abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29329795
Dit conflict kan je niet vergelijken met het Palestijns/Israelisch conflict, alleen al vanwege het feit dat er 14 jaar lang geen schot is gelost.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29329843
quote:
De strijd blijft bestaan Marokko wil de Westelijke Sahara behouden en POLISARIO blijft onafhankelijkheid nastreven. Er valt voor beide standpunten wat in te brengen. POLISARIO baseert zich op de VN-resolutie uit 1960 waarin besloten werd dat gekoloniseerde gebieden recht hebben op zelfbeschikking. Ze vinden dat de Westelijke Sahara een afzonderlijke bevolking heeft en een afzonderlijk gebied is, dat zelfstandig kan functioneren. Marokko zou alleen maar uit zijn op economisch voordeel die de fosfaatvondsten in de Westelijke Sahara hen oplevert. Marokko daarentegen vindt dat uit historisch opzicht de Westelijke Sahara bij Marokko hoort. De VN-resolutie van 1960 over het zelfbeschikkingsrecht van gekoloniseerde volken is daarom niet van toepassing op de Westelijke Sahara. Marokko heeft het beste met de Westelijke Sahara voor en wil het daarom graag onder eigen regering houden omdat naar Marokkaans inzicht de Westelijke Sahara zowel politiek als economisch niet zelfstandig zou kunnen functioneren. Vervolgens heeft het internationale hof van justitie in 1975 uitgesproken dat de Westelijke Sahara bij Marokko hoort.

Het conflict heeft veel kanten en ligt ingewikkeld. Daarbij komt ook nog eens de vele bemoeienis van buitenaf met deze zaak. De bedoeling hiervan is om tot een oplossing te komen, maar hier is tot op heden nog geen sprake van. Zo af en toe is er wat te lezen over in de Nederlandse kranten maar er is nog steeds geen referendum geweest over de toekomst van de Westelijke Sahara. Zowel de Marokkaanse regering als POLISARIO blijven bij hun eigen standpunt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29330121
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 17:43 schreef Mutant01 het volgende:
Dit conflict kan je niet vergelijken met het Palestijns/Israelisch conflict, alleen al vanwege het feit dat er 14 jaar lang geen schot is gelost.
Ik meen me toch te herrineren dat het staakt het vuren was opgeheven door een incident, klopt dit?
Yeah baby Yeah!
pi_29330298
Kenia begint relatie met Westelijke Sahara

Gepubliceerd op zaterdag 25 juni 2005

NAIROBI (ANP) - Kenia heeft diplomatieke betrekkingen aangeknoopt met de Westelijke Sahara. Dit heeft zaterdag tot een woedende reactie geleid van Marokko, dat het gebied als zijn territorium beschouwt. Uit protest heeft Marokko zijn ambassadeur uit Nairobi teruggeroepen.

De Westelijke Sahara is een voormalige Spaanse kolonie. In 1975 annexeerde Marokko het fosfaatrijke gebied. Een jaar later riep de verzetsbeweging Polissario de onafhankelijkheid uit en stichtte de zogeheten Arabische Democratische Republiek Sahrawi (RASD). Het besluit van Kenia om met de RASD betrekkingen aan te gaan is volgens de Marokkaanse regering ,,niet te rechtvaardigen''.

Volgens een woordvoerder van de Keniase regering is er niets mis met de banden zoals die nu zijn aangeknoopt. Hij wees erop dat de Afrikaanse Unie de RASD als lidstaat heeft erkend. De afgelopen jaren zijn tal van pogingen ondernomen om de probemen rond de Westelijke Sahara op te lossen. Een vredesplan dat met steun van de Verenigde Naties is opgesteld, werd vorig jaar door Marokko verworpen.

normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_29331022
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 17:54 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Ik meen me toch te herrineren dat het staakt het vuren was opgeheven door een incident, klopt dit?
Nee.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29331059
Marokko is de bezetter van de Westelijke Sahara.
pi_29331113
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 18:27 schreef lionsguy18 het volgende:
Marokko is de bezetter van de Westelijke Sahara.
Ja, Marokko is ook de bezitter van de Westelijke Sahara.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29332883
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 18:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik zal je er aan herinneren als je weer sneue opmerkingen maakt over Israel of joden.
  maandag 1 augustus 2005 @ 19:58:43 #59
15869 gr8w8
Better by design.
pi_29334178

Ik ben benieuwd. Nu lijkt het erop dat dit soort situaties wél op de agenda komen van G8 etc. Nu terrorisme steeds meer wordt aangepakt en het niet meer allen draait om probleemhaarden in landen met olie, zal het daar ook wel eens heel snel kunnen gaan nu.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_29350849
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 18:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee.
Nu weet ik niet exact wanneer Michael Palin zich in Mauretanië bevond, maar daar sprak hij over verhoogde paraatheid omdat het staakt-het-vuren is opgeheven nar aanleiding van een of ander incident, weet jij welk incident?
Yeah baby Yeah!
pi_29351227
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 18:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Kun je dit onderbouwen? Op welke gronden meent Marokko eigenlijk recht te hebben op dit stuk land?

Edit: op grond van een situatie die al vanaf 1146 niet meer bestaat dus: het rijk van de Almoraviden.

[ Bericht 12% gewijzigd door Mwanatabu op 02-08-2005 10:00:50 ]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_29351518
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 09:55 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Kun je dit onderbouwen? Op welke gronden meent Marokko eigenlijk recht te hebben op dit stuk land?

Edit: op grond van een situatie die al vanaf 1146 niet meer bestaat dus: het rijk van de Almoraviden.
Ook aan de reactie van Mutant kun je zien hoe vastgebakken het verhaal zit bij de Marokkanen en ik vind het zeer overeenkomstig met het Palestina-Israel verhaal, aan beide partijen is het land beloofd en alleen de sterkere partij maakt in feite de dienst uit, hoewel de Palestijnen niet het land uit geknikkerd werden.
Yeah baby Yeah!
pi_29353621
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 10:11 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Ook aan de reactie van Mutant kun je zien hoe vastgebakken het verhaal zit bij de Marokkanen en ik vind het zeer overeenkomstig met het Palestina-Israel verhaal, aan beide partijen is het land beloofd en alleen de sterkere partij maakt in feite de dienst uit, hoewel de Palestijnen niet het land uit geknikkerd werden.

Volgens mij leven er tot vandaag de dag miljoenen buiten de grenzen in kampen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_29353680
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 11:51 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Volgens mij leven er tot vandaag de dag miljoenen buiten de grenzen in kampen.
ik bedoelde ALLE Palestijen, volgens mij gingen de Joden er in 1948 ook vanuit dat de Westbank en de Gazastrook tot Israel behoorde, daar wonen nu hoofdzakelijk Palestijnen.
Dat is in Westelijk Sahara ondenkbaar.
Yeah baby Yeah!
pi_29355501
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 09:36 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Nu weet ik niet exact wanneer Michael Palin zich in Mauretanië bevond, maar daar sprak hij over verhoogde paraatheid omdat het staakt-het-vuren is opgeheven nar aanleiding van een of ander incident, weet jij welk incident?
Nee, het kan zijn dat Mauritanie op een verdachte polisario manneke schoot, voor de rest weet ik niets van een schietpartij of wat dan ook.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29355540
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 09:55 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

quote:
Marokko daarentegen vindt dat uit historisch opzicht de Westelijke Sahara bij Marokko hoort. De VN-resolutie van 1960 over het zelfbeschikkingsrecht van gekoloniseerde volken is daarom niet van toepassing op de Westelijke Sahara. Marokko heeft het beste met de Westelijke Sahara voor en wil het daarom graag onder eigen regering houden omdat naar Marokkaans inzicht de Westelijke Sahara zowel politiek als economisch niet zelfstandig zou kunnen functioneren. Vervolgens heeft het internationale hof van justitie in 1975 uitgesproken dat de Westelijke Sahara bij Marokko hoort.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29355561
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, het kan zijn dat Mauritanie op een verdachte polisario manneke schoot, voor de rest weet ik niets van een schietpartij of wat dan ook.
Ik meen dat er toch echt iets gebeurd was, want het staakthet-vuren was al erg lang van kracht en dat zeg je niet 1-2-3 op neem ik aan, het kost namelijk handenvol geld.
Maar als de Mauretanen op een Polisariostrijder schoent, wat heeft dat dan met het conflict te maken?
Yeah baby Yeah!
pi_29355569
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 11:53 schreef Elgigante het volgende:

[..]

ik bedoelde ALLE Palestijen, volgens mij gingen de Joden er in 1948 ook vanuit dat de Westbank en de Gazastrook tot Israel behoorde, daar wonen nu hoofdzakelijk Palestijnen.
Dat is in Westelijk Sahara ondenkbaar.
Er wonen anders tig Sahrawi's in Marokko en nog in de Westelijke Sahara hoor
Allah Al Watan Al Malik
pi_29355591
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

[..]
En dit is weer in tegenspraak met een ander artikel...

Men heeft de euro tweemaal uitgegeven.
Yeah baby Yeah!
pi_29355602
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:53 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Ik meen dat er toch echt iets gebeurd was, want het staakthet-vuren was al erg lang van kracht en dat zeg je niet 1-2-3 op neem ik aan, het kost namelijk handenvol geld.
Maar als de Mauretanen op een Polisariostrijder schoent, wat heeft dat dan met het conflict te maken?
Mauritania was ooit ook partij bij het conflict, maar goed, ik kan nergens een bericht vinden van dat er iets is gebeurd.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29355615
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Er wonen anders tig Sahrawi's in Marokko en nog in de Westelijke Sahara hoor
Maar zijn wel Marokkaans staatsburger neem ik aan?
Yeah baby Yeah!
pi_29355631
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:54 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Mauritania was ooit ook partij bij het conflict, maar goed, ik kan nergens een bericht vinden van dat er iets is gebeurd.
Misschien speelde dit ook een jaar of twee terug en is het staakt het vuren inmiddels al weer dik een jaar van kracht ofzo, het zou zomaar kunnen.
Yeah baby Yeah!
pi_29355693
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:55 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Maar zijn wel Marokkaans staatsburger neem ik aan?
Ja, dat is dan ook niet zo vreemd, anders zouden alle Sahrawi's staatloos zijn. Overigens zijn de meeste volgens mij Algerijns staatsburger.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29355727
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:57 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ja, dat is dan ook niet zo vreemd, anders zouden alle Sahrawi's staatloos zijn. Overigens zijn de meeste volgens mij Algerijns staatsburger.
Wat voor nationaliteit hadden de westelijke Saharabewoners nadat de Spanjaarden vertrokken waren en voordat de Marokkanen het gebied inlijfden?
Yeah baby Yeah!
pi_29355733
De polisario is mijnsinsziens een kunstmatig in stand gehouden front. Algerije heeft er alle belang bij dat Marokko de WS niet in handen krijgt. Dit na het conflict in 1963 toen Marokko Algerije binnenviel.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29355761
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:59 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Wat voor nationaliteit hadden de westelijke Saharabewoners nadat de Spanjaarden vertrokken waren en voordat de Marokkanen het gebied inlijfden?
Dat zou ik niet weten. De westelijke sahara is nooit een autonoom, zelfstandig gebied geweest.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29355771
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:59 schreef Mutant01 het volgende:
De polisario is mijnsinsziens een kunstmatig in stand gehouden front. Algerije heeft er alle belang bij dat Marokko de WS niet in handen krijgt. Dit na het conflict in 1963 toen Marokko Algerije binnenviel.
Tja ze leveren in elk geval wapens (wel verkocht uiteraard) aan de polisario, dus ze erkennen hen wel op een of andere manier.
Yeah baby Yeah!
pi_29355789
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:54 schreef Elgigante het volgende:

[..]

En dit is weer in tegenspraak met een ander artikel...

Men heeft de euro tweemaal uitgegeven.
Welk artikel?
Allah Al Watan Al Malik
pi_29355849
Overigens is mijn mening tov de WS redelijk neutraal, ik erger me eerder aan de spaanse aanwezigheid in het noorden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29356030
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Welk artikel?
het is een beschikking ipv artikel, my fault.:
"POLISARIO baseert zich op de VN-resolutie uit 1960 waarin besloten werd dat gekoloniseerde gebieden recht hebben op zelfbeschikking.
Yeah baby Yeah!
pi_29356046
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:03 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens is mijn mening tov de WS redelijk neutraal, ik erger me eerder aan de spaanse aanwezigheid in het noorden.
In Marokko of WS?
Yeah baby Yeah!
pi_29356067
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:09 schreef Elgigante het volgende:

[..]

In Marokko of WS?
Marokko.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29356149
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:09 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Marokko.
Tanger?
Yeah baby Yeah!
pi_29356169
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:12 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Tanger?
Ceuta en Mellila
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 13:15:00 #85
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_29356215
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 13:24 schreef speedfreak1 het volgende:
Israël is het land van de joden, en de moslim heeft de opvatting dat joden doodsvijanden zijn. Dat staat zelfs min of meer in de koran. Dat gaat dus helemaal niet over de West-bank of Gaza-strook, wel over een staalrtje puur en onvervalst racisme.
Je vergeet wel dat Israel op voormalig Palestijns grondgebied staat. Hoezo rechtmatig?
Era Vulgaris
pi_29356249
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:15 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Je vergeet wel dat Israel op voormalig Palestijns grondgebied staat. Hoezo rechtmatig?
Voormalig inderdaad, het is in 1948 toegewezen door de VN aan de Joden om er de staat Israel te vestigen.
Yeah baby Yeah!
pi_29356289
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:16 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Voormalig inderdaad, het is in 1948 toegewezen door de VN aan de Joden om er de staat Israel te vestigen.
De staat Israel is groter dan het gebied toegewezen door de VN Alleen daarom al verschilt dit conflict dus met Israel - Palestina.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29356355
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De staat Israel is groter dan het gebied toegewezen door de VN Alleen daarom al verschilt dit conflict dus met Israel - Palestina.
een subtiele, doch zeer relevante kentering in mijn opinie...
(Scheelt het veel?)
Yeah baby Yeah!
pi_29356430
Als een staat (Palestina) 5 bij 5 km is, en een ander land jat er nog ff een kilometer bij kilometer van af, dan scheelt het veel
Allah Al Watan Al Malik
pi_29356504
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:21 schreef Mutant01 het volgende:
Als een staat (Palestina) 5 bij 5 km is, en een ander land jat er nog ff een kilometer bij kilometer van af, dan scheelt het veel
Dat is inderdaad een flink percentage..
Yeah baby Yeah!
pi_29356662
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ceuta en Mellila
En wat doen ze daar allemaal?
Yeah baby Yeah!
pi_29356685
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat zou ik niet weten. De westelijke sahara is nooit een autonoom, zelfstandig gebied geweest.
Dat is het gros van Afrika niet. Wie heeft daar dan allemaal recht op?
quote:
Marokko daarentegen vindt dat uit historisch opzicht de Westelijke Sahara bij Marokko hoort.
Sinds 1146 dus al niet meer.
quote:
De VN-resolutie van 1960 over het zelfbeschikkingsrecht van gekoloniseerde volken is daarom niet van toepassing op de Westelijke Sahara. Marokko heeft het beste met de Westelijke Sahara voor en wil het daarom graag onder eigen regering houden omdat naar Marokkaans inzicht de Westelijke Sahara zowel politiek als economisch niet zelfstandig zou kunnen functioneren. Vervolgens heeft het internationale hof van justitie in 1975 uitgesproken dat de Westelijke Sahara bij Marokko hoort.
Okay, en het internationale hof erkent Israel ook. De Palestijnse gebieden zouden ook niet zelfstandig kunnen functioneren.
Kiezen of delen.
pi_29357427
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:29 schreef Elgigante het volgende:

[..]

En wat doen ze daar allemaal?
Nou, daar hebben ze twee overzeese gebiedsdelen. Beide ter grootte van de erin gelegen stad. Vallend onder Spaanse juridistrictie enzo, dus er zit nogal een douane grens omheen. Inwoners zijn Spanjaard (of Marokkaanse gastarbeider). Er wordt alleen geen / weinig accijns geheven, dus drank & brandstof is er goedkoop (ook vergeleken met de Marokkaanse benzineprijzen). Er zit véél middenstand, die er vanalles en nog wat verkopen wat ik Marokko (blijkbaar) lastig verkrijgbaar is: er gaan altijd drommen mensen over de grens met witgoed, electronica & waspoeder.

Verder werkt het als grote recycle-machine: Marokkanen halen uit papier & ander herbruikbare afvalmaterialen ervandaan.

En er draalt altijd een grote groep Marokkanen rond de grens van deze kolonieën, die willen erin maar mogen niet (ik weet niet wat de criteria zijn obv sommige Marokkanen er wel in mogen en sommige niet)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_29358154
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:29 schreef Mwanatabu het volgende:
Okay, en het internationale hof erkent Israel ook. De Palestijnse gebieden zouden ook niet zelfstandig kunnen functioneren.
Kiezen of delen.
Binnen de gegeven grenzen. Israel heeft recht op een bepaald gebied, maar zit daar ver overheen, ook volgens het internationaal hof.
Allah Al Watan Al Malik
pi_29358689
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 14:14 schreef Mutant01 het volgende:
Binnen de gegeven grenzen. Israel heeft recht op een bepaald gebied, maar zit daar ver overheen, ook volgens het internationaal hof.
quote:
In 1975 besliste Den Haag echter dat noch de aanspraken van Marokko, noch die van Mauritanië gegrond waren en dat de eisen van de Sahrawi’s voor onafhankelijkheid rechtmatig waren. Daarop organiseerde Hassan II een ‘Groene Mars’, die ruim een kwart miljoen Marokkanen naar het gebied bracht. In november van hetzelfde jaar werd in Madrid een akkoord getekend waardoor Marokko twee derde van de oppervlakte in ‘beheer’ kreeg ‘tijdens een overgangsfase’, één derde ging naar Mauritanië. In 1979 slaagde Hassan II erin het fosfaatrijke gebied met zijn visrijke kustwateren onder Marokkaanse controle te krijgen.
Bron
Marokko ook.
Nogmaals: kiezen of delen.
pi_29359094
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 14:29 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

[..]

Marokko ook.
Nogmaals: kiezen of delen.
Je bent scherp Mwanatabu.
Yeah baby Yeah!
pi_29359528
een SADR daar als land zou alleen maar thuishaven voor terroristen zijn, (zie alleen al mali al)
Allah Al Watan Al Malik
pi_29359890
Ik snap niet waar Mutant01 vandaan heeft dat het internationaal hof besloten zou hebben dat Marokko inderdaad een rechtmatige claim zou hebben op de Westelijke Sahara:

http://www.cmo.nl/conflictenbank/index.php?Afrika:Westelijke_Sahara
http://www.ethesis.net/marokko/marokko_deel_I_hfst_7_8.htm
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/wi.html
http://www.icj-cij.org/ic(...)isasummary751016.htm
http://www.historyofnations.net/africa/westernsahara.html
pi_29359921
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 14:55 schreef Mutant01 het volgende:
een SADR daar als land zou alleen maar thuishaven voor terroristen zijn, (zie alleen al mali al)
Des temeer reden om de Palestijnse gebieden definitief te annexeren, niet?
pi_29359927
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 15:06 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik snap niet waar Mutant01 vandaan heeft dat het internationaal hof besloten zou hebben dat Marokko inderdaad een rechtmatige claim zou hebben op de Westelijke Sahara:

http://www.cmo.nl/conflictenbank/index.php?Afrika:Westelijke_Sahara
http://www.ethesis.net/marokko/marokko_deel_I_hfst_7_8.htm
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/wi.html
http://www.icj-cij.org/ic(...)isasummary751016.htm
http://www.historyofnations.net/africa/westernsahara.html
Ik heb het niet van mezelf hoor, maar van een of andere website gelinkt aan een uni.
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')