abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28224716
Vannacht ging het hier in het noorden hevig tekeer en ik besloot wat foto's te maken... zal zo kijken of er wat bij zit.

Heeft iemand vannacht ook foto's van het onweer gemaakt?
pi_28224757
Ik lag te slapen en had geen zin om op te staan.
Plaats even een foto van jou a.u.b.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_28224900
Nou laat maar wat zien ik ben benieuwd
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
pi_28224942
Wat is de beste manier om onweer te fotograferen? Ik heb wel eens wat geprobeerd maar daar is niks uitgekomen...
Unox, the worst operating system.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 16:33:18 #5
40714 Subhuman
Televised confession
pi_28225040
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:30 schreef Schorpioen het volgende:
Wat is de beste manier om onweer te fotograferen? Ik heb wel eens wat geprobeerd maar daar is niks uitgekomen...
Ergens midden tussen de weilanden gaan staan, waar je geen last hebt van stadsverlichting en het zo donker mogelijk is. Dan gewoon de sluiter openzetten, wachten en hopen dat de bliksem op je foto komt.
pi_28225191
Ze zijn allemaal mislukt... wellicht nog andere mensen met wel een geslaagde?

Maar, om toch maar iets te plaatsen: deze is van eergisteren
pi_28225214
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:33 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Ergens midden tussen de weilanden gaan staan, waar je geen last hebt van stadsverlichting en het zo donker mogelijk is. Dan gewoon de sluiter openzetten, wachten en hopen dat de bliksem op je foto komt.
Maar met een simpele digicam kom je niet zo ver omdat je de sluiter niet zelf in kunt stellen. Dat kan ik zelfs niet.. en daarnaast heb je denk ik ook wel een sluitertijd van een seconde of 5 of meer nodig...
pi_28225245
Heb wel wat geprobeerd gisteren, maar de hoek was onmogelijk... Dus bij mij zit er niks bij. .
(in 't zuiden btw).
pi_28225255
..een andere manier is om een digitale filmcam ter hand te nemen en naderhand de mooiste frames eruit capturen.

Dat heb ik een aantal jaar geleden gedaan met het volgende resultaat:

(overigens uit m'n dakraam gehangen toen, en VERROTgestoken door muggen)
  zaterdag 25 juni 2005 @ 16:45:29 #10
40714 Subhuman
Televised confession
pi_28225363
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:39 schreef SirSimon het volgende:

[..]

Maar met een simpele digicam kom je niet zo ver omdat je de sluiter niet zelf in kunt stellen. Dat kan ik zelfs niet.. en daarnaast heb je denk ik ook wel een sluitertijd van een seconde of 5 of meer nodig...
Met een simpele digitale camera red je dat inderdaad niet nee. Maar je stelt de sluitertijd niet van te voren in. Je zet hem gewoon open, wacht tot je een bliksem gezien hebt en doet hem dan weer dicht. Een bliksem geeft genoeg licht om een film in een keer goed te belichten. Dan is het nog een beetje experimenteren met het diafragma om overbelichting te voorkomen.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 16:52:17 #11
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_28225675
zo die zijn mooi gelukt
pi_28225827
quote:
Zijn die allemaal vanacht in nederland genomen? ik heb geen enkele donderstoot gehoord
  zaterdag 25 juni 2005 @ 17:05:53 #14
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_28225954
neuh zijn van over langere tijd genomen en niet alleen in nederland. heb zo'n 500mb aan onweer/bliksemfoto's
  zaterdag 25 juni 2005 @ 17:06:43 #15
86072 thatsme
and That's you!
pi_28225976
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 17:01 schreef Lu_uK het volgende:

[..]

Zijn die allemaal vanacht in nederland genomen? ik heb geen enkele donderstoot gehoord
ze zien er niet nederlands uit...
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 23:14:09 #16
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_28236885

15 sec/f8/iso 50 onbewerkt.

Ff snel voor de regen buiten een paar foto's gemaakt, zag geen moer door de zoeker (geen slr ) dus maar een beetje de richting gegokt en daarom (natuurlijk) scheef .
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 23:29:38 #17
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_28237348
Onderstaande foto's zijn gemaakt met mn 350D en mn Sigma EX 18-50 2.8. De eerste is een crop van een foto op 1600 ISO, F 14, S 18. Ik heb ruiscorrectie toegepast (en die van mn camera ook al ingeschakeld). Foto 2 is een crop van een foto op 1600 ISO, F 22, S 26. Ook daar is ruiscorrectie toegepast. Van beide foto's heb ik ook de levels wat aangepast.

pi_28237505
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 23:14 schreef Pinobot het volgende:
[afbeelding]
15 sec/f8/iso 50 onbewerkt.

Ff snel voor de regen buiten een paar foto's gemaakt, zag geen moer door de zoeker (geen slr ) dus maar een beetje de richting gegokt en daarom (natuurlijk) scheef .
Ziet er wel goed uit hoor!! Ik vind 'm mooi
pi_28237552
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:41 schreef Conorach het volgende:
..een andere manier is om een digitale filmcam ter hand te nemen en naderhand de mooiste frames eruit capturen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

(overigens uit m'n dakraam gehangen toen, en VERROTgestoken door muggen)
Ik heb geen digitale videocamera Maar die dingen hebben toch ook een verrekte lage resolutie?
pi_28237563
mooie foto's
pi_28238088
mag ik voor de mensen die het ook willen proberen hier m'n beknopte handleiding spammen?

Hoe onweer fotograferen?
hij was al weer zo snel dicht en het was best veel typen...
pi_28238325
http://www.lightningchaser.nl/

Leuke tijdsbesteding
Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen ideeën waar ze zelf niet opgekomen zijn
pi_28238829
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:41 schreef Conorach het volgende:

<knip>
Het je dat filmpje zelf ook nog?
  zondag 26 juni 2005 @ 00:23:54 #24
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_28238997
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 23:53 schreef PankPinther het volgende:
mag ik voor de mensen die het ook willen proberen hier m'n beknopte handleiding spammen?

Hoe onweer fotograferen?
hij was al weer zo snel dicht en het was best veel typen...
Dank, ik haal em de volgende keer even van de 1600 ISO af (is eigenlijk ook logisch, maar ik dacht er niet echt bij na op dat moment)
pi_28239021
Ik probeer het ook weleens, maar het lukt me nooit

Overigens is er gisteren geen onweer geweest hier
  zondag 26 juni 2005 @ 12:07:12 #26
76894 apestartje
Nikonfreak F90X,D-70,s7000
pi_28245779
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 23:29 schreef TripleM het volgende:
Onderstaande foto's zijn gemaakt met mn 350D en mn Sigma EX 18-50 2.8. De eerste is een crop van een foto op 1600 ISO, F 14, S 18. Ik heb ruiscorrectie toegepast (en die van mn camera ook al ingeschakeld). Foto 2 is een crop van een foto op 1600 ISO, F 22, S 26. Ook daar is ruiscorrectie toegepast. Van beide foto's heb ik ook de levels wat aangepast.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik ben verbaasd dat je zo'n hoge iso instelling hebt gebruikt.
Je vangt meer met een trage sluitertijd (lage iso is langere sluitertijd)
Ach ik rommel maar wat aan.
pi_28246007
Sorry hoor, maar filmen en vervolgens de frames eruit halen heeft weinig met fotografie te maken. Daarnaast hou je ook es lowres rotzooi over.

Die van Pinobot staat er wel leuk op.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  zondag 26 juni 2005 @ 23:02:17 #28
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_28257853
quote:
Op zondag 26 juni 2005 12:07 schreef apestartje het volgende:

Ik ben verbaasd dat je zo'n hoge iso instelling hebt gebruikt.
Je vangt meer met een trage sluitertijd (lage iso is langere sluitertijd)
Ja inderdaad, zoals ik al zei ik heb er niet bij nagedacht. Ik ben gewend om te denken "indien weinig licht, ISO waarde omhoog" aangezien ik meestal concertfotografie doe
pi_28258048
Is er overigens ook een topic over weerfoto's in het algemeen?
pi_28264316
quote:
Op zondag 26 juni 2005 00:18 schreef BarteS het volgende:

[..]

Het je dat filmpje zelf ook nog?
Ja dat moet ik nog wel ergens hebben op een DV'tje. Hoezo? Kopen? 100 eurie
pi_28264353
quote:
Op zondag 26 juni 2005 12:16 schreef American_Nightmare het volgende:
Sorry hoor, maar filmen en vervolgens de frames eruit halen heeft weinig met fotografie te maken. Daarnaast hou je ook es lowres rotzooi over.
True, heb je deels gelijk in. Het is meer videologie (nieuw woord) dan fotografie. Maar als je een nieuwe (recente) cam ter hand neemt krijg je uiteraard geen lowres rotzooi.

P.s. Schorpioen vroeg wat de beste manier is om onweer te fotograferen. Dan lijkt me er niks mis mee als er ook een zijtak van fotografietechnieken genoemd wordt.
pi_28265022
Voor 100 euro ga ik dan wel in de videotheek zoeken
pi_28319191
Ik heb vorige week een beetje staan filmen buiten (tja 3 uur snachts, niks anders te doen ). Toen bedacht ik me dat als ik de film in virtual dub stop, ik de bliksems eruit kan halen

Dat moet beter kunnen even op fok vragen en ja hoor er was al een topic. Ik begrijp dat jullie allemaal met een niet-digitale camera fotograferen omdat je daarvan de sluiter niet kan open laten staan (?)

Is er toch niet een mogelijkheid om met een digitale camera bliksem te fotograferen behalve een snelle reactie
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_28320302
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 22:27 schreef mikezwet het volgende:
Ik heb vorige week een beetje staan filmen buiten (tja 3 uur snachts, niks anders te doen ). Toen bedacht ik me dat als ik de film in virtual dub stop, ik de bliksems eruit kan halen

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat moet beter kunnen even op fok vragen en ja hoor er was al een topic. Ik begrijp dat jullie allemaal met een niet-digitale camera fotograferen omdat je daarvan de sluiter niet kan open laten staan (?)

Is er toch niet een mogelijkheid om met een digitale camera bliksem te fotograferen behalve een snelle reactie
De geavanceerdere digitale camera's hebben een Bulb-functie. Hiermee kun je de sluiter open laten tot je de sluiterknop loslaat. Je zet hem open (eventueel op statief met externe ontspanner) en laat hem los direct na de flits. Geeft het beste resultaat in mijn ogen... Als dat niet kan, kun je ook gewoon de sluiter op een vaste waarde zetten en bidden. Gebruik uiteraard wel weer een statief.
pi_28320828
Vannacht weer onweer. Misschien dat ik een poging ga doen als het niet AL te laat hier voorbij komt. Klote is wel dat ik geen draadontspanner bij m'n 20D heb.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_28321301
Ik heb sinds kort ook een goede camera, dus ik ga het zeker proberen als het hier overkomt. *Zuid Limburg*
pi_28321782
kleine tip:

op deze pagina kun je de neerslag gebieden redelijk realtime bekijken:
http://www.wetteronline.de/radar/euroddlnwf.htm

als je dan linksbovenin op "loop 3 stunden" klikt dan laattie een animatie zien van de laatste 3 uur en kun je zien welke kant het op beweegt
persoonlijk vind ik het redelijk accuraat, ik check het wel eens voordat ik de deur uit ga en als ik een flinke blauwe vlek deze kant op zie komen dan kan je er ook donder op zeggen dat het ff later gaat regenen
neem aan dat je zo ook kan zien hoe lang het nog duurt eerdat het onweer bij je in de buurt is

het ziet er nu in ieder geval al naar uit dat maastricht en eindhoven binnen 1 a 2 uurtjes aan de beurt zijn
pi_28321889
Goeie link! Zo te zien is er een en ander onderweg.
pi_28322153
Mooi! Bedankt voor de link. Ik hoor hier volgens mij al wat gerommel, maar kunnen ook mensen zijn die de vuilnisbakken aan het buiten zetten zijn
pi_28322816
Onweer begint hier nu langzaam aan.. Maar nu is mijn batterij op.. help
pi_28323211
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 00:04 schreef Twista101 het volgende:
Onweer begint hier nu langzaam aan.. Maar nu is mijn batterij op.. help
klopt het een beetje met wat die link aangeeft? ben wel benieuwd...
en tja, snel ff een beetje opladen... half uurtje ofzo
pi_28323381
Ja klopt wel zon beetje..

Iig, zeer felle flitsen hier, maar bliksem is net achter mijn huis waar ik niet kan fotograferen *ga niet met de camera en statief in de regen staan* dus ik wacht tot aan de goede kant van het huis zit
pi_28324458
Oke dat was het dan. Helaas is er niks gelukt . Heb geen flits erop, alleen maar een lichte lucht. Maarja, was sowieso geen mooie foto geworden want had als uitzicht een paar daken. De batterij is nu helemaal leeg dus ik stop ermee.. Volgende keer beter.

Hahha, ik had mijn raam maar open gezet en de camera daar opgesteld.. dus buren zullen wel denken.....
  woensdag 29 juni 2005 @ 01:38:28 #44
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_28325196
oeps
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_28335629
Gisteravondnacht ook geprobeerd. Heb er ergens maar 1 schicht opstaan, net op de uiterste rand. Voor de rest wel veel oplichtende foto's zonder zichtbare schicht.
  woensdag 29 juni 2005 @ 13:20:14 #46
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_28335670
goed topic, ik heb alleen niets gemerkt van de onweer
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_28335807
Het is 'het' onweer.
pi_28340635
Het kiekje is beter gelukt dan ik dacht. Ik post 'm straks nog.
pi_28341413
De oogst van vannacht:

pi_28342092
Onweer is ideaal voor de wat beter instelbare camera. Met een lange sluitertijd wachten op de bliksem is altijd erg spannend.
@find the_riaa_cant_touch_me.mp3
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')