quote:De strijd blijft bestaan Marokko wil de Westelijke Sahara behouden en POLISARIO blijft onafhankelijkheid nastreven. Er valt voor beide standpunten wat in te brengen. POLISARIO baseert zich op de VN-resolutie uit 1960 waarin besloten werd dat gekoloniseerde gebieden recht hebben op zelfbeschikking. Ze vinden dat de Westelijke Sahara een afzonderlijke bevolking heeft en een afzonderlijk gebied is, dat zelfstandig kan functioneren. Marokko zou alleen maar uit zijn op economisch voordeel die de fosfaatvondsten in de Westelijke Sahara hen oplevert. Marokko daarentegen vindt dat uit historisch opzicht de Westelijke Sahara bij Marokko hoort. De VN-resolutie van 1960 over het zelfbeschikkingsrecht van gekoloniseerde volken is daarom niet van toepassing op de Westelijke Sahara. Marokko heeft het beste met de Westelijke Sahara voor en wil het daarom graag onder eigen regering houden omdat naar Marokkaans inzicht de Westelijke Sahara zowel politiek als economisch niet zelfstandig zou kunnen functioneren. Vervolgens heeft het internationale hof van justitie in 1975 uitgesproken dat de Westelijke Sahara bij Marokko hoort.
Het conflict heeft veel kanten en ligt ingewikkeld. Daarbij komt ook nog eens de vele bemoeienis van buitenaf met deze zaak. De bedoeling hiervan is om tot een oplossing te komen, maar hier is tot op heden nog geen sprake van. Zo af en toe is er wat te lezen over in de Nederlandse kranten maar er is nog steeds geen referendum geweest over de toekomst van de Westelijke Sahara. Zowel de Marokkaanse regering als POLISARIO blijven bij hun eigen standpunt.

Ik meen me toch te herrineren dat het staakt het vuren was opgeheven door een incident, klopt dit?quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:43 schreef Mutant01 het volgende:
Dit conflict kan je niet vergelijken met het Palestijns/Israelisch conflict, alleen al vanwege het feit dat er 14 jaar lang geen schot is gelost.

Nee.quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:54 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik meen me toch te herrineren dat het staakt het vuren was opgeheven door een incident, klopt dit?

Ja, Marokko is ook de bezitter van de Westelijke Sahara.quote:Op maandag 1 augustus 2005 18:27 schreef lionsguy18 het volgende:
Marokko is de bezetter van de Westelijke Sahara.

Ik zal je er aan herinneren als je weer sneue opmerkingen maakt over Israel of joden.quote:Op maandag 1 augustus 2005 18:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, Marokko is ook de bezitter van de Westelijke Sahara.

Nu weet ik niet exact wanneer Michael Palin zich in Mauretanië bevond, maar daar sprak hij over verhoogde paraatheid omdat het staakt-het-vuren is opgeheven nar aanleiding van een of ander incident, weet jij welk incident?quote:

Kun je dit onderbouwen? Op welke gronden meent Marokko eigenlijk recht te hebben op dit stuk land?quote:Op maandag 1 augustus 2005 18:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, Marokko is ook de bezitter van de Westelijke Sahara.

Ook aan de reactie van Mutant kun je zien hoe vastgebakken het verhaal zit bij de Marokkanen en ik vind het zeer overeenkomstig met het Palestina-Israel verhaal, aan beide partijen is het land beloofd en alleen de sterkere partij maakt in feite de dienst uit, hoewel de Palestijnen niet het land uit geknikkerd werden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 09:55 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Kun je dit onderbouwen? Op welke gronden meent Marokko eigenlijk recht te hebben op dit stuk land?
Edit: op grond van een situatie die al vanaf 1146 niet meer bestaat dus: het rijk van de Almoraviden.

quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 10:11 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ook aan de reactie van Mutant kun je zien hoe vastgebakken het verhaal zit bij de Marokkanen en ik vind het zeer overeenkomstig met het Palestina-Israel verhaal, aan beide partijen is het land beloofd en alleen de sterkere partij maakt in feite de dienst uit, hoewel de Palestijnen niet het land uit geknikkerd werden.

ik bedoelde ALLE Palestijen, volgens mij gingen de Joden er in 1948 ook vanuit dat de Westbank en de Gazastrook tot Israel behoorde, daar wonen nu hoofdzakelijk Palestijnen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 11:51 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
![]()
Volgens mij leven er tot vandaag de dag miljoenen buiten de grenzen in kampen.

Nee, het kan zijn dat Mauritanie op een verdachte polisario manneke schoot, voor de rest weet ik niets van een schietpartij of wat dan ook.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 09:36 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Nu weet ik niet exact wanneer Michael Palin zich in Mauretanië bevond, maar daar sprak hij over verhoogde paraatheid omdat het staakt-het-vuren is opgeheven nar aanleiding van een of ander incident, weet jij welk incident?

quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 09:55 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Kun je dit onderbouwen? Op welke gronden meent Marokko eigenlijk recht te hebben op dit stuk land?
Edit: op grond van een situatie die al vanaf 1146 niet meer bestaat dus: het rijk van de Almoraviden.
quote:Marokko daarentegen vindt dat uit historisch opzicht de Westelijke Sahara bij Marokko hoort. De VN-resolutie van 1960 over het zelfbeschikkingsrecht van gekoloniseerde volken is daarom niet van toepassing op de Westelijke Sahara. Marokko heeft het beste met de Westelijke Sahara voor en wil het daarom graag onder eigen regering houden omdat naar Marokkaans inzicht de Westelijke Sahara zowel politiek als economisch niet zelfstandig zou kunnen functioneren. Vervolgens heeft het internationale hof van justitie in 1975 uitgesproken dat de Westelijke Sahara bij Marokko hoort.

Ik meen dat er toch echt iets gebeurd was, want het staakthet-vuren was al erg lang van kracht en dat zeg je niet 1-2-3 op neem ik aan, het kost namelijk handenvol geld.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, het kan zijn dat Mauritanie op een verdachte polisario manneke schoot, voor de rest weet ik niets van een schietpartij of wat dan ook.

Er wonen anders tig Sahrawi's in Marokko en nog in de Westelijke Sahara hoorquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 11:53 schreef Elgigante het volgende:
[..]
ik bedoelde ALLE Palestijen, volgens mij gingen de Joden er in 1948 ook vanuit dat de Westbank en de Gazastrook tot Israel behoorde, daar wonen nu hoofdzakelijk Palestijnen.
Dat is in Westelijk Sahara ondenkbaar.

En dit is weer in tegenspraak met een ander artikel...quote:

Mauritania was ooit ook partij bij het conflict, maar goed, ik kan nergens een bericht vinden van dat er iets is gebeurd.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:53 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik meen dat er toch echt iets gebeurd was, want het staakthet-vuren was al erg lang van kracht en dat zeg je niet 1-2-3 op neem ik aan, het kost namelijk handenvol geld.
Maar als de Mauretanen op een Polisariostrijder schoent, wat heeft dat dan met het conflict te maken?

Maar zijn wel Marokkaans staatsburger neem ik aan?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er wonen anders tig Sahrawi's in Marokko en nog in de Westelijke Sahara hoor![]()

Misschien speelde dit ook een jaar of twee terug en is het staakt het vuren inmiddels al weer dik een jaar van kracht ofzo, het zou zomaar kunnen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mauritania was ooit ook partij bij het conflict, maar goed, ik kan nergens een bericht vinden van dat er iets is gebeurd.

Ja, dat is dan ook niet zo vreemd, anders zouden alle Sahrawi's staatloos zijn. Overigens zijn de meeste volgens mij Algerijns staatsburger.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:55 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Maar zijn wel Marokkaans staatsburger neem ik aan?

Wat voor nationaliteit hadden de westelijke Saharabewoners nadat de Spanjaarden vertrokken waren en voordat de Marokkanen het gebied inlijfden?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, dat is dan ook niet zo vreemd, anders zouden alle Sahrawi's staatloos zijn. Overigens zijn de meeste volgens mij Algerijns staatsburger.

Dat zou ik niet weten. De westelijke sahara is nooit een autonoom, zelfstandig gebied geweest.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:59 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Wat voor nationaliteit hadden de westelijke Saharabewoners nadat de Spanjaarden vertrokken waren en voordat de Marokkanen het gebied inlijfden?

Tja ze leveren in elk geval wapens (wel verkocht uiteraard) aan de polisario, dus ze erkennen hen wel op een of andere manier.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:59 schreef Mutant01 het volgende:
De polisario is mijnsinsziens een kunstmatig in stand gehouden front. Algerije heeft er alle belang bij dat Marokko de WS niet in handen krijgt. Dit na het conflict in 1963 toen Marokko Algerije binnenviel.

Welk artikel?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:54 schreef Elgigante het volgende:
[..]
En dit is weer in tegenspraak met een ander artikel...
Men heeft de euro tweemaal uitgegeven.

het is een beschikking ipv artikel, my fault.:quote:

In Marokko of WS?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:03 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens is mijn mening tov de WS redelijk neutraal, ik erger me eerder aan de spaanse aanwezigheid in het noorden.

Je vergeet wel dat Israel op voormalig Palestijns grondgebied staat. Hoezo rechtmatig?quote:Op woensdag 29 juni 2005 13:24 schreef speedfreak1 het volgende:
Israël is het land van de joden, en de moslim heeft de opvatting dat joden doodsvijanden zijn. Dat staat zelfs min of meer in de koran. Dat gaat dus helemaal niet over de West-bank of Gaza-strook, wel over een staalrtje puur en onvervalst racisme.

Voormalig inderdaad, het is in 1948 toegewezen door de VN aan de Joden om er de staat Israel te vestigen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:15 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Je vergeet wel dat Israel op voormalig Palestijns grondgebied staat. Hoezo rechtmatig?![]()

De staat Israel is groter dan het gebied toegewezen door de VNquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:16 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Voormalig inderdaad, het is in 1948 toegewezen door de VN aan de Joden om er de staat Israel te vestigen.

een subtiele, doch zeer relevante kentering in mijn opinie...quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De staat Israel is groter dan het gebied toegewezen door de VNAlleen daarom al verschilt dit conflict dus met Israel - Palestina.

Dat is inderdaad een flink percentage..quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:21 schreef Mutant01 het volgende:
Als een staat (Palestina) 5 bij 5 km is, en een ander land jat er nog ff een kilometer bij kilometer van af, dan scheelt het veel

Dat is het gros van Afrika niet. Wie heeft daar dan allemaal recht op?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat zou ik niet weten. De westelijke sahara is nooit een autonoom, zelfstandig gebied geweest.
Sinds 1146 dus al niet meer.quote:Marokko daarentegen vindt dat uit historisch opzicht de Westelijke Sahara bij Marokko hoort.
Okay, en het internationale hof erkent Israel ook. De Palestijnse gebieden zouden ook niet zelfstandig kunnen functioneren.quote:De VN-resolutie van 1960 over het zelfbeschikkingsrecht van gekoloniseerde volken is daarom niet van toepassing op de Westelijke Sahara. Marokko heeft het beste met de Westelijke Sahara voor en wil het daarom graag onder eigen regering houden omdat naar Marokkaans inzicht de Westelijke Sahara zowel politiek als economisch niet zelfstandig zou kunnen functioneren. Vervolgens heeft het internationale hof van justitie in 1975 uitgesproken dat de Westelijke Sahara bij Marokko hoort.

Nou, daar hebben ze twee overzeese gebiedsdelen. Beide ter grootte van de erin gelegen stad. Vallend onder Spaanse juridistrictie enzo, dus er zit nogal een douane grens omheen. Inwoners zijn Spanjaard (of Marokkaanse gastarbeider). Er wordt alleen geen / weinig accijns geheven, dus drank & brandstof is er goedkoop (ook vergeleken met de Marokkaanse benzineprijzen). Er zit véél middenstand, die er vanalles en nog wat verkopen wat ik Marokko (blijkbaar) lastig verkrijgbaar is: er gaan altijd drommen mensen over de grens met witgoed, electronica & waspoeder.quote:

Binnen de gegeven grenzen. Israel heeft recht op een bepaald gebied, maar zit daar ver overheen, ook volgens het internationaal hof.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:29 schreef Mwanatabu het volgende:
Okay, en het internationale hof erkent Israel ook. De Palestijnse gebieden zouden ook niet zelfstandig kunnen functioneren.
Kiezen of delen.

quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:14 schreef Mutant01 het volgende:
Binnen de gegeven grenzen. Israel heeft recht op een bepaald gebied, maar zit daar ver overheen, ook volgens het internationaal hof.
Marokko ook.quote:In 1975 besliste Den Haag echter dat noch de aanspraken van Marokko, noch die van Mauritanië gegrond waren en dat de eisen van de Sahrawi’s voor onafhankelijkheid rechtmatig waren. Daarop organiseerde Hassan II een ‘Groene Mars’, die ruim een kwart miljoen Marokkanen naar het gebied bracht. In november van hetzelfde jaar werd in Madrid een akkoord getekend waardoor Marokko twee derde van de oppervlakte in ‘beheer’ kreeg ‘tijdens een overgangsfase’, één derde ging naar Mauritanië. In 1979 slaagde Hassan II erin het fosfaatrijke gebied met zijn visrijke kustwateren onder Marokkaanse controle te krijgen.
Bron

Je bent scherp Mwanatabu.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:29 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
[..]
Marokko ook.
Nogmaals: kiezen of delen.

Des temeer reden om de Palestijnse gebieden definitief te annexeren, niet?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:55 schreef Mutant01 het volgende:
een SADR daar als land zou alleen maar thuishaven voor terroristen zijn, (zie alleen al mali al)

Ik heb het niet van mezelf hoor, maar van een of andere website gelinkt aan een uni.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:06 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik snap niet waar Mutant01 vandaan heeft dat het internationaal hof besloten zou hebben dat Marokko inderdaad een rechtmatige claim zou hebben op de Westelijke Sahara:
http://www.cmo.nl/conflictenbank/index.php?Afrika:Westelijke_Sahara
http://www.ethesis.net/marokko/marokko_deel_I_hfst_7_8.htm
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/wi.html
http://www.icj-cij.org/ic(...)isasummary751016.htm
http://www.historyofnations.net/africa/westernsahara.html
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |