Ergens midden tussen de weilanden gaan staan, waar je geen last hebt van stadsverlichting en het zo donker mogelijk is. Dan gewoon de sluiter openzetten, wachten en hopen dat de bliksem op je foto komt.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 16:30 schreef Schorpioen het volgende:
Wat is de beste manier om onweer te fotograferen? Ik heb wel eens wat geprobeerd maar daar is niks uitgekomen...
Maar met een simpele digicam kom je niet zo ver omdat je de sluiter niet zelf in kunt stellen. Dat kan ik zelfs niet.. en daarnaast heb je denk ik ook wel een sluitertijd van een seconde of 5 of meer nodig...quote:Op zaterdag 25 juni 2005 16:33 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Ergens midden tussen de weilanden gaan staan, waar je geen last hebt van stadsverlichting en het zo donker mogelijk is. Dan gewoon de sluiter openzetten, wachten en hopen dat de bliksem op je foto komt.
Met een simpele digitale camera red je dat inderdaad niet nee. Maar je stelt de sluitertijd niet van te voren in. Je zet hem gewoon open, wacht tot je een bliksem gezien hebt en doet hem dan weer dicht. Een bliksem geeft genoeg licht om een film in een keer goed te belichten. Dan is het nog een beetje experimenteren met het diafragma om overbelichting te voorkomen.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 16:39 schreef SirSimon het volgende:
[..]
Maar met een simpele digicam kom je niet zo ver omdat je de sluiter niet zelf in kunt stellen. Dat kan ik zelfs niet.. en daarnaast heb je denk ik ook wel een sluitertijd van een seconde of 5 of meer nodig...
Zijn die allemaal vanacht in nederland genomen? ik heb geen enkele donderstoot gehoordquote:Op zaterdag 25 juni 2005 16:52 schreef dimage het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
ze zien er niet nederlands uit...quote:Op zaterdag 25 juni 2005 17:01 schreef Lu_uK het volgende:
[..]
Zijn die allemaal vanacht in nederland genomen? ik heb geen enkele donderstoot gehoord
Ziet er wel goed uit hoor!! Ik vind 'm mooiquote:Op zaterdag 25 juni 2005 23:14 schreef Pinobot het volgende:
[afbeelding]
15 sec/f8/iso 50 onbewerkt.
Ff snel voor de regen buiten een paar foto's gemaakt, zag geen moer door de zoeker (geen slr) dus maar een beetje de richting gegokt en daarom (natuurlijk) scheef
.
Ik heb geen digitale videocameraquote:Op zaterdag 25 juni 2005 16:41 schreef Conorach het volgende:
..een andere manier is om een digitale filmcam ter hand te nemen en naderhand de mooiste frames eruit capturen.
Dat heb ik een aantal jaar geleden gedaan met het volgende resultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
![]()
(overigens uit m'n dakraam gehangen toen, en VERROTgestoken door muggen)![]()
Het je dat filmpje zelf ook nog?quote:Op zaterdag 25 juni 2005 16:41 schreef Conorach het volgende:
..een andere manier is om een digitale filmcam ter hand te nemen en naderhand de mooiste frames eruit capturen.
Dat heb ik een aantal jaar geleden gedaan met het volgende resultaat:
<knip>
Dank, ik haal em de volgende keer even van de 1600 ISO afquote:Op zaterdag 25 juni 2005 23:53 schreef PankPinther het volgende:
mag ik voor de mensen die het ook willen proberen hier m'n beknopte handleiding spammen?![]()
Hoe onweer fotograferen?![]()
hij was al weer zo snel dicht en het was best veel typen...![]()
Ik ben verbaasd dat je zo'n hoge iso instelling hebt gebruikt.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 23:29 schreef TripleM het volgende:
Onderstaande foto's zijn gemaakt met mn 350D en mn Sigma EX 18-50 2.8. De eerste is een crop van een foto op 1600 ISO, F 14, S 18. Ik heb ruiscorrectie toegepast (en die van mn camera ook al ingeschakeld). Foto 2 is een crop van een foto op 1600 ISO, F 22, S 26. Ook daar is ruiscorrectie toegepast. Van beide foto's heb ik ook de levels wat aangepast.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ja inderdaad, zoals ik al zei ik heb er niet bij nagedacht. Ik ben gewend om te denken "indien weinig licht, ISO waarde omhoog" aangezien ik meestal concertfotografie doequote:Op zondag 26 juni 2005 12:07 schreef apestartje het volgende:
Ik ben verbaasd dat je zo'n hoge iso instelling hebt gebruikt.
Je vangt meer met een trage sluitertijd (lage iso is langere sluitertijd)
True, heb je deels gelijk in. Het is meer videologie (nieuw woord) dan fotografie. Maar als je een nieuwe (recente) cam ter hand neemt krijg je uiteraard geen lowres rotzooi.quote:Op zondag 26 juni 2005 12:16 schreef American_Nightmare het volgende:
Sorry hoor, maar filmen en vervolgens de frames eruit halen heeft weinig met fotografie te maken. Daarnaast hou je ook es lowres rotzooi over.
De geavanceerdere digitale camera's hebben een Bulb-functie. Hiermee kun je de sluiter open laten tot je de sluiterknop loslaat. Je zet hem open (eventueel op statief met externe ontspanner) en laat hem los direct na de flits. Geeft het beste resultaat in mijn ogen... Als dat niet kan, kun je ook gewoon de sluiter op een vaste waarde zetten en bidden. Gebruik uiteraard wel weer een statief.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:27 schreef mikezwet het volgende:
Ik heb vorige week een beetje staan filmen buiten (tja 3 uur snachts, niks anders te doen). Toen bedacht ik me dat als ik de film in virtual dub stop, ik de bliksems eruit kan halen
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat moet beter kunneneven op fok vragen en ja hoor er was al een topic. Ik begrijp dat jullie allemaal met een niet-digitale camera fotograferen omdat je daarvan de sluiter niet kan open laten staan (?)
Is er toch niet een mogelijkheid om met een digitale camera bliksem te fotograferen behalve een snelle reactie![]()
klopt het een beetje met wat die link aangeeft? ben wel benieuwd...quote:Op woensdag 29 juni 2005 00:04 schreef Twista101 het volgende:
Onweer begint hier nu langzaam aan.. Maar nu is mijn batterij op.. help![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |