Bettina Berger: "Ik moet de serie uit!"Het kon niet uitblijven: koppen gaan rollen bij 'Onderweg naar Morgen'. De soapserie, die kort geleden door BNN is gered, moet volgens deze omroep verjongen. Het eerste slachtoffer is de sympathieke Bettina Berger die al twaalf jaar, sinds het begin van de serie, de rol van gynaecologe Renée Couwenberg speelt. Haar eerste reactie: "Het is in en in triest..."
![]()
"Tja, zelf heb ik er niets over te zeggen. BNN wil de serie gaan veranderen en verjongen. En dus moeten er mensen weg", zegt Bettina kortaf nadat ze te horen heeft gekregen dat het eind van haar rol als Renée Couwenberg in zicht is. Haar stemming staat in schril contrast met enkele weken geleden, toen ze zo opgelucht was dat de serie, nadat Yorin het liet afweten, door BNN werd gered.
Blij vertelde ze toen: "Ik ben zo gelukkig dat ik dit werk heb, ik wil bij de serie blijven tot aan mijn pensioen..." Nu zegt ze: "Je kunt niet eeuwig geluk hebben. Mijn geluk houdt dus nu op! Toen ik het slechte nieuws hoorde zat ik bij de uitvoerend producent en hoofd drama. We zaten elkaar alledrie aan te gapen. Zij vinden het ook heel vervelend voor me. Maar ja, er is niets aan te doen."
De actrice vervolgt: "Het is voor mij een vreemde gewaarwording. Ik ben nog nooit werkloos geweest. Ik weet ook nog niet precies tot wanneer ik mag blijven. Na de zomerstop ga ik nog enkele weken door met de opnamen. Dat is wel fijn, dan eindigt het voor mij niet zo abrupt." Hoe Renée Couwenberg de serie verlaat staat al vast. "Het wordt een heel spannend en dramatisch einde." Wat de actrice nu gaat doen weet ze nog niet.
"Eerst ga ik eens uitzoeken wat mijn rechten zijn. Daar had ik me nog nooit in verdiept, maar dat is nu wel nodig. Het is een deel van mijn leven én mijn inkomen, wat nu wegvalt. Maar wie weet wat er nog op mijn pad komt... Ik ben net gebeld door mijn collega Dominique van Vliet, haar overkwam verleden jaar hetzelfde. Zij speelt nu in de musical 'Mama Mia' en heeft het reuze naar haar zin. Zij heeft een enorme peptalk tegen me gehouden en ze verzekerde me: 'Er is leven na 'ONM'. Daar vertrouw ik dan maar op!"
KaraktersDat er bij de serie nog meer koppen gaan rollen, is zeker. Wel verwacht Bettina dat ze voorlopig de enige is, en dat anderen dit pas later in het seizoen te horen zullen krijgen. Inmiddels is aan de acteurs bekendgemaakt dat er twee nieuwe, jonge karakters in de serie zullen komen.
Ook hebben de spelers gesprekken gehad over de inbreng van de NMO (Nederlandse Moslim Omroep). Zij sponsoren de serie, en de makers wilden graag weten of deze omroep ook invloed op de verhaallijnen zal uitoefenen. Volgens een woordvoerder van BNN zal dat niet het geval zijn.