dat dus "onmogelijk". Die "historische redenen" zijn dat het bijna 1000 jaar geleden -voor korte tijd- deel uitmaakte van een rijk dat toevallig ook de Westelijke Sahara bevatte. Verder is het een tijdlang afgeperst door verschillende marokkaanse koningen. Dat zijn geen geldige redenen. Het gaat hier over de zelfbeschikking van een volk. De historische redenen zijn er niet.quote:Ten 3e heb ik meerdere redenen gegeven die Marokko hanteert, zowel historische als andere redenen (DASR kan bijv. onmogelijk zelfstandig leven).
Waarom reageer je dan überhaupt op mijn post, als "je het geen fuck uitmaakt". Verder heb ik nergens gezegd dat ik dat van jou denk, dus is dit ook een aanname van jou.quote:Ten 4e heb ik zelf al eerder aangegeven dat het mij geen fuck uitmaakt of Marokko dat stuk land krijgt of niet. Kennelijk is DAT niet tot je doorgedrongen.
Het maakte hem geen fuck uit zei-ie...quote:Op donderdag 4 augustus 2005 11:08 schreef Elgigante het volgende:
Ik heb Mutant hier al even niet meer gezien, hoe zou dat toch komen?
quote:Polisario laat gevangenen vrij
RABAT De bevrijdingsbeweging Polisario heeft de laatste Marokkaanse gevangenen vrijgelaten. Het gaat om 404 militairen die in enkele gevallen 20 jaar door het verzet in de Westelijke Sahara vast waren gehouden.
Onder toezicht van het Internationaal Rode Kruis gaan de krijgsgevangenen naar Marokko terug. De vrijlating is het resultaat van bemiddeling door de VS. Polisario liet in de loop van de jaren al zo'n 2000 gevangen Marokkanen gaan.
Marokko bezette de Westelijke Sahara, een voormalige Spaanse kolonie, in 1976. Polisario vocht tegen de Marokkanen tot er in 1991 een bestand werd gesloten.
Ja precies, en dat is dus a big difference.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 15:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de staat palastina is in die zelfde afspraken afgesproken
Geen ENKELE kolonisator is een "rechtmatige bezitter" van een stuk land, dus inderdaad ook Spanje niet het is dus een beetje een drogredenering die jij gebruikt. Israel is dan bijvoorbeeld een onrechtmatige staat, het land is immers "overgedragen" door de Engelsen.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:02 schreef oheng het volgende:
Jij snapt duidelijk het verschil tussen "rechtmatige bezitter" en "bezetter" niet. Spanje is nooit "rechtmatige bezitter" geweest, en kan het dus ook nooit op een rechtmaige manier overdragen.
De meeste mensen hier willen juist Israel erbij betrekken, "omdat het zo erg op elkaar lijkt". Het hoeft jouw geen jeuk te schelen, maar dat anderen het wel een jeuk scheelt is op dit moment belangrijker.quote:Verder gaat het hier over de criminele, illegale acties van marokko, niet van Israël. Het zal me jeuken wat Israël doet, want dit topic gaat over marokko.
Het ging over de vergelijking met Israel, dus het is geen irrelevant argumentquote:Nou en, dat maakt een illegale bezetting niet minder legaal. Totaal irrelevant argument.
Dat is geen subjectieve waarneming, het zijn gewoon feiten. Hoe verklaar jij de immigratietrek van Sahrawi's naar zuidelijke steden als Fes en dergelijke? Sahrawi's hebben daar talloze winkels en huizen, daaruit kan iedereen opmaken dat ze wel degelijk lekker meedraaien.quote:Wat heeft dat er nou mee te maken. Een argument dat "ze lekker meedraaien" is de uiterst subjectieve waarneming van jou en andere marokkanen (als je marokkaan bent tenminste) en gebaseerd op gebakken lucht. Het gaat erom wat de Sahrawi's zelf willen. Dit argument slaat als een tang op een varken.
En dan heb jij het over subjectieve meningen van Marokkanen. Volgens jou zijn er geen historische redenen nee, volgens hen wel. Jouw mening tegen die van hen. Presenteer je mening echter niet als een feit, want dat is het gewoon niet. Het je subjectieve visie op de geschiedenis van een ander land.quote:Wat een arrogantie dat zij dat even voor een ander bepalen. Andere landen, zoals Monaco, Luxemburg en Liechtenstein floreren juist door hun kleine afmetingen. Maar in hun ogen is dat dus "onmogelijk". Die "historische redenen" zijn dat het bijna 1000 jaar geleden -voor korte tijd- deel uitmaakte van een rijk dat toevallig ook de Westelijke Sahara bevatte. Verder is het een tijdlang afgeperst door verschillende marokkaanse koningen. Dat zijn geen geldige redenen. Het gaat hier over de zelfbeschikking van een volk. De historische redenen zijn er niet.
Wil je nu beweren dat Marokko pas 50 jaar bestaatquote:Bovendien heeft het Internationale Gerechthof al lang geconcludeerd dat de claims van marokko geen enkele juridische basis hebben.
Verder is het huidige marokko pas ontstaan op 2 maart 1956! Dus hoe kan marokko nou "historische redenen" hebben! Het land in zijn huidige huidige vorm bestaat nog maar amper 50 jaar.
Het is mij goed recht om te reageren, en nee het maakt mij inderdaad geen fuck uit, maar ik heb er WEL een mening over.quote:Waarom reageer je dan überhaupt op mijn post, als "je het geen fuck uitmaakt". Verder heb ik nergens gezegd dat ik dat van jou denk, dus is dit ook een aanname van jou.
Mutant is niet dag en nacht bezig met fok, Mutant heeft ook nog andere dingen te doen.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 11:08 schreef Elgigante het volgende:
Ik heb Mutant hier al even niet meer gezien, hoe zou dat toch komen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |