Ik snap het ook wel en ik neem het niemand kwalijk, het staat niet op mijn voorhoofd dat ik zoiets helaas heb meegemaakt.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:19 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Mijn bedoeling was uiteraard niet om iemand te kwetsen. Het lijkt me wel een boeiend onderwerp om vast te leggen en je kan er alle kanten mee op, maar misschien is 'depressie' oid een beter idee. Met een dergelijk onderwerp zullen er ook weinig archieffoto's verschijnen, aangezien niet iedereen een dergelijke foto gemaakt heeft. En een bloemenfoto sluit niet aan bij het onderwerp gelukkig.
archief is een niet recentelijk geschoten fotoquote:Op dinsdag 28 juni 2005 10:23 schreef mwvdlee het volgende:
Wat bedoelen jullie trouwens in godsnaam telkens met "archieffoto"?
Overigens American_Nightmare, leuke foto in de wedstrijd, maar ik moest wel ff lachen toen ik de titel op dat papier las: "Het probleem van de ander cultuur". Maakt de titel een beetje retorisch van aard
Dus als je een jaar geleden de foto van je leven hebt geschoten en de volgende maand gaat de wedstrijd er toevallig over, dan zou je een foto moeten maken die eigenlijk minder is dan degene die je al had?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 10:29 schreef Puckzzz het volgende:
sommige mensen vinden die 'minder waard' omdat je dan geen moeite hebt gedaan voor de wedstrijd van de maand
Ik werd er ook pas na plaatsing op DPZ op attent gemaakt.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 10:23 schreef mwvdlee het volgende:
Wat bedoelen jullie trouwens in godsnaam telkens met "archieffoto"?
Overigens American_Nightmare, leuke foto in de wedstrijd, maar ik moest wel ff lachen toen ik de titel op dat papier las: "Het probleem van de ander cultuur". Maakt de titel een beetje retorisch van aard
Als je voor een verbod op archieffoto's kiest wel inderdaad. Dat maakt de wedstrijd IMO aantrekkelijker. Nu krijg je de situatie dat sommigen hun vakantiefoto's ingaan sturen en dat vind ik een beetje jammer. Maar goed het verleden heeft uitgewezen dat andere daar weer anders over denken.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 11:51 schreef mwvdlee het volgende:
[..]
Dus als je een jaar geleden de foto van je leven hebt geschoten en de volgende maand gaat de wedstrijd er toevallig over, dan zou je een foto moeten maken die eigenlijk minder is dan degene die je al had?
heeej leuk! daar gaan we weer, we hebben nog 9 uur en 1 kwartier om hierover te discussieren, daarna wil ik het woord bokeh niet meer horen!!!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:41 schreef Subhuman het volgende:
Als ik zo het centrale topic zie, wordt de term bokeh door de meeste mensen helemaal verkeerd geïnterpreteerd...
quote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:45 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
heeej leuk! daar gaan we weer, we hebben nog 9 uur en 1 kwartier om hierover te discussieren, daarna wil ik het woord bokeh niet meer horen!!!
er is kennelijk geen goede duidelijke uitleg van bokeh omdat het een nogal 'vaag' onderwerp is. ik laat het gewoon aan de stemmers over om te beslissen welke foto naar hun mening dan wel tot bokeh hoort
http://www.rickdenney.com/bokeh_test.htmquote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:41 schreef Subhuman het volgende:
Als ik zo het centrale topic zie, wordt de term bokeh door de meeste mensen helemaal verkeerd geïnterpreteerd...
Preciesquote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:45 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
heeej leuk! daar gaan we weer, we hebben nog 9 uur en 1 kwartier om hierover te discussieren, daarna wil ik het woord bokeh niet meer horen!!!
er is kennelijk geen goede duidelijke uitleg van bokeh omdat het een nogal 'vaag' onderwerp is. ik laat het gewoon aan de stemmers over om te beslissen welke foto naar hun mening dan wel tot bokeh hoort
de mijne wel, vooral mijn eerdere inzending heb ik er echt de nadruk op gelegd, moest ook wel want dat was studiowerk en daar vind je niet zo snel een 'natuurlijke' manier om bokeh te creëren.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:55 schreef milagro het volgende:
[..]
http://www.rickdenney.com/bokeh_test.htm
ik snap er iig geen reet van
worden de bokeh foto's hier opzettelijk gemaakt eigenlijk?
Praktijkervaringquote:Op dinsdag 28 juni 2005 13:00 schreef Rewimo het volgende:
Tsss, en in het begin werd er zo enthousiast gereageerd op het onderwerp
Wat is er gebeurd dat het woord rukonderwerpen tegenwoordig pas tegen de sluitingstermijn van de wedstrijd valt?
Eindelijk...quote:
Ik leer hier veelquote:Op dinsdag 28 juni 2005 13:32 schreef Rewimo het volgende:
Hee zeg Puckzzz, jij hebt al genoeg ereplaatsen gehaald de laatste tijd
quote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:07 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Als je voor een verbod op archieffoto's kiest wel inderdaad. Dat maakt de wedstrijd IMO aantrekkelijker. Nu krijg je de situatie dat sommigen hun vakantiefoto's ingaan sturen en dat vind ik een beetje jammer. Maar goed het verleden heeft uitgewezen dat andere daar weer anders over denken.
Als voorbeeld noem ik even dat (Indiaas?) jongetje uit het wedstrijdtopic. Best een mooie foto, maar overduidelijk archiefmateriaal en eigenlijk helemaal niet aansluitend op het onderwerp. Oke, er zijn een paar randjes bokeh te vinden maar de foto is duidelijk niet gemaakt met de bedoeling een leuke inzending voor de wedstrijd te creeeren.
Je laat je toch niet op de kast jagen, Re?quote:
nee hoor, ik had express een archief foto gestuurdquote:Op dinsdag 28 juni 2005 13:59 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Je laat je toch niet op de kast jagen, Re?
Vergeet je nu niet dat je zelf ook ooit een archieffoto hebt ingestuurd? Tot dan was het altijd fout, maar toen je het zelf deed mocht het wel¿quote:
De winnaars krijgen straks een zware taak om met interessante onderwerpen te komen..quote:
Dat kan je ook doenquote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:07 schreef Dr_Flash het volgende:
wat een geneuzel zeg, archieffoto's of niet
Als een foto past bij een thema stuur je hem in. Desnoods ZEG je dan dat je hem speciaal voor de wedstrijd gemaakt hebt
Bij mijn foto iig wel, alleen wist ik toen nog niet dat dat bokeh heette en dat dat het wedstrijdonderwerp van deze maand zou zijnquote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:55 schreef milagro het volgende:
[..]
worden de bokeh foto's hier opzettelijk gemaakt eigenlijk?
Ja pciesquote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:17 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Probeer je nieuwe foto's te maken naar aanleiding van het onderwerp is een kans om weer iets te leren. Trek je een foto uit je archief ... moet je toch zelf weten.
Ik dacht me ook al een auto te herinnerenquote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:04 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Vergeet je nu niet dat je zelf ook ooit een archieffoto hebt ingestuurd? Tot dan was het altijd fout, maar toen je het zelf deed mocht het wel¿
Ok, dat je een menig hebt, maar blijf dan consequent. Jij verandert van mening zolang ze jezelf goed uitkomt.
Ik heb wel een keer aan 'lelijk' zitten denken als onderwerpquote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:44 schreef mwvdlee het volgende:
Is toch niet te bewijzen of iets wél of géén "archieffoto" is, dus de hele discussie is sowieso al vrij zinloos. Wat dachten we van volgende maand als onderwerp "mooie foto"![]()
(hoewel "lelijke foto" wellicht leuker is!
)
Ik heb zelf nooit een archieffoto als definitieve inzending ingestuurd.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:04 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Vergeet je nu niet dat je zelf ook ooit een archieffoto hebt ingestuurd? Tot dan was het altijd fout, maar toen je het zelf deed mocht het wel¿
Ok, dat je een menig hebt, maar blijf dan consequent. Jij verandert van mening zolang ze jezelf goed uitkomt.
Er is geen 'goede' of 'slechte bokeh. Bokeh is simpelweg de weergave van objecten die niet in-focus zijn. Bokeh is er wel of niet. En je vindt 'm mooi of niet.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 13:01 schreef Subhuman het volgende:
Bokeh is een eigenschap van een objectief, en niet van een foto. Het geeft aan hoe goed bepaalde onscherpe lichtpunten worden weergegeven. Een objectief kan slechte bokeh vertonen (links), neutrale bokeh (midden) of goede bokeh (rechts).
[afbeelding]
Een voorbeeldje van neutraal tot goede bokeh:
[afbeelding]
Afbeeldingen van http://www.rokkorfiles.com
"Lelijke mensen" is te makkelijk!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:19 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb wel een keer aan 'lelijk' zitten denken als onderwerp
lelijke gebouwen, lelijke kunst, lelijke mensen, lelijke beesten
Slap gelulquote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:20 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik heb zelf nooit een archieffoto als definitieve inzending ingestuurd.En wat dan nog; Ik mag de regels hier niet bepalen; maar als ik aanvullende regels voorstel die afgekeurd worden zou ik mezelf die regels wel op moeten leggen? Wat een onzin.
Stel de PvdA is voor de Europese grondwet. Die grondwet komt er vervolgens niet. Moet de PvdA zich dan aan alle regels van die grondwet houden? Ze waren er immers voor!
quote:Op donderdag 17 februari 2005 22:36 schreef American_Nightmare het volgende:
[..][afbeelding]
[..]
Klopt. Ik zal het even uitleggen. Dit was mijn ultieme rustmoment (op de valreep) van het jaar 2004. Ik kan nu wel een foto van een graf gaan maken (overwogen) of van een slapende hond, maar ik weet zeker dat de foto dan minder goed wordt. En aangezien het gewoon toegestaan is om archiefmateriaal in te zenden, kies ik voor deze foto. Ik weet dat ik in het verleden geprotesteerd heb tegen archiefmateriaal, maar waarom zou ik mezelf kansen ontnemen, door hier een of andere principekwestie van te maken?
Daarbij vind ik dit een van de mooiste foto's die ik ooit gemaakt heb, dus ik zou hem heel graag een keer een wedstrijd zien winnen. Vandaar deze poging.
......
Lelijke grijze oostblok-woontorens vol betonrot?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:31 schreef mwvdlee het volgende:
[..]
"Lelijke mensen" is te makkelijk!
Maar denk dat het nog best moeilijk is om een foto te maken die technisch in orde maar desalniettemin lelijk is.
Wabi Sabiquote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Lelijke grijze oostblok-woontorens vol betonrot?
De eerste regel van die mooie link die jij postte:quote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:25 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Er is geen 'goede' of 'slechte bokeh. Bokeh is simpelweg de weergave van objecten die niet in-focus zijn. Bokeh is er wel of niet. En je vindt 'm mooi of niet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh
Behoeft geen uitleg lijkt me.quote:In photography, Bokeh is a Japanese word - the transliteration of a Japanese word for "blur" - describing the subjective aesthetic quality of out-of-focus areas of an image projected by a camera lens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |