abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 juni 2005 @ 06:10:14 #251
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_28214959
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 06:01 schreef Verbal het volgende:

[..]

O, dan ben ik voor

V.
Jij bent wel erg makkelijk te overtuigen
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_28215522
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 05:44 schreef Verbal het volgende:

[..]

Okee dan. Dus Sellafield (2 x), Three Mile Island enne... hoe heet het ook alweer, o ja Tsjernobyl (sorry, was het effe vergeten, het was immers al zes miljard jaar geleden) waren eigenlijk statistische anomalieën?

V.
niet eens een anomalie, valt gewoon binnen de statistiek
  zaterdag 25 juni 2005 @ 12:18:13 #253
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_28218484
Trouwens , we importeren toch al 1/3 van onze stroom uit frankrijk uit, raad eens, kerncentrales ja
Feyenoord!!! * Barça
  zaterdag 25 juni 2005 @ 13:28:04 #254
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_28220254
Deze is voor Speedfreak, die gelooft ook dat iedereen maar wat bijeenlult.
pi_28220882
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 18:20 schreef Lyrebird het volgende:
Even for the record: de grootste onzin die ik in een Fok topic tot nu ben tegengekomen, is dat water kan branden. De ikluluitmenektrofee van vandaag gaat naar icecreamfarmer_nl.
alles kan branden. verbranding is een reacktie van een stof met zuurstof dus

2 h2o + 02 > 2 h2o2 ook wel waterstof peroxide wat gebruikt wordt om haar mee te blonderen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_28222634
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 13:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

alles kan branden. verbranding is een reacktie van een stof met zuurstof dus

2 h2o + 02 > 2 h2o2 ook wel waterstof peroxide wat gebruikt wordt om haar mee te blonderen
Als je een beetje verstand van zaken zou hebben, dan zou je beseffen dat waterstofperoxide een zeer veel hoger energieniveau dat water heeft, hetgeen blijkt uit de spontane ontleding van waterstofperoxide in water en zuurstof. Het door jou geschetste verbrandingsproces is uit thermodynamische overwegingen totaal onmogelijk. Daling van entropie, gecombineerd met een stijging van energie is een onmogelijkheid. De bereiding van waterstofperoxide vindt dan ook plaats door electrolyse van een basische oplossing, hetgeen dus veel energie kost. Maar kom nog eens met van dit soort beweringen waaruit onomstotelijk blijkt dat je niet eens weet waar je over poept.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  zaterdag 25 juni 2005 @ 14:55:10 #257
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_28222714
speedfreak1, waarom ga je er nog zo uitgebreid op in? Denk je werkelijk dat icecreamfarmer_NL iets van je vrije energiebeschouwing zal begrijpen

Water kan niet branden, stelletje idioten
pi_28223335
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 14:55 schreef Lemmeb het volgende:
speedfreak1, waarom ga je er nog zo uitgebreid op in? Denk je werkelijk dat icecreamfarmer_NL iets van je vrije energiebeschouwing zal begrijpen

Water kan niet branden, stelletje idioten
Even off-topic, komt er van jouw hand ook nog een web-log?
Ik stem Wilders. U ook?
  zaterdag 25 juni 2005 @ 15:42:03 #259
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_28223725
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 15:24 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Even off-topic, komt er van jouw hand ook nog een web-log?
Neejoh gekkie, ik neem zowel mezelf als FOK! daarvoor absoluut niet serieus genoeg .

Ik respecteer en waardeer datgene wat jullie proberen te bereiken (wat dat dan ook precies mag wezen, want daar ben ik nog niet helemaal achter). Want de manier zoals men op dit forum de afgelopen maanden met bepaalde zaken is omgegaan keur ik ten zeerste af, tenminste voor zover ik het kan beoordelen. En dat steek ik ook niet onder stoelen of banken.

Maar zo'n eigen weblog zie ik absoluut niet zitten. Vergelijk het fokforum met de maatschappij zelf: door je erbuiten te plaatsen zul je maar weinigen met je mee krijgen om die maatschappij te veranderen. Magoed, dat is natuurlijk slechts mijn mening.
pi_28223923
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 14:51 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Als je een beetje verstand van zaken zou hebben, dan zou je beseffen dat waterstofperoxide een zeer veel hoger energieniveau dat water heeft, hetgeen blijkt uit de spontane ontleding van waterstofperoxide in water en zuurstof. Het door jou geschetste verbrandingsproces is uit thermodynamische overwegingen totaal onmogelijk. Daling van entropie, gecombineerd met een stijging van energie is een onmogelijkheid. De bereiding van waterstofperoxide vindt dan ook plaats door electrolyse van een basische oplossing, hetgeen dus veel energie kost. Maar kom nog eens met van dit soort beweringen waaruit onomstotelijk blijkt dat je niet eens weet waar je over poept.
is leuk allemaal maar mijn binas zegt anders
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 25 juni 2005 @ 15:52:51 #261
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_28224021
Overigens zou ik wel in zijn voor oprichting van een concurrerende site, maar ik vrees dat Nederland daar nu weer net ff te klein voor is. Bovendien bestaan die concurrerende sites natuurlijk al, maar is het niveau daar in het algemeen ook weinig soeps, of het aanbod te beperkt naar mijn smaak.
pi_28224141
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 15:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Als je dan toch in binas kijkt, tabel 48, normaalpotentiaal van +0.94.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_28224216
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 15:57 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Als je dan toch in binas kijkt, tabel 48, normaalpotentiaal van +0.94.
speedfreak1, het maakt mij allemaal niet uit wat je doet, maar zou je mijn IP-adres van je site willen halen, dat is nogal onfatsoenlijk.
pi_28224548
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:01 schreef Monidique het volgende:

[..]

speedfreak1, het maakt mij allemaal niet uit wat je doet, maar zou je mijn IP-adres van je site willen halen, dat is nogal onfatsoenlijk.
Het was toch dynamisch? Of nu toch weer niet?
Ik stem Wilders. U ook?
pi_28224575
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:13 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Het was toch dynamisch? Of nu toch weer niet?
Toch niet. Hoe dan ook, het is onfatsoenlijk om zomaar IP-adressen te openbaren, dat moet jij toch wel weten.
pi_28224667
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:14 schreef Monidique het volgende:

[..]

Toch niet. Hoe dan ook, het is onfatsoenlijk om zomaar IP-adressen te openbaren, dat moet jij toch wel weten.
Het staat op een voor mij bereikbare plaats, en dan mag ik het zo maar publiceren, aldus een zekere admin. Maar goed, ik zal het wel weghalen als het je stoort hoor.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_28224756
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:18 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Het staat op een voor mij bereikbare plaats, en dan mag ik het zo maar publiceren, aldus een zekere admin.
Nee, dat is niet wat een zekere admin zei.
quote:
Maar goed, ik zal het wel weghalen als het je stoort hoor.
Bedankt.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 16:24:24 #268
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_28224819
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 15:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dan liegt jouw binas
  zaterdag 25 juni 2005 @ 16:26:42 #269
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_28224865
Nederland moet meedoen met het ontwikkelen van Kernfusie
pi_28225035
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:26 schreef dvdfreak het volgende:
Nederland moet meedoen met het ontwikkelen van Kernfusie
Dat doet Nederland dan ook. Maar de problemen zijn legio. Zo moet het proces bijvoorbeeld plaatsvinden in een plasma van 1,5 miljoen graden Celsius, en moet dit plasma door electromagneten onder contrloe gehouden worden, maar voor dergelijke electromagneten is weer supergeleiding mogelijk, wat nou weer juist een zeer lage temperatuur vereist. Op papier is het een proce dat zeer de moeite waard is overigens, ook energetisch klopt het verhaal, maar om de vereiste beheerste kettingreactie op gang te brengen is wel een zeer hoge activeringsenergie nodig. Kortom, het is (nog) toekomstmuziek, maar zeker niet uit te sluiten.
Ik stem Wilders. U ook?
  zaterdag 25 juni 2005 @ 16:50:59 #271
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_28225525
Als we nog veel langer zo door blijven ouwehoeren, dan hoeft kernenergie straks inderdaad niet meer. Dan zijn we afgezakt naar een treurig industrieloos, niets producerend 2de wereldland, en zal de praktijk van kernfusie er hier ook nooit komen.
pi_28225601
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:33 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Dat doet Nederland dan ook. Maar de problemen zijn legio. Zo moet het proces bijvoorbeeld plaatsvinden in een plasma van 1,5 miljoen graden Celsius, en moet dit plasma door electromagneten onder contrloe gehouden worden, maar voor dergelijke electromagneten is weer supergeleiding mogelijk, wat nou weer juist een zeer lage temperatuur vereist. Op papier is het een proce dat zeer de moeite waard is overigens, ook energetisch klopt het verhaal, maar om de vereiste beheerste kettingreactie op gang te brengen is wel een zeer hoge activeringsenergie nodig. Kortom, het is (nog) toekomstmuziek, maar zeker niet uit te sluiten.
Er zijn volgens mij te veel praktische problemen, zoals je hierboven al stelt. Ik heb me wel eens verdiept in het volgende project:
quote:
The second involves compressing a hydrogen pellet by smashing it with strong lasers or particle beams.
Het ziet er allemaal leuk uit op papier, maar het is verschrikkelijk moeilijk om dat licht te focusseren en het balletje met waterstof van ale kanten evenveel te belichten. Wel verrekkes interessant natuurlijk, maar tot nu toe vooral spielerei voor een paar heel gelukkige kernfysici.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_28225899
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:50 schreef Lemmeb het volgende:
Als we nog veel langer zo door blijven ouwehoeren, dan hoeft kernenergie straks inderdaad niet meer. Dan zijn we afgezakt naar een treurig industrieloos, niets producerend 2de wereldland, en zal de praktijk van kernfusie er hier ook nooit komen.
Dat zegt ik, bouwen met die dingen. Heb je mijn log al op dat item bekeken?
Ik stem Wilders. U ook?
  zaterdag 25 juni 2005 @ 18:01:56 #274
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_28227589
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 17:04 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Dat zegt ik, bouwen met die dingen. Heb je mijn log al op dat item bekeken?
Ik heb er zelfs in gereageerd, zij het offtopic.

Je gas-voor-warmte-argument vind ik overigens erg interessant.
pi_28229733
Als je Binas nodig hebt om te discussiëren kun je slecht discussiëren.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_28231567
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 19:03 schreef RichardQuest het volgende:
Als je Binas nodig hebt om te discussiëren kun je slecht discussiëren.
Dat heb ik dus niet nodig, maar als hij het erbij haalt, wil ik hem wel even aanwijzen waar hij de vereiste info wel kan vinden.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_28231657
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 18:01 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik heb er zelfs in gereageerd, zij het offtopic.

Je gas-voor-warmte-argument vind ik overigens erg interessant.
Eigenlijk is het heel simpel. Gas als brandstof voor verwarming is uiterst efficiënt aan te wenden, maar omzetting naar kinetische energie, en vervolgens electrische energie zijn twee energie-omzettingen erbij, en dat is uiterst inefficiënt. Eigenlijk is een gestookte centrale gewoon een energieverspiller eerste klas, en daarom is het nuttig om het accent te verleggen naar kernenergie.
Ik stem Wilders. U ook?
  zaterdag 25 juni 2005 @ 23:38:30 #278
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_28237637
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 20:11 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Eigenlijk is het heel simpel. Gas als brandstof voor verwarming is uiterst efficiënt aan te wenden, maar omzetting naar kinetische energie, en vervolgens electrische energie zijn twee energie-omzettingen erbij, en dat is uiterst inefficiënt. Eigenlijk is een gestookte centrale gewoon een energieverspiller eerste klas, en daarom is het nuttig om het accent te verleggen naar kernenergie.
Jaja, je hoeft het mij niet verder uit te leggen. Laten we zeggen dat ik ook de benodigde opleiding heb om dit soort dingen te begrijpen .

Maar ik vind het wel een zeer goed en origineel argument, en was er ook nog niet van op de hoogte.
pi_28239874
Geldt voor kernenergie niet hetzelfde? Bij kernenergie komt een zooi restwarmte vrij, die nu wordt geloosd. Daarom heb je van die gigantische koeltorens nodig, of toegang tot open water.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 26 juni 2005 @ 01:29:07 #280
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_28240963
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 14:51 schreef speedfreak1 het volgende:
Daling van entropie, gecombineerd met een stijging van energie is een onmogelijkheid.
Dat laatste is nog niet eens nodig.
delta S > 0 : "derde hoofdwet van de thermodynamica"
  zondag 26 juni 2005 @ 01:31:52 #281
89730 Drugshond
  zondag 26 juni 2005 @ 01:37:24 #282
89730 Drugshond
pi_28241165
quote:
Je vergeet een belangrijk (useful) punt... en dat is stadsverwarming. Mits de massa voldoende enthalpie bezit kan deze restwarmte gebruikt worden voor huishoudelijk gebruik.
Ik weet niet of alle kolenvergassingsinstallaties op dit moment zijn aangesloten op een dergelijk netwerk.
pi_28241833
quote:
Op zondag 26 juni 2005 01:37 schreef Drugshond het volgende:
Je vergeet een belangrijk (useful) punt... en dat is stadsverwarming.
Stadsverwarming werkt alleen als de centrale dicht bij een stad staat, anders zijn de verliezen te groot. De meeste centrales staan in Nederland op het platteland.
pi_28244162
quote:
Op zondag 26 juni 2005 01:37 schreef Drugshond het volgende:

Je vergeet een belangrijk (useful) punt... en dat is stadsverwarming. Mits de massa voldoende enthalpie bezit kan deze restwarmte gebruikt worden voor huishoudelijk gebruik.
Ik weet niet of alle kolenvergassingsinstallaties op dit moment zijn aangesloten op een dergelijk netwerk.
Er zijn ontwikkelingen naar micro-warmtekrachtcentrales (WKC's) in huis zelf, net zoals je nu een CV-ketel hebt hangen. http://www.agpo.nl/magazine/29/6.html
quote:
De eerste generatie Thuiscentrales zal zijn gebaseerd op een Stirling-motor die met behulp van aardgas electriciteit opwekt. Deze opgewekte electriciteit kan geheel of gedeeltelijk in de woning worden gebruikt. Het restant aan electriciteit kan dan aan het electriciteitsnet worden teruggeleverd, wat een vergoeding per kWh oplevert.
quote:
In een later te ontwikkelen tweede generatie Thuiscentrales wordt het zelfs mogelijk dat energiebedrijven op afstand de ketel aan kunnen zetten. Door de Thuiscentrale te laten reageren op een electriciteitsvraag vanuit het net, kan een energiebedrijf zelf beschikken over decentrale electriciteitsopwekking, waardoor piekbelastingen in het net kunnen worden opgevangen. Doordat er tijdens de opwekking van electriciteit ook warmte wordt opgewekt, zal de Thuiscentrale moeten worden gecombineerd met een goed geïsoleerd warmteopslagsysteem, zodat het in de woning op een ander moment weer gebruikt kan worden voor verwarming of warm water. Het grote voordeel van een dergelijke Thuiscentrale is dat er veel minder energie (in de vorm van warmte) verloren gaat dan bij de huidige centrale opwekking van electriciteit. Hierdoor worden er minder fossiele brandstoffen gebruikt en wordt er minder CO2 geproduceerd. De terugverdienperiode zal ongeveer 5 jaar zijn, daarna wordt fors op de energielasten bespaard.
En nog wat quotes uit http://www.energie.nl/dossier/ebesp2004.pdf
quote:
In juni ondertekenen de directies van Essent, Nuon, Eneco, Gasunie en NAM een manifest voor het efficiënter omgaan met aardgas in Nederland. De ondertekenaars willen innovaties tot stand brengen op vijf terreinen: ontwikkelen van innovatieve en hoogefficiënte toepassingen van aardgas; inzet van aardgas voor transportdoeleinden, zoals bussen en auto’s; de ontwikkeling van een zogeheten ‘virtual power plant’ (decentrale elektriciteitsopwekking op basis van micro-warmtekrachtcentrales die bij consumenten thuis staan opgesteld); experimenten waarbij nieuwe gassoorten, zoals waterstof en biogas, worden ingepast in de gasinfrastructuur; en onderzoek naar mogelijkheden tot verbetering van leveringsefficiëntie in de aardgasketen als totaal. De bedrijven zeggen onder meer te handelen vanuit de overtuiging uit dat Nederland alles heeft om uit te kunnen groeien tot het meest innovatieve gasland van Europa op het gebied van efficiënt en groen gasgebruik. Zo’n positie zou goed zijn voor de Nederlandse economie en voor de kennispositie van ons land. De bedrijven die het manifest hebben ondertekend, roepen andere partijen op zich aan te sluiten, en doen een appél op lagere overheden om de benodigde randvoorwaarden te creëren.
quote:
Het gasverbruik in de woningbouw nam in 2001 met 3% af en in 2002 met 4%. In 2000 was er nog geen afname te bespeuren. Bijna een kwart van de nieuwbouwwoningen is energiezuiniger dan wettelijk verplicht.
quote:
Essent ziet zich in februari gedwongen om de warmtekrachtkoppelinginstallaties voor de glastuinbouw in Zuidoost-Drenthe voor een groot deel buiten bedrijf te stellen. De centrales, die tot dusver 85 tuinders van heet water en stroom voorzien, draaien vanaf 1 juli alleen nog op piekuren. Essent zegt de laatste twee jaar miljoenen euro’s verlies te hebben geleden op de WKK’s, ondanks dat het energieconcern sinds 2001 de eenheden alleen nog op werkdagen te laten draaien. Per 1 juli zullen de WKK’s nog maar zo’n 1500 uur per jaar draaien. Volgens Essent maken het ‘onvriendelijke’ beleid van de Nederlandse regering en de ‘extreem hoge’ gasprijs de WKK-technologie niet langer rendabel. Gevolg van de maatregel is dat de tuinders straks aanzienlijk meer stroom moeten inkopen. Ook moeten ze fors investeren in eigen installaties om hun kassen buiten piekuren warm te houden.
quote:
De Tweede Kamer is bang dat als de kleinverbruikersmarkt wordt geliberaliseerd, er minder geïnvesteerd zal worden in WKK en andere innovatie energieprojecten, omdat die meestal te weinig opbrengen om commercieel interessant te zijn.

De oorzaak voor de afname van het gebruik van warmtekrachtkoppeling heeft te maken met de ontwikkeling van de elektriciteitsprijs op de Europese markt. Inkoop uit het buitenland is goedkoper dan opwekken met warmtekracht. Ook de onduidelijkheid van de gastarieven, nu en in de toekomst, spelen daarbij een rol.
quote:
Gasunie meldt in juli een Europees onderzoek te starten waarbij experts bekijken hoe waterstof aan aardgas kan worden toegevoegd. Het ligt in de bedoeling op de lange termijn (enkele tientallen jaren) aardgas door waterstof als energiebron te vervangen. Het onderzoek duurt 5 jaar en heeft een budget van ¤ 17 miljoen. Ook wordt bekeken hoe zoveel mogelijk gebruik kan worden gemaakt van de bestaande gasinfrastructuur.

De waterstof wordt in eerste instantie gewonnen uit aardgas dat via de aardgasleiding naar het eiland komt. Het aardgas wordt vervolgens gescheiden in koolstofdioxide en waterstof. De waterstof wordt daarna naar een brandstofcel geleid waar met behulp van elektrochemie warmte en elektriciteit uit de waterstof wordt gehaald. Als restproduct van dat proces blijft water over. Bij een voorspoedige ontwikkeling binnen het project kan naderhand het gebruik van aardgas worden vervangen door duurzame energiebronnen.
  zondag 26 juni 2005 @ 16:03:29 #285
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_28251267
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 11:37 schreef du_ke het volgende:
Als je het 5 km onder de grond pompt? Lijkt me toch niet.
Wat kost die grap? En wat heeft het voor een zin als heel China en India uitgebreid staan te roken met hun achterhaalde centrales?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_28251472
quote:
Op zondag 26 juni 2005 16:03 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wat kost die grap? En wat heeft het voor een zin als heel China en India uitgebreid staan te roken met hun achterhaalde centrales?
Wat het kost weet ik niet gratis is het niet maar dat is de opslag vna kernafval bepaald ook niet. Maar een aardig voordeel is dat het kan helpen de bodemdaling in nrd-nl te beperken. Dat is een is ook redelijk wat geld waard.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 26 juni 2005 @ 16:23:36 #287
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_28251750
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 16:14 schreef Monidique het volgende:
  zondag 26 juni 2005 @ 16:25:23 #288
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_28251793
quote:
Op zondag 26 juni 2005 16:11 schreef du_ke het volgende:
Maar een aardig voordeel is dat het kan helpen de bodemdaling in nrd-nl te beperken. Dat is een is ook redelijk wat geld waard.
Afhankelijk van de waarde die je aan nrd-nl hecht natuurlijk.

Maar milieutechnisch lijkt me dit grapje pas mogelijk zin hebben als de grote landen het ook zouden doen.
pi_28251871
-POL SC-
  zondag 26 juni 2005 @ 16:50:56 #290
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_28252395
quote:

[..]

Er is niks mis met het goede voorbeeld geven.
  zondag 26 juni 2005 @ 16:52:04 #291
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_28252430
quote:
Op zondag 26 juni 2005 16:50 schreef JackyVie het volgende:
Er is niks mis met het goede voorbeeld geven.
Dat ligt helemaal aan de kosten-baten analyse. We hebben al zo veel ellende op onze nek gehaald door het gidsland uit te hangen.
  zondag 26 juni 2005 @ 16:57:20 #292
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_28252573
Vertel 'ns over al je ellende
pi_28252584
quote:
Op zondag 26 juni 2005 16:52 schreef PJORourke het volgende:

Dat ligt helemaal aan de kosten-baten analyse. We hebben al zo veel ellende op onze nek gehaald door het gidsland uit te hangen.
Dat valt best mee.
pi_28254086
quote:
Op zondag 26 juni 2005 16:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Wat het kost weet ik niet gratis is het niet maar dat is de opslag vna kernafval bepaald ook niet. Maar een aardig voordeel is dat het kan helpen de bodemdaling in nrd-nl te beperken. Dat is een is ook redelijk wat geld waard.
Een promovendus die me ooit uitgelegd heeft hoe bodemdaling werkte, vertelde me dat het een irreversibel proces is. Als je gas ontrekt aan het poreuze gesteente, dan zakt dat in. Als je het later weer 'op wilt pompen', dan gaat dat niet, omdat die poreuze steenlaag zo ingeklonken is, dat het gas er niet meer tussen wil zitten.
pi_28255459
quote:
Op zondag 26 juni 2005 18:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Een promovendus die me ooit uitgelegd heeft hoe bodemdaling werkte, vertelde me dat het een irreversibel proces is. Als je gas ontrekt aan het poreuze gesteente, dan zakt dat in. Als je het later weer 'op wilt pompen', dan gaat dat niet, omdat die poreuze steenlaag zo ingeklonken is, dat het gas er niet meer tussen wil zitten.
Ok hoe het precies werkt weet ik ook niet. Maar het zou misschien wel kunnen helpen bij het voorkomen van nieuwe verzakkingen. Ooit ook eens ergens wat gelezen over het combineren met kalk ofzo zodat een soort van gips ontstaat.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_28263571
quote:

[..]

De VS gaat 77 000 ton radioactief afval in een depot stoppen in Nevada voor 10 000 jaar. Kosten 58 miljard dollar.
Als Nederland slim is betalen ze de VS of Engeland (want daar wordt ook een depot gebouwd) een bedrag zodat het in die landen opgeslagen kan worden.
Dat is veel en veel goedkoper dan het in de Drentse zoutkoepels te dumpen. Want daarvooor moet een hele installatie gebouwd worden.
Er is een kans dat de VS en Engeland zeggen: zorg maar voor je eigen rotzooi.

Rusland (of Oekraïne?) heeft aangeboden om het afval op te slaan, tegen eeen prijs.
En als je daar een afspraak over kunt maken, afhankelijk van de radioactiviteit betaal je een bepaald bedrag per ton, denk ik dat je voor een paar miljoen Euro (alles in onderling overleg) kunt opslaan.
Aangezien dit een probleem bij een aantal landen is, kan men het beter dit paneuropees oplossen.
  maandag 27 juni 2005 @ 10:12:35 #297
35279 Parabola
Sapere aude
pi_28265109
quote:

[..]

En als je dat gas dan toch aan het verbranden bent voor warmte, waarom zou je er dan geen turbine achter hangen om onderweg wat elektriciteit op te wekken?

Hee, da's geinig, dat idee bestaat al. Het warmtekrachtkoppeling (WKK) en is goed voor zo'n 40% van de Nederlandse elektriciteitsproductie.

Overigens, energetische efficiëntie lijkt me niet de juiste maatstaf om een energiebron te kiezen. En als ik mij niet vergis zou je bij jouw redenering moeten kiezen voor wind- of hydro-energie, want die zijn al kynetisch, dus dat scheelt een omzettingsstap.
Slaapt winter
en zomer
pi_28265349
Gas is een uitermate naïeve methode voor huisverwarming.
Daar zijn goedkopere en betere methodes voor.
Gas is een prachtige grondstof om hogere temperaturen te halen, dan de 20 - 30 oC die je in een huis wilt hebben.
pi_28268591
quote:
Op maandag 27 juni 2005 10:12 schreef Parabola het volgende:

Overigens, energetische efficiëntie lijkt me niet de juiste maatstaf om een energiebron te kiezen.
Nee lijkt me ook niet, want dan zouden we meteen ook alle auto's op de schroothoop moeten gooien, als er 1 inefficiente omzetter is zijn het wel verbrandigsmotoren in auto's.
pi_28312870
De Fransen gaan de internationale fusiereactor bouwen.
quote:
In its long battle to host the project, the EU, backing member France, used some of the tactics of unilateralism it often criticizes in the United States, vowing to go it alone or build ITER with a "coalition of the willing" if the Japanese did not yield.
Wederom een voorbeeld van waarom de Nederlander meer betaalt aan de EU dan dat ze terugkrijgt.
quote:
Environmental campaign group Greenpeace estimates that if the project yields any results at all, it will not be until the second half of this century.

"At a time when it is universally recognized that we must reduce greenhouse gas emissions by 2050, Greenpeace considers it ridiculous to use resources and billions of euros on this project," it said.
Greenpeace
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')